کارمندان شرکت‌های بزرگ فناوری چه میزان حقوق دریافت می‌کنند؟

چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت‌های حوزه‌ی فناوری امروزه در میان ثروتمندترین سازمان‌ها قرار دارند و حقوق پرداختی آن‌ها عموما در بالاترین سطح نسبت به دیگران قرار دارد.
تبلیغات

حدود یک دهه پیش و پس از بحران‌های مالی سال ۲۰۰۸، کنگره‌ی آمریکا قانونی پیشنهاد داد که شرکت‌های سهامی عام را به ارائه‌ی اطلاعات حقوق و دستمزد کارمندان ملزم می‌کرد. شرکت‌ها در صورت تصویب قانون باید متوسط حقوق پرداختی به کارمندان و همچنین نسبت آن با حقوق مدیرعامل را به‌صورت عمومی منتشر می‌کردند. هدف از چنین قانونی، شناسایی عدم برابری هزینه و درآمد شرکت‌ها بود. به‌‌علاوه قانون‌گذاران می‌خواستند وضعیت کلی درآمد مدیران رده‌بالا را درک کنند که از نظر خودشان، یکی از عوامل بحران مالی در آن سال‌ها بود.

در سال گذشته‌ی میلادی، بسیاری از شرکت‌های آمریکایی، اطلاعات حقوق و دستمزد کارمندان خود را منتشر کردند. اطلاعات منتشرشده از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فناوری، داده‌های جالبی از حقوق پرداختی گران‌ترین کارمندان در اختیار ما قرار می‌دهد. مجله‌ی وایرد برای مقایسه‌ی جامع حقوق‌های پرداختی، اطلاعات بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیای فناوری را بررسی کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حقوق متوسط در شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت، سال گذشته با رشد ۲۵ درصدی به ۲۴۶،۸۰۴ دلار در سال رسید. چنین رقمی، لقب بالاترین رشد و بالاترین پرداخت را در میان همه‌ی شرکت‌های فناوری بررسی‌شده به خود اختصاص می‌دهد. یکی از سخنگوهای آلفابت درباره‌ی اطلاعات منتشرشده گفت که افزایش حقوق‌ها نشان‌دهنده‌ی تغییر در زمان پرداخت سود سهام به کارمندان است. در سال ۲۰۱۷، کارمندان آلفابت تنها نیمی از پاداش و مزایای خود را دریافت کردند. وقتی شرکت در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت تا تمامی پاداش و مزایا را به کارمندان پرداخت کند، هزینه‌ی حقوق و دستمزد، رشد سریع را تجربه کرد.

فیسبوک، سال گذشته بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشت و حتی اخباری از چالش در استخدام نیروی جدید در این شرکت منتشر شد. در نگاه اول تصور می‌کنیم که آن‌ها با افزایش حقوق، به‌دنبال جذب نیروهای بیشتر باشند، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد حقوق پرداختی به کارمندان غول شبکه‌ی اجتماعی در سال گذشته، پنج درصد افت داشته است. متوسط حقوق پرداختی به کارمندان فیسبوک، ۲۲۸،۶۵۱ دلار گزارش می‌شود. کاهش حقوق کارمندان فیسبوک، رکورد بیشترین کاهش را در میان شرکت‌های بررسی‌شده ثبت کرد. سخنگوی فیسبوک می‌گوید دلیل خاصی برای کاهش پرداختی‌ها وجود ندارد.

increase salary

والری فردریکسون، از مشاوران بازنشسته‌ی منابع انسانی در سیلیکون‌ولی درباره‌ی کارمندان فیسبوک می‌گوید:

متقاضیان هنوز علاقه‌ی شدیدی به کار کردن در فیسبوک دارند. آن‌ها با کاهش حقوق برای کار کردن در این شرکت نیز مشکلی ندارند. به‌هرحال افراد زیادی هستند که برای کار در فیسبوک، حاضر به کاهش حقوق و تنزل رتبه باشند.

مطالعه‌‌ای کلی در اسناد پرداختی شرکت‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری به‌صورت کلی حقوق بالایی به کارمندان پرداخت می‌کنند. تویتتر، اسکوئر، شرکت تولید نرم‌افزار مدیریت منابع انسانی ورک‌دی و انویدیا همگی گزارش دادند که متوسط حقوق کارمندان در سال ۲۰۱۸ از ۱۵۰ هزار دلار فراتر رفت. داده‌های آماری نیز نشان می‌دهد که حقوق متوسط یک مهندس نرم‌افزار در خلیج سان‌فرانسیسکو (سیلیکون‌ولی) سال گذشته به ۱۴۰ هزار دلار رسید که از متوسط ۱۰۴ هزار دلاری این شغل در کل آمریکا، بسیار بیشتر است.

حقوق پرداختی در سیلیکون‌ولی بیشتر از متوسط کل کشور آمریکا است

فردریکسون اعتقاد دارد محیط سیلیکون‌ولی رقابت شدیدی ایجاد می‌کند. درنتیجه مدیرعامل‌ها به این نتیجه می‌رسند که برای جذب استعدادهای بیشتر، باید حقوق پرداختی را افزایش دهند. آن‌ها باید بالاترین حقوق‌ها را برای جذب بهترین کارمندان پرداخت کنند.

تفاوت حقوق‌های پرداختی در میان شرکت‌های فناوری، نشان‌دهنده‌ی تفاوت ماهیت کسب‌وکار آن‌ها و روش مدیریت و محاسبه‌ی حقوق متوسط است. به‌عنوان مثال، متوسط حقوق پرداختی کارمندان گوگل بالاتر گزارش می‌شود، چون اطلاعات پرداختی کارمندان قراردادی و موقت آن‌ها در گزارش لحاظ نمی‌شود. درواقع متوسط محاسبه‌شده، تنها در میان ۹۹ هزار کارمند رسمی شرکت بررسی شد. درحالی‌که به گزارش بلومبرگ، بیش از نیمی از افراد مشغول در گوگل، کارمند این شرکت نیستند.

مذاکرات حقوق و دستمزد Salary Negotiation

در روندی مشابه‌با مثال بالا، حقوق پرداختی در آمازون بسیار پایین‌تر گزارش می‌شود. متوسط حقوق پرداختی کارمندان آمازون در سرتاسر جهان ۲۸،۸۳۶ دلار است؛ چرا که در میان کارمندان این شرکت، همه برنامه‌نویس نیستند و حقوق افرادی همچون کارگران و تکنسین‌های انبارها نیز در محاسبه لحاظ می‌شود. سخنگوی شرکت می‌گوید که متوسط حقوق کارمندان آمریکایی در سال گذشته با افزایش ۱۵ دلار در ساعت، به ۳۵،۰۹۶ دلار رسید.

تسلا هم روندی شبیه به آمازون دارد. یک‌سوم از کارمندان آن‌ها در کارخانه‌های مونتاژ مشغول هستند. تولیدکننده‌ی انقلابی خودروهای الکتریکی، متوسط حقوق سالانه‌ی کارمندان خود را ۵۶،۱۶۳ دلار عنوان می‌کند که نسبت به سال ۲۰۱۷، رشد ۲/۵ درصدی داشت. البته سخنگوی تسلا هیچ اظهارنظری درباره‌ی آمارهای منتشرشده نداشت.

IBM در میان شرکت‌هایی قرار دارد که سهم بالایی از کارمندان آن‌ها را برنامه‌نویس‌ها تشکیل می‌دهند. متوسط حقوق پرداختی به نسبت نوع استخدام کارمندان این شرکت، پایین بوده و ۵۵،۰۸۸ دلار گزارش شده است. البته طبق گزارش نیویورک تایمز اکثر کارمندان IBM در هند مشغول به کار هستند و حقوق پایین‌تری دریافت می‌کنند.

کارمندان مایکروسافت عموما مهمندسان نرم‌افزار هستند. ردموندی‌‌ها سال گذشته متوسط حقوق پرداختی را ۱۶۷،۶۸۹ دلار اعلام کردند. اپل به‌عنوان غول دیگری در دنیای فناوری، متوسط پرداختی ۵۵،۴۲۶ دلار را اعلام کرد که دلیل اصلی آن، استخدام اکثر نیروها به‌صورت فروشنده در خرده‌فروشی‌های این شرکت است.

درنهایت نسبت حقوق کارمندان به مدیرعامل در شرکت‌های فناوری معنای زیادی ندارد. بسیاری از مدیرعامل‌های این شرکت‌ها یا بنیان‌گذار هستند یا سال‌های طولانی در سازمان فعالیت داشته‌اند و حقوقی متوسط دریافت می‌کنند. به‌عنوان مثال، حقوق سالانه‌ی لری پیج، مدیرعامل آلفابت و مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، یک دلار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات