تأثیر عمیق ویروس کرونا روی نحوه‌ی استفاده‌ی کاربران از اینترنت

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شیوع ویروس کرونا روی جنبه‌های گوناگون زندگی مردم تأثیر داشته است و از همه مهم‌تر می‌توان به تأثیر آن روی نحوه‌ی استفاده از اینترنت اشاره کرد.
تبلیغات

ویروس کرونا امروز به پدیده‌ای جهانی با تأثیری عمیق بر زندگی مردم در سرتاسر کره‌ی خاکی تبدیل شده است. همه‌گیری مرگ‌باری که ماه‌‌های گذشته از سال ۲۰۲۰ را به ماه‌هایی پر از نگرانی برای همه تبدیل کرد. تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۹۵ هزار نفر نیز جان خود را به‌خاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند. کشورهای سرتاسر جهان، انواع سیاست‌های پیشگیرانه از بستن مرزها تا تعطیلی کسب‌وکارهای خطرساز را به‌کار گرفته‌اند تا هرچه بیشتر از شیوع ویروس جلوگیری کنند. در اثر پیاده‌سازی همین سیاست‌ها، امروز مردم بیش از همیشه به دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت خود وابسته شده‌اند.

دوران بحران، تأثیر زیادی روی نحوه‌ی زندگی مردم دارد. بحران‌ها از هر نوعی که باشند، الگوی مصرف، خرید و دیگر رفتارهای مردم را تغییر می‌دهند. به‌علاوه، در دنیای امروز نیاز به دریافت سریع و مداوم اخبار، روی نحوه‌ی استفاده‌ی ما از اینترنت و دیگر منابع هم تأثیر داشته است. تحلیل جدیدی که توسط نیویورک تایمز و با همکاری SimilarWeb و Apptopia انجام شد، نشان می‌دهد که کووید ۱۹، نحوه‌ی کار کردن و بازی کردن و برقراری ارتباط مردم را تغییر می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، اپلیکیشن‌های ویدئوکنفرانس و پیام‌رسانی، افزایش شدیدی در تعداد کاربران تجربه کرده‌اند. چنین جهشی باعث شد تا سرویس‌های نه‌چندان مشهور همچون Houseparty و Nextdoor و Google Duo هم با افزایش کاربر به‌میزان قابل‌توجه روبه‌رو شوند. افزایشی که با هیچ‌گونه کمپین بازاریابی در این حجم ممکن نمی‌شد.

کاربری اینترنت در دوران ویروس کرونا

افزایش تقاضا برای سرویس‌های ارتباطی، نیاز به سرویس‌های ویدئویی بیشتر را هم نشان می‌دهد. مردم امروزه به‌دنبال راه‌های جدیدی برای برقراری ارتباط با خانواده‌ها، دوستان و همکاران هستند. پلتفرم‌های کنونی اکنون فرصت مناسبی دارند تا خود را برای رفع نیازهای متنوع مردم بهینه‌سازی کنند. آن‌ها باید پیش از عادی شدن اوضاع و از بین رفتن همه‌گیری و بازگشت مردم به وضعیت ارتباطی گذشته، سرویس‌های خود را جامع‌تر کنند.

سرویس‌های ویدئوکنفرانس و پیام‌رسان، افزایش شدید ترافیک و کاربری را تجربه می‌کنند

ابزارهایی همچون Zoom ،Google Classroom ،Microsoft Teams و Hangouts امروز به ابزارهایی اساسی برای افرادی تبدیل شده‌اند که از خانه کار یا تحصیل می‌کنند. دراین‌میان، استراتژی رشد و مقیاس‌دهی با حداکثر سرعت که در شرکتی همچون زوم انجام شد (و پیامدهای امنیتی منفی به‌همراه داشت)،‌ نشان داد که فرهنگ غالب سیلیکون‌ولی مبنی بر رشد و ساختارشکنی سریع، عواقب منفی هم به‌همراه دارد. درواقع در بسیاری از شرکت‌ها، فرصت رشد سریع به قیمت حریم خصوصی و امنیت کاربران توسط مدیران استفاده شد.

فیسبوک و گوگل در شرایط کنونی شاهد افزایش سهم ترافیک وب خود بوده‌اند. اگرچه این دو شرکت، توانایی سودآوری چندانی از این افزایش ترافیک نداشته‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد تا پایان سال جاری احتمالا شاهد ۴۴ میلیارد دلار خسارت مالی در صنعت تبلیغات خواهیم بود. ازطرفی امروزه رسانه‌های محلی و ملی به گزینه‌های اول مردم برای کسب اطلاعات دست اول تبدیل شده‌اند. درنتیجه وب‌سایت‌هایی که با طرفداری از جناح‌های خاص سیاسی فعالیت می‌کنند، سود زیادی از افزایش ترافیک نبرده‌اند.

کاربری اینترنت در دوران ویروس کرونا

یکی از نکات اصلی که با بررسی تحلیل اخیر استنتاج می‌شود، استفاده‌ی بسیار زیاد کاربران از سرویس‌هایی همچون یوتیوب و نتفلیکس است. البته کاربران در شرایط کنونی بیشتر از نسخه‌ی دسکتاپ سرویس‌ها استفاده می‌کنند. شاید هزینه‌ی بالای مصرف محتوای ویدیویی با اینترنت موبایل، دلیلی بر ترجیح استفاده از پلتفرم دسکتاپ باشد. البته از آنجایی که امروز اکثر مردم در خانه‌ها هستند، در مجموع دسکتاپ با نمایشگر بزرگ‌تر، انتخاب بهتری خواهد بود.

پیش از شیوع همه‌گیری و پیاده‌سازی سیاست‌های تعطیلی کسب‌وکارها، مردم استفاده‌ی سرسام‌آوری از گوشی‌های هوشمند خود داشتند. درنتیجه شرکت‌های بزرگ هم تصمیم گرفته بودند تا هرچه بیشتر،‌ اپلیکیشن‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند توسعه دهند. دراین‌میان حتی شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی هم عناوین مشهور و پرطرفدار خود را به دنیای موبایل آوردند. اکنون که مردم به‌ندرت از خانه‌های خود خارج می‌شوند، برخی از پروژه‌های موبایلی تحت تأثیر شرایط قرار گرفته‌اند. یکی از مثال‌های مشهود، اپلیکیشن جدید Quibi بوده که پلتفرمی کاملا متمرکز بر موبایل است. اکنون سرویس مذکور باید با سرویس‌های دیگری همچون دیزنی پلاس هم رقابت کند که در انواع پلتفرم‌ها در دسترس کاربران هستند.

از پلتفرم‌های محبوب موبایل در این روزها می‌توان به TikTok اشاره کرد که هیچ تغییر قابل‌توجهی در مسیر رشد آن ایجاد نشده است. درنهایت باید منتظر روزهای پیش‌رو و تغییرهای احتمالی در وضعیت همه‌گیری باشیم که قطعا روی نحوه‌ی استفاده‌ی ما از اینترنت، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات