بررسی آیفون 10 اپل

پنج‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 45 دقیقه
بررسی آیفون ۱۰، گوشی هوشمندی که به مناسبت سالگرد ده سالگی آیفون عرضه شده و قرار است چشم‌اندازی از آینده‌ی گوشی‌های اپل را ترسیم کند.
تبلیغات

آیفون ۱۰ هدیه‌ی ۱۰ سالگی اپل به طرفداران خود است، اما آیا این آیفونِ تازه از راه رسیده شایسته‌ی جانشینی نسل‌های گذشته است؟ بیش از ۱۰ سال از زمانی‌که استیو جابز فقید، نسخه‌ی ابتدایی آیفون را به جهانیان معرفی کرد، می‌گذرد و از آن روز تاکنون، نسل‌های مختلف آن بخش قابل توجهی از بازار بی‌رحم گوشی‌های هوشمند را در دست داشته‌اند. از روز ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷ به‌عنوان روزی تاریخی در دنیای گوشی‌های هوشمند یاد می‌شود؛ روزی که استیو جابز با ساخته‌ی جدید شرکت متبوع خود، دنیای گوشی‌های هوشمند را به تکاپو انداخت. چه عاشق محصولات اپل باشیم چه با قلبی سرشار از تنفر از آن دوری کنیم، انکار انقلابی بودن آیفون اولیه کار دشواری است. جابز در زمان حیات خود عشق و توجه به ساخت یک محصول عالی را عامل ماندگاری آن در گذر زمان می‌دانست، چیزی که با گذشت بیش از یک دهه در مورد آیفون نیز صدق می‌کند. آیفون حتی در زمان تکرار طراحی و فقدان نوآوری در آن، محصولی قابل احترام در بین عموم مردم و کارشناسان بوده است.

آیفون 10 ایکس / iphone x

شاید نسل‌های اخیر آیفون‌ از ایده‌آل جابز فاصله گرفته باشد؛ اما جابز هرگز شانس دیدن بازار این روزهای گوشی‌های هوشمند و تغییر نظرات خود را نداشت. دنیای گوشی‌های هوشمند سکون را بر نمی‌تابد از طرفی مسئولان اپل نیز به خوبی نتایج تلخ شکست بزرگانی چون نوکیا را با چشمان خود نظاره کرده‌اند و دیگر اشتباه پایبندی به اصول در این بازار بی‌رحم را تکرار نخواهند کرد. اپل ساختار طراحی محصولات خود را هر چند سال یکبار بازبینی می‌کند، در یک نگاه کلی آیفون X را باید سرآغاز چهارمین نسل از طراحی‌ محصولات آیفون بدانیم.

تماشا در یوتیوب

دهمین سالگرد معرفی بزرگ‌ترین میراث استیو جابز، روز ۲۱ شهریور و در آمفی‌تئاتر استیو جابز در مقر جدید اپل آغاز شد که همگان برای معرفی یک محصول متفاوت لحظه‌شماری می‌کردند. آیفون ۱۰ به‌عنوان سنت‌شکن‌ترین آیفون سال‌های اخیر فاقد حسگر اثر انگشت است و هویت‌سنجی در آن به کمک فناوری فیس‌آی‌دی انجام می‌شود، حاشیه‌های اطراف نمایشگر حذف شده‌‌اند و اولین ‌‌آیفون OLED اپل محسوب می‌شود. آیا سنت‌شکنی‌های آیفون ۱۰ موفق بوده است؟ آیا آیفون ۱۰ در بازار پر حرارت فبلت‌ها در سال ۲۰۱۷ محصولی بدون رقیب است؟ با بررسی زومیت از آیفون X اپل همراه باشید.

آیفون 10 ایکس / iphone x

آیفون ۱۰ توسط شرکت مدیاپردازش برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات فنی آیفون X

مشخصات فنی آیفون‌های ۲۰۱۷ در برابر مدل‌های ۲۰۱۶

مشخصات / مدل

آیفون ۷

آیفون ۷ پلاس

آیفون  ۱۰

آیفون ۸

آیفون ۸ پلاس

قیمت

۶۴۹/۷۴۹/۸۴۹ دلار

۷۴۹/۸۴۹/۹۴۹ دلار

۹۹۹/۱۱۴۹ دلار

۶۹۹/۸۴۹ دلار

۷۹۹/۹۴۹ دلار

ابعاد

۷.۱×۶۶۷.۱×۱۳۸.۳ میلی‌متر

۷.۳×۷۷.۹×۱۵۸.۲ میلی‌متر

۷.۷×۷۰.۹×۱۴۳.۶ میلی‌متر

۷.۳×۶۷.۳×۱۳۸.۴ میلی‌متر

۷.۵×۷۸.۱×۱۵۸.۴ میلی‌متر

وزن

۱۳۸ گرم

۱۸۸ گرم

۱۷۴ گرم

۱۴۸ گرم

۲۰۲ گرم

ابعاد نمایشگر

۴.۷ اینچ

۵.۵ اینچ

۵.۸ اینچ

۴.۷ اینچ

۵.۵ اینچ

وضوح نمایشگر

۷۵۰×۱۳۳۴

۱۰۸۰×۱۹۲۰

۱۱۲۵‍×۲۴۳۶

۷۵۰×۱۳۳۴

۱۰۸۰×۱۹۲۰

نوع نمایشگر

رتینا HD

رتینا HD

سوپر رتینا

آی‌پی‌اس LCD

آی‌پی‌اس LCD

باتری

۱۹۶۰ میلی‌آمپر ساعت

۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت

۲۷۱۶ میلی‌آمپرساعت

۱۸۲۱ میلی‌آمپرساعت

۲۶۹۱ میلی‌آمپرساعت

حافظه داخلی

۳۲/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۳۲/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8

دوگانه ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.8

دوگانه ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.4

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8

دوگانه ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.8

دوربین جلو

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

فیلم‌برداری

۴کی، ۳۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۳۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه

جی‌پی‌اس

بله

بله

بله

بله

بله

ان‌اف‌سی

بله

بله

بله

بله

بله

بلوتوث

نسخه ۴.۲

نسخه ۴.۲

نسخه ۵.۰

نسخه ۵.۰

نسخه ۵.۰

تراشه

اپل A10 فیوژن

اپل A10 فیوژن

اپل A11 بایونیک

اپل A11 بایونیک

اپل A11 بایونیک

پردازنده

۲.۳۴ گیگاهرتز چهار هسته‌ای

۲.۳۴ گیگاهرتز چهار هسته‌ای

شش هسته‌ای

شش هسته‌ای

شش هسته‌ای

پردازنده گرافیکی

PowerVR Series 7XT GT7600 Plus

PowerVR Series 7XT GT7600 Plus

اختصاصی اپل

اختصاصی اپل

اختصاصی اپل

حافظه رم

۲ گیگابایت

۳ گیگابایت

۳ گیگابایت

۲ گیگابایت

۳ گیگابایت

وای‌فای

Dual band, 802.11a/b/g/n/ac

Dual band, 802.11a/b/g/n/ac

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

سیستم‌عامل

آی‌اواس ۱۰

آی‌اواس ۱۰

آی‌اواس ۱۱.۰

آی‌اواس ۱۱.۰

آی‌اواس ۱۱.۰

اتصالات

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

طراحی

هنگامی که برای نخستین بار جعبه‌ی آیفون ۱۰ را می‌گشایید، آنچه مقابل چشمانتان خواهید دید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد؛ محصولی با نمایشگر تمام‌صفحه و گوشه‌های گرد که قرار است نقطه‌ی شروعی برای ماجراجویی اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند طی دهه‌ی آتی باشد. آنچه بیش از هرچیزی در مورد iPhone X به چشم می‌آید، نمایشگر کشیده و تمام‌صفحه‌ای است که به استثناء زبانه‌ای باریک در قسمت بالا، تقریبا تمام نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. دیگر خبری از حاشیه‌های قطور اطراف نمایشگر و کلید هوم نیست. این‌ها همه، المان‌هایی بودند که از زمان رونمایی استیو جابز فقید از نسخه‌ی ابتدایی آیفون، همواره‌ جزوی جدایی‌ناپذیر از این گوشی هوشمند بودند.

آیفون 10 ایکس / iphone x

همان‌طور که اشاره کردیم، اپل به‌منظور فراهم‌شدن فضایی بیشتر برای نمایشگر و ارائه‌ی تجربه‌‌ی بصری هرچه‌ فراگیر به کاربر، با کلید آشنای هوم وداع گفته و این کلید که از سال ۲۰۰۷ تاکنون، همواره جزوی از زبان طراحی آیفون بود، دیگر جایی در آیفون ۱۰ ندارد. این تغییر با فلسفه‌ی اپل مبنی بر حذف موانع فنی از سر راه تجربه‌ی کاربری نیز هم‌خوانی دارد؛ فلسفه‌ای که سران کوپرتینو سال‌ها از آن سخن می‌گفتند. البته برخی رقبا طی سال‌های اخیر، در پیاده‌سازی فلسفه‌ی یادشده در محصولات خود، عملکرد بهتری از اپل داشته‌اند.

آیفون ۱۰، نقطه‌ی شروع ماجراجویی اپل در دهه‌ی آینده است

اپل در وب‌سایت خود از iPhone X به‌عنوان محصولی تمام‌صفحه یاد می‌کند؛ محصولی که در پس تجربه‌ی فراگیری که ارائه می‌دهد، ناپدید می‌شود؛ اما این ادعا چندان به واقعیت نزدیک نیست، چرا که کماکان اطرف نمایشگر را حاشیه‌هایی – هرچند بسیار باریک – فرا گرفته‌ است و علاوه‌بر این، میانه‌‌ی لبه‌ی بالای نمایشگر نیز بریدگی باریکی دارد که در آن از دوربین TrueDepth، اسپیکر مکالمه و چندین حسگر دیگر میزبانی می‌کند. گوشه‌های نمایشگر نیز همانند بسیاری از پرچم‌داران بدون حاشیه‌ی ۲۰۱۷، گِرد شده‌اند. انحنای گوشه‌های نمایشگر، علاوه‌بر بخشیدن ظاهری جذاب به گوشی، حسی را به ذهن کاربر القا می‌کند که گویی، نمایشگر تا انتهای لبه‌های محصول نیز پیش رفته است. برخلاف مدل‌های گذشته‌ی آیفون، حاشیه‌های نمایشگر در هر دو نسخه‌ی خاکستری و نقره‌ای آیفون ۱۰، به رنگ مشکی است و این موضوع بر زیبایی محصول می‌افزاید. 

آیفون 10 ایکس / iphone x

طبق ادعای اپل، پنل نمایشگر تا لبه‌های گوشی پیش‌روی کرده و برای یکپارچگی هرچه بیشتر با سطوح خارجی، تا شده و برای جلوگیری از اعوجاج تصویر، روی زیرپیکسل‌ها، فیلتر Anti-Aliasing اِعمال شده است. تغییرات یادشده، توسعه‌دهندگان را ناگزیر به اِعمال تغییراتی در اپلیکیشن‌ها می‌کند، چرا که در غیر این‌صورت، حاشیه‌هایی نرم‌افزاری در طرفین نمایشگر ایجاد می‌شود و در عمل، کاربر تجربه‌ای مشابه استفاده از آیفون ۸ را خواهد داشت. یکی دیگر از مشکلات فُرم نامتعارف نمایشگر آیفون ۱۰، هنگام تماشای ویدئو، نمایان می‌شود، در این وضعیت، چنانچه تصویر را به حالت تمام‌صفحه تبدیل کنید، بخش‌هایی از تصویر، بُرش می‌خورد.

زبان طراحی جدید آیفون به کوپرتینونشین‌ها اجازه داده است تا نمایشگری ۵.۸ اینچی را در بدنه‌ای جای دهند که به‌ لحاظ فیزیکی کوچک‌تر از آیفون ۸ پلاس ۵.۵ اینچی بوده و در دست گرفتن آن نیز نسبت به فبلت‌های پیشین اپل، به‌مراتب ساده‌تر است. البته نسبت تصویر نامتعارف ۱۹.۵:۹ نمایشگر آیفون ۱۰ باعث می‌شود تا مساحت کلی آن حدود یک سانتی‌متر مربع کوچک‌تر از نمایشگر ۵.۵ اینچی آیفون ۸ پلاس باشد. آیفون ۱۰ با ابعاد ۷.۷ × ۷۰.۹ × ۱۴۳.۶ میلی‌متر تنها به‌مقدار کمی از آیفون ۸ بلندتر، عریض‌تر و ضخیم‌تر بوده و با وزن ۱۷۴ گرمی خود به‌مقدار قابل توجهی از آیفون ۸ پلاس سبک‌تر و از آیفون ۸ سنگین‌تر است. پرچم‌دار جدید اپل با وجود بهره‌بردن از نمایشگری کوچک‌تر نسبت به گلکسی اس ۸ پلاس (۵.۸ اینچ در برابر ۶.۲ اینچ)، به‌صورت تقریبی با آن هم‌وزن است. همه این‌ها به این معنی است که آیفون ۱۰ ارگونومی خوبی دارد و به راحتی در دست جای می‌گیرد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

همان‌طور که پیش‌تر در بررسی آیفون ۸ و ۸ پلاس اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین تغییراتی که اپل در طراحی آیفون‌های سال ۲۰۱۷ پیاده کرده، کنار گذاشتن طراحی یکپارچه‌ی فلزی و جایگزینی آن با طراحی مبتنی بر ترکیب فلز و شیشه است؛ بی‌شک آیفون ۱۰ نیز به‌عنوان طلایه‌دار گوشی‌های امسال کوپرتینو از این قاعده مستثنی نیست. اپل پوشش شیشه‌ای به‌کاررفته در پنل جلو و پشت آیفون ۱۰ را مقاوم‌ترین نمونه‌ی موجود در بین گوشی‌های هوشمند می‌داند و مدعی است که این پنل‌ها، فریمی را فرا گرفته‌اند که با استیل ضد‌زنگ به‌کاررفته در صنایع پزشکی هم‌تراز است. البته‌ موارد یادشده به مفهوم مقاومت آیفون‌ ۱۰ در برابر ضربه و خراشیدگی نیست؛ از این رو استفاده از کِیس را همراه این گوشی‌ توصیه می‌کنیم. طراحی شیشه‌ای آیفون ۱۰ باعث شده تا این گوشی همانند دو برادر دیگر خود به قابلیتی مجهز شود که کاربران گوشی‌های اندرویدی چندین سال است به داشتن آن می‌بالند؛ آیفون ۱۰ از ماژول شارژ بی‌سیم بهره می‌برد و خوشبختانه اپل استانداردی انحصاری برای این قابلیت توسعه نداده و استاندارد بی‌سیم Qi را ترجیح داده است؛ بنابراین آیفون ۱۰ اصولا باید با هر پد شارژ بی‌سیم موجود در بازار سازگار باشد.

طراحی بدون حاشیه به سبک اپل

ترکیب پنل شیشه‌ای پشت آیفون ۱۰ و فریم استیل در کنار ابعاد مناسب آن باعث شده است تا به‌راحتی از دست سُر نخورد. اپل پوشش استیل براقی را برای فریم فلزی گوشی در نظر گرفته که در نسخه‌ی خاکستری، به رنگ مشکی و در نسخه‌ی نقره‌ای به رنگ کروم است و طراحی نسخه‌ی ابتدایی آیفون را در ذهن تداعی می‌کند. همانند آیفون ۸ و ۸ پلاس، دیگر خبری از عبارت «Designed by Apple in California» در پشت آیفون ۱۰ نیست و این بخش از گوشی تنها میزبان دوربین دوگانه‌، عبارت «iPhone» و لوگوی درخشان اپل است که برخلاف گذشته، داخل پوشش شیشه‌ای گوشی نقش بسته و ظاهری مینیمال و جذاب به گوشی بخشیده است. همانند تمام گوشی‌های شیشه‌ای، آیفون ۱۰ نیز به‌سادگی لک می‌پذیرد و اثر انگشت را به‌خود می‌گیرد؛ بنابراین چنانچه جزو کسانی هستید که وجود آثار انگشت روی بدنه‌ی گوشی را مسئله‌‌ی آزاردهنده‌ای می‌دانند، بهتر است همواره دستمال میکروفایبر به همراه داشته باشید.

آیفون 10 ایکس / iphone x

برآمدگی دوربین، آزاردهنده‌تر از قبل

در حالی که دوربین پرچم‌داران اندرویدی روز‌به‌روز در طراحی کلی گوشی محو می‌شود و دیگر خبری از برآمدگی‌‌های زمخت و ناپسند در آن‌ها نیست؛ اما گویی اپل کماکان از جا دادن این ماژول در دل گوشی‌های خود ناتوان است. دوربین اصلی آیفون X به سبب بهره‌گیری هر دو لنز دوربین آن از لرزش‌گیر اپتیکال، بیش‌ازپیش از پنل شیشه‌ای گوشی بیرون زده است و این مسئله علاوه‌بر آنکه از زیبایی محصول می‌کاهد، کار کردن با آن روی سطوح صاف را نیز دشوار می‌کند. دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۰ چینشی عمودی دارد و فلش LED چهارگانه‌ نیز اکنون بین دو دوربین قرار گرفته است. اپل دلیل چنین چینش نامتعارفی را نبود فضای کافی در داخل گوشی، به سبب اضافه‌شدن سنسورهای سیستم هویت‌سنجی Face ID عنوان می‌کند. 

اپل به تصمیمی که در خصوص آیفون ۷ گرفته بود، کماکان وفادار است و در iPhone X نیز خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری نیست. لبه‌ی سمت چپ گوشی همانند گذشته از دو کلید کنترل حجم صدا و سوئیچ نوتیفیکیشن میزبانی می‌کند، در حالی که کلید چندمنظوره و عریض پاور که اکنون اپل آن را Side Button می‌نامد و درگاه سیم‌کارت، سمت راست گوشی را اشغال کرده‌اند. باید خاطرنشان کنیم که با حذف‌شدن کلید هوم، تعدادی از عملکردهای آن، نظیر دسترسی به سیری و ثبت اسکرین‌شات برعهده‌ی کلید کناری جدید قرار گرفته است. اپل کلید‌های فیزیکی و درگاه سیم‌کارت را نیز از جنس استیل ضدزنگ ساخته است؛ بنابراین فشردن آن‌ها لذت مضاعفی را به‌ همراه دارد.

یکی دیگر از ایراداتی که می‌توان به پرچم‌دار اپل وارد کرد، مجهز نبودن این گوشی به پورت USB-C است. در شرایطی که اپل پورت‌های USB-A را از لپ‌تاپ‌های جدید خود حذف کرده و آن‌‌ها را با پورت تاندربولت ۳ جایگزین کرده است، گوشی هوشمند آینده‌نگرانه‌ی کوپرتینونشین‌ها کماکان از پورت لایتنینگ بهره می‌برد که به‌منظور پشتیبانی از شارژ سریع از USB 3.1 مجهز شده است. تغییر این پورت به USB-C می‌توانست اکوسیستم اپل را یکپارچه‌تر از گذشته کند. در دو طرف پورت لایتنینگ آیفون X‌ دو دریچه وجود دارد که یکی از آن‌ها، اسپیکر گوشی را در پس خود دارد و دیگری از میکروفون میزبانی می‌کند. البته آیفون ۱۰ از دو اسپیکر بهره می‌برد و نمونه‌ی دوم با اسپیکر مکالمه در لبه‌ی بالای نمایشگر یکپارچه شده است.

آیفون 10 ایکس / iphone x
آیفون 10 ایکس / iphone x
آیفون 10 ایکس / iphone x
آیفون 10 ایکس / iphone x

درست‌مانند آیفون ۸ و ۸ پلاس، طراحی آیفون ۱۰ نیز به‌گونه‌ای است که سران کوپرتینو موفق به دریافت گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC برای آن شده‌اند؛ بنابراین روی کاغذ، گوشی‌ جدید اپل مقاومت خوبی در برابر نفوذ آب‌ و گردوغبار دارد و می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب را در عمق یک متری تحمل کند؛ البته باید خاطرنشان کنیم که رقبای مستقیم آیفون ۱۰، نظیر گلکسی‌ نوت ۸ و ال‌جی وی ۳۰ گواهی IP68 را کسب کرده‌اند که به‌مفهوم مقاومت آن‌ها در برابر فشار آب در عمق ۱.۵ متری است.

آیفون X مجموعه‌ای از نخستین‌ها را با خود به خانواده‌ی آیفون اضافه کرده است؛ این محصول اولین گوشی هوشمند اپل با نمایشگر OLED، طراحی بدون حاشیه و سیستم هویت‌سنجی مبتنی بر تشخیص چهره محسوب می‌شود و قرار است چشم‌اندازی از محصولات کوپرتینو طی دهه‌ی آتی را ترسیم کند. پرچم‌دار جدید اپل، محصولی با کیفیت ساخت مثال‌زدنی، دقت مهندسی و ظاهری متفاوت است که زبان طراحی آن، جنبه‌های مثبت بسیاری را در بر دارد؛ اما ممکن است المان‌هایی از طراحی این گوشی، نظیر زبانه‌ی باریک بالای نمایشگر و برآمدگی دوربین، برای تعدادی از کاربران ناخوشایند باشد.

نمایشگر

نمایشگر اصلی‌ترین المان طراحی آیفون ۱۰ و وجه تمایز آن با ساخته‌های پیشین اپل شده است. در آیفون ۱۰ دیگر خبری از نسبت نمایشگر به بدنه‌ی پایین نسل‌های گذشته نیست و با یک آیفون کاملا متمایز از نظر ابعاد و پنل نمایشگر روبه‌رو هستیم. نمایشگرهای LCD آیفون‌های پیشین بدون شک یکی از بهترین‌ها در نوع خود هستند؛ با این حال دنیا به سمت استفاده از نمایشگرهای اولد پیش می‌رود؛ این نمایشگرها در کنار روشنایی بیشتر، بهترین عمکرد را در نمایش رنگ مشکی و مصرف انرژی دارند. با ورود جدی ال‌جی به دنیای اولد‌های موبایل شاهد همه‌گیرتر شدن استفاده از پنل‌های اولد در گوشی‌ها خواهیم بود؛ البته اپل ترجیح داده است تا از پنل‌های شرکت باسابقه‌تر در این زمینه یعنی سامسونگ استفاده کند. خوشبختانه نتیجه‌ی همکاری سامسونگ و اپل نمایشگری کم‌رقیب در دنیای گوشی‌های موبایل است.

آیفون 10 ایکس / iphone x

اپل در آیفون ۱۰ از نمایشگری با نسبت تصویر غیر مرسوم ۱۹.۵ به ۹ استفاده کرده است. چنین نسبت تصویری با وجود ۵.۸ اینچی بودن نمایشگر آیفون ۱۰، مساحت کمتری نسبت به آیفون ۸ پلاس ارائه می‌دهد. تقریبا ۸۳ درصد پنل جلویی گوشی با نمایشگر پوشانده شده است که برای آیفون که هیچ‌گاه پا را فراتر از ۷۰ درصد نسبت نمایشگر به بدنه نگذاشته بود، یک موفقیت محسوب می‌شود. نمایشگر آیفون‌های پیشین با وجود عملکرد عالی در بخش تولید رنگ و روشنایی، همواره از مشکل رزولوشن پایین‌تر نسبت به رقبای اندرویدی رنج می‌بردند؛ اما آیفون ۱۰ با رزولوشن ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ نمایشگر خود، اختلاف را با پرچمداران دنیای اندروید به حداقل رسانده است؛ چنین رزولوشنی تراکم ۴۵۸ پیکسل‌براینچ را برای نمایشگر این گوشی به ارمغان می‌آورد.

اپل به دنیای رنگی نمایشگرهای OLED پا می‌گذارد

اپل از پنل‌های اولد سفارشی‌شده‌ی سامسونگ با آنتی الیاسینگ اختصاصی در آیفون ۱۰ استفاده کرده است به این معنی که کوپرتینونشین‌‌ها آن را برای انطباق با خواسته‌های خود بهینه‌سازی کرده‌اند. نمایشگر آیفون‌های پیشین، علاقه‌ی اپل به رنگ‌های طبیعی را به وضوح نشان می‌دادند؛ آیفون ۱۰ نیز با وجود بهره‌گیری از پنل OLED، از این اصل پیروی می‌کند و شاهد رنگ‌های طبیعی‌تری نسبت به دیگر اولد‌ها در آن هستیم. دو مشکل Burn-in (ایجاد هاله) و تغییر رنگ در زوایای دید غیر عمودی در بین نمایشگرهای اولد رایج هستند. از آنجایی که ایجاد مشکل اول زمان‌بر است،اکنون اظهارنظر در مورد آن ممکن نیست، با این حال اپل یک روز پس از عرضه‌ی آیفون ۱۰ بروز مشکل هاله در نمایشگرهای آیفون ۱۰ را محتمل دانست. به لطف بهره‌گیری از پنل OLED، شاهد تغییر محسوس رنگ‌ها در زوایا نبودیم؛ با این حال گزارش‌هایی مبنی بر سرد شدن رنگ‌ها در زوایای تند رسانه‌ای شده است. 

سرویس‌های ارائه‌ی محتوای ویدئویی روزبه‌روز در حال افزایش محتوای سازگار با استاندارد‌های HDR هستند؛ آیفون ۱۰ از هر دو استاندارد HD‌آر و دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند که اولین‌بار ال‌جی در جی ۶ چنین کاری را انجام داده بود. برای لذت بردن از این دو استاندارد، نیازمند محتوای انکود شده‌ی مخصوص هستیم؛ پشتیبانی آیفون ۱۰ از استانداردهای یادشده بدین معنی است که محتوای بیشتری برای مشاهده در دسترس کاربر خواهد بود. کنتراست و دقت رنگ بالاتر به وضوح در محتوای HD‌‌آر حس می‌شود.

آیفون 10 ایکس / iphone x

اپل نمایشگر هر سه آیفون امسال را به ویژگی True Tone مجهز کرده است. این ویژگی با کمک سنجش نور محیط و دمای آن اقدام به تغییر دمای رنگ‌ نمایشگر می‌کند؛ این کار باعث سازگاری بهتر چشم انسان با نمایشگر می‌شود. اپل از حسگر دقیق‌تری نسبت به آیفون ۸ برای سنجش دمای رنگ نور محیط استفاده کرده است. رنگ سفید در صورت فعال بودن True Tone واقعی‌تر نمایش داده می‌شود. همچنین به لطف این قابلیت چشمان کاربر کمتر خسته می‌‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما با مراجعه به تنظیمات نمایشگر، این قابلیت را فعال کنید. در استفاده از نمایشگرهای LCD، آیفون‌های پیشین مشکل خاصی از نظر خوانایی زیر نور خورشید شاهد نبودیم. خوشبختانه روشنایی مناسب نمایشگر آیفون ۱۰ عملکرد نسبتا خوبی در استفاده از آن در فضای باز دارد. یکی دیگر از نکاتی که در استفاده از این نمایشگر نظر ما را به خود جلب کرد، حس نزدیک بودن نمایشگر به شیشه‌ی سطح گوشی است.

همان‌طور که در بخش طراحی نیز ذکر شد، اپل برای قرار دادن تجهیزات لازم برای روش هویت‌سنجی جدید خود بخشی از بالای نمایشگر را به‌صورت یک نوار باریک سیاه‌رنگ از نمایشگر جدا کرده است. نسبت تصویر غیر متعارف در آیفون ۱۰ به خودی خود یک چالش برای اجرای صحیح اپلیکیشن‌ها به شمار می‌رود، حال آنکه مشکل بریده‌شدن و از دست دادن بخشی از تصویر در صورت نمایش کامل محتوا نیز به آن اضافه می‌شود. از دست دادن بخشی از اطلاعات و محتوا به دلیل حذف بخشی از نمایشگر مشکل کوچکی نیست؛ باید تا زمان به‌روزرسانی اپلیکیشن‌‌ها و سازگار شدنشان با این نوع نمایشگر منتظر ماند. خوشبختانه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در iOS سابقه‌ی خوبی در به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها دارند؛ از این رو ما نیز به حل شدن بسیاری از این مشکلات در آینده‌ی نه چندان دور امیدواریم.

فیس آی‌دی، مانعی بر سر راه تجربه‌ی فراگیری است که از نمایشگر آیفون ۱۰ انتظار داریم

تا زمانی‌که اپلیکیشن‌ها چنین نسبت تصویر و برشی در تصویر را تشخیص ندهند، نوارهای سیاه‌رنگی در بالا و پایین اپ‌های اجرا شده به نمایش در می‌آیند؛ در این حالت گویی یک آیفون با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ با حاشیه‌های عریض در دست گرفته‌ایم. شایان ذکر است اپلیکیشن‌‌های پیش‌فرض آیفون به خوبی با طراحی جدید سازگار شده‌اند و در حالت تمام صفحه و بدون از دست دادن اطلاعات مهم اجرا می‌‌شوند. متاسفانه برخلاف رقبای اندرویدی فعلا تنظیمات خاصی برای برطرف کردن مشکل نسبت تصویر در آیفون ۱۰ و تمام‌صفحه کردن اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. تقریبا تمام اپلیکیشن‌های بنچمارک‌گیری نصب شده روی آیفون ۱۰ با نوارهای مشکی در بالا و پایین نمایشگر اجرا شدند. اپلیکیشن‌ پیام‌رسان تلگرام نیز با وجود اجرا شدن به‌صورت تمام صفحه، مشکلاتی با نسبت تصویر غیر متعارف در آیفون ۱۰ داشت که احتمالا در به‌روزرسانی‌های چند هفته‌ی آینده شاهد برطرف شدن آن‌ها خواهیم بود.

آیفون 10 ایکس / iphone x

همانند روند بررسی‌های پیشین، برای سنجش میزان روشنایی نمایشگر، آن را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. پیش از این شاهد عملکرد خوب آیفون‌ ۸ و ۸ پلاس در بحث روشنایی بودیم؛ اما نمایش رنگ مشکی به خاطر ماهیت پنل مورد استفاده در آن‌ها قابل مقایسه با نمونه‌های اولد بازار نبود. مشکی عمیق و روشنایی بالا از جمله ویژگی‌های پنل‌های اولد محسوب می‌شود که به بهترین شکل در نمایشگر آیفون ۱۰ نمود پیدا کرده‌اند. برای مشاهده‌ی نتایج تست نمایشگر و مقایسه‌‌ی آن با دیگر پرچمداران بازار از جدول زیر استفاده کنید:

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

iPhone X

2.43

0

750

0

930

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

در پایان این بخش باید گفت نمایشگر آیفون ۱۰ به دلیل ارائه‌ی رنگ‌های غیر اشباع و زیبا، روشنایی بالا و زاویه‌ی دید عالی، نقطه‌ی قوت بزرگ آن به شمار می‌رود. این نمایشگر بهترین نمونه‌ای است که تا به امروز در گوشی‌های هوشمند تجربه کرده‌ایم.

اسپیکر

اپل استفاده از اسپیکرهای استریو در گوشی‌های هوشمند خود را برای نخستین‌ بار با آیفون ۷ / ۷ پلاس و با هدف بالا بردن «گستره‌ی دینامیکی صدا» آغاز کرد؛ این روند در آیفون ۸ / ۸ پلاس و در نهایت در آیفون ۱۰ نیز ادامه یافته است. اسپیکرهای استریوی آیفون در لبه‌ی پایین فریم گوشی و حاشیه‌ی بالای نمایشگر (یکپارچه‌شده با اسپیکر مکالمه) قرار دارند و اکنون بنا به ادعای اپل، صدای باس عمیق‌تر و غنی‌تری ارائه می‌دهند و حجم صدای خروجی آن‌ها نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

آیفون 10 ایکس / iphone x

در ارزیابی‌های ما، بلندی صدای اسپیکر آیفون بین ۷۱ تا ۷۲ دسی‌بل متغیر بود؛ بنابراین از این حیث می‌توان به‌وضوح به برتری هواوی میت ۱۰ با بلندی صدای ۷۳ تا ۸۳ دسی‌بل پی‌ برد. اما کیفیت صدای خروجی بسیار مطلوب بود؛ به‌طوری که در بالاترین حجم صدا نیز صدایی واضح، عاری از نویز و شفاف به‌ گوش می‌رسید. آیفون ۱۰ حین اتصال هدفون نیز عملکردی مثال‌زدنی و لذت‌بخش را از خود به نممایش می‌گذارد؛ اما بی‌شک نمی‌توان عملکرد آن را از این حیث با گوشی‌های مجهز به مبدل دیجیتال به آنالوگ مانند ال‌جی وی ۳۰ برابر دانست.

فیس آیدی

اپل با آیفون ۵ اس حسگر اثر انگشت را به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد و این فناوری از سال ۲۰۱۳ با تمام نسخه‌های آیفون، همراه بوده است. با معرفی نسخه‌ی ابتدایی آیفون در سال ۲۰۰۷، موجی بزرگ در بازار گوشی‌های هوشمند به راه افتاد و هر سال شاهد اضافه‌شدن فناوری‌های جدیدی به آیفون بودیم تا اینکه روزشمار تاریخ خبر از فرارسیدن سال ۲۰۱۷ داد. تکرار طراحی آیفون ۶ برای سه سال متوالی هرچند فروش خوبی را برای اپل به ارمغان آورد؛ اما انتقادها از نبود خلاقیت را به بالاترین حد خود رساند. تلاش برای معرفی فناوری‌های جدید نشان از تلاش اپل برای عرضه‌ی آیفونی متفاوت داشت. در ماه‌های اولیه بسیاری از شایعات حکایت از تلاش‌های اپل برای استفاده از حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر داشت؛ اما محدودیت‌های فنی، اپل را بر آن داشت تا فناوری جدیدی را مورد توجه قرار دهد. فیس‌آی‌دی نام فناوری جدید هویت‌سنجی آیفون است که با حذف حسگر اثر انگشت، باید علاوه‌بر به دوش کشیدن بار نوآوری، وظیفه‌ی تأمین امنیت را نیز به عهده بگیرد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

اپل در زمان رونمایی آیفون ۱۰، حسگر اثر انگشت را یک فناوری کهنه خواند و در عوض استفاده از فیس‌آی‌دی را با همان ادبیات حماسی همیشگی به کاربران توصیه کرد. هرچند فیس‌آی‌دی در بنیان شبیه به سیستم‌های تشخیص چهره‌‌ی مورد استفاده در گوشی‌های اندرویدی است؛ اما در جزئیات و عملکرد، تفاوت‌هایی را با نمونه‌های اندرویدی دارد. در واقع اپل سعی کرده است تا فناوری موجود را به پختگی برساند. طبق اعلام اپل، احتمال اینکه فردی به‌صورت تصادفی بتواند آیفون 10 را از طریق فیس‌آی‌دی آنلاک کند، یک در میلیون است؛ اما در مورد تاچ‌آی‌دی، این احتمال به یک در ۵۰٬۰۰۰ کاهش می‌یابد. اپل با ارائه‌ی چنین آماری سعی دارد تا میزان صحت عملکرد و قدرت امنیتی بالای فیس‌آی‌دی را نشان دهد. فیس‌آی‌دی با بهره‌گیری از دوربین موسوم به TrueDepth، استفاده از حالت چهره‌ی کاربر را جایگزین هویت‌سنجی از طریق اثر انگشت می‌کند. همانند تاچ‌آی‌دی، فیس‌آی‌دی نیز می‌تواند نیاز به هویت‌سنجی در خرید از آیتونز، آی‌بوک استور و استفاده از اپل‌پی را تأمین کند. ابتدا بهتر است نگاهی به کارکرد فناوری فیس‌آی‌دی داشته باشیم.

خداحافظ تاچ آی‌دی

فیس‌آی‌دی را باید ترکیبی از فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خواند. ماژول‌های سیستم فیس‌آی‌دی شامل یک حسگر دوربین ۷ مگاپبکسلی، یک حسگر مادون قرمز، یک حسگر تشخیص فاصله، حسگر شناسایی شدت نور محیط و ماژولی با عنوان Flood Illuminator است که اپل جزئیات عملکرد این ماژول را در اختیار عموم قرار نداده است؛ اما همین ماژول، امکان تشخیص چهره در محیط‌های تاریک را نیز با استفاده از فیس‌آی‌دی فراهم می‌کند. فیس‌آی‌دی تقریبا ساختاری شبیه به سیستم تشخیص چهره‌ی کینکت مایکروسافت دارد و این موضوع چندان شگفت‌آور نیست، چراکه بنیان فناوری فیس‌آی‌دی مبتنی بر تکنولوژی شرکت پرایم‌سنس است که توسط اپل در سال ۲۰۱۳ تصاحب شد.

فیس‌آی‌دی به کمک پرتو مادون قرمز، بیش از ۳۰٬۰۰۰ نقطه روی چهره‌ی کاربر ثبت می‌کند که برای استخراج نقشه‌ی چهره‌ی وی به‌کار می‌رود. اطلاعات دریافت‌شده از حسگر مادون قرمز در بخشی از تراشه‌ی A11 بایونیک موسوم به Secure Enclave ذخیره می‌شود که مجهز به الگوریتم‌های پردازش عصبی است. در این بخش از تراشه اطلاعات دریافت‌شده از حسگر مادون قرمز با اطلاعات ثبت‌شده از عمق چهره‌ی سوژه ترکیب شده و در واقع الگوی شناسایی کاربر پس از استخراج ذخیره می‌شود. فیس‌آی‌دی قادر است تا تغییرات جزئی اعمال شده روی چهره‌ی کاربر را به‌راحتی شناسایی کند؛ اما در صورتی که دامنه‌ی تغییرات روی چهره‌ی کاربر بسیار زیاد باشد، فیس‌آی‌دی از طریق پرسش رمز عبور اقدام به شناسایی کاربر می‌کند.

آیفون 10 اپل

ما برای ارزیابی عملکرد و دقت فیس‌آی‌دی، سناریو‌های مختلفی را پیاده کردیم. چنانچه مطابق آنچه اپل برای کارکرد صحیح فیس‌‌آی‌دی پیشنهاد داده است، گوشی در فاصله‌ی ۲۵ تا ۵۰ سانتی‌متری چهره‌ی شخص قرار گیرد، تقریبا در تمام شرایط محیطی ممکن، از تاریکی مطلق گرفته تا تابش نور شدید محیطی، سیستم هویت‌سنجی جدید اپل، عملکرد خوبی را از خود به‌جای می‌گذارد. ما در زومیت عملکرد فیس‌آی‌دی را با عینک‌‌های طبی و آفتابی مختلف، با ریش و بدون ریش ارزیابی کردیم و در تمامی این حالات، فیس‌آی‌دی عملکرد نسبتا مطمئنی نشان داد. ما در شرایطی، فیس‌آی‌دی را غیرقابل اتکا یافتیم که کاربر در حالت افقی و از زوایای نامناسب، نسبت به آنلاک کردن گوشی اقدام می‌کند یا با شکلک‌های متفاوت، چهره‌ی خود را تغییر می‌دهد. 

رعایت فاصله برای اطمینان از صحت عملکرد فیس‌آی‌دی الزامی است، چراکه این سیستم در فاصله‌ی نزدیک همانند زمانی‌که دراز کشیده باشید و گوشی در فاصله‌ی نزدیکی باشد یا زمانی‌که گوشی در فاصله‌ی دوری باشد، به خوبی کار نمی‌کند. در طول مدت‌ بررسی، در برخی سناریوها به‌خصوص زمانی‌که گوشی روی میز قرار داشت، حین تلاش برای چک‌کردن اعلان‌های دریافتی، خلاء تاچ‌آی‌دی و راحتی کار با آن را حس کردیم؛ چرا که اکنون باید برای انجام این کار، ابتدا گوشی را از روی میز بردارید و سپس آن را در فاصله‌ای مناسب از چهره‌ی خود بگیرید.

فیس آی‌دی در اغلب مواقع، عملکرد قابل اطمینانی دارد

اپل در وب‌سایت خود به روشنی اعلام کرده که عملکرد فیس‌آی‌دی در برابر دوقلوها و خویشاوندان زیر ۱۳ سال ممکن است با مشکل روبه‌رو شود و این سیستم به اشتباه دو کاربر را از هم تشخیص ندهد. البته باید به بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت‌هایی نظیر فوربز و مشبل اشاره کرد که در آن حتی دوقلوهایی با بیش از ۱۳ سال سن نیز قادر به دور زدن فیس‌آی‌دی هستند.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های فیس‌آی‌دی، قابلیت Attention Aware است که به موجب آن، سیستم هویت‌سنجی تنها زمانی به شما اجازه‌ی آنلاک کردن گوشی را می‌دهد که قادر به شناسایی چشمانتان باشد. به لطف قابلیت یادشده، جزئیات مربوط به اعلان‌ها تنها هنگامی در صفحه‌ی لاک نمایان می‌شود که شخص شما آیفون ۱۰ را به‌دست بگیرید و اشخاص دیگر قادر به مشاهده‌ی جزئیات آن‌ها نخواهند بود. در این وضعیت شخص ثالث نمی‌تواند در حالتی که شما توجهی به گوشی ندارید یا برای مثال در خواب هستید، با استفاده از فیس‌آی‌دی و قراردادن گوشی در مقابل چهره‌ی شما، آیفون ۱۰ را آنلاک کند؛ البته اپل امکان غیرفعال‌سازی Attention Aware را فراهم کرده است. 

نرم‌افزار و رابط کاربری

پیش از این در بررسی آیفون ۸ و ۸ پلاس به معرفی قابلیت‌های نسخه‌ی یازدهم سیستم‌عامل iOS پرداختیم؛ از این رو از پرداختن به آن‌ها در بررسی کنونی پرهیز کردیم. یکی از نگرانی‌‌هایی که پیش از معرفی آیفون ۱۰ داشتیم و تا قبل از زمان تجربه‌‌ی آن نیز تا حدودی ذهن ما را به خود مشغول کرده بود، حذف کلید هوم و سیستم جدید ناوبری در آن بود. اپل برای دستیابی به طراحی بدون حاشیه، کلید هوم و همراه همیشگی آیفون‌ها را کنار گذاشته و برخی از مسئولیت‌های آن را به کلیدی به نام Side Button و برخی دیگر را به ژست‌های لمسی سپرده است.

آیفون 10 ایکس / iphone x

شاید در ابتدای استفاده از ژست‌های جدید با خود بگویید، اپل در حذف کلید هوم اشتباه کرده؛ اما حقیقت این است که پس از مدتی، نه‌تنها به سازوکار جدید عادت خواهید کرد؛ بلکه کار با آن برای شما لذت‌بخش نیز خواهد شد. سوایپ سریع از انتهای نمایشگر به سمت بالا (بدون نگه داشتن انگشت پس از سوایپ) نقش کلید هوم برای خروج از اپلیکیشن و بازگشت به صفحه‌ی هوم را ایفا می‌کند. سوایپ به سمت سمت راست یا چپ حول نشانگر هوم برای حرکت در بین اپ‌های در حال اجرا، استفاده می‌شود. حال نوبت به مالتی‌تسکینگ می‌رسد، برای نمایش اپلیکیشن‌‌های اجرا شده کافی است از نشانگر هوم در پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کنید و انگشت خود را کمی قبل از برداشتن آن روی نمایشگر نگه دارید؛ برای بستن اپلیکیشن‌ها باید ابتدا کارت یکی از اپلیکیشن‌ها را در این حالت لمس کنید و انگشت خود را روی آن نگه دارید، با این کار بالای تمام کارت‌ها علامتی برای بستن آن‌ها ظاهر خواهد شد. البته با گرفتن یک اپ و سوایپ به سمت بالا نیز قادر به بستن آن خواهید بود.

ژست‌های حرکتی جذاب، جایگزین کلید هوم می‌شوند

با وجود اینکه آیفون ۱۰ گوشی خوش دست‌تری نسبت به آیفون ۸ پلاس است؛ اما هنوز هم دسترسی به برخی قابلیت‌های iOS و اپلیکیشن‌ها با یک دست به دلیل ابعاد آن به‌خصوص برای دستان کوچک ساده نیست. خوشبختانه ژست‌های لمسی ناوبری به خوبی با یک‌دست قابل اجرا هستند و از این نظر مشکلی مشاهده نشد. قابلیتی به نام «Reachability» برای ساده‌‌تر شدن استفاده از یک اپلیکیشن، آن را به بخش پایین نمایشگر منتقل می‌کند‌؛ پس از فعال‌سازی این قابلیت در تنظیمات Accessibility با سوایپ به سمت پایین از نیمه‌ی پایین داک می‌توان از آن استفاده کرد. تمامی ژست‌های یادشده و حرکت بین اپلیکیشن‌ها به نرمی و بدون مشکل انجام می‌شوند.

رابط کاربری ios

کنترل سنتر نسخه‌ی جدید iOS باز طراحی شده است و از قابلیت لمس سه‌بعدی نیز پشتیبانی می‌کند. اضافه‌شدن کنترل سنتر جدید به iOS را به دلیل قابلیت‌ها و امکان شخصی‌سازی بیشتر، یک قدم مثبت و خوب از سوی اپل می‌دانیم. به لطف قابلیت شخصی‌سازی در کنترل سنتر جدید، می‌توان به گزینه‌های مختلفی مانند ضبط صفحه‌ی نمایش، هوم کیت، نایت‌شیفت، دوربین، حالت رانندگی، زنگ هشدار، اپل تی‌وی، ضبط صدا، زمان‌سنج و موارد دیگر به‌طور مستقیم دست پیدا کرد. برای دسترسی به کنترل سنتر کافی است از سمت راست بخش دوربین‌ سلفی و حسگرها در بالای نمایشگر به سمت پایین سوایپ کنید. سوایپ از پایین بخش دوربین و تجهیزات فیس‌‌‌‌آیدی و سمت چپ آن نیز نوتیفیکیشن سنتر را نمایش می‌دهد؛ در حالت عمودی مشکل چندانی به خاطر وجود بریدگی بالا صفحه و مشخص بودن منطقه‌ی سوایپ مشکل خاصی وجود ندارد؛ اما داستان در استفاده‌ از گوشی در حالت افقی کمی متفاوت است؛ در این حالت مرز خاصی برای جدا کردن منطقه‌ی سوایپ کنترل سنتر و نوتیفکیشن سنتر وجود ندارد.

رابط کاربری ios

همان‌طور که گفته شد، بخشی از وظایف کلید هوم به کلیدی با نام Side Button در سمت راست دستگاه سپرده شده است. با یک‌بار فشردن این کلید، نمایشگر روشن شده و گوشی، آماده‌ی استفاده می‌‌شود؛ خاموش کردن و قفل کردن گوشی نیز با یک بار فشردن این کلید انجام می‌شود. فشردن و نگه‌داشتن Side Button سیری را اجرا خواهد کرد و دوبار فشردن آن نیز اپل پی را فعال می‌کند. برای سه‌بار فشردن این کلید نیز می‌توان وظیفه‌ی دلخواه خود را درنظر بگیرید. برای خاموش کردن گوشی نیز کافی است Side Button را فشار دهید و نگه دارید و پس از آن یکی از کلیدهای تغییر حجم صدا را فشار دهید؛ برای این کار می‌توان هر سه کلید را با هم فشار داده و نگه داشت تا اسلایدر خاموش کردن دستگاه ظاهر شود. برای راه‌اندازی دوباره‌ی دستگاه نیز ابتدا کلید افزایش حجم صدا و سپس کاهش صدا فشار داده و پس از آن Side Button را فشار داده و تا زمانی‌که نمایشگر سیاه و لوگوی اپل ظاهر شود، آن را نگه می‌داریم.

آیفون 10 ایکس / iphone x

در پایان باید گفت استفاده از iOS در آیفون ۱۰ به‌جز بخش ژست‌ها و نسبت تصویر جدید نمایشگر، تفاوتی با تجربه‌ی آن روی دیگر گوشی‌های اپل ندارد. همه چیز در سیستم جدید بسیار روان و زیبا انجام می‌شود؛ با این حال نوار سیاه بالا و پایین اپلیکیشن‌ها و ناسازگاری بسیاری از آن‌ها با نسبت تصویر تا زمان مرتفع شدن آن‌ها، یک نقص به شمار می‌رود.

انیموجی

اپل داده‌های عمق، ره‌گیری حرکت و مش‌های ابتدایی چهره‌ی کاربر را از طریق فریم‌ورک واقعیت افزوده‌ی خود موسوم به ARKit‌ در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. اگرچه این فریم‌ورک طبق ادعای اپل به داده‌های مربوط به فیس‌آی‌دی یا پردازش‌های مربوط به آن دسترسی ندارد؛ اما زمینه‌ساز ظهور جلوه‌های جذاب و سرگرم‌کننده‌ای نظیر انیموجی می‌شود.

انیموجی به‌صورت پیش‌فرض در قالب اپلیکیشن پیام‌رسان iMessage‌ آیفون ۱۰ گنجانده شده است و با بهره‌گیری از دوربین TrueDepth‌ این گوشی، مواردی مانند حرکت سر کاربر، وضعیت چهره و صدای وی را ره‌گیری کرده و روی اموجی‌های پویای موجود پیاده‌ می‌کند. تعداد این اموجی‌ها در حال حاضر به ۱۲ نمونه می‌رسد؛ اما احتمالا در آینده تعداد و تنوع آن‌ها افزایش خواهد یافت.

طبق اعلام اپل، انیموجی می‌تواند ۵۰ وضعیت مختلف چهره را با سرعتی قابل قبول تشخیص دهد. با استفاده از انیموجی می‌توان ویدیوهایی ۱۰ ثانیه‌ای را ایجاد کرد. خوشبختانه اپل امکان ذخیره‌ی اموجی‌های ارسال‌شده را با فرمت mov در اختیار کاربران قرار داده است؛ بنابراین می‌توان این ویدیوها را در شبکه‌های اجتماعی و با کاربرانی به اشتراک گذاشت که از آیفون ۱۰ استفاده نمی‌کنند.

ارزیابی‌های زومیت نشان از آن دارد که انیموجی در اکثر اوقات به‌خوبی وضعیت چهره‌ی کاربر را تشخیص می‌دهد؛ اما در حال حاضر تشخیص مواردی نظیر چشمک‌زدن کاربر امکان‌پذیر نیست و علاوه‌بر این، برخی از حرکات لب‌ها نیز به‌خوبی شبیه‌سازی نمی‌شوند. حین استفاده‌ی مداوم از انیموجی، بدنه‌ی گوشی به‌میزان قابل توجهی گرم می‌شود و مصرف باتری نیز به‌شدت افزایش می‌یابد.

دوربین

اپل همواره تمرکز زیادی در توسعه‌ی دوربین محصولات خود به‌ویژه آیفون داشته است. این موضوع باعث شده تا کاربرانی که به‌دنبال دوربینی توانمند هستند، با خیالی راحت و بدون دغدغه گوشی هوشمند اپل را همواره جزو گزینه‌های اصلی خرید به شمار آورند. آیفون ۱۰ نه‌تنها از این قاعده مستثنی نیست، بلکه ماهیت پرچم‌دار آن، باعث اضافه‌شدن قابلیت‌های منحصر‌به‌فردی در بخش دوربین این گوشی، بین سبد محصولات اپل شده است. به‌طور خلاصه می‌توان عملکرد دوربین آیفون ۱۰ را بسیار نزدیک به آیفون ۸ پلاس دانست. استفاده از سخت‌افزار و الگوریتم پردازش مشابه باعث شده است تا نتوان با قاطعیت از برتری زیاد دوربین آیفون ۱۰ سخن گفت؛ اما پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ اپل، حربه‌های خاصی در آستین دارد که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم.

آیفون 10 ایکس / iphone x

آیفون ۱۰ از چیدمان آشنای دوربین دوگانه بهره می‌برد که در حال حاضر به یک استاندارد در گوشی‌های پرچم‌دار تبدیل شده است. سازوکار این دوربین نیز مشابه آیفون ۷ پلاس و ۸ پلاس است؛ دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز‌های استاندارد و تله وظیفه‌ی دریافت و ثبت اطلاعات را بر عهده دارند؛ اما از بهبود‌های اصلی آیفون ۱۰ نسبت به ۸ پلاس در این بخش، تجهیز هر دو لنز به لرزش‌گیر اپتیکال است؛ لنز تله نیز اکنون دیافراگم f/2.4 (در مقایسه با f/2.8 آیفون ۸ پلاس) را دارد که امکان ثبت تصاویر پرتره با نویز کمتر را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. پیش از این، عدم تجهیز به لرزش‌گیر اپتیکال منجر به افزایش ایزو و سرعت شاتر می‌شد تا از ثبت لرزش‌ها جلوگیری شود. گستره‌ی دینامیکی حسگر ۱۲ مگاپیکسلی این گوشی نیز از بهترین نمونه‌های موجود در دوربین دنیای موبایل است.

نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10

استفاده از لنز تله در کنار نمونه‌ی استاندارد باعث شده است تا آیفون ۱۰ نیز همانند نسل پیشین خود قادر به ثبت تصاویر پرتره و ایجاد جلوه‌ی مصنوعی بوکه باشد. در این حالت دوربین با درک سوژه و فضای پشت آن، اقدام به مات کردن پس‌زمینه با توجه به فاصله‌ی آن‌ها از سوژه می‌کند تا نتایج نهایی به دوربین‌های حرفه‌ای نزدیک باشد. اپل و سامسونگ در این زمینه و با سخت‌افزاری مشابه، مدعی نتایج نهایی بهتری نسبت به دوربین‌ محصولات هواوی، گوگل و ال‌جی هستند که تنها به واسطه‌ی الگوریتم‌های پردازشی خود به درک سوژه و ایجاد جلوه‌ی بوکه می‌پردازند؛ با این حال در آزمایش‌های زومیت، تفاوت چندانی در نتایج خروجی آیفون ۱۰ با سایر پرچم‌داران مانند میت ۱۰ پرو در بخش تشخیص مرز سوژه و پس‌زمینه و ایجاد بوکه‌ی طبیعی مشاهده نشد. پرچم‌دار اپل همچنان در برخی شرایط خاص قادر به تمایز دقیق سوژه نیست و شاهد مات شدن بخش‌هایی از لباس و موی سوژه در تصاویر پرتره هستیم. با این حال نتایج نهایی دوربین آیفون ۱۰ در عکاسی پرتره را می‌توان جزو بهترین‌ نمونه‌های موجود دانست و البته کادر بسته‌تر لنز تله‌ی این گوشی نیز مانند نوت ۸، نتایج نهایی را به ژانر عکاسی پرتره و شرایط استفاده از دوربین حرفه‌ای و لنز‌های مخصوص این امر، شبیه‌تر می‌کند.

آیفون 10 ایکس / iphone x

یکی دیگر از نقاط برتری آیفون نسبت به رقبای اصلی آن در دنیای گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزار قدرتمند دوربین و امکانات متعدد آن است. در حالی که این بخش از آیفون ۱۰ از قابلیت‌هایی مانند امکان عکاسی هم‌زمان دوربین جلو و عقب در ال‌جی وی ۳۰، افزودن اشیای واقعیت افزوده به قاب در نوت ۸ و تشخیص ماهیت سوژه در میت ۱۰ را ندارد، اما امکان شبیه‌سازی شرایط نوری استودیو را فراهم می‌کند که گزینه‌ی جذابی است. در صورتی که با رفتار و عملکرد این بخش از دوربین آیفون ۱۰ به‌خوبی آشنا شوید، قادر به ثبت تصاویر بسیار جذابی خواهید بود که در حال حاضر در دنیای موبایل منحصربه‌فرد است؛ البته با وجود عدم تشخیص مناسب مرز سوژه در شرایط نوری خاص و صدمه خوردن تصویر خروجی، عملکرد این بخش از قابلیت ثبت تصاویر پرتره آیفون ۱۰ کاربردی و بسیار جذاب است. به لطف iOS 11، اکنون امکان ثبت تصاویر زنده در حالت‌های مختلف Loop و Bounce نیز در دسترس است.

دوربینی توانمند، حتی در شرایط نوری ضعیف

به جز تصاویر پرتره در شرایط نوری تاریک، دوربین آیفون ۱۰ در نتایج خروجی تفاوتی با ۸ پلاس ندارد. تصاویر ثبت شده شفاف، به همراه سطح مناسبی از جزئیات، ثبت دقیق رنگ‌ها و کنتراست عالی هستند و آیفون همچنان خود را یکی از قابل‌ترین گزینه‌های موجود برای عکاسی معرفی می‌کند. با این حال دوربین آیفون ۱۰ بی‌نقص نیست. ظاهرا هنوز الگوریتم پردازشی تصویر قابلیت تنظیم صحیح تراز سفیدی را ندارد و شاهد رنگ‌های گرم‌ تصاویر ثبت‌شده به‌خصوص در انواع پرتره هستیم. سرعت فوکوس دوربین نیز با اینکه فوق‌العاده است و تأخیر در تشخیص و فوکوس روی سوژه تنها در شرایط خاصی حس می‌شود، هنوز بهترین نمونه‌ی موجود نیست به اعتقاد ما فناوری Dual Pixel همچنان عملکرد مطمئن و سریع‌تری دارد.

در بخش فیلم‌برداری نسل جدید گوشی‌های هوشمند اپل را می‌توان از بهترین گزینه‌های موجود دانست. فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه در کنار امکان ضبط کلیپ‌های صحنه آهسته با رزولوشن 1080P‌ و نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه باعث شده است آیفون ۱۰ در این زمینه و در کنار برادران خود، بی‌همتا باشد. لرزش‌گیر اپتیکال لنز تله باعث شده تا امکان ضبط کلیپ‌های 1080p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و زوم ۶ برابری در دسترس باشد که قابلیت بسیار جذابی است. به لطف الگوریتم پردازشی مناسب، ویدئو‌های آیفون ۱۰ در عین بیت‌ریت پایین‌تر در مقایسه با دوربین‌های حرفه‌ای، از جزئیات و کنتراست مناسبی برخوردار هستند و قطعا این گوشی می‌تواند گزینه‌ی اصلی فیلم‌برداری در دنیای دوربین‌ گوشی‌های هوشمند باشد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

عملکرد عالی دوربین آیفون ۱۰ در بخش سلفی نیز ادامه دارد و به لطف حسگر‌های عمق‌سنج تعبیه شده در پنل جلویی گوشی، امکان ثبت تصاویر پرتره مشابهی با دوربین اصلی و ایجاد جلوه‌ی بوکه در دسترس است تا پرچم‌دار اپل در این بخش و به واسطه‌ی استفاده از سخت‌افزار در تولید تصاویر سلفی، بی‌همتا باشد. حسگر ۷ مگاپیکسلی آیفون ۱۰ در این بخش قادر به ثبت میزان مناسبی از جزئیات در کنار کنترل مناسب نویز است. البته اگر به‌دنبال جزئیات بیشتری در دوربین سلفی هستید، آیفون ۱۰ قادر به تأمین نیاز‌های شما نخواهد بود. شرایط نورپردازی استودیویی در این بخش نیز در دسترس است.

رابط کاربری دوربین در آیفون ۱۰ تغییر چندانی نسبت به گذشته نکرده است و هنوز شاهد همان محیط آشنا و ساده‌ی محصولات پیشین اپل در این بخش هستیم که دسترسی به بخش‌های مختلف آن به راحتی امکان‌پذیر است. با سوایپ افقی امکان تغییر حالت‌های دوربین در دسترس است. البته هنوز مشکل بزرگ این بخش، عدم امکان تغییر تنظیمات اصلی دوربین در رابط کاربری اپلیکیشن دوربین است و برای تغییر آن‌ها باید همچنان به بخش تنظیمات گوشی مراجعه کرد.

نمونه‌ تصاویر ثبت‌شده با آیفون 10

نمونه تصویر ثبت شده با آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10
نمونه تصویر آیفون 10

تصاویر ثبت‌شده با زوم 1X و 2X

تصویر ثبت شده با آیفون 10
تصویر ثبت شده با آیفون 10

بازده و عملکرد

اپل در سال‌های گذشته نشان داده است که تمایلی به منتشر کردن جزئیات مربوط به مشخصات سخت‌افزاری محصولات خود، به‌ویژه آیفون ندارد و صرفا ترجیح می‌دهد تا به اشاره به بهبود‌های صورت‌گرفته نسبت به نسل‌های گذشته بسنده کند؛ اما نتایج کالبد‌شکافی وب‌سایت IFIXIT از گوشی آیفون X نشان از آن دارند که فبلت جدید اپل در کنار تراشه‌ی قدرتمند A11 Bionic از سه گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4x ساخت شرکت کره‌ای SK Hynix، مودم ال‌تی‌ایی X16‌ کوالکام و حافظه‌ی ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایتی NAND ساخت توشیبا بهره می‌برد؛ البته مدلی که در اختیار ما قرار دارد به حافظه‌ی ۶۴ گیگابایتی مجهز است.

تراشه‌ی A11 Bionic توسط شرکت تایوانی TSMC و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET تولید شده است. تراشه‌ی موبایل جدید اپل، ۴.۳ میلیارد ترانزیستور را در فضایی به مساحت ۸۹.۲۳ میلی‌متر مربع در بر می‌گیرد؛ بنابراین ۳۰ درصد کوچک‌تر از تراشه‌ی A10 Fusion است. تراشه‌ی A11 Bionic بر مبنای روش پکیجینگ PoP با حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی LPDDR4x در آیفون X یکپارچه شد است؛ بنابراین نسبت به تراشه‌های مرسوم، فضای کمتری اشغال می‌کند و از لحاظ فیزیکی با کوتاه‌ شدن فواصل، انتشار سیگنال‌ها سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

مقایسه‌ی مشخصات تراشه‌‌ی A11 Bionic با سایر تراشه‌های بالارده

مشخصات / تراشه

A11 Bionic

A10 Fusion

اسنپدراگون ۸۳۵

اکسینوس ۸۸۹۵

پردازنده

۲ هسته‌ی قدرتمند Monsoon

۴ هسته‌ی کم‌مصرف Mistral

۲ هسته‌ی قدرتمند Hurricane با فرکانس ۲.۳۴ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی کم‌مصرف Zephyr

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

اختصاصی اپل

PowerVR GT7600

سفارشی‌سازی‌شده

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Mali G71MP20

کنترلر حافظه

LPDDR4

LPDDR4

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

--

--

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

--

--

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۶ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

سیستم‌-روی-یک-چیپ A11 Bionic از شش هسته‌ی پردازشی ۶۴ بیتی با ریزمعماری ARMv8-A بهره می‌برد که توسط اپل طراحی شده‌اند. این هسته‌ها به دو دسته‌، شامل دو هسته‌ی قدرتمند با نام Monsoon و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با نام Mistral تقسیم می‌شوند. طبق ادعای اپل، هسته‌های کم‌مصرف و قدرتمند به‌ ترتیب ۷۰ و ۲۵ درصد سریع‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در تراشه‌ی A10 Fusion هستند.

تراشه‌ی موبایل جدید اپل، در مجموع از ۶۴ کیلوبایت حافظه‌ی نهان سطح یک و ۸ مگابایت حافظه‌ی نهان سطح دو بهره می‌برد. وظیفه‌ی جمع‌آوری و پردازش داده‌های مربوط حسگرهایی مانند شتاب‌سنج‌، ژیروسکوپ و قطب‌نما جهت کاسته‌ شدن از بار پردازشی CPU بر عهده‌ی نسل جدید کمک‌پردازنده‌ی حرکتی اپل موسوم به M11 است که در بطن تراشه‌ی A11 قرار دارد و با سایر اجزای این تراشه یکپارچه شده است. طبق ادعای اپل، تراشه‌ی A11 Bionic با جهت‌دهی تسک‌های مختلف بین هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف پردازنده‌ی مرکزی، توان پردازشی فوق‌العاده‌ی خود را به‌صورت هوشمندانه‌ای مدیریت می‌کند؛ بدین ترتیب پردازش‌هایی مانند ارسال پیام و وب‌گردی، سریع‌تر از گذشته و با مصرف انرژی کمتری انجام می‌شوند و به‌ لطف کنترلر عملکرد نسل دومی A11، می‌توان از توان پردازشی هر ۶ هسته به‌صورت هم‌زمان بهره برد.

A11 Bionic، عملکرد بی‌نقص آیفون ۱۰ را تضمین می‌کند

اپل در سال جاری میلادی همکاری خود با شرکت Imagination Technologies را قطع کرد؛ بدین ترتیب کوپرتینونشین‌ها با توسعه‌ی نخستین واحد پردازش گرافیکی اختصاصی خود، آن را در تراشه‌ی A11 Bionic به‌ کار بردند. این پردازنده‌ی گرافیکی از سه هسته‌ی پردازشی بهره می‌برد و طبق ادعای اپل ۳۰ درصد نسبت به نمونه‌ی استفاده‌شده در تراشه‌ی A10 Fusion سریع‌تر است. واحد پردازش گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی A11 با پشتیبانی از کتابخانه‌ی Metal 2 اپل و فریم‌وُرک Core ML، امکان توسعه‌ی بازی‌های سنگین و یکپارچه‌سازی یادگیری ماشین با اپلیکیشن‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند و پردازنده‌ی موبایل جدید اپل را برای اجرای بازی‌های سه‌بعدی و ارائه‌ی تجربه‌ی بهتر و واقع‌گرایانه‌تر واقعیت افزوده، بهینه می‌کند.

آیفون 10 ایکس / iphone x

تراشه‌ی A11 Bionic از پردازنده تصویر جدیدی بهره می‌برد که از قابلیت‌های مبتنی بر عکاسی محاسباتی، مانند تخمین نورپردازی، ثبت گسترده‌ی رنگ و پردازش پیشرفته‌ی پیکسل پشتیبانی می‌کند. این تراشه از یک واحد اختصاصی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی موسوم به Neural Engine بهره می‌برد که قادر به انجام بالغ بر ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه است و در کاربردهایی مانند فیس آی‌دی، انیموجی و سایر تسک‌های مبتنی بر یادگیری ماشین استفاده می‌شود.

زومیت برای ارزیابی عملکرد گوشی‌های هوشمند، در کنار کاربردهای روزمره، اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین، تعدادی بنچمارک قابل اتکا را نیز روی آن‌ها اجرا می‌کند و نتایج حاصل را با عملکرد سایر گوشی‌های هوشمند هم‌رده مقایسه می‌کند. شما می‌توانید در جدول زیر، نتیجه‌ی حاصل را برای گوشی آیفون 10 مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

iPhone X

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

--

--

Huawei Mate 10

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

6597

4074

4825281

iPhone 8

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

--

--

iPhone 8 Plus

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

--

--

Xperia XZ1

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

6262

3442

68111

LG V30

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

5267

3215

65698

Galaxy Note 8

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

7118

3193

58788

iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

آیفون ۱۰ در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، نظیر GPU ،CPU، رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، به امتیاز ۲۰۳۲۴۵ دست یافت که در کنار امتیاز آیفون ۸ / ۸ پلاس بوده و با اختلافی فاحش، بالاترین امتیازی است که در بین پرچم‌داران کنونی می‌توان مشاهده کرد. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارند، در این تست، آیفون ۱۰ موفق به کسب امتیاز ۶۳۶۹۴ شد که تقریبا دو برابر امتیاز گلکسی نوت ۸ در این آزمون است. آیفون ۱۰ به مدد تراشه‌ی قدرتمند خود، همانند دو برادر دیگرش، در این آزمون، امتیازی مشابه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۷ کسب کرد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی A11 Bionic با شکستن رکورد قبلی تراشه‌ی A10 Fusion روی آیفون ۷ / ۷ پلاس، اکنون در کنار A10X Fusion بهترین عملکرد در بین تمام پردازنده‌های موبایل مبتنی بر معماری آرم را دارد. در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Manhattan 3.1 و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. آیفون 10 با نمایشگر ۱۱۲۵×۲۴۳۶ پیکسلی خود در حالت آن‌اسکرین که رزولوشن نمایشگر نیز بر نتایج تأثیرگذار است، با اختلافی قابل‌توجه، بهترین عملکرد را در بین تمام گوشی‌های هوشمند دارد؛ اما در حالت آف‌اسکرین، اختلاف فاحشی مشاهده نمی‌شود.

باتری

کالبدشکافی وب‌سایت IFIXIT حکایت از آن دارد که اپل در طراحی آیفون ۱۰ از دو باتری استفاده کرده است که به فُرم L در داخل گوشی قرار گرفته‌اند. البته ظاهرا این استراتژی در راستای بهره‌گیری بهینه‌تر از فضای داخل گوشی بوده و با هدف افزایش ظرفیت باتری گوشی انجام نشده است. باتری آیفون ۱۰ در قالب دو پک ۴.۹۳ و ۵.۵۲ وات‌ساعتی در مجموع ظرفیتی معادل ۲۷۱۶ میلی‌آمپرساعت در ولتاژ ۳.۸۱ ولت را ارائه می‌دهد؛ بنابراین ظرفیت باتری پرچم‌دار خاص اپل به میزان کمی (۲۵ میلی‌آمپرساعت) از آیفون ۸ پلاس بیشتر است؛ اما نزدیک به ۶۰۰ میلی‌آمپرساعت، ظرفیت باتری کمتری را نسبت به گلکسی نوت ۸ ارائه می‌دهد.

اپل مدعی است که به‌ لطف بهینه‌سازی‌های صورت‌گرفته روی تراشه‌ی A11 Bionic، شارژدهی آیفون ۱۰، شارژدهی این گوشی حدود دو ساعت بیشتر از آیفون ۷ خواهد بود. این شرکت شارژدهی ۱۲ و ۱۳ ساعتی را به‌ترتیب برای وب‌گردی و پخش فیلم با آیفون ۱۰ پیش‌بینی می‌کند؛ اما شارژدهی پرچم‌دار جدید این شرکت در واقعیت چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، آزمون‌های متداول زومیت را روی این گوشی انجام دادیم.

آیفون 10 ایکس / iphone x

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد. باید خاطرنشان کنیم که بنچمارک PCMark برای سیستم‌عامل iOS توسعه داده نشده است؛ از این رو در بخش دوم آزمون باتری به اجرای بنچمارک GFXBench بسنده می‌‌کنیم.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری پیدا است، آیفون ۱۰ در تست‌ پایداری عملکرد جی‌اف‌ایکس بنچ (LongTime Performance) امتیاز بسیار خوبی را کسب کرده است؛ اما در این زمینه فاصله‌ی قابل توجهی را با دو برادر دیگر خود، آیفون ۸ و ۸ پلاس دارد. در آزمون طول عمر باتری بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ، عملکرد آیفون ۱۰ بسیار بهتر از دو گوشی دیگر اپل بوده و مشابه گوشی ال‌جی وی ۳۰ است؛ اما از این لحاظ، نسبت به گوشی‌های اچ‌تی‌سی یو ۱۱ و ال‌جی جی ۶، در بسیار پایین‌تری قرار می‌گیرد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

بررسی‌های اولیه‌ی ما نشان از عملکرد نسبتا قابل قبول آیفون ۱۰ به‌لحاظ شارژدهی دارد. آیفون ۱۰ در تست پخش ویدئو، به‌ مدت ۱۴ ساعت و ۴۰ دقیقه شارژدهی داشت که بسیار نزدیک به عدد حاصل‌شده برای هواوی میت ۱۰ و شیائومی می میکس است. فبلت جدید کوپرتینونشین‌ها به‌واسطه‌ی پردازنده‌ی بهینه‌ی خود، در استفاده‌های روزمره، وب‌گردی‌های گاه‌وبی‌گاه، استریم موسیقی و تماشای فیلم تا ۲۴ ساعت می‌تواند شما را همراهی کند؛ اما چنانچه به اموجی‌های پویای آیفون ۱۰ علاقه‌مند شده‌اید و استفاده‌ی مداومی از آن‌ها خواهید داشت، باید حتما پاوربانکی را همراه خود داشته باشید؛ چرا که این قابلیت در کنار اپلیکیشن‌های مبتنی بر واقعیت افزوده، دشمنی شدیدی با شارژدهی آیفون ۱۰ دارند!

شارژدهی متوسط باتری

اپل با معرفی آیفون ۸ / ۸ پلاس و آیفون ۱۰ برای نخستین‌بار پشتیبانی از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرد. اما طی یک استراتژی سؤال‌برانگیز، برخلاف پرچم‌داران اندرویدی، شارژر مناسب برای شارژ سریع را به‌صورت پیش‌فرض همراه گوشی‌های جدید خود ارائه نمی‌دهد و در جعبه‌ی این گوشی یک شارژر ۵ واتی عادی وجود دارد؛ بنابراین برای استفاده از این قابلیت ناچار به خرید جداگانه‌ی شارژر ۲۹ واتی USB-C اپل با برچسب قیمتی ۴۹ دلاری هستید. اپل مدعی است که در صورت استفاده از چنین شارژری، باتری آیفون ۱۰ طی ۳۰ دقیقه، به میزان ۵۰ درصد شارژ خواهد شد.

همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم، آیفون‌های جدید برای شارژ بی‌سیم از استاندارد رایج Qi پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین شما به‌سادگی امکان تهیه‌ی پد شارژر برای شارژ بی‌سیم آیفون ۸ / ۸ پلاس خواهید داشت. البته باید خاطرنشان کنیم که آیفون‌های جدید در حال حاضر تنها امکان تغذیه‌ی توان ۵ واتی را دارند؛ اما اپل در نظر دارد تا طی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، امکان پشتیبانی از توان ۷.۵ واتی را نیز به آن‌ها اضافه کند.

جمع‌بندی

بی‌شک آیفون ۱۰ متفاوت‌ترین آیفونی است که در چند سال اخیر راهی بازار شده، آیفون جدید به‌واسطه‌ی ترکیب‌شدن ترند نمایشگر بدون حاشیه در دنیای گوشی‌های هوشمند با چاشنی طراحی اپل، چهره‌ای متفاوت گرفته است و دیگر خبری از حاشیه‌های قطور بالا و پایین نمایشگر نیست. همچنین باید به نمایشگر اولد، حذف حسگر اثر انگشت و جایگزینی روش هویت‌سنجی آیفون با فناوری فیس آی‌دی نیز اشاره کرد. برآوردهای اولیه نشان از آن دارد که کاربران آیفون ۱۰ را به آیفون ۸ ترجیح‌داده‌اند و فروش اولیه‌‌ی آیفون ۱۰ فراتر از آیفون ۸ است. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل برای استقبال از آیفون ۱۰ را بتوان در عطشی جست‌وجو کرد که طی سه سال اخیر با تکرار یک طراحی در گوشی‌های آیفون در میان کاربران ایجاد شده است. اپل از سال ۲۰۱۴ و رونمایی از آیفون ۶، طراحی این گوشی را در سه سال آینده نیز همراه‌با بهبودهایی جزئی، مورد استفاده قرار داد.

آیفون 10 ایکس / iphone x

هرچند آیفون ۱۰ را باید یک نسل جدید بهبود یافته در مقایسه با آیفون‌های پیشین خواند؛ اما به نظر می‌رسد چوب جادوی اپل، قدرت ۱۰ سال پیش را ندارد و آنچنان که باید نمی‌تواند شیفتگان دنیای فناوری را به وجد آورد. آیفون ۱۰ متفاوت است و به احتمال زیاد بحران کاهش رشد فروش آیفون را برای مدتی از کوپرتینو دور خواهد کرد، اما به‌طور قطع راهکاری همیشگی نیست؛ البته نباید به‌سادگی از کنار نکات مثبت آیفون ۱۰ عبور کرد. لزوم حذف کلید فیزیکی هوم در آیفون ۱۰، متخصصان اپل را بر آن داشت تا ژست‌های حرکتی را به‌عنوان جایگزینی بی‌بدیل برای کلید فیزیکی هوم طراحی کنند و به جرات می‌توان گفت تلاش‌های متخصصان اپل به بار نشسته است و پس از مدت کوتاهی کار با ژست‌های حرکتی، دیگر کمبود کلید فیزیکی را احساس نخواهید کرد. قابلیت متفاوت دیگر، فیس‌آی‌دی است که می‌توان عملکرد آن را در قریب به ۸۰ درصد مواقع، قابل اتکا دانست.

البته در پایان باید به برخی از نکات منفی آیفون ۱۰ یعنی، برآمدگی بیش از حد ماژول دوربین، حالت نامتعارف عمودی آن و . در راس آن‌ها قیمت بالای این گوشی‌هوشمند نیز اشاره کرد که به‌صورت پیش‌فرض، بخشی از مشتریان اپل را به سوی سایر محصولات موجود در بازار سوق می‌دهد. چرا که نمایشگر بدون حاشیه و بسیاری از امکانات آیفون ۱۰ به حدود ۳۰۰ دلار ارزان‌تر در برخی از پرچمداران اندرویدی یافت می‌شود.

پس از هیاهوی ایجاد شده در بازار کشورمان در اثر ورود آیفون ۱۰، دریای پرتلاطم قیمت‌ها فروکش کرده است و تقریبا به تثبیت قیمت این گوشی نزدیک شده‌ایم، با این حال باز هم آیفون ۱۰ یک گوشی بسیار گران‌قیمت برای بخش عمده‌ای از کاربران به‌شمار می‌رود.

آیفون ۱۰ با گارانتی ۱۸ ماه مدیاپردازش به‌صورت رسمی در بازار کشور به فروش می‌رسد. برای اطلاع از قیمت ایفون،‌ قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی هواوی و قیمت گوشی شیائومی می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. 

نکات مثبت

  • نمایشگر OLED با کیفیت و بدون حاشیه
  • سخت‌افزار بسیار قدرتمند
  • دوربین توانمند
  • کیفیت ساخت خوب
  • رابط کاربری با ژست‌های حرکتی کاربردی و بسیار خوب

نکات منفی

  • پشتیبانی نکردن بسیاری از اپلیکیشن‌های فعلی از نسبت تصویر ۱۹.۵:۹
  • از دست رفتن بخشی از تصویر حین تماشای ویدئو در حالت تمام‌صفحه
  • برآمدگی قابل‌توجه دوربین
  • نبود شارژر Fast Charge به‌صورت پیش‌فرض همراه گوشی
  • قیمت بالا
  • بر جای مانند اثر انگشت روی بدنه‌ی شیشه‌ای

عکاسی محصول: میلاد کاردان / مکان عکاسی از محصول: کافه‌ لایف ولنجکدر تهیه‌ی این بررسی، مهرداد عیسی‌لو، حمید ملکی، حسین جعفری و حسین خلیلی صفا مشارکت کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات