فرصت اپل در جذب کاربران ناراضی مایکروسافت پس از پایان پشتیبانی ویندوز 7

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنابر تحقیقات مؤسسه IDC، اپل قادر به جذب بخش چشمگیری از کاربران ویندوز ۷ خواهد بود و این امر نقطه‌ی عطفی در رقابت همیشگی PC و مک است.
تبلیغات

۱۲ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۲۲ دی ۱۳۹۸) برای تمامی مدیران IT در سراسر جهان روز مهمی بود. در این روز مایکروسافت به پشتیبانی از ویندوز ۷ پایان داد؛ سیستم‌عامل محبوبی که در سال ۲۰۰۹ پس از فاجعه‌ی ویستا منتشر شد و ردموندی‌ها را نجات داد. اکنون پس از گذشت ۱۱ سال، زمان ایجاد تغییرات برای مدیران IT رسیده و این تغییر برای اپل به‌معنی «فرصت» است.

ویندوز ۷ را می‌توان اولین نشانه‌ی پایان جنگ بین مایکروسافت و اپل دانست. این روزها مایکروسافت به‌جای رقابت با سیستم‌‌‌های عامل مختلف، با سرمایه‌گذاری‌های سنگین اقدام به گسترش نرم‌افزارها و پلتفرم‌های رایانش ابری خود در انواع پلتفرم‌ها می‌کند. به‌عنوان مثال می‌توان به عرضه‌ی Office 365 برای مک اشاره کرد که حتی در اپ استور مک هم در دسترس است. طبیعتا مایکروسافت ترجیح می‌دهد محصولاتش در کامپیوتر‌های ویندوزی استفاده شوند، اما در عین حال نمی‌تواند از مشتریان بلقوه‌ای که در پلتفرم‌های دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چشم‌پوشی کند.

IDC می‌گوید ۱۳ درصد از کاربران ویندوز ۷ احتمالا به اکوسیستم اپل مهاجرت می‌کنند

در سوی دیگر ماجرا اپل، شرکتی که تمرکز اصلی آن تولید سخت‌افزار است، پایان عمر ویندوز ۷ را به‌عنوان بهترین فرصت برای ارائه‌ی پیشنهاد همکاری به سازمان‌هایی می‌بیند که به‌دنبال ارتقاء سیستم‌های خود هستند. سازمانی که مجموعه‌ی کاری خود را بر مبنای ویندوز ۷ شکل‌داده، به احتمال زیاد طی این سال‌ها تعداد زیادی گوشی آیفون و آیپد هم به مجموعه‌ی خود افزوده است؛ پس آنچنان دور از ذهن نیست که به مهاجرت کامل به اکوسیستم اپل فکر کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، کارمندان محصولات اپل را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح داده و درصورت استفاده از آن‌ها عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

براساس تحقیقات مؤسسه‌ی IDC بخش اعظم ارتقاء سیستم‌های ویندوز ۷ به ویندوز ۱۰ خواهد بود و فقط ۱۳ درصد از کاربران به سمت جایگزینی با مک خواهند رفت؛ البته همین مقدار کم، به‌معنی افزایش فروش چندمیلیونی مک خواهد بود و در آینده به فروش سایر محصولات اپل مانند آیپد و گوشی آیفون نیز خواهد افزود. اپل با آگاهی از این موقعیت مهم، فرصت را غنیمت شمرده و از ماه‌ها قبل مذاکرات با سازمان‌ها را دراین‌باره شروع کرده است. درواقع بخش مربوط به مشتریان سازمانی اپل از سال‌ها قبل فعالیت جدی خود را آغاز کرده به نحوی که طبق جدیدترین گزارش‌ها، تمامی ۵۰۰ شرکت برتر فهرست فورچن (Fortune) از محصولات اپل استفاده می‌کنند.

رشد روز‌افزون اپلیکیشن‌های تحت وب نیز به پیشرفت اپل در زمینه‌ی مشتریان سازمانی کمک خواهد کرد. شرکت‌هایی که مایل به تعویض سیستم خود از PC به مک هستند، برای اجرای نرم‌افزار‌های اختصاصی خود نیازی به تهیه نرم‌افزارهای شبیه‌ساز و مشکلات مربوط به آن ندارند و کافی است با اجرای یک مرورگر از اپلیکیشن های تحت وب استفاده کنند.

دیدگاه شما در این‌باره چیست؟ اگر در محل کار از PC استفاده می‌کنید و شرکت شما قصد ارتقاء تجهیزات را داشته باشد، مایل به مهاجرت به مک هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات