جمع‌بندی مراسم F8 2019 فیسبوک؛ از بازطراحی رابط کاربری تا تغییرات جدید اینستاگرام

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
مطالعه 8 دقیقه
مراسم F8 2019 بهترین زمان برای مدیران فیسبوک بود تا به ترسیم جدیدترین تغییرات این شبکه‌ی اجتماعی بزرگ و همچنین اینستاگرام بپردازند. جمع‌بندی این مراسم را از دست ندهید.
تبلیغات

فیسبوک (Facebook) در سال ۲۰۱۸ دوران سختی را تجربه کرد، بااین‌حال این شرکت در پی آن است تا با اعمال تغییراتی مهم، مشکلات را به‌فراموشی بسپارد. این شرکت روز گذشته با برگزاری مراسم سالانه‌ی توسعه‌دهندگانش موسوم به F8 در شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا، به انتشار اخبار هیجان‌انگیزی پرداخت.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، نطق اصلی مراسم F8 2019 را با یک شعار جالب و جاه‌طلبانه آغاز کرد: «آینده، حول حریم شخصی جریان خواهد داشت». این شعار مهم و کلیدی به‌وضوح نشان می‌دهد فیسبوک می‌خواهد تلاش‌هایش را برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش و حفاظت از سرویس‌های امنیتی دوچندان کند. این شرکت طی سال گذشته‌ی میلادی، به‌دفعات با مشکلات امنیتی و افشای اطلاعات کاربرانش مواجه شده بود.

نباید از خاطر برد که مراسم F8 به‌طور خاص فقط به خود فیسبوک مربوط نمی‌شود. این شرکت در مراسم موردبحث،‌ نه‌تنها اخبار جدیدی را در رابطه با بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا منتشر کرد، بلکه اشاراتی به اینستاگرام، آکیولس، واتساپ و فیسبوک مسنجر نیز داشت. در ادامه زومیت را همراهی کنید تا به جمع‌بندی مراسم F8 2019 فیسبوک بپردازیم.

فیسبوک / فیس بوک / FACEBOOK

فیسبوک

فیسبوک به‌صورت رسمی از یک بازطراحی بزرگ در وب‌سایت و اپلیکیشن اصلی پلتفرم خودش خبر داده است؛ در ظاهر جدید فیسبوک، شاهد یک طراحی مدرن و تمیز خواهیم بود و کاربران خواهند توانست به‌سادگیِ‌هرچه‌تمام‌تر در بخش‌های مختلف آن به ناوبری بپردازند. انتشار به‌روزرسانی جدید فیسبوک که از آن با نام FB5 یاد می‌شود، از روز گذشته آغاز شده است؛ بااین‌حال انتشار گسترده‌ی آن برای تمامی کاربران، ماه‌ها به‌طور خواهد انجامید.

همان‌طور که در تصویر بالا می‌توانید ببینید، در نسخه‌ی جدید فیسبوک شاهد رابط کاربری تماما سفید با نشانه‌هایی از رنگ آبیِ نمادین این شبکه‌ی اجتماعی خواهیم بود. البته زاکربرگ گفته است در این نسخه کاربران می‌توانند به‌دلخواه خود، حالت تاریک را نیز فعال کنند. مدیرعامل فیسبوک گفته هدف نهایی از تغییرات جدید رابط کاربری، این است که فیسبوک بیش‌از‌پیش به یک پلتفرم جامعه‌محور تبدیل شود. دقیقا به‌همین دلیل است که تب بازطراحی‌شده‌ی Groups در نسخه‌ی جدید، به یک ابزار جدید برای پیدا کردن دوستان جدید ازطریق پیشنهاد‌ها مجهز شده است. از این پس کاربران می‌توانند محتوای موردنظرشان را به‌صورت مستقیم ازطریق فید خبری (News Feed) به درون گروه‌ها بفرستند (قابلیتی شبیه به امکان به‌اشتراک‌گذاری محتوا با دوستان و اعضای خانواده).

بازطراحی فیسبوک، این شبکه‌ی اجتماعی را جامعه‌محور‌تر می‌کند

فیسبوک در نسخه‌ی جدیدش تمرکز بیشتری روی گروه‌ها خواهد داشت و ازهمین‌رو تب Groups با یک بازطراحی کلی مواجه شده است تا امکان کشف گروه‌های مختلف، راحت‌تر شود. درضمن در نسخه‌ی جدید، یک فید شخصی‌سازی‌شده از فعالیت‌تان در گروه‌های مختلفی که عضوشان هستید، به شما نشان داده خواهد شد.

مدیران فیسبوک گفته‌اند که می‌خواهند از این پس پشتیبانی بهتری از برخی جوامع خاص حاضر در این شبکه‌ی اجتماعی، نظیر جوامع مرتبط به سلامتی بدن داشته باشند. به‌لطف دردسترس‌قرارگرفتن قابلیت جدیدی به‌نام Health Support، کاربران خواهند توانست بدون آنکه نامشان فاش شود، سوالاتی را در رابطه با سلامتی پست کنند یا اینکه به انتشار تجربیات‌شان در مورد بیماری‌های مختلف بپردازند. این امر قطعا خواهد توانست بسیار مفید و کاربردی باشد.

قابلیت جدید دیگر، یک تب به‌نام رویدادها (Events) است که به کاربران امکان می‌دهد به‌سادگی و در زمانی بسیار سریع، بفهمند در منطقه‌ی سکونت آن‌ها چه رویدادها و مناسبت‌هایی در حال وقوع است. کاربران می‌توانند از همین طریق با دوستانشان برای حضور در این رویدادها هماهنگ کنند.

یکی از مهم‌ترین اخبار جدید مرتبط به فیسبوک، این است که گفته می‌شود شبکه‌ی اجتماعی موردبحث قرار است تمرکز بیشتری روی حریم خصوصی داشته باشد. زاکربرگ در جریان برگزاری نطق اصلی F8، به موارد مهمی که برای عملی‌کردن این هدف موردنیاز هستند اشاره کرد: تعاملات خصوصی، رمزنگاری، حفظ امنیت سیستم‌ها و مواردی از این قبیل. پیاده‌سازی تمامی این فاکتورها در پلتفرم فیسبوک، به زمان نیاز خواهد داشت؛ طبق گفته‌‌های زاکربرگ، این زمان ممکن تا حدود یک سال هم طول بکشد.

اعمال تغییرات ظاهری در اپلیکیشن فیسبوک از روز گذشته برای کاربران آمریکایی این شبکه‌ی اجتماعی آغاز شده است؛ طی چند ماه آینده، نسخه‌ی مبتنی بر وب فیسبوک نیز به‌مرور این بازطراحی را دریافت خواهد کرد.

فیسبوک مسنجر / Facebook messenger

فیسبوک مسنجر

براساس اعلام رسمی، در سال ۲۰۱۹ قرار است شاهد اعمال تغییرات بزرگ و مهمی در پیام‌رسان فیسبوک باشیم. تغییرات موردبحث نه‌تنها این اپلیکیشن را سریع‌تر خواهند کرد، بلکه آن را برای کاربران بیشتری در دسترس قرار خواهند داد. اولین و مهم‌ترین تغییر، این است که فیسبوک مسنجر قرار است دارای اپلیکیشنی اختصاصی برای دسکتاپ باشد. این یعنی کاربران ویندوز و مک OS خواهند توانست نسخه‌ی ویژه‌ی این پیام‌رسان را روی دستگاه خود نصب کنند. 

به‌لطف این اپلیکیشن، کاربر خواهد توانست بدون نیاز به رفتن به Facebook.com یا Messenger.com، با دوستان و خانواده‌ی خود به چت کردن بپردازد. فیسبوک مسنجر از چند ماه پیش، بازطراحی شده است تا ظاهری جذاب پیدا کند؛ نسخه‌های دسکتاپ این اپلیکیشن، ظاهری جدید خواهند داشت و از حالت تاریک هم پشتیبانی خواهند کرد. 

به‌روزرسانی لایت‌اسپید، سرعت بازشدن فیسبوک مسنجر را به زیر دو ثانیه می‌رساند

فیسبوک افزون بر موارد یادشده، در پی اعمال تغییراتی است تا به‌واسطه‌ی آن‌ها بتواند کاری کند فیسبوک مسنجر در پلتفرم‌های مختلف، عملکرد بهتری داشته باشد. خبر بسیار مهم مراسم F8 به این پیام‌رسان مربوط می‌شود؛ طبق اعلام رسمی فیسبوک، امکان ارسال پیام از فیسبوک مسنجر، واتساپ و اینستاگرام به یک‌دیگر برقرار خواهد شد؛ به عبارتی مهم نیست از کدام‌یک از این سرویس‌ها استفاده می‌کنید، شما خواهید توانست به دوستان خود در اپلیکیشن‌های دیگر پیام دهید. این یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های اعمال‌شده در یکایک سرویس‌های یادشده به‌شمار می‌آید و طبق ادعای خود فیسبوک می‌تواند باعث شود افراد بیشتری با هم در ارتباط باشند.

فیسبوک همچنین «پروژه‌ی لایت‌اسپید» (Project LightSpeed) را نیز معرفی کرده است. هدف اصلی این پروژه، به‌حداقل‌رساندن زمانی است که برای باز شدن و آغازبه‌کار فیسبوک مسنجر صرف می‌شود. به‌روزرسانی موسوم به لایت‌اسپید که انتشار آن برای پیام‌رسان فیسبوک از اواخر ۲۰۱۹ آغاز می‌شود، باعث خواهد شد این پیام‌رسان در کمتر از دو ثانیه باز شود. درضمن قرار است حجم کلی فیسبوک مسنجر، به زیر ۳۰ مگابایت کاهش یابد. حجم فعلی این اپلیکیشن، در حدود ۷۰ مگابایت است.

فیسبوک همچنین گفته است که می‌خواهد توانایی‌های مسنجر را در زمینه‌ی ویدئو بهبود بخشد. این شرکت در پی معرفی قابلیت جدیدی است که به کاربران امکان خواهد داد هم‌زمان با برقراری تماس ویدیویی، به‌صورت آنی به تماشای ویدیوهای دیگر بپردازند. هدف فیسبوک از این کار، شبیه‌سازی تجربه‌ی حضور در اتاق نشیمن در یک دنیای مجازی است.

اینستاگرام / INSTAGRAM

اینستاگرام

فیسبوک درکنار موارد یادشده، اخبار جدیدی را نیز در مورد شبکه‌ی اجتماعی محبوب اینستاگرام منتشر کرده است. گرچه تغییرات جدید مرتبط به اینستاگرام همچون فیسبوک، عمده و بزرگ نیستند؛ اما بااین‌حال قابلیت‌های جذابی قرار است به این شبکه‌ی اجتماعی اضافه شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

از این پس امکان خرید از خالقان محتوا در اینستاگرام، فراهم خواهد شد. این قابلیت از هفته‌ی آینده به‌صورت رسمی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت و به آن‌ها امکان خواهد داد به خرید محصولات مختلف از خالقان محتوا بپردازند، بدون اینکه محیط اپلیکیشن اینستاگرام را ترک کنند.

این شبکه‌ی اجتماعی همچنین قرار است میزبان راه‌های جدیدی به‌منظور جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای اهداف خیرخواهانه شود. از این پس اگر می‌خواهید برای هدفی خیرخواهانه به جمع‌‌آوری پول بپردازید، می‌توانید در بخش استوری‌ها یک استیکر اختصاصی بسازید؛ تمامی پول دریافتی ازطریق آن استیکر، برای هدف موردنظر صرف خواهد شد.

تغییر آخر، به دوربین اینستاگرام بر می‌گردد. ظاهرا قابلیتی به‌نام Create Mode قرار است به دوربین اینستاگرام اضافه شود. این قابلیت مخصوص کسانی است که می‌خواهند با فالوورهایشان چیزی به اشتراک بگذارند، اما عکس یا ویدیوی خاصی در اختیار ندارند. چنین کسانی خواهند توانست با ورود به بخش «کریت مود»، با بهره‌گیری از استیکر، متن و موارد مشابه، به تولید یک عکس جذاب بپردازند و آن‌ را به اشتراک بگذارند.

Oculus Quest

آکیولس

در جریان برگزاری مراسم امسال، فیسبوک به انتشار اخباری جدید در مورد آکیولس هم پرداخت. این شرکت در مراسم یادشده، تاریخ عرضه‌ی هدست مستقل آکیولس کوئست (Oculus Quest) و هدست آکیولس ریفت اس (Oculus Rift S) را مشخص کرد. هر دوی این هدست‌ها، قرار است در تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۹ (۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) با قیمت ۳۹۹ دلار عرضه شوند. پیش‌فروش این دو هدست از هم‌اکنون آغاز شده است.

انتظارات برای هدست کوئست قطعا بیشتر از رفیفت اس است؛ خصوصا به این دلیل که آکیولس کوئست هدست قدرتمندی به‌شمار می‌آید که برای استفاده، نیازی نیست آن را به رایانه وصل کنید. اگر بیشتر از کوئست، به ریفت اس علاقه دارید، می‌توانید نسبت به تهیه‌ی آن اقدام کنید. این هدست با تمامی رایانه‌هایی که با مدل معمولی آکیولس ریفت کار می‌کردند، سازگار است.

پورتال و پورتال پلاس فیسبوک / Facebook Portal Portal

فیسبوک پورتال

اواخر سال گذشته‌ی میلادی بود که فیسبوک به رونمایی نمایشگرهای تعاملی هوشمند خود به‌نام پورتال و پورتال پلاس پرداخت. بااین‌حال، عرضه‌ی نمایشگرهای یادشده به‌صورت گسترده صورت نگرفت و در چند مرحله به‌صورت محدود انجام شد. فیسبوک گفته است که می‌خواهد این محصول را در مناطق دیگری از دنیا نیز عرضه کند. پورتال قرار است به‌زودی وارد بازار کانادا شود؛ این دستگاه بعدا در پاییز ۲۰۱۹ در اروپا نیز قابل‌تهیه خواهد بود.

فیسبوک پورتال همچنین قرار است اندکی کاربردی‌تر از قبل شود. اولین تغییر مهم، این است که فیسبوک می‌خواهد به‌زودی اپلیکیشن واتساپ را برای پورتال در دسترس قرار دهد. این یعنی کاربران خواهند توانست ازطریق پورتال به برقراری تماس‌های ویدیویی با رمزنگاری سرتاسر (End-to-End) بپردازند.

البته این تنها قابلیت جدید نیست. به‌لطف همکاری فیسبوک و آمازون، دستیار الکسا در پورتال هوشمندتر خواهد شد و مهارت‌های بیشتری پیدا خواهد کرد. درضمن نمایشگر هوشمند فیسبوک قرار است میزبان قابلیت‌های بیشتری در زمینه‌ی خانه‌ی هوشمند شود. درنهایت، قابلیت اختصاصی پورتال با نام SuperFrame که به کاربران امکان می‌دهد تصاویر دلخواه‌شان را روی نمایشگر این محصول ببینند، قرار است به‌زودی از اینستاگرام پشتیبانی کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در مورد مراسم F8 2019 چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات