آیپد پرو 2020 و چشم‌انداز اپل برای آینده دنیای کامپیوتر

شنبه ۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اپل با معرفی نسخه‌ی جدیدی از آیپد پرو نشان داد که برنامه‌هایی جدی برای آینده‌ی دنیای پردازش با تبلت در نظر دارد.
تبلیغات

اپل در رخدادی ناگهانی، تبلت آیپد پرو ۲۰۲۰ را معرفی و توجه تمامی رسانه‌های دنیای فناوری را به خود جلب کرد. رویدادی که همگی انتظار برگزاری‌اش را در ماه جاری میلادی داشتیم، بالاخره به‌صورت چند خبر شوکه‌کننده از کمپ کوپرتینو در خروجی وب‌سایت‌ها قرار گرفت. تبلت اپل آیپد پرو جدید با قابلیت‌های حرفه‌ای و تازه، سبکی جدید از پردازش را هم ارائه می‌کند و دیگر نمی‌توان آن را یک به‌روزرسانی ساده در خانواده‌ی آیپد دانست. درواقع با مسیری جدید از حرکت اپل در دنیای آیپد روبه‌رو هستیم که آینده را شفاف‌تر از همیشه برای مصرف‌کننده ترسیم می‌کند.

آیپد پرو ۲۰۲۰ تمامی قابلیت‌های پیشرفته‌ی مدل‌های قبلی را به‌همراه داردو پورت USB-C، پشتیبانی از نسل دوم قلم اپل، نمایشگر ProDisplay، حسگر تشخیص چهره و تمامی قابلیت‌های پیشرفته‌ی دیگر، در نسخه‌ی جدید دیده می‌شوند. به‌علاوه، قابلیت‌های نسل بعدی متعددی هم در آیپد پرو ۲۰۲۰ هستند که آن را کاملا و یک سطح بالاتر از محصولات دیگر قرار می‌دهند. درواقع امروز آیپد هرچه بیشتر به دستگاهی هیبریدی شبیه شده است که همگی انتظارش را داشتیم. اپل با آیپد جدید، در پنج حوزه چشم‌انداز خود را برای آینده‌ی پردازش با تبلت نشان داد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

تمرکز روی گرافیک

اپل همیشه نسخه‌ی قوی‌تر از جدیدترین پردازنده‌ی خود را در آیپد استفاده می‌کند. البته پردازنده‌ی A12Z یک غول پردازشی کاملا منحصربه‌فرد به‌نظر می‌رسد. نه‌تنها کوپرتینویی‌ها از پسوند جدید Z به‌جای X در آن استفاده کرده‌اند، بلکه شاهد اولین پردازنده‌ی هشت هسته‌ای شرکت هستیم که دوبرابر هسته‌ی پردازشی نسبت به A13 دارد. درواقع اپل با استفاده از پردازنده‌ی ظاهرا ضعیف‌تر از خانواده‌ی A12 و تمرکز روی بخش پردازش گرافیکی، نشان می‌دهد که چه دیدگاهی برای تبلت‌ها در نظر دارد.

آیپد پرو 2020 / iPad Pro 2020

سرعت پردازنده‌ی جدید اپل در آیپد، بسیار بالا است و در همان سطح حداکثر سرعت ممکن دستگاه‌های موبایل قرار دارد. ازطرفی آیپد پرو با A10 Fusion هم عملکرد واقعا سریعی داشت. درنهایت تمرکز بیشتر شرکت سازنده روی بخش‌های گرافیکی در آیپد پرو جدید، این دستگاه را به ظرفیت‌های قابل‌توجهی مجهز می‌کند. اپل ادعا می‌کند که آیپد پرو جدید، عملکرد روانی در ویرایش فیلم‌های 4K و طراحی سه‌بعدی و واقعیت افزوده دارد و همچنین تجربه‌ی کلی آن، سریع‌تر خواهد بود. اپل همچنین طراحی گرمایی محصول جدید را هم بهینه‌سازی کرد تا حداکثر قدرت پردازشی با کمترین فشار گرمایی و بیشتری پایداری عملکرد به‌دست بیاید.

کیبورد حرفه‌ای

اغلب کاربران و کارشناسان اعتقاد دارند کیبورد Smart Keyboard که برای آیپد پرو عرضه شد، عملکرد آن‌چنان عالی نداشت. درواقع کوپرتینویی‌ها تنها یک صفحه‌کلید فیزیکی را همراه‌با تبلت خود عرضه کرده بودند تا در زمان قرار گرفتن روی میز، تجهیز جانبی قابل قبولی داشته باشد. کیبورد قبلی تنها از دو زاویه پشتیبانی می‌کرد و کلیدها هم نور پس‌زمینه نداشتند. طراحی حالت تاشو آن نیز آن‌چنان قوی نبود و ظاهر تبلت‌ را تحت تأثیر قرار می‌داد.

اکنون و در نسخه‌ی جدید، شاهد عرضه‌ی Magic Keyboard با قابلیت‌هایی طلایی هستیم. کیبورد مذکور، تمامی قابلیت‌های یک ابزار جانبی حرفه‌ای را دارد. نور پس‌زمینه با طول حرکت یک میلی‌‌متری دکمه‌ها، آن را با کیبورد مک‌بوک پرو برابر می‌کند. به‌علاوه، پورت USB-C برای شارژ به‌همراه قابلیت تنظیم روان زاویه تا ۱۳۰ درجه و لوگوی چشم‌نواز اپل در بخش پشتی، ما را با یک تجهیز جانبی کامل روبه‌رو می‌کند. از نکات مهم این کیبورد، می‌توان به قابلیت موسوم به floating design اشاره کرد که وزن را روی کیبورد متمرکز می‌کند و تبلت در حالت شناور مناسبی روبه‌روی کاربر قرار می‌گیرد. حالتی که هرچه بیشتر، تجربه‌ی استفاده از لپ‌تاپ را تداعی می‌‌کند.

آیپد پرو 2020 / iPad Pro 2020

تنها مشکل کیبورد جدید اپل، قیمت آن است. برچسب ۲۹۹ دلاری برای نسخه‌ی ۱۱ اینچی و ۳۵۰ دلار برای نسخه‌ی ۱۲/۹ اینچی، یعنی کیبورد جدید قیمتی حدودا برابر با آیپدهای نسل اول دارد. البته اگر کیبورد همان تجربه‌ی «جادویی» را منتقل کند که اپل ادعا می‌کند، شاید چنین هزینه‌ای معقول باشد و درنهایت با یک دستگاه دو در یک واقعی روبه‌رو باشیم.

نشان‌گر جدید

شاید چند هفته‌ی پیش که اولین شایعه‌ها پیرامون پشتیبانی احتمالی آیپد از ترک‌پد منتشر شد، کمی با شک و تردید به تصمیم اپل فکر می‌کردیم. اکنون که کاربرد ترک‌پد را در آیپد جدید دیده‌ایم، بهتر آن را قبول می‌کنیم. اپل اقدامی فراتر از تنها اضافه کردن نشان‌گر به محیط کاربری انجام داده است. کوپرتینویی‌ها در iPadOS 13.4، تجربه‌ی طبیعی‌تر تایپ کردن را با دقت بیشتر در وظایفی همچون نوشتن و انتخاب کردن متن و کار کردن با صفحات گسترده، به کاربر ارائه می‌کنند. از مجموع قابلیت‌های جدید می‌توان ظاهر شدن نشان‌گر تنها در زمان استفاده و به‌نوعی هماهنگ شدن آن را با کاربری، از مزیت‌های اصلی دانست.

اپل تنها به اضافه کردن یک نشان‌گر بسنده نکرده و آن را برای کاربرد در سیستم‌عامل بهینه‌سازی کرد

باتوجه به ویدئوهای منتشرشده توسط اپل، می‌توان چند حالت را برای نمایشگر جدید آیپد متصور شد. یک حالت، دایره‌ای کوچک است که در زمان حرکت بین بخش‌ها ظاهر می‌شود. حالت دیگر، به‌صورت یک ابزار انتخاب در میان متن و دیگری به‌صورت یک طراحی خاص برای تعامل با دکمه‌ها است. اپل کار کردن با نشان‌گر جدید را بسیار جذاب و روان نشان می‌دهد، اما به‌هرحال برای اظهارنظر نهایی پیرامون نشان‌گر، باید منتظر عرضه‌ی محصول و تجربه‌های اولیه از نزدیک باشیم.

آیپد پرو 2020 / iPad Pro 2020

شاید نکته‌ی مهم‌تر از نشان‌گر، کاربردهای ترک‌پد در سیستم‌عامل اپل باشد که به‌نام ژست‌های حرکتی شهودی در ترک‌پد iPadOS معرفی شد. کاربر با استفاده از ژست‌های حرکتی به‌جای لمس صفحه‌ی اصلی تبلت، کاربردهای اصلی سیستم‌عامل مانند جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها، بازکردن داک، مرکز کنترل و تمامی کاربردهای شبیه به macOS را پیاده می‌کند. به‌علاوه، API جدید هم برای ترک‌پد عرضه می‌شود که به توسعه‌دهنده‌ها امکان اضافه کردن قابلیت‌های تعاملی بیشتر را می‌دهد. درنتیجه شاید شاهد تغییرات بزرگ کارایی در اپلیکیشن‌هایی همچون فوتوشاپ و Pixelmator باشیم. به‌هرحال هنوز نیاز به زمان داریم تا کاربرد ترک‌پد را در اپلیکیشن‌های تبلت کشف کنیم.

دوربین‌های مجهز به پرتو لیزر

آیپد پرو جدید با اضافه کردن لنز ۱۰ مگاپیکسلی اولترا واید، دوبرابر هر آیپد دیگر، لنز دوربین دارد. البته این لنز جدید، جذاب‌‌ترین بخش طراحی مربعی دوربین در پشت آیپد پرو ۲۰۲۰ نیست. حسگر دایره‌ای دیگری که در آن بخش می‌بینیم، یک اسکنر LiDAR است که کاربردهای واقعیت افزوده بیشتر و دقیق‌تر را به آیپد پرو اضافه می‌کند.

Apple iPad Pro 12.9 2020 / اپل آیپد پرو

اسکنر LiDAR، قابلیت‌های واقعیت افزوده را بهبود می‌بخشد

اپل می‌گوید اسکنر جدید، فاصله تا اجسام موجود در پنج متری آیپد را اندازه‌گیری می‌کند و در محیط‌های داخلی و خارجی، کاربرد دارد. کارایی اسکنر در سطح فوتون با سرعتی در حد نانوناثیه است. درنتیجه، اجسام واقعیت افوزده باسرعت بسیار بیشتری به صحنه اضافه می‌شوند. از نتایج دیگر به‌کارگیری اسکنر می‌‌توان به موشن کپچر بهینه‌سازی شده و اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر اشاره کرد. درنهایت، آیپد پرو از دستگاهی خوب و قابل‌قبول در کاربری‌های واقعیت افزوده، به دستگاهی عالی تبدیل می‌شود.

ضبط با کیفیت حرفه‌ای

آیپد پرو در طراحی سال ۲۰۱۸، جک ۳/۵ میلی‌متر هدفون را از دست داد، اما اپل هنوز تمرکز ویژه‌ای روی کاربردهای صوتی دستگاه‌های خود دارد. آیپد پرو جدید، مانند نسخه‌ی قدیمی از پنج میکروفون بهره می‌برد؛ اما کیفیت آن‌ها به سطح استودیویی بهبود یافته است تا ضبط صدا بدون نیاز به تجهیزات اضافی، در سطحی عالی انجام شود. بهینه‌سازی ضبط صدا، کاربرد آیپد پرو جدید را برای مهندسان صدا و تولیدکننده‌های پادکست، چندبرابر می‌کند. درنهایت، آیپد پرو به دسته‌ای جدید از مخاطبان دست خواهد یافت.

آیپد پرو 2020 / iPad Pro 2020

اپل همچنین در رونمایی آیپد پرو ۲۰۲۰، از عرضه‌ی اپلیکیشن DoubleTake محصول Filmic برای آیپد خبر داد که ضبط ویدئوی 4K با نرخ فریم 60fps را ممکن می‌کند و کاربر می‌تواند روی آیپد، آن را با صداهای باکیفیت ضبط‌شده در دستگاه، ترکیب و ویرایش کند. شاید قابلیت‌های جدید باعث شوند که تولیدکننده‌های محتوای صوتی و تصویری، برای همه‌ی کارهای خود تنها از آیپد پرو استفاده کنند.

قابلیت‌های بالا نشان می‌دهند که اپل برنامه‌ای جدی برای آینده‌ی پردازش با آیپد دارد. از آن‌جایی که سیستم‌عامل آن‌ها را می‌توان بهترین گزینه برای تجربه‌‌ی تبلت دانست، شاید توسعه‌ها و بهینه‌سازی‌های جدید، فرمان‌روایی کوپرتینویی‌ها را در این حوزه، طولانی‌تر و عمیق‌تر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات