پربازدیدترین مقالات فناوری زومیت ۲۰۲۲

پربازدیدترین مقالات فناوری زومیت در سال ۲۰۲۲

شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰مطالعه 9 دقیقه
اگر دوست دارید بدانید کاربران زومیت در سال ۲۰۲۲ بیش‌تر از کدام مقالات فناوری بازدید کرده‌اند، با این مقاله همراه شوید.
تبلیغات

امروز، آخرین روز سال ۲۰۲۲ است و زومیت به‌رسم همیشگی، فهرستی از بهترین‌‌ها، بدترین‌ها و پربازدیدترین‌‌های دنیای علم و فناوری را گردآوری کرده و به‌اطلاع کاربران می‌رساند. در پربازدیدترین مقاله‌های علمی زومیت در سال ۲۰۲۲، جالب‌ترین موضوعات از نگاه کاربران کشف فسیلی از انسان فلورسی در یکی از جزایر اندونزی و معرفی گونه‌ی جدیدی از انسان‌های اولیه بود، به‌همراه خبر مربوط به شکار نهنگ‌های آبی توسط نهنگ‌های قاتل و شناسایی ابر متان برفراز ایران و چندین مقاله‌ی جالب‌توجه دیگر.

در مقاله‌ی پیش‌رو، به معرفی پربازدیدترین مقالات فناوری زومیت در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم؛ مقالاتی که از نگاه شما کاربران، بیش‌ترین جذابیت را داشتند. از معرفی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس گرفته تا آشنایی با NFT،‌ ماجرای تولید تراشه در گاراژ خانه و همه‌چیز درباره‌ی CPU.

معرفی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس

چهارشنبه شب، ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، اپل از خانواده‌ی بسیار موردانتظار آیفون ۱۴ رونمایی کرد. در چند روز اخیر، اگر به مقاله‌‌ی بدترین محصولات فناوری ۲۰۲۲ از نگاه تحریریه زومیت سر زده باشید، احتمالا از تکرار چندین باره‌ی نام آیفون ۱۴ در این فهرست جا خورده‌اید (یا شاید هم این موضوع برایتان کاملا قابل‌درک بوده باشد!) بااین‌حال، خبر معرفی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس پربازدیدترین مقاله زومیت در سال ۲۰۲۲ بود.

پرچمداران «حرفه‌ای» نسل جدید مجهز به پردازنده‌ی A16 Bionic و نمایشگر ۱۲۰ هرتزی، «اولین»های زیادی را به خود دیدند: اولین آیفون با نمایشگر مجهز به حفره به‌جای ناچ، اولین آیفون با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و اولین آیفون با سیستم ارتباط ماهواره‌ای.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند؛ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره‌ای و خداحافظی با ناچ
آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، پرچمداران تازه‌نفس اپل، با نمایشگر مجهز به حفره، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و سیستم ارتباط ماهواره‌ای از راه رسیدند. این دو، پرقدرت‌ترین گوشی‌های تاریخ‌اند.
مبین احمدی
مطالعه '10
آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند؛ دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، ارتباط ماهواره‌ای و خداحافظی با ناچ

بی‌شک، تصمیم اپل به کنار گذاشتن ناچ و معرفی قابلیتی به‌نام Dynamic Island خبرسازترین بخش رویداد معرفی آیفون ۱۴ بود. خود اپل نیز از این قابلیت به‌عنوان «بزرگ‌ترین تغییر iOS از زمان معرفی آیفون ۱۰» نام برد.

درواقع Dynamic Island از دو حفره‌ی مجزا تشکیل شده که یکی از آن‌ها دایره‌ است و دوربین سلفی را در خود جای داده و دیگری با فُرم کپسولی‌ از تجهیزات سیستم Face ID میزبانی می‌کند. اپل در فاصله‌ی میان دو حفره، تصویر ثابتی با رنگ مشکی به‌نمایش گذاشته‌ تا مجموعه‌ی Dynamic Island یکپارچه به‌نظر برسد. رابط Dynamic Island نیز بسته به اپلیکیشنی که اجرا می‌کنید، حالت متفاوتی به‌ خود می‌گیرد.

سیستم ارتباط ماهواره‌ای نسخه‌ی پرو آیفون ۱۴ نیز که اپل آن را Emergency SOS via Satellite خطاب می‌کند، ارسال پیام به اورژانس و سایر سرویس‌های اضطراری را در ناحیه‌هایی که شبکه‌ی سلولار و وای‌فای دردسترس نیست امکان‌پذیر می‌کند.

نامطمئن‌ترین گوشی‌های شیائومی

شاید برایتان جالب باشد بدانید دومین مقاله پربازدید زومیت در سال ۲۰۲۲، پس از خبر معرفی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، مربوط به فهرستی از نامطمئن‌ترین گوشی‌های شیائومی است. این روزها که قدرت خرید مردم به پایین‌ترین حد رسیده و البته بلاتکلیفی رجیستری آیفون ۱۴، پیگیری اخبار مربوط به پرفروش‌ترین گوشی هوشمند دنیا را تنها به تعدادی کاربر کنجکاو و علاقه‌مند به تکنولوژی محدود کرده است، درحالی‌که برند شیائومی به‌ناچار بیشتر از هر برند دیگری در دستان کاربران ایرانی به‌چشم می‌خورد.

فهرستی از نامطمئن‌ترین گوشی های شیائومی؛ زمانی‌که کیفیت فدای کمیت می‌شود
برخلاف موفقیت چشمگیر شیائومی در دنیای گوشی‌های هوشمند، بعضی از دستگاه‌های این شرکت نیز کاربران را به‌دردسر انداخته‌اند.
فهرستی از نامطمئن‌ترین گوشی های شیائومی؛ زمانی‌که کیفیت فدای کمیت می‌شود

با این وضعیت، اصلا عجیب نیست که اطمینان از سلامتی گوشی‌های شیائومی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران ایرانی باشد. در این مقاله‌ی پربازدید، به مشکلات متعدد گوشی‌های شیائومی اشاره شده است؛ ازجمله مشکل هاله‌ی نمایشگر IPS تیانما که در ردمی نوت 8 و 7 به کار رفته، کارنکردن حسگر اثرانگشت در ردمی نوت 9T و ردمی نوت 9 پرو، مشکل وحشتناک تراشه‌ی وای‌فای می 8 شیائومی، مرگ ناگهانی گوشی میان‌رده‌ی پوکو M3 و چندین مشکل دیگر که این برند چینی باوجود موفقیت چشمگیر در دنیای گوشی‌های هوشمند و بهبود کیفیت محصولاتش، با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

آشنایی با NFT و روش ساخت و فروش آن

این روزها با سقوط بیت‌کوین و صرافی‌های رمزارز و هم‌چنین از تب‌وتاب افتادن رویای متاورسی مارک‌ زاکربرگ، کمتر کسی از NFTها یا همان توکن‌های غیرقابل‌معاوضه سراغ می‌گیرد؛ اما زمانی که کاربران اینترنتی در سراسر دنیا مشغول بازگو کردن داستان مهیج میلیونر شدن‌شان از طریق خرید و فروش NFT بودند، بسیاری از کاربران ایرانی نیز به این موضوع علاقه‌مند شدند. متاسفانه،‌ تاریخچه هیجان‌انگیز ظهور توکن‌های غیرقابل‌تعویض به فهرست مقالات پربازدید زومیت راه پیدا نکرد، اما اگر دوست دارید با سرگذشت برخی از این کاربران بی‌نهایت خوشبخت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم سری به آن بزنید.

اما دو مقاله‌ای که به این فهرست راه پیدا کردند، توضیح جامعی درباره‌ی NFTها، دلیل ارزشمند بودن آن‌ها، کاربردهای مختلف‌شان، فهرستی از بهترین NFT‌های خلق‌شده و البته آموزش گام به گام ساخت و فروش NFT را ارائه می‌دهند.

شاید فکر کنید NFT دیگر مرده است؛‌ اما براساس گزارش CryptoSlam، فروش این توکن‌ها در ماه نوامبر ۲۰۲۲ به بیش از ۵۳۴ میلیون دلار رسید. من به‌اندازه‌ی کافی برای ورود به دنیای NFTها ماجراجو و ریسک‌پذیر نبودم، اما شاید شما دوست داشته باشید به مقالات مربوط به این توکن‌های عجیب‌ و رازآلود سرک بکشید.

ماجرای تولید خانگی تراشه در گاراژ

این یکی از مقالاتی بود که من از نوشتنش واقعا لذت بردم و خوشحالم که کاربران زومیت نیز به همان اندازه برای خواندنش مشتاق بودند. داستان همان‌طور که از عنوان مقاله پیدا است، درباره‌ی پسر ۲۲ ساله‌ای به نام سم زلوف اهل نیوجرزی است که برای اینکه نشان دهد هیچ کاری غیرممکن نیست، با تجهیزات دهه‌ی ۱۹۷۰ و طرح‌های دست‌ساز در گاراژ خانه‌اش، تراشه تولید می‌کند.

پسر ۲۲ ساله‌ای که در گاراژ خانه‌اش تراشه تولید می‌کند
سم زلوف پسر ۲۲ ساله‌ای است که با تجهیزات دهه‌ی ۱۹۷۰ و طرح‌های دست‌ساز در گاراژ خانه‌اش تراشه تولید می‌کند. او با این پروژه می‌خواهد نشان دهد انجام هیچ‌کاری غیرممکن نیست.
مرجان شیخی
مطالعه '9
پسر ۲۲ ساله‌ای که در گاراژ خانه‌اش تراشه تولید می‌کند

این پسر نابغه اولین تراشه‌ی دست‌سازش را که ۶ ترانزیستور داشت، در سال ۲۰۱۸ و زمانی که دبیرستانی بود، ساخت. سه سال بعد، تراشه‌ای با ۱۲۰۰ ترانزیستور را به‌کمک تجهیزات دست‌ساز و دست‌دوم خریده‌شده از Ebay و آمازون تولید کرد.

البته ازلحاظ تکنولوژی ساخت، تراشه‌های زلوف هزاران سال از تراشه‌های اینتل عقب هستند؛ اما به‌قول زلوف، پیشرفتش در ساخت تراشه از پیشرفت صنعت نیمه‌هادی‌ها در روزهای اولیه‌‌اش سریع‌تر بوده است.

از ساخت تراشه‌های کامپیوتری گاهی به‌عنوان دشوارترین و دقیق‌ترین فرایند تولید در جهان یاد می‌شود. زلوف می‌گوید با تولید خانگی تراشه قصد داشته نشان دهد وقتی کسی به ما می‌گوید چیزی غیرممکن است، راحت حرفش را قبول نکنیم. اگر شما نیز چنین اعتقادی دارید یا می‌خواهید از جزییات مراحل ساخت تراشه در گاراژ خانه آگاه شوید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های اندروید و آیفون

کاربران آیفون و اندروید به بیش از ۴ میلیون اپلیکیشن در اپ استور و گوگل پلی دسترسی دارند؛ اما دانلود و نصب تک‌تک آن‌ها برای پیدا کردن اپلیکیشن مورد نیاز، ممکن است چندین سال طول بکشد! به همین خاطر در این دو مقاله سعی کردیم فهرستی از بهترین اپلیکیشن‌های اندروید و iOS را در تمام زمینه‌های کاربردی از جمله بهره‌وری، عکاسی، سرگرمی، موسیقی، آموزش، سلامت، سبک زندگی، کسب‌و‌کار و بسیاری موارد دیگر معرفی کنیم تا به کمک آن بتوانید اپلیکیشن مدنظر خود را پیدا و از آن استفاده کنید.

برخی از اپلیکیشن‌های این دو فهرست، کاملا شناخته‌شده و نصب آن‌ها روی گوشی به‌قولی حیاتی است؛ مثل اپلیکیشن جامع Microsoft Office یا اپلیکیشن ذخیره‌سازی عکس و ویدئو Google Photos. اما برخی دیگر، کمتر شناخته‌شده اما برای دسته‌ی خاصی از کاربران، مفید و کاربردی است؛ ازجمله اپلیکیشن ساخت پادکست Anchor یا اپلیکیشن پیگیری سریال و فیلم TV Time.

در بخش نظرات می‌توانید اپلیکیشن‌هایی را که از نظر شما کاربردی هستند و نام‌شان از قلم افتاده است، ذکر کنید تا در به‌روزرسانی‌های بعدی، آن‌ها را به کاربران زومیت معرفی کنیم.

بررسی ویندوز ۱۱

بررسی ویندوز ۱۱ با این جمله شروع می‌شود: ویندوز ۱۱ سیستم عاملی است که کاربران ویندوز از سال‌ها پیش لیاقتش را داشتند، اما از آن‌ها دریغ شده بود و به همین خاطر، تجربه‌ی تلخ و شیرینی را رقم می‌زند. هم خوشحالیم از رابط کاربری جدید و چشم‌نواز ویندوز ۱۱ و هم آزرده‌خاطر از اینکه چرا تمام این سال‌ها مجبور بودیم با رابط کاربری نامنسجم و به‌هم‌ریخته‌ی ویندوز ۱۰ سر کنیم.

بررسی ویندوز ۱۱ ؛ آشنایی با جدیدترین تغییرات، ویژگی ها و هر آنچه باید بدانید
ویندوز ۱۱ برای کاربرانی که سادگی و سرعت عمل را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند، سیستم عامل ایده‌آلی است، اما برای کاربران کارکشته شاید بیش از حد ساده باشد. با بررسی کامل ویندوز ۱۱ همراه زومیت باشید.
مرجان شیخی
مطالعه '28
بررسی ویندوز ۱۱ ؛ آشنایی با جدیدترین تغییرات، ویژگی ها و هر آنچه باید بدانید

اگر سیستم‌تان پیش‌نیازهای ویندوز ۱۱ را داشته باشد، احتمالا تاکنون آن را نصب کرده و از تمام خوبی‌ها و بدی‌ها و باگ‌های آن آگاه شده‌اید؛ اما شاید جزو آن دسته از کاربرانی باشید که هنوز به کارایی ۱۰۰درصدی این سیستم عامل آن هم با گذشت یک سال اطمینان نکرده‌اند.

به‌هرحال، اگر بخواهیم به‌صورت کلی رابط کاربری ویندوز ۱۰ و ۱۱ را با هم مقایسه کنیم،‌ باید بگوییم نسل جدید کاربرانی که به UI گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود وابسته شده‌اند و سادگی و سرعت عمل از هر چیز دیگری برایشان مهم‌تر است، تجربه‌ی به‌مراتب رضایت‌بخش‌تری از ویندوز ۱۱ خواهند داشت تا آن دسته از کاربران ویندوزی کارکشته‌ای که هراسی از رابط کاربری پیچیده و حتی ازهم‌گسیخته‌ی ویندوز ۱۰ ندارند،‌ چراکه برای آن‌ها «کارایی» حرف اول را می‌زند.

ویندوز ۱۱ با زندگی مدرن، سریع و خشن این روزها همخوانی بیشتری دارد، اما اگر به هر دلیلی با سبک زندگی مدرن میانه‌ی خوبی ندارید، احتمالاً از تغییرات جدید ویندوز لذت نخواهید برد.

آموزش کامل اینستاگرام

روزهای اول اینستاگرام را به‌خاطر دارید؟ زمانی که زاکربرگ طعمکار هنوز رویای تصاحب این پلتفرم را در سر نپرورانده بود، لوگوی اپلیکیشن ظاهر زیباتری داشت، تمرکز اصلی روی اشتراک‌گذاری عکس‌هایی بود که اکثرا با دوربین‌های ۲ مگاپیکسلی گرفته شده بودند و هر پستی را با بیست خط هش‌تگ پر می‌کردیم تا شاید از کاربران رهگذر، دو‌سه تا لایک دریافت کند.

آموزش اینستاگرام؛ صفر تا صد به زبان ساده
اینستاگرام با بیش از دومیلیارد کاربر ماهانه‌ی فعال، یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیا است و با قابلیت‌های متنوع، روز‌به‌روز بر تعداد کاربرانش اضافه می‌کند.
مبین احمدی
مطالعه '57
آموزش اینستاگرام؛ صفر تا صد به زبان ساده

اینستاگرام حالا بعد از گذشت ۱۲ سال، میزبان بیش از دو میلیارد کاربر ماهانه‌ی فعال است، بیشترین تمرکزش را معطوف محتوای ویدیویی کرده و منبع درآمد تعداد قابل توجهی از مردم در سراسر دنیا به‌شمار می‌رود.

اگر شما قصد ساخت حساب کاربری اینستاگرام را دارید یا این‌که می‌خواهید از تمام جزییات مربوط به این شبکه‌ی اجتماعی محبوب آگاه شوید، سری به مقاله‌ی آموزش کامل اینستاگرام بزنید.

بررسی اندروید ۱۲

زینب در بررسی اندروید ۱۲، آن را دگردیسی سیستم عامل محبوب گوگل توصیف می‌کند و معتقد است با زبان طراحی جدید Material You، سلیقه کاربر در اولویت قرار گرفته، چراکه گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری دراختیار او گذاشته شده است. در کنار رنگ و لعاب جدید و تغییر خودکار پالت رنگی گوشی براساس تصویر پس‌زمینه‌ی انتخابی، طراحی المان‌ها و انیمیشن‌ها نیز حسابی تغییر کرده، به این ترتیب که ترنزیشن‌ها نرم‌تر شده و گوشه‌ی المان‌ها گردتر شده است.

بررسی اندروید ۱۲ ؛ آشنایی با قابلیت ها و تغییرات جدید
اندروید ۱۲ دگردیسی سیستم عامل محبوب گوگل است و با زبان طراحی جدید، احساس تغییر را به زیباترین شکل ممکن به کاربران هدیه می‌کند. با بررسی اندروید ۱۲ همراه زومیت باشید.
بررسی اندروید ۱۲ ؛ آشنایی با قابلیت ها و تغییرات جدید

در کنار این موارد، گوگل در اندروید ۱۲ توجه ویژه‌ای به «امنیت» و «کاربری آسان» نیز نشان داده است. نوتیفیکیشن‌ها مرتب‌تر شده‌، مهاجرت به گوشی اندرویدی جدید آسان‌تر شده و قابلیت جدیدی به نام داشبورد بازی (Game Dashboard) اضافه شده که امکاناتی مثل شمارنده‌ی نرخ فریم، میانبری برای استریم در یوتیوب، میانبری برای گرفتن اسکرین‌شات و ضبط محتوای نمایشگر را دراختیار کاربر می‌گذارد.

باوجود اینکه بیش از یک سال از زمان عرضه‌ی اندروید ۱۲ می‌گذرد، برخی از گوشی‌ها هنوز این به‌روزرسانی را دریافت نکرده‌اند. امیدوارم گوشی اندرویدی شما جزو آن‌ها نباشد، چراکه تجربه‌ی اندروید ۱۲ واقعا لذت‌بخش است.

همه‌چیز درباره‌ی تلگرام پریمیوم

اغراق نیست اگر بگوییم تلگرام، با‌تمام محدودیت‌هایی که برایش ایجاد شده، محبوب‌ترین پیام‌رسان کاربران ایرانی است. این شبکه‌ی اجتماعی که همواره خود را در رقابت مستقیم با واتس‌اپ می‌بیند، اکنون ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، اما تا مدت‌ها کاملا رایگان، بدون تبلیغ و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای بود. پاول دورف،‌ بنیان‌گذار پیام‌رسان تلگرام، می‌گفت هزینه‌ی سر و پا نگه داشتن این پلتفرم را کاملا از جیب خود پرداخت می‌کند. اما بالاخره، دلارهای جیب پاول دیگر پاسخگوی ۷۰۰ میلیون کاربر ماهانه نبود، تااینکه تابستان امسال نسخه‌ی پریمیوم تلگرام را معرفی کرد.

تلگرام پریمیوم چیست ؛ معرفی ویژگی ها و آموزش خرید اشتراک
تلگرام که اکنون از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه میزبانی می‌کند سرویس اشتراکی خود را با نام تلگرام پریمیوم معرفی کرد. این سرویس محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد و قابلیت‌های اضافه‌ای به همراه می‌‌آورد.
تیم زومیت
مطالعه '8
تلگرام پریمیوم چیست ؛ معرفی ویژگی ها و آموزش خرید اشتراک

کاربران نسخه‌ی پرمیوم با پرداخت اشتراک ماهانه ۴ یا ۵ دلار، به یک‌سری قابلیت‌های اختصاصی دسترسی پیدا می‌کنند؛ ازجمله‌،‌ امکان ارسال فایل‌هایی چهار گیگابایتی، عضویت در حداکثر ۱٬۰۰۰ کانال و استیکرهای اختصاصی.

ارائه‌‌ی نسخه‌ی پولی تلگرام درحالی صورت گرفته که تمام رقبای بزرگ این پیام‌رسان ازجمله سیگنال، واتس‌اپ، فیسبوک مسنجر و سرویس‌ پیام‌رسانی پیش‌فرض اپل و گوگل، سرویس اشتراکی ندارند و تمام قابلیت‌هایشان را رایگان ارائه می‌د‌هند. البته اگر بخواهیم جانب انصاف را رعایت کنیم، حتی نسخه‌ی رایگان تلگرام نیز نسبت‌ به این سرویس‌ها قابلیت‌های متنوع‌تری دارد و بعید می‌دانم کسی بخواهد برای اشتراک پریمیوم هزینه کند.

همه‌چیز درباره‌ی CPU

شما را نمی‌دانم، اما اگر نظر مرا بپرسید، مقاله‌ی جامع پردازنده که شبنم نزدیک دو هفته برای نوشتنش وقت گذاشته، یکی از بهترین‌ مقالاتی است که در زومیت منتشر شده و خوشحالم که کاربران نیز همین نظر را درباره‌اش داشته‌اند.

CPU چیست ؛ هر آنچه باید در مورد پردازنده بدانید
پردازنده، واحد پردازش مرکزی کامپیوتر است که اجرای تمام دستورالعمل‌ها را مدیریت می‌کند و اغلب از آن به‌عنوان مغز کامپیوتر یاد می‌شود. در این مقاله از زومیت با پردازنده و سازوکار آن بیشتر آشنا می‌شویم.
شبنم توایی
مطالعه '38
CPU چیست ؛ هر آنچه باید در مورد پردازنده بدانید

واحد پردازش مرکزی یا همان CPU عنصری حیاتی در هر کامپیوتر محسوب می‌شود و تمامی محاسبات و دستوراتی را که به سایر اجزای کامپیوتر و تجهیزات جانبی آن منتقل می‌شود، مدیریت می‌کند. تقریباً تمام وسایل الکترونیکی و گجت‌هایی‌ها که استفاده می‌کنید؛ از دسکتاپ و لپ‌تاپ و گوشی گرفته تا کنسول‌های گیمینگ و ساعت‌های هوشمند، همه و همه به واحدی برای پردازش مرکزی مجهز هستند.

تولید‌کنندگان پیشرو در صنعت سی‌پی‌یو، AMD‌ و Intel هستند که از ۵۰ سال پیش تا به امروز در این حوزه با هم رقابت می‌کنند. ازآنجاکه واحد‌های پردازش مرکزی، داده‌های تمام قسمت‌های کامپیوتر را به‌طور هم‌زمان مدیریت می‌کنند، ممکن است با افزایش حجم محاسبات و پردازش‌ها، کُند عمل کنند یا حتی با بالا رفتن حجم کاری، از کار بیفتند یا به اصطلاح کِرَش کنند. به‌همین‌خاطر، آگاهی از جزییات CPU و مطالعه‌ی نحوه عملکرد آن، اصطلاحات فنی و حتی تاریخچه‌ی معماری پردازنده‌ها خالی از لطف نیست.

همه‌چیز درباره‌ی متاورس

و اما آخرین مقاله‌ی فناوری پربازدید زومیت در سال ۲۰۲۲، مقاله‌ای است درباره‌ی متاورس (Metaverse)؛ واژه‌ای ترکیبی متشکل از meta به معنی «فراتر» و universe به معنی «جهان» که می‌توان آن را «فراتر از جهان» ترجمه کرد.

متاورس چیست و کی قرار است در آن زندگی کنیم؟ + ویدئو
متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. برای آشنایی با این دنیای هیجان‌انگیز و اجتناب‌ناپذیر با این مقاله همراه شوید.
مرجان شیخی
مطالعه '25
متاورس چیست و کی قرار است در آن زندگی کنیم؟ + ویدئو

شاید این روزها، متاورس از تب‌وتاب روزهای اولیه افتاده باشد و فکر کنید دورانش به‌سر رسیده است؛ اما واقعیت این است که فقط هیاهوی رسانه‌ای پیرامون آن کم‌رنگ‌تر شده، وگرنه شرکت‌های بزرگ و کوچک از مایکروسافت گرفته تا انویدیا و حتی پپسی‌کو همچنان درحال سرمایه‌گذاری برای آینده‌ی اینترنت هستند.

متاورس نوعی واقعیت دیجیتال جایگزین است که افراد در آن به کمک هدست‌های خاص، کار، بازی، تحصیل، خرید و معاشرت می‌کنند و دیگر نیازی به اتصال به اینترنت ندارند؛ چراکه همیشه در این دنیا «آنلاین» هستند. اگر فیلم‌های «بازیکن شماره ۱ آماده»، ماتریکس یا سریال آپلود را دیده باشید یا روبلاکس و فورتنایت بازی کرده باشید، احتمالا تصویری از متاورس در ذهن‌تان شکل گرفته است؛ بااین‌حال، متاورس واقعی ممکن است هیچ شباهتی به این فیلم‌ها و بازی‌ها نداشته باشد.

به‌نظر من تا ظهور متاورس راه درازی مانده، اما درنهایت، آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر برای نسل بعدی اینترنت است؛ شما چه فکر می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات