۷ فناوری که در سال ۲۰۱۹ تولید صنعتی را متحول خواهند کرد

یک‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
براساس پیش‌بینی CBInsights، طی سال ۲۰۱۹ میلادی هفت فناوری تاثیر مستقیمی بر بهبود فرایند تولید صنعتی خواهند گذاشت.
تبلیغات

اگر به حوزه‌های فناوری علاقه‌مند هستید، شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که در سال ۲۰۱۹ میلادی، کدام فناوری‌ها بر فرایند تولید صنعتی تاثیر بیشتری خواهند گذاشت؟ 

CBInsights در آخرین گزارش خود، فناوری‌هایی که بر فرایند تولید پیشرفته تاثیر بیشتری خواهند گذاشت مورد بررسی قرار داده است. براساس پیش‌بینی CBInsights، برخی فناوری‌ها در سال ۲۰۱۹ میلادی در بهبود وضعیت فرایند تولید پیشرفته نقش موثرتری خواهند شد و می‌توانند به‌صورت مستقیم بر وضعیت بازار و کاهش قیمت‌ها تأثیرگذار باشند. این فناوری‌ها باعث می‌شود که در سال جاری میلادی در بخش فرایند تولید پیشرفته‌ی محصولات، شاهد تغییراتی باشیم. گزارش CBInsights حاکی از آن است که ۷ فناوری‌ می‌توانند صنعت تولید را در سال ۲۰۱۹ تغییر دهند.

سنسورهای صنعتی و آنالیز اینترنت اشیا در صنعت

قیمت سنسورهای صنعتی در طی دهه‌های گذشته کاهش یافته است و این روند در سال ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد داشت. همین مسئله باعث می‌شود که استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا بیش‌ازپیش مورد توجه و استفاده قرار گیرد. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی CBInsights، سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش قیمت‌ها داشته باشد.    

سرمایه‌گذاری ریک‌پذیر یا سرمایه‌گذاری VC در حوزه‌ی فناوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی در حدود  ۲۷۵ درصد رشد داشته است. از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون، سرمایه‌ی شرکت‌های صنعتی مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) به رقمی بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار رسیده است. به‌نظر می‌رسد که فناوری‌هایی مربوط‌به حوزه‌های اینترنت اشیا، داده‌های ماشینی و کارایی عملکرد، وضعیت خوبی در بازار سال جاری داشته باشند. از نظر نرم‌افزاری، سال ۲۰۱۹ میلادی، سال خوبی برای فروش محصولات مبتنی بر IIoT analytics خواهد بود.

فناوری 2019

ربات‌های صنعتی

با گذشت زمان، میزان استفاده از ربات‌ها در صنایع مختلف و به‌عنوان همکار درکنار انسان‌ها، رشد خوبی داشته است. صنعت ربات‌ها، صنعتی روبه رشد درنظر گرفته می‌شود و اتوماسیون صنعتی یکی از موضوعات مورد توجه بازار است. بیشتر شرکت‌های تولیدکننده و شرکت‌های زنجیره‌ی تأمین، بر تاثیر مثبت استفاده از ربات‌های کوچکتر، هوشمندتر و با قابلیت‌های بیشتر در خط تولید خود اذعان می‌کنند و چنین ربات‌هایی همواره مورد توجه خطوط تولید قرار داشته‌اند و در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد توجه بیشتری به این حوزه خواهیم بود.   

در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد پیشرفت‌های خوبی در بخش سخت‌افزار خواهیم بود و حتی در شرکت‌های کوچک‌تر یا متوسط شاهد پیشرفت‌های سخت‌افزاری خوبی خواهیم بود. در برخی سیستم‌ها از جمله Universal Robots و ABB شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه‌های مختلف همچون برنامه‌نویسی، بینایی ماشین و مهارت‌های رو به رشد خواهیم بود. باتوجه به ورود تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان شخص ثالث جدید به بازار و همچنین باتوجه به تلاش‌های بی‌قفه‌ برای توسعه‌ی بازار ربات‌ها، انتظار می‌رود که در بسیاری از بخش‌هایی که پیش از این از اتوماسیون صنعتی استفاده نمی‌شد، اینک در سال ۲۰۱۹ میلادی شاهد توسعه‌ی اتوماسیون صنعتی در این حوزه‌ها باشیم. در بسیاری از صنایع، ربات‌ها به‌صورت بسیار جدی مورد استفاده قرار می‌گیرند در برخی صنایع مانند تولید قطعات، نقش ربات‌ها بسیار مشهود بوده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز شاهد رشد خوبی در این حوزه‌ی صنعت خواهیم بود. 

فناوری 2019

پهپادهای صنعتی

توسعه‌ی بخش سخت‌افزار در برخی صنایع از جمله پهپادها کار ساده‌ای نیست و شرکت‌های طراح و تولیدکننده‌ی پهپاد این موضوع را خیلی خوب متوجه شده‌اند. پس از سال‌ها، در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد پیشرفت خوبی در صنعت پهپادها بودیم و Airware، یکی از پیش‌گامان این بخش با جذب سرمایه‌ی ۱۰۰میلیون دلاری، یکی از شرکت‌هایی بود که اقدامات خوبی در زمینه‌ی توسعه‌ی پهپادهای صنعتی به‌انجام رساند. 

در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز شاهد رشد خوبی در این حوزه خواهیم بود. بخش‌هایی مانند گاز، زیرساخت‌ها و معادن که در حال حاضر به‌شدت به صنعت هواپیماهای بدون سرنشین وابسته هستند، با بهره‌گیری از پهپادهای صنعتی روند روبه رشدی را تجربه خواهند کرد. دیگر استفاده از پهپادهای صنعتی و هواپیماهای بدون سرنشین افسانه نیست و نه‌تنها در آمریکا بلکه در بخش‌هایی از اروپا و آفریقا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

سال ۲۰۱۸ میلادی بسیاری از فرآیندهای مربوط‌به پهپهادهای صنعتی اصلاح یافتند و اکنون زمان آن است که بازار روند رو به رشدی را در استفاده از پهپادهای صنعتی تجربه کند. فناوری‌های مبتنی بر بینایی ماشین و فناوری‌هایی که مانع از سقوط پهپهادها می‌شود باعث خواهد شد، در سال ۲۰۱۹ میلادی استفاده از پهپادها بیش‌ازپیش مورد توجه صنایع قرار گیرد.

فناوری 2019

تولید محصولات سفارشی 

سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد تولید محصولات سفارشی مختلفی خواهیم بود. امکان تولید محصولات سفارشی‌سازی شده حتی در حجم انبوه امکان‌پذیر خواهد بود. مثلا کفش‌های سفارشی که ابعاد یک پای آن بزرگ‌تر از پای دیگر باشد. آیا امکان‌پذیر خواهد بود؟ بله. سال ۲۰۱۹ میلادی برخی شرکت‌های بزرگ تولید کفش Brooks می‌توانند کفش‌های سفارشی‌سازی‌شده تولید کنند.

تولیدکنندگان خودرو نیز اولین شرکت‌‌هایی هستند که از چنین رویکردهایی در بازار استقبال می‌کنند. فولکس واگن در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از چاپگر سه‌بعدی Metal Jet اچ‌پی برای سفارشی‌سازی برخی قطعات است. BMW نیز به‌شدت در صدد سرمایه‌گذاری برای کارخانه‌ی مونیخ در جهت تولید برخی قطعات است.

فناوری 2019

شرکت‌های فعال در زمینه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی

روند آموزش کارمندان شرکت‌ها با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، به‌سرعت در حال رشد و توسعه است. تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بازار آموزش کارمندان شرکت‌ها و سازمان‌ها ارزش ۶ میلیارد دلاری در صنایع پرخطر همچون نفت، گاز و دیگر صنایع سنگین ایجاد می‌کند که کارگران در این صنایع نیاز به آموزش دارند و با هدست‌‌های واقعیت افزوده می‌توانند آموزش‌های فنی لازم را دریافت کنند تا بتوانند وارد چنین مشاغل پرخطری شوند. 

واقعیت افزوده نیز برای آموزش کارمندان شرکت‌ها بسیار کاربرد دارد. اخیرا هانی‌ول، ابزار شبیه‌سازی‌شده‌ای را با کمک فناوری واقعیت ترکیبی معرفی کرد که می‌تواند برای آموزش کارمندان این شرکت مورد استفاده قرار گیرد. این ابزار شبیه‌سازی‌شده از هولولنز مایکروسافت بهره می‌برد و برای آموزش بسیاری از کارگرانی که در صنایع مختلف مشغول فعالیت هستند، بسیار مناسب است. شرکت‌هایی نظیر بوئینگ و GE نیز از فناوری‌های مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای آموزش پرسنل خود استفاده می‌کنند. 

فناوری 2019

گجت‌های پوشیدنی‌ صنعتی

وقتی صحبت از گجت‌های پوشیدنی‌ صنعتی می‌شود، منظور فقط ساعت‌های هوشمند نیست. در سال ۲۰۱۹ میلادی، شاهد معرفی گجت‌های پوشیدنی‌ صنعتی مختلفی از جمله کلاه‌های سخت صنعتی برای جمع‌آوری داده‌ها‌ی مربوط‌به معادن، عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و لباس‌هایی بودیم که می‌توانند قدرت و توان نیروی انسانی را تقویت کنند. 

بی‌شک، توسعه‌ی گجت‌های پوشیدنی‌، به موفقیت‌های حوزه‌ی اینترنت اشیا و کاهش قیمت سنسورها مربوط می‌شود. در سال جدید، کارگران شرکت‌های تولیدی با کمک گجت‌های پوشیدنی صنعتی می‌توانند کارهای متنوعی را به‌انجام برسانند.

بینایی ماشین

بینایی ماشین

در بینایی ماشین، فناوری مبتنی بر حسگر‌های مختلف و هوش مصنوعی در هماهنگی کاملی بایکدیگر برای کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین‌های زمان پرواز، سنسورهای سه‌بعدی و یادگیری ماشینی راهکارهای خوبی به بازار ارائه می‌دهند تا به تولیدکنندگان در کنترل کیفیت، انتخاب و مرتب‌سازی وظایف کمک کنند. CBInsights معتقد است:

درحوزه‌ی فناوری‌های الکترونیک، مشکلات و نواقص مربوط‌به تولید، اغلب از نگاه نیروی انسانی پنهان می‌ماند. بینایی ماشین می‌تواند به‌صورت قابل‌توجهی در شناسایی و دسته‌بندی نواقص محصولات نقش عمده‌ای داشته باشد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات