نگاهی به قابلیت‌های معرفی‌شده برای ویندوز 10 در کنفرانس بیلد 2020

پنج‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
مطالعه 3 دقیقه
روز گذشته، مایکروسافت در کنفرانس بیلد خود از ویژگی‌های جدیدی برای ویندوز ۱۰ رونمایی کرد.
تبلیغات

مایکروسافت برای اولین‌بار در تاریخ خود کنفرانس بیلد را به‌صورت واقعیت مجازی برگزار کرد که البته میزبان اتفاقات مختلف و رونمایی از ابزارها و امکانات جالب برای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و دیگر محصولات ردموندی‌ها بود.

از میان محصولات تازه معرفی‌شده می‌توان به کامپیوتر کوانتومی اشاره کرد که از OpenAI قدرت می‌گیرد و همچنین ویژگی‌های جدیدی که در زمان کار به‌صورت هم‌زمان روی پروژه‌ها در آفیس می‌تواند به کاربران کمک فراوانی کند.

آنچه بیش از هر چیز در کنفرانس مجازی بیلد نظر کاربران را به خود جلب کرد، قابلیت‌های جدیدی است که به ویندوز ۱۰ اضافه خواهند شد. حال می‌خواهیم نگاهی به برخی از آن‌ها بیندازیم که برای مثال شامل آوردن رابط کاربری لینوکس یا Linux UI به ویندوز می‌شود.

برای چند سالی می‌شود که مایکروسافت در حال متقاعد ساختن توسعه‌دهندگان برای تبدیل اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ به‌صورت چند پلتفرمه است؛ به‌نحوی‌که اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۰ قابل دسترسی در کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ‌، تبلت‌، کنسول‌های بازی و گوشی‌های هوشمند باشند.

در سال ۲۰۱۵ نیز ویندوز اپ معرفی شد؛ اما دو بخش پلتفرم جهانی ویندوز (UWP) و Win32 API به‌صورت جداگانه به فعالیتشان ادامه دادند. با این حال، ردموندی‌ها تصمیم گرفته‌اند که پلتفرمی یک‌پارچه به کاربران معرفی شود.

کنفرانس بیلد 2020 مایکروسافت

شب گذشته مایکروسافت از Project Reunion رونمایی کرد که درواقع هردو API را در یک پلتفرم ادغام می‌سازد. درصورتی‌که علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتر هستید ازطریق این لینک می‌توانید به صفحه گیت‌هاب مخصوص پروژه جدید مایکروسافت رفته و اطلاعات بیشتری به دست آورید. هدف مایکروسافت از معرفی چنین پلتفرمی وادار ساختن توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌هایی چندپلتفرمه است.

لانچر پاورتویز ران (PowerToys Run)

درصورتی‌که از کاربران مک‌بوک یا آی‌مک باشید حتما با اسپات‌لایت آشنا هستید، نوار سرچی که به کاربر در یافتن اپلیکیشن‌ها، فایل‌ها و موارد دیگر کمک می‌کند. مایکروسافت در حال کار روی لانچری مشابه است که البته گفته می‌شود پلاگین و ویژگی‌های بیشتری قرار است به آن در آینده اضافه شود.

درصورت علاقه می‌توانید کدهای لانچر پاورتویز ران را ازطریق صفحه مخصوص گیت‌هاب آن دانلود کنید.

ویندوز ترمینال ۱.۰ برای کسب‌وکارها

ویندوز ترمینال اپلیکیشنی است که درواقع اجراکننده خط فرمان‌ها برای ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود و توسعه‌دهندگان می‌توانند فرامین ویندوز، WSL یا AZS را ازطریق آن اجرا کنند. مایکروسافت اپلیکیشن جدید خود را روز گذشته منتشر کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد با توجه به نیازشان فرامین مختلف را در تب‌های متفاوت اجرا کنند.

کنفرانس بیلد 2020 مایکروسافت

لینوکس GUI به ویندوز می‌آید

گویا مایکروسافت در نظر دارد که ویژگی‌ها و قابلیت‌های مرتبط با لینوکس بیشتری به ویندوز ۱۰ اضافه شود. ردموندی‌ها در نظر دارند پشتیبانی کامل از کرنل لینوکس به WSL آورده شود و احتمالا چنین کاری تا پایان ماه مه رخ خواهد داد. علاوه بر آن، پشتیبانی از اپلیکیشن‌های GUI لینوکس نیز به ویندوز اضافه می‌شود. چنین کاری اجازه می‌دهد که اپلیکیشن‌های GUI از تمام توان پردازنده گرافیکی دستگاه کاربر استفاده کنند.

تاکنون توسعه‌دهندگان برای استفاده از اپلیکیشن‌های GUI لینوکس مجبور بودند آن‌ها را روی سروری جداگانه اجرا کنند که از چنین اپلیکیشن‌هایی پشتیبانی می‌کند. به لطف ویژگی‌های جدیدی که به ویندوز ۱۰ اضافه خواهد شد، توسعه‌دهندگان دیگر برای اجرای چنین اپلیکیشن‌هایی نیاز به نرم‌افزار جانبی ندارند و به‌صورت مستقل می‌توانند آن‌ها را روی ویندوز ۱۰ اجرا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات