پربازدیدترین مطالب ۲۰۲۳ زومیت

از اینترنت ماهواره‌ای تا کشف شگفت‌انگیز دبستانی‌ها؛ پربازدیدترین مقالات ۲۰۲۳ زومیت

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 10 دقیقه
تاج «پربازدیدترین مطلب زومیت» به مقاله‌ای رسید که کاملا ما را غافل‌گیر کرد! برای دیدن محبوب‌ترین مقالات زومیت در سال ۲۰۲۳ با ما همراه شوید.
تبلیغات

در پایان سال ۲۰۲۳ به‌رسم هر سال تصمیم گرفتیم سراغ پربازدیدترین مطالب زومیت برویم تا ببینیم کاربران زومیت بیش‌تر از کدام مقالات بازدید کرده‌اند و چه موضوعاتی صرف‌نظر از تاثیرگذاری‌شان در دنیای تکنولوژی، برای ایرانی‌ها جالب‌توجه‌تر بوده است.

برخی از مقالات پربازدید همانی بود که انتظارش را داشتیم؛ مثلا خبر معرفی گوشی‌های پرچم‌دار یا اتصال گوشی به اینترنت ماهواره‌ای یا مقاله‌ی جامع هوش مصنوعی. اما محبوبیت برخی از مطالب غافلگیرکننده بود؛ مثلا اینکه خبر معرفی برخی از گوشی‌های ارزان‌قیمت با یکی‌، دو ویژگی قدرتمند، بازدید به‌مراتب بیشتری از معرفی آیفون ۱۵ داشت. یا خبر مربوط به کشف دانش‌آموزان دبستانی که ناسا از آن بی‌خبر بود، تاج «پربازدیدترین مطلب زومیت» را بر سر نهاد، درحالی‌که سال گذشته این عنوان متعلق به معرفی آیفون ۱۴ پرو بود.

با این مقاله همراه باشید تا با هم مقالاتی که از نگاه شما کاربران، بیشترین جذابیت را در سال ۲۰۲۳ داشتند، مرور کنیم.

دانش‌آموزان دبستانی نکته‌ای را کشف کردند که ناسا نمی‌دانست

برای خودمان هم غافلگیرکننده بود که خبر مربوط به کشف موضوعی که ناسا نمی‌دانست، آن هم توسط گروهی از دانش‌آموزان دبستانی در صدر فهرست پربازدیدترین مطالب زومیت در سال ۲۰۲۳ قرار داشته باشد.

دانش‌آموزان دبستانی نکته‌ای را کشف کردند که ناسا هرگز نمی‌دانست
گروهی از دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی در کانادا با کشف این موضوع که داروی اپی‌پن می‌تواند در فضا سمی شود، ناسا را شگفت‌زده کردند.
مریم صفدری
مطالعه '2
دانش‌آموزان دبستانی نکته‌ای را کشف کردند که ناسا هرگز نمی‌دانست

داستان از این قرار است که چند دانش‌آموز ۹ تا ۱۲ ساله از دبستانی در کانادا درحال مطالعه اثرات تشعشعات کیهانی روی ماده‌ی اپی‌نفرین موجود در داروی ضدآلرژی اپی‌پن بودند. آن‌ها نمونه‌های اپی‌نفرین را در مکعب‌های کوچکی قرار دادند تا ازطریق بالون یا موشک به لبه‌ی فضا فرستاده شود.

پژوهشگران نمونه‌های بازگشته به زمین را آزمایش کردند و متوجه شدند که فقط ۸۷ درصد اپی‌نفرین خالص در آن‌ها وجود دارد و ۱۳ درصد به مشتقات بسیار سمی اسید بنزوئیک تبدیل شده‌ که برای سلامتی خطرناک است. این موضوع برای فضانوردانی که از اپی‌پن استفاده می‌کنند، حیاتی است و حالا این دانش‌آموزان درحال طراحی کپسولی هستند که از این دارو در فضا محافظت کند.

مقالات مربوط به سلامت

در سال ۲۰۲۳، بسیاری از مقالات پربازدید زومیت به حوزه‌ی سلامت مربوط می‌شد. مثلا مقاله‌ی مربوط به علائم تومور مغزی پربازدیدترین مطلب در بخش مقالات علمی بود و بعد از آن، مقاله‌ جامع درباره اسید معده و همه‌چیز درباره‌ی حمله‌ی پانیک و سوالی که احتمالا برای همه‌ی ما پیش آمده و هنوز جواب قانع‌کننده‌ای برایش پیدا نکرده‌ایم: چرا به راحتی کبود می‌شویم؟

علائم تومور مغزی
تومورهای مغزی می‌توانند بدخیم یا خوشخیم باشند و کودکان و بزرگسالان را مبتلا کنند. چندین گزینه درمانی برای تومورهای مغزی وجود دارد.
مریم صفدری
مطالعه '9
علائم تومور مغزی

توجه ویژه‌ی کاربران به مقالات مربوط به سلامت قابل‌توجه است؛ مخصوصا وقتی در نظر می‌گیریم که سال گذشته، پربازدیدترین مطلب زومیت، رونمایی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بود، اما در فهرست محبوب‌ترین مطالب امسال، خبر رونمایی آیفون ۱۵ پشت سر چندیدن مطلب دیگر قرار گرفته است.

این تصاویر لحظاتی پیش از وقوع فاجعه ثبت شده‌اند

راستش مطمئن نبودم این مطلب شاتر را در فهرست قرار دهم یا نه، چون به حوزه‌ی فناوری یا علمی مرتبط نیست، اما میزان بازدید از آن به‌طور شگفت‌انگیزی زیاد بود؛ چیزی حدود ۱۲ برابر مطلب پوشش زنده‌ی زومیت از مراسم آیفون ۱۵!

این تصاویر لحظاتی پیش از وقوع فاجعه ثبت شده‌اند
احتمال اینکه تصویری ثبت کنید که چند ثانیه قبل از وقوع اتفاقی ناگوار، گاه خنده‌دار و گاه ترسناک را نشان بدهد، چقدر است؟
این تصاویر لحظاتی پیش از وقوع فاجعه ثبت شده‌اند

وقتی داشتم به تمام دلایلی که ممکن است این مطلب را تا این اندازه محبوب کرده باشد، فکر می‌کردم، یاد شرایط تقریبا مشابه‌ای افتادم که تماشای ویدیویی از زمین خوردن افراد برایمان جالب است. محققان به این سوال که چرا با تماشای زمین خوردن دیگران می‌خندیم، جواب‌های زیادی داده‌اند که فکر می‌کنم یکی از آن‌ها به این مجموعه عکس مرتبط باشد؛ اینکه ما خوشحالیم که این اتفاق برای ما نیفتاده است. البته شاید علاقه‌ی عجیب انسان‌ها به تماشای اتفاقات ناگوار، مثل صحنه‌ی تصادف هم چندان بی‌ربط نباشد.

گوشی‌های «ارزان‌قیمت» اما «قدرتمند»

امسال، مطالب مربوط به معرفی گوشی‌های هوشمند اقتصادی بازدید به‌مراتب بیشتری از معرفی گوشی‌های پرچم‌داری چون گلکسی S23 اولترا یا آیفون ۱۵ داشتند و فکر می‌کنم دلیلش برای همه واضح باشد. البته شاید دلیل پربازدید شدن این اخبار صرفا قیمت اقتصادی آن‌ها نباشد؛ بلکه قابلیت‌هایی است که در کنار این برچسب قیمت اقتصادی ارائه می‌دهند.

مثلا خبر معرفی اینفینیکس Hot 40i، گوشی ۵ میلیون تومانی با نمایشگر ۹۰ هرتز یا گوشی V30 Pro برند دوجی با باتری ۱۰ هزار میلی‌آمپرساعتی و دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بازدید چشمگیری داشتند. به همین شکل، خبر معرفی گوشی ریلمی GT5 پرو هم بسیار سروصدا کرد؛ موبایلی با پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 و فریم آلومینیومی که در کمال تعجب، تنها ۲۷۵ دلار قیمت دارد و لقب ارزان‌ترین گوشی پرچمدار دنیا را یدک می‌کشد.

شاید مرتبط با همین اخبار، مقاله‌ی ورود گوشی‌های بی‌کیفیت، ریفربیشد و ریپک به بازار موبایل باشد که بازدید زیادی داشت. عواملی مانند قانون واردات با ارز حاصل از صادرات و نوسان در قیمت گوشی موبایل باعث شده صادرکنندگان به جای ارائه ارز حاصل از واردات در سامانه نیما، گوشی‌های بی‌کیفیت و ریپک وارد کنند.

معرفی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

و بالاخره، خبر معرفی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس. به نظر می‌رسد مسائل اقتصادی و مشکلات رجیستری آیفون دست‌به‌دست هم داده‌اند تا سبک زندگی مردم را در سال ۲۰۲۳ تغییر دهند. تا همین سال گذشته، معرفی آیفون‌های جدید به‌راحتی پربازدیدترین مطالب زومیت بودند، اما امسال هیجان پوشش زنده‌ی مراسم Wonderlust کمی پشت معرفی چند گوشی اقتصادی گم شد.

بااین‌حال، یکی دیگر از مقالات پربازدید امسال استقبال گرم از آیفون ۱۵ در ایران بود. این استقبال مُهر تاییدی بود بر این نظر که تکنولوژی راه خودش را می‌رود و مردم را نمی‌شود از داشتن محصولی که مایل به استفاده از آن هستند، محروم کرد.

بگذریم؛ پرچمدارهای جدید اپل تغییرات ریز و درشت زیادی تجربه‌ کردند تا مهم‌ترین گوشی‌های این شرکت در حداقل سه سال اخیر محسوب شوند؛ تغییراتی مثل بدنه‌ی تیتانیومی، دکمه‌ی اکشن، پردازنده‌ سه نانومتری A17 Pro، دوربین تله‌فوتوی ۵ برابری با «طراحی چهار منشوری» و صدالبته درگاه USB-C.

معرفی سیستم‌عامل HyperOS شیائومی

شیائومی سال‌ها است در گوشی‌هایش از رابط کاربری MIUI بر پایه‌ی اندروید استفاده می‌کند؛ رابطی که محبوبیت زیادی در بین کاربران ندارد و به‌دلیل نمایش تبلیغات، مورد انتقاد بوده است. تااینکه زمزمه‌های مهاجرت شیائومی به سیستم‌عامل اختصاصی شنیده شد و درنهایت، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت، حدود چهار ماه پیش مهر تأییدی بر شایعه‌ها زد.

عجیب نیست که معرفی HyperOS برای جامعه‌ی کاربران ایرانی که بخش بزرگی از آن از گوشی‌های شیائومی استفاده می‌کند، خبر داغی باشد. شیائومی روز معرفی رسمی HyperOS را که ابتدا برای در سری شیائومی ۱۴ در دسترس قرار گرفت، «لحظه‌ی تاریخی» نامید.

فهرست گوشی‌های سازگار با HyperOS را می‌توانید در زومیت بخوانید. آنطور که مشخص است، سیستم‌عامل HyperOS شباهتش را کماکان به MIUI حفظ کرده و تمرکز ویژه‌ای روی شخصی‌سازی خصوصا در لاک‌اسکرین دارد.

معرفی شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو

حدود یک ماه پس از معرفی آیفون ۱۵، شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو معرفی شدند؛ گوشی‌های مجهز‌به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و قیمت دلاری به‌مراتب پایین‌تر از پرچمداران اپل و سامسونگ که برای آیفون و گلکسی رجزخوانی می‌کنند.

شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو رونمایی شدند؛ رجزخوان‌های پرقدرت و خوش‌قیمت
شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و قیمت هیجان‌انگیز، برای آیفون و گلکسی رجزخوانی می‌کنند.
مبین احمدی
مطالعه '4
شیائومی ۱۴ و شیائومی ۱۴ پرو رونمایی شدند؛ رجزخوان‌های پرقدرت و خوش‌قیمت

شاید برایتان جالب باشد بدانید مطلب معرفی شیائومی ۱۴ در زومیت بیشتر از مطلب رونمایی گلکسی S23 سامسونگ دیده شده است؛ چیزی حدود ۲٫۵ برابر! اتفاقا این گوشی هیجان‌انگیز برای بررسی هم به دست زومیت رسید و بسیار درخشان ظاهر شد. صفحه‌نمایش باکیفیت، اسپیکرهای پرقدرت، عملکرد پایدار و کیفیت ساخت عالی؛ فقط حیف که عملکرد دوربین پایین‌تر از حد انتظار بود و فریم گوشی در استفاده‌های سنگین داغ می‌کرد. اگر درباره‌‌ی جزییات این گوشی کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما بررسی شیائومی ۱۴ پرو در زومیت را بخوانید.

روانشناسی زرد که نباید گرفتارش شوید

اجازه بدهید کمی از دنیای گوشی‌ها فاصله بگیریم و سراغ مطلب پربازدید دیگری برویم؛ مقاله‌ای درباره‌ی روانشناسی زرد که توجه کاربران زومیت را به خودش جلب کرد.

روانشناسی زرد چیست؟ سرابی که نباید گرفتارش شوید
بخش عظیمی از جملات انگیزشی و زیبایی که این روزها می‌شنویم که در حوزه‌ی روانشناسی قرار دارند و چیزی جز وعده‌های پوچ و بی‌اساس نیستند.
روانشناسی زرد چیست؟ سرابی که نباید گرفتارش شوید

حتما برایتان پیش آمده که در جمعی حاضر شوید و پای صحبت از روانشناسی و تکنیک‌های آن به میان بیاید. گاهی نکات آموزنده‌ای ردوبدل می‌شود که گره از کار ما باز می‌کند، اما گاهی هم صحبت‌هایی مطرح می‌شود که درواقع حرف‌های زیبای پوچ و بی‌محتوا نیستند. اگر مشتاقید با یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این روزهای جامعه بیشتر آشنا شوید، حتما به مقاله روانشناسی زرد سری بزنید.

اتصال گوشی به اینترنت ماهواره‌ای

امسال، اخبار مربوط به اتصال گوشی هوشمند به اینترنت ماهواره‌ای جزو پربازدیدترین مطالب زومیت بود؛ موضوعی که اتفاقا در فهرست مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری و علمی در سال ۲۰۲۳ ما هم قرار گرفت.

تا همین چند‌ سال پیش،‌ تصور ارتباط مستقیم با ماهواره از طریق گوشی فقط در دنیای فیلم‌های علمی‌تخیلی ممکن بود، اما حالا شرکت‌های زیادی در تلاشند ارتباط مستقیم گوشی با ماهواره‌های مدار زمین را امکان‌پذیر کنند.

مثلا اسپیس‌ایکس قرار است سال آینده سرویس ماهواره‌ای Direct to Cell را برای «گوشی‌های LTE موجود» فعال کند تا امکان ارسال پیام متنی ازطریق ماهواره تقریبا برای تمام گوشی‌های فعلی فراهم شود. ماهواره‌ غول‌پیکر BlueWalker 3 هم نمونه‌ی اولیه‌ای از یک ماهواره‌ی مخابراتی است که می‌تواند اینترنت ماهواره‌ای را به‌طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییر در سخت‌افزار، برای گوشی‌های همراه معمولی فعال کند. بعید نیست در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد فراگیر شدن سیستم ارتباط ماهواره‌ای باشیم.

همه‌چیز درباره هوش مصنوعی

اغراق نیست اگر سال ۲۰۲۳ را سال هوش مصنوعی بنامیم. تا پیش از عرضه‌ی چت‌بات ChatGPT اوپن‌ای‌آی، کمتر کسی از ما به هوش مصنوعی فکر می‌کرد، اما حالا تقریبا برای انجام هر کاری می‌توان از بات‌های مبتنی‌بر AI کمک گرفت.

هوش مصنوعی چیست؟ هر آنچه باید درباره تکنولوژی ChatGPT و Dall-E بدانیم
از ChatGPT تا Dall-E و بینگ جدید؛ این‌ها همه برپایه هوش مصنوعی هستند. اما هوش مصنوعی دقیقا چیست و شگفتی‌های تازه دنیای تکنولوژی چطور کار می‌کنند؟
مرجان شیخی
مطالعه '38
هوش مصنوعی چیست؟ هر آنچه باید درباره تکنولوژی ChatGPT و Dall-E بدانیم

امسال، مقاله جامع هوش مصنوعی موردتوجه ویژه‌ی کاربران زومیت قرار گرفت. در این مقاله با تعریف دقیق و تاریخچه‌ی هوش مصنوعی آشنا می‌شوید (مثلا اینکه می‌دانستید لحظه‌ی تولد هوش مصنوعی به ۷۳ سال پیش برمی‌گردد؟)، درباره‌ی یادگیری ماشین و یادگیری عمیق می‌خوانید و از کاربردهای مختلف هوش مصنوعی سر در می‌آورید. ازکجا معلوم؛ شاید خواندن این مقاله شما را به حوزه‌ی هوش مصنوعی علاقه‌مندتر کرد!

پروژه تولید گوشی ایرانی زیر ذره‌بین زومیت

و اما بشنویم از وضعیت صنعت تکنولوژی در ایران؛ امسال، گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی بومی‌سازی گوشی موجی از ترس و نگرانی شدیدی را بین مردم ایجاد کرد که در سایه‌ی ممنوعیت واردات آیفون، افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات تجاری و مسافری گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و افزایش هزینه رجیستری گوشی‌های موبایل، کاملا به‌جا و منطقی بود.

گوشی ایرانی؛ وقتی شور بومی‌سازی دامن بازار موبایل را می‌گیرد
در شرایطی که ورود به صنعت تولید گوشی موبایل هزینه‌بر و پر زحمت است، طرح بومی‌سازی گوشی چه توجیهی دارد و بازار موبایل کشور را به کجا می‌برد؟
هانیه کلهر
مطالعه '13
گوشی ایرانی؛ وقتی شور بومی‌سازی دامن بازار موبایل را می‌گیرد

مطلب پربازدید پروژه‌ی گوشی ایرانی که به‌قلم هانیه کلهر نوشته شده، به‌طور کامل و دقیق به بررسی این پروژه می‌پردازد؛ از منطق پشت آن صحبت می‌کند (در شرایطی که حتی بعضی کشورهای پیشرفته دنیا ریسک ورود به صنعت تولید گوشی را نمی‌پذیرند!) و پرده از مراحل تولید گوشی ایرانی برمی‌دارد. درنهایت، این نگرانی کماکان پابرجا است؛ آیا بازار موبایل هم در مسیر بازار خودرو و لوازم خانگی قرار می‌گیرد؟

معرفی گلکسی اس ۲۳ اولترا

در دنیای هیجان‌انگیز گوشی‌های هوشمند، پس از مطالب معرفی چند گوشی ارزان‌قیمت، آیفون ۱۵ پرو و شیائومی ۱۴، نوبت به خبر معرفی گلکسی اس ۲۳ اولترا می‌رسد که غوغا به‌پا کرد.

کره‌ای‌ها برای خط‌ونشان‌کشیدن برای اپل، دست پر به میدان آمدند و پرچمداری تمام‌عیار مجهز‌به نسخه‌ی تقویت‌شده‌ی پردازنده‌ Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام به‌نمایش گذاشته‌اند که نه‌تنها تجربه‌ی تصویربرداری را ارتقاء می‌دهد، بلکه قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دارد و به‌لطف قلم لمسی، کار با گوشی‌های هوشمند را هیجان‌انگیزتر از همیشه می‌کند. در بررسی ما هم S23 Ultra به‌جز قیمت نجومی در ایران (که البته حالا کمی فروکش کرده)، عیب دیگری نداشت!

استخدام اعجوبه ۱۴ ساله در اسپیس ایکس

امسال خبر استخدام نوجوان ۱۴ ساله‌ی کالیفرنیایی در اسپیس ایکس حسابی خبرساز شد و حتی توجه‌ی کاربران ایرانی را هم جلب کرد. کایران کوازی در ۹ سالگی دانشگاه را شروع کرد و جوان‌ترین فردی است که توانسته از دانشگاه سانتا کلارا در آمریکا فارغ‌التحصیل شود. او فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم و مهندسی کامپیوتر است و حین درس خواندن، به‌عنوان پژوهشگر پاره‌وقت در تیم هوش مصنوعی اینتل مشغول به فعالیت شد.

ایلان ماسک اعجوبه ۱۴ ساله را در اسپیس ایکس استخدام می‌کند!
یک اعجوبه‌ی ۱۴ ساله که ماه آینده از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، به‌عنوان مهندس نرم‌افزار به اسپیس ایکس ملحق خواهد شد.
مبین احمدی
مطالعه '2
ایلان ماسک اعجوبه ۱۴ ساله را در اسپیس ایکس استخدام می‌کند!

براساس پست‌هایی که در اینستاگرام ۲۰ هزار فالوری‌اش گذاشته، کوازی در ماه می درخواست استخدام اسپیس‌ایکس را برای سمت مهندس نرم‌افزار قبول کرد. اسپیس‌ایکس در نامه‌ای به او گفته بود استخدام‌شدن در این شرکت کار ساده‌ای نیست! مؤسسه‌ی زیپیا هم می‌گوید تنها ۰٫۲ درصد از درخواست کار در اسپیس ایکس با موفقیت همراه می‌شود.

اینترنت طبقاتی

آن سوی دنیا، نوجوان ۱۴ ساله در اسپیس‌ایکس استخدام می‌شود؛ این سوی دنیا، اینترنت طبقاتی به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز و جنجالی امسال تبدیل می‌شود.

در فهرست پربازدیدترین‌های زومیت در سال ۲۰۲۳، مقالات مربوط به اینترنت طبقاتی زیاد به چشم می‌خوردند. در بین آن‌ها، مطلبی با عنوان «من که کارگرم نباید تا آخر عمر یوتیوب ببینم؟» هم پربازدید بود و هم پربحث؛ مطلبی‌ که از کامنت یکی از کاربران زومیت شکل گرفته‌ بود و به نگرانی‌ها درباره‌ی فیلترینگ برخی پلتفرم‌ها و پدیده‌ای به نام «اینترنت طبقاتی» پرداخته بود.

به‌جز این، مطلب چرا همه‌ی ما به فیلترشکن نیاز داریم؟ هم بسیار پربازدید بود؛‌ در این مقاله، جدولی وجود دارد که نشان می‌دهد چه تعداد از ابزارهای مورداستفاده‌ی ایرانی‌ها به فیلترشکن نیاز دارند. مطلب دیوار دیجیتال دور ما یک ساله شد؛ صدایی شنیده نمی‌شود از پیامد‌های یک سال پس از آغاز موج جدید فیلترینگ برای مردم، اکوسیستم و حوزه فناوری اطلاعات می‌گوید. سیم‌کارت بدون فیلتر برای گردشگران (ازجمله رونالدو!) هم یکی دیگر از مطالب پربازدید امسال بود که از نظر کاربران، مصداق عینی تبعیض و یکی از انواع مدل‌های اینترنت طبقاتی است.

راستی‌آزمایی معروف‌ترین افسانه‌ها در مورد باتری گوشی

بااینکه فقط یک ماه از انتشار مطلب راستی‌آزمایی معروف‌ترین افسانه‌ها در مورد باتری گوشی می‌گذرد، در همین مدت کم توانست به یکی از پربازدیدترین مطالب زومیت در سال ۲۰۲۳ تبدیل شود؛ استقبالی که نشان می‌دهد چقدر سلامت باتری گوشی برای کاربران ایرانی اهمیت دارد.

راستی‌آزمایی معروف‌ترین افسانه‌ها در مورد باتری گوشی
باتری از اجزایی است که کاربران حساسیت زیادی رویش دارند، به همین علت افسانه‌های زیادی در مورد نگهداری از آن وجود دارد که باید صحت آن‌‌ها را بررسی کرد.
راستی‌آزمایی معروف‌ترین افسانه‌ها در مورد باتری گوشی

در این مقاله همان‌طور که از تیترش مشخص است، به راستی‌آزمایی افسانه‌های رایج درباره‌ی باتری گوشی می‌پردازیم؛ مثلا می‌دانستید که شارژ گوشی در حالت هواپیما، سرعت فرایند شارژ را بالا می‌برد، اما نه آنقدر که تاثیر معناداری داشته باشد؟ یا این باور که شارژ گوشی از طریق کامپیوتر یا لپ‌تاپ به باتری آسیب می‌رساند، افسانه‌ای بیش نیست؟ اگر شما هم به سلامت باتری گوشی خود اهمیت می‌دهید، این مقاله را از دست ندهید.

توجه ویژه به اوپنهایمر بعد از فیلم نولان

کریستوفر نولان امسال با فیلم اوپنهایمر غوغا کرد، اما به‌خاطر وسواسی که درمورد پخش فیلمش داشت، تا چند ماه اجازه نداد نسخه‌ی بلوری آن منتشر شود و می‌گفت این فیلم را باید در سینماهای IMAX دید!‌

البته تازمانی‌که کاربران ایرانی بتوانند بالاخره به تماشای این فیلم بنشینند، اخبار و مقالات مربوط به خود شخصیت رابرت اوپنهایمر حسابی داغ بود. مطلب بیوگرافی رابرت اوپنهایمر که مدیریت پروژه ساخت اولین بمب اتم را برعهده داشت، به شرح مسیری می‌پردازد که از این فیزیکدان نابغه‌، «نابودگر جهان‌ها» را ساخت.

رابرت اوپنهایمر؛ فیزیکدان نابغه چگونه به «نابودگر جهان‌ها» تبدیل شد؟
اوپنهایمر، فیزیکدان نابغه‌ای که مدیریت پروژه ساخت اولین بمب اتم را برعهده داشت، میراثی از خود برجای گذاشت که جهان ما را همچنان تحت تاثیر قرار می‌دهد.
رابرت اوپنهایمر؛ فیزیکدان نابغه چگونه به «نابودگر جهان‌ها» تبدیل شد؟

البته داستان اوپنهایمر فقط به ساخت بمب اتم ختم نمی‌شود و مطلب اوپنهایمر چگونه علت پدید‌آمدن سیاه‌چاله را توضیح داد؟ هم جزو مقالات پربازدید زومیت در سال ۲۰۲۳ بود.

مایکروسافت اج، بهترین مرورگر ویندوز

اوایل سال ۲۰۲۳ بود که مطلب مایکروسافت اج، بهترین مرورگر ویندوز را نوشتم، اما فکر نمی‌کردم تااین‌حد برای کاربران زومیت محبوب باشد. آن روزها تازه به استفاده از اج روی آورده بودم و حالا که یک سال از تجربه‌ام با این مرورگر می‌گذرد، هنوز هم معتقدم که بهترین مرورگر ویندوز است (راستش را بخواهید، من حتی در محیط مک هم اج را ترجیح می‌دهم.)

اغراقی در کار نبود؛ مایکروسافت اج واقعا بهترین مرورگر ویندوز است
سرعت، تب‌های عمودی، مصرف بهینه رم، کالکشنز، تبدیل وب به اپ؛ این‌ها فقط چند مورد از تمام دلایلی است که اج را به بهترین مرورگر ویندوز تبدیل می‌کند.
مرجان شیخی
مطالعه '11
اغراقی در کار نبود؛ مایکروسافت اج واقعا بهترین مرورگر ویندوز است

اگر می‌خواهید بدانید چه ویژگی‌هایی اج را به بهترین مرورگر ویندوز تبدیل کرده است، حتما سری به این مقاله بزنید و اگر از کاربران سفت‌وسخت کروم هستید، توصیه می‌کنم یک بار هم که شده، اج را امتحان کنید!

از بین مطالب پربازدید ۲۰۲۳ زومیت، با کدام‌یک از همان ابتدا همراه بودید و کدام مطلب برای اولین‌‌بار در این مقاله نظرتان را جلب کرد؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات