فیسبوک Giphy را تصاحب و آن را با اینستاگرام ادغام می‌کند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فیسبوک روز گذشته اعلام کرد که شرکت Giphy را به زیرمجموعه‌ی خود اضافه کرده است و آن را با اینستاگرام ادغام می‌کند. API گیفی همچنان برای توسعه‌دهندگان در دسترس خواهد بود.
تبلیغات

هفت سال پیش مدیران فیسبوک در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کردند که هیچ‌گاه سمت استفاده از تصاویر متحرک در پلتفرم‌‌شان نخواهند رفت و علاقه‌ی خاصی به این راه ارتباطی محبوب قرن ۲۱ ندارند. بااین‌حال اوضاع اکنون دست‌خوش تغییر شده است. 

گیفی (Giphy) یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تولید تصاویر متحرک (گیف) است که سال‌ها پیش تاسیس شد و امروزه محبوبیت درخورتوجهی دارد. فیسبوک به‌عنوان شرکت مادر اینستاگرام روز گذشته در اطلاعیه‌ای رسمی از تصاحب گیفی خبر داد. گفته می‌شود فیسبوک برای تصاحب گیفی متحمل هزینه‌ای ۴۰۰ میلیون دلاری شده است و قصد دارد این پلتفرم بزرگ را که حاوی کتاب‌خانه‌ای عظیم از تصاویر متحرک است با اینستاگرام و دیگر اپلیکیشن‌های خود ادغام کند. خبر مربوط‌به تصاحب گیفی نخستین بار ازسوی رسانه‌ی اکسیوس منتشر شد؛ جایی که این خبرگزاری عدد ۴۰۰ میلیون دلار را به‌عنوان ارزش قرارداد تصاحب گیفی توسط فیسبوک اعلام کرده بود.

طبق گزارش‌ها، فیسبوک شرکت گیفی را با قراردادی به‌ارزش ۴۰۰ میلیون دلار تصاحب کرده است

گیفی را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های حوزه‌ی تصاویر متحرک در سراسر اینترنت به‌حساب آورد. وب‌سایت گیفی ابزارهایی ویژه برای خلق، به‌اشتراک‌گذاری و حتی ترکیب دوباره‌ی تصاویر گیف ارائه می‌دهد و کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند.

فیسبوک سال‌ها است برای استفاده از تصاویر متحرک در شماری از اپلیکیشن‌های خود به API گیفی متکی است. اینستاگرام، اپلیکیشن اصلی فیسبوک، فیسبوک مسنجر و حتی واتساپ از مدت‌ها پیش با گیفی سازگاری پیدا کرده‌اند و با این سرویس کار می‌کنند.

طبق داده‌های منتشرشده از سوی فیسبوک، ۵۰ درصد از کل ترافیک گیفی متعلق‌به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های این شرکت است؛ همچنین نیمی از این ۵۰ درصد از سوی اینستاگرام ثبت شده است. این آمار چندان دور از انتظار نیستند؛ زیرا بررسی‌ها نشان می‌دهند سه اپلیکیشن محبوب فیسبوک یعنی خود اپلیکیشن اصلی، واتساپ و اینستاگرام میلیاردها کاربر دارند و شمار درخورتوجهی از ساکنان این کره‌ی خاکی به‌صورت روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

طبق قرارداد جدیدی که فیسبوک منعقد کرده است گیفی از این پس به‌عنوان عضوی از تیم اینستاگرام به فعالیت خود ادامه خواهد داد. هدف فیسبوک از تصاحب گیفی این است که بتواند ارسال کردن تصاویر متحرک‌ و استیکرها را در بخش‌های استوری و دایرکت اینستاگرام برای کاربران ساده‌تر از قبل کند.

فیسبوک می‌گوید فعلا هیچ‌چیز برای کاربران گیفی تغییر نخواهد کرد. ویشال شا، قائم مقام بخش محصول در شرکت اینستاگرام، در رابطه با تصاحب گیفی می‌گوید: «کاربران همچنان خواهند توانست تصاویر متحرک را آپلود کنند. همچنین توسعه‌دهندگان و شرکای گیفی که از API این شرکت استفاده می‌کنند همچنان خواهند توانست مثل قبل به API دسترسی داشته باشند. به‌علاوه جامعه‌ی خلاق گیفی مثل قبل می‌تواند به تولید محتوای عالی ادامه دهد».

گیفی نخستین سرویسی بود که امکان استفاده از تصاویر متحرک را برای کاربران فیسبوک فراهم کرد. گیفی پیش‌تر در سل ۲۰۱۳ توانسته بود راه‌حلی خاص برای گنجاندن تصاویر متحرک در پلتفرم فیسبوک پیدا کند. مدیران فیسبوک در ابتدا مدعی شده بودند پلتفرم‌شان توانایی پشتیبانی از تصاویر متحرک را ندارد.

تصاحب گیفی توسط فیسبوک زنگ خطر مربوط‌به نقض قوانین ضدتراست را به‌صدا درمی‌آورد

گرچه تصاحب گیفی توسط فیسبوک ممکن است در نگاه اول اتفاق بسیار مهمی نباشد، اما نباید فراموش کنیم که این موضوع می‌تواند تا حدی زنگ خطر را برای قوانین ضدتراست به ‌صدا دربیاورد. در همین راستا احتمالا شمار درخورتوجهی از نهادهای رگولاتوری فدرال به بررسی ابعاد تصمیم جدید فیسبوک بپردازند که از بین آن‌ها می‌توانیم به وزارت دادگستری ایالات متحده، کنگره و همچنین کمیسیون فدرال تجارت (FTC) اشاره کنیم.

نهادهایی که از آن‌ها نام بردیم طی دهه‌ی اخیر میلادی به‌شکلی موشکافانه روی قراردادهایی که شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری نظیر فیسبوک برای تصاحب شرکت‌های کوچک‌تر منعقد می‌کنند، نظارت کرده‌اند. این قراردادها به‌طور معمول ارزشی پایین‌تر از قرارداد تصاحب گیفی داشته‌اند؛ بر همین اساس به‌احتمال بسیار زیاد نهادهای موردبحث به‌شکلی جدی به بررسی تصاحب گیفی توسط فیسبوک و ادغام آن با اینستاگرام خواهند پرداخت. نهادهای رگولاتوری فدرال در تلاش هستند ازطریق انجام این کار جلوی الگوهای رفتاری ضدرقابتی شرکت‌های بزرگ را بگیرند.

امروزه شماری از سرویس‌های شناخته‌شده برای پشتیبانی از تصاویر متحرک به API گیفی متکی هستند که از بین آن‌ها می‌توانیم به توئیتر، پینترست، اسلک و ردیت اشاره کنیم. به‌همین دلیل گیفی را می‌توان با اختلاف، منبع اصلی تصاویر متحرک در اینترنت خطاب کرد. در اطلاعیه‌ی فیسبوک به‌وضوح گفته می‌شود که سرویس‌های موردبحث همچنان خواهند توانست برای تأمین تصاویر گیف از API شرکت گیفی بهره بگیرند؛ البته فعلا. فیسبوک ازطریق این گفته‌ها قصد دارد هرگونه رفتار ضدرقابتی را تکذیب کند. با درنظرگرفتن اینکه شماری از سرویس‌های موردبحث رقیب مستقیم فیسبوک به‌حساب می‌آیند، احتمال می‌دهیم در آینده شاهد ایجاد برخی تنش‌ها در این زمینه باشیم. 

موضوع مهمی که در بیانه‌ی جدید مربوط‌به تصاحب گیفی به آن اشاره نمی‌شود دسترسی به داده‌های این شرکت توسط فیسبوک است. درواقع فیسبوک پس از اضافه‌کردن گیفی به فهرست شرکت‌های زیرمجموعه‌ی خود از لحاظ قانونی می‌تواند به تمامی داده‌های مربوط‌به تصاویر متحرک گیفی در سراسر اینترنت که سرویس‌هایی نظیر توئیتر و ردیت را هم شامل می‌شوند،‌ دسترسی پیدا کند. نهادهای رگولاتوری مدت‌ها است مدعی شده‌اند هدف اصلی فیسبوک از تصاحب بسیاری از شرکت‌ها دسترسی به داده‌های کاربران آن‌ها است.

امروزه توئیتر، اسلک، ردیت و پینترست برای تأمین تصاویر متحرک به API گیفی متکی هستند

تصاحب گیفی توسط فیسبوک باعث شده است صدای سناتورهای آمریکایی دربیاید. گروهی از سناتورهای آمریکا که به هر دو حزب تعلق دارند به‌تازگی در بیانیه‌ای به انتقاد از عملکرد فیسبوک و تلاش این شرکت برای کنترل داده‌های مردم پرداخته‌اند. بدین ترتیب سناتورهای آمریکا رسما به فیسبوک برای الگوهای رفتاری ضدرقابتی اخطار داده‌اند.

گرچه فیسبوک به‌صراحت می‌‌گوید گیفی همچنان به فعالیت عادی خود ادامه می‌دهد، اما این گفته باعث نشده است نگرانی‌های روزافزون سناتورهای آمریکایی در زمینه‌ی رفتارهای ضدرقابتی فیسبوک کاهش پیدا کند. روز گذشته یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه به‌همراه چند تن از سناتورهای دموکرات به قرارداد جدید فیسبوک با گیفی اعتراض کردند.

جاش هالی، یکی از سناتورهای جمهوری‌‌خواه، در این زمینه به خبرگزاری ورج می‌گوید: «فیسبوک همچنان به‌دنبال پیدا کردن راه‌هایی جدید است تا با اتکا بر آن‌ها بیش‌ازپیش داده‌های ما را تصاحب کند. دقیقا به‌همان نحوی که گوگل شرکت دابل‌کلیک (DoubleClick)‌ را به‌دلیل محبوبیت زیاد در اینترنت و پتانسیلش برای جمع‌آوری داده‌ی کاربران تصاحب کرد، فیسبوک نیز از تصاحب گیفی چنین هدفی را دنبال می‌کند و قصد دارد داده‌های بیشتری از ما را جمع‌آوری کند. فیسبوک در حال حاضر به‌دلیل خرید برخی شرکت‌ها در گذشته، زیر ذره‌بین نهادهای رگولاتوری برای احتمال نقض قوانین ضدتراست قرار دارد؛ در شرایطی که فیسبوک هنوز زیر ذره‌بین است نباید شرکت دیگری را تحت مالکیت خود دربیاورد».

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد ادغام گیفی با اینستاگرام دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات