گزارش دنیای اینترنت تا ژانویه ۲۰۱۹؛ از سایت‌های برتر تا شمار کاربران ایرانی اینستاگرام

یک‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 21 دقیقه
جدیدترین آمار و ارقام منتشرشده نشان می‌دهد که تعداد کاربران اینترنت روزبه‌روز درحال افزایش است و عده‌ی بیشتری از مردم به آن رغبت نشان می‌دهند.
تبلیغات

دو مؤسسه‌ی بزرگ وی‌آرسوشال و هوت‌سوییت چند روز پیش به‌صورت رسمی، جدیدترین گزارش مربوط به دنیای اینترنت را منتشر کردند. این گزارش به‌وضوح نشان می‌دهد که روزانه به‌طور میانگین، بیش از نیم میلیون نفر بر شمار کاربران اینترنت افزوده می‌شود که در نوع خود بسیار درخورتوجه است.

شمار کاربران اینترنت طی یک سال اخیر میلادی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با افزایش رو‌به‌رو شده است؛ تا حدی که طبق آمار منتشره، از ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸ تاکنون، همه‌روزه بیش از یک میلیون نفر برای اولین‌بار به دنیای اینترنت متصل شده‌اند. البته افزایش شمار کاربران، تنها به خود اینترنت منتهی نمی‌شود و به‌طور کلی شبکه‌های اجتماعی نیز رشد خوبی را از لحاظ کاربران تجربه کرده‌اند.

آمار کلی دنیای اینترنت تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹

جمعیت کلی جهان

تعداد کاربران موبایل

تعداد کاربران اینترنت

تعداد کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی

تعداد کاربران موبایلی شبکه‌های اجتماعی

۷.۶۷۶ میلیارد نفر

(رشد ۱.۱ درصدی طی یک سال اخیر میلادی، معادل ۸۴ میلیون نفر)

۵.۱۱۲ میلیارد نفر

(رشد ۲ درصدی طی یک سال اخیر میلادی، معادل ۱۰۰ میلیون نفر)

۴.۳۸۸ میلیارد نفر

(رشد ۹.۱ درصدی طی یک سال اخیر میلادی، معادل ۳۶۷ میلیون نفر)

۳.۴۸۴ میلیارد نفر

(رشد ۹ درصدی طی یک سال اخیر میلادی، معادل ۲۸۸ میلیون نفر)

۳.۲۵۶ میلیارد نفر

(رشد ۱۰ درصدی طی یک سال اخیر میلادی، معادل ۲۹۷ میلیون نفر)

قبل از نگاهی دقیق‌تر به بخش‌های مختلف، بهتر است آمار کلیدی را ذکر کنیم تا بفهمیم میزان رشد کاربران اینترنت به‌ چه‌ صورت بوده است. بر این اساس تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹، تعداد کاربران موبایلی ۵.۱۱ میلیارد نفر اعلام شده است و با مقایسه‌ای کوتاه، متوجه رشد ۱۰۰ میلیون‌ نفری (۲ درصدی) نسبت به سال پیش می‌شویم.

از طرفی، تعداد کاربران اینترنت به ۴.۳۹ میلیارد نفر رسیده و این رقم در مقایسه با ژانویه‌ی سال ۲۰۱۸، به‌میزان ۳۶۶ میلیون نفر (۹ درصد) رشد داشته است.

آیپد پرو 11 2018 اپل / Apple iPad Pro 11 2018

روزانه به‌طور میانگین، نیم میلیون نفر به تعداد کاربران اینترنت افزوده می‌شود

همچنین امروزه به‌طور کلی ۳.۴۸ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که این رقم در مقایسه با سال پیش، به‌میزان ۲۸۸ میلیون نفر (۹ درصد) رشد داشته است. نهایتا به تعداد کاربران موبایلی شبکه‌های اجتماعی می‌رسیم که رقم ۳.۲۶ میلیارد نفر برای آن اعلام شده است؛ تعداد کاربران موبایلی شبکه‌های اجتماعی نسبت به سال پیش، ۲۹۷ میلیون نفر بیشتر شده که از رشد بیش از ۱۰ درصدی آن حکایت دارد.

همان‌طور که قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، شمار کاربران اینترنت رشد چشم‌گیری داشت، البته این رشد فقط به اینترنت منتهی نشد و به‌طور کلی رشد بسیار درخورتوجهی را در عرصه‌ی دیجیتال شاهد بودیم.

طی یک سال اخیر میلادی، روند دسترسی افراد به اینترنت تسریع شد و عده‌ی زیادی از مردم برای اولین بار توانستند به این فضا متصل شوند. بر اساس آمار منتشرشده، تعداد کلی کاربران اینترنت طی یک سال اخیر میلادی، رشدی ۹.۱ درصدی داشته است.

درصد نفوذ اینترنت در مناطق مختلف جهان

نام منطقه

درصد نفوذ اینترنت

آمریکای شمالی

۹۵ درصد

اروپای شمالی

۹۵ درصد

اروپای غربی

۹۴ درصد

اروپای جنوبی

۸۸ درصد

اروپای شرقی

۸۰ درصد

آمریکای جنوبی

۷۳ درصد

اقیانوسیه

۶۹ درصد

آسیای غربی

۶۶ درصد

آمریکای مرکزی

۶۳ درصد

آسیای جنوب‌غربی

۶۳ درصد

آسیای شرقی

۶۰ درصد

کارائیب

۵۱ درصد

آفریقای جنوبی

۵۱ درصد

آسیای مرکزی

۵۰ درصد

آفریقای شمالی

۵۰ درصد

آسیای جنوبی

۴۲ درصد

آفریقای غربی

۴۱ درصد

آفریقای شرقی

۳۲ درصد

آفریقای مرکزی

۱۲ درصد

این آمار جدید که از سوی شمار زیادی از منابع معتبر در سراسر دنیا گردآوری شده‌اند، نشان می‌دهند که نرخ رشد کاربران اینترنت معادل بیش از ۱۱ کاربر در هر ثانیه است که نهایتا ما را به رقم شگفت‌انگیز یک میلیون کاربر در طول هر روز می‌رساند.

این آمار همچنین نشان می‌دهند که با گذر زمان، افراد بیشتری از کشورهای درحال توسعه وارد اینترنت می‌شوند؛ بزرگ‌ترین رشد، به کشور هند مربوط می‌شود؛ ظاهرا تعداد کاربران هندی اینترنت طی یک سال اخیر میلادی، به‌میزان تقریبا ۱۰۰ میلیون نفر (بیش از ۲۰ درصد) افزایش یافته است.

در سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۶ میلیون ایرانی برای اولین بار به اینترنت متصل شده‌اند

جمهوری اسلامی ایران در رده‌ی پنجم جدول زیر جای دارد و بر اساس آمار جدید، تعداد کاربران ایرانی اینترنت طی سال گذشته، بیش از ۱۶ میلیون نفر افزایش یافته است.

این ارقام بزرگ نشان می‌دهند که کشور هند بیش از یک چهارم رشد کاربران اینترنت را طی سال اخیر میلادی به‌ خود اختصاص داده است. به‌طور کلی مناطق آسیا و اقیانوسیه ۵۵ درصد از نرخ رشد امسال را به‌تصاحب خود درآوردند؛ نکته‌ی جالب‌توجه دیگر، رشد ۵۰ میلیون نفری تعداد کاربران چینی اینترنت طی یک سال اخیر بوده است.

میزان رشد کاربران اینترنت در کشورهای مختلف طی یک سال اخیر میلادی (این جدول تنها شامل ۱۰ مورد اول است)

ردیف

نام کشور

میزان رشد کاربران اینترنت

۱

هند

۹۷٬۸۸۵٬۰۱۱ نفر (۲۱ درصد)

۲

چین

۵۰٬۶۶۶٬۱۵۵ نفر (۶.۷ درصد)

۳

ایالات متحده‌ی آمریکا

۲۵٬۳۷۹٬۸۹۵ نفر (۸.۸ درصد)

۴

اندونزی

۱۷٬۳۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۳ درصد)

۵

جمهوری اسلامی ایران

۱۶٬۲۴۱٬۸۷۷ نفر (۲۹ درصد)

۶

اوکراین

۱۵٬۳۲۵٬۰۵۴ نفر (۶۰ درصد)

۷

تانزانیا

۱۴٬۵۶۰٬۸۹۸ نفر (۱۷۳ درصد)

۸

ایتالیا

۱۱٬۴۹۰٬۷۳۱ نفر (۲۷ درصد)

۹

بنگلادش

۱۰٬۱۵۸٬۰۰۰ نفر (۱۲ درصد)

۱۰

برزیل

۹٬۹۴۶٬۴۵۰ نفر (۷.۲ درصد)

شاید تعجب‌برانگیزترین موضوع، به قرارگیری آمریکا در رده‌ی سوم جدول مربوط شود. گرچه بر اساس آمار سال گذشته، نرخ نفوذ اینترنت در بین آمریکایی‌ها معادل ۸۸ درصد است، اما ظاهرا بر تعداد کاربران آمریکایی اینترنت روزبه‌روز افزوده می‌شود. تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹، تعداد کاربران آمریکایی اینترنت به ۳۱۰ میلیون نفر رسیده است (معادل نرخ نفوذ ۹۵ درصد).

در همین‌حین، میزان رشد اینترنت در بین کشورهای آفریقایی نیز درخورتوجه بوده است. گرچه اینترنت در بسیاری از این کشورها هنوز در مراحل اولیه‌اش است، اما همین‌که این افراد به اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند خودش نکته‌ی بسیار مثبتی به‌شمار می‌آید. 

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

جمعیت کاربران اینترنت در عرض پنج سال، بیش از ۷۵ درصد رشد داشته است

این ارقام رشد سالانه در نوع خود بسیار تحسین‌برانگیز هستند، اما وقتی میزان رشد را در طی مدت‌زمانی طولانی‌تر مورد بررسی قرار می‌دهیم، نتایج حتی جالب‌تر هم می‌شوند. در جدیدترین شماره از گزارش دنیای اینترنت، میزان رشد کاربران در طول چند سال اخیر نیز اعلام شده است که ما را به نتایجی جالب‌توجه می‌رساند. 

بر این اساس، از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بیش از ۱.۹ میلیارد نفر بر شمار کاربران اینترنت افزوده شده است که رقمی اعجاب‌انگیز به‌شمار می‌آید و رشد سریع اینترنت را در بین ملت‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد؛ به‌عبارتی دیگر، طی تنها پنج سال، بیش از ۷۵ درصد به‌جمعیت کاربران اینترنت افزوده شده است. نکته‌ی جالب دیگر اینکه تعداد کاربران فعلی (۴.۳۹ میلیارد نفر) بیش از دو برابر تعداد کاربران در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۲ میلادی (۲.۰۸ میلیارد نفر) است.

تعداد کاربران اینترنت طی سال‌های اخیر

سال

تعداد کاربران

میزان رشد کاربران طی یک سال (به‌ درصد)

۲۰۱۴

۲٬۴۸۵ میلیارد نفر

-

۲۰۱۵

۳٬۰۰۸ میلیارد نفر

۲۱ درصد

۲۰۱۶

۳٬۴۲۹ میلیارد نفر

۱۴ درصد

۲۰۱۷

۳٬۷۷۳ میلیارد نفر

۱۰ درصد

۲۰۱۸

۴٬۰۲۱ میلیارد نفر

۶.۶ درصد

۲۰۱۹

۴٬۳۸۸ میلیارد نفر

۹.۱ درصد

در همین‌ زمینه بد نیست اشاره کنیم که شبکه‌ی جهانی وب یا به‌عبارتی بهتر، وب جهان‌گستر (World Wide Web) امسال ۳۰‌ ساله شد. به‌علاوه، نحوه‌ی اتصال و تعامل بسیاری از افراد با اینترنت، امروزه از طریق راه‌هایی نظیر اپلیکیشن‌های آنلاین صورت می‌پذیرد. داده‌های منتشره از سوی مؤسسه‌ی ITU نشان می‌دهد که در حدود ۱۶ سال طول کشید تا شمار کاربران اینترنت مرز یک میلیارد نفر را رد کند، اما تنها ۶ سال بعد، این شمار به دو میلیارد نفر رسید.

داده‌های اخیر حاکی از آن است که امروزه افزایش میلیاردی کاربران اینترنت، به‌صورت میانگین هر ۲.۷ سال یک‌بار به‌وقوع می‌پیوندد. البته فراموش نکنیم که این نرخ رشد، پایدار و همیشگی نیست و حتی ممکن است روند سریع‌تری نیز به‌ خود بگیرد.

از این بحث که گذر کنیم، به سهم دستگاه‌‌های موبایلی از اینترنت می‌رسیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر، سهم دستگاه‌‌های موبایلی که مردم از آن‌ها برای اتصال به اینترنت استفاده کرده‌اند، رشد چشم‌گیری داشته است.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

انسان‌ها به‌طور میانگین در طول هر سال، ۱۰۰ روز را به اینترنت اختصاص می‌دهند

به‌طور میانگین، کاربران اینترنت در دنیا ۶ ساعت و ۴۲ دقیقه از زمان هر روز خود را صرف اینترنت می‌کنند. گرچه این رقم نسبت به سال پیش (۶ ساعت و ۴۹ دقیقه) اندکی افت کرده است، اما در هر صورت رقم بسیار بالایی به‌‌ حساب می‌آید و نگران‌کننده است

زمانی که ما انسان‌ها پای اینترنت می‌گذاریم به‌مرور در حال افزایش است. صرف‌ روزانه بیش از ۶ و نیم ساعت پای اینترنت، یعنی ما در طول هر سال تقریبا ۱۰۰ روز را صرف اینترنت می‌کنیم. همین رقم را به تمامی ۴.۴ میلیارد نفر کاربر اینترنت تعمیم دهید تا به‌عمق ماجرا پی ببرید. ارقامِ به‌دست آمده در یک کلام شگفت‌انگیزند.

خبر خوب اینجا است که به‌طور کلی سرعت اینترنت در سراسر دنیا روندی صعودی دارد و این یعنی می‌توانیم در مدت‌زمانی کمتر به اهداف خود در فضای آنلاین دست پیدا کنیم. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که سرعت اینترنت موبایلی طی یک سال اخیر به‌طور میانگین به‌میزان ۱۸ درصد رشد داشته؛ به‌علاوه، سرعت اینترنت ثابت با افزایشی اندک مواجه شده است.

در حال حاضر، ۱۲ کشور از اینترنت ثابت با سرعت دانلود بالای ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بهره می‌برند، از طرفی ۱۰ کشور دارای سرعت اینترنت موبایلی بالای ۵۰ مگابیت بر ثانیه هستند. 

سرعت عمل

فهرست کشورهایی که دارای پرسرعت‌ترین اینترنت در دنیا هستند

کشورهایی که پرسرعت‌ترین اینترنت ثابت را ارائه می‌دهند

کشورهایی که پرسرعت‌ترین اینترنت موبایلی را ارائه می‌دهند

۱. سنگاپور

(سرعت دانلود ۱۹۰.۹ مگابیت بر ثانیه)

۱. کانادا

(سرعت دانلود ۶۳.۱ مگابیت بر ثانیه)

۲. هنگ کنگ

(سرعت دانلود ۱۶۱.۴ مگابیت بر ثانیه)

۲. سنگاپور

(سرعت دانلود ۶۱ مگابیت بر ثانیه)

۳. کره‌ی جنوبی

(سرعت دانلود ۱۱۹.۶ مگابیت بر ثانیه)

۳. استرالیا

(سرعت دانلود ۵۶.۵ مگابیت بر ثانیه)

۴. ایالات متحده‌ی آمریکا

(سرعت دانلود ۱۰۹.۵ مگابیت بر ثانیه)

۴. هلند

(سرعت دانلود ۵۵.۱ مگابیت بر ثانیه)

۵. کانادا

(سرعت دانلود ۱۰۸.۸ مگابیت بر ثانیه)

۵. کره‌ی جنوبی

(سرعت دانلود ۵۱ مگابیت بر ثانیه)

۶. سوئد

(سرعت دانلود ۱۰۶.۴ مگابیت بر ثانیه)

۶. بلژیک

(سرعت دانلود ۵۰.۲ مگابیت بر ثانیه)

۷. سوئیس

(سرعت دانلود ۱۰۴.۲ مگابیت بر ثانیه)

۷. امارات متحده‌ی عربی

(سرعت دانلود ۴۸.۱ مگابیت بر ثانیه)

۸. اسپانیا

(سرعت دانلود ۱۰۲.۴ مگابیت بر ثانیه)

۸. سوئیس

(سرعت دانلود ۴۷.۵ مگابیت بر ثانیه)

۹. فرانسه

(سرعت دانلود ۹۷.۹ مگابیت بر ثانیه)

۹. دانمارک

(سرعت دانلود ۴۷.۳ مگابیت بر ثانیه)

۱۰. ژاپن

(سرعت دانلود ۹۱.۹ مگابیت بر ثانیه)

۱۰. سوئد

(سرعت دانلود ۴۶.۵ مگابیت بر ثانیه)

در هیچ‌یک از فهرست‌های بالا، نامی از ایران به‌چشم نمی‌خورد

سنگاپور با داشتن سرعت اینترنت ثابت معادل تقریبا ۱۹۱ مگابیت بر ثانیه، رتبه‌ی اول جدول را در بخش اینترنت ثابت از آن خود می‌کند. این رقم، در حدود ۵۰ درصد بیشتر از سرعت اینترنت در کشوری مثل ونزوئلا است. از طرفی، کانادا در رتبه‌ی نخست جدول بخش پرسرعت‌ترین اینترنت‌های موبایلی جای می‌گیرد. 

نکته‌ی جالب‌توجه اینجا است که در ۴۴ کشور از مجموع ۱۱۷ کشور، میانگین سرعت اینترنت موبایلی بیشتر از میانگین سرعت اینترنت ثابت به‌شمار می‌آید، حتی در ۱۰ مورد از این کشورها، سرعت اینترنت موبایلی بیش از دو برابر بالاتر از سرعت اینترنت ثابت است.

هواوی نوا 3 / Huawei Nova 3

سرویس‌های شرکت آلفابت، محبوب‌ترین‌های اینترنت هستند

سؤالی که ممکن است برای شما پیش بیاید، این است که مردم روزانه ۶ و نیم ساعت در اینترنت بیشتر از چه وبسایت‌هایی بازدید می‌کنند؟ همانطور که می‌شد انتظار داشت، گوگل چه از لحاظ آمار سیمیلاروب و چه از لحاظ آمار الکسا، در رتبه‌ی نخست برترین وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد. دیگر پلتفرم بزرگ شرکت آلفابت یعنی یوتیوب نیز در رتبه‌ی دوم جای می‌گیرد. 

چه در سیمیلاروب و چه در الکسا، شبکه‌های اجتماعی سهم مهمی از بازدید روانه‌ی مردم را تشکیل می‌دهند. نکته‌ی جالب این است که توییتر با وجود کاهش نسبی کاربرانش طی چند وقت اخیر، همچنان در بین برترین وبسایت‌ها قرار دارد.

محبوب‌ترین وب‌سایت‌های جهان از نگاه آمار سیمیلاروب

ردیف

نام وب‌سایت

میانگین زمانی که هر کاربر در طول روز در این سایت صرف می‌کند

۱

Google.com

۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه

۲

Youtube.com

۲۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه

۳

Facebook.com

۱۱ دقیقه و ۴۴ ثانیه

۴

Baidu.com

۶ دقیقه و ۵۳ ثانیه

۵

Wikipedia.org

۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه

۶

Yahoo.com

۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه

۷

Twitter.com

۹ دقیقه و ۱۴ ثانیه

۸

Yandex.ru

۱۰ دقیقه و ۴۳ ثانیه

۹

Instagram.com

۶ دقیقه و ۲۵ ثانیه

با نگاهی به جداول متوجه می‌شویم که سایت‌های مبتنی بر تجارت الکترونیک طی یک سال اخیر میلادی توانسته‌اند رشد خوب و پیوسته‌ای را تجربه کنند. در واقع در رتبه‌بندی الکسا، پنج سایت تجارت الکترونیک در بین ۲۰تای برتر جای دارند. همچنین، پلتفرم‌های چینی نیز توانسته‌اند عملکرد قابل‌قبولی داشته باشند؛ برای مثال، امروزه ترافیک جهانی Taobao و Tmall بیشتر از سایت آمازون است.

محبوب‌ترین وب‌سایت‌های جهان از نگاه آمار الکسا

ردیف

نام وب‌سایت

میانگین زمانی که هر کاربر در طول روز در این سایت صرف می‌کند

۱

Google.com

۷ دقیقه و ۴۲ ثانیه

۲

Youtube.com

۸ دقیقه و ۴۷ ثانیه

۳

Facebook.com

۹ دقیقه و ۴۳ ثانیه

۴

Baidu.com

۷ دقیقه و ۲۱ ثانیه

۵

Wikipedia.org

۴ دقیقه و ۱۵ ثانیه

۶

QQ.com

۴ دقیقه

۷

Taobao.com

۷ دقیقه و ۵۵ ثانیه

۸

Tmall.com

۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه

۹

Amazon.com

۸ دقیقه و ۹ ثانیه

۱۰

Yahoo.com

۴ دقیقه و ۱ ثانیه

هرچه زمان می‌گذرد، نقش ویدیو در دنیای اینترنت پر‌رنگ‌تر می‌شود و مردم بهای بیشتری به آن می‌دهند. میزان جستجوی جهانی عبارت Video در گوگل طی سال اخیر میلادی به‌میزان ۳۰ درصد رشد داشته است. مؤسسه‌ای معتبر اخیرا گزارش داده است که ۹۲ درصد از کاربران اینترنت، هر ماه به‌تماشای ویدیو می‌نشینند، یعنی بیش از ۴ میلیارد نفر. جالب‌ است بدانید که امروزه حدودا ۶ میلیارد نفر در سراسر دنیا به تلویزیون دسترسی دارند.

آمار نشان می‌دهد که کاربران بیشتر از هر چیز دیگری، به‌تماشای ویدیوهای کوتاه آنلاین علاقه دارند؛ همچنین، تماشای پخش زنده‌ی بازی‌های ویدیویی نیز یکی دیگر از علایق کاربران به‌شمار می‌آید. تماشای تورنومنت‌های مربوط به ورزش‌های الکترونیکی نیز در همین دسته جای می‌گیرد.

سرفیس پرو 6 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 6

امروزه ۳.۵ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند

در ادامه به آمار مربوط به شبکه‌های اجتماعی می‌رسیم. بر اساس نتایج حاصل از بررسی‌های دقیق، تعداد کاربران جهانی شبکه‌های اجتماعی تا ژانویه‌ی سال ۲۰۱۹ به‌تقریبا ۳.۵ میلیارد نفر رسیده است که از این میزان، ۲۸۸ میلیون نفر کاربر جدید به‌شمار می‌آیند و طی ۱۲ ماه اخیر اضافه شده‌اند. این یعنی امروزه میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بین جوامع جهانی، به ۴۵ درصد رسیده است.

با این‌همه، در مناطق مختلف دنیا، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکسان نیست. درواقع در برخی بخش‌های قاره‌ی آفریقا، میزان نفوذ شبکه‌های اجتماعی هنوز عددی تک‌رقمی به‌شمار می‌آید.

بر اساس آمار، بیشترین نفوذ شبکه‌های اجتماعی در بین جوامع، به آمریکای شمالی و آسیای شرقی مربوط می‌شود (۷۰ درصد). این آمار برای بخش غربی آسیا معادل ۵۴ درصد است. در ضمن، کمترین نفوذ شبکه‌های اجتماعی به شرق و مرکز آفریقا (به‌ترتیب با ۸ و ۷ درصد) مرتبط می‌شود.

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

با وجود همه‌ی محدویت‌ها، شمار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی سیری صعودی دارد

طی ۱۲ ماه اخیر، تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین، بیشتر از هر جای دیگری افزایش یافته است. در واقع طی این بازه‌ی زمانی، ۱۰۰ میلیون نفر از ساکنان چین برای اولین‌بار وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اند که رقمی درخورتوجه به‌شمار می‌آید.

داده‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از یک میلیارد نفر در چین، امروزه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند؛ البته این امکان نیز وجود دارد که برخی از افراد چندین حساب کاربری داشته باشند. هند هم رشد درخورتوجهی داشته است. طبق آمار، طی یک سال اخیر میلادی، ۶۰ میلیون نفر از ساکنان هند برای اولین‌بار وارد شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

با وجود محدودیت‌هایی که برای بسیاری از شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود دارد، اما شمار کاربران ایرانی حاضر در شبکه‌های اجتماعی طی یک سال اخیر رشد چشم‌گیری داشته است. 

میزان رشد کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشورهای مختلف

ردیف

نام کشور

تعداد کاربران جدید طی یک سال اخیر میلادی

۱

چین

۹۵٬۳۲۵٬۰۰۰ نفر (۱۰ درصد)

۲

هند

۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۲۴ درصد)

۳

اندونزی

۲۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۵ درصد)

۴

برزیل

۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۸ درصد)

۵

فیلیپین

۹٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۳ درصد)

۶

جمهوری اسلامی ایران

۷٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۸ درصد)

۶

ژاپن

۷٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۰ درصد)

۶

ویتنام

۷٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۱۳ درصد)

۹

مکزیک

۵٬۰۰۰٬۰۰۰ نفر (۶ درصد)

۱۰

نیجریه

۵٬۰۰۰٬۰۰۰ (۲۶ درصد)

ایران، ژاپن و ویتنام مشترکاً در رتبه‌ی ششم جای گرفته‌اند

آمار اخیر نشان می‌دهد که طی پنج سال گذشته، محبوبیت شبکه‌های اجتماعی به‌طرز چشم‌گیری زیاد شده است و مردم تمایل بیشتری به آن‌ها نشان داده‌اند. در واقع از سال ۲۰۱۴ تاکنون، تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در دنیا تقریبا دو برابر شده است. در حال حاضر ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون نفر، کاربر شبکه‌های اجتماعی هستند؛ یعنی ۲ میلیارد نفر بیشتر از تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون نفر).

تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی طی سال‌های اخیر

سال

تعداد کاربران

میزان رشد کاربران طی یک سال (به‌ درصد)

۲۰۱۴

۱٬۸۵۷ میلیارد نفر

-

۲۰۱۵

۲٬۰۷۸ میلیارد نفر

۱۲ درصد

۲۰۱۶

۲٬۳۰۷ میلیارد نفر

۱۱ درصد

۲۰۱۷

۲٬۷۹۶ میلیارد نفر

۲۱ درصد

۲۰۱۸

۳٬۱۹۶ میلیارد نفر

۱۴ درصد

۲۰۱۹

۳٬۴۸۴ میلیارد نفر

۹ درصد

نکته‌ی دیگر در مورد شبکه‌های اجتماعی، به افزایش نسبی سن کاربران بر می‌گردد. آمار نشان می‌دهد که امروزه افرادی که حول‌وحوش ۳۰ سال سن دارند، بیشترین سهم از کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند. در واقع افراد ۱۳ تا ۱۷ ساله جمعا ۷ درصد (۴ درصد آقایان و ۳ درصد بانوان)، افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله جمعا ۲۷ درصد (۱۶ درصد آقایان و ۱۱ درصد بانوان)، افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله جمعا ۳۲ درصد (۱۹ درصد آقایان و ۱۳ درصد بانوان) از کاربران شبکه‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند. سنین بالاتر نیز در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، برای مثال افراد بالای ۶۵ سال نیز ۴ درصد از کاربران را شامل می‌شوند.

در کشوری نظیر اوکراین، ۵۷ درصد از جمعیتِ شبکه‌های اجتماعی را بانوان تشکیل می‌دهند؛ در حقیقت این کشور در این زمینه رکورددار است. از طرفی، بیشترین تعداد کاربران مرد شبکه‌های اجتماعی، به‌ دو کشور یمن و افغانستان مربوط می‌شود (به‌ترتیب با ۸۵ و ۸۴ درصد). در فهرست کشورهایی که در آن‌ها بیشتر اعضای شبکه‌های اجتماعی، آقا هستند، نام کشورهای دیگری نیز نظیر پاکستان، هند و قطر دیده می‌شود.

OnePlus 6T / وان پلاس 6T

۴ درصد از کاربران شبکه‌های اجتماعی، بالای ۶۵ سال سن دارند

در بازه‌ی بین ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، مدت‌زمانی که مردم صرف فضای مجازی کرده‌اند نیز رشد داشته است. گزارش‌های اخیر می‌گویند که امروزه هر فرد به‌طور میانگین، ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه از روز خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند (این میزان در سال گذشته، ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه بود). در مقایسه متوجه می‌شویم که این زمان، حدودا یک‌سوم زمانی است که مردم به‌طور کلی پای اینترنت صرف می‌کنند. 

بدیهی است که در نقاط مختلف جهان، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با‌ یک‌دیگر متفاوت است. در کشوری مثل ژاپن، میانگین استفاده‌ی روزانه از شبکه‌های اجتماعی به‌تنها ۳۶ دقیقه می‌رسد. در کشورهای دیگری نظیر فیلیپین، مردم بیشتر از هر جای دیگری وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند (به‌طور میانگین روزانه ۴ ساعت و ۱۲ دقیقه).

طی پنج سال اخیر، مدت‌زمانی که مردم به‌‌صورت روزانه صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، به‌طرز درخورتوجهی افزایش یافته است. کاربران در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین ۴۰ دقیقه بیشتر (نسبت به سال ۲۰۱۴) در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند. 

مدت‌زمانی که مردم به‌صورت روزانه در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند

سال

مدت‌زمان صرف‌شده در شبکه‌های اجتماعی

میزان رشد طی یک سال (به‌ درصد)

۲۰۱۴

۱ ساعت و ۳۷ دقیقه

-

۲۰۱۵

۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

۳.۱ درصد

۲۰۱۶

۱ ساعت و ۵۲ دقیقه

۱۲ درصد

۲۰۱۷

۲ ساعت و ۸ دقیقه

۱۴ درصد

۲۰۱۸

۲ ساعت و ۱۵ دقیقه

۵.۵ درصد

۲۰۱۹

۲ ساعت و ۱۶ دقیقه

۰.۷ درصد

امروزه کاربران به‌طور معمول در ۹ شبکه‌ی اجتماعی عضویت دارند، البته آن‌ها لزوما به‌صورت ماهانه از همه‌ی آن‌ها استفاده نمی‌کنند و بیشتر روی چند مورد متمرکز هستند. نکته‌ی جالب‌توجه دیگر این است که امروزه مردم برای فعالیت‌های کاری خود نیز استفاده‌ی زیادی از شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. با یک حساب سرانگشتی ساده متوجه می‌شویم که در حدود ۸۰۰ میلیون نفر، از شبکه‌های اجتماعی برای انجام فعالیت‌های کاری بهره می‌گیرند (۲۴ درصد از کل کاربران).

به یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله می‌رسیم، یعنی بررسی محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی در سال ۲۰۱۹. گرچه طی یک سال اخیر شاهد حواشی بسیار زیادی برای فیسبوک بودیم، اما این پلتفرم همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در واقع تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹، فیسبوک همچنان محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا است و افراد بسیار زیادی از آن استفاده می‌کنند. ظاهرا برخلاف آنچه در رسانه‌ها می‌بینیم، عده‌ی کمی از مردم ترجیح داده‌اند فیسبوک را ترک کنند.

فیسبوک

محبوب‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹

نام پلتفرم اجتماعی

تعداد کاربران

Facebook

۲ میلیارد و ۲۷۱ میلیون نفر

Youtube

۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر

WhatsApp*

۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر

Facebook Messenger*

۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر

Weixin / WeChat*

۱ میلیارد و ۸۳ هزار نفر

Instagram

۱ میلیارد نفر

QQ*

۸۰۳ میلیون نفر

Qzone

۵۳۱ میلیون نفر

Douyin / Tik Tok

۴۴۶ میلیون نفر

Sina Weibo

۴۳۱ میلیون نفر

Reddit

۳۳۰ میلیون نفر

Twitter

۳۲۶ میلیون نفر

Douban

۳۲۰ میلیون نفر

LinkedIn

۳۰۳ میلیون نفر

Baidu Tieba*

۳۰۰ میلیون نفر

Skype*

۳۰۰ میلیون نفر

Snapchat*

۲۸۷ میلیون نفر

Viber

۲۶۰ میلیون نفر

Pinterest

۲۵۰ میلیون نفر

Line*

۱۹۴ میلیون نفر

موارد ستاره‌دار، جزو اپلیکیشن‌های پیام‌رسان هستند

جالب است بدانید تعداد کاربران ماهانه‌ی فعال فیسبوک طی ۱۲ ماه اخیر، با رشد روبه‌رو شده است. حتی گزارش مالی اخیر این شرکت نشان می‌دهد که سالانه حدودا ۱۰ درصد بر شمار کاربران فیسبوک افزوده می‌شود. در سال ۲۰۱۴ تعداد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی، یک میلیارد و ۱۸۹ میلیون نفر بود، این رقم در سال ۲۰۱۷ به یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون نفر و در نهایت در سال ۲۰۱۹ به دو میلیارد و ۲۷۱ میلیون نفر رسید.

با همه‌ی این‌ها، نشانه‌هایی مبنی بر استفاده‌ی کمتر مردم از فیسبوک وجود دارد، البته در حد یک دقیقه کمتر. این موارد نشان می‌دهد که فاصله‌ی زیادی بین گفته‌های مردم با اعمال‌شان در فضای مجازی وجود دارد؛ اگر به‌خاطر داشته باشید، مدتی پیش کمپین بزرگی با هشتگ DeleteFacebook# تمام فضای مجازی را در بر گرفته بود، اما نهایتا دیدیم که این کار تاثیر آن‌‌چنانی نداشته و مردم ترجیح داده‌اند در فیسبوک به فعالیت خود ادامه دهند. 

هواوی میت بوک ایکس پرو / Huawei Matebook X Pro

تلگرام همچنان محبوب‌ترین پیام‌رسان در بین ایرانی‌ها است

طی یک سال اخیر، تعداد کاربران فعال فیسبوک به‌میزان ۱.۷ درصد و تعداد کاربران فعال اینستاگرام به‌میزان ۴.۴ درصد افزایش یافته؛ این درحالی است که طی همین بازه‌ی زمانی، شاهد کاهش تعداد کاربران فعال توییتر به‌میزان ۲.۷ درصد بودیم (۹ میلیون نفر). به‌طور کلی، سال ۲۰۱۸ برای توییتر، سالی ناامیدکننده بود. می‌توان گفت که اسنپ‌چت هم چنین شرایطی را تجربه کرده است.

در ادامه به محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها در برخی مناطق دنیا اشاره می‌کنیم. در آمریکای جنوبی و بخش‌های عظیمی از آمریکای شمالی، همچنین در اغلب بخش‌های اروپا و قسمت‌هایی از آسیا و آفریقا، واتساپ محبوب‌ترین پیام‌رسان است. در ایران همان‌طور که می‌شد انتظار داشت، تلگرام حرف اول را می‌زند. به‌طور کلی در کنار ایران، دو کشور دیگر نیز بیشترین استفاده را از تلگرام دارند. در ۱۳۳ کشور دنیا، واتساپ محبوب‌ترین پیام‌رسان است، در ۷۵ کشور این جایگاه در اختیار فیسبوک مسنجر قرار دارد و وایبر هم در ۱۰ کشور، محبوب‌ترین پیام‌رسان در بین مردم به‌شمار می‌آید.

تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که اینستاگرام می‌تواند در همین سال ۲۰۱۹، به انتخاب اول بسیاری از برندها برای کارهای تبلیغاتی تبدیل شود. گرچه در سال ۲۰۱۸ تغییراتی در تیم مدیریتی اینستاگرام ایجاد شد، اما این موضوع نتوانست جلوی رشد این شبکه‌ی اجتماعی را بگیرد و کاربران همچنان از آن استفاده می‌کنند. در ماه ژوئن ۲۰۱۸، مدیران اینستاگرام اعلام کردند که تعداد «حساب‌های کاربری فعال» این شبکه‌ی اجتماعی، مرز یک میلیارد را رد کرده است. البته این رقم، بیان‌گر تعداد کاربران نیست و ممکن است یک فرد، چند حساب کاربری داشته باشد؛ با این‌حال این رقم، رقمِ بسیار تحسین‌برانگیزی است.

هواوی میت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

اینستاگرام حدودا ۳۲ میلیون کاربر در ایران دارد

بر اساس آمار، ۸۹۴.۴ میلیون نفر از کاربران اینستاگرام، در دسته‌ای قرار می‌گیرند که می‌توان به آن‌ها تبلیغات هدفمند نشان داد. ۱۵ درصد کاربران این شبکه‌ی اجتماعی که می‌توان برای آن‌ها تبلیغات نشان داد، بیشتر از ۱۳ سال سن دارند. نکته‌ی مهم اینجا است که این آمار، شامل برخی از کشورهای خاص نمی‌شود؛ مؤسسه‌ی VR.Social، ایران را یکی از مهم‌ترین کشورهایی می‌داند که اینستاگرام در آنجا کاربران زیادی دارد اما آمارش بنابه‌دلایل مختلف ذکر نشده است.

گرچه از مدت‌ها پیش شایعه‌هایی مبنی بر احتمال فیلتر شدن اینستاگرام در ایران مطرح شده است، اما این شبکه‌ی اجتماعی همچنان در بین برترین شبکه‌های اجتماعی در بین ایرانی‌ها قرار دارد. جدیدترین آمار نشان می‌دهد که این پلتفرم امروزه در ایران، ۳۲ میلیون کاربر دارد. این یعنی ایران جزو یکی از ۱۲ کشور دنیا است که در آن‌ها اینستاگرام نفوذ زیادی دارد. به‌دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، امکان نشان‌دادن تبلیغات هدفمند به این ۳۲ میلیون کاربر ایرانی وجود ندارد، بنابراین آمار مربوط به تبلیغات اینستاگرام در ایران، ذکر نشده است.

در ادامه بهتر است نگاهی به محبوب‌ترین حساب‌های کاربری اینستاگرام تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹ بیاندازیم:

کریستیانو رونالدو

محبوب‌ترین حساب‌های کاربری اینستاگرام تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹

ردیف

نام دارنده‌ی حساب کاربری

آی‌دی

۱

اینستاگرام

Instagram@

۲

کریستیانو رونالدو

Cristiano@

۳

سلنا گومز

SelenaGomez@

۴

آریانا گرانده

ArianaGrande@

۵

دواین جانسون

TheRock@

۶

کیم کارداشیان

KimKardashian@

۷

کایلی جنر

KylieJenner@

۸

بیانسه

Beyonce@

۹

تیلو سوئیفت

TaylorSwift@

۱۰

نیمار جونیور

NeymarJR@

در ادامه بد نیست آمار یوتیوب را نیز مورد بررسی قرار دهیم. گرچه محبوب‌ترین پلتفرم ویدیویی دنیا، آمار دقیق و عمیقی را منتشر نمی‌کند، اما در هر صورت بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که طی سال گذشته‌ی میلادی، کاربران این پلتفرم بیشتر به‌تماشای موزیک‌ویدیو نشسته‌اند. اکثر عبارت‌های جستجوشده در یوتیوب در سال ۲۰۱۸، به موسیقی مربوط می‌شود.

از طرفی سکانس‌های مربوط به فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز در یوتیوب بارها تماشا شده‌اند. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد عبارت‌های جستجوشده در یوتیوب کسب کنید:

سرویس های یوتیوب موزیک

محبوب‌ترین عبارت‌های جستجوشده در یوتیوب در سال ۲۰۱۸

ردیف

عبارت جستجوشده

۱

Song

۲

Songs

۳

Movies

۴

Music

۵

Baby

۶

DJ

۷

Karaoke

۸

Musica

۹

Fortnite

۱۰

Hindi Movie

در بین محبوب‌ترین حساب‌های کاربری یوتیوب، پیودی‌پای همچنان در رتبه‌ی نخست جای گرفته است. با این‌حال تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که او ممکن است به‌زودی این جایگاه را به حساب کاربری T-Series بدهد.

از میان دیگر حساب‌های کاربری محبوب یوتیوب می‌توان به کانال شخصی جاستین بیبر، کانال مسابقات WWE، کانال شخصی اد شیرن و کانال شخصی امینم اشاره کرد. جدول زیر تنها شامل ۱۰تای برتر است؛ کانال‌های شخصی تیلور سوئیفت و کیتی پری در بین ۲۰تای برتر به‌ چشم می‌خورند.

PewDiePie

محبوب‌ترین کانال‌های یوتیوب تا ژانویه‌ی ۲۰۱۹

ردیف

نام کانال

تعداد مشترک‌ها

مجموع بازدید از ویدیوها

۱

PewDiePie

۸۰٬۹۶۶٬۱۴۴ نفر

۲۰٬۰۶۲٬۵۵۷٬۲۷۹ بار

۲

T-Series

۸۰٬۵۸۲٬۰۰۱ نفر

۵۸٬۸۸۷٬۳۰۱٬۸۰۱ بار

۳

5Minute Crafts

۴۶٬۸۳۳٬۱۰۵ نفر

۱۱٬۶۳۱٬۴۰۳٬۳۲۶ بار

۴

Canal Kondzilla

۴۵٬۴۶۱٬۴۱۱ نفر

۲۲٬۴۰۲٬۲۸۸٬۶۲۵ بار

۵

Justin Bieber

۴۲٬۸۲۵٬۰۵۳ نفر

۱۸٬۹۳۹٬۰۹۴٬۶۴۱ بار

۶

Set India

۳۹٬۶۸۶٬۶۲۹ نفر

۲۷٬۴۴۳٬۸۳۹٬۷۰۶ بار

۷

WWE

۳۸٬۶۰۶٬۵۴۰ نفر

۲۹٬۳۷۲٬۰۴۳٬۳۹۴ بار

۸

Dude Perfect

۳۸٬۱۳۹٬۲۸۶ نفر

۷٬۰۰۱٬۷۵۶٬۵۵۲ بار

۹

Ed Sheeran

۳۶٬۴۸۹٬۳۶۲ نفر

۱۵٬۸۲۱٬۲۳۸٬۷۹۵ بار

۱۰

EminemMusic

۳۵٬۴۲۴٬۸۸۲ نفر

۱۳٬۲۹۱٬۴۴۲٬۹۱۲ بار

نظر شما در مورد این گزارش مفصل چیست؟ دیدگاه‌های خود را در این زمینه با زومیت و کاربران دیگر در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات