مایکروسافت ابزارهای جدیدی را برای توسعه اپلیکیشن در تیمز منتشر کرد

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مطالعه 8 دقیقه
مایکروسافت در رویداد بیلد ۲۰۲۰ ابزارهای جدیدی برای توسعه‌دهنده‌های سازمانی رونمایی کرد که برای ساخت آسان اپلیکیشن در تیمز کاربرد دارند.
تبلیغات

مایکروسافت تلاش می‌کند تا توسعه‌دهنده‌های سازمانی را هرچه بیشتر به محیط اپلیکیشن مایکروسافت تیمز وارد کند. ردموندی‌ها در بیلد ۲۰۲۰ پیش‌نمایشی از ویژوال استودیو و افزونه‌ی کد ویژوال استودیو برای تیمز به نمایش گذاشتند. آن‌ها همچنین رابط جدیدی را برای هماهنگی بیشتر پلتفرم Power با تیمز درکنار فرایند جدید ثبت اپلیکیشن برای تیمز توسط مدیران IT معرفی کردند. از رخدادهای دیگر در کنفرانس امسال می‌توان به معرفی فهرست بلندبالایی از قابلیت‌های آتی برای تیمز اشاره کرد. برایو سارین، معاون ارشد مایکروسافت تیمز توضحیاتی را درباره‌‌ی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جدید ارائه کرد.

مایکروسافت تیمز رقیب اسلک محسوب می‌شود که قابلیت‌های پیام‌رسانی و تعامل سازمانی را در اکوسیستم آفیس ۳۶۵ به کاربران ارائه می‌کند. از رقبای دیگر می‌توان به Facebook Workplace و Google Chat اشاره کرد. تیمز در میان اپلیکیشن‌های مایکروسافت، بیشترین نرخ رشد را هم تجربه می‌کند. آمار رشد کاربران مایکروسافت تیمز در سال ۲۰۱۸ و مدت‌ها پیش از شیوع همه‌گیری و افزایش تمایل کاربران به سرویس‌های مشابه هم بالا بود. این اپلیکیشن تا آوریل سال ۲۰۲۰ به آمار ۷۵ میلیون کاربر فعال روزانه رسید که رشد ۷۰ درصدی را در دوره‌ی ۶ هفته‌ای نشان می‌داد. به‌علاوه، آمارهای منتشرشده افرادی را نشان می‌دهد که هر روز از اپلیکیشن تیمز استفاده می‌کنند. درحالیکه بسیاری از افراد تنها در روزهای کاری یا به‌صورت نامنظم از سرویس استفاده می‌کنند.

توسعه اپلیکیشن مایکروسافت تیمز

سارین مدیریت توسعه و ساخت پلتفرم مایکروسافت تیمز را برعهده دارد. او همچنین به سه گروه از توسعه‌دهنده‌ها کمک می‌کند تا برای این سرویس، اپلیکیشن توسعه دهند: توسعه‌دهنده‌های سازمانی، توزیع‌کننده‌های مستقل نرم‌فزار و شرکای مایکروسافت. البته امکان توسعه‌ی اپلیکیشن برای تیمز از مدت‌ها پیش فراهم بود، اما در بیلد ۲۰۲۰ قابلیت‌ها و ابزارهای جدیدی معرفی شدند. سارین می‌گوید ابزارهای جدید، توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را آسان‌تر می‌کنند و همچنین در پیدا شدن راحت‌تر آن‌ها و افزایش درگیری و تعامل کاربران هم تأثیر دارند.

بخش اول ابزارهای مایکروسافت برای توسعه‌ی اپلیکیشن در تیمز، روی آسان‌سازی روند توسعه تمرکز دارد. درواقع افزونه‌های جدیدی به توسعه‌دهنده‌ها ارائه می‌شود که هم‌پوشانی زیادی نیز با هم دارند و انتخاب و اولویت‌دهی بین آن‌ها به توسعه‌دهنده بستگی دارد. البته این هم‌پوشانی به عمد در ابزارها گنجانده شده است. سارین می‌گوید آن‌ها تصمیم داشته‌اند تا روش‌های متنوعی را برای ساختن اپلیکیشن در تیمز دراختیار مهندسان قرار دهند. این رویکرد با بسیاری از پلتفرم‌های مشابه تفاوت دارد و آزادی عمل بیشتری به توسعه‌دهنده‌ها می‌دهد. آن‌ها می‌توانند از ابزاری استفاده کنند که به‌صورت اختصاصی برای توسعه‌ی اپلیکیشن در تیمز طراحی شده است (ویژوال استودیو) یا ابزاری را به‌کار بگیرند که رویکردی ساده را برای توسعه در اختیارشان قرار می‌دهد (پاور پلتفرم).

ابزارهای جدید، توسعه‌ی اپلیکیشن را با رویکردها و ساختارهای متنوع برای توسعه‌دهنده‌ها ممکن می‌کند

ویژوال استودیوی جدید و افزونه‌ی کدهای ویژوال استودیو به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا ساختار اپلیکیشن را طراحی کنند و سپس قابلیت‌ها و مانیفست پکیج اپلیکیشن و موارد دیگری همچون هاستینگ را تنظیم کنند. درنهایت تأیید پکیج اپلیکیشن هم در همان بخش انجام می‌شود. سارین در توضیح چرایی عرضه‌ی افزونه‌ی کد برای ساختن اپلیکیشن تیمز می‌گوید: «تصور کنید که قصد ساختن یک ربات ساده و سریع تیمز را دارد. با داشتن الگوهای مناسب، نمونه‌های ساده‌ی کد و دیگر قابلیت‌های موردنیاز در ویژوال استودیو، به‌راحتی این کار را انجام می‌دهید. این روند، بسیاری از موانع توسعه‌ی اپلیکیشن را برطرف می‌کند». افزونه‌ی جدید حتی قابلیت انتشار اپلیکیشن را هم دارد و می‌توان محصول نهایی آن را برای کاربری داخل سازمانی یا در مارکت اپلیکیشن تیمز منتشر کرد.

توسعه اپلیکیشن مایکروسافت تیمز

از رونمایی‌های دیگر ردمومندی‌ها در بیلد ۲۰۲۰ می‌توان به هماهنگی پاور پلتفرم با تیمز اشاره کرد که تجربه‌ی توسعه‌ی اپلیکیشن را بدون نیاز به کد (یا با کد بسیار کم) فراهم می‌کند. اپلیکیشن‌های شخصی‌سازی شده، جریان‌های کاری، ربات‌ها و میز مدیریت اختصاصی برای تیم خودتان یا مشتریان، به‌راحتی با پاور پلتفرم ساخته می‌شوند. در دو ماه آینده، شاهد عرضه‌ی نهایی قابلیت‌های زیر خواهیم بود:

  • دکمه‌ی add to Teams در Power Virtual Agents و Power Apps
  • بهبود اشتراک‌گاری Power BI با تیمز با دکمه‌ی جدید اشتراک‌گذاری در سرویس پاورد. به‌علاوه کاربر می‌تواند نمودارهای مدنظر را از گزارش‌های Power BI به‌صورت مستقیم به گفت‌گویی در تیمز منتقل کند. کاربران علاوه بر مشاهده‌ی پیش‌نمایشی از نمودار، امکان تعامل با آن را نیز خواهند داشت.
  • اتوماسیون بهینه‌ی جریان کاری با ترکیب Power Automate و تیمز که گزینه‌های جدیدی را در اپلیکیشن اتوماسیون مایکروسافت به‌همراه دارد. گزینه‌هایی که در تعامل با تیمز، بسیاری فعالیت‌های انجام‌شده در آن را خودکار می‌کنند.
  • از به‌روزرسانی‌های دیگر می‌توان به اضافه شدن Power Virtual Agents به تیمز اشاره کرد که توسعه‌ی چت‌بات برای تیمز را آسان‌تر می‌کند.
توسعه اپلیکیشن مایکروسافت تیمز

Microsoft Graph و App Studio

مایکروسافت گراف یکی از گزینه‌های اصلی استراتژیک مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود که رابط‌های برنامه‌نویسی جدیدی در آن برای ارتباط بهتر با تیمز معرفی شد. از قابلیت‌های مهم می‌توان به تأیید دسترسی به داده‌های اپلیکیشن اشاره کرد. توسعه‌دهنده‌ها و مدیران سیستم می‌توانند دسترسی اپلیکیشن را مدیریت کنند. درنتیجه می‌توان به‌جای دسترسی به کل داده‌ی تیم، تنها به دسته‌‌ای مشخص از داده‌ها دسرسی پیدا کرد.

رابط‌های برنامه‌نویسی (API) جدید مایکروسافت گراف به‌زودی برای تیمز عرضه می‌شوند. این رابط‌ها به شما امکان می‌دهند تا روندهای جدیدی را برای هر رخداد در اپلیکیشن تنظیم کنید (پیام جدید، ویرایش، پاک کردن، پاسخ به پیام، کانال‌ها و گفت‌وگوها). قابلیت ارسال اعلان به کاربران گوناگون نیز در روندی جدید و بهینه‌سازی شده در نسخه‌ی بتا عرضه خواهد شد. از API های جدید می‌توان به PrimaryChannel و fileFolder و Shifts اشاره کرد.

اتصال ابزارهای خودکارسازی هم به تیمز آسان‌تر می‌شود

مایکروسافت در رویداد بیلد ۲۰۲۰ سرویس App Stusio 1.4.0 را هم برای مایکروسافت تیمز رونمایی کرد. به‌روزرسانی جدید شامل پشتیبانی از مانیفست جدید برای اپلیکیشن، بخش پیشرفته‌ جدید در جزئیات اپلیکیشن، ابزار تأیید پکیج اپلیکیشن و مدیریت بهتر خطاها می‌شود. ردموندی‌ها در ادامه نیز از قابلیت آتی برای اپلیکیشن‌ها صحبت کردند که امکان دسترسی به دوربین و میکروفن و موقعیت را در دستگاه‌های هوشمند به آن‌ها می‌دهد. در مراسم رونمایی، یک ربات تیمز نمایش داده شد که گزارش‌های هزینه‌‌ای را ازطریق دوربین گوشی هوشمند مدیریت می‌کرد.

پیدا کردن و تأیید آسان اپلیکیشن‌ها

توسعه‌دهنده‌ها پس از ساختن اپلیکیشن باید با مدیران اصلی و بخش IT سازمان هماهنگ شوند تا آن را در تیم خود پیاده‌سازی کنند. ظاهرا جریان کاری این بخش آن‌چنان آسان نیست. به‌زودی قابلیت‌های جدیدی برای مدیران و توسعه‌دهنده‌ها ارائه می‌شود که فرایند ثبت اپلیکیشن و مدیریت آن را آسان‌تر می‌کند.

اپلیکیشن مایکروسافت تیمز

قابلیت‌های جدید به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های تیمز خود را ازطریق App Submission Microsoft Graph API ثبت کنند که در App Studio, Visual Studio, Visual Studio Code, Power Apps و SharePoint Framework دردسترس خواهد بود. اپلیکیشن‌ها به Teams Admin Center ارسال می‌شوند تا مدیران بخش IT سازمان آن‌ها را بازبینی و تأیید کنند. سارین در توضیح قابلیت‌های جدید می‌گوید با استفاده از این رویکرد، فرایند ارسال اپلیکیشن برای مدیران و گرفتن تأییدیه تنها با یک کلیک انجام می‌شود و بسیاری از چالش‌های توسعه و انتشار از بین می‌روند.

مدیران علاوه بر دسترسی بهتر، امکان گزارش‌گیری آسان‌تر در تیمز خواهند داشت

بخش مدیریت تیمز نیز با ابزارهای جدیدی به‌روزرسانی خواهد شد که از میان آن‌ها می‌توان به Manage Apps در داشبورد مدیریتی اشاره کرد. مدیریت خرید اشتراک در اپلیکیشن‌های متفرقه، الگوهای جدید برای ساختن کانال‌، تب‌ و اپلیکیشن برای کاربران و همچنین مجوزهای جدید در Microsoft Graph API در میان ابزارهای جدید قرار دارند که امکان تأیید و نصب اپلیکیشن برای تیم‌های مدنظر را دراختیار مدیران قرار می‌دهند.

مدیریت مایکروسافت تیمز

تعامل عمیق‌تر با کاربران

اپلیکیشن مایکروسافت تیمز در ماه‌های پیش رو و تا انتهای سال جاری قابلیت‌های جدیدی دریافت می‌کند که همگی در مسیر بهبود تجربه‌ی کاربری قرار دارند. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • Adaptive Cards 1.2 که امکان منشن کردن کاربران، بلوک‌های متنی با طراحی حرفه‌ای، نمایش کارت‌ها، روشن و خاموش کردن نمایش محتوا، دکمه‌های متنی در میانه‌ی متن و گزینه‌های طراحی بیشتر را به‌همراه دارد.به‌زودی کاربرانی که وارد اپلیکیشن تیمز شده‌اند، نیازی به ورود به اپلیکیشن‌های هماهنگ با Azure Active Directory Single Sign-On در دسکتاپ و موبایل ندارند. توسعه‌دهنده‌ها فرایند تأیید را با یک اتصال ساده و سریع به API می‌گذارنند. در ادامه‌ی سال، ربات‌ها نیز به این قابلیت مجهز می‌شوند.
  • Azure Active Directory Conditional Access به کاربران امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌ها را راحت‌تر اجرا کنند. حتی اگر مدیر سیستم، سیاست‌های شرطی برای دسترسی از دستگاه تأییدشده‌ی خاص داشته باشد، باز هم دسترسی ممکن خواهد بود. تب‌های وب‌سایت در ویندوز هم که از Azure AD استفاده می‌کنند، به‌صورت خودکار فرایند ورود کاربر را انجام می‌دهند و از سیاست‌های دسترسی شرطی مخصوص دستگاه‌ها پشتیبانی می‌کنند.
  • پشتیبانی از Message Action برای موبایل. این بخش را می‌توان به‌صورت مستقیم از یک پیام فعال کرد و برای ایجاد وظایف یا المان‌های کاری طبق یک گفت‌وگوی شخصی یا کانال کاربرد دارد.
  • Resource-Specific Consent این امکان را فراهم می‌کند تا مدیران، یک اپلیکیشن را تنها برای یک تیم نصب کرده و دسترسی آن به داده‌ها را نیز به همان تیم محدود کنند. درنتیجه به‌جای مدیریت دسترسی توسط مدیران IT، مالک یا مدیر هر تیم می‌تواند فرایند را اجرا کند.
توسعه اپلیکیشن مایکروسافت تیمز
  • انواع جدید و حرفه‌ای کارت‌ها در تجربه‌‌ی کاربری وب که به‌همراه پشتیبانی از Adaptive Cards و کارت‌های فریمورک بات به تیمز اضافه می‌شوند.
  • ارائه‌ی اپلیکیشن‌های شخصی در موبایل که در تعامل با یک مخاطب کاربرد دارند. به‌عنوان مثال می‌توان ربات‌هایی مخصوص گفت‌وگوی دونفره یا تب‌های انفرادی توسعه داد. این اپلیکیشن‌ها اکنون در محیط وب و دسکتاپ دردسترس قرار دارند.
  • اپلیکیشن‌های Pop-out و تب‌های جدید برای کانال‌ها در ادامه‌ی سال عرضه می‌شوند. هنگامی که کاربر نیاز به تمرکز روی یک اپلیکیشن خاص دارد، می‌تواند آن را در پنجره‌ای جدا باز کرده و عملیات کوچک و بزرگ کردن یا تمام‌صفحه کردن را روی آن اجرا کند. این قابلیت احتمالا تأثر عمیقی بر تجربه‌ی کاربری افراد از تیمز خواهد داشت.

قابلیت‌های بالا نشان می‌دهد که مایکروسافت بیش از همیشه روی افزایش تعامل کاربران با تیمز متمرکز شده است و قصد دارد آن را به جامع‌ترین ابزار ارتباط سازمانی تبدیل کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات