داستان طرد شدن و شکست بزرگ‌ترین کارآفرینان دنیا

دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
کارآفرینان بزرگی مانند جف بزوس، وارن بافت و... یک شبه به این جایگاه نرسیده‌اند. آن‌ها بارها توسط دیگران طرد شده‌اند و هربار خلاق‌تر از گذشته بازگشته‌اند.
تبلیغات

احتمالا بارها شنیده‌اید که کارآفرینی کار سخت و دشواری است و یک کارآفرین فارغ از ایده‌ای که قصد پیاده‌سازی آن را دارد بارها و بارها با نظر مخالف دیگران روبه‌رو خواهد شد. کارآفرینان افرادی هستند که در طول مسیر خود کلمه‌ی «نه» را زیاد شنیده اما هرگز نا امید نشده‌اند. درواقع نحوه‌ی مدیریت بحران آن‌ها به گونه‌ای بوده است که آن‌ها را از افراد معمولی متمایز کرده است. یک کارآفرین موفق کسی است که به اهداف خود ایمان دارد و از هیچ تلاشی برای رسیدن به آن دریغ نمی‌کند. اینکه فکر کنیم کارآفرینانی که امروزه در دنیا مطرح شده‌اند هیچ مشکلی نداشته‌اند اشتباه بزرگی است. اغلب آن‌ها در طول زندگی خود شرایطی را تجربه کرده‌اند که تصور موفقیت پس از آن، بسیار دور از ذهن بوده است. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی داستان هشت نفر از بزرگ‌ترین کارآفرینانی می‌پردازیم که با نوآوری و خلاقیت، توانسته‌اند در مقابل بزرگ‌ترین سختی‌ها مقابله کنند.

۱- استیو جابز (Steve Jobs)

Steve Jobs

این روزها در همه جای دنیا استیو جابز به‌عنوان نمادی از تکنولوژی شناخته می‌شود. اما سبک رهبری او در آن زمان اشتباه بود به طوری که جابز در سال ۱۹۸۵ با تصمیم هیئت مدیره از شرکتی که خودش بنیان‌گذاری کرده بود یعنی شرکت اپل اخراج شد. او بعد از این اتفاق تصمیم گرفت کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کند. درنتیجه شرکت نرم‌افزاری دیگری به نام NeXT را بنیان‌گذاری کرده و استودیوی انیمیشن‌سازی کوچکی به نام Pixar را خریداری کرد. او در سال ۱۹۹۷ به شرکت اپل بازگشت و این شرکت را به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های سهامی عام تبدیل کرد. او در سخنرانی خود در سال ۲۰۰۵ در دانشگاه استنفورد گفت دورانی که از شرکت اپل دور بوده برای او بسیار مفید بوده است. او گفت: «من در آن زمان متوجه این موضوع نبودم اما اخراج شدن از شرکت اپل یکی از بهترین اتفاقاتی بود که در زندگی برایم رخ داد. سنگینی بار تلاش برای موفقیت جای خودش را به تلاش برای اولین بودن داد و اجازه داد وارد یکی از خلاقانه‌ترین دوران زندگی‌ام شوم.»

۲- جی‌کی رولینگ (J.K. Rowling)

J.K. Rowling

جی‌کی رولینگ، نویسنده‌ی کتاب‌های موفق هری پاتر در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت بخشی از نامه‌هایی که آثار او را طی سال‌ها رد کرده بودند در توییتر منتشر کند. هر دو آثار معروف او از جمله اولین کتاب هری پاتر و سری داستا‌ن‌های کاراگاهی کورموران استرایک که با نام مستعار رابرت گالبرایت منتشر شد پیش از اینکه توسط انتشارات بلومزبری به چاپ برسد، ۱۲ بار توسط انتشارات مختلف رد شد. رولینگ مدت‌ها بعد از انتشار کتاب‌هایش مجبور بود آن‌ها را با امضای ناشناس منتشر کند زیرا مردم در آن زمان از نویسندگان زن استقبال نمی‌کردند. او با وجود تمامی مشکلاتی که سر راهش قرار داشت به فعالیت‌های خود ادامه داد. او در این باره گفت: «همیشه از این می‌ترسیدم که کتاب‌هایم توسط ناشران رد شود اما تصمیم گرفتم تا زمانی که کتابم را برای همه‌ی آن‌ها ارسال نکرده‌ام تسلیم نشوم. من هیچ چیزی برای از دست دادن نداشتم و فکر می‌کنم قرار گرفتن در چنین شرایطی به انسان جرئت تلاش کردن می‌دهد.»

۳- ایلان ماسک (Elon Musk)

Elon Musk / ایلان ماسک

اگر نگاه دقیقی به زندگی حرفه‌ای ایلان ماسک داشته باشید متوجه می‌شوید او نیز بارها در زندگی خود توسط دیگران طرد شده است. درخواست شغلی او برای کار در شرکت Netscape در سال ۱۹۹۰ رد شد. او حتی مدتی بعد از ریاست استارتاپی که با عنوان X.com راه‌اندازی کرده بود و بعدا به PayPal تغییر نام داد کنار گذاشته شد. ایلان ماسک برای راه‌اندازی کسب‌وکاری مرتبط با پروژه‌های فضایی به روسیه سفر کرد تا تعدادی موشک دست دوم تهیه کند اما روس‌ها از فروش موشک به او اجتناب کردند. او بعد از هر بار رد شدن توسط دیگران سراغ کار جدیدی رفت و تلاش کرد چیزهای جدیدی بسازد. ایلان ماسک بعد از رد شدن توسط شرکت Netscape کسب‌وکار خودش را با نام Zip2 راه‌اندازی کرد. او بعد از PayPal شرکت‌های تسلا، اسپیس‌ایکس، نورالینک و بورینگ کمپانی را به همکاری دوستان خود بنیان‌گذاری کرد. مشکلات ماسک هنوز هم تمام نشده است و او با چالش‌های بزرگی مانند انفجار موشکی روبه‌رو است؛ اما این موضوع باعث نشده است که دست از تلاش بردارد و همچنان برای تولید محصول ایده‌آل و رسیدن به ستاره‌ها تلاش می‌کند.

۴- اپرا وینفری (Oprah Winfrey)

Oprah Winfrey

اپرا وینفری امروزه به‌عنوان یک شخصیت موفق در کسب‌وکار رسانه شناخته می‌شود و سختی‌های که در گذشته داشته به او کمک کرده است تا به یکی از ثروتمندترین افراد تبدیل شود. اپرا حدود هفت ماه گوینده‌ی خبر ایستگاه بالتیمور بود و بعد از بارها بی‌احترامی توسط همکارانش از کار اخراج شد. او بعد از مدتی مجری برنامه‌ی People Are Talking شد و محبوبیت زیادی پیدا کرد. برنامه‌های تلویزیونی او به اندازه‌ای در میان بینندگان محبوب بودند که او را به شهرت جهانی رساندند. او در رابطه با موفقیت خود گفته است: «من خاطرات بد زیادی از کار کردن در ایستگاه بالتیمور دارم اما همه‌ی این خاطرات بد نبوده‌اند. کار کردن در آنجا من را به یک زن واقعی تبدیل کرد. من در آن زمان بسیار ساده بودم، مهارتی نداشتم و در دنیای کسب‌وکار و همین‌طور زندگی بی‌تجربه بودم اما بالتیمور من را رشد داد.»

۵- وارن بافت (Warren Buffett)

Warren Buffett

وارن بافت یکی از ثروتمندترین مردان دنیا است و سال‌های زیادی در دنیای کسب‌وکار فعالیت کرده است. این کارآفرین و سرمایه‌گذار ۸۸ ساله که در حال حاضر مدیرعامل شرکت برکشایر هاتاوی است، نخستین سرمایه‌گذاری خود را در سن ۱۱ سالگی انجام داد. شاید با خودتان فکر کنید او همیشه کسب‌وکار موفقی داشته است اما مرد دانای اوماها (لقب وارن بافت) نیز بارها توسط دیگران طرد شده است. او در سن ۱۹ سالگی تلاش کرد وارد دانشگاه مورد علاقه‌ی خود یعنی هاروارد شود اما نتوانست به این رویا دست پیدا کند. او در یکی از مصاحبه‌های خود در این مورد گفته است: «زمانی که برای پذیرش در دانشگاه هاروارد اقدام کردم از نظر ظاهری شبیه به ۱۶ ساله‌ها و از نظر احساسی شبیه به ۹ ساله‌ها بودم. من حدود ۱۰ دقیقه با مسئول دانشگاه مصاحبه کردم و بعد از اینکه توانایی‌هایم مورد تأیید او قرار نگرفت رد شدم.» همین اتفاق باعث شد او تحصیلات خود را در دانشگاه کلمبیا ادامه دهد و مهارت‌هایی که در مورد سرمایه‌گذاری در آنجا یاد گرفت او را به یکی از ثروتمندترین افراد دنیا تبدیل کرد.

۶- باربارا کورکران (Barbara Corcoran)

Barbara Corcoran

باربارا کورکران سرمایه‌گذار و یکی از افراد شناخته شده و پرنفوذ در دنیای املاک و مستغلات است که اتفاقات ناخوشایندی را در زندگی تجربه کرده است. او زمانی که ۲۲ سال داشت و خدمتکار بود از نامزدش پول قرض گرفت تا شرکتی در زمینه‌ی مشاوره‌ی املاک راه‌اندازی کند. آن‌ها شرکت را به کمک یکدیگر راه‌اندازی کردند اما بعد از گذشت هفت سال نامزدش او را ترک کرد تا با منشی شرکت ازدواج کند. چند سال بعد او برای شرکت در شوی تلویزیونی که براساس داستان واقعی ساخته می‌شود درخواست داد. در ابتدا با در خواست او موافقت شد اما بعد از مدتی نقش او به یک کارآفرین زن دیگر داده شد. او نامه‌ای به تیم تهیه‌کننده نوشت و به آن‌ها گفت تمام چیزهای خوبی که در زندگی برای او اتفاق افتاده است نتیجه‌ی طرد شدن بوده و از این موضوع نیز استقبال خواهد کرد اما اگر او را استخدام نکنند فرصت بزرگی را از دست خواهند داد. درنتیجه با در خواست او موافقت شد. کورکران در یکی از مصاحبه‌های خود گفت اغلب فرصت‌های کاری بزرگی که داشته درنتیجه‌ی طرد شدن از طرف دیگران بوده است.

۷- جف بزوس (Jeff Bezos)

جف بزوس

شرکت آمازون امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تجارت الکترونیک شناخته می‌شود. جف بزوس، بنیان‌گذار این شرکت مدتی بعد از آغاز فعالیت مطمئن نبود آیا می‌تواند کار خود را در آینده ادامه دهد یا خیر. او در یکی از مصاحبه‌های خود از سختی‌هایی که برای جذب سرمایه کشیده صحبت کرد و گفت: «من برای اینکه بتوانم سرمایه‌ی یک میلیون دلاری جذب کنم باید در ۶۰ قرار ملاقات شرکت می‌کردم و توانستم این مقدار پول را از ۲۲ نفر با مبلغ تقریبی هر نفر ۵۰ هزار دلار به دست آورم. اینکه آیا می‌توانستم این مقدار سرمایه را افزایش دهم در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در آن زمان یعنی در سال ۱۹۹۵ اولین سوال مشترک تمام سرمایه‌گذاران این بود که اینترنت چیست؟» اما خیلی زود همه متوجه قدرت کسب‌وکار او شدند و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آمازون را نشنیده باشد.

۸- سالی کراوچک (Sallie Krawcheck)

سالی کراچک

کراوچک یکی از شناخته‌‌شده‌ترین زنان وال استریت است.  او در سال ۲۰۰۸ و در اوج بحران مالی بعد از اینکه به مشتریان، اشتباه مشاوره داد و شرکت نتوانست پول آن‌ها را بازگرداند از سمت خود یعنی مدیریت مالی شرکت Citigroup’s اخراج شد. کراوچک همچنین معتقد است زن بودنش به‌عنوان یکی از بالاترین موقعیت‌های شغلی دلیل دیگری برای اخراج بوده است. او بعد طرد شدن به کارآفرینی روی آورد و پلت‌فرمی به نام Ellevest را برای زنان راه‌اندازی کرد. او در مصاحبه‌ی خود با سایت Entrepreneur گفته است: «بزرگ‌ترین ریسکی که یک نفر در زندگی خود می‌تواند انجام دهد این است که در موقعیت شغلی خود هیچ ریسکی نکند. همه‌ی ما باید تلاش کنیم تا در مسیرهای مختلف حرکت کنیم. در غیر این صورت باید بپذیریم که دنیا ما را به هر جهتی که می‌خواهد هدایت کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات