دلیل حضور اپل در نمایشگاه CES 2020 چیست؟

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
اپل پس از ۲۸ سال غیبت در CES، اعلام کرده است که در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کند؛ دلیل حضور این شرکت در CES 2020 چیست؟ اپل چه اهدافی از حضور در CES دارد؟
تبلیغات

اپل سال‌ها است که در نمایشگاه بین‌المللی CES حضور پیدا نمی‌کند و ترجیح می‌دهد محصولات جدیدش را در رویدادهایی اختصاصی در معرض نمایش قرار دهد. سال گذشته این شرکت بیلبوردی تبلیغاتی در ساختمان‌های نزدیک به محل برگزاری نمایشگاه CES 2019 قرار داد و در آن به تمسخر قوانین حریم خصوصی برخی از شرکت‌های رقیبش پرداخت. با همه‌ی این‌ها براساس اعلام رسمی، اپل قرار است پس از ۲۸ سال غیبت در نمایشگاه CES 2020 حضور پیدا کند.

جین هوروات، مدیر ارشد حریم خصوصی جهانی اپل، قرار است در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۹ دی ۱۳۹۸) در پنلی با نام «میزگرد مدیران ارشد حریم خصوصی» حضور پیدا کند و به ارائه‌ی صحبت‌ها و اطلاعاتی در زمینه‌ی حریم خصوصی بپردازد. اپل اعلام کرده است که در همایش CES امسال قصد دارد جزئیاتی جدید در ارتباط با پلتفرم خانه‌ی هوشمند اختصاصی خود با نام هوم‌کیت (HomeKit) با رسانه‌ها به‌اشتراک بگذارد. ظاهرا هوروات قصد دارد در جریان این کنفرانس به‌شکلی مستند به ارائه‌ی توضیحاتی درمورد افزایش امنیت کاربران اپل و مباحث حریم خصوصی بپردازد. 

گفته می‌شود علاوه بر مدیر ارشد حریم خصوصی جهانی اپل، افراد دیگری نیز از دیگر شرکت‌های بزرگ دنیا در میزگرد مدیران ارشد حریم خصوصی حضور پیدا خواهند کرد؛ ظاهرا در کنار جین هوروات، مدیران ارشدی به‌نمایندگی از فیسبوک، Procter & Gamble و همچنین کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) در میزگرد ویژه‌ی CES حاضر خواهند بود.

اپل در نمایشگاه CES / apple at ces

از زمان اعلام خبر حضور اپل در CES بسیاری از خود پرسیدند که دلیل این موضوع چیست؟ اپل به‌‌منظور اداره‌ی کسب‌و‌کارش، متکی به درآمدهای حاصل از تبلیغات نیست؛ زیرا این شرکت از طریق فروش محصولات و سرویس‌های متنوع، درآمدهای اصلی‌اش را کسب می‌کند. اپل همچنین به شرکت‌های متفرقه (ترد پارتی) اجازه نمی‌دهد بدون کسب مجوزهای خاص و سخت‌گیرانه، اطلاعات و داده‌های کاربرانش را جمع‌آوری کنند. اهالی کوپرتینو همین رویکرد را برای پلتفرم خانه‌ی هوشمند هوم‌کیت نیز اتخاذ کرده‌اند. این شرکت به‌تازگی از HomeKit Secure Video API پرده‌برداری کرد؛ API ویژه‌ای که به دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند اجازه می‌دهد تصاویر و ویدئوها را به‌صورت محلی پردازش کنند، نه در فضای ابری. API موردبحث همچنین به کاربر امکان می‌دهد ویدئوهای ضبط‌شده را به‌مدت ۱۰ روز به‌شکلی رمزنگاری‌شده در حساب آی‌کلاد ذخیره کند؛ ویدئوهای موردبحث تنها توسط دارنده‌ی دوربین قابل‌مشاهده خواهند بود. 

تاکنون چند شرکت به‌منظور ساخت دوربین برای پلتفرم خانه‌ی هوشمند اپل اعلام آمادگی کرده‌اند. افزون بر این‌ها، شماری از سازندگان متفرقه‌ی محصولات خانه‌ی هوشمند گفته‌اند که قوانین امنیتی و حریم خصوصی پلتفرم هوم‌کیت سخت‌گیرانه‌تر از دیگر پلتفرم‌های بازار است؛ ظاهرا این قوانین به‌حدی سخت‌گیرانه هستند که حتی در مواردی باعث می‌شوند برخی شرکت‌ها نخواهند محصولی برای هوم‌کیت تولید کنند. این موضوع به‌خصوص برای شرکت‌هایی که به جمع‌آوری داده از طریق محصولاتشان علاقه دارند، صدق می‌کند. بدون درنظرگرفتن این موارد، به‌طور کلی اپل همواره به‌خاطر توجه ویژه به حریم خصوصی، شرکتی مورداحترام بوده و این موضوع به‌دفعات در موقعیت‌های مختلف به بحث گذاشته شده است.

بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی فناوری مدعی هستند که دهه‌ی ۲۰۲۰ میلادی قرار است متعلق به کلان داده (بیگ دیتا) باشد. شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری به‌وضوح نشان می‌دهند که هرچه زمان می‌گذرد، علاقه‌ی بیشتری به توسعه‌ی پلتفرم‌هایی دارند که برای هر کاربر شخصی‌سازی شده باشد و تجربه‌ای منحصربه‌فرد به او منتقل کند. به‌دلیل همین موضوع، بسیاری از شرکت‌ها به جمع‌آوری داده‌های کاربران می‌پردازند و از آن‌ها استفاده‌های مختلف می‌کنند. برخی از شرکت‌ها توانستند سال‌ها پیش، این موضوع را پیش‌بینی کنند و به‌طور جدی در حوزه‌ی جمع‌آوری داده‌ها وارد شوند؛ شرکت‌هایی نظیر گوگل و فیسبوک در دهه‌ی ۲۰۱۰ میلادی مبالغ هنگفتی را در حوزه‌ی جمع‌آوری داده سرمایه‌گذاری کردند و طی چند سال اخیر توانسته‌اند حجم عظیمی از داده‌های کاربرانشان را جمع‌آوری کنند. این موضوع باعث می‌شود شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک، اهدافی بسیار ارزشمند برای هکرهای سودجو باشند.

نمایشگاه CES

اپل برای بالا بردن اعتبار خودش، در اقدامی جالب، کاربر را به‌کلی از داده‌های خودش جدا کرده است. در جاهایی که ممکن باشد، کلیدهای امنیتی تنها روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شوند؛ در ضمن اگر داده‌‌ی خاصی جمع‌آوری و برای اپل فرستاده شود، شناسه‌ای تصادفی به آن اختصاص داده می‌شود تا نتوان فهمید که داده‌ی موردبحث متعلق به کدام کاربر است؛ این درحالی است که تمامی موارد یادشده در صورتی رخ می‌دهند که کاربر اجازه‌ی آن را صادر کند. بسیاری از شرکت‌های دیگری که در حوزه‌ی خانه‌ی هوشمند فعال هستند، رویکردی دیگر در پیش می‌گیرند. این شرکت‌ها شاید لزوما روی محتوای داده‌های شما نظارت نکنند، اما در بهترین سناریوی ممکن، اطلاعاتی را درمورد این محتوا جمع‌آوری می‌کنند.

شرکت‌های یادشده به‌دفعات مدعی شده‌اند که انجام این کار برای ارائه‌ی تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده به کاربران است؛ درواقع این شرکت‌ها می‌گویند با جمع‌آوری اطلاعات هر کاربر می‌توانند تجربه‌ای به او ارائه دهند که به‌طور ویژه برایش شخصی‌سازی شده است. این شرکت‌ها همچنین می‌گویند که داده‌های کاربران‌شان نزد خودشان محفوظ است و آن‌ها را به دیگران نمی‌فروشند. بااین‌حال نباید فراموش کنیم که داده‌‌های کاربران در جایی ذخیره می‌شود و احتمال فاش شدن آن‌ها وجود دارد؛ با درنظرگرفتن تعداد بالای رخنه‌های امنیتی طی سال‌های اخیر، به این نتیجه می‌رسیم که بسیاری از شرکت‌ها نتوانسته‌اند در زمینه‌ی حفاظت از داده‌های کاربران‌شان عملکردی درخشان از خود نشان دهند.

دقیقا به‌همین دلیل است که تصمیم اپل برای بازگشت به CES پس از ۲۸ سال، منطقی به‌نظر می‌رسد. گرچه اهالی کوپرتینو قصد ندارند با حضور در CES 2020 به معرفی گجت‌های جدید بپردازند، اما امیدوار هستند بتوانند با برنامه‌های ویژه‌شان توجهات را به‌سمت خود جلب کنند. اپل به‌طور ویژه قصد دارد به بحث درمورد حریم خصوصی بپردازد و این به‌نوبه‌ی خود، اتفاقی عالی است. پیش‌بینی دقیق مباحث اپل کار ساده‌ای نیست، بااین‌وجود هوم‌کیت بخش مهمی از کنفرانس این شرکت را تشکیل خواهد داد.

اپل

این حقیقت را نباید کتمان کرد که پلتفرم خانه‌ی هوشمند هوم‌کیت در مقایسه با رقبای بزرگش، عملکردی ضعیف‌تر نشان داده و فاصله‌ی زیادی تا آن‌‌ها دارد. آمار نشان می‌دهد ۷ مورد از هر ۱۰ اسپیکر هوشمند حاضر در خانه‌ی ساکنان ایالات متحده‌ی آمریکا متعلق به آمازون و سری اکو (Amazon Echo) است؛ در ضمن محصولات ساخته‌شده توسط گوگل، قسمت اعظم باقی‌مانده از بازار اسپیکرهای هوشمند را به‌ خود اختصاص داده‌اند. براساس آمار، به‌طور میانگین کمتر از یک مورد از هر ۲۰ اسپیکر هوشمند مورداستفاده در خانه‌ی اهالی آمریکا متعلق به اپل و اسپیکر هوم‌پاد (HomePod) است. 

گرچه میلیون‌ها آیفون اپل از طریق دستیار سیری به پلتفرم هوم‌کیت دسترسی دارند، اما همچنان میزان استفاده از دستیارهای صوتی گوگل اسیستنت و آمازون الکسا به‌شکل درخورتوجهی بیشتر است. به‌طور کلی آمازون و گوگل سلطه‌ی زیادی روی این بازار دارند و دقیقا به همین دلیل است که مایکروسافت سعی کرده دستیار کورتانا را روی مصارف غیرمرتبط به خانه‌های هوشمند متمرکز کند. به‌دلیل همین سلطه‌ی بالا آمازون و گوگل، شمار زیادی از کارشناسان معتقد هستند که اپل باید تمرکزش را از روی خانه‌های هوشمند بردارد و بیشتر روی جنبه‌های دیگر کسب‌و‌کارش که موفقیت بیشتری دارند، متمرکز شود و در راستای پربارتر کردن آن‌ها تلاش کند.

آیا مردم به میزگرد ویژه‌ی CES با حضور اپل توجه خواهند کرد و حرف‌های این شرکت را پذیرا خواهند بود؟ این سؤال را نمی‌توان به‌راحتی جواب داد. بااین‌حال تا زمانی‌که اپل بخواهد با کارهایش صنعت فعلی را به‌منظور توجه بیشتر به مبحث حریم خصوصی تحت‌فشار قرار دهد، این شرکت در مسیری درست قدم برمی‌دارد. با این اوصاف حضور اپل در CES به‌منظور صحبت درمورد حریم خصوصی، اقدامی مثبت به‌شمار می‌آید. اپل هیچ نیازی به حضور در CES ندارد؛ اما برای اینکه بتواند حرف‌هایش را در زمینه‌ی حریم خصوصی بهتر به گوش همه برساند، تصمیم گرفته در همایش امسال حضور پیدا کند. بدون شک حضور اپل در CES می‌تواند فشار بیشتری روی شرکت‌هایی بگذارد که به جمع‌آوری داده‌های کاربران‌شان علاقه‌ی زیادی دارند، اما برای حفاظت از آن داده‌ها اقدامات جدی زیادی انجام نمی‌دهند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات