در رویداد Google I/O 2022 چه گذشت؛ از اندروید ۱۳ تا عینک مترجم [به‌همراه ویدیو]

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
رویداد Google I/O امسال هیجان‌انگیزتر و پربارتر از گذشته بود. درحالی‌که معرفی پیکسل تبلت و پیکسل واچ غافل‌گیرکننده بود، عینک واقعیت افزوده گوگل با قابلیت ترجمه زنده نوید آینده‌ی بهتری را می‌دهد.
تبلیغات

رویداد Google I/O با محوریت توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل‌های این شرکت ازجمله اندروید و کروم او‌اس و Wear OS برگزار می‌شود. امسال این رویداد برای مصرف‌کنندگان از هیجان بیشتری درمقایسه‌با سال‌های گذشته برخوردار بود.

این رویداد پس از دو سال از شروع همه‌گیری دوباره به روی صحنه مانتین‌ویو بازگشت و هرکس می‌توانست برای نشستن در جایگاه تماشاگر و شرکت در برنامه‌های حاشیه‌ای به‌رایگان بلیت تهیه کند. همچنین، این بار معرفی محصولات سخت‌افزاری و کاربرمحور بخش زیادی از این مراسم دوساعته را به خود اختصاص داده بود؛ محصولاتی چون پیکسل 6a، پیش‌نمایشی از پیکسل ۷، پیکسل واچ، پیکسل تبلت و بازگشت شکوه‌آمیز گوگل گلس.

ویدئو جمع‌بندی رویداد گوگل

تماشا در یوتیوب

می‌دانیم بسیاری از شما بیش از هرچیز دیگری،‌ بی‌صبرانه مشتاق معرفی رسمی اندروید ۱۳ بودید و احتمالاً معرفی پیکسل تبلت و پیکسل واچ نیز برخی از شما را غافل‌گیر کرد. بااین‌حال، اگر از ما بپرسید، بازگشت غرور‌آمیز و تکان‌دهنده‌ی عینک واقعیت افزوده گوگل که درحال‌حاضر تنها با قابلیت ترجمه‌ی زنده معرفی شده‌ است، هیجان‌انگیزترین و احساسی‌ترین بخش رویداد امسال بود.

اگر اهل بازی‌های اکتشاف فضایی، به‌ویژه سری بازی‌های مس افکت باشید، متوجه شده‌اید که انسان‌ها هنگام رویارویی با موجودات فرازمینی بدون هیچ مشکلی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و ما گیمرها نیز صحبت‌های تمام نژادهای مختلف کهکشان را به‌صورت ترجمه‌شده به انگلیسی می‌شنویم. حالا گوگل با نمونه‌ی جدیدی از پروژه‌ی شکست‌خورده‌ی عینک AR خود آمده تا «برقراری ارتباط با هرکسی به هرزبانی را به ما هدیه کند.»

شما را نمی‌دانبم؛ ولی ما صرف‌نظر از اینکه چقدر این پروژه به آنچه ادعا می‌کند نزدیک است، از تماشای تیزر فردی که داشت با زبان اشاره صحبت می‌کرد و روی صفحه حرف‌هایش به‌صورت واقعیت افزوده و زنده به‌نمایش در‌می‌آمد، به‌شدت احساساتی شدم.

رویداد توسعه دهندگان گوگل / google I/O 2022

رویداد توسعه‌دهندگان امسال با شعار قدرت تکنولوژی برای بهبود زندگی همه‌ی انسان‌ها شروع شد و چند جمله‌ی ابتدایی سخنرانی سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، بر «افزایش درک از اطلاعات برای تبدیل آن به دانش» و «توسعه‌ی قدرت یارانشی برای دسترس‌پذیرترکردن دانش برای هرکس در هرکجا» تمرکز داشت.

بخش نرم‌افزاری و هوش مصنوعی گوگل در این رویداد احتمالاً به‌خاطر زرق‌و‌برق اندروید ۱۳ و چند محصول سخت‌افزاری معرفی‌شده تحت‌الشعاع قرار گرفت؛ اما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. گوگل از آینده‌ی بدون رمزعبور به‌مدد تکنولوژی Passkey صحبت کرد که اخیراً درباره‌ی آن توضیح دادیم. افزون‌براین، روی حریم شخصی مانور داد و گفت نه‌تنها این شرکت هرگز اطلاعات شخصی افراد را به تبلیغات نمی‌فروشد؛ بلکه به‌زودی قابلیتی دردسترس همه قرار خواهد گرفت که می‌توانند به‌راحتی درخواست کنند اطلاعات شخصی‌شان از نتایج گوگل حذف شود.

در حوزه‌ی هوش مصنوعی، اپلیکیشنی به نام Test kitchen مبتنی‌بر سیستم LaMDA 2 توجه‌ها را به خود جلب کرد. این‌طورکه پیدا است،‌ در آینده می‌توانید از کامپیوتر خود بپرسید زندگی در سیاره‌ای تشکیل‌شده از بستنی چطور خواهد بود و هوش مصنوعی به شما پاسخ سرگرم‌کننده‌ای خواهد داد. سوندار از LaMDA 2 به‌عنوان «اهل مکالمه‌ترین هوش مصنوعی ما تاکنون» یاد کرد.

اندروید ۱۳ به‌نظر می‌رسد چشم‌انداز گوگل برای سیستم‌عامل جدید خود ارائه‌ی بیشتر از تمام قابلیت‌هایی است که در اندروید ۱۲ وجود دارد؛ نظیر Material You بیشتر‌ و قابلیت‌های شخصی‌سازی بیشتر و امنیت بیشتر. بااین‌حال، ازنظر ما یکی از قابلیت‌های جالب اندروید ۱۳، امکان انتخاب زبان‌های مختلف برای هر اپلیکیشن است که برای افراد چندزبانه به‌شدت کاربردی است؛ مثلاً فردی که زبان مادری‌اش را برای اپلیکیشن شبکه‌ی اجتماعی ترجیح می‌دهد، احتمالاً استفاده از زبان انگلیسی را برای اپلیکیشن‌های دیگر راحت‌تر بداند.

در بخش سخت‌افزار، معرفی پیکسل تبلت غافل‌گیرکننده بود. بازگشت گوگل به تولید تبلت مثل این بود که می‌خواهد بگوید «همان‌طورکه می‌بینید ما هنوز به تبلت اهمیت می‌دهیم!»؛ اما محصولی که در این رویداد معرفی شد، به‌نظر نمی‌رسید چیزی باشد که کسی به آن اهمیت زیادی بدهد. گوگل ادعا کرد که این تبلت را طوری طراحی کرده است که مفیدترین تبلت دنیا باشد و تراشه‌ی آن تنسور است؛ تراشه‌‌ی اختصاصی گوگل که متأسفانه عملکرد رضایت‌بخشی در سری گوشی‌های پیکسل ۶ به‌نمایش نگذاشت.

طرفداران اکوسیستم اندروید که برای خرید گوشی هوشمند یک سال تمام منتظر گزینه‌های بیشتری از گلکسی واچ ۴ بودند، سرانجام به آرزوی خود رسیدند. پیکسل واچ درواقع اولین ساعت هوشمندی است که به‌طور کامل گوگل ساخته است و از طراحی نسبتاً جذابی بهره‌ می‌برد. بااین‌حال، معمولاً سؤالی که درباره‌ی ساعت‌های هوشمند مطرح می‌شود، این است که به چه دردی می‌خوردند. در پیکسل واچ، تمرکز اصلی روی پرداخت و لوازم خانگی هوشمند و یکپارچگی با فیت‌بیت بود، به‌اضافه‌ی تمام قابلیت‌هایی که ساعت‌های هوشمند از سال ۲۰۱۵ تاکنون از آن‌ها بهره‌مند هستند.

درادامه به معرفی و توضیح اجمالی محصولاتی خواهیم پرداخت که در رویداد Goolge I/O 2022 رونمایی شدند. توضیح کامل هریک از آن‌ها را می‌توانید با مراجعه به لینک مربوطه مطالعه کنید.

اندروید ۱۳؛ بهبودهای چشمگیر در نمایشگرهای بزرگ و تبلت‌ها

اندروید ۱۳

اندروید 13 گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری از اندروید 12 برای نمایشگرهای بزرگ و تبلت‌ها دارد و در رابط کاربری آن، علاوه‌بر برنامه‌های خود گوگل برای بیش از ۲۰ برنامه‌ی دیگر آیکون‌های جدیدی منتشر می‌شود.

گوگل علاوه‌‌بر پالت رنگی توسعه‌یافته، تم داینامیک را با چهار سبک مختلف عرضه کرد که رنگ‌بندی تمام سیستم‌عامل را به‌‌طور خودکار با تصویر پس‌زمینه‌‌ی انتخابی کاربر هماهنگ می‌کند. درکنار پالت رنگی توسعه‌یافته و تم داینامیک، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل گوگل چینش جدیدی هم برای تنظیمات صفحه‌ی قفل و نحوه‌ی قرارگیری ساعت در این صفحه ایجاد کرده است.

از دیگر ویژگی‌های اندروید 13 می‌توان به افزایش امنیت و حریم خصوصی، گوگل والت، بهبود عملکرد سیستم عامل، امکان انتخاب زبان متفاوت برای برنامه‌ها و پشتیبانی بومی بلوتوث LE Audio اشاره کرد.

عینک واقعیت افزوده گوگل با قابلیت ترجمه‌ی زنده

عینک واقعیت افزوده گوگل

پس از گذشت تقریباً یک دهه از شکست فاجعه‌آمیز پروژه‌ی گوگل گلس، این شرکت باردیگر به حوزه‌ی عینک‌های واقعیت افزوده قدم گذاشت و در رویداد امسال از عینک مرموز و هیجان‌انگیزی صحبت کرد که می‌تواند از گستره‌ی دید کاربر متن‌ها را ترجمه کند؛ قابلیتی که بسیار کاربردی به‌نظر می‌رسد و به‌نوعی بخشی از آینده‌ی محصولات مبتنی‌بر فناوری AR را به تصویر می‌کشد.

متأسفانه گوگل در رویداد یادشده اطلاعات زیادی از عینک مذکور ارائه نداد و حتی اسم آن نیز معلوم نیست. علاوه‌براین، در پایین ویدئو تبلیغاتی گوگل متنی با عنوان «نمایش شبیه‌سازی‌شده» درج شده بود؛ بدین‌معنی که احتمالاً رابط کاربری و محصول نهایی می‌تواند بسیار متفاوت از نمایش گوگل باشد. ازآن‌‌جاکه گوگل سابقه‌ی تاریکی در شروع و دورانداختن پروژه‌های بلندپروازانه خود دارد، سرنوشت این عینک نیز در هاله‌ای از ابهام است. بااین‌حال، امیدواریم که این پروژه واقعیت داشته باشد!

پیکسل 6a؛ گوشی میان‌رده‌‌ی گوگل مجهز به تراشه Tensor

معرفی پیکسل 6 ای

گوشی میان‌رده‌ی پیکسل 6a که درحقیقت جانشین پیکسل 5a محسوب می‌شود، به‌دلیل طراحی دورنگ و برآمدگی دوربین تا حد زیادی به پیکسل ۶ شباهت دارد. این گوشی به صفحه‌نمایش ۶٫۱ اینچی OLED، وضوح 1080p، نرخ نوسازی ۶۰ هرتز، پوشش شیشه‌ای گوریلاگلس ۳ کورنینگ و حفره‌ای برای میزبانی دوربین سلفی مجهز است.

در پنل پشتی، روی برآمدگی دوربین Pixel 6a دوربین دوگانه به‌همراه فلاش LED قرار گرفته است که از دوربین اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی واید و دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسل با قابلیت Magic Eraser و Real Tone و Night Sight تشکیل شده است.

این گوشی از تراشه‌‌ی Tensor موجود در پیکسل ۶ و ۶ پرو بهره می‌برد و قرار است ۲۸ جولای (۶ مرداد ۱۴۰۱) با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR5 و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1، باتری ۴۳۰۶ میلی‌آمپرساعتی و برچسب قیمتی ۴۴۹ دلار روانه‌ی بازار شود.

پیکسل واچ؛ اولین ساعت هوشمند گوگل

نمای روبه روی پیکسل واچ به رنگ سفید

پیکسل واچ، اولین ساعت هوشمند گوگل، از طراحی مینیمالی برخوردار است و بدنه‌ی گرد آن ما را به یاد ساعت‌های کلاسیک می‌اندازد. سیستم‌عامل این ساعت Wear OS 3 است که این شرکت سال گذشته با همکاری سامسونگ عرضه کرد. برخی از ویژگی‌هایی که تاکنون منتظر آن‌ها بودیم، مانند مسیریابی آفلاین به ساعت هوشمند جدید گوگل اضافه شده است. پیام‌ اضطراری و گوگل والت نیز همراه با Wear OS به پیکسل واچ می‌‎آیند.

گوگل قول یکپارچگی عمیق با Fitbit را نیز داده است تا بتواند ویژگی‌های ردیابی سلامت و تناسب‌اندام جذاب‌تری دراختیار کاربرانش قرار دهد. اطلاعات زیادی از خود پیکسل واچ در دست نیست، به‌جز اینکه در ماه‌های آینده جزئیات بیشتری درباره‌ی آن منتشر خواهد شد و در پاییز همراه با پیکسل ۷ و ۷ پرو عرضه می‌شود. هنوز نمی‌دانیم گوگل از چه تراشه‌ای در این ساعت استفاده می‌کند یا باید انتظار چه میزان عمر باتری را داشته باشیم.

پیکسل بادز پرو؛ اولین هدفون گوگل با فناوری ANC

پیکسل بادز پرو گوگل

پیکسل بادز پرو درواقع اولین هدفون تمام بی‌سیم اهالی مانتن‌ویو با پشتیبانی از حذف نویز فعال (Active Noise Cancelation) به‌شمار می‌رود که از ویژگی صدای فضایی یا spatial audio نیز پشتیبانی می‌کند.

گوگل در هدفون تمام بی‌سیم جدید خود از تراشه‌ای جدید متشکل از ۶ هسته‌ی پردازنده‌ی صوتی استفاده کرده است که از الگوریتم‌های اختصاصی گوگل برای پردازش صدا استفاده می‌کند. این شرکت قابلیتی با نام Silent Seal را نیز معرفی کرد که سبب می‌شود پیکسل بادز پرو بسته به‌شکل حفره گوش، صدای خروجی و شدت ویژگی حذف نویز فعال را تغییر دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌های پیکسل بادز پرو، قابلیت Transparency Mode است که با استفاده از آن می‌توانید صدای محیط بیرون را نیز حین گوش‌دادن به موسیقی بشنوید. درزمینه‌ی عمر باتری نیز اهال مانتن‌ویو وعده‌ی استفاده‌ی ۷ ساعته با هربار شارژ در زمان فعال‌بودن ویژگی حذف نویز فعال را داده است. پیش‌فروش پیکسل بادز پرو با قیمت ۱۹۹ دلار و عرضه‌ی عمومی آن نیز در روز ۷ تیر خواهد بود.

پیش‌نمایش غافل‌گیرانه از پیکسل ۷ و ۷ پرو

پیکسل ۷ گوگل

گوگل در مراسم I/O 2022 طراحی آینده‌ی نسل بعد پرچم‌داران پیکسل، یعنی

پیکسل ۷

و ۷ پرو را به‌نمایش گذاشت که حاکی از حفظ زبان طراحی نسل قبل پیکسل با همان نوار دوربین برجسته و اعمال تغییراتی اندک در طراحی آن است.

در توییتی از این شرکت به رنگ‌بندی جدید آن (مشکی و سفید و لیمویی) نیز اشاره شده است. همچنین، احتمال می‌رود که این سری با نسل دوم تراشه‌ی تنسور گوگل و اندروید ۱۳ عرضه شود. گوگل اعلام کرد که این دستگاه در پاییز روانه‌ی بازار خواهد شد. جزئیات دیگری از این گوشی هنوز دردسترس نیست.

پیکسل تبلت؛ دستگاهی که سال آینده از راه می‌رسد

تبلت اندرویدی گوگل

درست زمانی که فکر می‌کردیم گوگل برای همیشه از میدان تبلت‌های اندرویدی خارج شده است، ساکنان مانتین‌ویو در رویداد I/O 2022 غافل‌گیری جدیدی برایمان در آستین داشتند. به‌نظر می‌رسد سال آینده با تبلت اندرویدی جدید گوگل، یعنی «پیکسل تبلت»، ملاقات خواهیم کرد.

بخش داخلی سخت‌افزار گوگل در رویداد I/O اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در سال ۲۰۲۳ تبلت اندرویدی خود را روانه‌ی بازار کند. در قلب پیکسل تبلت، از تراشه‌ی تنسور استفاده می‌شود که امسال برای اولین‌بار در گوشی‌های نسل جدید پیکسل، یعنی خانواده‌ی پیکسل ۶ نیز استفاده شده است.

در رویداد گوگل، صحبتی از سایر جزئیات، مشخصات، تاریخ دقیق عرضه و قیمت تبلت اندرویدی گوگل به‌میان نیامد؛ اما در تیزر کوتاهی که برای معرفی پیکسل تبلت نشان داده شد، برخی از ویژگی‌های فیزیکی دستگاه مشاهده‌شدنی بودند. تبلت گوگل می‌تواند محصولی در راستای پروژه‌ی «اندروید برای دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ» باشد که قرار است با اندروید ۱۳ وارد مرحله‌ی جدیدی شود.

به‌روزرسانی Wear OS با انبوهی از قابلیت‌های جدید

Emergency SOS Wear OS

پس‌از سال‌ها بی‌مهری گوگل به Wear OS، سیستم‌عامل مخصوص پوشیدنی‌های هوشمند از سال پیش و به‌دنبال همکاری شرکت مستقر در مانتین‌ویو با سامسونگ باردیگر در کانون توجهات قرار گرفت.

گوگل در رویداد ویژه‌ی خود برای توسعه‌دهندگان به‌لطف معرفی ساعت هوشمند Pixel Watch، تازه‌هایی درباره‌ی Wear OS به‌اشتراک گذاشت که شامل Emergency SOS،‌ گوگل والت، پشتیبانی از گوگل اسیستنت و وعده ساعت‌های بیشتر مبتنی‌بر Wear OS 3 است. گوگل همچنین اعلام کرد که امسال نسخه‌ی Wear OS اپ‌های SoundCloud و Deezer از راه می‌رسند و به‌زودی «اپ‌های بسیار بیشتری» نیز دردسترس قرار می‌گیرند.

جمع‌بندی

درنهایت سوندار به صحنه بازگشت تا با معرفی عینک واقعیت افزوده و طعنه‌زدن به پروژه‌ی متاورسی مارک زاکربرگ با گفتن اینکه «دنیا واقعی شگفت‌انگیز است»، این مراسم دوساعته و پربار را با تمرکز بر قدرت کامپیوترها و هوش مصنوعی به‌پایان برساند.

همان‌طورکه شما هم احتمالاً متوجه شدید، تا دردسترس قرارگرفتن بسیاری از محصولات معرفی‌شده در این مراسم زمان زیادی مانده است و با‌‌توجه‌‌به سابقه‌ی بد گوگل، ممکن است برخی از آن‌ها هرگز به‌دست کاربران نرسند یا با انتظارات و تصورات ما فاصله‌ی زیادی داشته باشند.

شما کاربران زومیت چه فکر‌ می‌کنید؟ از دیدگاه شما از بین هیجان توسعه‌دهندگان برای پیکسل تبلت یا عینک‌های مترجم، کدام‌یک واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد و بیشتر برای کدام محصول هیجان دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات