اندروید ۱۳ با بهبودهای چشمگیر در نمایشگرهای بزرگ و تبلت‌ها معرفی شد

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
مطالعه 7 دقیقه
گوگل در رویداد I/O از باز‌طراحی اپلیکیشن گوگل ولت و قابلیت‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی بیشتری برای اندروید 13 خبر داد.
تبلیغات

گوگل هر سال ماه می، با تمرکز بر توسعه‌دهندگان کنفرانسی با عنوان رویداد I/O برگزار کرده و از آخرین دستاورد‌های خود مانند نسل بعدی سیستم‌عامل اندروید یا سخت‌افزار‌های جدید رونمایی می‌کند. این شرکت امسال نیز طبق روال این رویداد را روز ۱۱ و ۱۲ می (۲۱ و ۲۲ اردیبهشت) به صورت مجازی برگزار کرد و در کنار معرفی محصولاتی مانند ساعت هوشمند پیکسل واچ و گوشی پیکسل 6a از سیستم‌عامل اندروید 13 و بهبود‌های چشمگیر آن برای نمایشگرهای بزرگ و تبلت‌ها نیز رونمایی کرد.

اولین نسخه‌ی بتای عمومی اندروید 13 روز ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) برای گوشی‌های پیکسل‌های سازگار با این سیستم‌عامل منتشر شد و نسخه‌ی نهایی و پایدار آن نیز پاییز امسال منتشر می‌شود.

این نسخه از سیستم‌عامل اندروید با تغییراتی در نسخه‌ی قبلی، شخصی‌سازی‌های بیشتری برای رابط کاربری Material You، بهینه‌سازی ابزارهای امنیتی و حفظ حریم خصوصی، پشتیبانی بیشتر از قابلیت RCS، بازطراحی گوگل ولت و یکپارچه‌سازی بهتر با Chromebook، ساعت، تلویزیون، اتومبیل و دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند همراه است. در واقع به‌ نظر می‌رسد که گوگل با ارائه‌ها قابلیت‌های امنیتی گسترده و یکپارچه‌سازی‌ها بیشتر در اندروید 13 قصد دارد با اکوسیستم گسترده‌ی اپل رقابت کند.

لطفا با تماشای ویدئو در یوتیوب و سابسکرایب در کانال یوتیوب زومیت، ما را در مسیر تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند حمایت کنید.

در ابتدای معرفی نسخه‌‌ی جدید اندروید، گوگل آمار گوشی‌های فعال اندرویدی را به اشتراک گذاشت و اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ بیش از یک میلیارد دستگاه از سیستم‌عامل اندروید استفاده کردند. سمیر سَمَت، معاون مدیرمحصول اندروید و گوگل پلی نیز افزود:

ماهانه بیش از ۳ میلیارد دستگاه اندرویدی فعال وجود دارد. این آمارها، همراه با ارائه‌ی چهار سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری گوگل را در موقعیت منحصر‌به‌فردی قرار می‌دهد و حالا قابلیت‌های منتشر شده برای اندروید 13 نیز نشان می‌دهند که گوگل علاوه بر به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل خود، تجربه چند دستگاهی یکپارچه‌تری را برای کاربران اکوسیستم خود فراهم می‌کند.

رمزگذاری سرتاسر برای چت‌های گروهی RCS در اپلیکیشن پیام‌رسان گوگل

گوگل در چند سال گذشته با همکاری شرکت‌های مخابراتی و تولیدکنندگان مختلف گوشی‌های هوشمند، خدمات ارتباطی جایگزینی برای پیام‌های متنی SMS و MMS عرضه کرده است. این خدمات پشتیبانی از تصاویر با کیفیت بالا، پیام‌رسانی ازطریق وای‌فای، تجربه‌ی بهتر پیام‌رسانی گروهی و نشان دادن تایپ کردن مخاطب را شامل می‌شوند. اپلیکیشن پیام‌رسان گوگل در حال حاضر از رمزگذاری سرتاسری خودکار برای مکالمات پشتیبانی می‌کند و از اواخر سال جاری نیز پشتیبانی از چت‌های گروهی رمزگذاری‌شده به آن اضافه خواهد شد.

طبق گفته‌ی گوگل اپلیکیشن پیام‌رسان گوگل مبتنی بر RCS، اپلیکیشن پیش‌فرض ارسال پیام در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی است و در حال حاضر نیم میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد. استاندارد RCS در حال حاضر تنها برای سیستم‌عامل اندروید دردسترس است و هنوز در iOS و سایر سیستم‌عامل‌ها پشتیبانی نمی‌شود.

بازطراحی اپلیکیشن گوگل ولت

اپلیکیشن گوگل ولت برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد، این اپلیکیشن در اندروید 13، بازطراحی و به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است و حالا می‌تواند نسخه‌های دیجیتال اسناد ضروری، مانند کارت‌های پرداخت، گواهینامه‌ها، کارت‌های اداری، سوابق واکسن‌ها، کلید خودرو، کارت پرواز و شناسه‌های دانشجویی را ذخیره کند. درواقع گوگل با بازطراحی گوگل ولت قصد دارد آن را به جایگزینی سریع‌تر و مطمئن‌تر برای کارت‌های فیزیکی تبدیل کند. این شرکت در همین راستا با ایالات متحده و دولت‌های مختلف برای پشتیبانی از شناسه‌های دیجیتال همکاری می‌کند.

گوگل والت

اپلیکیشن گوگل ولت امکان به اشتراک‌گذاری کارت‌های دیجیتال را نیز ازطریق NFC یا کد QR فراهم می‌کند که بستری امن‌تر برای اشتراک‌گذاری اطلاعات این کارت‌ها دراختیار کاربر می‌گذارد.

علاوه بر این، کاربر می‌تواند اطلاعات موجود در گوگل ولت خود راحت‌تر در سایر برنامه‌های پشتیبانی‌شده توسط گوگل ادغام کند. برای مثال، اگر در گوگل ولت کارت دیجیتالی مترو یا … داشته باشید، می‌توانید هنگام جستجوی مسیرها، کارت و موجودی خود را نیز در اپلیکیشن گوگل مپس مشاهده کرده و در صورت کم بودن موجودی کارت متروی خود، قبل از پایان سفر، حساب خود را شارژ کنید. این اپلیکیشن از داده‌های دخیره‌شده‌ی کاربر نیز محافظت می‌کند و داده‌ها را بدون کسب اجازه‌ با دیگر سرویس‌‌های گوگل به اشتراک نمی‌گذارد.

نسخه‌ی بازطراحی‌شده‌ی اپلیکیشن گوگل ولت از اواخر تابستان امسال برای بیش از ۴۰ کشوری که در حال حاضر از از اپلیکیشن گوگل پی (Google Pay) استفاده می‌کنند، منتشر می‌شود و تمام دستگاه‌هایی که به اندروید 5 (Lollipop) یا Wear OS مجهز باشند، از آن پشتیبانی خواهند کرد.

خدمات Emergency SOS برای Wear OS

گوگل قابلیت را برای اولین بار در اندروید 12 منتشر کرد. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا در مواقع اضطراری با شخص مورد اعتماد خود تماس بگیرید و اطلاعات اضطراری خود را بدون باز کردن قفل گوشی به اشتراک بگذارید و حالا گوگل قصد دارد تا این قابلیت را به Wear OS اضافه کند.

Emergency SOS به دو بخش ELS و EEW مجهز است که اولی در حال حاضر برای بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دردسترس بوده و به امدادگران کمک می‌کند در صورت تماس کاربری برای کمک، او را به‌راحتی پیدا کنند؛ دومی نیز قابلیت هشدار برای زلزله در مراحل اولیه‌ی آن است که در حال حاضر در ۲۵ کشور و در مناطق پرخطر در سراسر جهان راه‌اندازی شده است. این سرویس در مکان‌هایی که سیستم‌های هشدار اولیه‌ی رسمی برای زلزله ندارند، نشانه‌های وقوع زلزله، مانند امواج را تشخیص داده و با تجزیه و تحلیل داده‌هایی که از گوشی‌ها جمع‌آوری می‌کند، هشدار اولیه را برای مردم آن منطقه ارسال می‌کند.

اندروید 12L و آینده‌ی تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو

گوگل در جریان رویداد I/O اعلام کرد که در حال حاضر ۲۷۵ میلیون کاربر فعال اکوسیستم اندروید، از دستگاه‌هایی با نمایشگرهای بزرگ، مانند تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو استفاده می‌کنند.

گوگل در ماه مارس، نسخه‌ی 12L اندروید را برای کمک به توسعه‌دهندگان در طراحی اپلیکیشن‌های مناسب نمایشگرهای بزرگتر، منتشر کرد. حالا به نظر می‌رسد که اندروید 13 قرار است برای تبلت‌ها و گوشی‌های تاشو با نمایشگر‌های بزرگ‌تر، بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی و بهینه‌سازی برای بیش از ۲۰ اپلیکیشن گوگل مانند YouTube Music، گوگل مپس و پیام‌رسان گوگل را به ارمغان آورد.

تغییرات رابط کاربری Material You

یکی از تفاوت‌های اندروید 13 نسبت به نسل قبلی این سیستم‌عامل، بازطراحی رابط کاربری و تغییرات زبان طراحی Material You است. اندروید 13، گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری نسبت به اندروید 12 دارد و پالت رنگی مبتنی بر تصویر پس‌زمینه در رابط کاربری آن علاوه بر برنامه‌های خود گوگل برای آیکون‌های برنامه‌های دیگر نیز اعمال می‌شود. گوگل علاوه‌ بر پالت رنگی توسعه‌یافته، تم داینامیک را با چهار سبک مختلف عرضه کرد که رنگ‌بندی تمام سیستم‌عامل را به‌ طور خودکار با تصویر پس‌زمینه‌‌ی انتخابی کاربر هماهنگ می‌کند.

تغییرات رابط کاربری Material You

این چهار سبک به‌ترتیب با نام رمز TONAL_SPOT، VIBRANT، EXPRESSIVE و SPRITZ شناخته می‌شوند

  • TONAL_SPOT: پالت پیش‌فرض زبان طراحی جدید گوگل (Material You) را ارائه می‌دهد.
  • VIBRANT: رنگ‌های ثانویه و پس‌زمینه را افزایش می‌دهد.
  • EXPRESSIVE: علاوه‌بر رنگ‌های پس‌زمینه، طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را پوشش می‌دهد.
  • SPIRITZ: پالتی بی‌روح و تقریباً خاکستری ارائه می‌کند.

اندروید 12 در گوشی‌های پیکسل هم چهار سبک تم داینامیک ارائه کرد؛ اما این سبک‌ها در اندروید 13 متفاوت هستند و قابلیت شخصی‌سازی و استفاده از رنگ‌های بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند. در کنار پالت رنگی توسعه‌یافته و تم داینامیک، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل گوگل چینش جدیدی هم برای تنظیمات صفحه‌ی قفل و نحوه‌ی قرارگیری ساعت در این صفحه ایجاد کرده است.

قابلیت‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی

گوگل در رویداد I/O قابلیت جدید دیگری به نام Photo Picker را برای اندروید 13 معرفی کرد که امکان به‌ اشتراک‌گذاری امن‌تر فایل‌ها و اسناد با سایر برنامه‌ها را فراهم می‌کند. این قابلیت به برنامه‌ها اجازه می‌دهد اسناد خاصی را بدون ایجاد دسترسی به تمام فایل‌های رسانه‌ای با سایر برنامه‌ها به اشتراک بگذارند. گوگل قصد دارد این قابلیت را ازطریق به‌روز‌رسانی سیستم گوگل‌پلی برای اندروید 11 و بالاتر نیز عرضه کند. سیستم‌عامل اندروید به‌طور پیش‌فرض هنگام درخواست برنامه‌ای برای دسترسی به کلیپ‌بورد کاربر، به او هشدار می‌داد، حالا اندروید 13 به قابلیتی فراتر از این مجهز شده است و به‌طور خودکار تاریخچه‌ی کلیپ‌بورد گوشی کاربر را برای امنیت بیشتر، پس از مدت کوتاهی حذف می‌کند.

قابلیت‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی

علاوه بر موارد گفته شده در بالا، گوگل اواخر امسال تنظیماتی برای یکپارچه‌سازی حفظ امنیت و کنترل حریم خصوصی منتشر می‌کند که با بررسی حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، نشانگری رنگی را به کاربر نمایش داده و راهنمایی‌هایی برای ایمن‌تر کردن گوشی ارائه می‌دهد.

یکپارچه‌سازی بهتر اندروید 13 با دستگاه‌های دیگر

به گفته‌ی گوگل هر خانواده آمریکایی به‌طور متوسط ۲۰ دستگاه متصل به هم دارد. این شرکت اوایل سال جاری، چشم‌انداز خود را برای عملکرد بهتر سیستم‌عامل اندروید با دستگا‌ه‌های موجود در خانه، مانند تلویزیون، اتومبیل، اسپیکر و لپ تاپ اعلام کرد و در رویداد I/O نیز از بهبود سیستم‌عامل اندروید 13 برای همگام‌سازی دستگاه‌های جدید با گوشی، تغییر خودکار خروجی صدا خبر داد.

یکپارچه‌سازی بهتر اندروید 13 با دستگاه‌های دیگر

نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید پشتیبانی از دستگاه‌های شرکت‌هایی مانند Bose، TCL، Sony، Vizio و LG را به کروم‌کست می‌آورد و امکان استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Adidas و Spotify را برای Wear OS فراهم می‌کند. در کنار تمام این قابلیت‌ها اپلیکیشن گوگل پلی نیز بازطراحی شده و با ظاهری متفاوت‌ و ساده‌تر منتشر می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات