اپل در حال مذاکره با تامین‌کنندگان حسگر برای خودرو خودران است

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
براساس اعلام سه نفر از افراد مطلع، اپل برای تأمین حسگر مورد نیاز خودروهای خودران در حال مذاکره با تأمین‌کنندگان این نوع حسگر است.
تبلیغات

براساس اعلام سه فرد مطلع، کوپرتینویی‌ها در حال توسعه‌ی فناوری لیدار  هستند و بدین منظور، حداقل با چهار شرکت تأمین‌کننده‌ی حسگرهای نسل بعدی لیدار وارد مذاکره شده‌اند.

از مذاکرات اخیر اپل اینطور می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کوپرتینویی‌ها قصد دارند در پروژه‌ی تایتان رویکردجاه‌طلبانه‌ی دیگری را در حوزه‌ی فناوری خودروهای خودران به‌نمایش بگذارند. به‌نظر می‌رسد مذاکرات اپل با تأمین‌کنندگان حسگر، حول محور نسل بعدی لیدار بوده است. لیدار حسگری است که قابلیت ادراک دید سه‌بعدی را برای خودروهای خودران در جاده‌ها فراهم می‌کند.

اپل

براساس گزارش منابع آگاه، اپل درصدد توسعه‌ی حسگر لیدار کوچک تر و ارزان‌تری است که فرایند تولید ساده‌تری نیز نسبت به حسگرهای فعلی داشته باشد. یکی از افراد مطلع از مذاکرات اعلام کرد، کوپرتینویی‌ها در حال توسعه‌ی محصولی با طراحی انقلابی هستند. افراد مطلع از ذکر نام شرکت‌هایی که اپل با آن‌ها وارد مذاکره شده‌اند، امتناع کردند.

تلاش‌های اپل را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که این شرکت در پی تولید طراحی و تولید زنجیره‌ی کامل فناوری مورد استفاده در خودروهای خودران است. در واقع اپل به رقابت با شرکت‌های خودروسازی پیوسته تا بهترین تکنولوژی قابل توسعه و استفاده در این حوزه را توسعه دهد.

سیستم‌های لیدار فعلی از جمله آن‌هایی که توسط شرکت Velodyne روی خودروهای خودران آزمایشی اپل نصب شده‌اند، از پالس‌های نور لیزری برای رندر کردن تصاویر دقیق محیط اطراف خودرو استفاده می‌کنند. اما این سیستم‌ها نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته و از قطعات مکانیکی برای اسکن لیزری جاده استفاده می‌کنند. این اسکنرها، ابعاد بزرگی داشته و در نتیجه برای استفاده در خودروها و تولید انبوه، محکوم به شکست می‌شوند.

چنین ضعف‌ها و کاستی‌هایی باعث شده است که ده‌‌ها شرکت و استارتاپ برای توسعه‌ی فناوری لیدار با ابعادی کوچک‌تر، ارزان‌تر و قدرتمندتر سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری کنند.

علاقمندی اپل به سنسورهای نسل بعدی لیدار به این دلیل است که تست جاده‌ای را به‌صورت چشمگیری افزایش داده و در عین حال افراد کلیدی را از شرکت‌های تسلا، آلفابت و گوگل به کار گرفته است. هنوز مشخص نیست اپل در پروژه‌ی تایتان قصد دارد خودروی خودران خوش را تولید کند یا تنها عناصر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خودروی خودران را تأمین خواهد کرد و برای تولید خودرو با شرکت دیگری وارد شراکت جدیدی خواهد شد.

اما باتوجه به علاقه‌ی اپل به سیستم لیدار ارزان‌تر، به‌نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها قصد دارند کنترل کل پروسه‌ی سیستم ادراکی خودرو از جمله سنسورها، کامپیوترها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای خودروهای خودران را بدون درنظر گرفتن اینکه چه کسی خودرو را تولید می‌کند، در دست بگیرند.

ویمو از شرکت‌های تابعه‌ی آلفابت، مسیر مشابهی را طی کرده و ضمن مونتاژ حسگرو سیستم کامپیوتری، معاملاتی را برای خرید خودرو از  فیات کرایسلرامضا کرده است. یکی دیگر از افراد مطلع اعلام کرد:

اپل با فعالیت در حوزه‌ی پشته‌سازی ادارک، گزینه‌های مختلفی را در اختیار دارد. معرفی اتومبیل مسافری به بازار کار بسیار بسیار دشواری است و در حال حاضر دلیلی وجود ندارد که به چنین خودرویی نیاز داشته باشیم.

کاهش هزینه‌ها

هر سه نفری که در جریان مذاکرات اپل بودند، معتقدند طرح‌هایی که اپل دنبال می‌کند، می‌تواند به‌صورت بالقوه با فناوری‌های تولید نیمه‌هادی مرسوم و متداول تولید شود. در نتیجه با تولید انبوه چنین حسگرهایی همانند تولید انبود تراشه‌های گوشی‌های آیفون و سایر دستگاه‌ها، قیمت‌ها در حدود صدها تا هزاران دلار کاهش پیدا می‌کند.

به‌علاوه، اپل به سنسورهایی نیاز دارد که بتوانند چند صدمتر جلوتر را در جاده ببینند. به اعتقاد دو نفر از افراد مطلع از مذاکرت، نیاز طولانی‌مدت به چنین فناوری‌ نشان می‌دهد که اپل علاقه‌مند به خودروهای کاملا خودران است و به خودروهایی با ویژگی‌های محدودتر مانند کنترل کروز انطباقی که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرد، فکر نمی‌کند. در عین حال یکی از افراد مطلع اعلام کرد:

آنچه اپل در حال حاضر در بازار می‌بیند، باعث رضایتمندی‌اش نخواهد شد، بلکه کوپرتینویی‌ها به‌دنبال طراحی انقلابی هستند.

یکی دیگر از افراد مطلع معتقد است که اپل به‌دنبال حسگری با طراحی بی‌نظیر است که بتواند برای کلیه‌ی خطوط حمل‌ونقل مورد استفاده قرار گیرد.

در نظر داشته باشید که اپل از اظهارنظر در مورد این موضوع امتناع کرده است. کوپرتینویی‌ها زمانی توسعه‌ی خودروی خودران اپل را دنبال می‌کردند. اپل تیمی متشکل از بیش از ۱۲ مهندس متخصص برای چنین پروژه‌ای اختصاص داد. کوپرتینویی‌ها مطمئن بودند که پشت درهای بسته، کسی در جریان این موضوع قرار نمی‌گیرد. اما ظاهرا فرد مطلع دیگری قضیه را فاش کرده است.

پیش‌تر گفته شد که داگ فیلد، سرپرست بخش موتورهای الکتریکی تسلا به استخدام اپل در آمد تا روی پروژه‌ی تایتان فعالیت کند. باتوجه به اسناد و آمارهای مربوط‌به دادگاه اپل، در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر روی این پروژه مشغول فعالیت هستند. البته بعد از ورود داگ فیلد به این پروژه، شاهد اخراج گسترده‌ی حدود ۱۹۰ نفر از کارمندان پروژه‌ی تایتان بودیم. پیش‌تر گفته شد که اپل با اخراج کارمندان بخش خودروهای خودران، مسیر خود را تاحدودی مشخص کرد.

البته درکنار اخراج گسترده، شاهد استخدام نیروهای متخصصی همچون مایکل شوکوش، سرپرست بخش موتورهای الکتریکی تسلا بودیم. به‌علاوه، اپل مسافت تست خودروی خودران آزمایشی خودش را در کالیفرنیا افزایش داده است و ۱۲۸۷.۴۷۵۲ کیلومتر برابر با ۸۰۰ مایل در سال ۲۰۱۷ به ۱۲۸۷۴.۷۵۲ کیلومتر برابر با ۸۰۰۰ مایل در سال ۲۰۱۸ افزایش داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات