فناوری توانایی برقراری ارتباط حضوری را در ما کشته است؟

چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیشرفت فناوری در اپلیکیشن‌های دنیای دیجیتال و گجت‌های هوشمند و ابزارهای ارتباطی آنلاین، گرمای ارتباطات حضوری را کاهش داده است.
تبلیغات

دنیای دیجیتالی آینده‌ی ارتباطات افراد را تغییر داده است. امروزه با گسترش روزافزون پلتفرم‌های ارتباطی مانند اسکایپ و واتساپ و فیس‌تایم ارتباطات حضوری افراد کمتروکمتر شده است. در دنیای دیجیتالیِ این‌ روزها، اپلیکیشن‌های ارتباطی مختلفی می‌بینیم که افراد را از نقاط مختلف کره‌ی زمین بدون توجه به اختلاف ساعت زمانی و مسافت در یک بستر ارتباطی قرار می‌دهند.

دراین‌بین، علاوه‌بر اپلیکیشن‌های متنوع، ابزارهای دیجیتالی کارآمدی مانند کورتانا و سیری و دستیار صوتی الکسا با افرونه‌های پخش آهنگ‌ و فیلم و اعلام وضعیت آب‌و‌هوا دردسترس کاربران قرار دارند.

امروزه، بسترهای ارتباطی دیجیتالی شکل برقرای ارتباطات را به‌طورکلی تغییر و نیاز افراد به مکالمات رودررو را کاهش داده‌اند. با نگاهی کوتاه به دنیای اطرافمان، متوجه می‌شویم به‌مدد ابزارهای تکنولوژی مدرن، میزان ارتباطات کلامی و حضوری به‌شدت کاهش یافته است. نفوذ این ابزارها در زندگی روزمره‌ی ما باعث شده نحوه‌ی ارتباط با دنیای اطراف از فروشنده تا راننده و... از شکل حضوری به صفحه‌‌نمایشی چنداینچی محدود شود.

این روزها معمولا هنگامی به‌سراغ مکالمه حضوری با افراد می‌رویم که ابزاهای دیجیتالی محبوبمان دردسترس نباشند. برای مثال، اگر در فروشگاهی به راهنمایی خاصی نیاز داشته باشید، دستگاه‌های دیجیتالی خودپرداخت به‌تنهایی کافی نیستند و حضور فروشنده‌ی واقعی را احساس می‌کنیم.

اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های دیجیتالی این امکان را فراهم کرده‌اند تا سرعت و کارایی ارتباطات افزایش یابد و متأسفانه ارزش مکالمات رودررو دیده نشود. این‌طور به‌نظر می‌رسد پیام‌دادن ازطریق گجت هوشمند درمقایسه‌با ملاقات حضوری راحت‌تر و خوشایندتر است.

نشانه‌های زبان بدن

effect of social media

مطالعات نشان می‌دهند عباراتی مانند «از دهان به دهان شنیدم» یا «با من در ارتباط باش» که در محاوره‌ی روزانه استفاده می‌کنیم، به‌نوعی اهمیت ارتباط حضوری و رودررو را تأکید می‌کنند.

درواقع، می‌توان نتیجه گرفت برخورد حضوری و رودررو با همسایگان و دوستان و همکاران شبکه‌ی ارتباطی افراد را با یکدیگر تقویت و روابط اجتماعی را مستحکم می‌کند.

واقعیت این است که کلیت وجود و ابعاد اصلی شخصیت افراد را چند پیام متنی کوتاه از صفحه‌‌نمایش به پلتفرم شخص دیگری منتقل نمی‌کند. ارتباطات حضوری تجربه‌ای ارزشمند و سرشار از اتفاقات خوشایند مانند یادآوری خاطرات و تصویرسازی‌های ذهنی و بازسازی روابط هستند و درمقایسه‌با ارسال و دریافت چند ایموجی کارتونی با اشکال قلب، خنده و... ارتباطی کامل و چندبعدی با مزایای مختلف محسوب می‌شوند.

حتی زمانی‌که در بستر ارتباطی ویدئویی با فردی به‌طور آنلاین صحبت می‌کنیم، نتیجه، تنها تصویری روی صفحه‌‌نمایش است. بااین‌حال در دیدار حضوری، با نگاه مستقیم به چشمان فرد مقابل و مشاهده و  تفسیر زبان بدن، ارتباط مؤثرتری برقرار می‌کنیم. بنابراین، از مزایایی غافل نشوید که به‌کمک حضور فیزیکی و گرمای واقعی ارتباط چهره‌به‌چهره حاصل می‌شوند.

شری تورکل، دانشمند حوزه‌ی علم ارتباطات و فناوری، دراین‌باره می‌گوید:

زمانی‌که ازطریق ابزار دیجیتالی ارتباط برقرار می‌کنیم، از اهمیت مکالمات حضوری و تقویت مهارت‌هایی مانند خلاقیت و احساس همدلی با اطرافیان غافل می‌شویم. باوجوداین، داستان به اینحا ختم نمی‌شود و در قدم بعدی، پا را فراتر می‌گذاریم و با خود ابزار دیجیتالی صحبت می‌کنیم.

درحال‌حاضر، زندگی بشر ترکیبی از ارتباط حضوری‌ فیزیکی و دیجیتالی است. تورکل در پژوهش‌های خود به این نکته دست یافت که ارتباطات دیجیتالی می‌توانند مکملی درکنار مکالمات رودررو باشند، نه جایگزین. در برخی افراد، ابزارهای فناوری و گجت‌ها گزینه‌ی بهتری هستند؛ چراکه این افراد در برقراری ارتباط حضوری راحت نیستند و با سختی رو‌به‌رو می‌شوند.

نگاهتان را از صفحه‌ موبایل بردارید

look up your phone

گری تورک، شاعر و سخنوری است که اشعار زیادی در نقد ارتباطات دیجیتالی سروده است. وی دراین‌زمینه می‌گوید:

باید دربرابر ضرر ورود روش‌های نوین تکنولوژی‌ ارتباطی به زندگی بشر امروزه در‌مقایسه‌با ارزش فراوان ارتباطات حضوری و فیزیکی هوشیار باشیم.

اشعار تورک بر اهمیت جنبه‌های ارزشمندی از ارتباط حضور‌ی‌فیزیکی، مانند تقویت بنیان دوستی و صمیمیت و یک‌دلی تأکید می‌کند. مفهوم اصلی اشعار او بر این نکته تکیه می‌کند که ابزارهای دیجیتالی توجه افراد را از حس حضور باارزش درکنارهم‌بودن دور می‌کنند.

نمی‌توان صحبت‌کردن رودررو، لمس‌کردن و استفاده از حواس پنج‌گانه‌ی مختلف در ارتباطات فیزیکی را با گزینه‌های متنوع ابزارهای دیجیتالی جایگزین کرد. ارتباط چهره‌به‌چهره ارزشمند است؛ زیرا خود را همان‌گونه که هستید، ابراز می‌کنید و نمی‌توانید از گزینه‌ی ویرایش یا حذف برای جملاتتان استفاده کنید. بنابراین، نوبت بعدی که تصمیم گرفتید با همکاری در محل کار یا فروشنده‌ی فروشگاهی ارتباط برقرار کنید و بین گزینه‌های ابزار دیجیتالی بی‌احساس و شخص حقیقی مردد بودید، اشعار تورک را به‌خاطر آورید و به‌جای ارسال ایمیل و پیام متنی، از صفحه‌‌نمایش محبوبتان دل بکنید و از مکالمه‌ی حضوری لذت ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات