سرپرست بخش موتورهای الکتریکی تسلا به استخدام اپل در آمد

یک‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل برای توسعه‌‌ی خودروی هوشمند خود، یکی از مهندسان ارشد شرکت تسلا و سرپرست بخش موتورهای الکتریکی این شرکت را استخدام کرد.
تبلیغات

تاکنون اخبار بسیاری در مورد پروژه‌ی مخفی خودروی اپل منتشر شده و سوالات مختلفی در ذهن علاقه‌مندان به این خودروی هوشمند ایجاد شده است. آیا باید منتظر خودرویی با فناوری سیستم خودران باشیم یا اینکه کوپرتینویی‌ها قصد دارند خودروی الکتریکی کاملا خودران به بازار عرضه کنند؟ 

باتوجه به آخرین‌ اخبار، اپل سرپرست بخش موتورهای الکتریکی تسلا را برای توسعه‌ی اپل کار استخدام کرده است. در نتیجه به‌نظر می‌رسد باید منتظر خودرویی کاملا الکتریکی به بازار باشیم. اواخر اسفندماه، خبری در مورد کناره‌گیری یکی از مهندسان ارشد تسلا و سرپرست بخش موتورهای الکتریکی تسلا به نام مایکل شوکوش از این شرکت منتشر شد.

تسلا

باتوجه به اینکه مایکل شوکوش یکی از باتجربه‌ترین مهندسان تسلا در بخش موتورهای الکتریکی محسوب می‌شود که برنامه‌ی موتورهای الکتریکی را نه‌تنها برای تسلا، بلکه برای کل شرکت‌های این صنعت به‌ارمغان آورده است، درنتیجه خروج وی از تسلا، می‌تواند ضربه‌ای بزرگ برای تسلا باشد. مایکل شوکوش در سال ۲۰۱۵ میلادی به تسلا بازگشت. وی در آن زمان مهندسی با سابقه‌ی درخشان بود و Electrek در گزارشی در مورد مایکل شوکوش نوشت:   

سال گذشته مایکل شوکوش، بعد از دو دهه فعالیت در توسعه‌ی موتورهای الکتریکی برای شرکت‌های شخص ثالث همچون  BorgWarner و GKN Driveline، به تسلا بازگشت تا برنامه‌های توسعه‌ی موتورهای الکتریکی را راهبرد کند. وی اخیرا مدیریت برنامه‌های موتورهای الکتریکی و هیبریدی پورشه ۹۱۸ اسپایدر، BMW i8، و فیات 500eV ولوو  XC90 را در بین وسایل نقلیه‌ی محبوب برعهده گرفته است.همچنین مایکل شوکوش، سرپرست واحد خودروی تسلا از مرحله‌ی طراحی، مهندسی تولید و ممیزی را برعهده دارد. تمام فعالیت‌های مربوط‌به این حوزه در کارخانه‌ی تسلا در فریمونت کالیفرنیا انجام می‌شود.

مایکل شوکوش در شرکت تسلا در زمینه‌ی توسعه‌ی سیستم‌های پیشرو Drive مانند تسلا Roadster II و Tesla Semi / Tesla Truck همکاری داشته است. براساس آخرین اطلاعات Electrek که ازطریق برخی منابع آگاه نسبت به آن اطلاع پیدا کرده، مایکل شوکوش به «پروژه‌های خاص» اپل محلق شده که پروژه‌ی Titan نیز یکی از پروژه‌های این گروه در اپل است.  

مایکل شوکوش یکی از مهندسان خبره‌ی تسلا است که به «پروژه‌های خاص» اپل ملحق شده است. برای مدت زمان طولانی این تصور وجود داشت که اپل تنها به توسعه‌ی فناوری خودروی خودران مشغول است، اما باتوجه‌به حضور مایکل شوکوش در این پروژه و سابقه‌ی حداقل ده‌ساله‌ی وی در زمینه‌ی موتورهای الکتریکی به‌صورت تخصصی، به‌نظر می‌رسد کوپرتینویی‌هایی برنامه‌هایی برای توسعه‌ی خودروی کاملا الکتریکی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سال گذشته، داگ فیلد که پیش از همکاری با اپل از مهندسان ارشد تسلا بود، به اپل پیوست تا در پروژه‌ی خودروی اپل درکنار  باب مَنسفیلد مشغول فعالیت شود. باب مَنسفیلد نیز، مدیر پیشین بخش سخت‌افزار اپل است که در سال ۲۰۱۶ بازنشسته شد. باب منسفیلد، مدیر پیشین اپل در سال ۱۳۹۵ مجددا به پروژه تایتان بازگشت. 

براساس آخرین اخبار منتشرشده از سوی Electrek، ظاهرا کوپرتینویی‌ها چندین کارمند اسبق تسلا را نیز به‌غیر از مایکل شوکوش و داگ فیلد دعوت به‌ همکاری کرده‌اند. با این حساب به‌نظر می‌رسد باید منتظر جنگ‌های تجاری جدیدی بین دو شرکت اپل و تسلا باشیم. در سال ۲۰۱۵، ایلان ماسک درباره‌ی تسلا گفت: 

اپل، نیروهایی که ما اخراج می‌کنیم را استخدام می‌کند. به مزاح، نام شرکت اپل را «قبرستان تسلا» گذاشته‌ایم.

براساس آخرین اخبار، ظاهرا اخیرا اپل، برخی از مدیران و مهندسان قدیمی تسلا را دعوت به‌ همکاری کرده است. این در حالی است که این افراد هنوز در تسلا مشغول فعالیت هستند. البته تسلا پیش‌تر اعلام کرده بود که سال گذشته، برخی از کارمندان شرکت را اخراج کرده و تعدادی از آن‌ها در حال حاضر با اپل همکاری می‌کنند. 

شوکوش ماه گذشته و پس از تغییرات بسیار در آرایش تیم، به این پروژه پیوست.

تحلیل Electrek از این خبر

کاملا معلوم است که اپل قصد دارد خودروی الکتریکی خود را از نقطه‌ی صفر بسازد. کاملا روشن است که کوپرتینویی‌ها تجربه‌ای در توسعه‌ی وسایل نقلیه ندارند. اما با استخدام نیروهای متخصصی همچون داگ فیلد و مایکل شوکوش قصد دارند نقاط ضعف خود را در این حوزه پوشش دهند. دانش تخصصی درکنار صدها میلیارد سرمایه، به‌علاوه‌ی مهارت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باورنکردنی اپل، می‌تواند راهکاری برای پیروزی کوپرتینویی‌ها در این صنعت شود.

شاید با همه‌ی این تفاسیر، نتوان به توسعه‌ی اپل کار زیاد امیدوار بود، ولی اتفاق یادشده می‌تواند فرصت‌های بیشتری پیش روی اپل برای توسعه‌ی خودروی اسرارآمیزش قرار دهد تا فرایند توسعه‌ی این خودروی هوشمند را تسریع بخشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات