اپل با اخراج کارمندان بخش خودروهای خودران، مسیر خود را تاحدودی مشخص کرد

پنج‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
اپل تعدادی از کارمندان پروژه‌ی Titan خود را اخراج کرد که به‌احتمال زیاد، نشان‌دهنده‌ی تغییر مسیر آن‌ها در حوزه‌ی خودروهای خودران خواهد بود.
تبلیغات

اپل به‌تازگی اعلام کرد که ۱۹۰ نفر از کارمندان برنامه‌ی Project Titan خود را اخراج خواهد کرد. این تغییرات، نشانه‌هایی کلی از آینده‌ی فناوری‌های خودرویی را نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها در آن مشغول بودند.

غول دنیای فناوری در نامه‌ای رسمی به سازمان‌های قانونی ایالتی عنوان کرد که قصد دارد از ۸ مرکز مختلف سانتا کلارا در نزدیکی کوپرتینو، نیروهایی را تا تاریخ ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) اخراج کند. سخنگوی شرکت در پاسخ به خبرنگاران تأیید کرد که اخراج‌ها قطعا در بخش خودروهای خودران انجام می‌شود.

کوپرتینویی‌ها تاکنون به‌صورت گسترده علاقه‌ی خود را به صنعت خودروهای خودران نشان داده‌اند. البته، آن‌ها هیچ‌گاه نگفته‌اند که تا چه حد به این صنعت وارد خواهند شد و آیا قصد ساخت یک خودروی کامل را دارند یا تنها حسگرها، سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزارهای کنترلی در اولویت قرار دارد.

اسناد عمومی که اپل با سازمان‌های تنظیم مقررات به اشتراک گذاشته است، جزئیاتی از برنامه‌های آن‌ها را مشخص می‌کند که قبلا دیده نشده بود.

در فهرست افرادی که اخراج خواهند شد، حداقل ۲۴ مهندس نرم‌افزار شامل یک مهندس یادگیری ماشین قرار دارند. به‌علاوه، ۴۰ متخصص سخت‌افزار نیز در آن فهرست هستند. این جزئیات، از نامه‌ای عمومی به‌دست آمد که از طرف اپل به سازمان تنظیم مقررات استخدام کالیفرنیا ارسال شد.

Lexus autonomous

اپل با احتیاط در صنعت خودروهای خودران حرکت می‌کند

برخی از موقعیت‌های افراد در معرض اخراج، نشان‌دهنده‌ی تمرکز اپل بر محصولات سخت‌افزاری مخصوص مصرف‌کننده هستند. ۳ مهندس طراحی محصول و یک مهندس ارگونومی، در فهرست اخراج هستند. در بین نیروهای تعدیلی، نام یک ناظر ارشد کارگاهی نیز به چشم می‌خورد. البته، مشخص نیست که چه تعداد ماشین‌آلات تحت نظارت آن ناظر بوده‌اند و آیا آن ماشین‌آلات برای ساخت خودروی کامل استفاده می‌شدند یا بخشی از تولید حسگر و قطعات دیگر بودند.

تعدیل‌های پیش‌رو در اپل،‌ بزرگ‌ترین اخراج نیرو از زمان بازگشت داگ فیلد به سمت مدیریت «پروژه‌های خاص» کوپرتینویی‌ها است. فیلد، مدیریت پروژه‌ی تایتان را بر عهده دارد و مدت کوتاهی را نیز در شرکت تولیدکننده‌ی خودروهای برقی تسلا مشغول به کار بود. 

اپل در بحث خودرو با احتیاط بالا و درگیری پایین فعالیت می‌کند. تنها ۵ هزار نفر از ۱۴۰ هزار کارمند تمام‌وقت کوپرتینویی‌ها، در آن بخش مشغول به کار هستند. شایان ذکر است این اطلاعات در اسناد محرمانه دادگاهی دیده شد که یکی از کارمندان سابق شرکت را به دزدی اسرار تجاری محکوم کرد. طبق اسناد منتشرشده از آن دادگاه، ۱۲۰۰ نفر از کارمندان بخش خودرو، مهندسان اصلی بوده که به‌صورت مستقیم با توسعه‌ی پروژه‌ی خودرو درگیر هستند. 

به‌هرحال باوجود تغییرات پیش رو در بحث نیروی انسانی، به‌نظر می‌رسد آزمایش‌های عملی اپل روی محصولات آن شاخه، در جاده‌های کالیفرنیا به‌خوبی ادامه داشته باشند. اپل در یک سند قانونی که ابتدای ماه جاری میلادی با سازمان‌های تنظیم مقررات به اشتراک گذاشت، ادعا کرد که در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۰ هزار مایل سفر آزمایشی انجام داده است که نسبت به آمار هزار مایلی سال ۲۰۱۷، رشد خار‌ق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. البته، آمار آزمایش‌های اپل بسیار کمتر از رقیبش یعنی واحد Waymo شرکت آلفابت بود که ۱.۲ میلیون مایل سفر آزمایشی ثبت کرد.

نظر شما چیست؟ آیا اپل تمرکز خود را به مرور از خودروهای خودران برمی‌دارد یا برای توسعه‌ی پروژه‌های خود برنامه‌های جدید دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات