بیوگرافی پل آلن، هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت و یکی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران دنیای فناوری

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
پل آلن هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت، در تشکیل این غول نرم‌افزاری با بیل گیتس همکاری کرد و پس از آن نیز به سرمایه‌گذاری‌های متعدد در حوزه‌ی فناوری پرداخت.
تبلیغات

پل گاردنر آلن (Paul Gardner Allen) سرمایه‌گذار، تاجر و خیّر آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۵، به‌همراه بیل گیتس، شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد. او که در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۹۷ (۱۵ اکتبر ۲۰۱۸) از دنیا رفت، در زمان مرگش در رتبه‌ی ۴۶ فهرست ثروتمندترین افراد جهان قرار داشت. او در این زمان صاحب ۱۰۰ میلیون سهم شرکت مایکروسافت بود و ثروتش در حدود ۲۰.۳ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

آلن بنیان‌گذار شرکت Vulcan نیز بود. این شرکت، وظیفه‌ی مدیریت سرمایه‌گذاری‌های و خیریه‌های آلن را بر عهده داشت. سرمایه‌گذاری میلیون دلاری آلن در حوزه‌های مختلف اعم از فناوری، رسانه، تحقیقات علمی، املاک، شرکت‌های خصوصی فضایی و سهام‌هایی در شرکت‌های دیگر بود. آلن مالک دو تیم ورزشی حرفه‌ای هم بود. Seattle Seahawks از لیگ NFL و Portland Trail Blazers از لیگ ‌NBA تحت مالکیت این سرمایه‌گذار فعالیت می‌کردند. به‌علاوه بخشی از مالکیت تیم Seattle Sounders از لیگ MLS نیز به پل آلن تعلق داشت.

پل آلن فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی زیادی داشت. او مؤسساتی تحقیقاتی در زمینه‌ی بیماری‌های مغزی و سلولی تأسیس کرده بود و علاوه بر آن، زمینه‌های مختلفی از قبیل آموزش، منابع طبیعی، خدمات اجتماعی و غیره، هدف بیش از ۲ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌های خیرخواهانه‌ی این سرمایه‌گذار بودند. هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت جوایز متعددی را نیز در طول زندگی خود دریافت کرد و در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ (۲۰۰۷ و ۲۰۰۸) در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان در مجله‌ی تایم قرار گفت.

تولد و تحصیل

پل آلن در ۱ بهمن ۱۳۳۱ (۲۱ ژانویه‌ی سال ۱۹۵۳) در سیاتل واشنگتن به دنیا آمد. پدرش کنث سام آلن و مادرش ادنا فی آلن نام داشتند. آلن به مدرسه‌ی خصوصی لیک‌ساید در سیاتل رفت و همان جا با بیل گیتس که دو سال از خودش کوچک‌تر بود، دوست شد. هر دوی آنها از همان ابتدا علاقه‌ی شدیدی به کامپیوترها نشان می‌داند. آنها از ترمینال تله‌تایپ مدرسه برای یادگیری مهارت برنامه‌نویسی استفاده کردند.

پل آلن / Paul Allen

پل آلن و بیل گیتس در سال‌های جوانی

بیل و آلن پس از مدتی از کابخانه‌ی دپارتمان علوم کامپیوتر دانشگاه واشنگتن نیز برای تمرین و یادگیری مهارت‌های کامپیوتری استفاده کردند. آنها از کامپیوترهای این کتابخانه به‌صورت تقریبا غیرقانونی استفاده می‌کردند و یک بار نیز در سال ۱۳۵۰ (۱۹۷۱) به‌خاطر این کار از کتابخانه اخراج شدند. به‌هرحال دوران نوجوانی این دو کارآفرین ماندگار دنیای فناوری، در انواع تلاش برای یادگیری زبان‌های کامپیوتری گذشت.

گیتس و آلن از دوران مدرسه با هم دوست بوده و هر دو عاشق کامپیوترها بودند

آلن در آزمون SAT نمره‌ی ۱۶۰۰ گرفت و برای ادامه‌ی تحصیلات به دانشگاه ایالتی واشنگتن رفت. او پس از دو سال دانشگاه را رها کرد تا به‌عنوان برنامه‌نویس در شرکت Honeywell در بوستون مشغول به کار شود. محل کار او نزدیک به دانشگاه هاروارد و محل تحصیل بیل گیتس بود. آلن پس از مدتی بیل را راضی کرد تا او هم تحصیلات دانشگاهی را رها کرده و در تأسیس شرکت جدید به او کمک کند.

مایکروسافت

پل و بیل در سال ۱۳۵۴ (۱۹۷۵) به ‌آلبوکرکی در نیومکزیکو رفتند و در آنجا، بازاریابی برای محصول نرم‌افزاری خود یعنی یک مترجم زبان بیسیک را شروع کردند. این محصول طی قراردادی با شرکت آمریکایی MITS آماده می‌شد. در واقع هدف اصلی آماده‌سازی زبان بیسیک برای کامپیوترهای Altair این شرکت بود. آلن پس از این قرارداد مدتی را به‌عنوان مدیر ارشد نرم‌افزار در همین شرکت گذراند.

پل آلن / Paul Allen

آلن و گیتس در اولین دفتر مایکروسافت

در همان دوران بود که پل مقاله‌ای در مجله‌ی فورچن خواند و برای نام‌گذاری شرکتش با بیل، اسم Micro-Soft را پیشنهاد داد.

انتخاب نام Micro-Soft برای شرکت، پیشنهاد آلن بود

داستان معروفی در تاریخچه‌ی شرکت مایکروسافت وجود دارد و آن هم قرارداد این شرکت برای آماده‌سازی سیستم‌عامل داس برای شرکت IBM بوده است. در واقع بیل و پل، قول سیستم‌عاملی را به مدیران آی‌بی‌ام دادند که هنوز توسعه نیافته بود. در این زمان، پل مذاکراتی را با تیم پترسون انجام داد تا سیستم‌عامل QDOS را با قیمت ۵۰ هزار دلار از او بخرد. جالب است بدانید نام این سیستم‌عامل مخفف عبارت Quick and Dirty operating system است. تیم پترسون در آن زمان کارمند شرکت Seattle Computer Products بود.

در نهایت این قرارداد امضا شد و مایکروسافت توانست سیستم‌عامل DOS را برای کامپیوترهای شخصی آی‌بی‌ام عرضه کند. این همکاری با آی‌بی‌م، ثروت زیادی را به شرکت مایکروسافت سرازیر کرد و شروعی برای ثروتمند شدن پل آلن و بیل گیتس شد. البته همکاری پل با مایکروسافت عمر زیادی نداشت و او در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲) به‌ خاطر ابتلا به بیماری لنفوم هاجکین از کار در این شرکت استعفا داد.

پل آلن / Paul Allen

بیل گیتس پس از رفتن آلن از او خواست تا بخشی از سهامش را به‌خاطر فعالیت‌های زیاد گیتس در مایکروسافت به او ببخشد. بیل پیشنهاد تقسیم شرکت به‌صورت ۴۰-۶۰ را داد و آلن نیز با آن موافقت کرد. البته در نهایت این درصد به ۳۶-۶۴ رسید. گیتس از این مرحله هم فراتر رفت و در سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳) تلاش کرد تا سهم آلن را با قیمت ۵ دلار برای هر سهم از او بخرد. البته آلن با این درخواست مخالفت کرد و تمام سهم خود را نگه داشت.

دوران پس از مایکروسافت و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ

آلن پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان و همچنین تحمل پرتو‌درمانی، سلامتی خود را بازیافت. او در سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) به‌ همراه خواهرش جو لین آلن پاتن شرکت خصوصی ولکان را تأسیس کرد تا به‌ نوعی مدیریت سرمایه‌گذاری‌های بعدی را در این شرکت انجام دهد.

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت که درآمد مناسبی را از عرضه‌ی عمومی سهام این شرکت در سال ۱۳۶۵ (۱۹۸۶) کسب کرده بود، مدتی بعد به سرمایه‌گذاری در ورزش علاقه‌مند شد. اولین تیم ورزشی که در سال ۱۳۶۷ (۱۹۸۸) توسط او خریداری شد، پورتلند تریل بلیزرز نام داشت. او دو سال بعد نیز فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی خود را با تأسیس بنیاد خیریه‌ی خانواده‌ی پل جی. آلن شروع کرد.

پل آلن / Paul Allen

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) با هدف سرمایه‌گذاری در ایده‌ها و استارتاپ‌ها وارد سیلیکون ولی شد. او و دیوید لیدل شرکت Interval research را در این منطقه تأسیس کردند که به‌صورت آزمایشگاه و انکوباتور شرکت‌های جدید فعالیت می‌کرد. این شرکت تا سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰) فعال بود و ۳۰۰ پتنت از دل آن بیرون آمد. سرمایه‌گذاری بزرگ بعدی، با خرید ۸۰ درصد از سهام Ticketmaster به ارزش ۲۴۳ میلیون دلار انجام شد که بعدا، شرکت Home Shopping Network با تبادل ۲۰۹ میلیون دلار از سهم خود، ۴۷.۵ درصد از سهام آلن را در تیکت‌مستر خریداری کرد.

فعالیت‌های گوناگون آلن در ورزش و خیریه متوقف نشد. او در سال ۱۳۷۵ (۱۹۹۶) به گروه موسیقی Grown Men ملحق شد و به‌عنوان گیتاریست در آنجا فعالیت کرد. در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۷) به فیلم‌سازی روی آورد و شرکت خصوصی فیلم‌سازی Vulcan production را تأسیس کرد. هدف بعدی، باز هم سرمایه‌گذاری ورزشی بود که با خرید تیم راگبی Seattle Seahawks محقق شد.

شرکت فیلم‌سازی پل آلن، تاکنون محصولات موفقی داشته که برخی از آنها جوایز امی، گرمی و حتی نامزدی جوایز گلدن گلوب و اسکار را نیز در سابقه‌ی خود دارند. تعداد زیادی از محصولات این شرکت، به حوزه‌ی مستند و خبر اختصاص دارند و به‌ عنوان مثال سریال We The economy این شرکت در سال (۱۳۹۳) ۲۰۱۴ جایزه‌ی Webby را برای بهترین سریال سیاسی و خبری آنلاین دریافت کرد.

پل آلن / Paul Allen

آلن در حال نواختن گیتار الکتریکی

فعالیت بعدی، ورود به دنیای مخابرات بود. آلن در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۸) سهام کنترلی Charter communication را خریداری کرد. این شرکت  در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹) اعلام ورشکستگی کرد و ضرری ۷ میلیارد دلاری به سرمایه‌ی آلن وارد کرد. به‌هرحال او بخش کمی از سهام خود را در این شرکت نگه داشت که در سال ۲۰۱۲ به ارزش ۵۳۵ میلیون دلار رسیده بود. این شرکت در نهایت در سال (۱۳۹۵) ۲۰۱۶ توسط تایم وارنر کیبل خریداری شده و پس از ادغام آنها با زیرمجموعه‌ی دیگر یعنی اسپکترام، به دومین شرکت بزرگ خدمات کابلی در آمریکا تبدیل شد.

پل آلن به‌صورت جدی در یک گروه موسیقی گیتار می‌نواخت

هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت در نهایت در ۱۹ آبان ۱۳۷۹ (۹ نوامبر سال ۲۰۰۰) به‌صورت رسمی از هیئت مدیره‌ی این شرکت استعفا داد و تنها به‌عنوان مشاوری برای مدیران اجرایی این شرکت مشغول شد. بخش زیادی از سهام آلن نیز در همین سال به فروش رفت. پل آلن پس از سرمایه‌گذاری‌های متعدد به تأسیس موزه علاقه‌مند شد و در سال ۲۰۰۰ به همراه خواهرش Experience Music Project را به‌صورت یک موزه‌ی تعاملی موسیقی تأسیس کرد. این موزه بعدا فعالیت خود را گسترش داده و در سال ۲۰۱۶ به Museum of pop Culture تغییر نام داد. علاقه‌ی آلن به موزه و تاریخ باز هم ادامه داشت و او در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۴) موزه‌ی Allen science fiction را تأسیس کرد.

اگرچه بسیاری از مردم،‌ شرکت‌های خصوصی فضایی را با نام‌هایی همچون اسپیس ایکس، بلو اوریجین و ویرجین گالکتک می‌شناسند، اما اولین شرکت این حوزه در سال ۱۳۸۳ (۲۰۰۴) و به‌نام SpaceShipOne توسط آلن تأسیس شد. فعالیت آلن در شرکت‌های فضایی ادامه داشت و او در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵)، شرکت Vulcan Aerospace را به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از ولکان تأسیس کرد که با هدف اصلاح مفهوم سفر به فضا و کاهش قیمت این سفرها فعالیت می‌کند.

پل آلن / Paul Allen

آلن و ریچارد برانسون در تصویری از مراسم اولین پرواز اسپیس‌شیپ‌وان

یکی از بخش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری پل آلن، در بازار املاک و مستغلات و شهرسازی تحت عنوان شرکت Vulcan Real Estate انجام می‌شد. او پروژه‌های بزرگ شهری همچون Seattle Streetcar را در همین شرکت انجام داده و سود زیادی را از آن به دست آورد. یکی از پرسودترین معادله‌های این شرکت املاک، فروش مجموعه‌ی اداری ۱۷۰ هزار متر مربعی به آمازون با قیمت ۱.۱۶ میلیارد دلار بود که یکی از گران‌ترین معاملات دفاتر اداری در تاریخ سیاتل شد.

پرسودترین معامله‌ی املاک آلن، فروش مجموعه‌ی اداری به آمازون بود

آلن در سینماها و سالن‌های تئاتر نیز سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داد. او چند سالن مد، سینما و هنرهای تجسمی را خریده و بازسازی کرد. یکی از این سالن‌ها، Seattle Cinarema نام داشت که در سال ۱۳۷۷ (۱۹۹۸) توسط او خریداری شد و علاوه بر بازسازی‌های داخلی و خارجی، به امکاناتی همچون صدای سه‌بعدی و دیجیتال مجهز شد. این سال اولین پروژکتور لیزری دیجیتال را در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) نصب کرد.

یکی از اقدامات پر سروصدای پل آلن، در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) رخ داد. او در این سال شکایتی را علیه چندین شرکت فناوری اعم از AOL، اپل، ای‌بی، فیسبوک، گوگل،‌ نتفلیکس، یاهو و یوتیوب تنظیم کرد که طی آن، از نقض پتنت‌هایش توسط این شرکت‌ها شاکی بود. این پتنت‌ها یک دهه قبل به نام آلن ثبت شده بودند. در نهایت شکایت او در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) در دادگاه فدرال رد شد. درخواست تجدید نظر نیز در سال بعد به دادگاه عالی آمریکا فرستاده شد که آن نیز به نتیجه نرسید. پل آلن در دفتر پتنت‌ها و نمادهای تجاری آمریکا، ۴۳ پتنت ثبت شده دارد.

پل آلن / Paul Allen

اولین موشک اسپیس‌شیپ‌وان

پل آلن در پروژه‌های نرم‌افزاری و اپلیکیشن نیز سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده است. او یکی از سرمایه‌گذاران استارتاپ نرم‌افزاری A.R.O بود که اپلیکشن ورزشی Saga را توسعه دادند. اپلیکیشن مدیریت محتوای Fayve نیز از سرمایه‌گذاری‌های پل آلن در این حوزه بوده است.

یکی از پروژه‌های اخیر سرمایه‌گذاری پل آلن، مؤسسه‌ی هوش مصنوعی او است که تحت عنوان Allen Institute for artificial intelligence در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) تأسیس شد. تحقیقات و مهندسی در حوزه‌ی هوش مصنوعی، از پروژه‌های اصلی این مؤسسه هستند و تاکنون پروژه‌های بزرگی همچون Aristo، Semantic Scholar، Euclid و Plato در این شرکت انجام شده‌اند.

او در پروژه‌های متعدد کاوش عمیق دریا نیز همکاری و سرمایه‌گذاری کرده بود که برخی از آنها به کشفیات ارزشمندی از جنگ جهانی دوم مانند USS Indianapolis انجامید.

پل آلن / Paul Allen

فعالیت‌های خیرخواهانه

آلن در طول زندگی خود مجموعا ۲ میلیارد دلار کمک‌های مختلف را با اهدافی همچون علم، فناوری، تحصیل، حفاظت از محیط زیست، هنر و جامعه اهدا کرده است. همان‌طور که گفته شد بنیاد خانوادگی آلن مسئول پیگیری و اجرای این فعالیت‌های خیرخواهانه بوده است. آلن در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) در پیمان بخشش یا The Giving Pledge ثبت‌نام کرد و متعهد شد که نیمی از ثروت خود را به فعالیت‌های عام‌المنفعه اختصاص دهد. پل آلن به‌خاطر فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی خود جوایز متعددی از جمله مدال اندرو کارنگی در فعالیت‌های بشردوستانه را دریافت کرده است.

یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی آلن، سلامت و تحقیقات بود. او در سال ۱۳۸۲ (۲۰۰۳) مؤسسه‌ی تحقیقات مغزی Allen Institute for Brain Science را تأسیس کرد. آلن در مجموع ۵۰۰ میلیون دلار به این مؤسسه کمک کرده که آن را به بزرگترین دریافت‌کننده‌ی کمک‌های خیرخواهانه‌ی این سرمایه‌گذار بدل کرده است.

مؤسسه‌ی تحقیقات مغز آلن، ابزارهای تحقیقات مغز را برای جامعه‌ی علمی جهان توسعه می‌دهد. برخی از بزرگترین پروژه‌های انجام شده در این مؤسسه عبارتند از Allen Mouse Brain Atlas، Allen human Brain Atlas و Allen Mouse Brain Connectivity Atlas.

پل آلن / Paul Allen

آلن در مرکز تحقیقات مغز

فعالیت بعدی آلن در حوزه‌ی سلامت عمومی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری او در تأسیس مؤسسه‌ی تحقیقات سلولی در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) انجام شد. این مؤسسه، یک مدل مجازی از سلول‌ها توسعه می‌دهد تا درمان را برای بیماری‌های مختلف کشف کند. مؤسسه‌ی تحقیقات سلولی آلن مانند دیگر شرکت‌های او در حوزه‌ی سلامت، نتایج یافته‌های خود را به‌صورت عمومی منتشر می‌کند.

تمام نتایج تحقیقات موسسات آلن به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند

مؤسسه‌ی تحقیقاتی علوم زیستی با نام Paul G. Allen Frontiers Group نیز در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) با سرمایه‌گذاری اولیه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری آلن تأسیس شد. این گروه با هدف کشف روش‌های جدید در حوزه‌ی فناوری‌های زیستی فعالیت می‌کند.

حفاظت از محیط زیست و گونه‌های جانوری یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی پل آلن بوده است. او در پروژه‌های متعددی همچون پروژه‌ی سرشماری عظیم فیل‌های آفریقایی، پروژه‌ی دانشگاه بریتیش کلمبیا با نام Sea Around US برای مقابله با ماهیگیری غیرقانونی و تعدادی پروژه‌ی دولت آمریکا برای جلوگیری از شکار غیرقانونی سرمایه‌گذاری کرد.

آلن در پروژه‌های برق‌رسانی و تأمین نیرو در کشورهای دیگر نیز فعالیت کرده است. او در پروژه‌‌ی برق‌رسانی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر در کنیا، تأمین اینترنت برای مناطق روستایی آفریقا در پروژه‌ی Mawingu Networks و پروژه‌ی تأمین برق از انرژی خورشیدی Off Grid electric سرمایه‌گذاری کرده است.

پل آلن / Paul Allen

پل آلن در کنار استیو وزنیاک

این سرمایه‌گذار خیّر برای مقابله با ویروس ابولا نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگی انجام داده است. کمک ۱۰۰ میلیون دلاری او برای مبارزه با این اپیدمی در غرب آفریقا، آلن را به بزرگترین سرمایه‌گذار شخصی برای مقابله با این ویروس بدل کرد. او وب‌سایتی را نیز برای افزایش اطلاع‌رسانی در مورد این ویروس و بیماری تأسیس کرد که عملیات جذب سرمایه برای مقابله با ابولا را نیز مدیریت می‌کرد.

پل آلن بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار شخصی در مبارزه با ویروس ابولا بود

آلن در حوزه‌ی آموزش نیز سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام داد. او در سال ۱۳۶۸ (۱۹۸۹)، مبلغ ۲ میلیون دلار را به دانشگاه واشنگتن اهدا کرد تا کتابخانه‌ای را به یاد پدرش که زمانی استادیار این دانشگاه بوده است، تأسیس کند. این سرمایه‌گذاری در سال‌های بعدی افزایش یافت و نام مادر آلن که یک عاشق کتاب بود نیز در نام آن اضافه شد.

یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های آلن در حوزه‌ی آموزش در سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۰) و با اهدای ۲۶ میلیون دلار به دانشگاه‌ ایالتی واشنگتن انجام شد. او این مبلغ را برای تأسیس دانشکده‌ی دانشکده‌ی Global Animal Health به این دانشگاه پرداخت کرد. تحقیقات دانشگاهی نیز هدف سرمایه‌گذاری‌های این خیّر بزرگ بوده‌اند و پروژه‌های خواندن کد مورفوژنیک در دانشگاه‌های تافتس و استنفورد با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری او انجام می‌شوند.

پل آلن / Paul Allen

آخرین سرمایه‌گذاری پل آلن در پروژه‌های دانشگاهی، مبلغ ۴۰ میلیون دلار بود که در سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به‌علاوه‌ی ۱۰ میلیون دلار از سمت مایکروسافت، صرف دپارتمان مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه واشنگتن شد. این دانشکده پس از بازسازی و اصلاح ساختاری به دانشکده‌ی پل.جی آلن تغییر نام می‌دهد.

نکته‌ی جالب توجه آن است که این سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های جدی در حوزه‌ی علوم و سلامت، باعث شد تا یک مگس گلزار به نام پل آلن نام‌گذاری شود. 

زندگی شخصی و مرگ

لنفوم هاجکین هیچ‌گاه او را رها نکرد و در نهایت باعث مرگش شد

همان‌طور که گفته شد آلن در سال ۱۳۶۱ (۱۹۸۲) مبتلا به لنفوم هاجکین شد و پس از ماه‌ها پرتودرمانی و سپس پیوند مغز استخوان، به‌طور کامل درمان شد. این بیماری در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) به شکلی دیگر و با نام لنفوم غیرهاجکین به او حمله کرد و بار دیگر با همان روش‌های قبلی درمان شد. در نهایت این بیماری در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸) بار دیگر به سراغ آلن آمد و او در ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) این سال، از دنیا رفت. پل آلن هیچ‌گاه ازدواج نکرد و فرزندی هم نداشت.

آلن در سن ۶۵ سالگی از دنیا رفت و خواهرش جودی، در بیانیه‌ای پس از مرگ او نوشت:

با این‌که اکثر مردم پل آلن را به‌عنوان یک فعال حوزه‌ی فناوری و خیّر می‌شناسند، او برای ما یک برادر، دایی و دوستی عالی بود. خانواده و دوستان پل از در کنار او بودن و شوخ‌طبعی، گرمی،‌ بخشندگی و مهربانی او لذت می‌بردند.او در کنار تمام مشغله‌های خود، همیشه زمان خالی برای خانواده داشت. اکنون که در غم از دست دادن او هستیم، عمیقا تلاش‌ها و نگرانی‌ها و اهمیت دادن او به مسائل جهان، قدردان هستیم.
پل آلن / Paul Allen

اشخاص بزرگ متعددی پس از مرگ این متخصص کامپیوتر و سرمایه‌گذار خیّر در مورد او بیانیه صادر کرده‌اند. در این میان، صحبت‌های بیل گیتس درباره‌ی پل آلن، دوست و همکار قدیمی او از همه قابل توجه‌تر است:

من از مرگ دوست و همکار قدیمی‌ام، پل آلن بسیار متأثر هستم. از روزهای ابتدایی در مدرسه‌ی لیک‌ساید، تا تأسیس مایکروسافت و فعالیت‌های خیرخواهانه‌ی مشترک پس از آن، پل همیشه شریکی قابل احترام و دوستی واقعی بود. دنیای کامپیوترهای شخصی بدون او وجود نداشت.اما آلن تنها به تأسیس یک شرکت قانع نبود. او زندگی و توجهش را به کاری دیگر یعنی بهبود زندگی مردم و قدرت دادن به جوامع معطوف کرد. او همیشه معتقد بود اگر می‌شود کاری را بهتر انجام داد، باید آن را انجام دهیم.پل عاشق زندگی و اطرافیانش بود. قطعا او لیاقت زندگی بیشتر را داشت اما به‌هرحال مشارکت او در دنیای فناوری و فعالیت‌های خیرخواهانه، تا نسل‌های آینده در یادها خواهند ماند.

در مورد علاقه‌مندی‌های شخصی آلن، پیش‌تر موسیقی را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علایق این سرمایه‌گذار معرفی کرده‌ایم. یکی دیگر از تفریحات او، قایق شخصی‌اش به نام Octopus بود که در با ۱۲۶ متر طول در سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳) در رتبه‌ی چهاردهمین یات‌ موتوری بزرگ جهان قرار گرفت. این یات مجهز به دو هلیکوپتر، یک زیردریایی، استخر شنا، استودیوی موسیقی و زمین بسکتبال است.

پل آلن / Paul Allen

یات پل آلن با نام Octopus

البته یات پل آلن تنها برای مصارف تفریحی استفاده نمی‌شد. او این قایق تفریحی را برای پروژه‌های متعدد جستجوی یادگارهای جنگ جهانی و همچنین یافتن نیروهای نظامی و تحقیقات دریایی قرض می‌داد. به‌علاوه این یات عضوی از گروه داوطلبانه‌ی AMVER است که به‌صورت یک سیستم گزارش‌دهی دریایی برای اطلاع‌رسانی افراد دچار بحران در دریا فعالیت می‌کند.

قایق آلن دربسیاری از پروژه‌های عمومی به‌صورت داوطلبانه استفاده شده است

آلن علاوه بر اختاپوس، یک یات دیگر نیز با نام Tatoosh داشت. این قایق تفریحی نیز در بین ۱۰۰ قایق بزرگ جهان قرار دارد. در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) شایعه شد که این قایق به مرجان‌های جزایر کایمن آسیب وارد کرده است. پس از آن آلن و شرکت ولکان به‌همراه دپارتمان محیط زیست آمریکا، برنامه‌ای را برای بازسازی این پدیده‌های طبیعی در جزایر مذکور اجرا کردند.

پل آلن یک کتاب چاپ شده نیز در رزومه‌ی خود دارد. این کتاب که نوعی بیوگرافی و یادداشت تاریخی است با نام Idea Man: A Memoir by Cofounder of Microsoft در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) چاپ شد و داستان آشنایی آلن با کامپیوترها در سنین کودکی، ایده‌پردازی برای مایکروسافت، جذب بیل گیتس به آن و راه‌اندازی موفق‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان را تعریف می‌کند.

پل آلن / Paul Allen

یات Tatoosh

جوایز و افتخارات

همان‌طور که گفته شد آلن در سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ (۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ میلادی) در فهرست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار مجله‌ی تایم قرار گرفت. شرکت‌های تحت مدیریت او همچون اسپیس‌شیپ‌وان نیز جوایزی را دریافت کرده‌ند. فعالیت آلن در حوزه‌ی مخابرات و رسانه نیز باعث شد تا او در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) جایزه‌ی ونگارد را از انجمن ملی مخابرات آمریکا دریافت کند.

آلن از دانشگاهی که روزی رها کرده بود، دکترای افتخاری دریافت کرد

مالکیت تیم‌های ورزشی نیز افتخاراتی را برای آلن به همراه داشت. او در سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) جایزه‌ی ورزشی اورگان را به‌خاطر مدیریت طولانی‌مدت تیم تریل بلیزرز دریافت کرد. شهر سیاتل و کمیسیون ورزشی این شهر نیز در سال ۱۳۹۰ (۲۰۱۱) او را به‌عنوان شهروند سال انتخاب کرد. پس از آن این جایزه به نام جایزه‌ی پل آلن شناخته می‌شود.

اغلب جوایز و افتخارات دیگر آلن به خاطر فعالیت‌های خیرخواهانه به او اهدا شده است. مجله‌ی آنلاین فعالیت‌های بشردوستانه‌ی Inside Philantrophy در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) به‌خاطر تلاش‌های آلن برای ریشه‌کن کرد ابولا، جایزه‌ی برتر سال را به او اهدا کرد. البته فعالیت‌های او برای حفظ اقیانوس‌ها و تأسیس مراکز تحقیقاتی نیز در اهدای این جایزه نقش داشتند. او برای مقابله با این ویروس، جایزه‌ی Champion for Global Health Award را نیز در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵) از مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دریافت کرد.

دانشگاه ایالتی واشنگتن که پل، تحصیل در آن را نیمه‌کاره رها کرده بود، بالاترین مدرک افتخاری خود را با نام Regents' Distinguished Alumnus Award به او اهدا کرد. دانشگاه نلسون ماندلا، دانشگاه لوزان و دانشگاه Cold Spring Harbor Laboratory نیز مدارک دکترای افتخاری خود را به پل آلن اهدا کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات