گزارش عملکرد اپل در سه ماهه دوم سال مالی 2020 منتشر شد

جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
اپل صبح امروز گزارش مربوط‌به عملکرد خود را در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ که بازه‌ی زمانی ژانویه تا مارس را شامل می‌شود، منتشر کرد؛ گزارشی که از کاهش درآمد آیفون خبر می‌دهد.
تبلیغات

سال مالی اپل به‌طور معمول در ماه سپتامبر پایان می‌پذیرد و سال مالی جدید از اکتبر شروع می‌شود. این یعنی بازه‌ی زمانی بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۰، دومین سه‌ماهه‌ی سال مالی ۲۰۲۰ اپل به‌شمار می‌آید. اهالی کوپرتینو ساعاتی پیش به‌صورت رسمی گزارش فروش محصولات و سرویس‌هایشان را در بازه‌ی زمانی بین ماه‌های ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ منتشر کردند. آمار منتشرشده به‌طور کلی نشان می‌دهد با وجود آثاری که دنیاگیری ویروس کرونا روی شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین و تعطیلی فروشگاه‌های فیزیکی گذاشته، اپل طی فصل گذشته روندی روبه‌رشد تجربه کرده است.

آمار رسمی منتشرشده از سوی اپل نشان می‌دهند این شرکت توانسته است در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ درآمدی بالغ‌بر ۵۸/۳ میلیارد دلار کسب کند؛ عدد یادشده در مقایسه‌با درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۱۹ به‌میزان ۱ درصد افزایش پیدا کرده است که گرچه احتمال دارد در نگاه اول به‌چشم نیاید، اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی دنیا در پی همه‌گیری کووید ۱۹، در هر صورت آماری مثبت به‌حساب می‌آید.

درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ به‌میزان ۱ درصد رشد کرده و به ۵۸/۳ میلیارد دلار رسیده است

به‌علاوه طبق آمار، درآمد اپل به ازای هر سهم از سهامش به ۲/۵۵ دلار رسیده است. آن‌طور که خبرگزاری بلومبرگ می‌نویسد، تحلیلگران بازار پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند اپل بتواند در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ درآمدی معادل ۵۳/۸ میلیارد دلار کسب کند. درضمن این تحلیلگران درآمد به‌ازای در سهم را ۲/۲۳ دلار پیش‌بینی کرده بودند. این یعنی اپل تا حدی عملکرد بهتری نسبت‌به پیش‌بینی تحلیلگران بازار داشته است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی در این رابطه می‌گوید: «باوجود آثار بی‌سابقه‌ی جهانی ویروس کرونا، مفتخریم اعلام کنیم که اپل در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ روندی روبه‌رشد طی کرده است. رشد اپل در واقع به‌خاطر ثبت رکورد جدید درآمد بخش خدمات در تمام طول تاریخ و همچنین رکورد فصلی جدید برای بخش پوشیدنی‌ها به‌دست آمده است. در شرایط سخت فعلی، کاربران‌مان به روش‌هایی جدید به استفاده از محصولات اپل می‌پردازند تا از طریق آن‌ها بتوانند ارتباط خود را با اینترنت حفظ کنند و همچنان آگاه،‌ نوآور و بهره‌ور باقی بمانند».

در ماه فوریه‌ی گذشته، اپل جلسه‌ای فوری با سرمایه‌گذاران برگزار کرد و به آن‌ها هشدار داد که ممکن است درآمد سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ مطابق پیش‌بینی‌ها نباشد. اهالی کوپرتینو در ابتدا پیش‌بینی کرده بودند در بازه‌ی زمانی موردبحث بتوانند بین ۶۳ تا ۶۷ میلیارد دلار درآمد کسب کنند. اپل در آن زمان گفته بود کاهش درآمد تا حد زیادی به‌دلیل ایجاد مشکل در شرکت‌های زنجیره‌ی تأمین گوشی‌های سری آیفون در سراسر دنیا رخ خواهد داد. اپل همچنین کاهش تقاضا برای آیفون‌ها را در کشور چین به‌عنوان یکی دیگر از دلایل احتمالی کاهش درآمد عنوان کرده بود؛ زیرا در آن روزها ویروس کرونا به‌شدت چین را درنوردیده بود و تعطیلی فروشگاه‌ها تهیه‌ی گوشی جدید را سخت می‌کرد. 

درآمد کسب‌شده توسط آیفون برای اپل در سه‌ماهه‌ی مالی موردبحث معادل ۲۸/۹۶ میلیارد دلار بوده است

آمار رسمی اپل نشان می‌دهد میزان فروش محصولات سخت‌افزاری اپل به‌جز پوشیدنی‌ها در بازارهای بین‌المللی طی بازه‌ی زمانی بین ژانویه تا مارس ۲۰۲۰ با افت مواجه شده است. این یعنی شاهد افت فروش سالانه‌ی آیفون، آیپد و مک بوده‌ایم. بر اساس آمار رسمی، میزان فروش آیفون‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۰ معادل ۲۸/۹۶ میلیارد دلار بوده که نسبت‌به عدد ۳۱/۰۵ میلیارد دلاری بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، افت پیدا کرده است. تیم کوک در بیانیه‌ی مطبوعاتی جدید اپل می‌گوید که ایرپادز و اپل واچ به‌عنوان محصولات پوشیدنی کوپرتینونشین‌ها توانسته‌اند بهترین عملکرد فروش را در بین محصولات سخت‌افزاری داشته باشند؛ آن‌طور که مدیرعامل اپل می‌گوید، دو محصول موردبحث رشد سالانه‌ی ۲۳ درصدی تجربه کرده‌اند.

با در نظر گرفتن این‌که میزان فروش بیشتر محصولات سخت‌افزاری اپل با افت مواجه شده است، این شرکت امیدوار بود درآمد حاصل از بخش خدمات بتواند افت فروش سخت‌افزار را جبران کند. بخش خدمات اپل شامل سرویس‌های مختلفی نظیر اپل TV پلاس، اپل آرکید، اپل موزیک و موارد دیگر است. پیش‌بینی‌های اپل درست از آب درآمدند و بخش خدمات توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند؛ بر اساس آمار در بازه‌ی زمانی مربوط‌به فصل دوم سال مالی ۲۰۲۰ اپل، بخش خدمات موفق‌به کسب درآمد ۱۳/۳ میلیارد دلار شده است. عدد یادشده رکوردی جدید برای درآمد بخش خدمات در تمام طول تاریخ به‌شمار می‌آید. سال گذشته عدد مربوط‌به درآمد بخش خدمات اپل معادل ۱۱/۵ میلیارد دلار بود. امروزه شرایط دنیا به‌گونه‌ای است که بسیاری از مردم در قرنطینه‌ی خانگی به‌سر می‌برند. بدین ترتیب آن‌ها زمان زیادی را با گوشی خود سپری می‌کنند و سعی می‌کنند از طریق سرویس‌هایی نظیر اپل TV پلاس خودشان را سرگرم نگه دارند.

میزان فروش سالانه‌ی آیفون، آیپد و مک کاهش پیدا کرده است؛ اما آمار از ثبت رکورد فصلی جدید توسط بخش پوشیدنی‌ها خبر می‌دهند

از اواسط ماه مارس تاکنون تمامی فروشگاه‌های فیزیکی اپل در ایالات متحده‌ی آمریکا و دیگر نقاط جهان به‌جز سرزمین اصلی چین و یک فروشگاه در کره‌ی جنوبی،‌ تعطیل شده‌اند و این موضوع آثار منفی متعددی برای فروش محصولات این شرکت به‌همراه داشته است. تعطیلی فروشگاه‌های اپل در پی وضع قوانینی جدید از سوی مقام‌های دولتی مبنی‌بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور مهار هرچه‌بیشتر همه‌گیری کروناویروس اتفاق افتاد. 

تیم کوک امروز در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ به‌صورت رسمی اعلام کرد که فروشگاه‌های فیزیکی اپل در اتریش و استرالیا قرار است طی دو هفته‌ی آینده به‌مرور زمان روند باز شدن را شروع کنند. طبق گفته‌های کوک، اپل قصد دارد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده باز شدن فروشگاه‌های فیزیکی را به‌صورت شهر به شهر و شهرستان به شهرستان با در نظر گرفتن شرایط مردم در آن مکان‌ها، بررسی کند و در این زمینه تصمیمِ نهایی را بگیرد. 

همه‌گیری ویروس کرونا برگزاری هرگونه کنفرانس حضوری را لغو کرد؛ با این‌حال باعث نشد اپل از معرفی محصولات جدید خودداری کند. اهالی کوپرتینو طی چند هفته‌ی اخیر مدل جدید مک‌بوک ایر، آیپد پرو (به‌همراه مجیک کیبورد) و البته نسل دوم آیفون SE را از طریق بیانیه‌ی مطبوعاتی معرفی کرده‌اند.

کارکنان اپل تا حداقل اواسط خرداد به سر کار برنخواهند گشت

اپل از طریق فروشگاه آنلاین خود فروش این محصولات را نیز آغاز کرده و اکنون افرادی در برخی بخش‌های دنیا به‌خصوص آمریکا به‌محصولات جدید دسترسی دارند. اپل مدتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نخستین بار طی ۳۳ سال گذشته قصد دارد به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کروناویروس، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان موسوم‌به WWDC را به‌صورت کاملا آنلاین در ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۳۹۹) برگزار کند. در این کنفرانس بزرگ احتمالا شاهد معرفی نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل آیفون، آیپد، مک، اپل واچ، اپل TV و... خواهیم بود.

اپل مدتی پیش در خبری غیرمنتظره از همکاری نزدیک با گوگل به‌منظور ساخت نوعی سیستم ردیاب ویروس کرونا خبر داد. سیستم ویژه‌ی اپل و گوگل که در بین اندروید و iOS مشترک است طبق ادعای این دو شرکت می‌تواند به‌میزان درخورتوجهی روی کنترل شیوع ویروس کرونا در مناطقی که محدودیت‌های قرنطینه را تا حد زیادی برداشته‌اند اثر بگذارد. توسعه‌دهندگانی که در زمینه‌ی تولید اپلیکیشن‌ برای نهادهای حوزه‌ی بهداشت فعالیت می‌کنند در ماه جاری میلادی امکان کار با این سیستم نوآورانه را پیدا خواهند کرد. 

شایعه‌های اخیر گفته‌اند که مشکلات زنجیره‌ی تأمین گوشی آیفون باعث شده است اپل تولید انبوه جدیدترین پرچمدارهای خود یعنی گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۲ را یک ماه به‌تأخیر بیاندازد. البته تأخیر در تولید انبوه آیفون ۱۲ به‌معنی تأخیر در عرضه‌ی اولیه‌ی آن نیست. درواقع آیفون‌های جدید ظاهرا قرار است همچون همیشه در ماه نخست پاییز امسال عرضه شوند، اما احتمالا به‌شکلی محدود. آیفون ۱۲ از این حیث که نخستین گوشی 5G اپل به‌شمار می‌آید، از اهمیت خاصی برخوردار است. تیم کوک در بخش پایانی مصاحبه‌ی خود با بلومبرگ گفته است که کارکنان اپل قرار نیست حداقل تا اوایل ماه ژوئن امسال (اواسط خرداد ۱۳۹۹) به مقر اصلی این شرکت در کوپرتینو بازگردند. 

ناگفته نماند که در پی انتشار گزارش مالی اپل، سهام این شرکت تا حد بسیار زیادی بدون تغییر باقی ماند. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد گزارش مالی جدید اپل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات