D1-lg

رقابت ایلان ماسک با همه مدعیان برای ساخت خودروهای خودران

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
مطالعه 9 دقیقه
در رقابت برای ساخت اتومبیل‌های کاملا خودران، ایلان ماسک در یک طرف است و فورد، اوبر، وایمو و جی‌ام کروز در طرف دیگر قرار دارند. اما مدیرعامل تسلا راه خود را می‌پیماید.
تبلیغات
D4-mcid4

سخنان ایلان ماسک برای رقبا و تکنولوژی آن‌ها در رویداد «Autonomy Day» تسلا برای سرمایه‌گذاران که در روز دوشنبه برگزار شد، تحقیرآمیز بود.

پروژه‌ی حسگر LIDAR (حسگر پرتو نور) که همه آن را به‌عنوان عنصری جدایی‌ناپذیر در اتومبیل‌های خودران می‌بینند در نظر ماسک «مأموریتی احمقانه» است. ماسک در ادامه صحبت‌هایش در مخالفت با ساخت حسگرهای لیدار گفت: «هر کسی که روی لیدار حساب باز کند، محکوم به فنا است؛ محکوم به فنا. حسگرهای گران‌قیمتی که غیرضروری هستند، مثل داشتن یک دسته کامل از افزونه‌های گران‌قیمت است... خواهید دید.»

بنیان‌گذار تسلا در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های شبیه‌سازی که مهندسان اتوموبیل‌های خودران مجازی در میلیون‌ها سناریوی حدی (edge case scenario) استفاده می‌کنند تا به میلیاردها مایل رانندگی دست‌ یابند، خوب است اما کافی نیستند. او اضافه کرد: «ما کاملا شبیه‌سازی خوبی انجام می‌دهیم، اما این شبیه‌سازی نمی‌تواند اتفاقات عجیب و غریبی که در جهان واقعی رخ می‌دهند را لحاظ کند.»

براساس اظهارات ماسک، نقشه‌های GPS با دقت بالا برای اتومبیل‌های خودران «ایده بسیار بدی هستند». چرا که به‌علت وابستگی زیاد و عدم توانایی به‌روزشدن، «باعث ناپایداری بیش از حد سیستم» می‌شوند.

هر کسی که روی لیدار حساب باز کند محکوم به فنا است

این مخترع متولد آفریقای جنوبی در مورد وسایل نقلیه خودران سطح ۵ تسلا که قادر به رانندگی در هر جا و تحت هر شرایطی بوده و تا سال ۲۰۲۰ آماده خواهند شد نیز گفت: «بدون محدویت‌های جغرافیایی و نه فقط یک مشت وسیله نقلیه؛ ما یک سال بعد از این لحظه، یک میلیون اتوموبیل کاملا خودران، با نرم‌افزارها و همه‌چیز خواهیم داشت.»

برای کسانی که بیش از یک دهه شاهد پیش‌بینی‌های ماسک بوده‌اند، رویداد روز دوشنبه تعجب‌برانگیز نبود. به‌علاوه او همان شخصی است که تلاش کرد کارخانه‌اش را به یک «alien dreadnought» از ربات‌های سازنده اتومبیل تبدیل کند. اما میزان علاقه او به تلنگر زدن به ارکان اصلی صنعت اتومبیل‌های خودران شگفت‌انگیز بود و بسیاری در این صنعت سعی می‌کنند بفهمند که او چگونه به وعده‌ایش عمل خواهد کرد.

ماسک بارها استدلال کرده که مزیت فناوری خودران تسلا ناشی از ناوگان وسایل نقلیه‌ای (حدود ۴۲۵ هزار) بوده که این شرکت اکنون راهی جاده‌ها کرده است. آن خودروها موقعیت‌ها را ثبت می‌کنند و داده‌های خام جهت بهبود شبکه عصبی مورد نیاز برای اتومبیل‌های خودران فراهم می‌کنند. روش به‌کار گرفته‌شده توسط شرکت برای وسایل نقلیه‌ی خودران، جهت شناسایی و درک جهان، در وهله‌ی اول متکی به بینایی رایانه‌ای یا استفاده از دوربین‌ها، (درست مانند انسان) است.

دیگر شرکت‌ها مانند فورد (Fordاوبر (Uber)، وایمو (Waymo) و جی‌ام کروز (GM Cruise) که تلاش می‌کنند تا اتومبیل‌های خودران را وارد جاده‌ها کنند، عمدتا به مجموعه‌ای از حسگرها شامل لیدار، دوربین‌ها و رادار (radar) متکی هستند. این شرکت‌ها ادعا می‌کنند لیدار کارهایی انجام می‌دهد که دوربین و رادار قادر به انجام آن نیستند، به‌علاوه، قابلیت همپوشانی با کارهایی را که دیگر حسگرها انجام می‌دهند، دارد. این قابلیت‌ها که به‌عنوان «افزونگی» (redundancy) شناخته می‌شوند، برای وسایل نقلیه کاملا خودران بسیار حیاتی هستند و هنگام بروز نقص فنی یک نسخه پشتیبان مهم فراهم می‌کنند.

حسگر لیدار/LIDAR sensors

حسگرهای لیدار روی خودروهای خودران وایمو

سم ابوالسمید (Sam Abuelsamid)، کارشناس حسگر در Navigant (یک شرکت مشاور فناوری)، استدلال ماسک درباره بی‌فایده بودن استفاده هم‌زمان لیدار و دوربین‌ها به‌خاطر تکرار طیف نور مرئی، غلط می‌داند. این کارشناس یادآوری می‌کند که چشم‌ انسان طول موج بین ۳۸۰ تا ۷۴۰ نانومتر را تشخیص می‌دهد؛ در حالی‌که لیدار قادر به پوشش دامنه ۹۰۵ تا ۱۵۵۰ نانومتر است و نسل جدید لیدارها، مثل حسگر FM پرتو پیوسته بلک‌مور (Blackmore) می‌تواند در حین محاسبه‌ی سرعت، از تأخیر محاسباتی نیز بکاهد. ابوالسمید در ادامه نظراتش بیان می‌کند که حسگرهای لایه‌بندی‌شده با قابلیت‌های مختلف، به‌جای تکیه‌ی تنها بر دستگاه‌های مبتنی بر بینایی، «یک راه‌حل مطمئن و امن هستند».

مدیرعامل تسلا در رویداد روز دوشنبه، از به کار بردن لیدار در اتوموبیل‌های خودران صریحا انتقاد کرد و  آن را «ناتوان» خطاب کرد. ماسک در ادامه سخنانش گفت: «استفاده از لیدار در اتومبیل‌ها، به شکل عجیبی احمقانه است. لیدار گران و غیرضروری است و همان‌طور که آندری (آندری کارپثی، مدیر Tesla AI) می‌گفت، «وقتی شما مسئله بینایی را حل کنید، دیگر کارایی نخواهد داشت.» بنابراین یک سخت‌افزار گران‌قیمت خواهید داشت که در اتومبیل به کاری نمی‌آید.»

لیدار می‌تواند بسیار گران بوده و برای اکثر شرکت‌ها هزینه‌بر باشد. این هزینه‌های اضافی، فروش خودروهای خودران به مشتریان را بسیار دشوار می‌کند. اما شرکت‌هایی که امروزه از لیدار استفاده می‌کنند، روی کاهش هزینه‌های خود کار می‌کنند. وایمو در سال ۲۰۱۱ شروع به تولید حسگرهای لیدار اختصاصی خود کرد. همان زمان، شرکت وایمو ادعا کرد با تولید حسگرهای اختصاصی خود می‌تواند قیمت هر واحد حسگر لیدار آماده را از ۷۵/۰۰۰ دلار به ۷۵۰۰ دلار کاهش دهد. در ماه مارس این شرکت اعلام کرد لیدارهای کوچک‌تر خود را به دیگر شرکت‌ها نیز خواهد فروخت.

سرمایه‌گذارانی که در رویداد روز فناوری خودران تسلا حضور داشتند، تحت تاثیر سخنرانی شدیدالحن ضدلیدار ماسک قرار نگرفتند. جفری آزبورن (Jeffrey Osborne) از مؤسسه‌ی Cowen روز سه‌شنبه در یادداشتی نوشت: «ما همچنان بر این باور هستیم که لیدار مکمل خوبی برای دوربین‌ها، رادارها و حسگرهای ماوراء صوت است و برندگان نهایی سطح ۵، همه این حسگرها را با استفاده از حسگر فیوژن (ترکیب حسگرها) ترکیب می‌کنند.» او با اشاره به سخنان ماسک افزود: «اینکه تسلا به‌خاطر هزینه‌های کنونی این فناوری، آن را مأموریتی احمقانه دانسته و آن را پس می‌زند، بیشتر شبیه صرفه‌جویی در چیزهای کوچک ولی ولخرجی در چیزهای بزرگ است، به‌ویژه که قیمت لیدار در حال کاهش است.»

حتی پیشرفته‌ترین شبیه‌سازها نیز قادر به شبیه‌سازی اتفاقات غیرمعمول جهان واقعی نخواهند بود

ماسک برنامه‌های شبیه‌سازی را به اندازه لیدار نفی نکرد اما بیان کرد که حتی پیشرفته‌ترین شبیه‌سازها قادر به شبیه‌سازی «اتفاقات غیرمعمول» جهان واقعی نخواهند بود.

اگر شبیه‌سازها قادر به شبیه‌سازی کامل جهان باشند، فکر می‌کنم در این صورت ثابت می‌شود که ما در یک محیط شبیه‌سازی زندگی می‌کنیم.

او در کنفرانس Code Conference در سال ۲۰۱۶ گفته بود: «امیدوارم جهان شبیه‌سازی نباشد.»

به نظر می‌رسد نظرات او، وایمو را هدف قرار داده است؛ شرکتی که بیشتر به‌عنوان رهبر مسابقه ساخت خودروهای کاملا خودران شناخته می‌شود. وایمو در زمینه شبیه‌سازی بسیار توسعه یافته است. مسئولان وایمو معمولا درمورد دستگاه Carcraft خود و چگونگی رانندگی ۷ میلیارد مایلی آن در شبیه‌سازی، در مقایسه با ۱۰ میلیون مایلی که از اکتبر گذشته در جاده‌ها رانندگی کرده است، صحبت می‌کنند. ماسک ادعا می‌کند شبیه‌ساز‌ها برای شبیه‌سازی رانندگی واقعی کافی نیستند، بدین معنی که وایمو هرگز قادر نخواهد بود به مقدار مایلی که وسایل نقلیه تسلا رانندگی کرده‌اند، دست یابد.

در واکنش به این اظهارات ماسک، سخنگوی وایمو به بیانیه‌ای که این شرکت درباره اهمیت شبیه‌سازی منتشر کرده است، اشاره کرد: «یکی از مزایای اصلی شبیه‌سازی این است که شما می‌توانید روی جالب‌ترین واکنش‌ها تمرکز کنید. برای مثال به‌جای پیمودن مایل‌های یکنواخت در بزرگراه، می‌توان روی چراغ‌های راهنما، رانندگان خلاف جهت یا عابرین پیاده بی‌توجه و دوچرخه‌سواران تمرکز کرد.»

تسلا/tesla

ماسک همچنین تمرین استفاده از نقشه‌های با دقت بالا برای کمک به راهنمایی اتومبیل‌های خودران در یک محیط را مورد انتقاد قرار داد. نقشه‌های وایمو بدون قرار دادن هیچ وسیله نقلیه‌ای در شهر یا ناحیه، در ابتدا یک تصویر کلی از جزئیات منطقه ساخته و «ویژگی‌های جالب» مانند راه‌های فرعی، شیرهای آتش‌نشانی و تقاطع‌ها را می‌سازند. سپس حسگرهای وایمو با علم به «ویژگی‌های ثابت جاده»، می‌توانند بر حرکت اشیاء مانند وسایل نقلیه دیگر و عابرین پیاده تمرکز کنند.

براساس اظهارات عبدالسمید، فایده‌ی نقشه‌های با دقت بالا، تمرکز دقیق اتومبیل در محیط با استفاده از این نقشه‌ها، با درنظرگرفتن فاصله از اشیاء مشخص است. نقشه‌های HD همچنین شامل اطلاعات مربوط‌به قوانین راهنمایی و رانندگی مانند محدودیت سرعت یا مسیرهایی هستند که راننده می‌تواند در آن‌ها بپیچد. این مسئله مساحت ناحیه‌ای را که باید توسط سیستم ادراکی خودرو اسکن شود، محدود کرده و به حسگرها اجازه می‌دهد تا روی آنچه مهم‌تر است، تمرکز کنند؛ یعنی عابرین پیاده و دیگر اتومبیل‌های در جاده.

بزرگ‌ترین شوک رویداد دوشنبه وقتی بود که ماسک صریحا اعلام کرد تسلا، یک میلیون اتومبیل خودران تا پایان سال ۲۰۲۰ در جاده‌ها خواهد داشت. این طرح برای ایجاد شبکه ride-hailing (خدمات اشتراک سواری) تجاری تسلا است. وقتی از ماسک پرسیده شد که آیا این خودروها در سطح ۵ و بدون ژئوفنس (geofence) عرضه خواهند شد، به این معنی که آن‌ها می‌توانند هرجا و تحت هر شرایطی بدون راننده سفر کنند، جواب او «بله» بود.

برخی تحلیل‌گران با این تصور که ایده روبوتاکسی هنوز توسعه نیافته یا به قول آزبورن «ناقص» است، از کنار آن عبور کردند. برخی کارشناسان نیز در مورد امکان وجود یک اتومبیل خودران سطح ۵ تردید کردند. چرا که بخش وسیعی از مهندسان صنعت autonomous vehicles) AV یا وسایل نقلیه خودران) سعی در تکمیل سطح ۴ اتومبیل‌های خودران دارند؛ سطحی که در آن اتومبیل به هیچ‌گونه دخالت انسانی نیاز ندارد و فقط در محیط جغرافیایی خاص یا تحت شرایط خاص (مانند خوب بودن آب‌و‌هوا) می‌تواند کار کند.

برایان ریمر (Bryan Reimer)، محقق برجسته مرکز حمل‌ونقل و لجستیکMIT می‌گوید: «برای آینده‌ای قابل‌پیش‌بینی (اگر نگوییم برای همیشه) اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه به عملکرد تحت شروط مهندسی خاصی نیاز دارند». او یادآوری می‌کند آنچه صنعت اکنون روی آن کار می‌کند، توسعه‌ی دامنه جغرافیایی برای وسایل نقلیه سطح ۴ است؛ نه مسئله‌ی سطح بدون محدودیت یا سطح ۵.

ریمر اضافه می‌کند هر تیم مهندسی که تحت نظر یک «مقام قانونی متخصص و معقول» فعالیت می‌کند، سیستم‌هایی را که در موقعیت‌های خطرناک مانند کولاک یا طوفان رانندگی کنند، توسعه نخواهند داد. ماسک اظهار می‌کند که اتومبیل‌هایش تحت هر شرایطی و بدون توجه به هر خطری، قادر به عملکرد خواهند بود.

تسلا/tesla

فراموش نکنید که سایر صنعت اتومبیل‌های خودران با او مخالف هستند. جان کرافچیک (John Krafcik)، مدیرعامل وایمو، سال گذشته در یک کنفرانس فناوری گفت: «اتومبیل خودران همواره محدودیت‌هایی خواهد داشت»، این موضوع یک اعتراف آگاهانه از طرف رئیس شرکت راهبر صنعت خودروهای بدون سرنشین بود. افراد دیگر نیز برای تعدیل انتظارات عوام، چنین نظراتی ارائه کرده‌اند. برای مثال جیم هکت (Jim Hackett)، مدیرعامل فورد ماه گذشته اعلام کرده بود : «ما ورود وسایل نقلیه خودران به بازار را دست بالا گرفته‌ایم.»

به نظر می‌رسد تمام فعالان این صنعت به‌جز ایلان ماسک تلاش می‌کنند تا نقدینگی و قوایی را که در چند سال اخیر در این فضا انباشته شده است، جبران کنند.

مدیرعامل شرکت Luminar که سازنده لیدار است، می‌گوید: «تسلا قطعا آپشن‌های کمکی بیشتری را در سال‌های پیش‌رو رونمایی خواهد کرد اما اتومبیل خودران واقعی، بازی کاملا متفاوتی است و روش‌های کاملا متفاوتی را می‌طلبد.» او می‌افزاید: «دیگر نیازی به کمک‌راننده، دست روی فرمان گذاشتن یا توجه به اشیائی که به‌طور پیوسته در مسیر سبز می‌شوند، نیست. بدون شک این وضعیت دو، سه یا شاید ۱۰ برابر در طول عمر یک وسیله نقلیه بهتر شود؛ اما برای یک اتومبیل خودران، دستیابی به ایمنی بیشتری از متوسط رانندگان (انسان)، به‌معنای واقعی کلمه، پیشرفت تقریبا کاملی را می‌طلبد.»

می‌توان استدلال کرد که وایمو و دیگر شرکت‌های AV باید باید با متکبرینی مثل ماسک به منظور تولید بهترین وسیله برای ما مشتریان مبارزه کنند. اگر وایمو تنها بازیگر این صنعت در دنیا باشد، احتمالا همه ما مجبور خواهیم بود پول بیشتری برای سواری بپردازیم و مجبور به استفاده‌ی بسیاری از برنامه‌های گوگل، تبلیغات اجباری و نیز اشتراک اطلاعاتمان خواهیم بود. با وجود تسلا (و فورد و جی‌ام) درکنار وایمو، گوگل مجبور خواهد بود سریع‌تر پیشرفت کرده و بهتر عمل کند.

جنبه دیگر قضیه این است که ماسک با کنار زدن قوانین مربوط‌به آنچه در اتومبیل‌های خودران ایمن است و آنچه ایمن نیست، مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد. براساس یک نظرسنجی ۷۱ درصد رانندگان در سراسر جهان فکر می‌کنند می‌توانند یک خودروی بدون نیاز به راننده داشته باشند. البته که نمی‌توانند؛ اما فکر می‌کنند می‌توانند زیرا برخی خودروسازان طوری وسایل نقلیه خود را طراحی کرده و برایش بازاریابی می‌کنند که این تصور در رانندگان ایجاد می‌شود که می‌توانند دست از کنترل خودرو بردارند. تسلا به خاطر فروش خودرو با آپشن «کاملا خودران» که موجب سوءتفاهم درباره‌ی قابلیت‌های وسیله نقلیه می‌شود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

ایلان ماسک می‌خواهد این رقابت را با استفاده‌ی مداوم از عباراتی مانند «وسایل نقلیه تمام خودران تسلا» برنده شود، اما این کار او باعث سردرگمی مشتری می‌شود. یک خودرو با راننده سردرگم می‌تواند بدتر از خودروی بدون راننده باشد.

نظر شما خوانندگان زومیت درباره اتومبیل‌های خودران چیست؟ آیا فکر می‌کنید در آینده‌ای نزدیک این خودروها وارد بازار مصرف می‌شوند؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
D5-b3IranServer
داغ‌ترین مطالب روز
بهترین گوشی های سامسونگ از نظر دوربین
بهترین گوشی سامسونگ ازنظر دوربین [اردیبهشت ۱۴۰۴]

اگر قصد دارید یکی از گوشی‌های سامسونگ را برای عکاسی بخرید، در این مقاله با بهترین گوشی‌های سامسونگ ازنظر دوربین براساس قیمت‌های مختلف آشنا خواهید شد.

117
9 دقیقه پیش
تخم بوقلمون
تخم مرغ همه جا هست؛ اما چرا تخم بوقلمون نمی‌خوریم؟

درحالی‌که همه ما احتمالاً تجربه خوردن تخم بلدرچین، اردک و البته مرغ را داریم، اثری از تخم بوقلمون سر سفره‌های ما نیست. علت چیست؟

58
18 ساعت پیش
سلاح ریل‌گان ژاپن
ژاپن موشک‌های هایپرسونیک را با اسلحه الکترومغناطیسی هدف می‌گیرد

ژاپن برای مقابله با موشک‌های هایپرسونیک روی فناوری عجیب و قدرتمندی کار می‌کند که شبیه بازی‌های ویدئویی است.

75
2 روز پیش
راهنمای خرید بهترین سشوار خانگی، چرخشی و حرفه‌ای در رده٬های مختلف
بهترین سشوارهای بازار از برندهای بابیلیس تا دایسون [بهار و تابستان ۱۴۰۴]

برای خرید بهترین سشوار خانگی، حرفه‌ای و چرخشی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ بهترین برند سشوار کدام است؟ با راهنمای خرید بهترین سشوارها همراه زومیت ...

39
یک روز پیش
طرحی از کامپیوتر کوانتومی IQM درکنار نماد‌های موسیقی
به اولین موسیقی کوانتومی جهان گوش کنید؛ آیا این آهنگ، صدای آینده است؟

«Recurse» اولین آهنگ دنیاست که نت‌هایش از هم‌نوایی شگفت‌انگیز انسان، هوش مصنوعی و قدرت پردازش کامپیوتر کوانتومی شکل گرفته است.

126
یک روز پیش
فلای تودی
جنجال پرواز لوفت‌هانزا؛ وقتی کمک‌خلبان بیهوش شد و خلبان اصلی در سرویس بهداشتی بود

پرواز هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰ دقیقه خلبان و کمک‌خلبان نداشت.

44
2 روز پیش
بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار ایران
بهترین گوشی مناسب برای بازی [اردیبهشت ۱۴۰۴]

اگر به‌‌دنبال گوشی هوشمند برای بازی می‌گردید، نیاز نیست حساب بانکی‌تان را خالی کنید. در این مقاله بهترین گوشی‌های گیمینگ بازار ایران را معرفی ...

868
3 ساعت پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-zoomitproduct
آخرین ویدیوها
پخش از رسانه
زومکست با جاب ویژن
هوش مصنوعی، جایگزین نیروی انسانی؟
01:04:35
عکس گلکسی اس ۲۵ اج در تمام رنگ‌ها
آنباکس گلکسی اس ۲۵ اج؛ باریک و سبک و دوست داشتنی
00:12:54
عکس تبلت‌های گلکسی تب S10 FE و گلکسی تب S10 FE Plus
بررسی گلکسی تب S10 FE و FE پلاس
00:14:14
زومکست فضاهای اشتراکی
گفتگو زومیت با مدیران انجمن فضاهای اشتراکی
00:44:45
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
یک شب دو گوشی؛ گلکسی اس۲۵ اج و اکسپریا ۱ مارک ۷ معرفی شد
00:07:40
عکس بهزاد در حال ساختن اپل اکانت
آموزش جامع ساخت اپل آیدی؛ قدم به قدم
00:25:22
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
پادشاه جدید عکاسی موبایل؟ بررسی شیائومی ۱۵ اولترا 🐲📸
00:15:17
عکس سعیده اسلامیه در کنار سحر بختیاری از دیجی‌کالا
صفر تا صد دیجی‌کالا ادز؛ مصاحبه با سحر بختیاری
00:41:20
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑 با این قیمت ارزش خرید داره؟
بررسی بلندمدت آیفون ۱۶ پرو مکس 🤑
00:09:06
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
تغییرات باورنکردنی در راه اندروید! 🤯🔥
00:14:52
کاور زومکست اسنپ فود
گفتگو مفصل زومیت با رئیس هیأت مدیره اسنپ‌فود
00:55:58
بررسی لپ‌تاپ دانشجویی Asus Vivobook S14
بهترین لپ‌تاپ دانشجویی وجود ندار... بررسی Asus Vivobook S14
00:11:41
عکس گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ در کنارهم
بررسی گوشی‌های گلکسی A26 و A36 سامسونگ
00:16:53
گفتگو زومیت با مدیرعامل فیلمنت
گفتگو با مدیرعامل فیلم‌نت؛ از نتفلیکس بهتر خواهیم شد!
00:57:47
تصویر ماشین‌ لباسشویی LG WT1310YJ
خشک‌شویی رو بیار خونه‌! ماشین لباس‌شویی Wash Tower LG
00:05:50
جنجالی‌ترین ویژگی ویندوز ۱۱؛ نگاه نزدیک به Recall مایکروسافت 👀
جنجالی‌ترین ویژگی ویندوز ۱۱؛ نگاه نزدیک به Recall مایکروسافت
00:13:09
عکس گوشی شیائومی ۱۵ اولترا در کنار جعبه دستگاه
آنباکس و نگاه نزدیک شیائومی ۱۵ اولترا
00:12:44
عکس گوشی آیفون ۱۶ ای در دست
بررسی آیفون ۱۶ ای؛ ارزون‌ترین آیفون سال
00:13:37
پرچمدار میان‌رده‌های سامسونگ؛ بررسی گلکسی A56
پرچمدار میان‌رده‌های سامسونگ؛ بررسی گلکسی A56
00:12:58
کولر بادی یا واترکولینگ؟ بهترین راه خنک کردن پردازنده کدومه؟ 🌡️
کولر بادی یا واترکولینگ؟ بهترین راه خنک کردن پردازنده کدومه؟
00:16:44
عکس بهزاد با آیکون‌های گرد شده iOS19
iOS19 قراره چه فرقی کنه؟ نگاهی به تمام تغییرات احتمالی
00:10:59
اوضاع عجیب سامسونگ! 💩
اوضاع عجیب سامسونگ! 💩
00:07:04
آیفون ۱۷ این شکلیه؟
سری آیفون ۱۷ اینجاست! 🔥 داغ داغ از پرینترسه‌بعدی درومده
00:17:17
زومکست مصاحبه با معاون ارشد فروشگاه مرکزی لنوو و مدیرعامل شرکت الماس پهنه رایانه پایتخت
لنوو در ایران؛ همه‌چیز درباره لپ‌تاپ‌های لنوو و خدمات آن
00:17:54
چرا نباید گلکسی اس ۲۵ اولترا بخریم؟ ⛔
چرا نباید گلکسی اس ۲۵ اولترا بخریم؟ ⛔
00:27:52
جعبه گشایی آیفون ۱۶ ای اپل
ارزون‌ترین آیفون اپل اینجاست! 😏 جعبه‌گشایی iPhone 16e
00:12:01
مقایسه دوربین بزرگ زومیت
بزرگ‌ترین مقایسه دوربین زومیت 🔥 کی حرف آخرو می‌زنه؟
00:16:44
زوم کست آچاره
آچاره؛ داستان استارتاپی که همه کارات رو انجام می‌ده!
00:42:40
تبلت یا لپ‌تاپ؛ کدوم برای شما مناسب‌تره؟ 🏆
تبلت یا لپ‌تاپ؛ کدوم برای شما مناسب‌تره؟ 🏆
00:26:47
با Kling AI ویدیو بساز
آموزش جامع ساخت ویدیو و عکس با هوش مصنوعی Kling AI
00:31:26
آموزش کامل و جامع نصب ویندوز ۱۱ + پارتیشن‌بندی و ...
آموزش کامل و جامع نصب ویندوز ۱۱ + پارتیشن‌بندی و ...
00:38:14
LG QNED86 TV
بهترین انتخاب برای گیم و فیلم! بررسی تلویزیون ۸۶ اینچی ال‌جی
00:12:39
عکس ابزارهای ذخیره‌سازی فایل از قدیم تا جدید
سفر شگفت‌انگیز دنیای ذخیره‌سازی اطلاعات؛ از گذشته تا امروز!
00:14:56
عکس وان‌پلاس ۱۳ رنگ مشکی در دست
وان پلاس ۱۳؛ ارزشمندتر از گلکسی اس ۲۵ اولترا؟
00:16:13
عکس لوح نقره‌ای یوتیوب زومیت در ابعاد جدید
آنباکس لوح نقره‌ای یوتیوب زومیت به بهانه نوروز ۱۴۰۴
00:23:39
عکس یخچال MoodUp ال‌جی
این یخچال با روح و روانت بازی می‌کنه 🧊
00:05:48
بررسی هدفون سونی WF-1000XM5
بررسی هدفون توگوشی XM5 سونی
00:10:23
عکس گوشی ردمی نوت ۱۴ پرو و ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس
بررسی ردمی نوت ۱۴ پرو و ۱۴ پرو پلاس 5G
00:13:31
زومکست با مدیرعامل جاباما
گفتگو با مدیرعامل جاباما؛ فرصتی برای دیدن ناشناخته‌های ایران
00:38:48
دیگه گلس نخر در حال شکستن یک گلس
شیشه‌های ضد خش گوشی چطوری ساخته می‌شن؟
00:13:15
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
نگاه نزدیک به ردمی نوت ۱۴ پرو پلاس و ردمی نوت ۱۴ پرو شیائومی
00:14:33
عکس بهزاد مرعشیان و امیر خاوران در کنار هم
سرویس تحقیقات بازار دیجی‌کالا چیه؟
00:30:05
موشک استارشیپ روی سکوی پرتاب در تاسیسات استاربیس
پخش زنده پرتاب آزمایشی هشتم موشک استارشیپ
02:00:00
عکس مهرداد با قطعات داخلی آل این وان gt624 گرین
بررسی آل این وان گرین مدل GT624
00:35:45
عکس گوشی پوکو X7 پرو در دست
بررسی گوشی پوکو X7 پرو
00:10:50
عکس مسعود یوسف‌نژاد در کنار بهزاد اکبری
عقب‌گرد اکوسیستم استارتاپی بر اثر فیلترینگ
00:36:29
عکس گوشی‌های پوکو ایکس ۶ پرو و داریا باند ۲ در کنار هم
مقایسه گوشی داریا باند ۲ با پوکو X6 Pro
00:11:29
عکس گلکسی اس ۲۵ اولترا و آیفون ۱۶ پرومکس در کنار هم و مقایسه دوربین
مقایسه دوربین گلکسی S25 اولترا و آیفون 16 پرو مکس
00:47:42
عکس ری‌برندینگ همراه اول و ساین جدید این اپراتور
مراسم ری‌برندینگ همراه اول؛ هویت جدید چه فرقی کرده؟
00:07:27
زومیت چطور بررسی می‌کنه؟
محصولات چطور تو زومیت بررسی می‌شن؟ 🔍📦
00:10:48
47 مطلب
کره لاس وگاس درکنار شاتل فضایی
مهندسی بی‌نهایت داستان ساخت پیچیده‌ترین و خلاقانه‌ترین سازه‌های مهندسی دنیا، از آسمان‌خراش‌های بلند تا شاتل‌های فضایی را در بخش مهندسی بی‌نهایت دنبال کنید.
58 مطلب
لوگوی اندروید
ترفند ها و آموزش های اندروید در مجموعه مطالعاتی آموزش اندروید با برترین و کاربردی‌ ترین ترفند های اندروید آشنا خواهید شد و صفر تا صد تبلت و گوشی اندرویدی خود را آموزش می‌بینید.
14 مطلب
طرح مفهومی سخت‌افزار
شیرجه در سخت افزار با مقالات سخت‌افزاری زومیت در دریای هیجان‌انگیز سخت‌افزار از CPU و GPU تا هوش مصنوعی و شرکت‌های فناوری پیشرو شیرجه بزنید.
18 مطلب
پیکان زرد در کنار کنسول گیم‌بوی و نوکیا 6600
ماشین زمان با مقالات «ماشین زمان» به گذشته دنیای فناوری سفر کنید و همراه ما محصولات و تکنولوژی‌های نوستالژیک را مرور کنید.
42 مطلب
کالکشن بیوگرافی
بیوگرافی بزرگان علم و فناوری با زندگی و دستاوردهای استادان نوآوری و شکل‌دهندگان دنیای علم و تکنولوژی آشنا شوید.

مقایسه قیمت و مشخصات 🛒

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ ارغوانی / Samsung Galaxy A36
3.9
گلکسی A36 سامسونگ

از23,200,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A36پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A36 سامسونگ سبز نعنایی / Samsung Galaxy A36
3.6
گلکسی A26 سامسونگ

از18,499,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A56 سامسونگ زیتونی / Samsung Galaxy A56
3.8
گلکسی A56 سامسونگ

از27,690,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7
3.9
پوکو X7 شیائومی

از21,189,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X7 پرو شیائومی مشکی و زرد / Xiaomi Poco X7 Pro
4.7
پوکو X7 پرو شیائومی

از25,999,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 25 سامسونگ سرمه ای / Samsung Galaxy S25
4.4
گلکسی اس 25 سامسونگ

از96,029,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 اپل آبی / Apple iPhone 16
3.5
آیفون 16 اپل

از63,795,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Maxپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو مکس اپل مشکی / Apple iPhone 16 Pro Max
3.7
آیفون 16 پرو مکس اپل

از101,050,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پرو اپل بژ / Apple iPhone 16 Pro
4.4
آیفون 16 پرو اپل

از85,912,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پلاس اپل صورتی / Apple iPhone 16 Plusپنل جلو و پشت گوشی موبایل آیفون 16 پلاس اپل صورتی / Apple iPhone 16 Plus
3.6
آیفون 16 پلاس اپل

از72,750,000تومان

کنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Proکنسول بازی پلی استیشن 5 پرو سونی / Sony PlayStation 5 Pro
4.1
اپل ایرپادز 4 به همراه کیساپل ایرپادز 4 به همراه کیس
3
اپل ایرپاد 4

از9,245,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A55 سامسونگ آبی روشن / Samsung Galaxy A55
4.2
گلکسی A55 سامسونگ

از24,400,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A15 سامسونگ سرمه ای تیره / Samsung Galaxy A15
4.3
گلکسی A15 سامسونگ

از12,590,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco X6 Pro
4.3
پوکو X6 پرو شیائومی

از24,897,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو X6 شیائومی سفید / Xiaomi Poco X6
4
پوکو X6 شیائومی

از20,998,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 شیائومی تیتانیوم / Xiaomi Poco F6پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 شیائومی تیتانیوم / Xiaomi Poco F6
4.6
پوکو F6 شیائومی

از30,599,000تومان

پنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Proپنل جلو و پشت گوشی موبایل پوکو F6 پرو شیائومی مشکی / Xiaomi Poco F6 Pro
4.5
پوکو F6 پرو شیائومی

از38,200,000تومان

گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6گوشی موبایل گلکسی زد فولد 6 سامسونگ صورتی / Samsung Galaxy Z Fold6
4.2
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی A35 سامسونگ بنفش روشن / Samsung Galaxy A35
4.3
گلکسی A35 سامسونگ

از22,280,000تومان

پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024پنل جلو و پشت تبلت آیپد پرو 13 اپل نسخه 2024 مشکی / Apple iPad Pro 13 2024
3.8
موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13موبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13
4.1
آیفون 13 اپل

از43,420,000تومان

گوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفیدگوشی موبایل ردمی نوت 13 پرو شیائومی / Xiaomi Redmi Note 13 Pro سفید
4.4
پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24پنل جلو و پشت گوشی موبایل گلکسی اس 24 سامسونگ زرد / Samsung Galaxy S24
4.4
گلکسی اس 24 سامسونگ

از79,500,000تومان

موبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blue
3.5
آیفون 13 پرو مکس اپل

از75,999,000تومان

گوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبیگوشی موبایل آیفون 13 پرو اپل / Apple iPhone 13 Pro آبی
4.1
آیفون 13 پرو اپل

از68,721,300تومان

Xiaomi Poco X4 Pro 5G / گوشی موبایل پوکو X4 پرو شیائومی 5G خاکستریXiaomi Poco X4 Pro 5G / گوشی موبایل پوکو X4 پرو شیائومی 5G خاکستری
3.7
پوکو X4 پرو شیائومی 5G

از18,998,000تومان

گوشی موبایل گلکسی A54 سامسونگ / Samsung Galaxy A54 سبز لیموییگوشی موبایل گلکسی A54 سامسونگ / Samsung Galaxy A54 سبز لیمویی
4.3
گلکسی A54 سامسونگ

از25,299,000تومان

موبایل ردمی 9A شیائومی / Xiaomi Redmi 9Aموبایل ردمی 9A شیائومی / Xiaomi Redmi 9A
3.6
ردمی 9A شیائومی

از6,499,000تومان

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات