نتفلیکس، یوتیوب، آمازون و اپل کیفیت و حجم محتوای استریم خود را کاهش می‌دهند

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
نتفلیکس، یوتیوب، آمازون، اپل و بسیاری سرویس‌های استریم دیگر برای کاهش فشار بر شبکه اینترنت، تصمیم به کاهش کیفیت و حجم محتوای استریم خود گرفته‌اند.
تبلیغات

نتفلیکس به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس استریم ویدئویی در جهان تصمیم گرفت تا کیفیت و حجم محتوای استریم خود را در اروپا کاهش دهد. تیری برتون، کمیسر اتحادیه‌ی اروپا در مذاکراتی با رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس او را مجاب به کاهش کیفیت و حجم محتوا کرد. در شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا، استفاده از شبکه‌ی اینترنت خانگی را افرایش داده است و فشار زیادی بر زیرساخت شبکه در سرتاسر جهان (خصوصا اروپا به‌عنوان یکی از مراکز شیوع) وارد می‌شود، کاهش کیفیت محتوا به کاهش فشار و افزایش سرعت کمک می‌کند.

سخنگوی نتفلیکس در مصاحبه‌ای پیرامون تصمیم جدید گفت:

نتفلیکس تصمیم گرفته است تا بیت‌ریت محتوای استریم را به‌مدت ۳۰ روز در سرتاسر اروپا کاهش دهد. ما پیش‌‌بینی می‌کنیم که این تصمیم، ترافیک نتفلیکس را به‌میزان ۲۵ درصد در همه‌ی شبکه‌های اروپایی کاهش دهد و کیفیت خوبی برای همه‌ی کاربران تضمین شود.
نتفلیکس

نتفلیکس از سال ۲۰۱۱ تصمیم‌هایی برای ارائه‌ی استریم پایدار در مناطقی با پهنای باند پایین اتخاذ کرد. آن‌ها هم‌اکنون هم ابزاری خودکار را برای تشخیص پهنای باند شبکه و تنظیم کیفیت براساس آن به‌کار می‌گیرند. نمونه‌ی اولیه‌ی این ابزارها به‌نام Open Connect از زمان شروع استریم ویدئو در نتفلیکس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ اجرا شد.

همکاری نتفلیکس با اپراتورهای اینترنتی در سرتاسر جهان باعث می‌شود تا آن‌ها کیفیت بهینه را برای مخاطب پیش‌بینی کنند و محتوا به‌گونه‌ای پخش شود که هیچ نیازی به زمان بارگذاری پیش از تماشا نداشته باشد. اگر پهنای باند مشترک پایین باشد، کیفیت به‌صورت خودکار کاهش می‌کند و محتوا در رزولوشن پایین‌تری پخش می‌‌شود. ازطرفی اگر همه‌ی کاربران در یک شبکه و منطقه، درحال تماشای محتوای ویدئویی با کیفیت بالا باشند، نمی‌توان انتظار استریم با کیفیت HD و 4K را برای همه داشت.

برتون درباره‌ی مذاکره با رید هستینگر و تصمیم جدید در توییتر نوشت:

ما برای مقابله با کووید ۱۹ در خانه می‌مانیم. کار کردن در خانه و استفاده از سرویس‌های استریم، بهترین گزینه به‌نظر می‌رسد، اما فشار زیادی به زیرساخت‌های شبکه وارد می‌کند. برای اطمینان از دسترسی همه به اینترنت مناسب، کیفیت را به حالت استاندارد کاهش می‌دهیم، چون در شرایط کنونی، کیفیت HD آن‌چنان مورد نیاز نیست.
استریم ویدیو

نتفلیکس هیچ اظهارنظری درباره‌ی افزایش تعداد کاربران و استفاده از محتوای این شبکه در سرتاسر جهان نداشت. به‌هرحال می‌توان به‌راحتی پیش‌بینی کرد که با افزایش ساعت‌های حضور در خانه‌ی مردم در سرتاسر جهان، استفاده از محتوای محبوب‌ترین سرویس، افزایش پیدا کند. دراین‌میان رقبا هم یکی پس از دیگری تصمیم به اتخاذ راهکارهای مشابه گرفته‌اند.

بزرگ‌ترین سرویس اشتراک ویدئو در جهان، یوتیوب هم یک روز پس از نتفلیکس از کاهش کیفیت محتوای خود در اروپا خبر داد. یوتیوب در بیانیه‌ای گفت:

ما تصمیم گرفتیم تا کل ترافیک اروپا را به‌صورت موقت به کیفیت استاندارد کاهش دهیم.

استفاده از سرویس‌های استریم و محتوای تلویزیونی در هفته‌های اخیر افزایش شدیدی داشته است

باوجود اتخاذ تصمیم‌های جدید ازسوی سرویس‌های بزرگ، اپراتورهای اینترنت در اروپا ادعا می‌کنند که شبکه‌ی آن‌ها توانایی مدیریت افزایش تفاضا را دارد. به‌عنوان مثال، BT، اپراتور مخابراتی بریتانیا می‌گوید افزایش ترافیک در این مدت ۳۶ تا ۶۰ درصد بوده و هنوز به نصف اوج مصرف بعدازظهرها در شرایط عادی نرسیده است. به‌علاوه آن‌ها ادعا می‌کنند که هنوز فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به حداکثر ظرفیت شبکه دارند. اپراتورهای دیگر بریتانیا مانند Vodafone و TalkTalk نیز اظهارنظرهای مشابه داشته‌اند.

آمازون و اپل هم در بیانیه‌هایی مجزا اعلام کردند که کیفیت محتوای استریم را خصوصا در شبکه‌های اروپایی کاهش می‌دهند. سخنگوی آمازون در مصاحبه با گاردین گفت:

ما از نیاز مدیریت دقیق سرویس‌های مخابراتی برای پاسخ به نیاز روزافزون به شبکه‌ی اینترنت حمایت می‌کنیم. درحال‌حاضر و با افزایش تعداد کاربران خانگی به‌خاطر شیوع کووید ۱۹، این مدیریت اهمیت بیشتری پیدا کرده است. سرویس Prime Video در همکاری با مقام‌های محلی و اپراتورهای خدمات اینترنتی، در هر موقعیت مورد نیاز، راهکارهایی برای کاهش فشار بر شبکه اجرا می‌کند.
آمازون پرایم ویدیو

اگرچه آمازون فعلا تنها بیت‌ریت محتوا را در اروپا کاهش می‌دهد، اما ترافیک شبکه در مناطق دیگر جهان و خصوصا آمریکا را هم زیر نظر دارد. آن‌ها می‌گویند آمادگی اتخاذ سیاست‌های جدید را در هر منطقه‌ای دارند که با افزایش ترافیک و مشکل برای شبکه‌ روبه‌رو شود. آمازون پرایم بیش از ۱۵۰ میلیون مشترک در ۲۰۰ کشور جهان دارد.

کاهش کیفیت محتوای سرویس استریم اپل، ابتدا توسط کاربران و رسانه‌های دنیای فناوری کشف شد. اپل تی‌وی پلاس که در ماه نوامبر با ادعا و نقطه‌ی تمایز کیفیت بسیار بالای محتوا رونمایی شده بود، در روزهای اخیر کاهش مشهودی در کیفیت داشت.

کاهش کیفیت محتوای استریم در زمانی اجرا می‌شود که فشار بر شبکه‌ی اینترنت، روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. تحلیل‌گران Nielsen در این‌باره می‌گویند: «در خانه ماندن کاربران می‌تواند تا ۶۰ درصد باعث افزایش محتوای مصرفی آن‌ها شود». هرچه مردم بیشتر در خانه بمانند، استفاده از سرویس‌های استریم مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس و هولو و تمامی سرویس‌های مشابه، بیشتر می‌شود.

بررسی‌های نیلسن نشان می‌دهد هم‌اکنون شاهد افزایش استفاده از تلویزیون و اینترنت در مناطقی مانند ایتالیا و کره‌ی جنوبی هستیم که مرکز شیوع ویروس کرونا هستند. به‌عنوان مثال از هفته‌ی دوم تا چهارم ماه فوریه که رشد شدیدی از ابتلا به ویروی در کره‌ی جنوبی گزارش شد، استفاده از تلویزیون هم ۱۷ درصد افزایش داشت که تقریباً با افزایش ۱/۲ میلیون نفر مخاطب بود. ایتالیا نیز آمار مشابهی را ارائه می‌کند.

اپل تی وی پلاس / Apple TV+

سرویس‌های استریم بازی‌های ویدئویی و وب‌سایت‌هایی همچون توییچ هم درحال آزمایش محدودسازی شبکه هستند. StreamElements از شرکت‌های تحقیقاتی صنعت استریم، در یک بررسی ادعا کرد که توییچ در هفته‌ی گذشته با افزایش ۱۰ درصدی ترافیک روبه‌رو بوده است. طبق آمارهای همین شرکت، مشاهده‌ی زنده‌ی محتوای استریم در ایتالیا از هفته‌ی اول فوریه، به میزان ۶۶ درصد افزایش داشت. افزایش تماشای محتوا هم ترافیک کانال‌های قبلی را افزایش می‌دهد و هم موجب افزایش تعداد کانال‌های مشاهده‌شده توسط کاربر می‌شود.

سیاست فاصله‌گیری اجتماعی (Social Distancing) باعث شده است تا بسیاری از مردم کار در خانه و استفاده از شبکه‌ی اینترنت خانگی را در پیش بگیرند. درواقع امروز استفاده از اینترنت برای کارهایی که قبلا به‌صورت آفلاین انجام می‌شد هم رایج‌ شده است. کار کردن و شرکت در کلاس‌های آموزشی آنلاین و بهره‌گیری از سرویس‌های مکالمه‌ی ویدئویی، همگی فشار زیادی بر شبکه‌ی اینترنت وارد می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات