عملکرد پایین‌تر از انتظار آلفابت در زمستان ۲۰۱۹

سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت در فصل اول سال ۲۰۱۹ نتوانست پیش‌بینی‌های مالی را در حوزه‌ی فروش و سوددهی محقق کند.
تبلیغات

گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که شرکت مادر گوگل نتوانسته است به پیش‌بینی‌های لازم مالی دست پیدا کند. همین کاهش فروش و درآمد باعث شده تا ارزش سهام آن‌ها نیز به محض انتشار گزارش با افت روبه‌رو شود.

آلفابت که علاوه‌بر گوگل دارایی‌های اینترنتی عظیم دیگری همچون یوتیوب را نیز در مالکیت خود دارد، در فصل اول سال میلادی جاری آمار فروش ۳۶.۳ میلیارد دلار را ثبت کرده است؛ درحالی‌که گزارش‌های تحلیلی برای این غول اینترنتی رقم ۳۷.۳۳ میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده بودند. علاوه‌بر این، سود این شرکت در اولین فصل از سال ۲۰۱۹ با کاهش روبه‌رو شده است.

شاید کاهش درآمد آلفابت را بتوان متأثر از جریمه‌ی اتحادیه‌ی اروپا دانست. این اتحادیه، آلفابت را به‌خاطر مسدود کردن تبلیغات موتورهای جستجوی دیگر در پلتفرم خود جریمه کرده بود. گوگل در جریان محکومیت در پرونده‌ی مذکور به پرداخت ۱.۵ میلیارد یورو جریمه محکوم شد. این پرونده به‌خاطر مسدودسازی تبلیغات موتورهای جستجوی دیگر در گوگل به جریان افتاده بود؛ مسدودسازی‌ای که در خلال سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ انجام شده بود.

تاسیس کمپانی آلفابت

با درنظرگرفتن جریمه‌ی اتحادیه‌ی اروپا برای شرکت زیرمجموعه، سود عملیاتی آلفابت از ۷.۶ میلیارد دلار به ۶.۶ میلیارد دلار افت پیدا کرد.

در فصل گذشته‌ی میلادی، رشد فروش آلفابت به ۱۷ درصد کاهش یافت. چنین آماری از رشد فصل گذشته‌ی میلادی و همچنین رشد ۲۶ درصدی در دوره‌ی مشابه سال گذشته کمتر است. درنهایت اخبار و گزارش منتشر شده باعث شد تا سهام آلفابت کاهش ارزش ۷ درصدی را تجربه کند.

آلفابت در ادامه‌ی گزارش خود عنوان کرد که رشد کلیک‌های درآمدزا در پلتفرم‌هایش، ۳۹ درصد کاهش یافته است. این آمار در ابتدای سال گذشته‌ی میلادی ۵۹ درصد بود. رویکرد تبلیغات کلیکی به این صورت است که شرکت‌ها برای هر کلیک روی تبلیغ‌ها، مبلغی را به پلتفرم تبلیغاتی می‌پردازند.

روث پاروت، مدیر امور مالی آلفابت می‌گوید که این شرکت به‌خاطر شرایط مختلف اعم از روی آوردن بیشتر کاربران به دستگاه‌های موبایل، آزمایش و بررسی‌های متعددی را روی تبلیغات به‌عنوان یکی از محصولات خود انجام می‌داده است. به‌همین دلیل، کاهش در درآمد تبلیغات در دوره‌ی گذشته مشاهده شد.

google ad

سهم عمده‌ای از درآمد شرکت (۸۴.۵ درصد) از تبلیغات گوگل به‌دست آمده است. گوگل تبلیغات متنی و بنری را در وب‌سایت‌های خود و همچنین وب‌سایت‌های متعدد دیگری نمایش می‌دهد که درآمد قابل توجهی را برای آن‌ به‌همراه دارد.

طبق آمارهای ارائه‌شده توسط شرکت تحقیقات بازار EMarketer، گوگل حدود ۳ میلیارد کاربر دارد و به‌همین دلیل بزرگ‌ترین فروشنده‌ی تبلیغات اینترنتی در جهان محسوب می‌شود. چنین حجم از درآمدی قطعا با جریمه‌ای از سوی اتحادیه‌ی اروپا دچار چالش جدی نمی‌شود و شاید همان کاهش تبلیغات را باید دلیل اصلی کاهش درآمد آلفابت بدانیم.

جورج سالمون، تحلیل‌گر مالی Harfreaves Lansdown درباره‌ی گزارش منتشر شده از آلفابت و گوگل می‌گوید:

جریمه‌ی احتمالی دیگر از سوی اتحادیه‌ی اروپا احتمالا برای سهام‌داران خوشایند نباشد؛ اما نمی‌توان جریمه‌ها را دلیل کاهش ارزش سهام شرکت دانست.کاهش ترافیک تبلیغات گوگل و همچنین کاهش درآمد از تبلیغات کلیکی، دلایل اصلی هستند که بازار روی خوشی به آلفابت نشان نداد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات