بررسی گلکسی نوت 9 سامسونگ

دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 42 دقیقه
بررسی گلکسی نوت 9، جدیدترین ساخته‌ی سامسونگ که قرار است با ویژگی‌هایی همچون قلم مجهز به بلوتوث، حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی و دوربین کارآمد، رقبای خود را به چالش بکشد.
تبلیغات

گلکسی نوت در سال‌های ابتدایی ورودش به بازار به واسطه‌ی‌ سنت‌شکنی‌هایش در ظاهر و تعامل با گوشی به سرعت نام خود را در بازار تثبیت کرد؛ گوشی‌های بزرگ، قلم‌ کاربردی و سخت‌افزاری هم‌رده‌ی پرچمداران از گلکسی نوت یک سری موفق و موردانتظار ساخت. گلکسی نوت با ورود با شکوهش به بازار در سال ۲۰۱۱ مرزهای ابعاد نمایشگر در گوشی‌های هوشمند را جابه‌جا کرد و استانداردهای جدیدی را با نمایشگر ۵.۳ اینچی خود بنا کرد. موفقیت‌های نوت‌های ابتدایی، سقوط آزاد سری با مشکلات به وجود آمده برای گلکسی نوت ۷ و نزدیک شدن DNA نوت‌ها به سری اس تنها برخی از روایت‌های داستان این سری محبوب است.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

اخبار منتشر شده تا پیش از معرفی گلکسی نوت ۹ نوید یک محصول انقلابی را نمی‌دادند و تقریبا مشخص بود که سامسونگ با تمرکز بر همان فرم‌فکتور موفق به‌دنبال ارائه‌ی محصولی قدرتمند و کامل‌کردن راه پیشینیان است؛ به نظر می‌رسد کره‌ای‌‌ها نوآوری‌ها و ایده‌های بکر خود را برای تولید ۱۰ سالگی سری اس کنار گذاشته‌اند. شباهت‌های فراوان نوت ۹ به برادران سری اس خود در دوربین و تراشه بر کسی پوشیده نیست؛ اما به نظر می‌رسد اس پن همان چیزی شده است که سال‌ها پیش از آن انتظار داشته‌ایم. ستاره‌ی جدید کهکشانی‌ها هر آنچه که یک پرچم‌دار نیاز دارد را به کاربر ارائه می‌دهد؛ اما آیا دستپخت جدید کره‌ای‌ها به اندازه‌ی رقبای جدیدشان دوست‌داشتنی است؟

بررسی ویدیویی

نوت ۹ به تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ مجهز شده است، بزرگ‌ترین نمایشگر بین نوت‌های عرضه شده را دارد و قلم آن کاربردی‌تر از هر زمان دیگری شده است؛ اما آیا این موارد برای نام پرآوازه‌ی نوت کافی است؟ سامسونگ DeX و بی‌نیاز شدن آن از داک مخصوص تا چه اندازه لذت‌بخش است؟ آیا حذف مدل ۲۵۶ گیگابایتی و ارائه‌ی اولین گوشی سامسونگ با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی اقدامی مثبت است؟ با بررسی زومیت از گلکسی نوت ۹، آخرین پرچم‌دار سری نوت همراه باشید.

گلکسی نوت ۹ توسط دفتر سامسونگ در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. برای مشاهده پایین‌ترین قیمت گوشی‌های سامسونگ از بین فروشگاههای مختلف به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

طراحی

گلکسی نوت ۹ از هر نظر، دستگاه آشنایی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این محصول در حقیقت نسخه‌ای بهبودیافته از گلکسی نوت ۸ به‌شمار می‌رود و قرار است به مدد استفاده از سخت‌افزاری مشابه با گلکسی اس ۹ پلاس، مشکلات کاربران با نسل پیشین سری نوت را مرتفع کند؛ بدین ترتیب در ساخته‌ی جدید کره‌ای‌ها خبری از تغییرات بنیادین نیست و احتمالا برای دیدن قابلیت‌هایی همچون حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر باید تا اوایل سال آینده‌ی میلادی و معرفی دهمین نسخه‌ از کهکشانی‌های سری S به انتظار بنشینیم.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

فُرم، ساختار و حس در دست‌گرفتن Galaxy Note 9 شباهت بسیاری به نسل پیشین آن دارد؛ با این تفاوت که اکنون به‌واسطه‌ی افزایش ۰.۱ اینچی قطر نمایشگر و استفاده از باتری بزرگ‌تر، گوشی کمی عریض‌تر (۷۶.۴ در برابر ۷۴.۸ میلی‌متر) و ضخیم‌تر (۸.۸ در برابر ۸.۶ میلی‌متر) شده؛ اما ارتفاع گوشی حدود ۰.۶ میلی‌متر کاهش یافته و به‌دنبال آن نسبت نمایشگر به بدنه ۰.۲ درصد افزایش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه اکنون گلکسی نوت 9 با وزن ۲۰۱ گرمی خود، ۶ گرم سنگین‌تر از نسل قبل به‌حساب می‌آید.

زبان طراحی بهبودیافته، اما نه انقلابی

استفاده از پنل‌های شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ با لبه‌های خمیده برای هر دو طرف گلکسی نوت ۹، در کنار فریم تراش‌خورده‌ی دستگاه، فُرمی متقارن به فبلت پرچم‌دار سامسونگ می‌بخشد و در دست‌گرفتن آن را به‌تجربه‌ای لذت‌بخش بدل می‌کند؛ اما از سوی دیگر، نمایشگر غول‌پیکر ۶.۴ اینچی این گوشی هوشمند، استفاده‌ی یک‌دستی از آن را برای اغلب کاربران غیرممکن می‌کند، به‌طوری که برای دسترسی به لبه‌ی بالا و پایین نمایشگر یا باید از دست دوم کمک گرفت یا محل تماس گوشی با دست را مدام تغییر داد و همین موضوع در کنار ماهیت شیشه‌ای گلکسی نوت ۹ می‌تواند احتمال سقوط آن به زمین را بیش‌ازپیش قوت ببخشد.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

یکی دیگر از تفاوت‌های مشهود گلکسی نوت ۹ به جابه‌جایی حسگر اثر انگشت از سمت راست دوربین پشتی، به کمی‌ پایین‌تر از آن بازمی‌گردد، چنین تغییری باعث می‌شود تا دسترسی به حسگر کمی آسان‌تر از گذشته باشد؛ اما به‌دلیل محدود بودن سطح حسگر و فُرم مستطیلی آن، باز هم قرارگیری انگشت روی اسکنر به‌سادگی رقبایی همچون میت ۱۰ پرو یا وان‌پلاس ۶ نیست.

درست‌مانند آنچه از نسل گذشته سراغ داریم، دوربین دوگانه‌ی گلکسی نوت ۹ نیز چینشی افقی دارد؛ اما کوچک‌تر بودن ابعاد یکی از ماژول‌ها نسبت به دیگری، فُرم نامتقارنی به پنل پشتی دستگاه می‌بخشد و از زیبایی آن می‌کاهد، شاید بهتر بود تا کره‌ای‌ها از همان چینش عمودی گلکسی اس ۹ پلاس در پرچم‌دار سری نوت پیروی می‌کردند.

سامسونگ ترکیب کلیدهای سخت‌افزاری را نیز تغییر نداده است؛ بدین ترتیب کلید پاور در لبه‌ی سمت راست و کلیدهای کنترل حجم صدا و بیکسبی در لبه‌ی سمت چپ نوت ۹ قرار دارد. کره‌ای‌ها روی سطح کلید بیکسبی برای متمایز ساختن با کلیدهای کنترل صدا، بافتی متفاوت ایجاد نکرده‌اند؛ از این رو ممکن است بارها به‌جای کاهش صدا، به‌اشتباه، دستیار دیجیتال Bixby را فرا بخوانید! کلیدهای سخت‌افزاری گلکسی نوت ۹ بازخورد بسیاری خوبی دارند و فشردن آن‌ها حس خوبی به کاربر منتقل می‌کنند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9
گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9
گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9
گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

امروزه تقریبا تمام پرچم‌داران دنیای گوشی‌های هوشمند، بدنه‌ای شیشه‌ای دارند و به‌سادگی لک و اثر انگشت را جلب می‌کنند، گلکسی نوت 9 نیز از چنین قاعده‌ای مستثنی نیست و سطح براق آن باعث می‌شود تا آثار انگشت در همان نخستین تماس با گوشی مشهود باشد؛ بنابراین باید بین استفاده از کاور و پاک‌کردن مداوم گوشی با دستمال میکروفایبر، یکی را انتخاب کنید.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

ساختار بدنه‌ی گلکسی نوت ۹ به‌گونه‌ای است که کره‌ای‌ها موفق به دریافت گواهی IP68 برای آن شده‌اند؛ بنابراین فبلت جدید سامسونگ در برابر پاشش آب و گردوغبار مقاومت می‌کند و روی کاغذ می‌تواند به‌مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام آورد. گلکسی نوت ۹ در چهار رنگ مسی، بنفش، آبی و مشکی روانه‌ی بازار می‌شود، قلم اس‌پن همراه این گوشی در تمام رنگ‌ها به‌جز آبی، با بدنه هم‌رنگ است؛ اما کره‌ای‌ها قلم استایلوس همراه‌با نسخه‌ی آبی فبلت خود را به رنگ زرد درآورده‌اند.

نمایشگر

سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پنل‌های اولد سایز کوچک در دنیا همواره در بخش نمایشگر پرچمدارانش سنگ تمام گذاشته است. گلکسی نوت ۹ بزرگ‌ترین نمایشگر گوشی‌های سری نوت را در اختیار دارد؛ البته این تغییر قطر نمایشگر نسبت به نمایشگر ۶.۳ اینچی نوت ۸ محسوس نیست و کاربران به سختی متوجه آن خواهند شد. نمایشگر سوپر امولد ۶.۴ اینچی گلکسی نوت ۹ همانند پرچمداران اخیر سامسونگ به پنلی با لبه‌های خمیده مجهز شده است و نزدیک به ۸۳.۴ درصد از سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. سامسونگ برای این نمایشگرهای کشیده شده از یک لبه تا لبه‌ی دیگر، عنوان «Infinity Screen» را برگزیده است.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

برخلاف رقبای چینی که عموما رزولوشن Full HD را برای گوشی خود در نظر می‌گیرند، سامسونگ در پرچمداران خود از نمایشگر WQHD+ معادل ۲۹۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل استفاده می‌کند. سامسونگ امکان تغییر رزولوشن برای کاهش مصرف نمایشگر را نیز در گوشی‌های جدید خود از جمله نوت ۹ گنجانده است؛ به‌صورت پیش‌فرض رزولوشن نمایشگر Full HD پلاس تنظیم شده است:

  • HD+ یا ۱۴۸۰ × ۷۲۰ پیکسل
  • FHD+ یا ۲۲۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل
  • WQHD+ یا ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

نمایشگر ۱۸.۵ به ۹ گلکسی نوت ۹ تراکم ۵۱۶ پیکسل بر اینچ را ارائه می‌کند و از این نظر هیچ نگرانی از نظر شارپ بودن تصاویر وجود نخواهد داشت؛ به لطف این تراکم بالا و زمان‌پاسخ‌گویی فوق‌العاده‌ی OLEDها، گلکسی نوت ۹ گزینه‌ی مناسبی برای کاربردهای واقعیت مجازی است. همانند گذشته سامسونگ از ساب‌پیکسل‌هایی موسوم به «Diamond Pixel» استفاده کرده است؛ در این چینش، پیکسل‌های آبی، قرمز و سبز به ترتیب بزرگ‌ترین ساب‌پیکسل‌های RGB هستند و خبری از ساب‌پیکسل سفید در آن نیست.

نمایشگری فوق‌العاده و همسان با برادران سری گلکسی اس

سامسونگ به‌عنوان یکی اعضای « UHD Alliance» استفاده از استاندارد HD‌آر را از مدت‌ها پیش در تلویزیون‌ها و گوشی‌های خود آغاز کرده است؛ با توجه به بالا بودن روشنایی و کنتراست بی‌نظیر اولدها، این نمایشگرها گزینه‌ی مناسبی برای HDR هستند. نوت ۹ با پوشش گسترده‌ی ۹۹.۱ و ۹۹.۸ درصدی در حالت‌های مخصوص سینما و حالت استاندارد در نمایش‌ رنگ‌های زنده و باطراوت محتوای انکود شده HD‌آر مشکلی نخواهد داشت. گوشی‌های سامسونگ در حال حاضر بهتر از رقبا قابلیت نمایشگر همیشه روشن را ارائه می‌دهد و تنظیمات کاملی برای سطح روشنایی محتوا و نوع آن‌ها در نوت ۹ نیز گنجانده شده است. بازتاب نور از سطح نمایشگر در پرچمداران سامسونگ همواره مناسب بوده است و نوت ۹ نیز از نظر ما یکی از بهترین گوشی‌ها از این نظر است.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

روشنایی بالا، مشکی عمیق و رنگ‌های باطراوت تنها بخشی از ویژگی‌های نمایشگرهای OLED در گوشی‌های موبایل هستند. از طرفی سامسونگ نیز همواره در بخش روشنایی و ارائه‌ی مشکی در گوشی‌هایش پیشرو بوده است. آزمایش‌های زومیت را برای سنجش روشنایی با قرار دادن گوشی در یک محیط پر نور و قرار دادن تنظیمات روشنایی روی «Auto Brightness» آغاز کردیم؛ گلکسی نوت ۹ در این حالت با ثبت روشنایی حداکثر ۱۰۲۳ نیتی عملکردی تقریبا مشابه اس ۹ پلاس از خود نشان داد؛ شایان ذکر است این نتیجه در حالت «Adaptive Display» به ثبت رسیده و حالت‌های دیگر، روشنایی پایین‌تر در حدود ۹۷۰ نیت دارند.

همانند اس ۹ و اس ۹ پلاس تفاوت بین روشنایی نیمه‌ی بالایی و پایینی دستگاه در حالت خودکار به ۵۰ نیت می‌رسد که یک نکته‌ی منفی برای یک نمایشگر است. در حالت تنظیمات دستی، روشنایی نمایشگر افت اندکی نسبت به پرچمداران سری اس را نشان می‌دهد؛ روشنایی در این صورت به ۵۸۰ نیت می‌رسد که رقم قابل قبولی برای یک نمایشگر موبایل است؛ اما قطعا بهترین نتیجه‌ای نیست که تا به امروز در زومیت ثبت کرده‌ایم. خوشبختانه مشکلاتی مانند نشت نور و کامل نبودن رنگ مشکی در سوپر امولدهای سامسونگ از مدت‌ها پیش برطرف شده‌اند؛ اما در نگاه از زوایای تند همچنان مقدار اندکی گرایش به رنگ آبی یا همان پدیده‌ی «Blue Shift» به چشم می‌خورد. این پدیده در تمام نمایشگرهای OLED به چشم می‌خورد اما میزان آن متفاوت است؛ پیکسل‌های سال گذشته‌ی گوگل نیز به واسطه‌ی شدید بودن آن نقدهای فراوانی دریافت کردند.

روشنایی و دقت رنگ نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Galaxy Note9

2.3

0

580

0

1023

6.3

2.7 (AMOLED photo)

OnePlus 6

2.6

0

694

0

1040

7

2.7 (DCI-P3)

Xperia XZ2 Compact

5

2.15

600

2.13

600

280.5

4.3

4.3 (Standard Mode)

Google Pixel 2 XL

5

0

597

0

597

2.8

2.2 (Natural)

Huawei P20 Pro

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

+Galaxy S9

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (

AMOLED photo

)

Galaxy S9

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

Oneplus 5T

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 Pro

2.26

0

605

0

850

3.4

-

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

-

iPhone X

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

-

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

-

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

V30

3.71

0

591

0

706

5.3

-

Galaxy Note 8

2.85

0

738

0

1074

2.3

-

*کلیه‌ی نتایج بدست آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

کره‌ای‌ها برای سنجش بهتر نور محیط از دو حسگر در پشت و جلوی گوشی استفاده کرده‌اند تا قرارگیری فرد در سایه، منجر به ثبت اطلاعات نادرست نشود. در بررسی‌های ما، حداقل روشنای در تمام حالت‌های تصویر ۲.۳ نیت به‌دست آمد که با وجود بهترین نبودن عددی قابل‌قبول و رضایت‌بخش است. فعال کردن قابلیت «Blue Light Filter» علاوه بر کاهش روشنایی به ۱.۸ نیت، نور آزار دهنده‌ی آبی را برای چشم کم‌تر می‌کند. خوانایی محتوای نمایشگر نوت ۹ در زیر نور خورشید مناسب است اما توصیه می‌شود در این وضعیت تنظیمات روشنایی را به «Auto Brightness» تغییر دهید.

پیش از شروع بخش بررسی دقت و پوشش فضای رنگی، لازم است با حالت‌های مختلف نمایش در «Screen Mode» آشنا شویم:

  • Adaptive Display؛ گزینه‌ی پیش‌فرض با پوشش گسترده‌ی انواع طیف‌های رنگ
  • AMOLED Cinema؛ مناسب برای مشاهده‌ی ویدئو با دقت رنگ مناسب
  • AMOLED Photo؛ نمایش بهتر و دقیق‌تر تصاویر و بهترین دقت رنگ
  • Basic: نمایش طبیعی‌تر رنگ‌ها

حالت Adaptive display گسترده‌ترین پوشش رنگ در بین ۴ حالت ذکر شده را دارد؛ به‌طوری ۱۴۴.۷، ۹۴.۳ و ۹۹.۸ سه فضای رنگی sRGB، Adobe RGB و DCI-P3 را پوشش می‌دهد. خطای ۶.۳ نمایش رنگ‌ها در این حالت و در فضای sRGB بیش از تمام حالت‌ها است؛ گلکسی اس ۹ پلاس در تست مشابه خطای ۶.۶ را ثبت کرد. با وجود پایین‌تر بودن خطا در حالت Adaptive display (حالت پیش‌فرض) نسبت به اس ۹ پلاس، خطای حالت‌های دیگر بیشتر از پرچمداران سری اس ۹ است.

خطا در سازگارترین فضای رنگی حالت‌های Basic، AMOLED photo و AMOLED cinema نیز به ترتیب ۳.۱، ۲.۷ و ۳.۲ به‌دست آمد. لازم به ذکر است که میزان خطای کمتر از ۳، توسط چشم کاربران قابل تشخیص نیست و به‌صورت تئوری نمایشگری ایده‌آل محسوب می‌شود. رنگ سفید در حالت رنگی پیش‌فرض به آبی گرایش دارد اما حالت‌های دیگر عملکرد رضایت‌بخشی در نمایش رنگ سفید دارند. خوشبختانه امکان تغییر دمای رنگ‌ها در تنظیمات نمایشگر گنجانده شده است.

اسپیکر

سامسونگ استفاده از اسپیکرهای استریو در پرچم‌داران خود را با خانواده‌ی گلکسی اس ۹ آغاز کرد و اکنون با گلکسی نوت ۹ این جریان را ادامه می‌دهد. همانند بسیاری از پرچم‌داران موجود در بازار، کره‌ای‌ها ترکیب اسپیکر مکالمه و اسپیکر موجود در لبه‌ی پایین دستگاه را به‌عنوان مجموعه‌ی اسپیکر استریو استفاده می‌کنند.

اسپیکرهای گلکسی نوت ۹ همانند آنچه در گلکسی اس ۹ تجربه کرده بودیم، از فناوری Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند و براساس ادعای سامسونگ توسط AKG بهینه شده‌اند. ما تفاوت چندانی را بین اسپیکرهای گلکسی نوت ۹ و اس ۹ متوجه نشدیم؛ بنابراین نقد‌های پیشین در مورد سطح اعوجاج و تیزی صدا در سری نوت نیز پابرجا است. فبلت جدید سامسونگ صدای به‌مراتب شفاف‌تر و بلندتری را نسبت به نسل پیشین خود تولید می‌کند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

با فعال‌کردن دالبی اتموس که خود چهار حالت Auto ،Movie ،Music و Voice را در بطن خود دارد، حجم و به‌دنبال آن، اعوجاج صدا افزایش پیدا می‌کند، ضمن اینکه صداهای فرکانس‌بالا با تأکید بیشتری به گوشی می‌رسند. این موضوع حین اتصال هدفون AKG موجود در جعبه‌ی محصول بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد، با این همه، ما از تجربه‌ی صوتی نوت ۹ رضایت داشتیم و آن را از این حیث، یکی از محصولات برتر بازار می‌دانیم.

در بخش «Sound quality and effects» منوی تنظیمات، پارامترهای مختلفی برای بهبود تجربه‌ی پخش موسیقی یا فیلم وجود دارد. در کنار قابلیت Dolby Atmos که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، منوی اکولایزر نیز مشاهده می‌شود که در آن می‌توان از بین حالت‌های پیش‌فرض گزینه‌ای را انتخاب کرد یا به‌صورت دستی تنظیمات صدا را تغییر داد. سامسونگ برای هرچه بیشتر کردن شدت صدای خروجی، قابلیت UHQ upscaler را در نظر گرفته است که دو حالت آپ‌اسکیل بیت‌ریت یا آپ‌اسکیل بیت‌ریت و پهنای باند را دربردارد؛ البته ما با تغییر این پارامتر، متوجه تفاوتی در صدای خروجی نشدیم. جلوه‌های Tube Amp Pro و Concert Hall به‌ترتیب برای شبیه‌سازی طنین یک آمپلی‌فایر لامپی و پژواک سالن کنسرت نیز در این قسمت به‌چشم می‌خورند. قابلیت Adapt Sound، برای انتخاب نوع صدای خروجی براساس حساسیت گوش کاربر با توجه به سن او نیز در نظر گرفته شده است که در مورد ما، تأثیری خروجی صدا نداشت.

نرم‌افزار و رابط کاربری

زودتر معرفی شدن گلکسی نوت ۹ نسبت به سال‌های دیگر این گوشی را از در زمان عرضه از اندروید ۹ موسوم به پای بی‌بهره کرده است و این گوشی با اندروید اوریو و 9.5 Samsung Experience روانه‌ی بازار می‌شود. به جز مواردی مانند قابلیت‌های نرم‌افزاری دوربین، قلم و سامسونگ دکس تفاوت دیگری بین رابط کاربری گلکسی نوت ۹ و گوشی‌های سری اس ۹ به چشم نمی‌خورد؛ سامسونگ در این رابط کاربری مشاهده‌ی رابط به‌صورت افقی ممکن شده است و صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها قابل حذف است. همچون گذشته سوایپ به سمت بالا یا پایین در صفحه‌ی هوم بخش جست‌وجو را پیش روی کاربر قرار می‌دهد که طبق ادعای سامسونگ نتایج مرتبط‌تری را در زمانی کمتر ارائه می‌کند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

سامسونگ برای علاقه‌مندان به مطالعه نیز قابلیتی با نام «Color Lens» که در آن ۱۲ فیلتر رنگی برای کاهش خستگی چشم قرار داده شده است؛ برای فعال‌سازی این قابلیت باید از بخش «Accessibility» و پس از آن «Vision» اقدام کنید. کره‌ای‌‌ها همچنین قابلیتی با نام «Dual Messenger» را پیش از این برای استفاده‌ی هم‌زمان از دو حساب کاربری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان به رابط کاربری خود افزوده‌اند. چند وظیفه‌گی همواره از نکات مثبت گوشی‌های سامسونگ بوده است؛ کاربر در این گوشی‌ها قادر به تغییر ابعاد پنجره اپ‌‌ها و باز کردن آن‌ها به‌صورت پاپ‌آپ است.

جای خالی اندروید پای

سامسونگ لبه‌های خمیده‌ی پرچمدارانش را تنها برای زیبایی نساخته است و قابلیت‌هایی مانند «Edge Panels» و «Edge Lighting» را برای کاربردی‌ کردن آن‌‌ها درنظر گرفته است. Edge Panels در حقیقت مجموعه‌ای از پنل‌های پیش‌فرض و قابل دانلود است که با سوایپ بخشی از لبه‌های نمایشگر نمایش داده می‌شوند؛ خوشبختانه بزرگی و محل دقیق منطقه‌ی مورد نظر برای فعال‌سازی اج پنل‌ها، کاملا قابل شخصی‌سازی است. Edge Lighting نیز با ارائه‌ی جلوه‌های نوری زیبا،‌ کاربر را رسیدن اعلان‌ها آگاه می‌کند؛ امکان شخصی‌سازی این جلوه‌ها از رنگ گرفته تا ضخامت منطقه‌ی اعمال آن در گلکسی نوت ۹ وجود دارد.

رابط کاربری گلکسی نوت 9

پرچمداران سری نوت و اس همواره از نظر سنسورهای سلامتی بهترین‌های بازار بوده‌اند؛ اندازه‌گیری ضربان‌قلب، سطح استرس، سطح اکسیژن خون و سنجش فشار خون همه و همه با گلکسی نوت ۹ امکان‌پذیر هستند؛ البته فشار خون به کمک این گوشی تنها به‌صورت ارائه‌ی میزان اختلاف فشار با فشار پایه و از طریق اپ My BP Lab اندازه‌گیری می‌شود. همچون گوشی‌های پیشین شاهد بخش«Device maintenance» برای گردهم‌آوردن ویژگی‌هایی مانند انتخاب حالت‌های عملکرد گوشی، بهینه‌سازی عملکرد باتری، حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم هستیم.

مهم‌ترین تحول در بخش نرم‌افزاری دستگاه مربوط به Samsung DeX است به طوری که دیگر نیازی به داک مخصوص برای تجربه‌ی اندروید در نمایشگر بزرگ‌تر نیست؛ برای اتصال گوشی به تلویزیون یا مانیتور تنها به یک دانگل تبدیل USB نوع C به HDMI نیاز است. پس از اتصال گوشی به نمایشگر پیامی برای شروع کار با دستگاه به کمک دکس ظاهر می‌شود؛ اپلیکیشن‌های پیش‌فرض سامسونگ و اپ‌هایی مانند نقشه‌ی گوگل و کروم به خوبی با حالت دکس سازگار هستند با این حال نباید نمایش موبایلی برخی اپلکیشن‌ها در این حالت نیز به‌سادگی گذشت؛ برای مثال در هنگام اجرای بازی Fortnight در حالت دکس با اخطاری با مضمون سازگار نبودن احتمالی اپلکیشن نمایش داده می‌شود. با توجه به توانمندی درگاه‌های HDMI و USB دستگاه در انتقال صدا، می‌توان به کمک دکس صدای پخش‌شده از گوشی را به تلویزیون منتقل کرد.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

به‌صورت پیش‌فرض نمایشگر گوشی تبدیل به ترک‌پد خواهد شد و ژست‌های زوم، درگ‌کردن و اسکرول به خوبی در این حالت قابل اجرا است. نکته‌ی جالب در مورد سامسونگ دکس در گلکسی نوت ۹ امکان استفاده از قلم است به طوری که هاور کردن (حرکت قلم در نزدیکی سطح گوشی) نقش نشانگر را ایفا کرده و لمس قلم نیز کلیک کردن را شبیه‌سازی می‌کند؛ استفاده از این حالت کمی برای کاربران عادی ممکن است دشوار باشد اما کسانی که با گجت‌های مخصوص طراحی آشنا باشند به خوبی تناظر نقطه به نقطه‌‌ی سطح نمایشگر و نشانگر در صفحه را درک خواهند کرد. در مجموع استفاده از نمایشگر به‌عنوان ترک‌پد و قلم در دکس را لذت‌بخش توصیف می‌کنیم.

چند وظیفگی و سرعت اجرای فرامین در Samsung DeX را بهتر از نمونه‌ی مشابه رقبا ارزیابی می‌کنیم. نمایش اعلان‌ها، شبیه‌سازی حالت تمام‌صفحه (این ویژگی هنوز در دست توسعه است)، تغییر رزولوشن نمایش و سرعت نشانگر تنها برخی از مواردی هستند که سامسونگ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امکان استفاده‌ی مستقل از گوشی و حالت دکس نیز وجود دارد به‌طور مثال کاربر می‌تواند یک فیلم را در تلویزیون نمایش داده و هم‌زمان با گوشی خود اپلیکیشن دیگری را اجرا کند؛ لگ و کندی مشاهده شده در استفاده از گوشی در این حالت قابل پیش‌بینی بود.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

بازی Fortnite از روز معرفی گلکسی نوت ۹ برای دستگاه‌های پرچم‌دار سری گلکسی سامسونگ و از طریق فروشگاه گلکسی اپس در دسترس کاربران قرار گرفته است؛ ثبت‌نام برای دریافت این بازی برای دیگر کاربران اندرویدی آغاز شده است با این حال احتمال بروز مشکل برای این دست کاربران به دلیل محدودیت‌های موجود و فاز بتای بازی وجود دارد اما کاربران گوشی‌های سامسونگ به راحتی قادر به اجرای بازی هستند؛ البته دلیل محدودیت‌های به وجود آمده و تحریم کاربران ایرانی توسط اپیک‌گیمز نیاز به ابزار تغییر آی‌پی خواهید داشت. شما می‌توانید نحوه‌ی نصب این بازی را در مطلب «آموزش نصب بازی Fortnite روی گوشی‌های اندرویدی» در زومجی مطالعه کنید.

علاقه‌مندان گلکسی نوت ۹ و گلکسی تب اس ۴ می‌توانند بین هدفون‌های سری N60 شرکت AKG و ۱۵ هزار امتیاز V-Bucks (پول رایج بازی) و پوسته‌ی شخصیت گلکسی یکی را به دلخواه انتخاب کنند. سامسونگ به منظور ارتقای تجربه‌ی گیمینگ در گوشی‌های خود قابلیت Game launcher را به گوشی‌های خود اضافه کرده است؛ مدیریت‌ اعلان‌ها در هنگام بازی، تنظیم عملکرد دستگاه و باتری و گردآوری بازی‌ها بخشی از قابلیت‌های ارائه شده است.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

گلکسی نوت ۹ نخستین گوشی‌ هوشمند سامسونگ محسوب می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض با نسخه‌ی دوم بیکسبی، دستیار دیجیتالی این شرکت روانه‌ی بازار خواهد شد. کره‌ای‌ها ادعا می‌کنند که Bixby 2.0 در زمینه‌ی پردازش زبان طبیعی، پیش‌بینی نیازهای کاربران و زمان پاسخ‌دهی، عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌ی ابتدایی خواهد داشت.

سامسونگ وعده می‌دهد که نسخه‌ی جدید بیکسبی توانایی تشخیص ارتباط بین جملات را دارد و اکنون می‌تواند براساس سلایق شما، پیشنهادهای بهتری ارائه دهد. بیکسبی هم‌اکنون تنها از سه زبان پشتیبانی می‌کند و متاسفانه فارسی یکی از آن‌ها نیست. تجربه‌ی ما نشان می‌دهد که حتی بیکسبی ۲.۰ نیز در پردازش دستورها صوتی سرعت مطلوبی ندارد؛ به‌طوری که باید چندین ثانیه در انتظار پاسخ آن ماند.

قلم اس‌پن

نزدیک به هفت سال است که خانواده‌ی گلکسی نوت به‌لطف قلم اس‌پن در مرکز توجهات قرار دارند، قلم استایلوس سری Note مهم‌ترین وجه تمایز آن‌ها با سایر دستگاه‌های هم‌رده به‌شمار می‌آید و از همین رو سامسونگ همه‌ساله با تدارک‌دیدن قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوع سعی دارد تا به‌نوعی محبوبیت فبلت‌های خود را حفظ کند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

کره‌ای‌ها در ادامه‌ی تلاش‌های خود برای بهبود S Pen، امسال، ماژول بلوتوث کم‌مصرف (Bluetooth LE) را به‌ آن اضافه کرده‌اند تا بدین ترتیب کاربر امکان استفاده از این قلم به‌عنوان یک ریموت‌کنترل را نیز داشته باشد. در حال حاضر قابلیت‌های مبتنی بر بلوتوث اس‌پن به‌ موارد زیر ختم می‌شود؛ اما سامسونگ وعده داده است تا با انتشار کیت توسعه‌، زمینه را برای خلق کاربری‌های بیشتر توسط توسعه‌دهندگان فراهم کند:

  • ثبت عکس در محیط دوربین (یک‌بار فشردن کلید)، جابه‌جا شدن بین دوربین جلو و عقب (دوبار فشردن کلید)
  • پخش و مکث ویدئو در محیط یوتیوب
  • جابه‌جا شدن بین عکس‌های گالری (با یک یا دوبار فشردن کلید)
  • جابه‌جا شدن بین اسلاید‌ها حین ارائه (با یک یا دوبار فشردن کلید)

تصور می‌کنیم که از بین موارد یادشده، امکان ثبت عکس با قلم بیش از هر قابلیت دیگری کاربردی به‌نظر می‌رسد؛ چرا که در طول مدت بررسی بیش از سه کاربرد دیگر، از اس‌پن برای ثبت عکس‌های سلفی و گروهی استفاده کردیم. حال باید دید که استقبال توسعه‌دهندگان از کیت توسعه‌ی اس‌پن در چه حدی خواهد بود.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

سامسونگ ادعا می‌کند که بُرد ماژول بلوتوث تا فاصله‌ی ۱۰ متری گوشی است و فرایند شارژ باتری آن به‌مدت ۴۰ ثانیه از زمان وارد شدن قلم به داخل دستگاه به‌طول می‌انجامد، ظاهرا باتری ماژول بلوتوث اس‌پن با هر بار شارژ کامل برای ۲۰۰ بار فشردن کلید یا ۳۰ دقیقه حالت آماده‌به‌کار دوام می‌آورد.

قلمی کامل‌تر از همیشه با ماژول بلوتوث

از لحاظ ظاهری، قلم نوت ۹، تفاوتی با قلم نسل قبل ندارد. این قلم با ابعاد ۱۰۶.۳۷ × ۴.۳۵ × ۵.۷ میلی‌متری، تنها ۳.۱ گرم وزن دارد و در شکاف لبه‌ی پایینی گوشی، جای می‌گیرد، ضمن اینکه نیازی هم به شارژ کردن ندارد. ارتباط بین قلم و نمایشگر، توسط یک لایه‌ی حساس به فشار روی نمایشگر صورت می‌پذیرد که طبق ادعای سامسونگ می‌تواند تا ۴۰۹۶ سطح از فشار را تشخیص دهد. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که اگرچه عملکرد اس‌پن به‌خصوص در حرکت‌های سریع، تأخیرهایی به‌همراه دارد؛ اما می‌توان با آن کنار آمد.

همانند گذشته، سامسونگ امکانی را برای کاربران گلکسی نوت ۹ فراهم کرده است تا بتوانند در سریع‌ترین حالت ممکن، از قلم دستگاه استفاده کنند؛ بدین ترتیب حتی زمانی‌که نمایشگر گوشی خاموش است، می‌توانید قلم را از شکافش خارج کنید و روی نمایشگر خاموش، به یادداشت‌برداری بپردازید.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

میانبر Air Command که به‌صورت شناور روی رابط کاربری قرار دارد، قابلیت‌های یادداشت‌برداری، ثبت اسکرین‌شات، برش صفحه، ترجمه‌ی کلمات، ساخت فایل‌های گیف (GIF) از محتوای تصویر و لایو مسیج (Live Message) را در برمی‌گیرد. قابلیت لایو مسیج که برای نخستین‌بار همراه‌با گلکسی نوت ۸ معرفی شده بود، اکنون به‌لطف یکپارچگی با AR Emoji، متون و دست‌نوشته‌ها را نیز می‌تواند به استیکرهای واقعیت افزوده‌ی سامسونگ اضافه کند. قابلیت‌های جدید دیگر اس‌پن، Photo Drawing و Live Drawing نام دارند که به کاربر اجازه می‌دهند تا با استفاده از PENUP به نقاشی روی عکس‌های خود یا دیگران بپردازند.

دوربین

سال‌ها تحقیق توسعه در زمینه‌ی دوربین‌ گوشی‌های هوشمند باعث شده است تا نام سامسونگ به‌تنهایی به‌معنای محصولی با دوربین توانمند باشد. غول دنیای فناوری بار‌ها توانایی خود در زمینه‌ی موبایل و در محصولات مختلف به رخ جهانیان کشیده است. جدیدترین کهکشانی سامسونگ، تمام دانش این شرکت طی بیش از یک دهه توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند را با خود به همراه دارد تا پیش از بررسی آن، انتظار محصولی با دوربین فوق‌العاده را داشته باشیم. نوت ۹ تمام مؤلفه‌های لازم برای ارائه‌ی دوربینی توانمند را به همراه دارد؛ سنسوری بزرگ با قابلیت ثبت تصاویر خوب در محیط‌های کم‌نور، سیستم فوکوس بسیار سریع و دقیق، ماژول دوربین دوگانه به همراه لرزشگیر اپتیکال برای هر دو لنز و الگوریتم هوش مصنوعی برای اعمال بهترین تنظیمات خودکار با توجه به سوژه و محیط.

با این حال طی سال‌های گذشته نام‌های جدیدی در دنیای موبایل ظهور کرده‌اند؛ محصولاتی با ماژول‌های دوربین فوق‌العاده که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نشریات معتبر جهانی، در نوع خود و در بخش عکاسی کم‌نظیر هستند. آیا پرچم‌دار جدید سامسونگ توانایی بازپس گرفتن تخت پادشاهی خود در این زمینه را دارد؟

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

دوربینی لایق نام پرچم‌دار، اما نه بهترین نمونه دنیای موبایل

سامسونگ از فرمولی مشابه در دوربین گلکسی نوت ۹ بهره برده است. در کنار حفظ رابط کاربری، شاهد بهره‌گیری از بخش سخت‌افزاری مشابه پرچم‌دار سری اس کره‌ای‌ها هستیم. دوربین دوگانه با سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی ۱.۲۵ اینچی و اندازه‌ی پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری، در پس لنز‌های واید با گشودگی دیافراگم متغیر F/1.5 و F/2.4 و نمونه‌ی تله‌فوتو با F/2.4 (هر دو مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال) در نوت ۹ مشابه با راه‌حل استفاده شده در گلکسی اس ۹ دارد. بدین ترتیب شاهد قابلیت‌های مشابهی اعم از تغییر دیافراگم با توجه به میزان نور محیط برای ثبت تصویری روشن‌تر، امکان ثبت تصاویر پرتره با قابلیت ایجاد جلوه‌ی بوکه‌ی مصنوعی و تغییر محل فوکوس در حالت Live Focus از قابلیت‌های موجود در دوربین گلکسی نوت ۹ هستند. قابلیت فیلم‌برداری صحنه آهسته با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه و رزولوشن HD در کنار نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه و رزولوشن Full HD‌ مشابه با اس ۹ پلاس نیز هم‌چنان در دسترس هستند.

در بخش سلفی نیز شاهد استفاده از ماژول مشابه گلکسی اس ۹ پلاس در جدید‌ترین عضو خانواده‌ی نوت هستیم. حسگر ۸ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتر و لنز ۲۵ میلی‌متری با F/1.7 وظیفه‌ی ثبت تصاویر سلفی را برعهده دارند. قابلیت‌های ثبت سلفی واید (با حرکت دادن گوشی پس از آغاز عملیات تصویربرداری)، فوکوس سلفی برای مات کردن اطراف کاربران در تصویر و AR Emoji نیز در این حالت در دسترس هستند. با توجه به استفاده از سخت‌افزار مشابه، نتایج نهایی دوربین سلفی اس ۹ و نوت ۹ شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند؛ البته این موضوع به‌معنای عملکرد ضعیف گلکسی نوت ۹ نیست و محصول جدید کره‌ای‌ها همچنان توانایی ثبت تصاویری بسیار خوب با جزئیات بالا و کنترل مناسب نویز در شرایط نوری کم را دارد.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

قابلیت AR Emoji‌ اکنون و پس از به‌روزرسانی‌های انجام شده روی Animoji توسط اپل، بیش از هر زمان دیگر نیاز به بهبود نرم‌افزاری دارد؛ ثبت چهره‌ی نه چندان مشابه با کاربر، حرکات نه چندان دقیق اجزای صورت و لرزش آن‌ها در این حالت، فاصله‌ی زیادی با محصول اپل دارد تا به جرات بتوان گفت AR Emoji دیگر جذابیت برابری با زمان رونمایی آن در رویداد معرفی گلکسی اس ۹ و اس ۹ پلاس را ندارد و بیشتر شبیه به قابلیتی ناقص و غیرکاربردی است.

بزرگ‌ترین بهبود ایجاد شده در رابط کاربری دوربین، به استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص صحنه و سوژه باز‌می‌گردد؛ جایی که دوربین توانایی تشخیص قاب و اعمال بهترین تنظیمات ممکن با توجه به ۲۰ حالت پیش‌فرض را دارد. غذا، پرتره، گل، فضای داخلی، حیوانات، مناظر طبیعی، گیاه، درخت، آسمان، کوه، ساحل، غروب و طلوع آفتاب، دریا، ساختمان‌های شهری، حالت شب، آبشار، برف، پرندگان، منبع نور پشت سوژه و متن، تمامی حالت‌های پیش‌فرضی هستند که نوت ۹ با تشخیص هر یک از آن‌ها و اعمال تنظیمات ایده‌آل دوربین برای بهبود نتیجه‌ی نهایی استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی مدیران سامسونگ این الگوریتم به‌مرور زمان عملکرد هوشمند‌تری خواهد داشت و با تشخیص حالت‌های بیشتر تصویر، نتیجه‌ی نهایی بهتری به ارمغان خواهد آورد.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با دوربین گلکسی نوت ۹

نمونه تصاویر گلکسی نوت 9

نمونه‌ی تصویر دوربین اصلی گلکسی نوت ۹ با و بدون جلوه بوکه

نمونه تصاویر گلکسی نوت ۹
بدون جلوه بوکه
نمونه تصاویر گلکسی نوت 9
با جلوه بوکه

نمونه‌ی تصویر گلکسی نوت ۹ با و بدون زوم دو برابری

نمونه تصاویر گلکسی نوت 9
زوم اپتیکال دو برابری
نمونه تصاویر گلکسی نوت 9
بدون زوم

سلفی گلکسی نوت ۹ با و بدون جلوه بوکه

نمونه تصاویر گلکسی نوت ۹
بدون جلوه بوکه
نمونه تصاویر گلکسی نوت ۹
با جلوه بوکه

عملکرد هوش مصنوعی سامسونگ در تشخیص صحنه‌ها قابل قبول است و به واسطه‌ی آیکونی کوچک در پایین نمایشگر، حالت صحنه را نیز به کاربر گوشزد می‌کند. رنگ‌های دقیق‌تر، تنظیم مناسب‌تر نور محیط و تعادل بهتر کنتراست بخشی از نتایج کاربرد هوش مصنوعی در دوربین نوت ۹ است. ترکیب سخت‌افزار بسیار خوب و نرم‌افزار پیشرفته باعث شده است تا کهکشانی جدید سامسونگ از دوربین بسیار خوب و مطمئنی بهره ببرد که نیازهای کاربران را به‌خوبی برطرف می‌کند. سرعت فوکوس، تنظیم مناسب تراز سفیدی، دقت ثبت رنگ‌ها و کنترل نویز مانند پرچمداران پیشین سامسونگ در بالاترین سطح دنیای موبایل قرار دارد.

نمونه تصویر گلکسی اس 9 پلاس
نمونه تصویر گلکسی نوت 9

در هر صورت دوربین نوت ۹ بی‌نقص نیست؛ در شرایطی که دوربین به‌راحتی قادر به تشخیص سوژه و قاب باشد و اقدام به اعمال تنظیمات لازم کند، نتیجه‌ی نهایی بسیار خوبی را شاهد هستیم؛ اما در شرایطی که این الگوریتم به‌خوبی موفق به تشخیص سوژه نشود (موردی که در حال حاضر با توجه به تعداد اندک حالت‌های پیش‌فرض، به دفعات می‌تواند رخ دهد)، رفتار نامطمئنی را از خود نشان می‌دهد، ظاهرا این الگوریتم هوشمند هنوز به بلوغ کافی نرسیده است و برخی مواقع شاهد افت کیفیت تصاویر حتی در مقایسه با اس ۹ پلاس هستیم؛ به‌طوری که گاهی به‌دلیل ضعف‌های سیستم تشخیص سوژه، در تصاویر محیط‌های داخلی، مقداری نویز به چشم می‌خورد.

بازده و عملکرد

در ابتدا تصور می‌شد که سامسونگ گلکسی نوت ۹ را به‌همراه پردازنده‌ای جدید عرضه خواهد کرد؛ اما چنین نشد و کره‌ای‌ها تراشه‌ی به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند سری گلکسی اس ۹ را برای فبلت جدید خود برگزیده‌اند. سامسونگ ادعا می‌کند که پرچم‌دار جدید این شرکت به‌لطف تراشه‌ی جدید، حدود ۲۳ درصد بهبود در عملکرد CPU و ۳۳ درصد در عملکرد GPU را ارائه می‌دهد.

طنین نام آشنای اکسینوس ۹۸۱۰

گلکسی نوت ۹ در تمام بازارهای جهانی به‌جز آمریکا و چین با پردازنده‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ عرضه می‌شود و کاربران مقیم دو کشور یادشده، فبلت جدید سامسونگ را با پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۴۵ تجربه خواهند کرد. پیش از این در بررسی گلکسی اس ۹ توضیحات جامعی درباره‌ی مشخصات فنی و ویژگی‌های Exynos 9810 ارائه داده‌ایم؛ بنابراین در بررسی پیش رو صرفا به مقایسه‌ی این پردازنده با رقبا در جدول زیر بسنده می‌کنیم.

مشخصات تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ در برابر رقبا

مشخصات / تراشه

اکسینوس ۹۸۱۰

اسنپدراگون ۸۴۵

اکسینوس ۸۸۹۵

CPU

۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 385 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 385 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

GPU

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

Adreno 630

Mali G71 MP20

۵۴۶ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4X

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1, SD 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

۲۴ مگاپیکسل تکی

۱۷ مگاپیکسل دوگانه

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET

یکی از ویژگی‌های مهم اکسینوس ۹۸۱۰ که سامسونگ نیز در جریان رونمایی از نوت ۹ به آن اشاره کرد، سرعت فوق‌العاده‌ بالای اتصال اینترنت آن است. مودم Samsung Shannon LTE این تراشه از اتصال ال‌تی‌ایی کتگوری ۱۸ پشتیبانی می‌کند و برای دستیابی به نرخ Downlink حدودی ۱.۲ گیگابیت‌برثانیه و نرخ Uplink حدودی ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه‌ای به‌ترتیب از تجمیع ۶ و ۲ برابری حامل‌های ال‌تی‌ای بهره می‌برد، ضمن اینکه برای بیشینه‌سازی نرخ گذردهی داده از روش چند ورودی-چند خروجی ۴×۴ (4x4 MIMO)، مدولاسیون 256 QAM و eLAA استفاده می‌کند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

از چنین پردازنده‌ی قدرتمندی انتظار می‌رود که در پردازش‌های سنگین، حرارت بالایی را نیز تولید کند؛ از این رو کره‌ای‌ها سیستم خنک‌کننده‌ی پسیو گلکسی نوت ۸ را با سیستم خنک‌کننده‌ی آبی انحصاری خود موسوم به Water-Carbon Cooling‌ جایگزین کرده‌اند و ادعا می‌کنند که این سیستم تا ۲۱ درصد از تولید گرمای بیش از حد جلوگیری می‌کند.

در کنار ارتقاء پردازنده نسبت به نسل قبل، سامسونگ در ظرفیت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و رم نیز تغییرات قابل توجهی را ایجاد کرده است. گلکسی نوت ۹ در دو نسخه‌ی ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی با پشتیبانی از کارت حافظه تا سقف ۵۱۲ گیگابایت عرضه می‌شود. کره‌ای‌ها با هدف بهبود تجربه‌ی مالتی‌تسکینگ در دستگاه بالارده‌ی خود، مدل پایه را با ۶ گیگابایت رم و مدل دیگر را با حافظه‌ی رم فوق‌العاده‌ی ۸ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌کنند.

خاطرنشان می‌کنیم که زومیت مدل ۱۲۸ / ۶ گیگابایتی گلکسی نوت 9 را برای بررسی در اختیار دارد، شما می‌توانید با جدول زیر، عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی این نسخه در آزمون سرعت خواندن و نوشتن داده را مشاهده کنید:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی نوت ۹

۸۱۷.۷۷

۱۹۴.۹۲

۱۳۱.۰۵

۲۱.۴

وان‌پلاس ۶

۷۲۳.۱۵

۲۰۳.۶۹

۱۳۴.۶۵

۲۱.۹۷

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

۶۹۶.۸۹

۱۹۴.۹۲

۱۵۲.۷۳

۱۶.۸۱

پیکسل ۲ ایکس‌ال

۷۲۹.۳۲

۲۱۲.۹۲

۱۷۶.۷۸

۲۳.۶

هواوی پی ۲۰ پرو

۸۲۳.۹۳

۱۹۳.۸

۱۴۲.۲۱

۱۵۵.۰۹

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳

۲۰۷.۱۷

۱۳۱.۲۷

۲۲.۶۸

گلکسی اس ۹

۸۱۷.۹۴

۲۰۵.۶۷

۱۳۱.۱۲

۲۳.۱۵

وان‌پلاس ۵‌تی

۷۵۰.۲۸

۲۰۵.۴۱

۱۳۶.۶

۱۹.۴۸

آنر ۹

۲۸۱.۷۲

۹۷.۷۱

۲۸.۳۸

۱۳.۸۵

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶

۲۲۰.۹۶

۱۷۵.۷۴

۱۷۲.۶۲

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷

۲۰۴.۳۳

۱۴۶.۷۲

۱۴.۳۴

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵

۲۰۶.۱۳

۱۷۷.۴۷

۱۵۷.۶۱

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲

۲۰۶.۴۹

۱۵۷.۸۹

۱۴.۸۱

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵

۱۵۸.۳۶

۷۱.۷۶

۱۱.۱

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱

۱۶۲.۴۲

۹۰.۹۵

۶۵.۶۳

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶

۲۰۳.۹۱

۱۲۳.۶۶

۱۴.۲

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶

۱۷۹.۱۱

۱۲۲.۹۴

۱۴.۸

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

پیش از این گلکسی اس ۹ با پردازنده‌ی اکسینوس ۹۸۱۰ عملکرد شایسته‌ای را در آزمون‌های نرم‌افزاری زومیت از خود به نمایش گذاشته بود؛ بنابراین انتظار داریم که شرایط با فبلت جدید سامسونگ نیز چنین رقم بخورد. شما می‌توانید نتایج حاصل از اجرای بنچمارک‌های زومیت روی گلکسی نوت ۹ را در جدول زیر مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

Antutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

گلکسی نوت ۹

236663

210100

42441

5453

5884

3692

9141

45FPS

45FPS

26FPS

28FPS

59FPS

147FPS

وان پلاس ۶

271893

227777

63289

8537

7339

2466

9071

48FPS

52FPS

32FPS

33FPS

60FPS

134FPS

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

263566

214624

63705

8227

7234

2429

8512

55FPS

60FPS

33FPS

35FPS

60FPS

151FPS

پیکسل ۲ ایکس‌ال

204455

170782

40403

7421

7380

1901

6201

16FPS

33FPS

13FPS

22FPS

55FPS

93FPS

هواوی پی ۲۰ پرو

200949

181449

31051

7244

7440

1899

6546

38FPS

31FPS

23FPS

23FPS

60FPS

86FPS

گلکسی اس ۹ پلاس

243493

219955

37958

5205

5224

3750

8997

44FPS

47FPS

26FPS

28FPS

60FPS

146FPS

گلکسی اس ۹

217146

212328

38108

5089

5247

3704

8860

43FPS

46FPS

27FPS

28FPS

60FPS

142FPS

وان‌پلاس 5T

--

176787

40430

6861

6032

۲۰۲۱

6204

37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

آنر ۹

--

145954

28920

6134

5456

1961

6340

20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

هواوی میت ۱۰ پرو

--

175769

30962

6913

6941

1983

6499

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

نوکیا ۸

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

آیفون ۱۰ 

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

هواوی میت ۱۰

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

آیفون ۸

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

آیفون ۸ پلاس

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

اکسپریا ایکس‌زد وان

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

ال‌جی وی ۳۰

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

گلکسی نوت ۸

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

آیپد پرو ۱۰.۵

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

یکسان‌بودن سخت‌افزار گلکسی نوت ۹ و گلکسی اس ۹ باعث می‌شود تا نتیجه‌ی اجرای بنچمارک‌ها روی این دو گوشی هوشمند نیز بسیار نزدیک باشد. محصول جدید کره‌ای‌ها درست‌مانند برادر خود در زمینه‌‌ی توان پردازشی CPU محصولات مبتنی بر اسنپدراگون ۸۴۵ را پشت سر می‌گذارد؛ اما عملکرد GPU آن به‌میزان قابل توجهی پایین‌تر از رقیبی، نظیر وان‌پلاس ۶ است، البته باید توجه داشت که تجربه‌ی کاربر در دنیای واقعی لزوما انعکاسی نتایج بنچمارک‌ها نیست؛ چرا که گلکسی نوت ۹ بازی سنگینی، مانند فورتنایت را با تنظیمات Epic، به بهترین شکل ممکن اجرا می‌کند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

با وجود ادعای سامسونگ در خصوص عملکرد سیستم‌ خنک‌سازی جدید Water-Carbon Cooling، ما حین اجرای مداوم بازی‌ها، مانند اغلب گوشی‌های هوشمند، بالا رفتن دما را حس می‌کردیم و به‌نظر می‌رسد که سیستم خنک‌سازی انحصاری کره‌ای‌ها نیز نمی‌تواند به‌صورت کامل از پس حرارت تولیدشده توسط پردازنده‌ی گوشی برآید؛ برای ارزیابی عملکرد سیستم خنک‌سازی آبی گلکسی نوت ۹ دو بنچمارک گیک‌بنچ و 3DMark Sling Shot Extreme OpenGL ES3.1 را به دفعات روی گوشی اجرا کردیم تا پردازنده تحت فشار قرار گیرد و دمای آن افزایش پیدا کند.

تست افت عملکرد گلکسی نوت 9 گیک بنچ

همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، عملکرد پردازنده‌ی مرکزی پس از پنج بار اجرای مکرر آزمون GeekBench دچار ناپایداری می‌شود؛ اما در تست گرافیکی سنگین Sling Shot Extreme، عمکلرد واحد پردازش گرافیکی پس از ۸ بار اجرای تست، دچار افت می‌شود و دمای دستگاه افزایش پیدا می‌کند. از آنجایی که هر کدام از دفعات آزمون یادشده حدود چهار دقیقه به‌طول می‌انجامد، می‌توان تصور کرد که حین اجرای بازی‌های سنگین نیز، پس از حدود ۴۰ دقیقه بازی مداوم، با رفتار مشابهی از سوی گلکسی نوت ۹ مشاهده خواهیم کرد.

تست افت عملکرد گلکسی نوت 9 اسلینگ شات

حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی دستگاه نیز به بهترین نحو ممکن، نقش خود را ایفا می‌کند؛ به‌طوری که در طول مدت استفاده‌ی ما از گلکسی نوت ۹، به‌ندرت شاهد اجرای مجدد اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پس‌زمینه بودیم و در اغلب مواقع، فراخوانی و جابه‌جایی بین اپ‌ها بدون هیچ مکثی برای بارگذاری میسر بود. بی‌شک نسخه‌ی ۸ گیگابایتی گلکسی نوت ۹ از مدل پایه‌ی آن نیز در مدیریت اپ‌های در حال اجرا عملکرد بهتری خواهد داشت.

باتری

سال گذشته گلکسی نوت ۸ با باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی خود در زمینه‌ی شارژدهی، چندان درخشان ظاهر نشد؛ به‌طوری که برخی از کاربران از طول‌عمر باتری آن رضایت نداشتند، بنابراین سامسونگ با هدف جلب رضایت طرفداران سری نوت، ظرفیت باتری جانشین آن را با افزایشی ۲۱ درصدی به ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت رساند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

باتری بهبود یافته نسبت به نسل قبل

سامسونگ ادعا می‌کند که با چنین ظرفیتی، گلکسی نوت ۹ می‌تواند در تمام طول روز، کاربر را همراهی کند و با توجه به خاطره‌ی نه‌چندان خوشایند افزایش ظرفیت باتری در سری نوت، کره‌ای‌ها برای اطمینان خاطر کاربر از عملکرد باتری Galaxy Note 9، علاوه‌بر اجرای آزمون ۸ مرحله‌ای خود، تأییدیه‌ی دو مؤسسه‌ی UL و Exponent را نیز برای فبلت جدید خود دریافت کرده‌اند.

برای بررسی صحت و سقم ادعای Samsung، پرچم‌دار این شرکت را مورد آزمایش قرار دادیم. زومیت برای ارزیابی عملکرد باتری، ابتدا گوشی را به‌صورت کامل شارژ می‌کند، آن را در حالت پرواز قرار می‌‌دهد و در نهایت با تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، فرایند آزمایش را با پخش مداوم فیلمی با رزولوشن HD آغاز می‌کند.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTerm Performance

PCMark

(h)

GeekBench

Score / Duration

Galaxy

Note 9

WQHD+/"6.4

4000

14:10

162.4min

1619Frame

Failed*

4300

7:10

OnePlus 6

FHD+/"6.28

3300

15:50

181.8min

1646Frame

8:03

4053

7:08

Xperia XZ2 Compact

FHD+/"5.0

2870

10:40

160.7min

2442Frame

8:44

4086

7:04

Google Pixel 2 XL

QHD+/"6.0

3520

12:25

231.7min

993.8Frame

7:59

5257

8:53

Huawei P20 Pro

FHD+

/

"6.1

4000

14:10

197.4min

933.7Frame

9:19

3350

5:35

+Galaxy S9

WQHD+/"6.2

3500

14:17

187.6min

860.7Frame

Failed

--

Galaxy S9

WQHD+/"5.8

3000

12:30

154.8min

884.7Frame

6:42

--

OnePlus 5T

FHD+/"6.01

3300

17:13

140.3min

2075Frame

8:34

--

Honor 9

FHD/"5.15

3200

11:06

158.3min

1024Frame

6:37

--

Huawei Mate 10 Pro

FHD+/"6.0

4000

16:40

226.2min

848.2Frame

8:36

--

Nokia 8

QHD/"5.3

3090

10:55

196.8min

1042Frame

8:13

--

iPhone X

1125p/"5.8

2716

14:40

242.2min

1561Frame

--

--

Huawei Mate 10

FHD/"5.9

4000

13:16

TBA

TBA

9:40

--

iPhone 8

750p/"4.7

1821

9:35

122min

3995Frame

--

--

iPhone 8 Plus

1080p/"5.5

2691

13:10

171min

2051Frame

--

--

Xperia XZ1

1080p/"5.2

2700

11:37

180.3min

1610Frame

6:32

--

LG V30

QHD+/"6.0

3300

12:30

237.7min

802.3Frame

8:25

--

Galaxy Note 8

WQHD+/"6.3

3300

13:48

173.1min

833.7Frame

6:41

--

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

* متاسفانه حین اجرای آزمون باتری طولانی PCMark، گلکسی نوت ۹ به‌علت داغ‌شدن بیش از حد، فرایند تست را متوقف کرد، ما با اجرای مجدد آزمون، جدول را به‌روز خواهیم کرد.

در آزمون پخش فیلم، گلکسی نوت ۹ به‌مدت ۱۴ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد که نزدیک به ۲۵ دقیقه بیشتر از مدت‌ به‌دست‌آمده برای گلکسی نوت ۸ است. در مراحل بعدی، سه آزمون نرم‌افزاری Work 2.0 Battery Life و Battery Test – Manhattan 3.1 در کنار تست باتری GeekBench را روی فبلت پرچم‌دار کره‌ای اجرا کردیم که نتایج حاصل را می‌توانید در جدول فوق مشاهده کنید.

همان‌طور که در نمودار زیر نیز مشهود است، میزان شارژ گلکسی نوت ۹ پس اجرای ۲۹‌مین مرحله از آزمون باتری GFXBench از حدود ۱۰۰ درصد به ۸۰ درصد افت می‌کند و میزان فریم‌های پردازش‌شده نیز از حدود ۲۸۰۰ فریم در مرحله‌ی نخست به حدود ۱۶۰۰ فریم در مرحله‌ی بیستم می‌رسد و از این مرحله به‌بعد تعداد فریم‌های پردازش‌شده در حد پایداری باقی می‌ماند که نشان از عملکرد بهتر نوت ۹ نسبت به نسل پیشین دارد.

تست عملکرد باتری گلکسی نوت 9

گلکسی نوت ۹ از دو استاندارد شارژ سریع Quick Charge 2.0 و Adaptive Fast Charging پشتیبانی می‌کند و به کمک شارژر ۹ ولت و ۱.۶۷ آمپری خود می‌تواند ظرف ۳۰ دقیقه تا ۳۶ درصد و طی حدود ۱۱۰ دقیقه به‌صورت کامل شارژ شود؛ در حالی که محصولی مانند هواوی پی ۲۰ پرو با ظرفیت باتری مشابه، ظرف مدت ۹۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

فبلت پرچم‌دار سامسونگ به‌لطف طراحی شیشه‌ای خود از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند، محصول جدید کره‌ای‌ها با فناوری‌های هر دو اتحاد PMA و کنسرسیوم WPC سازگاری دارد که مورد دوم، استاندارد مرسوم Qi را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

شاید دیگر بزرگ بودن نمایشگر گلکسی نوت‌های سامسونگ وجه تمایز آن‌ها از دیگر گوشی‌ها نباشند؛ اما همچنان اس پن به خاص بودن خود در دنیای گوشی‌های هوشمند ادامه می‌دهد. نوت ۹ از منظر طراحی نسخه‌ی بهبودیافته‌ی نوت ۸ است و تغییر انقلابی خاصی در آن دیده نمی‌شود به طوری که حتی بزرگ شدن اندک نمایشگر نیز به چشم نمی‌آید. تغییر محل حسگر اثر انگشت، گواهی IP68، کلید اختصاصی برای بیکسبی و بدنه‌ی شیشه‌ای با فریم فلزی مهم‌ترین نکات مربوط به طراحی هستند. نمایشگر گوشی تغییر ملموسی از نظر روشنایی حداکثر و حداقل، پوشش فضای رنگی و تجربه‌ی کلی نسبت به گلکسی اس ۹ پلاس نکرده است و همچنان نکته‌ی مثبتی برای پرچم‌دار نو رسیده‌ی سامسونگ است. خوشبختانه بلاخره سامسونگ از اسپیکرهای استریو در سری نوت استفاده کرده است و همین مسئله به بلندتر و شفاف‌تر شدن صدا نسبت به نسل قبل منجر شده است.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

کره‌ای‌ها از همان رابط کاربری آشنای گلکسی اس ۹ در نوت ۹ استفاده کرده‌اند با این حال نسخه‌ی دوم بیکسبی و تجربه‌ی جدید دکس بدون داک اختصاصی موارد جدیدی هستند که نظر ما را به خود جلب کرد. اس پن حالا در نوت ۹ به ماژول بلوتوث برای ایفای نقش یک ریموت کنترل برای کارهایی مانند ثبت عکس مجهز شده است. سنسورها، لنزها و حتی رابط کاربری دوربین همان چیزی است که در گلکسی اس ۹ پلاس شاهد آن بودیم و الگوریتم هوش مصنوعی تشخیص صحنه و سوژه‌ی اضافه شده نیز تا حدودی ثبت تصویر در شرایط خاص را بهبود بخشیده است؛ نویز در برخی تصاویر گرفته شده در محیط‌های داخلی کمی بیشتر از اس ۹ پلاس است.

سامسونگ پردازنده‌ی جدید خود را برای ۱۰ سالگی سری اس کنار گذاشته است بنابراین دیدن نام اکسینوس ۹۸۱۰ در فهرست مشخصات نوت ۹ چندان عجیب نیست. ارائه‌ی مدلی با ۵۱۲ گیگابایت حافظه و ۸ گیگابایت رم، سیستم خنک‌سازی آبی جدید نوت ۹ خبرسازترین بخش سخت‌افزاری این گوشی هستند. عملکرد دستگاه تقریبا مشابه اس ۹ پلاس است و در تست‌های ما همچنان دمای بالای دستگاه حس می‌شد. ظرفیت باتری نوت ۹ افزایش ۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت نسبت به نسل قبل داشته است و در عمل نیز عملکرد بهتری از آن ارائه می‌دهد.

عکاس: کیوان هندی

نکات مثبت

  • قابلیت‌های متنوع قلم اس‌پن
  • روشنایی و خوانایی فوق‌العاده‌ی نمایشگر زیر نور خورشید
  • دوربین توانمند
  • شارژدهی بهتر باتری نسبت به نسل قبل 
  • اسپیکر استریو

نکات منفی

  • عرضه با اندروید اوریو
  • سرعت شارژ پایین‌تر از رقبا
  • داغ‌شدن گوشی در پردازش‌های سنگین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات