افزایش استفاده از کامپیوترهای مک در کسب‌وکارها

شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مطالعات جدید نشان می‌دهد کسب‌وکارها بیش از گذشته از کامپیوترهای مک در ساختار داخلی سازمانی خود استفاده می‌کنند و محبوبیت اکوسیستم در حال افزایش است.
تبلیغات

اپل در ماه‌های گذشته، حال‌وروز خوشایندی تجربه کرده است. به‌زودی، رویداد WWDC هم برگزار می‌شود و باید اخبار تأثیرگذاری برای اکوسیستم اپل را شاهد باشیم. دراین‌میان، نتایج پژوهشی هم منتشر شده است که نشان می‌دهد مشریان سازمانی به‌مرور به‌سمت کامپیوترهای مک جذب شده‌اند و آمار این دسته از مشتریان برای اپل در مسیر رشد چشمگیری قرار دارد.

نتایج بررسی شرکت Parallel نشان می‌دهد کامپیوترهای مک در کسب‌وکارهای کوچک و متوسط طرفداران فراوانی دارند و ۵۵ درصد از کسب‌وکارها مک را به سیستم‌‌عامل‌های دیگر ترجیح می‌دهند. بررسی یادشده کسب‌وکارهای متنوعی را در صنایع گوناگون مطالعه کرد که محبوبیت اپل و اکوسیستم کامپیوترهای شخصی‌اش را در گستره‌ی وسیعی تأیید می‌کند.

هزینه‌ی مالکیت کامپیوترهای اپل با وجود بیشتربودن قیمت اولیه، کمتر از رقبا است

در بخشی از تحقیق منتشرشده، روی دسته‌ها و دپارتمان‌های کاری تمرکز شده است که بیشترین تمایل را به استفاده از مک دارند. در میان دپارتمان‌های بررسی‌شده، بخش‌های مرتبط با خلاقیت و بازاریابی بیش از بسیاری از دپارتمان‌های دیگر به کامپیوترهای شخصی اپل علاقه‌مند هستند. البته بخش IT در سازمان‌های مذکور، بیش از تمامی بخش‌ها از امکانات مک بهره می‌برند. دلیل استفاده‌ی بخش IT از کامپیوترهای مک نیز به‌خوبی روشن است. توسعه‌ی نرم‌افزار یکی از دلایل اصلی استفاده از مک به‌شمار می‌رود و نیاز به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های چندپلتفرمی در سازمان‌ها آن را تشدید می‌کند. از دلایل احتمالی دیگر می‌توان به هزینه‌ی اندک مالکیت (ترکیب هزینه‌ی خرید و تعمیر و نگه‌داری) اشاره کرد که به‌دلیل پایداری بیشتر مک به‌دست می‌آید. شرکت‌هایی همچون SAP و IBM قبلا ارزان‌‌تربودن هزینه‌ی مالکیت مک را تأیید کرده‌اند. البته بسیاری از کامپیوترهای مک که در بررسی اخیر در آمار محاسبه شدند، نتیجه‌ی پیاده‌سازی سیاست استفاده از دستگاه شخصی در محل کار (BYOD) هستند.

تحقیقات اخیر ادعا می‌کند بیشترین عامل محرک برای استفاده از کامپیوترهای مک در سازمان‌ها را می‌توان در بهره‌وری و قدرت این کامپیوترها جست‌وجو کرد. درواقع، بسیاری از کارمندان و مدیران مک را بهترین ابزار برای انجام وظایف کاری می‌دانند. امنیت، هماهمگی بهتر با دیگر دستگاه‌های اپل، راحتی استفاده و ترجیح کاربران بر استفاده از مک، همگی باعث می‌شوند محصولات اپل استقبال چشمگیری در بازار تجاری تجربه کنند.

مک بوک پرو ۱۳ ۲۰۱۸ / Macbook Pro 13 2018

تنها مشکل موجود در استفاده از مک در برخی کسب‌وکارها، هماهنگی اپلیکیشن‌ها است. البته بسیاری از سازمان‌ها درزمینه‌ی وظایف خاص خود، از ویندوز روی درایوهای مجازی برای مک استفاده می‌کنند. درنهایت، همین مشکل باید نگرانی‌هایی کلی در اپل ایجاد کند. کوپرتینویی‌ها احتمالا به‌زودی خبر مهاجرت به پردازنده‌های آرم را برای برخی از مک‌بوک‌ها تأیید خواهند کرد. همین مهاجرت نگرانی‌هایی بابت هماهنگی اپلیکیشن‌ها در آینده ایجاد می‌کند. آیا کامپیوترهای جدید می‌توانند ویندوز را اجرا کنند؟ آیا با اپلیکیشن‌‌های سازمانی دارای کاربران فراوان هماهنگ خواهند بود؟ برای پاسخ به این پرسش‌‌ها باید تا WWDC 2020 منتظر بمانیم.

درکنار تمامی مشکلات، هزینه‌ی مالکیت مک درمقایسه‌با کامپیوترهای شخصی دیگر، یکی از موارد ابهام‌زایی است که هنوز در مقایسه‌ی بین اکوسیستم اپل و ویندوز دیده می‌شود. IBM قبلا اعلام کرده بود هزینه‌ی کم تعمیر و نگه‌داری کامپیوترهای مک هزینه‌های مالکیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. البته قیمت اولیه‌ی گران کامپیوترهای این شرکت بسیاری از واحدهای IT سازمانی را در انتخاب مک مردد می‌کند. IBM در سال ۲۰۱۶ با انتشار بررسی درون‌سازمانی،‌ ادعای گران‌تربودن کامپیوترهای مک را رد کرد. آن‌ها ادعا کردند با انتخاب مک، به ازای هر کامپیوتر ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی می‌شود. ناگفته نماند شاید اپل با عرضه‌ی کامپیوترهای مبتنی‌بر آرم، قیمت تمام‌شده‌ی محصولات خود را هم کاهش دهد؛ اما درنهایت، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت چندانی داشت.

حدود نیمی از متخصصان IT که در بررسی اخیر حضور داشتند، احتمال می‌دهند سهم بازار مک در بازار پردازنده در مسیر رشد قرار داشته باشد. اطلاعات به‌دست‌آمده با بسیاری از گزارش‌های اخیر هم‌خوانی دارد که اپل را در میان سه فروشنده‌ی برتر بازار تجاری قرار می‌دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات