سود آلفابت در بهار ۲۰۱۹ از ۹ میلیارد دلار گذشت

با وجود تشدید بازرسی‌های ضدتراست، با آغاز روند صعودی فروش آگهی‌های گوگل، درآمد آلفابت از رقم پیش‌بینی‌شده گذشت.

آلفابت، شرکت مادر گوگل که روزهای سختی را در آغاز سال تجربه کرده بود، اکنون با ارائه‌ی گزارش مالی فصلی خود مبنی‌بر کسب درآمدی بیشتر از رقم موردانتظار کارشناسان، گویی به روزهای خوب خود بازگشته است. این غول تبلیغاتی دیجیتالی همچنان به کسب سودهای هنگفت مشغول است و موفق شده در فصل دوم سال ۲۰۱۹، بیش از ۹.۱۸ میلیارد دلار به‌دست بیاورد؛ اما سرمایه‌گذاران نگران کُندشدن سرعت نرخ رشد هستند. قیمت سهام گوگل پس از ۲۹ آوریل، ۱۱ درصد کاهش پیدا کرد. این اتفاق پس‌ از‌ آن افتاد که آلفابت سال ۲۰۱۹ را با بیشترین قیمت سهام خود به‌پایان رساند. قیمت سهام گوگل از ابتدای سال تا آن زمان، تنها ۸.۸ درصد افزایش یافته بود. این آمار در مقایسه با S&P 500 که افزایش قیمتی بیشتر از ۲۰ درصد را در بازه‌ی زمانی مشابه تجربه کرده بود، رقم درخورتوجهی نیست.

با وجود اعلام وزارت دادگستری ایالات متحده مبنی‌بر شروع بازرسی‌های ضدتراست روی شرکت‌های بزرگ فناوری، درآمد گوگل دوباره افزایش یافت

در گزارش‌ها، قیمت سهام گوگل در معاملات انجام‌گرفته پس از ساعاتی، بیشتر از ۷ درصد افزایش یافته است که حاکی از ۱۹ درصد رشد درآمد این شرکت در مقایسه با سال گذشته است. این قیمت اکنون به ۳۸.۹ میلیارد دلار رسیده است و یکی از نتایج مثبت این موضوع، هزینه‌ی افزایش ترافیک (Traffic Acquisition Costs) کمتر از انتظار و درآمدی برابر با ۱۴.۲۱ دلار به‌ازای هر سهم است. این در حالی است که تحلیلگران درآمد ۱۱.۳۰ دلار را در ازای هر سهم پیش‌بینی می‌کردند. منظور از TAC، مبالغی است که شرکت‌های جست‌وجوی اینترنت برای هدایت ترافیک به وب‌سایت‌هایشان به شرکت‌های تابع می‌پردازند.

بیشترین فروش آلفابت مربوط به بخش تبلیغاتی گوگل است و پیش از ارائه‌ی گزارش مالی مذکور، سرمایه‌گذاران توجه کمتری به موضوع کسب‌وکار آگهی‌های تبلیغاتی گوگل می‌کردند. این بخش فروش کمتر از حد انتظاری را در سه‌ماهه‌ی اول تجربه کرده بود. فروش آگهی‌ها در گوگل در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری روی‌هم‌رفته رقمی بیش از ۳۲.۶ میلیارد دلار است که در مقایسه با سال گذشته، ۱۶ درصد افزایش یافته و کمی بیشتر از پیش‌بینی‌های کارشناسان است.

گوگل / google

شتاب‌گرفتن رشد فروش آگهی در گوگل به فروکش‌کردن نگرانی‌ها درباره‌ی کسادی دنباله‌دار در تجارت اصلی آلفابت کمک کرده است. پیش از نتایج روز پنج‌شنبه، درآمد گوگل از فروش آگهی از سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ به‌بعد، در هر فصل در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته روند نزولی طی کرده بود.

در بخش «سایر بدهی‌ها» رقم ۹۸۹ میلیون دلار برای این شرکت ثبت شده است که سرمایه‌گذاری‌های گوگل روی پروژه‌های «مون‌شات» (Moonshot) را شامل می‌شود. مون‌شات در لغت به‌معنی پرتاپ سفینه به ماه است و به پروژه‌های بلندمدت و بلندپروازانه‌ی گوگل ازجمله گوگل X اشاره می‌کند. شرکت ویمو (Waymo) نیز یکی از پروژه‌های مون‌شات گوگل است که درزمینه‌ی خودروهای خودران فعالیت می‌کند.

طبق گزارش ارائه‌شده، بیشتر درآمدهای آلفابت در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند. به‌عنوان نمونه، درآمد ناشی از TAC سهم کمتری از درآمدهای تبلیغاتی گوگل را در مقایسه‌ با دوره‌ی مشابه در سال گذشته به خود اختصاص داده است. مجموع حاشیه‌ی سود شرکت به ۲۴ درصد رسیده است؛ درحالی‌که تنها ۲۲.۶ درصد برای آن پیش‌بینی می‌شد. گفتنی است این رقم در سه‌ماهه‌ی گذشته ۱۹ درصد بود.

گوگل / google

یکی از دلایل افت درآمد آلفابت، تشدید فشارهای نظارتی در ایالات متحده است

شایان ذکر است آلفابت در گزارش مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم سال خود اعلام کرده که هیئت‌مدیره‌ی آن با خرید دوباره‌ی سهام کلاس C خود از صندوق مشترک به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار موافقت کرده است.

ساندار پیچای، مدیر ارشد اجرایی گوگل، در بیانیه‌ای اعلام کرد:

از جهش‌های رخ‌داده در کسب‌وکار گوگل، از نوآوری‌هایی که به رشد ما سرعت می‌بخشند و از پیشرفت‌های حاصل در محصولات اطلاعاتی مهم شرکت نظیر موتور جست‌وجو و نقشه و دستیار گوگل گرفته تا موفقیت‌های غیرمنتظره‌ای که در هوش مصنوعی و سیستم‌های سخت‌افزاری و خدمات ابری در حال توسعه‌مان به‌دست آوردیم، به‌شدت هیجان‌زده هستم.

دفتر مدیریت گوگل در گزارش درآمد سه‌ماهه‌ی اخیر خود، کاهش رشد فروش تبلیغات در سه‌ماهه‌ی اول را به تغییرات آگهی‌ها در سال گذشته نسبت داده بود. در دو ماه گذشته، گوگل روش‌های جدیدی برای کسب درآمد برای سرویس Discover Feed معرفی کرده و قرار بود این کار ازطریق فرمت‌های جدید Discovery Ad و آگهی‌های اصلاح‌شده‌ی Showcase Shopping انجام شود. 

گوگل / google

یکی از دلایل افت آلفابت، تشدید فشارهای نظارتی در ایالات متحده است. روز سه‌شنبه، وزارت دادگستری آمریکا از بازرسی‌های گسترده‌ی ضدتراست از پلتفرم‌های بزرگ آنلاین خبر داد. مجلس نمایندگان این کشور نیز پژوهش‌هایی درباره‌ی رفتار ضدرقابتی شرکت‌های فناوری بزرگ این کشور انجام داده و وزارت دادگستری نیز بازرسی‌های ضدتراست ویژه‌ای در گوگل آغاز کرده است.

پیچای در کنفرانسی تلفنی با حضور سرمایه‌گذاران این شرکت که روز پنج‌شنبه انجام شد، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی بازرسی‌های احتمالی وزارت دادگستری گفت که این دست اقدامات برای آن‌ها تازگی ندارد:

ما در گذشته هم در این گونه فرایندها شرکت کرده‌ایم. هرقدر لازم باشد، به پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم و تمام نگرانی‌ها را برطرف می‌کنیم.

در گذشته، نهادهای نظارتی اروپایی جریمه‌های سنگینی به گوگل تحمیل کرده بودند؛ اما تابه‌حال توانسته بود تا حد زیای خود را از نگاه‌های تیزبین نهادهای آمریکایی در امان نگاه دارد. سال ۲۰۱۳، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بازرسی‌های ضدتراست خود درباره‌ی این شرکت را برخلاف توصیه‌های کارکنان خود بدون هیچ اقدام حقوقی مختومه اعلام کرد.

به‌احتمال زیاد، فشار سیاسی به‌‌دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده شدت گرفته است| چرا که به‌طور حتم، شرکت‌های بزرگ فناوری در انتخابات پیش‌ رو به‌عنوان هدفی برای انتقاد حامیان نامزدها عمل خواهند کرد. روز پنج‌شنبه، تولسی گابارد، نماینده‌ی دموکرات هاوایی در کنگره که به‌عنوان نامزدی با احتمال پیروزی کم از وی نام برده می‌شود، شکایتی ۵۰ میلیون دلاری در دادگاه فدرال علیه گوگل به جریان انداخته است. او در شکایت خود مدعی شده است که گوگل با تعلیق‌‌کردن گزارش‌های تبلیغاتی از کمپین انتخاباتی، حقوقش را نقض کرده است.

گوگل / google

به‌دنبال کاهش درآمد فصلی گوگل پس از سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، درآمد حاصل از تبلیغات آن در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ دوباره افزایش یافت

گذشته از این، گوگل با رقابت‌های در حال‌ رشد شرکت‌هایی مانند آمازون و علی‌بابا در فضای تبلیغات دیجیتال مواجه است که آهسته و پیوسته به پیشروی در میان قلمروی انحصاری گوگل-فیسبوک ادامه می‌دهند. زمانی‌که گوگل تلاش کرد با طراحی موتور جست‌وجوی سانسورشده راهی به بازار چین پیدا کند، این کارشان با اعتراض کارکنان گوگل مواجه و درنتیجه، متوقف شد. مشکلات دیگری که گوگل با آن‌ها دست‌به‌گریبان است، نگرانی‌هایی درباره‌ی محتوای نامناسبی را شامل می‌شود که تبلیغ‌کنندگان در یوتیوب به‌نمایش می‌گذارند و نیز کنش‌گرایی مداوم کارکنانش است.

سرمایه‌گذاران بازهم خواهان شفافیت در گزارش‌های مالی آلفابت هستند. آلفابت گزارش‌های مالی خود را در سه مقوله‌ منتشر می‌کند: تبلیغات و سایر درآمدها و سایر بدهی‌ها. این گزارش‌ها نتایج معینی درباره‌ی هر محصول، مثلا یوتیوب یا گوگل‌کلاد ندارند و محرمانه‌بودن آن‌ها باعث ناامیدی و سرخوردگی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران شده است؛ چراکه فکر می‌کنند از وضعیت واقعی کسب‌وکار این شرکت بی‌خبر هستند.

پیچای و روث پاروت، مدیر ارشد مالی شرکت، اطلاعات ناچیزی دراختیار کسانی قرار می‌دهند که خواهان اطلاعات بیشتری هستند. آن‌ها می‌گویند یوتیوب دومین عامل رشد درآمدی آلفابت است و گوگل‌کلاد در رتبه‌ی بعدی قرار دارد. پیچای می‌گوید نرخ رشد سالانه‌ی کلاد رقمی افزون‌‌بر ۸ میلیارد دلار است.

همچنین، طبق گزارش‌ها این شرکت ۱۰۷ هزار و ۶۴۶ کارمند دارد که در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است. آمار کارمندان آلفابت شامل نیروی کار موقت و قراردادی نمی‌شود که تقریبا ازنظر تعداد، باهم برابر هستند. پاروت می‌گوید شمار کارمندان آلفابت در باقی‌مانده‌ی سال ۲۰۱۹ کمی بیشتر از نرخ موردانتظار خواهد بود؛ چرا که گوگل تصمیم گرفته است موقعیت‌های شغلی مقاطعه‌کاری فرعی بیشتری در دفتر خود فراهم کند.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید