بررسی آیفون 8 اپل

چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 29 دقیقه
بررسی آیفون 8، نسل جدید گوشی‌ هوشمند اپل که به‌تازگی با ویژگی‌هایی نظیر بدنه‌ی شیشه‌ای، تراشه‌ی قدرتمند A11 Bionic و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم وارد بازارهای جهانی شده است.
تبلیغات

فرمول اپل در بازار گوشی‌ هوشمند جواب داده است و این مسئله بر کسی پوشیده نیست، این غول دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر تنها به عرضه‌ی دو گوشی و تصاحب بازار با آن‌ها بسنده می‌کرد؛ اما امسال به مناسبت دهمین سالگرد ورود آیفون به دنیای گوشی‌های هوشمند، داستان کمی متفاوت‌تر از گذشته است. اپل در کنار دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس، یک گوشی کاملا متفاوت با ساخته‌های پیشین خود معرفی کرده است که به‌گفته‌ی کارشناسان فروش، دو گوشی دیگر را با چالش روبه‌رو خواهد کرد. در این بین آیفون ۸ به دلیل ابعاد کوچک‌تر خود همپوشانی کمتری با آیفون 10 خواهد داشت؛ از این رو احتمالا بازار روی خوش‌تری نسبت به آیفون ۸ پلاس به آن نشان خواهد داد.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

دیدن یک طراحی کاملا آشنا و در برخی بخش‌‌ها کاملا مغایر با ایده‌آل‌های بازار این‌ روزها، باعث شده است بسیاری از کاربران و کارشناسان استفاده از عدد ۸ در نام این دو گوشی جدید را نپسندند. اما اپل استفاده از پردازنده‌ی فوق‌العاده‌ی A11 Bionic و دوربین بهبودیافته را برای این نام‌گذاری کافی می‌داند. پیش از ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) و معرفی آیفون‌های جدید تقریبا مشخص بود که اپل با ۳ آیفون به استقبال جشن تولد ۱۰ سالگی اصلی‌ترین محصول خود خواهد رفت؛ اما بسیاری نام‌های آیفون ۷ اس و ۷ اس پلاس را برای این دو گوشی متصور بودند.

آیفون‌های امسال به‌صورت هوشمندانه‌ای سه جامعه‌ی مختلف از کاربران را هدف قرار داده‌اند؛ اولین دسته از کاربران هدف، علاقه‌مندان به گوشی‌های کوچک و خوش‌دست هستند. دسته‌ی دوم کسانی هستند که به‌دنبال یک فبلت مبتنی بر iOS هستند و توان پرداخت قیمت بالای آیفون ۱۰ را ندارند. دسته‌ی‌ سوم هم به‌دنبال یک محصول نو‌آورانه از برند محبوب خود هستند که با داشته‌های پیشین آن‌ها تفاوت‌های بنیادی دارد. 

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

در بررسی پیش روی به تغییرات آیفون ۸ نسب به نسل پیشین، عملکرد بخش‌‌های مختلف آن و بررسی نقاط ضعف و قوت این گوشی خواهیم پرداخت. شاید برای شما نیز سؤال باشد که آیا آیفون ۸ گزینه‌ای ایده‌‌‌آل برای پرداخت ۷۰۰ دلار خواهد بود یا خیر؟ آیا تغییرات آیفون ۸ نسبت به آیفون ۷ برای خرید آن کافی خواهد بود یا خیر؟ برای پاسخ به این سؤالات و ابهامات دیگر در مورد این گوشی، با بررسی زومیت از آیفون ۸ همراه باشید.

گوشی آیفون ۸ توسط فروشگاه اپل ان‌آی‌‌سی (NIC) برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است. شما می‌توانید مدل‌های ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۸ را از این فروشگاه اینترنتی با قیمت‌های ۳ میلیون و ۲۹۹ هزار تومان و ۳ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان پیش‌خرید کنید. شما می‌توانید برای مقایسه‌ی مشخصات فنی آیفون‌های جدید با رقبا، قیمت گوشی و اطلاع از قیمت آیفون،‌ قیمت موبایل سامسونگ، قیمت موبایل هواوی و قیمت موبایل شیائومی از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

مشخصات فنی 

مشخصات فنی آیفون‌های ۲۰۱۷ در برابر مدل‌های ۲۰۱۶

مشخصات / مدل

آیفون ۷

آیفون ۷ پلاس

آیفون  ۱۰

آیفون ۸

آیفون ۸ پلاس

قیمت

۶۴۹/۷۴۹/۸۴۹ دلار

۷۴۹/۸۴۹/۹۴۹ دلار

۹۹۹/۱۱۴۹ دلار

۶۹۹/۸۴۹ دلار

۷۹۹/۹۴۹ دلار

ابعاد

۷.۱×۶۶۷.۱×۱۳۸.۳ میلی‌متر

۷.۳×۷۷.۹×۱۵۸.۲ میلی‌متر

۷.۷×۷۰.۹×۱۴۳.۶ میلی‌متر

۷.۳×۶۷.۳×۱۳۸.۴ میلی‌متر

۷.۵×۷۸.۱×۱۵۸.۴ میلی‌متر

وزن

۱۳۸ گرم

۱۸۸ گرم

۱۷۴ گرم

۱۴۸ گرم

۲۰۲ گرم

ابعاد نمایشگر

۴.۷ اینچ

۵.۵ اینچ

۵.۸ اینچ

۴.۷ اینچ

۵.۵ اینچ

وضوح نمایشگر

۷۵۰×۱۳۳۴

۱۰۸۰×۱۹۲۰

۱۱۲۵‍×۲۴۳۶

۷۵۰×۱۳۳۴

۱۰۸۰×۱۹۲۰

نوع نمایشگر

رتینا HD

رتینا HD

سوپر رتینا

آی‌پی‌اس LCD

آی‌پی‌اس LCD

باتری

۱۹۶۰ میلی‌آمپر ساعت

۲۹۰۰ میلی‌آمپر ساعت

--

--

--

حافظه داخلی

۳۲/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۳۲/۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

۶۴/۲۵۶ گیگابایت

دوربین اصلی

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8

دوگانه ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.8

دوگانه ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.4

۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8

دوگانه ۱۲ مگاپیکسل

دیافراگم f/1.8 و f/2.8

دوربین جلو

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

۷ مگاپیکسل

دیافراگم f/2.2

فیلم‌برداری

۴کی، ۳۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۳۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه

۴کی، ۶۰ فریم‌برثانیه

جی‌پی‌اس

بله

بله

بله

بله

بله

ان‌اف‌سی

بله

بله

بله

بله

بله

بلوتوث

نسخه ۴.۲

نسخه ۴.۲

نسخه ۵.۰

نسخه ۵.۰

نسخه ۵.۰

تراشه

اپل A10 فیوژن

اپل A10 فیوژن

اپل A11 بایونیک

اپل A11 بایونیک

اپل A11 بایونیک

پردازنده

۲.۳۴ گیگاهرتز چهار هسته‌ای

۲.۳۴ گیگاهرتز چهار هسته‌ای

شش هسته‌ای

شش هسته‌ای

شش هسته‌ای

پردازنده گرافیکی

PowerVR Series 7XT GT7600 Plus

PowerVR Series 7XT GT7600 Plus

اختصاصی اپل

اختصاصی اپل

اختصاصی اپل

حافظه رم

۲ گیگابایت

۳ گیگابایت

۳ گیگابایت

۲ گیگابایت

۳ گیگابایت

وای‌فای

Dual band, 802.11a/b/g/n/ac

Dual band, 802.11a/b/g/n/ac

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, hotspot

سیستم‌عامل

آی‌اواس ۱۰

آی‌اواس ۱۰

آی‌اواس ۱۱.۰

آی‌اواس ۱۱.۰

آی‌اواس ۱۱.۰

اتصالات

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

رابط لایتنینگ

طراحی

اپل در سال ۲۰۱۴ و با معرفی آیفون ۶، زبان طراحی گوشی‌های هوشمند خود را تغییر داد؛ گویی ساکنان کوپرتینو علاقه‌ی بسیاری به طراحی این محصول داشتند؛ چرا که از آن سال تاکنون، ظاهر آیفون‌های جدید به‌ استثناء موارد جزئی و قابل چشم‌پوشی، بدون تغییر باقی مانده است. درحالی‌که امسال به رسم سال‌های گذشته، انتظار معرفی آیفون ۷ اس و ۷ اس پلاس را داشتیم، اپل با کنار گذاشتن این روش نام‌گذاری، آیفون‌های امسال را با نام آیفون ۸ و ۸ پلاس معرفی کرد.

برخلاف آنچه نام این محصولات تداعی می‌کند، زبان طراحی کلی آن‌ها تغییر چندانی ندارد. گوشه‌های گرد، کلیدهای کنترل صدا، برآمدگی دوربین، پورت لایتنینگ و حاشیه‌های ضخیم نمایشگر، همگی در همان فُرمی قرار دارند که طی سال‌های اخیر تجربه کرده‌ایم. اکنون آیفون ۸ به‌صورت جزئی بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده است؛ اما تفاوت‌ (۰.۱ میلی‌متر بلندتر، ۰.۲ میلی‌متر عریض‌تر، ۰.۲ میلی‌متر ضخیم‌تر و ۱۰ گرم سنگین‌تر) به‌اندازه‌ای نیست که نتوان آن را در کِیس آیفون ۷ جا داد!

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8
اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8
اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8
اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

همانند گذشته، کلید پاور در لبه‌ی سمت راست فریم جای گرفته است و لبه‌ی سمت چپ از کلیدهای کنترل حجم صدا و سویچ نوتیفیکیشن میزبانی می‌کند. کلید هوم فورس‌تاچ یکپارچه با تاچ‌ آی‌دی در حاشیه‌ی پایین نمایشگر قرار دارد؛ اما احتمالا آخرین‌ باری است که استفاده از کلید هوم را در گوشی‌های آیفون تجربه می‌کنیم. پورت لایتنینگ آیفون ۸ / ۸ پلاس در لبه‌ی پایین فریم و در کنار اسپیکرها قرار دارد و متأسفانه همانند نسل گذشته، خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست؛ اما خوشبختانه تبدیل لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متر هدفون در داخل جعبه‌ی گوشی موجود است.

طراحی تکراری از جنسی متفاوت

مهم‌ترین تفاوت ظاهری آیفون‌های جدید نسبت به مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵، جنس بدنه‌ی آن‌ها محسوب می‌شود. کوپرتینونشین‌ها با کنار گذاشتن طراحی فلزی، ترکیب فلز و شیشه‌ را برای مدل‌های ۲۰۱۷ انتخاب کرده‌اند؛ ترکیبی که این روزها به فرمولی موفق در بین تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند بدل شده است. اپل طراحی آیفون ۸ / ۸ پلاس را ترکیبی از مقاوم‌ترین پنل‌‌های شیشه‌ای در بین گوشی‌های هوشمند و فریمی هم‌رنگ با بدنه توصیف می‌کند؛ فریمی از جنس آلومینیوم سری ۷۰۰۰ که در صنایع هوایی به‌ کار می‌رود.

اپل آیفون 8 / Apple iPhone 8

پنل‌های جلو و پشتی آیفون ۸ / ۸ پلاس از شیشه‌ای ساخته شده‌اند که به ادعای اپل، لایه‌ی تقویت‌کننده‌ی آن ۵۰ درصد عمیق‌تر است و در پس آن‌ها زیرساختی جدید از جنس فولاد وجود دارد. البته‌ بی‌شک این موضوع به مفهوم مقاومت آیفون‌های جدید در برابر ضربه نیست و به‌طور حتم، پوشش بدنه‌ی شیشه‌ای آیفون بر شکنندگی آن افزوده است؛ بنابراین استفاده از کِیس را همراه این گوشی‌ها توصیه می‌کنیم.

پنل‌های شیشه‌ای آیفون را پوشش اولئوفوبیکی فرا گرفته است که به ادعای اپل، زدودن اثر انگشت را از روی گوشی آسان‌تر می‌کند. پنل پشتی آیفون ۸ / ۸ پلاس بسیار زیبا به‌ نظر می‌رسد و لمس آن نیز حس فوق‌العاده‌ای به‌ کاربر منتقل می‌کند. البته همانند هر گوشی شیشه‌ای دیگری، آیفون ۸ به‌راحتی اثر انگشت را به خود جذب می‌کند؛ اما این مسئله در قیاس با گوشی براقی چون اچ‌تی‌سی یو ۱۱، کمتر به چشم می‌خورد.

 

 

به‌ لطف شیشه‌ای‌ بودن پنل پشتی آیفون ۸ / ۸ پلاس، اکنون این گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌‌کنند و خوشبختانه کوپرتینونشین‌ها استانداردی انحصاری برای این قابلیت توسعه نداده و استاندارد بی‌سیم Qi را ترجیح داده‌اند؛ بنابراین آیفون ۸ / ۸ پلاس اصولا باید با هر پد شارژ بی‌سیم موجود در بازار سازگار باشند. یکی دیگر از مزایای پنل‌های شیشه‌ای نسبت به بدنه‌ی فلزی، امکان عبور سیگنال‌های مخابراتی از آن‌ها است. بنابراین آیفون‌های شیشه‌ای ۲۰۱۷ عاری از هرگونه نوار پلاستیکی برای تقویت آنتن‌دهی گوشی هستند؛ نوارهایی که طی سال‌های اخیر به بخشی جدایی‌ناپذیر از زبان طراحی آیفون بدل شده بودند.

شارژ بی‌سیم؛ ارمغان طراحی شیشه‌ای

از تغییرات دیگر طراحی آیفون می‌توان به محدود شدن رنگ‌ها به طلایی، نقره‌ای و خاکستری (دیگر خبری از نسخه‌های رُزگلد و مشکی براق نیست)، حذف‌ شدن عبارت «Designed by Apple in California» از پشت گوشی و قرارگیری لوگوی براق اپل زیر پوشش شیشه‌ای آن اشاره کرد. در سال ۲۰۱۷ بسیاری از پرچم‌داران اندروید عاری از هرگونه برآمدگی دوربین هستند؛ اما گویی اپل کماکان توانایی چنین کاری را ندارد؛ چرا که متأسفانه هنوز هم دوربین اصلی آیفون، برآمدگی قابل توجهی نسبت به پنل پشتی دارد؛ حتی آیفون هزار دلاری و آینده‌نگرانه‌ی کوپرتینونشین‌ها نیز از چنین مشکلی رنج می‌برد.

بررسی آیفون 8  /  Apple iPhone 8

درحالی‌که گوشی‌هایی مانند گلکسی‌ نوت ۸ و ال‌جی وی ۳۰ گواهی IP68 را کسب کرده‌اند، اپل موفق به دریافت گواهی IP67 از مؤسسه‌ی IEC برای گوشی‌های آیفون ۸ / ۸ پلاس شده است؛ بنابراین روی کاغذ، گوشی‌های جدید کوپرتینونشین‌‌ها مقاومت خوبی در برابر آب‌ و گردوغبار دارند و می‌توانند به مدت ۳۰ دقیقه، فشار آب را در عمق ۱.۵ متری تحمل کنند.

اگرچه طراحی شیشه‌ای، بر جذابیت آیفون‌های جدید افزوده است؛ اما پنل جلویی و حاشیه‌های بسیار ضخیم نمایشگر آن، طراحی گوشی‌های چند سال پیش را در ذهن تداعی می‌کند. طراحی آیفون ۸ / ۸ پلاس در برابر گوشی‌های بدون حاشیه‌ای همچون گلکسی نوت ۸، ال‌جی وی ۳۰ و شیائومی می میکس ۲ بسیار قدیمی و خسته‌کننده به‌ نظر می‌رسد. 

نمایشگر

واژه‌ی اولد را از این پس بیشتردر دنیای گوشی‌های هوشمند خواهیم شنید؛ شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی گوشی به‌دنبال یافتن تأمین‌کننده‌ی این پنل‌ها برای گوشی‌های امسال و سال آینده‌ی خود هستند. اپل همواره از پنل‌های باکیفیت LCD در گوشی‌هایش استفاده کرده؛ اما این شرکت با رونمایی از آیفون ۱۰ نشان داد که وقت تغییر فرا رسیده است. آیفون ۸ و ۸ پلاس همچنان با نمایشگرهایی با نسبت تصویر رایج ۱۶ به ۹ و از نوع LCD وارد بازار شده‌اند. اگر مشکلات تأمین‌ پنل‌ اولد را که از محدود بودن تولیدکنندگان و تقاضای زیاد سرچشمه می‌گیرد نادیده بگیریم، احتمالا آیفون ۸ و ۸ پلاس آخرین آیفون‌های مجهز به پنل‌ LCD خواهند بود.

اپل آیفون 8 / Apple iPhone 8

کمتر شرکتی در بازار کنونی از نمایشگر ۴.۷ اینچی برای گوشی‌های بالارده‌ی خود استفاده می‌کند؛ اما اپل همچنان به این ابعاد پایبند است. نمایشگری با رزولوشن ۱۳۳۴ در ۷۵۰ که تنها ۶۵.۴ درصد از پنل جلوی گوشی را پوشانده است روی کاغذ حرفی برای گفتن در مقابل رقبا ندارد؛ این نسبت نمایشگر به بدنه حتی از آیفون ۸ پلاس پایین‌تر است. تراکم پیکسلی این نمایشگر از برادر بزرگ‌تر خود کمتر است؛ تراکم پیکسلی آیفون ۸ و ۸ پلاس به ترتیب برابر ۳۲۶ و ۴۰۱ پیکسل بر اینچ است. چنین تراکمی برای یک پرچم‌دار در سال ۲۰۱۷ پذیرفتنی نیست و یکی از ضعف‌های نمایشگر آیفون ۸ محسوب می‌شود.

نمایشگر قدیمی با قابلیت تغییر خودکار دمای رنگ

اگر از بحث رزولوشن نمایشگر ‌آیفون ۸ بگذریم، با یکی از بهترین نمونه‌های LCD بازار در نمایش دقیق رنگ‌ها روبه‌رو هستیم. نادیده گرفتن عملکرد مناسب نمایشگر آیفون ۸ در زیر نور آفتاب و بازتاب کمِ نور از نمایشگر آن بی‌انصافی است. نمایشگر از نظر عملکرد تقریبا همان چیزی است که پیش از این در آیفون ۷ دیده بودیم؛ با این حال اضافه شدن قابلیت True Tone به بهتر شدن تجربه‌ی استفاده از آن کمک کرده است.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

نمایشگر آیپدهای جدید اپل از قابلیتی با نام «True Tone» برای تنظیم شدت نور پنل و رنگ استفاده می‌کنند. خوشبختانه هر سه آیفون جدید معرفی‌شده‌ی امسال به این قابلیت مجهز شده‌اند. در زمان فعال بودن این قابلیت، گوشی با دریافت شدت و دمای نور محیط بهترین تنظیمات را به‌صورت خودکار برای نمایشگر انتخاب خواهد کرد. گوشی با کمک حسگر اندازه‌گیری نور محیط، شرایط نوری را تشخیص می‌دهد؛ برای مثال در محیطی که در آن از لامپ‌‌های آفتابی که دمای رنگ گرم‌تری دارند از آیفون ۸ استفاده کنید، True Tone رنگ‌های نمایشگر را کمی گرم‌تر از حالت عادی به شما نمایش می‌دهد. این مسئله برای محیط‌هایی با نور سرد‌تر و آسمان ابری برعکس است. به لطف این قابلیت، چشمان کاربر به‌راحتی خود را با نمایشگر وفق می‌‌دهند و کمتر خسته می‌‌شوند؛ توصیه می‌کنیم حتما با مراجعه به تنظیمات نمایشگر، این قابلیت را فعال کنید.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

V30

3.71

0

591

0

706

Galaxy note 8

2.85

0

738

0

1074

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

برای ارزیابی کنتراست و روشنایی نمایشگر آیفون ۸، آن را در آزمایشگاه زومیت مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که انتظار داشتیم، این نمایشگر در دو بخش روشنایی و نمایش رنگ مشکی سربلند بود. حداکثر روشنایی ۶۵۸ نیتی آیفون ۸ نه‌تنها از نمونه‌های LCD بازار بهتر است، بلکه برخی از گوشی‌‌های مجهز به پنل اولد را نیز به چالش می‌کشد. رنگ مشکی نمایشگر این گوشی با توجه نوع پنل آن رضایت‌بخش است با این وجود هنوز تفاوت محسوسی با نمونه‌های اولد دارد. عملکرد نمایشگر این گوشی در بحث روشنایی حداقل را نمی‌توان با دو بخش دیگر مقایسه کرد؛ به‌طوری که با یک نتیجه‌ی تقریبا معمولی در گوشی‌های پرچم‌دار و بالارده روبه‌رو هستیم. نسبت کنتراست Native برای نمایشگر این گوشی، ۳۳۷ به دست آمد.

اسپیکر

اپل استفاده از اسپیکرهای استریو در گوشی‌های هوشمند خود را برای نخستین‌ بار با آیفون ۷ / ۷ پلاس و با هدف بالا بردن «گستره‌ی دینامیکی صدا» آغاز کرد؛ این روند در آیفون ۸ / ۸ پلاس نیز ادامه یافته است. اسپیکرهای استریوی آیفون در لبه‌ی پایین فریم گوشی و حاشیه‌ی بالای نمایشگر (یکپارچه‌شده با اسپیکر مکالمه) قرار دارند و اکنون بنا به ادعای کوپرتینونشین‌ها، صدای باس عمیق‌تر و غنی‌تری ارائه می‌دهند و حجم صدای خروجی آن‌ها ۲۵ درصد افزایش یافته است. آیفون ۸ / ۸ پلاس از بلوتوث ۵.۰ نیز پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین درصورت استفاده از هدست‌ بی‌سیم، تجربه‌ی بهتر، سریع‌تر و با پشتیبانی از بُردهای طولانی‌تری نسبت به بلوتوث ۴.۲ آیفون ۷ خواهید داشت.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

در ارزیابی‌های ما، خروجی صدای اسپیکر آیفون ۸ نه‌تنها از لحاظ بلندی با گوشی اچ‌تی‌سی یو ۱۱ برابری داشت، بلکه کیفیت و شفافیت آن نیز بسیار عالی بود؛ به‌طوری که در بالاترین حجم، صدایی واضح، عاری از نویز و شفاف به‌ گوش می‌رسید. خروجی صدای هدفون آیفون ۸ نیز مثال‌زدنی و لذت‌بخش بود؛ البته نمی‌توان عملکرد آن را از این حیث با گوشی‌های مجهز به مبدل دیجیتال به آنالوگ مانند ال‌جی وی ۳۰ برابر دانست.

نرم‌افزار و رابط کاربری

در بررسی ‌آیفون ۸ پلاس به بخش نرم‌افزاری آن پرداختیم و نگاهی گذرا به قابلیت‌های iOS 11 داشتیم. آیفون ۸ همانند برادر بزرگ‌تر خود با نسخه‌ی یازدهم iOS راهی بازار شده است. این نسخه از سیستم‌عامل محبوب iOS تغییرات بزرگ و کوچک زیادی به خود دیده است. از بازطراحی اپلیکیشن‌های اصلی گرفته تا کنترل سنتر کاملا جدید، به هرچه لذت‌بخش‌تر شدن تجربه‌ی استفاده از این سیستم‌عامل کمک شایانی کرده است.

بررسی آیفون ۸ / iphone 8 review

یکپارچگی iOS و سخت‌افزار استفاده‌شده در آیفون‌ها، نقطه‌ی قوت آن‌ها در مقابله با رقبای اندرویدی محسوب می‌شود. به‌روزرسانی هم‌زمان گوشی‌ها حتی با گذشت ۴ سال از  زمان عرضه‌، چیزی است که جای خالی آن در دنیای اندروید به‌شدت حس می‌شود. iOS یک اکوسیستم بی‌ عیب و نقص نیست و همچنان‌ محدودیت‌ها و برخی نقص‌های پیشین را در دل خود دارد. بازطراحی برخی اپلیکیشن‌ها مانند اپ‌استور و اپل موزیک به هرچه بهتر شدن تجربه‌ی کاربری کمک ‌می‌کند.

کیبورد فارسی و کنترل سنتر جدید

کنترل سنتر سرراست و قابل شخصی‌‌‌سازی در iOS 11 را می‌پسندیم؛ کار با این بخش ساده‌تر از گذشته شده است و از لمس سه‌بعدی نیز پشتیبانی می‌کند. اضافه شدن کیبورد استاندارد فارسی به iOS 11 یکی از تغییرات خوشحال‌کننده‌ی این سیستم‌عامل محسوب می‌شود. با استفاده از کیبورد استاندارد فارسی موجود در سیستم‌عامل iOS 11، قادر به بهره‌مندی از تمامی ویژگی‌های یک صفحه کلید فارسی از جمله تایپ اعداد فارسی، نیم‌فاصله و موارد دیگر خواهید بود.

بررسی آیفون ۸ / iphone 8 review

نسخه‌ی جدید iOS همچنان به اصول گذشته‌ی خود پایبند است؛ از این رو اگر تجربه‌ی لذت‌بخشی از آن ندارید، نسخه‌ی جدید هم نظر شما را تغییر نخواهد داد. از این پس نام اپل را در دنیای واقعیت افزوده بیشتر‌ خواهیم شنید؛ اما متأسفانه در شرایط کنونی اپلیکیشن ممتازی برای تست واقعیت افزوده در آیفون‌های جدید وجود ندارد. در پایان این بخش باید گفت نسخه‌ی جدید iOS به دلیل عرضه شدن برای گوشی‌های سال‌های پیش اپل، به‌عنوان یک عامل مهم برای فروش آیفون ۸ مطرح نیست.

دوربین

پس از اضافه شدن دوربین دوگانه به نسخه‌ی پلاس آیفون‌های اپل، عملکرد دوربین آیفون ۴.۷ اینچی کمی رنگ باخته است؛ اما این نسخه از آیفون نیز یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد؛ به‌طوری که دوربین آخرین نسل از آیفون اپل که در زومیت به بررسی آن پرداخته‌ایم، موفق به کسب امتیاز ۹۲ در آزمایش‌های DxOMark شده است.

اپل در آیفون ۸ از وجود یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی ۲.۸/۱ اینچی با لنز ۲۸ میلی‌متری و دیافراگم f/1.8 استفاده کرده است. این دوربین از قابلیت‌هایی نظیر فوکوس خودکار در کنار لرزش‌گیر اپتیکال و یک فلش دوال تن چهارگانه بهره می‌برد. همچون دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس، آیفون ۸ نیز قادر است به‌صورت هم‌زمان، ثبت ویدیوهای 4K و تصاویر ۸ مگاپیکسلی را انجام بدهد. از جمله‌ی قابلیت‌های دیگر دوربین این گوشی‌ هوشمند باید به پشتیبانی از HDR در حالت عکاسی معمولی و پانوراما در کنار تشخیص لبخند اشاره کرد. در حالت فیلم‌برداری، آیفون ۸ قادر است ویدیوهایی با رزولوشن ۲۱۶۰ پیکسل و نرخ‌های ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه ثبت کند. همچنین باید به ویدیوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰ پیکسل با نرخ ۳۰، ۶۰، ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه اشاره کرد.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

دوربین سلفی آیفون ۸ از وجود یک حسگر ۷ مگاپیکسلی در کنار لنزی با دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. دوربین سلفی که در حالت فیلم‌برداری اغلب برای مکالمات ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، قادر به ثبت ویدیوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰ و ۷۲۰ پیکسلی و با نرخ ۳۰ و ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه است. همچنین باید به فوکوس تشخیص فاز و پشتیبانی از HDR در دوربین سلفی آیفون ۸ اشاره کرد.

دوربینی توانمند در تمام شرایط

هرچند سایز حسگر مورد استفاده در آیفون ۸ در مقایسه با رقبایی نظیر U11 کوچک‌تر است؛ اما این گوشی‌ هوشمند موفق شده عملکرد بهتری در مقایسه با این رقبا از خود به نمایش بگذارد. به‌جرئت می‌توان گفت که اصلی‌ترین دلیل برای دست یافتن به چنین عملکردی، هماهنگی بالای سخت‌افزار و نرم‌افزاری است که اپل در گوشی‌های هوشمندش استفاده می‌کند؛ در واقع اپل سیستم پردازش تصویری توسعه می‌دهد که به‌خوبی با سخت‌افزار مورد نظر هماهنگ باشد.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

 حسگر مورد استفاده در آیفون ۸ تفاوتی با حسگر دوربین اصلی آیفون ۸ پلاس ندارد؛ از این‌رو کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری در این دو گوشی هوشمند یکسان است. آیفون ۸ قادر است در محیط‌های پرنور و کم‌نور تصاویری با کیفیت خوب ثبت کند. سیستم HDR خودکار آیفون ۸ در محیط‌های پرنور عملکرد بسیار قابل قبولی از خود به نمایش می‌گذارد. آیفون ۸ قادر است با بهره‌گیری از HDR خودکار، بیشترین جزئیات ممکن را در تصویر ثبت کند. در محیط‌های کم‌نور و حتی در زمانی‌که فلش مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دوربین قادر به ثبت تصاویری با نویز کم است.

نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با آیفون ۸

نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8
نمونه تصاویر ثبت شده با آیفون 8

بازده و عملکرد

اپل معمولا جزئیات زیادی در رابطه با مشخصات سخت‌افزاری محصولات خود، به‌ویژه آیفون ارائه نمی‌دهد و صرفا به اشاره به بهبود‌های صورت‌گرفته نسبت به نسل‌های گذشته بسنده می‌کند؛ اما نتایج کالبد‌شکافی وب‌سایت IFIXIT از گوشی آیفون ۸ نشان از آن دارند که گوشی جدید اپل در کنار تراشه‌ی قدرتمند A11 Bionic از ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR4x، مودم ال‌تی‌ایی X16‌ کوالکام و حافظه‌ی ۶۴ یا ۲۵۶ گیگابایتی NAND بهره می‌برد.

تراشه‌ی A11 Bionic توسط شرکت تایوانی TSMC و با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری FinFET تولید شده است. تراشه‌ی موبایل جدید اپل، ۴.۳ میلیارد ترانزیستور را در فضایی به مساحت ۸۹.۲۳ میلی‌متر مربع در بر می‌گیرد؛ بنابراین ۳۰ درصد کوچک‌تر از تراشه‌ی A10 Fusion است. تراشه‌ی A11 Bionic بر مبنای روش پکیجینگ PoP با حافظه‌ی رم ۲ گیگابایتی LPDDR4x در آیفون ۸ و حافظه‌ی رم ۳ گیگابایتی LPDDR4 در آیفون ۸ پلاس یکپارچه شده است؛ بنابراین نسبت به تراشه‌های مرسوم، فضای کمتری اشغال می‌کند و از لحاظ فیزیکی با کوتاه‌ شدن فواصل، انتشار سیگنال‌ها سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

مقایسه‌ی مشخصات تراشه‌‌ی A11 Bionic با سایر تراشه‌های بالارده

مشخصات / تراشه

A11 Bionic

A10 Fusion

اسنپدراگون ۸۳۵

اکسینوس ۸۸۹۵

پردازنده

۲ هسته‌ی قدرتمند Monsoon

۴ هسته‌ی کم‌مصرف Mistral

۲ هسته‌ی قدرتمند Hurricane با فرکانس ۲.۳۴ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی کم‌مصرف Zephyr

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 280 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M2 با فرکانس ۲.۳۱۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶۹ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

اختصاصی اپل

PowerVR GT7600

سفارشی‌سازی‌شده

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Mali G71MP20

کنترلر حافظه

LPDDR4

LPDDR4

LPDDR4X

LPDDR4X

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

--

--

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat12

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

ISP

--

--

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET

۱۶ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET

سیستم‌-روی-یک-چیپ A11 Bionic از شش هسته‌ی پردازشی ۶۴ بیتی با ریزمعماری ARMv8-A بهره می‌برد که توسط اپل طراحی شده‌اند. این هسته‌ها به دو دسته‌، شامل دو هسته‌ی قدرتمند با نام Monsoon و چهار هسته‌ی کم‌مصرف با نام Mistral تقسیم می‌شوند. طبق ادعای اپل، هسته‌های کم‌مصرف و قدرتمند به‌ ترتیب ۷۰ و ۲۵ درصد سریع‌تر از نمونه‌های به‌کاررفته در تراشه‌ی A10 Fusion هستند.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

تراشه‌ی موبایل جدید اپل، در مجموع از ۶۴ کیلوبایت حافظه‌ی نهان سطح یک و ۸ مگابایت حافظه‌ی نهان سطح دو بهره می‌برد. وظیفه‌ی جمع‌آوری و پردازش داده‌های مربوط حسگرهایی مانند شتاب‌سنج‌، ژیروسکوپ و قطب‌نما جهت کاسته‌ شدن از بار پردازشی CPU بر عهده‌ی نسل جدید کمک‌پردازنده‌ی حرکتی اپل موسوم به M11 است که در بطن تراشه‌ی A11 قرار دارد و با سایر اجزای این تراشه یکپارچه شده است. اپل مدعی است که تراشه‌ی A11 Bionic با جهت‌دهی تسک‌های مختلف بین هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف پردازنده‌ی مرکزی، توان پردازشی فوق‌العاده‌ی خود را به‌صورت هوشمندانه‌ای مدیریت می‌کند؛ بدین ترتیب پردازش‌هایی مانند ارسال پیام و وب‌گردی، سریع‌تر از گذشته و با مصرف انرژی کمتری انجام می‌شوند و به‌ لطف کنترلر عملکرد نسل دومی A11، می‌توان از توان پردازشی هر ۶ هسته به‌صورت هم‌زمان بهره برد.

A11 Bionic؛ تراشه‌ای با عملکرد بی‌نقص

اپل در سال جاری میلادی همکاری خود با شرکت Imagination Technologies را قطع کرد؛ بدین ترتیب کوپرتینونشین‌ها با توسعه‌ی نخستین واحد پردازش گرافیکی اختصاصی خود، آن را در تراشه‌ی A11 Bionic به‌ کار بردند. این پردازنده‌ی گرافیکی از سه هسته‌ بهره می‌برد و طبق ادعای اپل ۳۰ درصد نسبت به نمونه‌ی استفاده‌شده در تراشه‌ی A10 Fusion سریع‌تر است. واحد پردازش گرافیکی به‌کاررفته در تراشه‌ی A11 با پشتیبانی از کتابخانه‌ی Metal 2 اپل و فریم‌وُرک Core ML، امکان توسعه‌ی بازی‌های سنگین و یکپارچه‌سازی یادگیری ماشین با اپلیکیشن‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند و پردازنده‌ی موبایل جدید اپل را برای اجرای بازی‌های سه‌بعدی و ارائه‌ی تجربه‌ی بهتر و واقع‌گرایانه‌تر واقعیت افزوده، بهینه می‌کند.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

تراشه‌ی A11 Bionic از پردازنده تصویر جدیدی بهره می‌برد که از قابلیت‌های مبتنی بر عکاسی محاسباتی، مانند تخمین نورپردازی، ثبت گسترده‌ی رنگ و پردازش پیشرفته‌ی پیکسل پشتیبانی می‌کند. این تراشه از یک واحد اختصاصی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی موسوم به Neural Engine بهره می‌برد که قادر به انجام بالغ بر ۶۰۰ میلیارد عملیات در ثانیه است و در کاربردهایی مانند فیس آی‌دی، انیموجی و سایر تسک‌های مبتنی بر یادگیری ماشین استفاده می‌شود.

برای آنکه عملکرد آیفون ۸ را به لحاظ توان پردازشی بسنجیم، در ابتدا طبق روال بررسی‌های زومیت، بنچمارک‌های مختلف را روی این گوشی اجرا کردیم که در ادامه می‌توانید نتایج حاصل را مشاهده کنید:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

iPhone 8

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

--

--

iPhone 8 Plus

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

--

--

Xperia XZ1

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

6262

3442

68111

LG V30

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

5267

3215

65698

Galaxy Note 8

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

7118

3193

58788

iPad Pro 10.5

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

-

-

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

همان‌طور که انتظار می‌رفت، عملکرد آیفون ۸ به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از سخت‌افزاری مشابه، در اغلب موارد با آیفون ۸ پلاس یکسان است. در بنچمارک انتوتو که تمام جنبه‌های گوشی، مانند GPU ،CPU، رم و تجربه‌ی کاربری را مورد بررسی قرار می‌دهد، آیفون ۸ به امتیاز ۲۱۰۵۳۱ دست یافت که در کنار امتیاز آیفون ۸ پلاس، با اختلافی فاحش، بالاترین امتیازی محسوب می‌شود که طی سال‌های گذشته در بررسی گوشی‌های هوشمند با آن مواجه شدیم. بنچمارک Ice Storm Unlimited یک تست آف‌اسکرین برای مقایسه‌ی CPU و GPU در دستگاه‌های مختلف محسوب می‌شود؛ بنابراین مواردی مانند رزولوشن نمایشگر و DPI آن، تأثیری بر نتایج ندارند، در این تست، آیفون ۸ موفق به کسب امتیاز ۶۴۷۶۹ شد که تقریبا دو برابر امتیاز گلکسی نوت ۸ در این آزمون است. آیفون ۸ به مدد تراشه‌ی قدرتمند خود، در این آزمون، امتیازی مشابه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی کسب کرد.

بررسی آیفون 8  /  Apple iPhone 8

بنچمارک گیک‌بنچ با محوریت بررسی عملکرد CPU در تسک‌های روزمره، در دو حالت تک و چند هسته‌ای عمل می‌کند؛ این تست نشان می‌دهد که پردازنده‌ی مرکزی A11 Bionic با شکستن رکورد قبلی تراشه‌ی A10 Fusion روی آیفون ۷ / ۷ پلاس، اکنون در کنار A10X Fusion بهترین عملکرد در بین تمام پردازنده‌های موبایل مبتنی بر معماری آرم را دارد. در بنچمارک GFXBench که روی پردازش گرافیکی تمرکز دارد، آزمون‌های Manhattan 3.1 و T-Rex را در دو حالت آن‌اسکرین و آف‌اسکرین اجرا کردیم. آیفون ۸ به‌لطف رزولوشن پایین‌تر نمایشگر خود (۷۵۰×۱۳۳۴ پیکسل) نسبت به پرچم‌داران دیگر از جمله آیفون ۸ پلاس، در حالت آن‌اسکرین که رزولوشن نمایشگر نیز بر نتایج تأثیرگذار است، با اختلافی قابل‌توجه، بهترین عملکرد را در بین تمام گوشی‌های هوشمند دارد؛ اما در حالت آف‌اسکرین، میزان اختلاف کاهش یافت.

باتری

آیفون ۸ حدود ۰.۱ میلی‌متر بلندتر، ۰.۲ میلی‌متر عریض‌تر و ۰.۲ میلی‌متر ضخیم‌تر از از آیفون ۷ است؛ اما به‌ دلیل اضافه‌ شدن ماژ‌ول شارژ بی‌سیم به این گوشی، کوپرتینونشین‌ها ناچار به استفاده از باتری کوچک‌تری در آن شده‌اند. آیفون ۸ برای تأمین انرژی مورد نیاز خود، از یک باتری ۱۸۲۱ میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند؛ بنابراین ظرفیت باتری این گوشی نسبت به نمونه‌ی ۱۹۶۰ میلی‌آمپر ساعتی به‌کاررفته در آیفون ۷، حدود ۷.۱ درصد (معادل ۱۳۹ میلی‌آمپر ساعت) کاهش یافته است که مقدار قابل توجهی محسوب می‌شود.

البته اپل مدعی است که به‌ لطف بهینه‌سازی‌های انجام‌شده روی تراشه‌ی A11 Bionic، شارژدهی آیفون ۸ مشابه آیفون ۷ خواهد بود. این شرکت شارژدهی ۱۲ و ۱۳ ساعتی را به‌ ترتیب برای وب‌گردی و پخش فیلم با آیفون ۸ پیش‌بینی می‌کند؛ اما شارژدهی این گوشی در واقعیت چگونه است؟ برای یافتن پاسخ این سؤال، آزمون‌های متداول زومیت را روی این گوشی انجام دادیم.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم قطع شده‌اند (حالت هواپیما). در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

شارژدهی مطلوب باتری

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را در کنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد. باید خاطرنشان کنیم که بنچمارک PCMark برای سیستم‌عامل iOS توسعه داده نشده است؛ از این رو در بخش دوم آزمون باتری به اجرای بنچمارک GFXBench بسنده می‌‌کنیم.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور که از نتایج تست‌های باتری پیدا است، امتیاز آیفون ۸ در تست‌ پایداری عملکرد جی‌اف‌ایکس بنچ (LongTime Performance) دو برابر آیفون ۸ پلاس است و بالاترین امتیازی محسوب می‌شود که ما تاکنون در بررسی‌های خود با آن مواجه شده‌ایم؛ اما در آزمون طول عمر باتری بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ، امتیاز آیفون ۸ از تمام پرچم‌داران کنونی از جمله آیفون ۸ پلاس (حدود ۲۹ درصد) ضعیف‌تر است.

بررسی‌های اولیه‌ی ما نشان از عملکرد قابل قبول آیفون ۸ به‌لحاظ شارژدهی دارند، در حقیقت به‌ نظر می‌رسد که ادعای اپل مبنی بر نزدیک‌ بودن شارژدهی آیفون ۸ پلاس به مدل پیشین، چندان دور از واقعیت نیست. آیفون ۸ در تست پخش ویدئو، به‌ مدت ۹ ساعت و ۳۵ دقیقه شارژدهی داشت که بسیار نزدیک به عدد حاصل‌شده برای آیفون ۷ است. گوشی جدید کوپرتینونشین‌ها به‌واسطه‌ی پردازنده‌ی بهینه‌ی خود، در استفاده‌های روزمره، وب‌گردی‌های گاه‌وبی‌گاه، استریم موسیقی و تماشای فیلم تا ۲۴ ساعت نیز دوام می‌آورد؛ البته همان‌طور که انتظار می‌رفت، شارژدهی آیفون ۸ پلاس بسیار بهتر از آیفون ۸ است.

اپل آیفون 8  /  Apple iPhone 8

اپل با معرفی آیفون ۸ / ۸ پلاس و آیفون ۱۰، برای نخستین‌ بار پشتیبانی از شارژ سریع و شارژ بی‌سیم را به گوشی‌های هوشمند خود اضافه کرد. اما طی یک استراتژی سؤال‌برانگیز و برخلاف پرچم‌داران اندروید، شارژ مناسب برای شارژ سریع را به‌صورت پیش‌فرض همراه گوشی‌های جدید خود ارائه نمی‌دهد و برای استفاده از این قابلیت ناچار به خرید جداگانه‌ی چنین شارژری هستید. اپل مدعی است که در صورت استفاده از چنین شارژری، باتری آیفون ۸ / ۸ پلاس طی ۳۰ دقیقه، به میزان ۵۰ درصد شارژ خواهد شد.

همان‌طور که در بخش طراحی اشاره کردیم، آیفون‌های جدید برای شارژ بی‌سیم از استاندارد رایج Qi پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین شما به‌سادگی امکان تهیه‌ی پد شارژر برای شارژ بی‌سیم آیفون ۸ / ۸ پلاس خواهید داشت. البته باید خاطرنشان کنیم که آیفون‌های جدید در حال حاضر تنها امکان تغذیه‌ی توان ۵ واتی دارند؛ اما اپل در نظر دارد طی یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، امکان پشتیبانی از توان ۷.۵ واتی را نیز به آن‌ها اضافه کند.

جمع‌بندی

پرچم‌دار ۴.۷ اینچی کوپرتینویی‌ها برای راضی نگاه داشتن طرفداران قدیمی آیفون که از ابعاد بزرگ گوشی‌های جدید دل خوشی ندارد طراحی و روانه بازار شده است. به‌جز نمایشگر و قابلیت‌های بیشتر دوربین در نسخه‌ی پلاس، تفاوت بزرگی بین دو پرچم‌دار جدید اپل وجود ندارد. شاید اگر از دارندگان آیفون‌های گذشته‌ی اپل باشید، دلیل کافی برای تعویض آن با این گوشی‌های جدید پیدا نکنید. حقیقت آن است که آیفون ۸ در بخش‌‌های مختلف از پردازنده گرفته تا نمایشگر، تغییرات ریز و درشتی به خود دیده است؛ با این حال هنوز حس و حالی مشابه نسل‌های قبل ارائه می‌دهد.

اپل آیفون 8 / Apple iPhone 8

اپل در بخش دوربین چیزی برای آیفون ۸ کم نگذاشته است و با یک دوربین عالی روبه‌رو هستیم. آیفون ۸ هم در بخش عکس‌برداری و هم در بخش فیلم‌برداری چند پله بالاتر از نسل گذشته قرار می‌گیرد. قابلیت ثبت ویدئوی 4K با نرخ ۶۰ فریم در کنار اسلوموشن‌ تمام HD با نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه در بخش فیلم‌برداری این گوشی، نمونه‌ی دیگری در دنیای موبایل ندارد. البته دوربین دوگانه‌ی آیفون ۸ پلاس را به دلیل قابلیت‌های جذاب‌ آن بیشتر می‌پسندیم.

پیش از بررسی آیفون ۸ و ۸ پلاس و با توجه به اطلاعات منتشرشده از پردازنده‌ی آن، می‌دانستیم اپل با تراشه‌ی A11 Bionic اعداد عجیبی در تست بنچ‌مارک‌ ما ثبت خواهد کرد. بدون شک آیفون ۸ و برادر بزرگ‌تر آن تا مدت‌ها در صدر لیست بنچمارک‌ها خواهند بود؛ اما عملکرد فوق‌العاده‌ی این تراشه به بنچمارک‌ها خلاصه نشده است و در عمل و کاربردهای مختلف نیز کاملا بی‌نقض ظاهر می‌شوند. نمایشگر آیفون ۸ را با وجود عملکرد خوب در تست‌ها، به دلیل رزولوشن و نوع پنل آن نمی‌توان بی‌رقیب دانست.

اپل آیفون 9 رندر  /  Apple iPhone SE 2 /

تکیه بر یک طراحی قدیمی برای کالبد چنین سخت‌افزار فوق‌العاده‌ای را نه‌تنها ما بلکه طرفداران قدیمی اپل نیز نمی‌پسندند. اما استفاده از شیشه در آیفون‌های جدید را به دلیل زیباتر و خوش‌دست‌ کردن آن‌ها دوست داشتیم. دوست‌داران اپل و گوشی‌های بزرگ در دو راهی آیفون ۸ پلاس ارزان‌تر و آیفون ۱۰ وسوسه‌کننده‌تر گیر کرده‌اند؛ اما برای طرفداران گوشی‌های با سایز کوچک، انتخاب آیفون ۸ چالش کمتری خواهد داشت.

 در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده مشخصات فنی کامل، قیمت آیفون ۸ در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی آن با دیگر محصولات از صفحه‌ی آیفون ۸ اپل در دیتابیس محصولات زومیت استفاده کنید.

 گرفته شده‌اند.

نکات مثبت

  • عملکرد بسیار سریع و روان
  • سخت‌افزار فوق‌العاده قدرتمند
  • عملکرد بسیار خوب دوربین
  • کیفیت ساخت بالا

نکات منفی

  • حاشیه‌ی نسبتا زیاد قسمت بالا و پایین نمایشگر
  • زبان طراحی قدیمی
  • نبود شارژر Fast Charge به‌صورت پیش‌فرض همراه گوشی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات