ثروتمندان جهان از علم و فناوری با رویای رسیدن به جاودانگی استفاده می‌کنند

شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
ثروتمندان جهان که به نسبت جمعیت خود سهم زیادی از ثروت را در اختیار دارند، از دارایی‌های خود در حوزه‌هایی بسیار عجیب استفاده می‌کنند.
تبلیغات

همه‌ی ما می‌دانیم که ثروتمندان سهم قابل‌توجهی از ثروت جهانی را در اختیار دارند (در اینجا از واژه‌ی ثروتمند به‌جای افراد با دارایی‌های میلیارد پوندی استفاده می‌شود). آمارها و پیش‌بینی‌های کنونی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰، یک درصد از مردم جهان کنترل دوسوم از ثروت را در اختیار خواهند داشت. در این‌ میان اهداف و برنامه‌های چنین افرادی برای هزینه کردن ثروت، بسیاری از ما را متعجب خواهد کرد.

در نگاه اول ما تصور می‌کنیم که یک میلیاردر در موضوعاتی همچون شاتل‌های فضایی، هایپرلوپ، استارتاپ‌ها و مؤسسه‌های پرسروصدای فناوری و موارد مشابه سرمایه‌گذاری می‌کند. بررسی عمیق‌تر نشان می‌دهد که بسیاری از این جمعیت یک درصدی، دارایی‌های خود را صرف پروژه‌های بسیار عجیبی می‌کنند که با هدف افزایش طول عمر توسعه یافته‌اند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به بررسی برخی از روش‌های ادعایی برای افزایش عمر می‌پردازیم که با وجود تعجب‌برانگیز بودن، توجه ثروتمندان را به خود جلب کرده‌اند. ثروتمندانی که با خیال جاودانگی یا امید به چند سال عمر بیشتر، به این پروژه‌ها وارد می‌شوند.

انتقال خون جوان

در همان نگاه اول به تیتر بالا تصور می‌کنیم که با پدیده‌ای کاملا خارج‌شده از یک فیلم علمی‌تخیلی روبه‌رو هستیم. به‌هرحال شرکت‌هایی وجود دارند که روی طرح و ایده‌ی انتقال خون از جوانان (خصوصا افراد سالم‌تر در سنین ۱۶ تا ۲۵ سال) به افراد مسن متمرکز شده‌اند. پروژه‌های آن‌ها تنها محدود به افراد مسن نمی‌شود و هر فرد بالاتر از ۳۵ سال می‌تواند خون مورد نظر را از این شرکت‌ها دریافت کند.

پیتر ثیل، هم‌بنیان‌گذار میلیاردر پی‌پال و سرمایه‌گذار خطرپذیر امروزی در سال‌های اخیر با شایعه‌ی تمایل به روش‌های انتقال خون جوان، بخش‌هایی از اخبار مرتبط را به خود اختصاص داده است. او به‌صورت اختصاصی تمایل خود را به استارتاپی به‌نام Ambrosia نشان می‌دهد. البته ثیل در استارتاپ‌های متعدد سلامتی با حوزه‌ی فعالیت سلامت و افزایش طول عمر سرمایه‌گذاری می‌کند. برنامه‌های سرمایه‌گذاری سلامت او ازطریق صندوق Breakout Labs انجام می‌شود.

انتقال خون جوان

  • میلیاردر مشهور: پیتر ثیل
  • شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات: Ambrosia، Alkahest و Young Blood Institute
  • هزینه‌ی خدمات: بین ۶ هزار تا ۲۱۵ هزار پوند
  • مزایای ادعایی در تبلیغات: نتایج آزمایش روی موش‌ها نشان می‌دهد که خون جوان‌تر موجب تقویت نمونه‌های مسن‌تر می‌شود، هرچند آزمایش‌های انسانی نرخ موفقیت کمتری داشته‌اند.
  • تلاش‌های زیادی دربرابر ادعای شرکت‌های فوق انجام شده است تا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را مجبور به صدور بیانیه علیه روش‌های انتقال خون جوان کند؛ بیانیه‌ای که عدم وجود مزایای پزشکی و احتمال خطرناک بودن انتقال را تأیید کند. به‌هرحال چنین تلاش‌هایی هم مانع از سرمایه‌گذاری و ورود ثروتمندها به پروژ‌ه‌های مذکور نمی‌شود. در آمارها دیدیم که اکنون سه شرکت آمریکایی خدمات انتقال خون جوان را به میلیاردرها ارائه می‌کنند.

    سرمازیستی

    برخی با احتمال بازیابی حیات در قرن‌های آینده، تن به سرمازیستی می‌دهند

    اگر این امکان را داشتید که بدن خود را پس از مرگ حفظ کرده تا در آینده‌ی نامعلوم و در صورت پیشرفت قابل‌توجه فناوری آن را بازیابی کنید، آیا چنین شانسی را امتحان می‌کردید؟ برای برخی ثروتمندان جهان پاسخ به سؤال مذکور مثبت است. پیتر ثیل به چنین پروژه‌هایی هم علاقه نشان می‌دهد و قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجهی برای پیشرفت فناوری‌های مذکور انجام دهد. هدف او، اثبات مفید بودن پروژه به ثروتمندان دیگر است.

    والت دیزنی یکی از مشهورترین ثروتمندانی بود که احتمال منجمد کردن جسدش برای احیا در آینده مطرح شد. البته شایعات پیرامون او تکذیب شدند، اما ماهیت پروژه‌های سرمازیستی (‌Cryonics) هنوز وجود دارد.

  • میلیاردر مشهور: پیتر ثیل، رابرت میلر
  • شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات: Alcor Life Extension, Cryonics Institute, Suspended Animation و KrioRus
  • هزینه‌ی خدمات: طبق قیمت‌گذاری‌های شرکت Alcor هزینه‌ی منجمد کردن سر ۶۱ هزار پوند و هزینه‌ی کل بدن ۱۵۲ هزار پوند بیان می‌شود.
  • مزایای ادعایی در تبلیغات: احتمال درمان بیماری‌ها یا متوقف کردن روند پیری با روش منجمد کردن و بازیافت بدن. با وجود ادعاهای بسیار و حجم بالای سرمایه‌گذاری‌هایی که در پروژه‌ها انجام می‌شود، جامعه‌ی علمی آن‌ها را شبه علمی و غیر قابل استناد می‌خواند.
  • سرمازیستی

    رابرت میلر، میلیاردر بزرگ کانادایی و بنیان‌گذار Future Electronics از دیگر ثروتمندهایی است که از پروژه‌های سرمازیستی حمایت می‌کند. او نه‌تنها به شرکت‌هایی همچون Alcor کمک‌های مالی اهدا می‌کند، بلکه خودش هم قصد دارد در پروژه‌های مرتبط حضور داشته باشد.

    مؤسسه‌ی Cryonics ادعا می‌کند که مزایای روند سرمازیستی تنها محدود به انسان‌ها نمی‌شود. به‌همین‌دلیل آن‌ها گزینه‌هایی برای حیوانات خانگی هم ارائه می‌کنند. ۴ هزار پوند برای سرمازیستی سگ و گربه و ۷۶۰ پوند برای پرنده‌های خانگی به مشتریان پیشنهاد می‌شود. با چنین برنامه‌هایی حداقل میلیاردرهایی که در پروژه‌های سرمازیستی وارد می‌شوند، در آینده‌ی دور تنها نخواهند بود (البته اگر سالم بمانند).

    هوشیاری دیجیتال

    تصور کنید که بتوان مغز را در فضای ابری بارگذاری کرد تا به‌نوعی زندگی جاودان داشته باشد. البته در بخشی از فرایند مذکور، اتانازی خودخواسته را هم باید اضافه کنید. به‌هرحال امروز در مرحله‌ای قرار داریم که این سناریو از یک داستان علمی‌تخیلی به تلاش‌هایی علمی نزدیک می‌شود. شرکت Nectome که تحقیقات خود را با پشتوانه‌ی دانشگاه MIT انجام می‌دهد، ادعای پیاده‌سازی چنین رویکردهایی را دارد. آن‌ها به‌نوعی تعریف جدیدی از هوشمندی انسانی را بیان می‌کنند.

    شاید با نگاه به ایده‌های بالا تنها لبخند بر لبان ما بنشیند و تصور کنیم که سیلیکون‌ولی پروژه‌های دیوانه‌وار انجام می‌دهد. در پاسخ به لبخندتان باید بدانید که سرمایه‌های عظیمی در پروژه‌های مرتبط با همین داستان‌ها تزریق می‌شوند. در آمریکا حدود یک میلیون پوند سرمایه‌گذاری و ۹۰۰ هزار پوند اعطای سرمایه‌ی فدرال از سوی مؤسسه‌ی ملی سلامت ذهن به پروژه‌های هوشیاری دیجیتال اهدا شده است.

    هوشیاری دیجیتال

  • میلیاردر مشهور: سم آلتمنشرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات: Nectome و Terasem Movement Foundationهزینه‌ی خدمات: برای ثبت‌نام در فهرست انتظار باید هزینه‌ای حدود ۷،۶۰۰ پوند پرداخت شود که در مقایسه با طرح‌های دیگر بسیار بالا خواهد بود.مزایای ادعایی در تبلیغات: شانس زندگی همیشگی در فرم دیجیتالی که به‌نوعی جادانگی واقعی خواهد بود. البته شرکت‌های اجراکننده‌ی طرح آن را کاملا کشنده تفسیر می‌کنند و تاکنون هیچ آزمایش موفقی هم گزارش نشده است. قطعا برای اظهارنظر نهایی پیرامون پروژه‌های مرتبط زمان زیادی لازم است.
  • شاید زمانی موفق به توسعه‌ی ذهن‌افزار شویم

    قطعا اکثر ما با نگاهی به توضیحات بالا آن‌ها را غیر قابل باور می‌دانیم. ازطرفی اظهارنظرهای جالب علمی پیرامون موضوعات مطرح می‌شود که برای شگفتی بیشتر شما را به خواندن نظر ری کورزتویل از مدیران مهندسی گوگل جلب می‌کنیم:

    ما به‌مرور به سمت غیر زیستی بودن حرکت می‌کنیم تا اینکه درنهایت اعضای غیرزیستی در دنیا غالب شوند. در چنین رویکردی اعضای زیستی دیگر اهمیت نخواهند داشت. درواقع بخش غیرزیستی (یا ماشینی) به‌قدری قدرتمند خواهد شد که توانایی درک مدل‌سازی بخش زیستی را خواهد داشت.

    یکی دیگر از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی هوشیاری دیجیتالی به‌نام Teresam Movement Foundation فعالیت می‌کند که ایده‌ی mindware را توسعه می‌دهد. ایده‌ی شرکت که می‌توان نام ذهن‌افزار را برای آن انتخاب کرد، قابلیت استفاده به‌عنوان بخشی از یک بدن نانوتکنولوژی (بدن رباتیک) را خواهد داشت؛ ایده‌ای که تصور زندگی جاودان بدون محدودیت‌های مرگ یا افزایش سن را به‌همراه دارد.

    حفاظت پس از پایان جهان

    پایان جهان می‌تواند شکل‌های گوناگونی داشته باشد. شاید اقتصاد جهانی از بین برود و منجر به شورش‌های بین‌المللی شود. شاید یک بحران فراگیر همه‌ی جمعیت جهان را از بین ببرد. شاید هم ایده و تصور همیشگی شعله‌های خورشیدی منجر به پایان جهان شود. اگر تصور چنین رخدادهایی و شرایط زندگی پس از آن‌ها به ذهن شما خطور نمی‌کند، احتمالا در دسته‌ی محدود ثروتمندان قرار ندارید.

    استیو هافمن، مدیرعامل ردیت، تفسیر و توضیح‌های جالبی پیرامون دنیای پس از آخرالزمان احتمالی دارد. او ادعا می‌کند که انواع اقدامات اعم از جراحی‌های بهبود سلامتی، انبار کردن اسلحه، غذا و حتی سکه‌های طلا را برای دوران پس از پایان جهان انجام می‌دهد.

    بیمه‌ی پایان جهان

    قطعا ادعاهای هافمن در ذهن بسیاری خلاف قاعده و غیرعقلانی به‌نظر می‌رسند، اما برخی شایعات ادعا می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد از ثروتمندان بزرگ سیلیکون‌ولی در فکر تشکیل یک حفاظت برای پایان جهان هستند.

  • میلیاردر مشهور: پیتر ثیل، مارک زاکربرگ، لری الیسون و استیو هافمن
  • شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات: اسم شرکت خاصی در این بخش دیده نمی‌شود، اما کشور نیوزیلند از ثروتمندانی استقبال می‌کند که به‌دنبال محلی امن و آرام در صورت رخ دادن فاجعه‌ی جهانی هستند.
  • هزینه‌ی خدمات: برای اقامت در پناهگاه‌های خاص نیوزیلند به ۱۰/۵ میلیون پوند سرمایه نیاز دارید و اگر هم به‌دنبال اقامت رویایی‌تر هستید، باید ۷۶ میلیون دلار برای اقامت در هاوایی هزینه کنید.
  • مزایای ادعایی در تبلیغات: قطعا در اختیار داشتن طلا، اسلحه و جایی برای مخفی شدن در صورت وقوع بحران جهانی هوشمندانه خواهد بود. البته اگر ثروتمندان پول‌های خود را برای جلوگیری از بحران‌هایی هزینه کنند که از آن‌ها فرار می‌کنند، اقدامی هوشمندانه‌تر خواهد بود.
  • با نگاهی به بخش‌های قبلی نتیجه می‌گیریم که احتمالا پیتر ثیل برای زندگی بیشتر، بیش از همه‌ی مردم تلاش می‌کند. او در ادامه‌ی سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود، منطقه‌ای به وسعت ۴۷۷ هکتار را در نیوزیلند و به قیمت چند ده میلیون دلار خریداری کرد که آن را به‌عنوان اطمینان خاطری دربرابر رخدادهای ناگهانی پایان جهان می‌داند.

    پیتر ثیل بیش از همه در پروژه‌های جاودانگی سرمایه‌گذاری می‌کند

    مارک زاکربرگ ،مدیرعامل پرسروصدای فیسبوک هم ظاهرا تفکراتی شبیه به پیتر دارد. او زمینی به وسعت ۷۰۰ هکتار در هاوایی دارد که به‌نوعی آن را برای روز مبادا خریده است. هم‌بنیان‌گذار اوراکل یعنی لری الیسون یک قدم فراتر از دو نفر قبلی حرکت کرد و امروز ۹۸ درصد از زمین‌های ششمین جزیره‌ی بزرگ هاوایی، Lanao را به‌‌همراه خط هوایی اختصاصی در اختیار دارد. به‌هرحال شاید در نظر این افراد پول بتواند محلی آرام را برای زندگی پس از آخرالزمان فراهم کند.

    مهاجرت به فضا

    وقتی ثروتمندان از تمام فرصت‌های درآمدزایی و کسب پول در زمین بریده باشند، تفکر درباره‌ی گسترش فعالیت و عبور از مرزهای مرسوم منطقی به نظر می‌رسد. به‌همین خاطر بسیاری از افراد فوق ثروتمند در اندیشه‌ی همین فراتر رفتن از مرزها هستند. امروز می‌توان ادعا کرد که «جنگ فضایی» بین ثروتمندان رخ می‌دهد.

    سرمایه‌گذاری در بحث‌های فضایی از لحاظ مالی هم منطقی به نظر می‌رسد. فرصت‌های بی‌شماری در این بخش از بازار وجود دارد و نظر عموم هم درآمد مناسبی را برای آینده‌ی میلیاردرها محتمل می‌داند. درکنار همه‌ی موارد مذکور، سفر به فضا می‌تواند به‌عنوان راهکاری در صورت وقوع بحران در سیاره‌ی زمین در نظر گرفته شود. صرف‌نظر از همه‌ی تصورها، قطعا فوق ثروتمندها در رویاهای خود تعطیلاتی جذاب را در مریخ متصور شده‌اند.

    مهاجرت به فضا

  • میلیاردر مشهور: جف بزوس، ایلان ماسک، ریچارد برانسون، پل آلن، یوری میلنر و ایگور آشبیلی
  • شرکت‌های ارائه‌کننده‌ی خدمات: SpaceX, Blue Origin, Vulcan Aerospace, Virgin Galactic و Breakthrough Starshot
  • هزینه‌ی خدمات: اسپیس ایکس قصد دارد برای هر سفر فردی به ایستگاه بین‌المللی فضایی رقم ۴۴ میلیون پوند هزینه دریافت کند. البته اگر تنها سفری کوتاه به میان ستاره‌ها را در نظر داشته باشید، شرکت‌هایی همچون ورلد ویو اینترتینمنت و ویرجین گالکتیک با هزینه‌های ۵۷ و ۱۸۹ هزار پوند آن را انجام می‌دهند.
  • مزایای ادعایی در تبلیغات: ایجاد راهکاری بهینه برای سفر در فضا، امکان اسکان انسان‌ها در سیاره‌های دیگر و معدن‌کاوی منابع آن‌ها را افزایش می‌دهد. قطعا این روش بدترین نقشه‌ی B برای وضعیتی خواهد بود که در زمین به مشکلات بزرگ برخورد کنیم.
  • درکنار تصورات ثروتمندانه‌ی بالا، شاید زندگی در حالت فیلم Interstellar هم آن‌چنان دور از واقعیت نباشد. ایگور آشبلی از میلیاردرهای روسی و دانشمند موشکی پروژه‌هایی را در حال توسعه دارد که در بخش‌هایی از توضیحات آن می‌خوانیم:

    اولین ملت کاملا مستقل در فضا که دولت اختصاصی، پول مجازی، سیستم حقوقی و تقویم اختصاصی خود را خواهند داشت.

    وقتی سرمایه‌های عظیم در پروژه‌های این‌چنینی مرتبط با فضا وارد شوند، احتمال پیشرفت سریع و کسب دستاوردهای مهم بالا می‌رود. درحال‌ حاضر ثروتمندترین انسان‌های جهان برای شرکت در این پروژه‌ها رقابت می‌کنند تا سهمی از املاک و مستغلات آتی خارج از دنیای کنونی را در اختیار داشته باشند.

    پس از مطالعه‌ی برخی از عجیب‌ترین تلاش‌های ثروتمندان برای طولانی‌تر کردن عمر، به این نتیجه می‌رسیم که اگر فرد ثروتمندی هستید، قطعا بازاری برای جذب پول‌های شما به امید جاودانگی وجود دارد. به‌هرحال یک درصد مردمی که سهم اصلی ثروت جهان را در اختیار دارند، از میان گزینه‌های بالا یکی را برای تلاش‌های افزایش عمر خود انتخاب می‌کنند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات