نامه سرگشاده جف بزوس به کارکنان آمازون در مورد ویروس کرونا

دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
جف بزوس در نامه‌ای سرگشاده به کارکنان آمازون با قدردانی از آن‌ها گفت که باید خود را برای شرایط بغرنج‌تر آماده کنند.
تبلیغات

مدیرعامل آمازون، جف بزوس، در نامه‌ای به ۸۰۰ هزار کارمند شرکتش گفت که وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا پیش از بهبود نهایی، بدتر هم می‌شود. او در نامه‌ای که به دست رسانه‌ها هم رسید، شرایط کنونی کسب‌وکار آمازون و تسهیلات درنظر گرفته شده برای کارمندان و کارگران را هم شرح داد. نامه‌ی بزوس به کارمندان، کمی پس از شکایت سیاست‌مداران و برخی از کارمندان و کارگران نسبت به شرایط کاری آمازون نگاشته شد. درواقع آن‌ها اعتقاد داشتند آمازون به‌اندازه‌ی کافی شرایط کاری را برای کارگران و کارمندانی که در شرایط کنونی برای برطرف کردن نیاز کاربران فعالیت می‌کنند، بهبود نداده است.

جف بزوس در نامه‌ی خود به کارمندان نوشت:

شرایط کنونی کسب‌وکار، عادی نیست و با استرس و عدم قطعیت زیادی روبه‌رو هستیم. به‌علاوه، اکنون در لحظه‌ای از تاریخ هستیم که کار ما اهمیت بسیار حیاتی پیدا کرده است.

نامه‌ی بزوس به کارمندان آمازون، اولین واکنش عمومی و رسمی او پس از شیوع ویروس کرونا در جهان محسوب می‌شود. در همین زمان که نامه‌ی او منتشر شد، سیاست‌گذاران آمریکایی درحال تصمیم‌گیری درباره‌ی اهمیت و اولویت کسب‌وکارهای گوناگون هستند. آن‌ها می‌خواهند کسب‌وکارهای مهم را شناسایی کرده و به ادامه‌ی فعالیت همه‌جانبه ملزم کنند. کسب‌وکارهای دیگر نیز مجبور به تعطیلی خواهند بود. به‌هرحال در این‌میان برخی از نیروهای انسانی باید در خانه بمانند تا از شیوع هرچه بیشتری ویروسی که بیش از ۳۰۰ هزار نفر را مبتلا کرد و ۱۳ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، جلوگیری شود.

آمازون از زمان شیوع ویروس کرونا با تقاضای روزافزون برای کالاهایی همچون شیرخشک و ضدعفونی‌کننده‌ی دست و انواع دیگر تجهیزات پزشکی روبه‌رو شد. آن‌ها قبلا اعلام کرده بودند که ۱۰۰ هزار نفر نیروی جدید را برای کار در انبارها استفاده خواهند کرد. به‌علاوه، غول خرده‌فروشی جهان به تمامی شرکای تجاری خود اعم از سرویس‌های تحویل پیشنهاد داد که حقوق راننده‌ها و نیروهای تحویل را در شرایط کنونی افزایش دهند. والمارت هم تصمیم دارد تا با افزایش نیروی انسانی، پاسخ مناسبی به افزایش تقاضاها در شرایط کنونی بدهد.

جف بزوس

جف بزوس درباره‌ی سیاست‌های جدید در بخش حمل‌ونقل و انبارداری نوشت:

ما فرایندهای لجستیک، زنجیره‌ی تأمین، خرید و ارتباط با فروشند‌های متفرقه را بهینه‌سازی کردیم تا انبارداری و تحویل کالاهای ضروری مانند مایحتاج روزانه، مواد ضدعفونی‌کننده، شیرخشک و تجهیزات پزشکی را در اولویت قرار دهیم. ما سرویسی حیاتی را برای همه‌ی مردم در همه‌ی نقاط ارائه می‌کنیم. خصوصا افراد مسن و آن‌هایی که در معرض خطر بیشتر هستند. مردم امروز روی ما حساب می‌کنند.

حقوق بیشتر

هر دو شرکت آمازون و والمارت به‌عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروشی‌های آمریکا، تحت انتقادهای شدید ازسوی مردم و سیاست‌مداران هستند و متهم به عدم اتخاذ تصمیم‌های صحیح برای کارگران ساعتی شده‌اند. ازنظر بسیاری از کارشناسان، کارگران ساعتی و خدماتی که امکان کار در خانه ندارند، بیش از همه در معرض ویروس کرونا و بیماری کووید ۱۹ هستند. چند روز پیش، تعدادی از کارگران و کارمندان آمازون و والمارت، در نامه‌ای به سازمان United for Respect تقاضای مرخصی با حقوق برای مبتلایان به ویروس کرونا و همچنین سیاست‌های پیشگیری بیشتر در برابر شیوع ویروس مطرح کردند.

همان‌طور که در اخبار قبلی اشاره شد، آمازون اعلام کرد که از ۱۵ مارس تا ۹ مه، حقوق اضافه‌کاری کارگران بیش از ۴۰ ساعت در هفته، دوبرابر حقوق عادی خواهد شد. آن‌ها قبلا هم حقوق پایه‌ی ساعتی را به‌اندازه‌ی دو دلار برای هر ساعت، افزایش داده بودند.

باوجود تمامی اقدام‌ها و ادعاهایی که آمازون برای مقابله‌ی بهتر با ویروس کرونا مطرح می‌کند، هنوز بسیاری از کارمندان و کارگران در مصاحبه‌ با رسانه‌ها از شرایط موجود ابراز نارضایتی می‌کنند. مونیکا مودی، کارگر ۲۲ ساله‌ی انبار آمازون در منطقه‌ای نزدیک شارلوت کارولینای شمالی یکی از کارگران ناراضی است. او می‌گوید خودش و همکارانش تجهیزات حفاظتی لازم را در برابر ویروس کرونا ندارند و حتی زمان کافی برای شستن دست‌ها در بین شیفت‌ها پیدا نمی‌کنند. او می‌گوید بهتر است انبارها به‌صورت موقت و با هدف ضدعفونی کردن محیط، تعطیل شوند.

آمازون

جف بزوس در بخشی از نامه‌ی خود تشکر ویژه‌ای از کارمندان و کارگان آمازون می‌کند:

تنها من نیستم که از تلاش‌های جدی شما قدردانی می‌کنم. صدها ایمیل از مشتریان دریافت کرده‌ایم و همچنین در شبکه‌های اجتماعی هم به‌شدت از تلاش‌های شما قدردانی می‌شود. تلاش‌های شما در بالاترین سطوح دولتی هم ارج نهاده می‌شوند.

سیاست‌های پیشگیرانه‌ بیشتر

کارشناسان و منتقدان اعتقاد دارند سیاست‌های پیشگیرانه‌ی آمازون در انبارها کافی نیست

گزارش‌های متعددی از کارگران آمازون در بخش حمل‌ونقل و انبارداری به گوش می‌رسد که شرایط حفاظتی و پیشگیری را کافی نمی‌دانند و به‌عنوان مثال راننده‌های شرکت در کالیفرنیا در مصاحبه با بلومبرگ ادعا می‌کنند که تنها یک بار فرصت برای پاک کردن ون پیش از شروع شیفت دارند. به‌علاوه برخی دیگر هم می‌گویند زمان کافی برای حفاظت از خود و پیشگیری را ندارند، چون کالاها باید با حداکثر سرعت تحویل داده شود. همین شکایت‌ها باعث شد تا چهار سناتور آمریکایی در نامه‌ای به بزوس از او بخواهند که سیاست‌های خود در آمازون را تغییر دهد.

بزوس می‌گوید آمازون رویکردهای جدی‌تری در پاک‌سازی انبارها و مراکز توزیع انجام داده است و سیاست‌های جدیدی را پیاده می‌کند تا کارمندان، فاصله‌ی ایمن با یکدیگر را حفظ کنند. به‌علاوه، جلسه‌های روزانه برای بررسی شرایط موجود و اتخاذ تصمیم‌های مهم‌تر درصورت نیاز، برای مدیران برگزار می‌شود. او می‌گوید تأمین تجهیزات مناسب، بزرگ‌ترین چالش در شرایط کنونی است. آمازون چندی پیش اولین گزارش ابتلا به کووید ۱۹ را در انبارهای خود تأیید کرد.

جف بزوس مدیر عامل آمازون

مدیرعامل آمازون در بخشی از نامه پیرامون سیاست‌های اجرایی برای پیشگیری بهتر در محیط کار نوشت:

ما سفارش خرید میلیون‌ها ماسک تنفسی را ارسال کرده‌ایم تا بین کارمندان و پیمانکارهایی توزیع شود که امکان کار در خانه را ندارند. البته تاکنون تعداد محدودی از سفارش‌ها تأمین شده‌اند. توزیع ماسک در سطح جهانی با چالش روبه‌رو است و اکنون هم دولت‌ها توزیع را مدیریت می‌کنند تا مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در اولویت باشند. کاملا منطقی است که فعالان بخش سلامت در اولویت اول قرار بگیرند. وقتی نوبت ما در صف دریافت ماسک برسد، اولویت اول کارمندان و شرکای تجاری هستند که تحویل به‌موقع نیاز مشتریان را برعهده دارند.

آمازون اکنون یکی از سه شرکت اول آمریکا از لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود. جف بزوس هم درحال حاضر ثروتمندترین فرد جهان است. به‌هرحال کارشناسان انتظار دارند تا او اقدام‌های بیشتری انجام دهد.

دانیا راجندرا، مدیر گروه مشاوران Athena که با تمرکز بر کارگران ساعتی و کسب‌وکارهای کوچک فعالیت می‌کند، از منتقدان بزرگ بزوس است. او درباره‌ی شرایط کنونی و اظهارنظرهای مدیرعامل آمازون می‌گوید:

حرف زدن هیچ فایده‌ای ندارد. بزوس و همکارانش نباید تمرکز خود را روی تجهیزاتی بگذارند که در دسترس نیستند یا سیاست‌های نه‌چندان سودمند در مقابل بحران عظیم به‌کار بگیرند. آن‌ها درعوض باید حرکت‌های واقعی و کاربردی در مقابله با چالش کنونی پیاده کنند تا از سلامت عمومی و همچنین کارمندان خودشان محافظت شود. آن‌ها می‌توانند از کارهای کاملا ساده و پایه‌ای همچون زمان کافی برای شستن دست‌ها برای کارگران، پوشش سلامتی برای هر کارمند یا کارگر نیازمند و مرخصی با حقوق برای افرادی که ملزم به کار کردن در خانه هستند، فعالیت مفید خود را شروع کنند.
انبار آمازون

جف بزوس در بخش پایانی نامه، اشاره‌ای به شرایط و درگیری فکری خودش هم در دوران شیوع کرونا کرد:

درحال‌حاضر تمرکز و زمان من روی کووید ۱۹ و چگونگی فعالیت بهینه‌ی آمازون در پاسخ به نیازهای جامعه معطوف شده است. من می‌خواهم شما بدانید که آمازون نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کند. ما همیشه به‌دنبال فرصت‌های جدید برای بهبود فعالیت خود هستیم. هیچ آموزش و دستورالعملی برای فعالیت در چنین شرایطی وجود ندارد. من می‌دانم که شرایط کنونی برای بسیاری استرس ایجاد می‌کند. نگرانی‌ها شخصی من اکنون شبیه به اکثر شما است و من نگران فرزندان، والدین، خانواده، دوستان، ایمنی شما، همکارانم و همه‌ی کسانی است که بسیار بیمار هستند و همچنین از بحران مالی جهانی پس از همه‌گیری هم ضربه می‌خورند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات