بررسی وان پلاس 6T

پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 33 دقیقه
وان پلاس 6T با بریدگی قطره‌ای و حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر درکنار سیستم‌عامل اندروید 9 نسخه‌‌ای تکامل‌یافته از وان‌پلاس 6 به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

امروزه یافتن گوشی‌ هوشمند پرچم‌داری که با کمی اغماض بتواند در تمامی زمینه‌ها عملکرد مطلوبی را به‌نمایش گذارد و درعین‌حال، برچسب قیمتی دیوانه‌کننده‌ای نداشته باشد، کمی دشوار به‌نظر می‌رسد؛ در حقیقت بسیاری از محصولات شاخصی که در ابتدا به ذهنمان می‌رسد، از آیفون‌های گران‌قیمت اپل تا دستگاه‌های بالارده‌ی سامسونگ و هواوی، همگی در بازه‌ی قیمتی بیش از ۷۰۰ دلار قرار می‌گیرند و در پاره‌ای از موارد به سطح قیمتی ۱۵۰۰ دلار نیز نزدیک می‌شوند؛ اما در این بین، وان‌پلاس، شرکت نوپایی که به‌زودی وارد پنجمین سال فعالیت خود خواهد شد، سعی دارد تا بزرگان عرصه‌ی موبایل را به چالش بکشد.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

وان‌پلاس طی سال‌های گذشته با اتکا بر جامعه‌ی کاربری علاقه‌مند خود و سر دادن شعار «Never Settle» یا «هرگز قانع نشو» همواره محصولاتی را تولید کرده است که قابلیت‌های پرچم‌داری توانمند را با برچسب قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از رقبا ارائه می‌دهند. اگرچه چینی‌ها نیز همگام با سایر بازیگران دنیای موبایل، با رونمایی از هر نسل، قیمت آن را افزایش می‌دهند؛ اما در نهایت قیمت تمام‌شده‌ در حد معقولی قرار می‌گیرد و گوشی جدید شایسته‌ی لقب «غول‌کُش» باقی می‌ماند. OnePlus معمولا سالانه دو گوشی هوشمند را در نیمه‌ی اول و دوم سال عرضه می‌کند که از بین آن‌ها، دستگاه دوم، محصولی میان‌نسلی با تغییرات جزئی به‌حساب می‌آید. اکنون که روزهای پایانی ۲۰۱۸ را سپری می‌کنیم، وان‌پلاس 6T از راه رسیده است تا نقش پل ارتباطی بین 4G و 5G را در خانواده‌ی محصولات چینی‌ها ایفا کند.

مهم‌ترین تغییرات وان‌پلاس 6T نسبت به گذشته، اضافه‌شدن حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، خداحافظی با جک محبوب ۳.۵ میلی‌متری هدفون و بریدگی قطره‌مانند صفحه‌نمایش این محصول به‌حساب می‌آید و صرف‌نظر این موارد، نمی‌توان تفاوت فاحشی را نسبت به وان‌پلاس 6 یافت، حال باید از خود بپرسیم که آیا تغییرات یادشده می‌توانند خرید نماینده‌ی جدید وان‌پلاس در دنیای پرچم‌داران را توجیه می‌کند یا خیر. برای یافت پاسخ این سؤال و سؤال‌های مشابه در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی وان پلاس 6T بپردازیم.

مقایسه 2 محصول
نمای روبرو موبایل وان پلاس 6وان پلاس 6وان پلاس 6Tوان پلاس 6T
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 520 یوروحدود 580 یوروحدود 700 یورو (نسخه مک لارن ادیشن)
تاریخ معرفیمی 2018اکتبر 2018
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهمی 2018نوامبر 2018
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.1 (اوریو)اندروید 9.0 (پای)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 11قابل ارتقاء به اندروید 11
ابعاد155.7 در 75.4 در 7.8 میلی‌متر157.5 در 75.7 در 8.2 میلی‌متر
وزن177 گرم185 گرم
جنس پشتشیشهشیشه
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 6
جنس فریمفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگمشکی مشکی براق سفیدمشکی براق مشکی مات بنفش مشکی طرح‌دار
ابعاد نمایشگر6.28 اینچ6.41 اینچ
نوع نمایشگرOptic AMOLEDOptic AMOLED
رزولوشن1080 در 2280 پیکسل1080 در 2340 پیکسل
تراکم پیکسلی~402 پیکسل در اینچ~402 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19:919.5:9
نسبت نمایشگر به بدنه~83.8 درصد~85.6 درصد
سایر مشخصات نمایشگرپشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3پشتیبانی از فضای رنگی DCI-P3
حداکثر روشنایی-600 نیت
استانداردهای HDR-HDR
مدل تراشهQualcomm SDM845 Snapdragon 845Qualcomm SDM845 Snapdragon 845
فرآیند ساخت تراشه10 نانومتر10 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.8 گیگاهرتز Kryo 385 Gold و 4 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 385 Silver4 هسته 2.8 گیگاهرتز Kryo 385 Gold و 4 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 385 Silver
پردازنده گرافیکیAdreno 630Adreno 630
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
رم8 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت 64 گیگابایت256 گیگابایت 128 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد16 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلرزش‌گیر اپتیکال تصویر فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.6 اینچ سایز سنسور 25 میلی‌متری f/1.7 لنز وایدلرزش‌گیر اپتیکال تصویر فوکوس خودکار با تشخیص فاز 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.6 اینچ سایز سنسور 25 میلی‌متری f/1.7 لنز واید
سایر دوربین‌ها20 مگاپیکسل 1.0 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/1.7 فوکوس خودکار با تشخیص فاز 25 میلی‌متری لنز واید20 مگاپیکسل 1.0 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/1.7 فوکوس خودکار با تشخیص فاز 25 میلی‌متری لنز واید
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@480fps4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@480fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری Auto-HDRفیلم‌برداری Auto-HDR لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی16 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی1.0 میکرومتر سایز پیکسل 20 میلی‌متری 1/3 اینچ سایز سنسور لرزش‌گیر الکترونیکی f/2.0لنز واید f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p-
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p-
ظرفیت باتری3300 میلی‌آمپر ساعت3700 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات20 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Dash Charge-
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 3.1
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز پشتیبانی از فناوری Dirac HDمیکروفن اختصاصی برای کاهش نویز پشتیبانی از فناوری Dirac HD
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتپشت گوشیزیر نمایشگر (اپتیکال)
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HDپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE نرخ داده‌ ارتقا یافته یا EDR
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTEGSM / CDMA / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

وان‌‌پلاس 6T توسط فروشگاه اینترنتی آی سی موبایل برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع قیمت گوشی هواوی، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی سامسونگ و‌ قیمت آیفون و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

هنگامی که صحبت از محصولی بین‌نسلی به‌میان می‌آید، معمولا نباید انتظار تغییرات شگرف در طراحی و فُرم کلی داشت، این اصل نانوشته در مورد وان‌پلاس 6T نیز صدق می‌کند. اگرچه گوشی هوشمند جدید چینی‌ها اندکی باریک‌تر، ضخیم‌تر و سنگین‌تر از برادر خود شده است و اکنون حدود ۱.۸ میلی‌متر ارتفاع بیش‌تری دارد، اما صرف‌نظر از تغییر ناچیز ابعاد، فُرم کلی محصول، انحناها و خطوط آن تفاوت فاحشی با گذشته ندارد و گوشی حس و حالی مشابه با برادر خود را در ذهن کاربر تداعی می‌کند.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

با نگاهی نمای جلوی گوشی وان‌پلاس 6T، نخستین تغییر فاحش در طراحی آن به‌چشم می‌آید، این گوشی هوشمند با بریدگی عریض برادر خود خداحافظی کرده است و اکنون زائده‌ای به‌فرم قطره‌ی آب را بر پیشانی خود می‌بیند که تنها دوربین سلفی را در بطن خود دارد، چرا که اسپیکر مکالمه داخلی شکافی باریک بین نمایشگر و فریم گوشی نگه‌داری می‌شود. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد از عرض حاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش نیز اندکی کاسته شده باشد، بدین ترتیب چینی‌ها با کاهش موانع موجود بر سر عرضه‌ی محصولی بدون حاشیه، بیش از گذشته در غوطه‌ور ساختن کاربر داخل محتوای بصری موفق خواهند بود.

به‌لطف افزایش ارتفاع گوشی و کاهش حاشیه‌ها، نمایشگر وان‌پلاس 6T اکنون ۰.۱۳ اینچ بزرگ‌تر شده است و اکنون ۸۵.۶ درصد از سطح جلوی گوشی را دراختیار دارد، اما این موضوع سبب آزاردهنده‌بودن ابعاد گوشی نمی‌شود؛ چرا که انحنای پشت وان‌پلاس 6T درکنار باریک‌تر شدن عرض گوشی نسبت به گذشته، باعث می‌شود تا دستگاه به‌خوبی در دست جای بگیرد و کار با آن برای افرادی با دست‌های نه‌چندان کوچک، راحت و دلچسب باشد. 

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

استفاده از ترکیب شیشه و فلز که با وان‌پلاس ۶ در سری محصولات پرچم‌دار چینی‌ها آغاز شد، در گوشی هوشمند جدید این شرکت نیز ادامه دارد. قطعات وان‌پلاس 6T درون فریمی آلومینیومی سوار شده‌اند؛ فریمی با سطوح خمیده که رنگ آن با بدنه هم‌خوانی دارد و از دو سمت توسط پنل‌هایی شیشه‌ای محصور شده است. پوشش شیشه‌ای نمایشگر گوشی ارتقا پیدا کرده و اکنون گوریلا گلس ۶ از صفحه‌نمایش محافظت می‌کند؛ اما اطلاعاتی در خصوص نوع شیشه‌ی به‌کاررفته در نمای پشتی دستگاه در دست نیست.

بسته به رنگ بدنه، وان‌پلاس 6T می‌تواند براق یا مات باشد، صرف‌نظر از OnePlus 6T McLaren Edition، نسخه‌ی عادی این گوشی هوشمند در سه رنگ بنفش (با گرادیانی از بنفش به مشکی)، مشکی مات و براق عرضه می‌شود که دو مدل ابتدایی، پوشش ماتی روی خود دارند و از این رو در برابر جذب اثر انگشت، مقاومت بیش‌تری از خود نشان می‌دهند. ما در زومیت نسخه‌ی مشکی مات وان‌پلاس 6T را برای بررسی دراختیار داشتیم که به‌سبب پرداخت خاص روی سطح خود، نسبت به سایر گوشی‌های مات، چسبندگی بیش‌تری به دست دارد و حس جالبی را به کاربر القاء می‌کند.   

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

نمای پشت وان‌پلاس 6T‌ به‌سبب حسگر اثر انگشت فیزیکی، ظاهر مینیمال‌تری به‌خود گرفته است. همانند گذشته، دوربین دوگانه‌ با چینشی عمودی در بخش میانی از نیمه‌ی بالایی دستگاه قرار دارد و زیر آن فلش LED و لوگوی OnePlus جای گرفته‌اند تا بدین ترتیب ساختار متقارن محصول حفظ شود. در نهایت باید به عبارت «Designed By OnePlus» اشاره کرد که در نیمه‌ی پایینی گوشی به‌چشم می‌خورد. درست‌مانند وان‌پلاس ۶، اسلایدر اعلان و کلید پاور محصول جدید نیز در لبه‌ی سمت راست آن قرار دارد؛ درحالی‌که لبه‌ی سمت چپ از درگاه سیم‌کارت‌ها و کلید کنترل صدا میزبانی می‌کند. با نگاهی به لبه‌ی پایین وان‌پلاس 6T، می‌توان متوجه تغییر بزرگ دیگر شد؛ چینی‌ها جک ۳.۵ میلی‌متری محبوب هدفون را کنار گذاشته‌اند و اکنون در دو سمت پورت USB-C می‌توان دو دریچه‌ی همگون اسپیکر و میکروفون را مشاهده کرد.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T
OnePlus 6T / وان پلاس 6T
OnePlus 6T / وان پلاس 6T
OnePlus 6T / وان پلاس 6T

وان‌پلاس 6T کماکان گواهی IP از مؤسسه‌ی IEC ندارد و از این رو نمی‌توان آن را به‌صورت رسمی یک محصول مقاوم در برابر آب و گردوغبار نامید، شرکت سازنده نیز با علم به این نکته، در صفحه‌ی معرفی OnePlus 6T چنین آورده است که محصول جدید نسبت به گذشته مقاومت بهتری در برابر آب و گردوغبار دارد؛ اما نمی‌توان حین شنا کردن از آن استفاده کرد.  

نمایشگر

نمایشگرهای استفاده شده در گوشی‌های وان‌پلاس شاید بهترین نمونه‌های بازار نباشند اما همواره در بازه‌ی قیمتی خود کم رقیب بوده‌اند. وان‌پلاس از نخستین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که خود را با نمایشگرهای اولد سازگار کرد و از همان ابتدا بهینه‌سازی‌های خود را در آن‌ها به کار گرفت. نمایشگر موسوم به Optic AMOLED استفاده شده در گوشی‌‌های وان‌پلاس در حقیقت از نوع Super AMOLED‌ هستند که این شرکت چینی شخصی‌سازی‌های اندکی در آن انجام داد است. وان‌پلاس 6T با نمایشگری ۶.۴۱ اینچی از همین نوع دراختیار کاربر قرار می‌گیرد و بزرگ‌ترین نمایشگری محسوب می‌شود که چینی‌ها در محصولات خود به‌کار برده‌اند؛ وان‌پلاس ۶ به نمایشگر ۶.۲۸ اینچی مجهز بود. نمایشگر وان‌پلاس ۶ تی ۸۵.۶ درصد از جلوی گوشی را پوشانده و کشیده‌تر از نسخه‌ی قبلی پیشین است.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

وان‌پلاس اعتقادی به نمایشگرهای QHD ندارد یا  حداقل تا به امروز نداشته است؛ تراکم ۴۰۲ پیکسل در هر اینچ نمایشگر وان‌‌پلاس ۶ تی برای کاربری‌های عادی مناسب است و انتخاب رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ برای این نمایشگر ۱۹.۵ به ۹ را انتخاب نادرستی نمی‌دانیم؛ شاید این روزولوشن تنها در مشاهده‌ی محتوای واقعیت مجازی آزاردهنده باشد در غیر این صورت تفاوت فاحشی با نمونه‌های QHD مشاهده نخواهید کرد و وضوح متون و تصاویر رضایت شما را جلب خواهد کرد. کاهش بار محاسباتی پردازنده و مصرف انرژی بهتر را نسبت اولویت وان‌پلاس در این انتخاب محسوب می‌شود.

وان‌پلاس ۶ در بحث روشنایی با ثبت ۱۰۴۰ نیت در حالت خودکار ما تحسین ما دریافت کرد اما در وان‌پلاس ۶ تی همانند ۵ تی خبری از افزایش روشنایی در حالت خودکار نیست؛ خوشبختانه روشنایی ۶۴۰ نیتی نسخه‌ی جدید به اندازه‌ی کافی بالا است که بتوان آن را در این بخش موفق دانست. مشکی همچنان عمیق است و روشنایی آن توسط دستگاه‌های ما صفر اندازه‌گیری شد؛ با وجود کنتراست بی‌نهایت این نمایشگر، هنوز خبری از پشتیبانی از محتوای HDR در وان‌پلاس‌‌ها نیست. با درنظر گرفتن اولد بودن نمایشگر شاهد کاهش ۷۰ نیتی روشنایی نمایشگر در الگوی ۱۰۰ درصد سفید هستیم که معقول به‌نظر می‌رسد. خاطر نشان می‌کنیم که خوانایی نمایشگر زیر نور مستقیم خورشید همچنان در زمره‌ی بهترین گوشی‌‌های بازار قرار می‌گیرد.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

حداقل روشنایی نمایشگر به ۲.۲ نیت می‌رسد که با فعال بودن «Night Mode» تا ۱.۸ نیت نیز کاهش پیدا می‌کند؛ شدت فیلتر و زمان‌بندی این قابلیت قابل تنظیم است. وان‌پلاس همچون گذشته برای خواندن ساده‌تر متون «Reading Mode» را درنظر گرفته است که در آن تنها دو رنگ مشکی و سفید (سفید کالیبره شده با دمای رنگ محیط) به نمایش در می‌آیند. امکان پنهان‌کردن بریدگی بالای نمایشگر در تنظیمات گنجانده شده است بااین‌حال بریدگی قطره‌ای آنقدر آزاردهنده نیست که مجبور به پنهان کردن آن شوید. زاویه‌ی دید نمایشگر وان‌پلاس ۶ تی همچون نسخه‌‌های پیشین عالی است و تغییر محسوس رنگ در زوایا مشاهده نکردیم.  

طبق انتظار وان‌پلاس ۶ تی از هر فضای رنگی sRGB و DCI P3 پشتیبانی می‌کند. در بخش «Screen Calibration» پنج حالت کلی زیر به چشم می‌خورد:

  • Default: حالت پیش‌فرض که در تست‌های ما سازگار خوبی با فضای DCI-P3 دارد
  • sRGB: رنگ‌های طبیعی‌تر و بدون بزرگ‌نمایی و سازگار به فضای رنگی sRGB
  • DCI-P3: سازگار با فضای رنگی گسترده‌ی DCI-P3 با رنگ‌های باطراوت و زنده
  • Adaptive Mode: تنظیم خودکار دمای رنگ‌‌ها به توجه به حسگر‌ها
  • Custom Color: تنظیم دستی دمای رنگ‌های نمایشگر

در تست‌های مربوط به پوشش فضای رنگی، حالت پیش‌فرض ۱۴۵.۶ و ۹۷.۵ درصد از دو فضای رنگی sRGB و DCI-P3 را پوشش می‌دهد. طبق انتظار انتخاب حالت sRGB پوشش فضای رنگی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد به‌طوری‌که نمایشگر در این حالت تنها ۷۴ درصد از فضای گسترده DCI-P3 را پوشش می‌دهد، اما پوشش تقریبا کامل ۹۹.۲ درصدی از sRGB را شاهد هستیم. در حالت DCI-P3 پوشش کاملی از فضای رنگی متناظرش را شاهد هستیم. در مجموع از نظر گستردگی فضای رنگی،‌ وان‌پلاس ۶ تی موفق است، اشباع رنگ‌ها در این نمایشگر کمی بیشتر از متوسط بازار پرچمداران است. عملکرد نمایشگر 6T از منظر دقت رنگ تقریبا مشابه نسخه‌ی قبل است.

عملکرد نمایشگر محصولات بالارده

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

وان‌پلاس 6T

2.2

0

0

640

7.5

2.2 (sRGB)

میت ۲۰

1.2

0.98

450

2.4

690

460

3

2.1 (Normal)

آنر ۱۰

1.63

2.86

410

2.81

380

143

6.4

4.4 (Normal)

میت ۲۰ پرو

2

0

647

0

880

5.3

2.2 (Normal)

آیفون XS Max

2.4

0

940

0

940

1.9

1.9

موتو زد ۲ فورس

12.3

0

605

0

770

3.9

3.6 (Vibrant)

گلکسی نوت ۹

2.3

0

580

0

1023

6.3

2.7 (AMOLED photo)

وان پلاس ۶

2.6

0

694

0

1040

7

2.7 (DCI-P3)

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

5

2.15

600

2.13

600

280.5

4.3

4.3 (Standard Mode)

پیکسل ۲ ایکس‌ال

5

0

597

0

597

2.8

2.2 (Natural)

پی ۲۰ پرو

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

گلکسی اس ۹ پلاس

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (AMOLED photo)

گلکسی اس ۹

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

وان پلاس ۵تی

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

گلکسی اس ۸ پلاس ۲۰۱۸

2.53

0

568

0

795

--

--

گلکسی ای ۸ ۲۰۱۸

2.60

0

570

0

763

--

--

آنر ۹

2.48

3.87

479

3.87

480

124

--

--

میت ۱۰ پرو

2.26

0

605

0

850

3.4

--

نوکیا ۸

1.81

1.11

552

1.13

559

497

--

--

آیفون ۱۰

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

میت ۱۰

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

آیفون ۸

2.56

1.84

550

1.95

658

337

--

--

آیفون ۸ پلاس

2.26

1.64

529

1.87

629

336

--

--

اکسپریا ایکس‌زد وان

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

ال‌جی وی ۳۰

3.71

0

591

0

706

5.3

--

گلکسی نوت ۸

2.85

0

738

0

1074

2.3

--

* کلیه‌ی نتایج بدست آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

وان‌پلاس رنگ‌های معیار را در فضای رنگی sRGB در تمام حالت‌ها دقیق‌تر از فضای DCI-P3 به نمایش می‌گذارد. طبق انتظار حالت sRGB با ثبت خطای میانگین ۲.۲ و حداکثر ۵.۱ دقیق‌ترین حالت تصویر است. خطای ۶.۶ برای حالت DCI-P3 در فضای رنگی متناظرش دور ذهن نبود و عددی قابل‌قبول محسوب می‌شود؛ خطای ۳.۸ این حالت در فضای رنگی محدود‌تر sRGB به خوبی کاهش دقت در رنگ‌های اشباع‌تر را نشان می‌دهد. حالت Adaptive در هر دو فضای رنگی مورد بحث عمکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد و خطای حالت پیش‌فرض (Default) نیز به ترتیب در این دو فضای رنگی ۷.۵ و ۹.۹ است که اعداد مناسبی نیستند. در مجموع باید گفت وان‌پلاس ۶ تی از منظر دقت رنگ همانند پیشینیان خود عمل می‌کند.

اسپیکر

بی‌مهری‌های وان‌پلاس به تجربه‌ی شنیداری دستگاه‌های خود در OnePlus 6T‌ نیز ادامه دارد. درحالی‌که اغلب پرچم‌داران کنونی از اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند، محصول بالارده‌ی چینی‌ها برای تولید صدا به یک اسپیکر متکی است که در لبه‌ی پایین گوشی، کنار پورت USB-C قرار دارد. اگرچه کیفیت صدای خروجی از اسپیکر تکی وان‌پلاس ۶تی در حد مناسبی ارزیابی می‌شود؛ اما بی‌شک بلندی صدای آن با بهترین‌های بازار فاصله دارد.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

یکی دیگر از اخبار بحث‌برانگیز درباره‌ی پرچم‌دار جدید وان‌پلاس که موجب نارضایتی بسیاری از کاربران و طرفداران این شرکت شد، خداحافظی جدیدترین محصول آن با جک دوست‌داشتنی ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. خوشبختانه شرکت سازنده همراه‌با گوشی یک دانگل نیز برای اتصال هدفون‌های عادی به دستگاه می‌دهد. در نهایت باید به منوی تنظیمات صدا اشاره کرد که در آن کاربر می‌تواند از یک اکولایزر نیز برای تنظیم صدای خروجی استفاده کند که تنها هنگام اتصال هدفون فعال می‌شود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

سخت‌افزار قدرتمند، بدون همراهی نرم‌افزار بهینه، به‌خودی خود نمی‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای کاربر به‌ارمغان آورد. خوشبختانه وان‌پلاس جزو شرکت‌هایی است که به هر دو جنبه‌ی داستان می‌پردازد و توجه ویژه‌ای به نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند خود دارد. پرچم‌داران وان‌پلاس عموما با آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید روانه‌ی بازار می‌شوند و با انتشار هر به‌روزرسانی، جزو نخستین محصولاتی هستند که آن را دریافت می‌کنند؛ دستاورد ارزشمندی که به‌دلیل نزدیک‌بودن OxygenOS به نسخه‌ی خالص اندروید و محدود بودن خانواده‌ی محصولات شرکت سازنده به‌دست آمده است.

رابط کاربری وان پلاس 6T

وان‌‌پلاس 6T به‌صورت پیش‌فرض با جدیدترین نسخه‌ی OxygenOS روانه‌ی بازار می‌شود که برپایه‌ی اندروید ۹.۰ پای توسعه داده شده است و با وجود بهره‌بردن از ظاهری بسیار نزدیک به اندروید خالص، قابلیت‌‌های گوناگون و سودمندی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. چینی‌ها با وان‌پلاس ۶، ژست‌های حرکتی را به‌صورت گزینه‌‌ای اختیاری به کاربران خود ارائه دادند؛ اما اکنون به‌لطف اندروید پای، این ژست‌ها به‌صورت پیش‌فرض فعال هستند و تغییراتی را به‌خود می‌بینند. ژست‌های حرکتی در وان‌پلاس 6T بسیار نرم‌تر از میت ۲۰ پرو اجرا می‌شوند و برای استفاده از آن‌ها باید بدین ترتیب عمل کرد:

  • بازگشت به صفحه‌ی Home: سوایپ به‌سمت بالا از بخش میانی لبه‌ی پایین نمایشگر
  • بازگشت به صفحه‌ی قبل: سوایپ به‌سمت بالا از کناره‌ها‌ در لبه‌ی پایین نمایشگر
  • نمایش‌های اپلیکیشن‌های اجراشده‌ی اخیر: سوایپ به‌سمت بالا از بخش میانی لبه‌ی پایین نمایشگر و مکث
  • جابه‌جایی بین دو اپلیکیشن اخیر: با سوایپ از به طرفین از لبه‌ی پایین نمایشگر

اگرچه از نظر ما ژست‌های حرکتی OxygenOS اندکی غیرطبیعی‌تر از ژست‌هایی است که اپل با آیفون‌های جدید ارائه می‌دهد؛ اما تصور می‌کنیم که در بین تمام نمونه‌های اندرویدی، بهترین گزینه‌ی دردسترس باشد. توجه داشته باشید که چنانچه با ژست‌‌های حرکتی ارتباط برقرار نمی‌کنید، وان‌پلاس کماکان امکان استفاده‌ از کلیدهای ناوبری قدیمی اندروید را با امکانات شخصی‌سازی گوناگون، مانند جابه‌جایی چینش کلیدها دراختیار کاربران خود می‌گذارد.

نگفته نماند که درکنار ژست‌های حرکتی اختصاصی وان‌پلاس، راهکار ناوبری جدید اندروید پای نیز دراختیار کاربر قرار دارد، بدین ترتیب که کلیدهای سه‌گانه‌ی ناوبری جای خود را به یک کلید Home‌ قرص‌مانند و کلید بازگشتی داده‌اند که تنها در صورت امکان یک گام بازگشت به عقب، ظاهر می‌شود. با نگه‌داشتن انگشت روی کلید هوم و لغزاندن آن، می‌توان اپلکیشین‌های اخیر را مرور کوتاهی کرد، با کشیدن کلید هوم به‌سمت بالا، می‌توان فهرست افقی و جدید اندروید پای برای اپلیکیشن‌های اخیر را مشاهده کرد و بین آن‌ها جابه‌جا شد، با یک بار لمس کلید، به صفحه‌ی Home بازگشت و با لمس طولانی نیز، گوگل اسیستنت را فراخواند.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

مرکز اعلانات OxygenOS در نسخه‌ی جدید به‌تبعیت از اندروید ۹ پای، تغییراتی را به‌خود می‌بیند و اکنون از آیکون‌هایی گرد برای تنظیمات سریع استفاده می‌کند؛ اما برخلاف اندروید خالص، چینی‌ها بسته به پوسته‌ی انتخابی برای رابط کاربری، امکان استفاده از پس‌زمینه‌ی مشکی یا سفید را برای مرکز اعلانات می‌دهند، ضمن اینکه رنگ آیکون‌ها را نیز می‌توان با قابلیت Accent color به طیف رنگی دلخواه تغییر داد، این رنگ علاوه‌بر آیکون‌های بخش اعلانات، در جای‌جای رابط کاربری به چشم خواهد خورد.

تغییرات ظاهری تنها به بخش اعلانات خلاصه نمی‌شود و منوی تنظیمات نیز دچار تحولاتی شده است. بسته به انتخاب یکی از پوسته‌های Dark ،Colorful یا Light، می‌توان به‌ترتیب آیکون‌های موجود در منوی تنظیمات را رنگی، یک‌دست سفید یا یک‌دست مشکی کرد که دو مورد آخر، ظاهر یکنواختی را به‌وجود می‌آورد. نشان‌دهنده‌ی عمودی حجم صدا در اندروید خالص به OxygenOS نیز راه پیدا کرده، با این تفاوت که برای قرارگیری درکنار کلیدهای کنترل حجم صدا، چینی‌ها آن را به سمت چپ انتقال داده‌اند.

رابط کاربری وان پلاس 6T

قابلیت Adaptive Battery نسخه‌ی خالص اندروید پای در سیستم‌عامل OxygenOS‌ نیز به کارگرفته شده و به‌صورت پیش‌فرض فعال است. گوگل با قابلیت Adpative Battery به کاربر وعده می‌دهد تا ازطریق محدودسازی مصرف انرژی اپلیکیشن‌هایی که به‌ندرت استفاده می‌شوند، عمر باتری را افزایش دهد، این قابلیت در طول زمان، الگوی استفاده‌ی شما از اپلیکیشن‌ها را می‌آموزد. 

هویت‌سنجی

چینی‌ها با کنار گذاشتن حسگرهای مرسوم اثر انگشت، وان‌پلاس 6T‌ را با حسگر نوری زیر نمایشگر روانه‌ی بازار کرده‌اند. فرایند رجیستر کردن اثر انگشت در پرچم‌دار جدید وان‌پلاس کمی طولانی‌تر از حسگرهای رایج است؛ بدین ترتیب که ابتدا از کاربر خواسته می‌شود تا چند بار با انگشت خود، کل آیکون حسگر را بپوشاند، در مرحله‌ی بعد کاربر باید لبه‌های انگشت خود را نیز به حسگر بشناساند.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

اگرچه حسگر اثر انگشت وان‌پلاس 6T‌ عملکرد و سرعت قابل قبولی دارد؛ اما به‌اندازه‌ی نمونه‌ی فیزیکی در نسل‌های گذشته، قابل اتکا نیست و مواردی مانند کثیف یا خیس بودن انگشت، کارکرد آن را مختل می‌کند. در منوی تنظیمات می‌توان انیمیشن‌های مختلفی را برای تاباندن نور روی سطح انگشت برگزید، ضمن اینکه می‌توان تعیین کرد که با لمس نمایشگر یا بلند‌کردن گوشی، آیکون نشانه‌گر حسگر روی نیمه‌ی پایینی صفحه‌نمایش ظاهر شود.

اگر با حسگر زیر نمایشگر ارتباط برقرار نمی‌کنید، می‌توانید از الگوریتم تشخیص چهره‌ی نرم‌افزاری وان‌پلاس برای هویت‌سنجی استفاده کنید؛ اگرچه این روش به‌اندازه‌ی فیس‌آیدی اپل یا حسگر اثر انگشت، امن نیست، اما بسیار سریع و قابل اتکا است و تنها در محیط‌های کاملا تاریک، به مشکل برمی‌خورد. 

دوربین

با نگاهی به فهرست مشخصات OnePlus 6T، می‌توان متوجه شد که دوربین این گوشی هوشمند نسبت به برادر خود تفاوتی را تجربه نکرده است. وان‌پلاس با رونمایی از وان‌پلاس 5T، استراتژی عجیب استفاده از دو دوربین با میدان دید یکسان را به تبعیت از شرکت مادر خود، اوپو، به‌کار می‌گیرد؛ راهکاری که در پرچم‌دار جدید چینی‌ها نیز به‌چشم می‌خورد؛ بدین ترتیب خبری از زوم اپتیکال در وان‌پلاس 6T‌ نیست.

OnePlus 6T / وان‌پلاس 6T

دوربین دوگانه‌ی وان‌پلاس 6T، از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی IMX519 سونی با اندازه حسگر ۱/۲.۶ اینچی و پیکسل‌های ۱.۲۲ میکرومتری به‌عنوان دوربین اصلی استفاده می‌کند، این حسگر در پس لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری، دیافراگم f/1.7 و لرزش‌گیر اپتیکال تصویر قرار دارد. دوربین دوم نیز به حسگر ۱/۲.۸ اینچی و ۲۰ مگاپیکسلی IMX376K سونی اتکا دارد که لنزی با دیافراگم f/1.7 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری را مقابل خود می‌بیند.

زوم دو برابری دیجیتال در طول شب (Night mode off)

نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
1X
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
2X

رابط کاربری دوربین تغییرات اندکی را به خود می‌بیند، به‌صورت پیش‌فرض با اجرای اپلیکیشن، محیط عکاسی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد، درکنار شاتر نرم‌افزاری دوربین، کلیدی برای زوم سریع دو برابری قرار دارد که باتوجه‌به یکسان‌بودن میدان دید دو دوربین و خلاء قابلیت زوم اپتیکال، تدارک‌دیدن چنین کلیدی کمی عجیب به‌نظر می‌رسد، کنار شاتر و کلید زوم، پیکان کوچکی دیده می‌شود که با لمس آن، حالت‌های مختلف استفاده از دوربین را می‌توان از قرار زیر مشاهده کرد:

  • فیلم‌برداری
  • عکاسی خودکار
  • عکاسی پرتره
  • عکاسی در شب
  • عکاسی حرفه‌ای
  • تایم‌لپس
  • پاناروما
  • اسلوموشن
  • منوی تنظیمات

از بین حالت‌های یادشده، عکاسی در شب (Night mode) گزینه‌ی جدیدی است که از الگوریتمی انحصاری وان‌پلاس موسوم به Nightscape استفاده می‌کند؛ اما کارکردی شبیه حالت عکاسی شب هواوی پی ۲۰ پرو و میت ۲۰ پرو با نوردهی طولانی دارد، این قابلیت در سه مرحله شامل کاهش نویز، Multi-frame Stabilization (حذف لرزش تصویر با ترکیب فریم‌های متوالی ثبت‌شده)، بهینه‌سازی جزئیات عکس را پردازش می‌کند و در نهایت عکس نهایی را ذخیره می‌کند و وان‌پلاس عکس نهایی را Nightscape HDR می‌نامد.

نمونه‌عکس وان‌پلاس 6T در طول شب با و بدون Night mode

نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
Night mode off
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night mode on
Night mode on
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
Night mode off
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night mode on
Night mode on

نرم‌افزار دوربین وان‌پلاس 6T در حالت عکاسی حرفه‌ای امکان تغییر پارامتر‌های ایزو (۱۰۰ تا ۳۲۰۰)، تراز سفیدی، سرعت شاتر (۱/۸۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه)، جبران نوردهی (-۲/+۲ EV) و عکاسی RAW را دراختیار کاربر می‌گذارد. پرچم‌دار جدید چینی‌ها همانند گذشته برای ثبت تصاویر صحنه‌ی آهسته در بهترین حالت رزولوشن HD و نرخ ۴۸۰ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد و در زمینه‌ی فیلم‌برداری نیز می‌توان ویدیوهای 4K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه ثبت کرد. 

نمونه‌عکس سلفی وان‌پلاس 6T

نمونه عکس سلفی وان پلاس 6T
در طول روز
نمونه عکس سلفی وان پلاس 6T
در طول شب

وان‌پلاس 6T برای ثبت عکس‌های سلفی به حسگر ۱/۳.۱ اینچی و ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری متکی است که در پس لنزی با دیافراگم f/2.0 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری قرار دارد. همانند آنچه از وان‌پلاس ۶ سراغ داریم، پرچم‌دار جدید چینی‌ها نیز در شرایط نوری مناسب، عکس‌هایی با جزئیات مطلوب ثبت می‌کند و در زمینه‌ی ایجاد افکت بوکه برای عکس‌های پرتره نیز، عملکرد خوبی دارد.  

نمونه‌عکس‌های وان‌پلاس 6T در طول روز

نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز
نمونه عکس وان پلاس 6T در طول روز

نمونه‌عکس وان‌پلاس 6T در برابر وان‌پلاس 5T

نمونه عکس وان پلاس 6T
وان‌پلاس 6T
نمونه عکس وان پلاس 5T
وان‌پلاس 5T

همانند آنچه پیش‌تر با وان‌پلاس 6 تجربه کرده بودیم، پرچم‌دار جدید چینی‌ها نیز در طول روز، عملکرد قابل احترامی دارد و تصاویری با جزئیات مناسب، سطح نویز پایین و رنگ‌های خوشایند ثبت می‌کند. در قیاس با وان‌پلاس 5T، به‌نظر می‌رسد که میزان شارپ‌بودن تصاویر حاصل از دوربین وان‌پلاس 6T کمتر از این گوشی هوشمند است. هنگام ثبت تصاویر پرتره، از دوربین دوم برای تشخیص عمق استفاده می‌شود و ازآنجاکه خبری از لنز تله‌فوتو نیست، بنابراین در چنین وضعیتی برای گرفتن عکس‌های پرتره به سوژه نزدیک شوید. وان‌پلاس 6T حین ایجاد افکت بوکه چه در مورد سوژه‌ی انسانی چه اشیاء، عملکرد مناسبی در جداسازی سوژه از پس‌زمینه دارد.

نمونه‌عکس وان‌پلاس 6T در طول شب

نمونه عکس وان پلاس 6T با Night mode on
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night mode on
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night mode on
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night Mode Off
نمونه عکس وان پلاس 6T با Night mode on

همان‌طور که اشاره کردیم، وان‌پلاس نیز پس از هواوی و گوگل با قابلیت Nightscape به‌جمع تولیدکنندگانی پیوست که با نوردهی طولانی و پردازش تصویر، سعی در  بهبود عکاسی در محیط‌های تاریک دارند؛ اما متاسفانه عملکرد آن، به‌مانند میت ۲۰ پرو و پی ۲۰ پرو درخشان نیست و در اغلب موارد، میزان شارپ‌بودن عکس‌ها نسبت به حالت عکاسی عادی، کاهش می‌یابد و جزئیات تصاویر از دست می‌رود. یکی از مشکلات Night mode وان‌پلاس 6T، طولانی‌بودن فرایند پردازش و ذخیره‌سازی عکس‌ها نسبت به پرچم‌دار هواوی است؛ به‌طوری که پس از ثبت عکس، چند ثانیه نیز باید در انتظار ذخیره‌سازی آن بمانید. 

بازده و عملکرد

وان‌پلاس از گذشته تاکنون برای متعادل‌نگه‌داشتن قیمت تمام‌شده‌ی محصولات خود، استراتژی‌های مختلفی، مانند به‌کارگیری دوربین نه‌چندان توانمند یا چشم‌پوشی از ماژول شارژ بی‌سیم را اتخاذ کرده؛ اما بازدهی و عملکرد محصول همواره جزو خطوط قرمز این شرکت بوده است. بدین ترتیب مایه‌ی تعجب نیست که وان‌پلاس 6T نیز با اتکا بر همین استراتژی از سخت‌افزار قدرتمندی بهره ببرد. پرچم‌دار جدید چینی‌ها به‌ تبعیت از برادر خود، یکی از آخرین گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۱۸ به‌شمار می‌آید که توان پردازشی مورد نیاز خود را به کمک پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری اسنپدراگون ۸۴۵ تأمین می‌کند.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

ازآنجاکه پیش‌تر در بررسی اکسپریا XZ2 کامپکت به‌صورت مفصل درباره‌ی مشخصات فنی اسنپدراگون ۸۴۵ بحث کرده‌ایم؛ بنابراین در مقاله‌ی پیش‌ رو صرفا به‌صورت گذرا به برخی از ویژگی‌های کلیدی آن اشاره می‌کنیم. پردازنده‌ی بالارده‌ی کوالکام در سال ۲۰۱۸ با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری FinFET LPP سامسونگ تولید می‌شود و پردازنده‌ی مرکزی آن از هشت هسته‌ی پردازشی Kryo 385 در قالب دو کلاستر ۴ هسته‌ای Cortex-A75 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی و Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز بهره می‌برد. شرکت سازنده بهبود عملکرد CPU در پردازنده‌ی خود را ۲۵ درصد نسبت به گذشته عنوان می‌کند.

مشخصات تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ در برابر رقبا

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۴۵

اسنپدراگون ۸۳۵

اکسینوس ۹۸۱۰

کرین ۹۷۰

پردازنده

۴ هسته‌ی Kryo 385 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 385 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 630

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

ARM Mali-G72MP12

۷۴۶ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4x

LPDDR4X

LPDDR4X

۴ کانال LPDDR4

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

UFS 2.1, SD 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۴ مگاپیکسل تکی

۱۷ مگاپیکسل دوگانه

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتر TSMC

وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی اسنپدراگون ۸۴۵ برعهده‌ی واحد آدرنو ۶۳۰ قرار دارد که براساس ادعای شرکت سازنده، بهبودی ۳۰ درصدی را نسبت به GPU‌ اسنپدراگون ۸۳۵ به‌ارمغان می‌آورد، این ماژول ۷۳۷ گیگافلاپسی توانایی ان‌کُد و دی‌کُد ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را نیز دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص اسنپدراگون ۸۴۵، توانایی مودم LTE‌ اسنپدراگون X20 آن در دستیابی به سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه است، شما می‌توانید مشخصات فنی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ در قیاس با رقبا را در جدول فوق مشاهده کنید.

اگرچه وان‌پلاس 6T از سخت‌افزار مشابهی با وان‌پلاس 6 بهره می‌برد؛ اما چینی‌ها برای محصول جدید خود قابلیتی نرم‌افزاری موسوم به Smart Boost توسعه‌ داده‌اند که با به‌کار گرفتن حافظه‌ی رم به‌عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی، سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد، چرا که سرعت RAM به‌مراتب از ROM بالاتر است. حال باید دید که پرچم‌دار جدید وان‌پلاس در دنیای واقعی چه عملکردی از خود نشان می‌دهد. OnePlus 6T در سه نسخه‌ی عادی ۶ / ۱۲۸، ۸ / ۱۲۸ و ۸ / ۲۵۶ گیگابایت درکنار نسخه‌ی McLaren Edition با ۱۰ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه عرضه می‌شود؛ اما نسخه‌ی پایه‌ی این گوشی را برای بررسی دراختیار داشتیم که شما می‌توانید سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن را در جدول زیر مشاهده کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

وان‌پلاس 6T

۷۲۸.۴۳

۲۰۶.۷۷

۱۳۸.۷۸

۲۲.۲۵

آنر ۱۰

۸۵۰.۰۵

۱۹۶.۱۱

۱۴۶.۷۳

۱۶۳.۸۸

هواوی میت ۲۰ پرو

۸۵۵.۰۹

۱۹۳.۸۱

۱۵۳.۰۵

۱۳۶.۵۳

آیفون XS Max

۱۶۴۲

۵۲۵

--

--

موتو زد ۲ فورس

۷۰۵.۷۸

۲۰۱.۹۲

۱۵۹.۰۲

۸۲.۳۵

گلکسی نوت ۹

۸۱۷.۷۷

۱۹۴.۹۲

۱۳۱.۰۵

۲۱.۴

وان‌پلاس ۶

۷۲۳.۱۵

۲۰۳.۶۹

۱۳۴.۶۵

۲۱.۹۷

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

۶۹۶.۸۹

۱۹۴.۹۲

۱۵۲.۷۳

۱۶.۸۱

پیکسل ۲ ایکس‌ال

۷۲۹.۳۲

۲۱۲.۹۲

۱۷۶.۷۸

۲۳.۶

هواوی پی ۲۰ پرو

۸۲۳.۹۳

۱۹۳.۸

۱۴۲.۲۱

۱۵۵.۰۹

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳

۲۰۷.۱۷

۱۳۱.۲۷

۲۲.۶۸

گلکسی اس ۹

۸۱۷.۹۴

۲۰۵.۶۷

۱۳۱.۱۲

۲۳.۱۵

وان‌پلاس ۵‌تی

۷۵۰.۲۸

۲۰۵.۴۱

۱۳۶.۶

۱۹.۴۸

آنر ۹

۲۸۱.۷۲

۹۷.۷۱

۲۸.۳۸

۱۳.۸۵

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶

۲۲۰.۹۶

۱۷۵.۷۴

۱۷۲.۶۲

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷

۲۰۴.۳۳

۱۴۶.۷۲

۱۴.۳۴

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵

۲۰۶.۱۳

۱۷۷.۴۷

۱۵۷.۶۱

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲

۲۰۶.۴۹

۱۵۷.۸۹

۱۴.۸۱

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵

۱۵۸.۳۶

۷۱.۷۶

۱۱.۱

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱

۱۶۲.۴۲

۹۰.۹۵

۶۵.۶۳

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶

۲۰۳.۹۱

۱۲۳.۶۶

۱۴.۲

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶

۱۷۹.۱۱

۱۲۲.۹۴

۱۴.۸

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

حال نوبت به شگفت‌انگیزترین بخش بررسی می‌رسد، وان‌پلاس همواره در زمینه‌ی عملکرد شگفت‌انگیز عمل می‌کند و برخلاف آنچه برچسب قیمتی محصولات آن به ذهن متبادر می‌سازد، آنچه از این گوشی‌های هوشمند از حیث آمار و ارقام بنچمارکی دیده‌ایم، در ردیف بهترین‌های دنیای موبایل بوده است. حال نوبت به وان‌پلاس 6T می‌رسد تا زیر ذره‌بین قرار گیرد. شما می‌توانید نتیجه‌ی اجرای بنچمارک‌ها روی آن را در جدول زیر مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

محصول / بنچمارک

Antutu 7/6

3DMark

PCMark

Work 2.0

Geekbench 4

GFXBench

IceStorm Unlimited

Sling Shot Extreme - OpenGL

Overall / Web Browsing

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - High Tier / Offscreen

Manhattan 3.1 / Offscreen

Car Chase / Offscreen

T-Rex / Offscreen

وان‌پلاس 6T

296950

--

64612

4702

8676

7347

2392

9027

20FPS

14FPS

51FPS

60FPS

30FPS

35FPS

60FPS

151FPS

آنر ۱۰

203872

--

30791

2753

7427

7804

1934

6621

12FPS

7.9FPS

34FPS

34FPS

21FPS

21FPS

59FPS

99FPS

هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

297724

--

56963

4204

9309

10260

3314

9857

13FPS

11FPS

44FPS

50FPS

27FPS

31FPS

62FPS

125FPS

هواوی میت ۲۰ پرو

201890

--

36981

3556

7663

7171

3322

9837

12FPS

9.5FPS

48FPS

36FPS

27FPS

28FPS

56FPS

69FPS

آیفون XS Max

354722

--

77428

3551

--

5106

10984

34.4FPS

18.4FPS

50.5FPS

66.3FPS

32.1FPS

40.9FPS

59.9FPS

197.8FPS

موتو زد ۲ فورس

204782

181525

41808

3720

6846

6637

1923

6797

9.9FPS

7.7FPS

22FPS

35FPS

14FPS

23FPS

60FPS

100FPS

گلکسی نوت ۹

236663

210100

42441

3381

5453

5884

3692

9141

--

45FPS

45FPS

26FPS

28FPS

59FPS

147FPS

وان پلاس ۶

271893

227777

63289

--

8537

7339

2466

9071

--

48FPS

52FPS

32FPS

33FPS

60FPS

134FPS

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

263566

214624

63705

--

8227

7234

2429

8512

--

55FPS

60FPS

33FPS

35FPS

60FPS

151FPS

پیکسل ۲ ایکس‌ال

204455

170782

40403

--

7421

7380

1901

6201

--

16FPS

33FPS

13FPS

22FPS

55FPS

93FPS

هواوی پی ۲۰ پرو

200949

181449

31051

--

7244

7440

1899

6546

--

38FPS

31FPS

23FPS

23FPS

60FPS

86FPS

گلکسی اس ۹ پلاس

243493

219955

37958

--

5205

5224

3750

8997

--

44FPS

47FPS

26FPS

28FPS

60FPS

146FPS

گلکسی اس ۹

217146

212328

38108

--

5089

5247

3704

8860

--

43FPS

46FPS

27FPS

28FPS

60FPS

142FPS

وان‌پلاس 5T

--

176787

40430

--

6861

6032

۲۰۲۱

6204

--

37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

آنر ۹

--

145954

28920

--

6134

5456

1961

6340

--

20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

هواوی میت ۱۰ پرو

--

175769

30962

--

6913

6941

1983

6499

--

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

نوکیا ۸

--

170074

40393

--

6744

6224

1913

6515

--

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

آیفون ۱۰ 

--

203245

63694

--

--

4222

9371

--

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

هواوی میت ۱۰

--

176022

35995

--

6740

7006

1859

6437

--

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

آیفون ۸

--

210531

64769

--

--

4239

9196

--

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

آیفون ۸ پلاس

--

223699

64084

--

--

4285

9469

--

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

اکسپریا ایکس‌زد وان

--

166167

36752

--

6298

6049

1811

6508

--

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

ال‌جی وی ۳۰

--

170756

39506

--

5714

5705

1909

6330

--

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

گلکسی نوت ۸

--

174364

32586

--

5121

4858

1992

6673

--

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

آیپد پرو ۱۰.۵

--

227599

54609

--

--

3928

9325

--

58FPS

100FPS

--

59FPS

217FPS

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

با کنار گذاشتن آیفون‌های اپل، وان‌پلاس 6T به‌لطف پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵، در زمینه‌ی پردازش گرافیکی، حتی از فبلت پرچم‌دار هواوی میت ۲۰ پرو با پردازنده‌ی هفت نانومتری نیز بهتر عمل می‌کند و با اختلافی قابل‌توجه از آن‌ها پیش می‌افتد؛ اما براساس آنچه از آزمون‌ CPU-محور گیک‌بنچ برمی‌آید، به‌نظر می‌رسد که وان‌پلاس نمی‌تواند در زمینه‌ی پردازش تک‌هسته‌ای از سد کرین ۹۸۰ گذر کند.

برای آنکه کارایی وان‌پلاس 6T را به‌صورت واقع‌گرایانه‌تری ارزیابی کنیم، سه نوع آزمون استرس گوناگون را روی آن اجرا خواهیم کرد. در آزمون نخست، برای شبیه‌سازی یک کاربری CPU-محور و سنگین، بنچمارک گیک‌بنچ را ۱۵ بار به‌صورت متوالی روی این گوشی هوشمند اجرا می‌کنیم. همان‌طور که می‌توان در نمودار زیر مشاهده کرد، پرچم‌دار چینی‌ها در آزمون تک‌هسته‌ای گیک‌بنچ افت عملکرد ندارد و میزان افت کارایی آن در آزمون چند هسته‌ای پس از ۱۵ تکرار، بسیار جزئی است، ضمن اینکه دمای بدنه‌ی گوشی نیز در حد معقولی نوسان می‌کند.

آزمون استرس وان پلاس 6T - گیک‌بنچ

در آزمون دوم، نوبت به GPU‌ می‌رسد تا طی یک فرایند ۱۵ مرحله‌ای توسط بنچمارک سنگین Sling Shot Extreme - OpenGL ES 3.1 تحت‌فشار قرار گیرد، وان‌پلاس 6T در این آزمون به‌مدد واحد پردازش گرافیکی قدرتمند خود نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ای دارد؛ اگرچه دمای بدنه‌ی دستگاه به‌طرز شدیدی افزایش پیدا می‌کند؛ اما امتیاز آن در بدترین حالت به ۳۷۸۳ می‌رسد که باز هم فراتر از عددی است که میت ۲۰ پرو با کرین ۹۸۰ ثبت می‌کرد. پس از افتی ۱۵ درصدی که طی ۶ مرحله تکرار حاصل می‌شود، وان‌پلاس 6T‌ در ادامه‌ی آزمون عملکرد پایداری را از خود به نمایش می‌گذارد.

آزمون استرس وان‌پلاس 6T با 3DMark

در نهایت نوبت به تست استرس انتوتو می‌رسد که طی ۱۵ دقیقه، سخت‌افزار وان‌پلاس 6T را تحت فشار قرار دهد. برخلاف دو آزمون قبلی، تست استرس مورد بحث، عملکرد ناپایدار پردازنده را نشان می‌دهد. باتوجه‌به نمودارهای زیر، CPU در همسایگی ۶۰ درصد از عملکرد بیشینه‌ی خود نوسان می‌کند، درحالی‌که دمای باتری به بیش از ۴۰ درجه‌ی سلسیوس می‌رسد.

آزمون استرس وان‌پلاس 6T - انتوتو

ورای اعداد و ارقام، وان‌پلاس 6T درست‌مانند پرچم‌دار ابتدای ۲۰۱۸ چینی‌ها یا حتی مدل‌های سال گذشته، سریع و روان عمل می‌کند و در استفاده‌های مختلف به‌سختی می‌توان افتی را در کارکرد آن شاهد بود. اگرچه وان‌پلاس با قابلیت Smart Boost وعده‌ی بهبود ۲۰ درصدی را در سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها می‌دهد؛ اما تفاوت فاحشی را متوجه نشدیم و گوشی جدید این شرکت همانند گذشتگان خود سریع بود. وان‌پلاس 6T به‌لطف حافظه‌ی رم ۶ گیگابایتی و نرم‌افزار بهینه‌ی خود ازلحاظ چندوظیفگی نیز فوق‌العاده عمل می‌کند و به‌‌ندرت می‌توان شرایطی را تجربه کرد که در آن یکی از اپلیکیشن‌ها حین فراخوانی، به بارگذاری مجدد نیاز داشته باشد.

باتری

قامت بزرگ‌ وان‌پلاس 6T به شرکت سازنده اجازه می‌دهد تا از باتری حجیم‌تری در آن استفاده کند. جدیدترین پرچم‌دار چینی‌ها اکنون انرژی مورد نیاز خود را به کمک یک باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند؛ بنابراین ظرفیت آن حدود ۱۲ درصد بیشتر از باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی وان‌پلاس ۶ است. ما در زومیت از شارژدهی پرچم‌دار پیشین وان‌پلاس رضایت داشتیم، حال باتوجه‌به ادعای شرکت سازنده مبنی بر بهبود ۲۳ درصدی عمر باتری، می‌توان انتظار داشت که OnePlus 6T شارژدهی بسیار خوبی داشته باشد. 

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

برای بررسی عملکرد باتری وان‌پلاس 6T، ابتدا روشنایی نمایشگر آن را روی ۲۰۰ نیت تنظیم کرده، سپس با قطع اتصالات بی‌سیم و صدای گوشی، ویدیویی با رزولوشن HD را به‌صورت مداوم پخش می‌کنیم تا شارژ گوشی از ۱۰۰ به صفر درصد برسد. پرچم‌دار چینی‌ها در آزمون پخش فیلم، به‌مدت ۱۶ ساعت و ۲۳ دقیقه شارژدهی داشت که نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید و فراتر از عملکرد اغلب پرچم‌داران کنونی محسوب می‌شود.

محصول / تست

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

GeekBench

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

ساعت

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

ساعت

امتیاز

مدت‌زمان

وان‌پلاس 6T

۶.۴۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۲۳

۱۵۴.۸

۲۴۳۶

۹:۵۶

۴۳۲۰

۷:۴۷

آنر ۱۰

۵.۸۴ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۱:۰۷

Failed

Failed

۷:۰۶

۲۷۳۵

۴:۳۴

هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

۶.۳۹ اینچ

۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۲۰۰

--

۲۵۹.۳

۱۲۳۰

--

--

هواوی میت ۲۰ پرو

۶.۳۹ اینچ

۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۲۰۰

۱۴:۱۷

۳۳۲.۵

۱۳۸۱

۹:۴۰

۶۱۸۰

۱۱:۴۲

آیفون XS Max

۶.۵ اینچ

۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل‌براینچ

۳۱۷۴

۱۴:۳۱

۲۷۳.۲۵

۲۷۲۵

--

--

--

موتو زد ۲ فورس

۵.۵ اینچ

۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۲۷۳۰

۱۴:۲۵

۲۲۷.۲

۱۰۱۷

۱۱:۰۸

۴۰۷۸

۷:۱۳

گلکسی نوت ۹

۶.۴ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۰

۱۶۲.۴

۱۶۱۹

Failed*

۴۳۰۰

۷:۱۰

وان‌پلاس ۶

۶.۲۸ اینچ

۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱۵:۵۰

۱۸۱.۸

۱۶۴۶

۸:۰۳

۴۰۵۳

۷:۰۸

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

۵.۰ اینچ

۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۲۸۷۰

۱۰:۴۰

۱۶۰.۷

۲۴۴۲

۸:۴۴

۴۰۸۶

۷:۰۴

پیکسل ۲ ایکس‌ال

۶.۰ اینچ

۲۸۸۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۵۲۰

۱۲:۲۵

۲۳۱.۷

۹۹۳.۸

۷:۵۹

۵۲۵۷

۸:۵۳

هواوی پی ۲۰ پرو

۶.۱ اینچ

۲۲۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۰

۱۹۷.۴

۹۳۳.۷

۹:۱۹

۳۳۵۰

۵:۳۵

گلکسی اس ۹ پلاس

۶.۲ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۴:۱۷

۱۸۷.۶

۸۶۰.۷

Failed

--

گلکسی اس ۹

۵.۸ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۰۰۰

۱۲:۳۰

۱۵۴.۸

۸۸۴.۷

۶:۴۲

--

وان‌پلاس ۵تی

۶.۰۱ اینچ

۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱۷:۱۳

۱۴۰.۳

۲۰۷۵

۸:۳۴

--

آنر ۹

۵.۱۵ اینچ

۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۲۰۰

۱۱:۰۶

۱۵۸.۳

۱۰۲۴

۶:۳۷

--

هواوی میت ۱۰ پرو

۶.۰ اینچ

۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۴۰

۲۲۶.۲

۸۴۸.۲

۸:۳۶

--

نوکیا ۸

۵.۳ اینچ

۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۰۹۰

۱۰:۵۵

۱۹۶.۸

۱۰۴۲

۸:۱۳

--

آیفون ۱۰

۵.۸ اینچ

۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل

۲۷۱۶

۱۴:۴۰

۲۴۲.۲

۱۵۶۱

--

--

هواوی میت ۱۰

۵.۹ اینچ

۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۳:۱۶

--

--

۹:۴۰

--

آیفون ۸

۴.۷ اینچ

۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل

۱۸۲۱

۹:۳۵

۱۲۲

۳۹۹۵

--

--

آیفون ۸ پلاس

۵.۵ اینچ

۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۲۶۹۱

۱۳:۱۰

۱۷۱

۲۰۵۱

--

--

اکسپریا ایکس‌زد وان

۵.۲ اینچ

۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۲۷۰۰

۱۱:۳۷

۱۸۰.۳

۱۶۱۰

۶:۳۲

--

ال‌جی وی ۳۰

۶.۰ اینچ

۲۸۸۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱۲:۳۰

۲۳۷.۷

۸۰۲.۳

۸:۲۵

--

گلکسی نوت ۸

۶.۳ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱۳:۴۸

۱۷۳.۱

۸۳۳.۷

۶:۴۱

--

*کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

یکی از آزمون‌های نرم‌افزاری، تست باتری PCMark است که شارژدهی دستگاه را با شبیه‌سازی کاربری روزمره ارزیابی می‌کند، پرچم‌دار جدید وان‌پلاس 6T به‌لطف باتری بزرگ‌ خود، با ثبت زمان ۹ ساعت و ۵۶ دقیقه بسیار بهتر از گذشته عمل می‌کند و در سطح میت ۲۰ پرو قرار می‌گیرد. بهبود عمر باتری در آزمون نرم‌افزاری GeekBench نیز دیده می‌شود.

در آزمون نرم‌افزاری GFXBench که با ۳۰ بار اجرای پشت‌سر هم یک محتوای گرافیکی سنگین، میزان افت شارژ و افت تعداد فریم‌های پردازش‌شده را ارزیابی می‌کند، وان‌پلاس 6T تعداد فریم‌های به‌مراتب بیش‌تری را نسبت به گذشته پردازش می‌کند؛ اما در عوض طول‌عمر باتری کاهشی ۱۵ درصدی را نسبت به وان‌پلاس 6 تجربه کرده است، ضمن اینکه در طول آزمون، دمای دستگاه به بیش از ۴۵ درجه‌ی سلسیوس صعود می‌کند.

آزمون باتری وان‌پلاس 6T با GFXBench

در حالت کلی وان‌پلاس 6T به‌لطف بهبودهای صورت‌گرفته، فردی با کاربری‌های نیمه‌سنگین را می‌تواند تا بیش از یک روز نیز همراهی کند و چنانچه کمی از شدت استفاده‌ی خود بکاهیم، می‌توان با یک بار شارژ، می‌توان تا دو روز از این گوشی هوشمند استفاده کرد. اگرچه شارژر ۲۰ واتی وان‌پلاس 6T به‌اندازه‌ی نمونه‌ی ۴۰ واتی همراه میت ۲۰ پرو، شگفت‌انگیز به‌نظر نمی‌رسد؛ اما باز هم با ۵۰ درصد شارژ باتری ظرف مدت ۳۰ دقیقه و شارژ ۱۰۰ درصدی در حدود یک ساعت، عملکرد مطلوبی دارد. در پایان باید اشاره کنیم که هنوز هم خبری از ماژول شارژ بی‌سیم در گوشی جدید چینی‌ها نیست.

جمع‌بندی

وجود حرف T در نام وان‌پلاس 6T به ما گوشزد می‌کند که این گوشی هوشمند یک گام بلند رو‌به‌جلو نیست و بیشتر با هدف زنده‌کردن هیجان پیرامون وان‌پلاس 6 در واپسین روزهای سال ۲۰۱۸ روانه‌ی بازار شده است. پرچم‌دار جدید چینی‌ها صرف‌نظر از باتری بزرگ‌تر، ویژگی کاربردی‌ دیگری را نسبت به برادر خود به‌همراه ندارد و در حقیقت با خداحافظی از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، برای علاقه‌مندان به موسیقی، یک عقب‌گرد محسوب می‌شود. حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر، به‌عنوان تغییر کلیدی دیگر نیز با اینکه روی کاغذ ویژگی شگفت‌انگیزی به‌نظر می‌رسد؛ اما عملکرد آن چندان قابل اتکا نیست.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

بازدهی فوق‌العاده و نرم‌افزار کم‌نظیر همواره جزو نقاط قوت اصلی پرچم‌داران وان‌پلاس بوده‌ و اکنون نیز می‌توان ویژگی‌های یادشده را در پرچم‌دار دوم این شرکت در سال ۲۰۱۸ یافت؛ اما نکته‌ی مأیوس‌کننده، ثابت‌ماندن دوربین به‌عنوان پاشنه‌ی آشیل گوشی‌های هوشمند این شرکت است، به‌طوری که کماکان می‌توان عملکرد دوربین را نقطه‌‌ضعف اصلی محصول جدید چینی‌ها دانست. دوربین وان‌پلاس 6T‌ با وجود بهره‌بردن از الگوریتم پردازش تصویر بهبودیافته و قابلیتی مانند Nightscape کماکان در برابر پرچم‌دار توانمندی همچون میت ۲۰ پرو حرفی برای گفتن ندارد.

در حالت کلی اگرچه بریدگی قطره‌ای نمایشگر، حاشیه‌های باریک‌تر، حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر و باتری بزرگ وان‌پلاس 6T‌ تغییرات جالب‌توجهی به‌نظر می‌رسد، اما کاربر وان‌پلاس 6 خلاء آن‌ها را به هیچ‌وجه احساس نخواهد کرد؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم که اگر به خرید پرچم‌دار وان‌پلاس علاقه‌مند هستید، با پرداخت هزینه‌ای کمتر، OnePlus 6 را برای خود انتخاب کنید!

نکات مثبت

  • طراحی جذاب و خوش‌ساخت
  • عملکرد فوق‌العاده
  • رابط کاربری سریع، مینیمال و زیبا
  • عمر بسیار خوب باتری و فرایند‌ی شارژ فوق‌العاده سریع آن 

نکات منفی

  • عملکرد غیرقابل اتکای حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • نبود گواهی IP مقاومت در برابر آب و گرد‌وغبار
  • نبود ماژول شارژ بی‌سیم
  • عملکرد متوسط دوربین در مقایسه با رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات