رویکرد جالب مایکروسافت برای برگزاری نطق اصلی کنفرانس بیلد 2020

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت در جریان پخش ویدئوی مربوط‌به نطق اصلی کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ دست‌به ابتکار عمل جالبی زد و چندین ایستر اگ در پس‌زمینه‌ی ویدئو پنهان کرد.
تبلیغات

مایکروسافت از مدت‌ها پیش وعده‌ی برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ (Microsoft Build 2020) را داده بود،‌ اما دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد این شرکت نتواند کنفرانس موردبحث را آن‌طور که قصد داشت به‌شکل حضوری برگزار کند. با این‌حال برگزاری بیلد ۲۰۲۰ به‌شکل آنلاین باعث نشده است مایکروسافت از انجام کارهای خلاقانه دست بردارد.

نطق اصلی بیلد ۲۰۲۰ دو شب پیش برگزار شد و طی آن شاهد اعلام اخباری مهم از سوی مدیران مایکروسافت بودیم. اگر نطق اصلی را تماشا کرده باشید قطعا توجه‌تان به عبارت RGV2cw که به‌شکلی سه‌بعدی چاپ شده بود و در پس‌زمینه‌ی محیطی که ساتیا نادلا در آن حضور داشت،‌ جلب شده است. عبارت موردبحث تنها یکی از ایستر اگ‌هایی (نکات مخفی) بود که مایکروسافت در ویدئوی نطق اصلی جای داد تا ازطریق آن‌ها به‌شکلی خلاقانه میزان دقت بینندگان را به‌چالش بکشد. 

قفسه‌ی پشت سر ساتیا نادلا چند ایستر اگ دیگر نیز در بر داشت که از بین آن‌ها می‌توانیم به یک فلاپی دیسک ۸ اینچی،‌ کلاه خاطره‌انگیز مایکروسافت، عروسک گیت‌هاب Octocat و حتی یک CD-ROM گولد مستر اشاره کنیم. مایکروسافت سال‌ها پیش، از این CD-ROM برای ارائه‌ی نسخه‌ی نهایی نرم‌افزارها به تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی استفاده می‌کرد. به‌طور کلی محتویات قفسه‌ی پشت سر ساتیا نادلا به‌شکلی خلاقانه انتخاب شده بودند و اگر جزو طرفداران قدیمی مایکروسافت بوده باشید، قطعا متوجه آن‌ها شده‌اید.

نطق اصلی کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ با اظهارات ساتیا نادلا آغاز شد، اما در ادامه‌ی آن شاهد حضور دیگر مدیران مایکروسافت نیز بودیم که هر یک به‌نوبه‌ی خود به برخی مباحث اشاره کردند. دنیاگیری ویروس کرونا باعث شده است مدیران مایکروسافت مجبور شوند ویدئوهای موردبحث را در خانه‌ی خودشان ضبط کنند. وقتی نوبت به اسکات هنسلمن مدیر برنامه‌ی مایکروسافت رسید، میزان ایستر اگ‌ها بیشتر شد. هنسلمن برنامه‌ای تقریبا یک ساعته برگزار کرد که کاربران زیادی از آن استقبال کردند و در شبکه‌های اجتماعی به بیان نکات مثبت درمورد آن پرداختند.

هنسلمن در اقدامی جالب به‌منظور جذاب‌تر‌کردن برنامه‌ی ویدئویی‌اش نورپردازی اتاق را با تم ویندوز همگام‌سازی کرده بود. حتی در هنگامی که هنسلمن وضعیت مایکروسافت تیمز را در حالت «مشغول» قرار داد، نور اتاقش به‌رنگ قرمز درآمد تا همه‌چیز در تطابق باشد. ظاهرا هنسلمن برای عملی‌کردن این کار به PresenceLight متکی شده است، اپلیکیشنی ویژه که می‌تواند رنگ‌ تمِ انتخاب‌شده برای ویندوز را با لامپ‌های هوشمند برند فیلیپس هیو (Philips Hue) همگام‌سازی کند. هنسلمن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ورج می‌گوید که توانسته نوعی اپلیکیشن سفارشی خلق کند تا امکان این کار فراهم شود.

حتی در صفحه‌ی دسکتاپ هنسلمن هم ایستر اگ وجود داشت. ایستر اگ موجود در صفحه‌ی دسکتاپ به‌شکلی غیرمستقیم اعلام می‌کرد که مایکروسافت قصد دارد به‌زودی مرورگر اج را برای سیستم‌عامل لینوکس نیز در دسترس قرار دهد. به‌علاوه شاهد اشاراتی مختصر به رایانه‌ی آمیگا (Amiga) بودیم. ناگفته نماند دموی ویژه‌ای تحت عنوان Amiga Boing Ball در سال ۱۹۸۴ در مراسم CES ساخته شده بود که نشان می‌داد تراشه‌های سفارشی چگونه می‌توانند بدون استفاده از قدرت پردازنده،‌ جلوه‌های بصری جعلی بسازند. در آن زمان شرکت آمیگا خودش را برای عرضه‌ی رایانه‌ی شخصی کامدور (Commodore) آماده می‌کرد و توانست ازطریق این دمو توجهات مردم را جلب کند. در یکی از سکانس‌های برنامه‌ی ویدئویی هنسلمن شاهد به‌نمایش درآمدن دموی موردبحث بودیم. ازطریق همین دمو بود که کم‌کم عصر بازی‌های ویدئویی نظیر Worms و Lemmings آغاز شد.

اگر اشاره به انکد Base64 و رایانه‌ی آمیگا برای شما کافی به‌نظر نمی‌رسند، بهتر است بدانید مایکروسافت در جریان برگزاری بیلد ۲۰۲۰، داشبورد ASCII را که دیتاسنترهای مبتنی‌بر پلتفرم آژور را به‌تصویر می‌کشید، نشان داد. این داشبورد به‌صورت گذرا در یکی از تصاویر پس‌زمینه‌ی مایکروسافت تیمز ظاهر شد. کارمندان مایکروسافت همچنین لباس‌هایی پوشیده بودند که با رنگ لوگوی اصلی این شرکت مطابقت داشت. همچنین در بخشی از مراسم مایکروسافت شاهد حضور پانوس پانای و مصاحبه‌ی او با هنسلمن بودیم. 

تمامی این ایستر اگ‌های جالب باعث شدند مراسم بیلد ۲۰۲۰ تفاوت‌های زیادی با سال‌های گذشته داشته باشد؛ مایکروسافت بدین ترتیب تلاش کرد تجربه‌ی بیلد را به‌شکل آنلاین نیز لذت‌بخش کند. دنیاگیری کروناویروس برگزاری کنفرانس حضوری را در سیاتل غیرممکن کرد، با این‌حال مایکروسافت به‌جای لغو کامل بیلد ۲۰۲۰ ترجیح داد آن را در قالب دیجیتالی برگزار کند. کنفرانس‌های بیلد طی سال‌های گذشته بیشتر شبیه‌به روشی برای افزایش محبوبیت پلتفرم آژور به‌نظر می‌رسیدند، اما این قضیه برای بیلد ۲۰۲۰ صدق نمی‌کند. آن‌طور که به‌نظر می‌رسد،‌ بیلد سرانجام به ریشه‌های اصلی خود بازگشته است و محفلی عالی برای توسعه‌دهندگان به‌حساب می‌آید.

هنسلمن می‌گوید او و تیمش برای ساخت ویدئوی اولیه‌ی مراسم بیلد تلاش زیادی کرده‌اند و حتی برای آن نمایشنامه نوشته‌اند. او می‌گوید به‌گونه‌ای روی ویدئوی موردبحث کار کرده‌اند که انگار قصد دارند برنامه‌ی تلویزیونی یک ساعته بسازند. هنسلمن می‌گوید هفته‌ها برای برگزاری بیلد به این شکل برنامه‌ریزی کرده‌اند. جالب است بدانید که او می‌گوید برای ساخت ویدئوی نطق اصلی تا حد زیادی از فیلم Searching و یکی از قسمت‌های سریال Modern Family الهام گرفته است که هر دو به‌طور کامل توسط گوشی یا رایانه ضبط شده‌اند. هنسلمن می‌گوید: «ما حس به‌شدت خوبی درمورد جامعه‌ی توسعه‌دهندگان‌مان داریم، بسیاری از ما این کار را انجام می‌دهیم چون عاشقش هستیم. ما برای برگزاری بیلد به این شکل، برنامه‌ریزی زیادی کردیم». 

در بیلد امسال برخلاف سال‌های گذشته خبری از حضور مدیران مایکروسافت روی استیج نبود و کاربر حس صمیمیت بیشتری با مراسم پیدا کرد. کل نطق اصلی به‌گونه‌ای بود که انگار در حال برقراری تماس ویدئویی ازطریق مایکروسافت تیمز هستید. مایکروسافت در بیلد ۲۰۲۰ تلاش کرد تمرکزی ویژه روی توسعه‌دهندگان داشته باشد، ابزارها و سرویس‌های متنوعی که این شرکت معرفی کرد به‌خوبی مهر تأییدی بر این ادعا می‌زنند.

طی سال‌های اخیر به‌طور معمول ۲۰ درصد از کسانی که در کنفرانس‌های بیلد حاضر می‌شدند ساکن آمریکا بودند و ۸۰ درصد بقیه از دیگر مناطق ایالات متحده به سیاتل می‌آمدند تا در محل برگزاری حضور پیدا کنند. طبق آمار، ۶۵ درصد از تماشاگران بیلد ۲۰۲۰ غیرآمریکایی بوده‌اند، موضوعی که نشان می‌دهد برگزاری بیلد به‌شکل آنلاین به افراد بیشتری در سراسر دنیا امکان داده است به‌تماشای مراسم بنشینند. در زیرنویس مراسم امکان انتخاب چندین زبان وجود داشت، موضوعی که نشان می‌داد مایکروسافت پیش‌بینی کرده است کاربران بین‌المللی نیز استقبال خوبی از بیلد به‌عمل بیاورند. 

۹۵ درصد از کسانی که در اجرای مراسم بیلد نقش داشتند، این کار را از راه دور انجام دادند. این یعنی صدها نفر در خانه تلاش کردند تا برگزاری بیلد ۲۰۲۰ به این شکل فراهم شود. باب بیجان، مدیر رویدادهای جهانی مایکروسافت می‌گوید او و تیمش برای برگزاری بیلد به شکل آنلاین به‌شکل درخورتوجهی ریسک کرده و بر پتانسیل‌های دنیای فناوری متکی شده‌اند. مایکروسافت مجبور شد به‌شکلی سریع با کارکنانش ارتباط برقرار کند و اگر پلتفرم‌های امروزی نبودند، چنین کاری امکان‌پذیر نمی‌شد. بیجان می‌گوید برنامه‌های مربوط‌به برگزاری آنلاین بیلد در زمانی بسیار سریع انجام شده‌اند و با در نظر گرفتن بینندگان زیاد مراسم، هرگونه مشکل در برگزاری مراسم می‌توانست باعث ایجاد چالش‌های بیشتر برای مایکروسافت شود. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات