مصاحبه با لیزا سو، مدیرعامل AMD در حاشیه رویداد کامپیوتکس

سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
لیزا سو، مدیرعامل AMD، از موفق‌ترین مدیران زن دنیای فناوری محسوب می‌شود که شرکتش امسال حرکت‌های بزرگی در جهت تصاحب سهم بازار انجام داد.
تبلیغات

شرکت AMD در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۹ سهم عمده‌ای از اخبار را به خود اختصاص داد. آن‌ها عرضه‌ی نسل بعدی معماری Zen را در مرکز اخبار خود قرار دادند و توجه بسیاری از کاربران و کارشناسان را جلب کردند. به‌علاوه به‌روزرسانی‌هایی هم در خطوط تولید رایزن و اپیک مطرح شد که در سطح خود حائز اهمیت بودند. از دیگر اخبار و اتفاقات پیرامون AMD در نمایشگاه کامپیوتکس می‌‌توان به استفاده‌ی کامل آن‌ها از فناوری چیپت در تولید پردازنده اشاره کرد. به‌علاوه فناوری RDNA هم برای نسل بعدی گرافیک‌ها موسوم به ناوی (Navi) استفاده خواهد شد.

شاید مهم‌ترین خبر پیرامون AMD در نمایشگاه گذشته، به‌روزرسانی بهره‌وری پردازنده‌های مصرف‌کننده‌ی رایزن باشد. استفاده از چیپلت‌های ۷ نانومتری و پردازنده‌هایی با ۱۲ هسته و قیمت نصف پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای اینتل، اخبار مهم دیگر پیرامون سری رایزن بودند. AMD بنچمارک‌هایی از پردازنده‌های جدید خود نمایش داد که قدرت بالاتر را در فرکانس‌های پایین‌تر ثابت کرد. شرکت ادعا می‌کند که پردازنده‌هایش به‌خاطر استفاده از فناوری Node پردازشی جدید و همچنین قابلیت‌های درون تراشه، قدرت برابر با پردازنده‌های اینتل را با مصرف برق پایین‌تر ارائه می‌کنند. پردازنده‌های جدید AMD اولین محصولات مصرف‌کننده با قابلیت اتصال PCIe 4.0 خواهند بود.

غول آمریکایی دنیای پردازنده علاوه‌بر معرفی پردازنده‌های مرکزی جدید، بخش کوچکی را نیز به پردازنده‌های گرافیکی خانواده‌ ناوی اختصاص داد. شرکت ادعا می‌کند که اولین محصولات مبتنی بر معماری RDNA‌ قابلیت رقابت با RTX 2070 را خواهند داشت. اولین کارت گرافیک با معماری جدید نیز خانواده‌ی RX5700 خواهد بود که در ماه ژوئیه به بازار عرضه می‌شود.

لیزا سو، مدیرعامل AMD پس از مراسم رونمایی از محصولات و فناوری‌های جدید با خبرنگاران مصاحبه‌ای را ترتیب داد. سوالات مصاحبه‌ها در حوزه‌های متنوعی پرسیده شد. نقشه‌ی راه AMD، بحث پیرامون فناوری‌های پردازشی، افزایش سهم شرکت در بازار، مقابله با مشکلات صنعت و برنامه‌های آتی از موضوعات مطرح‌شده در مصاحبه بودند. علاوه‌بر سو، برخی مدیران ارشد AMD هم در میزگرد حضور داشتند که بسته به سوالات مطرح‌شده، موضوعات مرتبط با خود را پاسخ دادند. در ادامه‌ی این مطلب زومیت به شرح پرسش‌ها و پاسخ‌های میزگرد مدیرعامل AMD می‌پردازیم.

AMD

رایزن و دنیای پردازنده‌های مرکزی

- علاقه و اشتیاق بالایی در جامعه‌ی کاربران کامپیوترهای شخصی پیرامون محصولات ۱۶ هسته‌ای وجود دارد. در انجمن‌های متعددی پیرامون این محصولات بحث می‌شود. آیا می‌توان ادعا کرد برخی اوقات شایعات پیرامون AMD از کنترل خارج می‌شوند؟

لیزا سو: من قطعا بیش از آنچه دیگران تصور می‌کنند، بحث‌ها و نظرات را می‌خوانم. ما بسیار خوشحال هستیم که این تعداد از افراد علاقه‌مند درباره‌ی کارهایمان کنجکاو هستند. موضوعاتی پیرامون رایزن، فناوری ناوی، فعالیت‌های ما در بخش IPC، تعداد هسته‌ها، فرکانس عملیاتی و قیمت که قطعا توجه زیادی را به خود جلب می‌کند. ما پیشنهاد‌های بسیاری از افراد گوناگون دریافت می‌کنیم. من به جرأت می‌گویم که جامعه‌ی کاربران و کارشناسان کامپیوترهای شخصی اهمیت بالایی برای تک‌تک ما دارند. ما اعتقاد داریم که محصولاتی کاملا استثنایی را به همین جامعه عرضه کرده‌ایم.

- در رویداد شما هیچ اشاره‌ای به تردریپر نشد. آیا نقشه‌ی راه را به‌روزرسانی کرده‌اید؟

لیزا سو: برخی موضوعاتی که در اینترنت پخش می‌شوند، واقعا جالب هستند. ما هیچ‌گاه نگفتیم که تردریپر را متوقف خواهیم کرد. این شایعه بسیار در اینترنت پیچیده شد. ما قطعا محصولات تردریپر بیشتری تولید و عرضه خواهیم کرد. ما علاقه‌ی زیادی به بخش فوق حرفه‌ای بازار دسکتاپ داریم. تولیدکننده‌های محتوا و کاربران نیازمند به ورک‌استیشن‌ها قطعا در برنامه‌های ما جای دارند و تردریپر هم به‌خوبی نیازهای آن‌ها را برطرف کرده است. باز هم تأکید می‌کنم که محصولات تردریپر بیشتری عرضه خواهد شد.

تردریپر از برنامه‌های توسعه‌ی AMD خارج نمی‌شود

- با توجه به اینکه شما در پردازنده‌های اصلی خود یعنی رایزن بیش از ۲۴ ترد (Thread) دارید، آیا می‌توان نتیجه گرفت که به حوزه‌ی عملکرد تردریپر وارد شدید؟

لیزا سو: تردریپر هنوز بحش مهمی برای ما محسوب می‌شود. نسل‌های بعدی این فناوری هنوز در راه هستند. اکنون که پردازنده‌های اصلی پیشرفت زیادی داشته‌اند، پس تردریپر هم باید پیشرفته‌تر شود.

- شب گذشته اینتل ادعا کرد که بنچمارک‌ پردازنده‌های واقعی نیستند یا به بیان دیگر در دنیای واقعی کاربردی ندارند. آن‌ها سعی می‌کنند تا جامعه‌ی پردازنده از اهمیت دادن به بنچمارک‌ها دور شود. شما چه نظری در این مورد دارید؟

لیزا سو: بدون شک برای ما هم کاربرد محصولات در دنیای واقعی اهمیت زیادی دارد. البته شما برخی اوقات نیاز به مقایسه‌ی دو محصول یا فناوری دارید و به‌همین خاطر از بنچمارک استفاده می‌کنید. احتمالا متوجه شده‌اید که ما از Cinebench R15 به R20 تغییر رویه داده‌ایم. ما این کار را عمدا انجام دادیم و بنچمارک‌های جدید دشوارتر هم هستند. ما تلاش می‌کنیم تا در بخش‌های گیمینگ بنچمارک‌های کاملا روشنی ارائه کنیم.

رایزن

بنچمارک‌ها اهمیت زیادی برای ما دارند چون حالتی شبیه به رقابت ایجاد می‌کنند. البته درنهایت کاربر اهمیت اصلی خواهد بود. ما هم اعتقاد داریم که انتخاب‌های متعددی براساس نیاز کاربران پیش روی آن‌ها قرار می‌دهیم. بودجه، نیازهای پردازشی، استفاده یا عدم استفاده از خنک‌کننده‌های آبی و بادی و بسیاری موارد دیگر در انتخاب‌های ما حضور دارند.

دیوید مک‌آفی از AMD: من جزئیات بیشتری به این بخش اضافه می‌کنم. آنچه در بنچمارک‌های Cinebench R20 پردازنده‌های نسل سوم رایزن دیدید، طبق همان موتوری انجام می‌شود که در Maxon Cinema 4D قرار دارد. درنتیجه بنچمارک‌ها به‌نوعی آزمایش کاربرد واقعی پردانده بوده‌اند. نمایش دوم ما هم براساس Blender آزمایش شده بود که کاربردی مرسوم در میان کاربران دارد. ما همه‌ی تلاش خود را به کار گرفتیم تا نتایج بررسی‌ها نزدیک به کاربردهای روزانه‌ی کاربران باشد و تنها از فشارهای کاری مصنوعی روی پردازنده‌ها استفاده نکنیم.

بنچمارک‌ها تا حد امکان با کاربردهای واقعی برای تراشه‌ها انجام می‌شوند

رابرت هالوک از AMD: من در AMD وظیفه‌ی انتخاب بنچمارک‌ها را بر عهده دارم و با این موضوع به‌خوبی آشنا هستم. اصلا تمایل ندارم نتایجی به جامعه عرضه شود که آن‌ها را به اشتباه بیندازد. چنین رویکردی این حس را ایجاد می‌کند که ما در خطی یکسان با کاربران قرار نداریم. درنتیجه همیشه از بنچمارک‌هایی استفاده می‌کنیم که رسانه‌ها هم در بررسی‌های خود به‌کار می‌گیرند. به‌علاوه همان نرم‌افزارهایی که کاربران و شرکت‌ها استفاده می‌کنند هم در آزمایش‌ها حضور دارند. درنهایت تلاش می‌کنیم تا تعادلی میان آزمایش‌ها برقرار کنیم تا درباره‌‌ی کارایی و قدرت محصولات صادق باشیم. هرگونه حرکت خلاف این روند، نوعی بی‌عدالتی دربرابر جامعه خواهد بود.

ری تریسینگ و پردازنده‌های گرافیکی

- کمی به جزئیات پردازنده‌های گرافیکی بپردازیم. عملکرد شما در ری تریسینگ حائز اهمین است و احتمالا در نسل بعدی کنسول‌ها هم شاهد آن خواهیم بود. قبلا اخباری درباره‌ی آن شنیده بودیم. آیا در RDNA هم از این فناوری استفاده می‌کنید؟

لیزا سو: اطلاعات بیشتری درباره‌ی RDNA ارائه خواهیم کرد که دیوید ونگ و اسکات واسون توضیحات تکمیلی آن را ارائه می‌کنند. قطعا اطلاعات تکمیلی بیشتری در رویداد E3 ارائه خواهد شد. ما در آن رویداد متمرکز بر پردازنده‌های گرافیکی، جزئیات بیشتری از نقشه‌ی راه خود ارائه خواهیم کرد.

- ری تریسنیگ ابتدا در جزئیات PS5 مشاهده شد. آیا این فناوری تنها به بهبود محصولات سونی اختصاص دارد یا به‌صورت پیش‌فرض در RDNA حضور خواهد داشت؟

لیزا سو: ما به‌روزرسانی‌های قابل‌توجهی برای سونی انجام دادیم. آن‌ها شرکای ارزشمندی در بخش پردازنده‌های شخصی‌سازی‌شده هستند و بهینه‌سازی در این بخش‌ها انجام شد. به‌هرحال ما ری تریسینگ را فناوری مهمی می‌دانیم که باید در همه‌ی خانواده‌های محصولات استفاده شود. قطعا ری تریسینگ را در محصولات متنوعی خواهیم دید. بالاخره من را مجبور کردید تا درباره‌ی این فناوری صحبت کنم!

RDNA

دیوید ونگ: ما RDNA را پیش از ورود سونی شروع کردیم. من اعتقاد دارم که این فناوری انقلابی است و انعطاف لازم برای بهینه‌سازی در محصولات متنوع را دارد.

- چه برنامه‌ای برای ورود ری تریسنیگ به محصولات اصلی و بدنه‌ی بازار دارید؟

دیوید ونگ: در رویدادهای آتی بیشتر درباره‌ی ری تریسنیگ صحبت می‌کنیم. شما دراین‌باره چه تصوری دارید؟ اهمیت ری تریسینگ را برای صنعت بازی چگونه می‌بینید؟ فاکتورهای موفقیت آن چه مواردی هستند؟

خبرنگار Hexus: من فکر می‌کنم که این فناوری بیش‌ازحد زود معرفی شد. دراین‌میان انویدیا هم سهم بازار قابل‌توجهی دارد، اما تنها چند محصول محدود در سطح بالا ارائه می‌کند. فکر می‌‌کنم که حداقل یک سال باید صبر کنیم. به‌هرحال اخبار و موج حاصل از آن در دنیای قطعات سخت‌افزاری جذاب هستند، اما هنوز در رسیدن به محصول نهایی فاصله داریم.

لیزا سو: باید بدانید که ری تریسینگ یک فناوری مهم محسوب می‌شود و به‌زودی به همه‌ی محصولات ما وارد خواهد شد. به‌علاوه ما همکاری نزدیکی با اکوسیستم داریم و برای جذب حداکثری پشتیبانی آن‌ها تلاش می‌کنیم.

- فرصت موجود در بازار پردازنده‌های گرافیکی چقدر برای AMD اهمیت دارد؟

دیوید ونگ: این فرصت اهمیت بسیار زیادی برای ما دارد. من عاشق این هستم که با انویدیا رقابتی جدی داشته باشیم.

محصولات هفت نانومتری

- شما شراکت زیادی با TSMC دارید و می‌توان آن‌ها را مهم‌ترین شریک اکوسیستمی AMD نامید. با توجه به این همکاری، چه تعداد محصولات هفت نانومتری را به کمک TSMC می‌سازید و آیا وارد بازار پنج نانومتری هم خواهید شد؟

لیزا سو: ما محصولات هفت نانومتری بسیاری تولید کرده‌ایم. البته تعداد مشخصی از آن‌ها معرفی نشد. محصولات متنوعی در بازارهای سرور، کامپیوتر شخصی، پردازنده‌های گرافیکی و محصولات اختصاصی با این معماری تولید شده‌اند و خانواده‌ی محصولات مرتبط هنوز هم درحال گسترش است. ما قطعا در بحث فناوری‌های فوق‌پیشرفته عملکردی تهاجمی‌تر خواهیم داشت. نمی‌توانم جزئیات زیادی از محصولات پنج نانومتری و زمان عرضه‌ی آن‌ها ارائه کنم، اما قطعا رویکرد ما بسیار قوی خواهد بود.

پردازنده ۷ نانومتری

- با توجه به اینکه محصولات هفت نانومتری به‌صورت مستقیم از TSMC دریافت می‌شوند و همچنین تمایل به محصولاتی همچون رایزن افزایش پیدا کرده است، آیا نگران تأمین از سوی این شرکت نیستید؟

لیزا سو: ما ارتباطی عالی با TSMC داریم. مسیر و شیوه‌ی تأمین محصولات مورد نظر ما در بازار هفت نانومتری‌ها، یکی از بهترین تجربه‌ها در میان تمامی محصولات بوده است. اکنون ما ظرفیت‌های بسیاری در این حوزه داریم.

سهم و چالش‌های بازار

- در بحث سهم بازار AMD در حوزه‌های کامپیوتر شخصی و پرداز‌های گرافیکی و دیتاسنتر، آیا هدف مشخصی در ذهن دارید؟ در بخش سرور اعلام کردید که رسیدن به درصد بازار دورقمی در ۶ فصل آتی جزو اهداف اصلی شما محسوب می‌شود. آیا در بخش‌های دیگر هم آمار و برنامه‌ی مشخصی دارید؟

برنامه‌ی توسعه‌ی سهم بازار به‌صورت پیوسته در AMD جریان دارد

لیزا سو: ما همیشه به‌دنبال افزایش سهم بازار خود هستیم. به‌همین دلیل محصولاتی عالی به بازار عرضه می‌کنیم. در بازار سرور تا ۴ یا ۶ فصل پس از پایان ۲۰۱۸ به سهم بازار دورقمی در بازار می‌رسیم. دربازار گرافیکی نیز هم در گذشته و هم حال حاضر رویکرد مناسبی داشته‌ایم. با عرضه‌ی RDNA حرکت ما قوی‌تر هم خواهد شد و درنتیجه عملکردهای آتی قطعا بهتر می‌شوند. به‌هرحال ما با تکیه بر همین فناوری‌ها و محصولات جدید، آینده‌ی روشنی را برای بخش گرافیک در نظر داریم.

وقتی به گذشته‌ی AMD در بازار کامپیوترهای شخصی نگاه کنید، ما با کمی صعود و سقوط همیشه سهم بازار دورقمی قرار داشته‌ایم. در ۶ فصل گذشته به‌لطف پردازنده‌های رایزن قدرت خود را افزایش داده‌ایم. امروز امید داریم که نسل سوم رایزن در افزایش قدرت و سهم ما از بازار مؤثر خواهد بود.

- کامپیوتکس امسال را می‌توان نمایشگاه AMD نامید. با‌وجوداین و با توجه به چشم‌انداز کلی صنعت، آیا شما نگرانی خاصی هم دارید؟ به‌هرحال وضعیت کنونی از لحاظی هم عالی و امیدوارکننده به نظر می‌رسد. آیا شما چشم‌انداز آتی را مثبت می‌بینید؟ آیا تنش‌های میان آمریکا و چین روی مشتریان تأثیر خواهد داشت؟

لیزا سو: ما در بحث محصولات تغییرات زیادی در برنامه‌ریزی‌های خود نخواهیم داشت. از این لحاظ برنامه‌ریزی‌های تصویب‌شده‌ی سه تا پنج ساله داریم. البته از لحاظ دیدگاه کسب‌وکاری امید زیادی به آینده‌ داریم و همچنین تغییرات جهانی بازار و تأثیرات آن‌ها را هم زیر نظر می‌گیریم. همه‌ی رهبران کسب‌وکار تمایل دارند که چالش‌های موجود هرچه سریع‌تر حل شود. درنهایت از دیدگاه محصولی، چالش‌ها و اخبار متفرقه تأثیری در سیاست‌گذاری‌ها نخواهند داشت.

CPU

- آیا نظری درباره‌ی وضعیت و چالش‌های هواوی دارید؟

لیزا سو: هواوی یکی از مشتریان ما محسوب می‌شود. آن‌ها کامپیوترهای شخصی خوبی با نسل اول و دوم پردازنده‌های رایزن ما تولید کردند. به‌هرحال ما یک شرکت آمریکایی هستیم و باید از قوانین کشور تبعیت کنیم. همان‌طور که گفتم، قطعا برخی موارد خاص به‌زودی حل می‌شوند، اما اکنون تنها می‌گویم که ما به قوانین آمریکا پایبند هستیم.

- با توجه به اینکه به قوانین آمریکا اشاره کردید، ارتباط خود با شرکت چینی THATIC را چگونه توصیف می‌کنید؟

لیزا سو: THATIC چندین سال پیش شکل گرفت و انتقال فناوری را در همان زمان انجام دادیم. ما شراکت خود را با آن شرکت ادامه می‌دهیم و بسیاری از کارهای تولیدی و تحقیقاتی هم در همان شرکت مشترک انجام می‌شود.

- آیا انتقال فناوری در نسل‌های آتی مانند Zen 2 و Zen 3 هم رخ خواهد داد؟

لیزا سو: اکنون هیچ‌برنامه‌ای برای انتقال فناوری‌های بیشتر نداریم. برای شفاف‌سازی بگویم که همکاری با THATIC تنها با هدف انتقال یک نسل فناوری به‌صورت مجوز انتقال انجام شد و هیچ‌گونه مجوز فناوری دیگری در برنامه وجود ندارد.

کنسول‌های بازی و فناوری ابری

- سونی، مایکروسافت و گوگل درباره‌ی بازی در فضای ابری صحبت می‌کنند، درحالی‌که بازار AMD بسیار وابسته به کنسول‌های بازی است. شما آینده‌ی کنسول‌های بازی را دربرابر بازی در فضای ابری چگونه می‌بینید؟

لیزا سو: ما اعتقاد داریم که دنیای بازی در همه‌ی اشکال به حیات خود ادامه می‌دهد. کامپیوتر شخصی، کنسول یا بازی در فضای ابری به فعالیت ادامه می‌دهند. همه‌ی پلتفرم‌‌های مذکور نیز علاوه‌بر بخش‌های دیگر به ظرفیت‌های گرافیکی قابل‌توجه نیاز دارند. افتخار می‌کنیم که در پلتفرم استادیا با گوگل همکاری داریم. پروژه‌های ابری متعدد دیگری هم وجود دارند که AMD در آن‌ها حضور دارد. 

AMD استادیا

من تصور می‌کنم که همه‌ی پلتفرم‌ها و فضاهای بازی درکنار یکدیگر حضور خواهند داشت. درواقع نمی‌توان ادعا کرد که یکی از آن‌ها دیگری را از بازار خارج می‌کند. مدل‌های کسب‌وکاری متعددی در دنیای بازی وجود دارند که بسته به موقعیت و حتی محل فعالیت شرکت‌ها تغییر می‌کنند. از نظر من بازی در فضای ابری اهمیت زیادی خواهد داشت و ما هم به سرمایه‌گذاری در این فناوری ادامه می‌دهیم. استراتژی مذکور در خانواده‌های EPYC و Radeon با قدرت پیگیری می‌شود.

تحقیق و توسعه در حوزه پردازنده

- شرکت‌های متعدد دنیای فناوری اخبار گوناگونی پیرامون فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و توسعه در آن حوزه ارائه کرده‌اند. در بخش محصولات مخصوص مصرف‌کننده نیز اصطلاحاتی همچون رایانش استنتاجی مطرح می‌شود. AMD تاکنون اخبار خاصی پیرامون موضوعات فوق نداشته است. لطفا درباره‌ی رویکرد شرکت در این حوزه‌ها صحبت کنید.

لیزا سو: ما به معماری ناهمگون در دنیای پردازش اعتقاد داریم. به‌هرحال اگر به پردازنده‌های مخصوص مصرف‌کننده‌ی ما یا تفکر ما پیرامون محیط سیستمی، ترکیب پردازنده‌های اصلی با پردازنده‌های گرافیکی و شتاب‌دهنده‌ها و مسائل مشابه نگاهی داشته باشید، متوجه اهمیت این موضوع‌ها برای AMD خواهید شد. ما به‌صورت جدی در توسعه‌ی شتاب‌دهنده‌های یادگیری ماشین و ورود آن‌ها به محصولات خود فعال هستیم. به محض اینکه به تاریخ عرضه‌ی نهایی محصولات جدید نزدیک شویم، اخبار بیشتری پیرامون آن‌ها منتشر خواهیم کرد.

لیزا سو: هیچ‌یک از پلتفرم‌های بازی منجر به انقراض دیگری نمی‌شود

- مارک پیپرمستر (مدیر فناوری AMD) در نمایشگاه گفت که شرکت یک گروه معماری پردازنده و دو گروه اجرایی دارد. با توجه به پیشرفت‌های اخیر شرکت در تولید محصولات، آیا برنامه‌ای برای تغییر این ساختارها دارید؟

لیزا سو: در پاسخ مستقیم باید بگویم که گروه CPU قطعا بزرگ‌تر خواهد شد. البته گروه GPU هم در حال توسعه هستند و دیوید هم گروه بزرگی دارد. ما نقشه‌ی راه کاملا روشنی داریم. Zen 2 اکنون به‌عنوان محصول اصلی ما شناخته می‌شود و Zen 3 در مراحل دقیق و عمیق توسعه قرار دارد. به‌علاوه Zen 4 هم در بخش‌های توسعه دیده می‌شود.

در بخش پردازنده‌های گرافیکی اکنون تنها به نسل اول RDNA مشغول هستیم. به‌علاوه نسل‌های دیگری هم به‌صورت هم‌زمان پیگیری می‌شوند. درنتیجه مجددا باید بگویم که نقشه‌ی راه ما تغییری نمی‌کند. در همان مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی نقشه‌ی راه تصمیم گرفتیم تا نسل‌های متعدد را به‌صورت هم‌زمان توسعه دهیم. درنتیجه نسل‌های Zen, +Zen, Zen 2 و Zen 3 همگی از اول در برنامه‌های توسعه‌ای بودند. ما در ادامه‌ی راه قطعا رویکردی تهاجمی‌تر در بازار کامپیوترهای شخصی خواهیم داشت.

تحقیق و توسعه پردازنده

- آیا AMD ظرفیت و تمایل دارد که دو نوع معماری پردازنده را برای دو سوی بازار توسعه دهد؟

لیزا سو: هنوز چنین برنامه‌ای در فرایندهای ما دیده نمی‌شود. ما از تمرکز منابع روی خانواده‌ی Zen درس‌های قابل‌توجهی آموختیم. البته ذن اکنون در بخش سرور و کامپیوترهای شخصی خصوصا از لحاظ فرکانس و قدرت و موارد مشابه تفاوت‌های بسیاری دارد؛ اما ما از پیاده‌سازی یک فناوری در بازارهای متنوع درس خوبی آموختیم. به‌همین دلیل تصور نمی‌کنم که برنامه‌ی متفاوتی برای آینده داشته باشیم.

- با توجه به اینکه در بخش محصولات اختصاصی به سمت Zen 2 و Navi حرکت می‌کنید، آیا می‌توان پروژه‌ی Renoir را تمام‌شده دانست؟

لیزا سو: این پروژه به‌خوبی دنبال می‌شود و مشکلی از لحاظ توسعه ندارد. درواقع ما هیچ صحبت خاصی هم در رویداد حاضر پیرامون Renoir نداشتیم.

جان تیلور از AMD: هیچ صحبت و اظهارنظری درباره‌ی Renoir وجود نداشت. این سؤال ورود به حوزه‌ای خارج از بحث است. درباره‌ی Renoir تنها بدانید که آن را پردازنده‌ی آتی موبایل رایزن می‌نامیم.

- به نظر می‌رسد اینتل در توسعه‌ی محصول برای مشتریان دسکتاپ با چالش‌های جدی روبه‌رو باشد. به‌همین‌دلیل آن‌ها تمرکز زیادی روی فناوری‌های Optane و تاندربولت ۳ گذاشته‌اند و احتمالا فناوری‌های مذکور را به پردازنده‌های مرکزی اضافه کنند. آیا AMD در این بخش چالشی حس می‌کند؟

لیزا سو: اول از همه بگویم که ما معماری‌های متعددی در حوزه‌ی دسکتاپ داریم. تمرکز زیادی روی افزایش قدرت پردازنده‌ها در همه‌ی حوزه‌ها اعم از سرور، دسکتاپ و لپ‌تاپ داشته‌ایم. به اعتقاد من استانداردهای باز اهمیت بالایی دارند و می‌دانید که همکاری و تعامل مناسب و زنده‌ای با دیگر تولیدکننده‌ها داریم. درنتیجه تصور نمی‌کنم که نقطه ضعفی در این زمینه وجود داشته باشد و شاید حتی بتوان آن را فرصت نامید.

ما همیشه تلاش کرده‌ایم تا کل اکوسیستم را درکنار یکدیگر جمع کنیم. با نگاهی به تعداد شرکت‌های پشتیبان استاندارد PCIe 4.0 متوجه تلاش برای هماهنگی بیشتر می‌شوید. شرکت‌های بسیاری امروز تلاش می‌کنند تا با بهبود فناوری‌ها هماهنگی بیشتری با اکوسیستم داشته باشند که همگی نشان از یکپارچگی کنونی و بلندپروازی‌های آتی آن خواهد بود.

مادربورد

PCIe 4.0 و مادربردها

- در معرفی PCIe 4.0 تأخیرهای متعددی مشاهده کردیم و اکنون نیز PCIe 5.0 در برنامه‌های توسعه‌ای قرار دارد. آیا شما عرضه‌ی سریع‌تری برای PCIe 5.0 در نظر دارید که موجب کاهش عمر PCIe 4.0 خواهد شد؟

لیزا سو: احتمالا باید منتظر رخدادهای آتی باشیم. همیشه تصور می‌شود که کارها با سرعت پیش می‌روند و همیشه هم زمان بیشتری از انتظارات ما طول خواهند کشید.

- در گزارش‌ها خواندیم که برخی مادربردها و خصوصا نسخه‌های قدیمی (سری A) از نسل سوم پردازنده‌های رایزن پشتیبانی نمی‌کنند. آیا این ادعاها را تأیید می‌کنید؟

دیوید مک‌آفی: ما به‌روزرسانی‌ها مهم بایوس را به شرکای تجاری خود در اکوسیستم مادربرد ارائه خواهیم کرد تا در محصولات متنوع خود اضافه کنند. البته تصور نمی‌کنم که همه‌ی مادربردها از خانواده‌ی Ryzen 3000 پشتیبانی کنند. به‌هرحال تصمیم ارائه‌ی به‌روزرسانی و پشتیبانی از پردازنده‌های جدید به تولیدکننده‌ها وابسته خواهد بود.

مادربردهای متعددی با به‌روزرسانی بایوس پشتیبانی از PCIe 4.0 را دریافت می‌کنند

رابرت هالوک: داستان مهم‌تر این بخش در سوکت AM4 رخ می‌دهد. هیچ شرکتی در تاریخ تاکنون سوکت قابل به‌روزرسانی همچون AM4 عرضه نکرده است. خصوصا در دوران کنونی که همه‌ی رقبای ما به‌صورت سالانه پشتیبانی از سوکت‌های متعدد را محدود می‌کنند. اکنون شما سه نسل متوالی از محصولات دارید که همگی با یک سوکت پشتبانی می‌شوند. سوکتی که سال‌ها پیش با پردازنده‌های چهار هسته‌ای شروع شد و امروز با پردازنده‌های بیش از ‍۱۲ هسته کار می‌کند. چنین دستاوردهایی قطعا بزرگ‌تر و مهم‌تر از عدم پشتیبانی چند مادربرد خاص از پردازنده‌های جدید خواهند بود.

- برای تأیید پشتیبانی از PCIe 4.0 کدام سازمان مسئولیت را بر عهده می‌گیرد؟ آیا شرکای شما در صنعت مادربرد ازطریق PCI-SIG تأیید می‌شوند یا AMD فرایند تأیید اعتبار را انجام می‌دهد؟

دیوید مک‌آفی: وقتی شرکت‌ها ادعا می‌کنند که مادربردهای هماهنگ با PCIe 4.0 عرضه کرده‌اند، تأیید اعتبار توسط PCI-SIG انجام می‌شود و AMD دخالتی نمی‌کند. برای تأیید اعتبار بهتر می‌توانیم تا زمان عرضه‌ی پلتفرم جدید ما به‌نام X570 صبر کنیم؛ پلتفرمی که مجهز به PCIe 4.0 خواهد بود و مجوزهای لازم برای تأیید هماهنگی با آن را هم در اختیار دارد.

hp spectre 360

درباره‌ی سایر مادربردهای خارج از پلتفرم X570، هماهنگی آن‌ها با PCIe 4.0 به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. به‌عنوان مثال نحوه‌ی طراحی‌ مادربردهای قدیمی و ظرفیت‌های آن‌ها در سطح پلتفرمی اهمیت زیادی خواهد داشت. به‌هرحال پیش‌بینی نمی‌شود که مادربردهای بسیار قدیمی از PCIe 4.0 پشتیبانی کنند.

صنعت موبایل و فرم فاکتورهای موبایل

- AMD چه برنامه‌ای برای هماهنگی بیشتر با فرم فاکتورهای درحال تغییر کامپیوترهای شخصی دارد؟ چنین روندهایی در سال گذشته بخش اعظمی از کامپیوتکس را به خود اختصاص دادند. اکنون هم انواع جدیدی از کامپیوترهای شخصی دیده می‌شوند و AMD حرکت آن‌چنان روشنی درباره‌ی آن‌ها نداشت. آیا به این مسائل فکر می‌کنید؟

لیزا سو: ما همکاری‌های متعددی با تولیدکننده‌ها داشته‌ایم. قطعا به‌زودی شاهد انواع متنوعی از کامپیوترهای شخصی خواهید بود که با نسل دوم رایزن موبایل تولید خواهند شد. قطعا در آینده به‌مرور نمونه‌های بیشتری خواهید دید. به نظر من وجود PC و فرم فاکتور درکنار یکدیگر در بازار نشان می‌دهد که نوآوری اهمیت زیادی دارد. ما قطعا با شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و دیگر انواع OEM همکاری نزدیک خواهیم داشت.

- چه نظری درباره‌ی کامپیوترهای شخصی 5G یا کامپیوترهای تاشونده دارید؟ آیا کاربردی برای این نوع از کامپیوتر متصور هستید؟

لیزا سو‌: کامپیوترهای شخصی 5G قطعا به بازار راه خواهند یافت؛ اما فناوری 5G هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و زیرساخت آن هنوز در بخش مصرف‌کننده قابل قبول نیست.

- اینتل علاقه‌ی زیادی به پروژه‌هایی همچون اولترابوک‌ها و پروژه‌ی آتنا دارد؛ پروژه‌هایی که با هدف گردآوری اکوسیستم برای طراحی‌های بهتر اجرا می‌شوند. شاید هم هدف آن‌ها پیاده‌سازی حداکثری سخت‌افزارهای خود در یک فرم ثابت باشد. دراین‌میان AMD تنها به تأیید فرم فاکتورها با یک لوگو بسنده می‌کند و سایر کار را به شرکت‌های OEM می‌سپارد.

zen 2

لیزا سو: تا امروز پیشرفت خوبی مشاهده کردیم و فرم فاکتورها از نسل اول به نسل دوم رایزن موبایل و فراتر از آن پیشرفت کرده‌اند. برای مدت‌های طولانی شرکت‌ها از پردازنده‌های AMD در فرم فاکتورهای برتر استفاده نمی‌کردند. ما اخیرا همکاری نزدیکی با انواع شرکت‌های تولیدکننده انجام داده‌ایم و به‌همین دلیل در جدیدترین محصولات غولی همچون مایکروسافت، همکاری نزدیک با ما را به‌خوبی مشاهده می‌کنید. ما تمرکز زیادی روی تجربه‌ی سمت کاربر داشتیم که دستاوردهای مهمی هم خواهد داشت. به‌هرحال در ماه‌های آینده که انواع جدید فرم فاکتور با پردازنده‌های AMD وارد بازار شوند، همه شگفت‌زده خواهند شد.

- نظر شما درباره‌ی استخدام روزنامه‌نگاران رسانه‌های فناوری توسط رقبا چیست؟ آیا چنین رویکردی درنهایت منجر به کاهش اخبار و بحث‌ها پیرامون AMD می‌شود؟

لیزا سو: من فکر می‌کنم که شما اصحاب رسانه بسیار درباره‌ی ما صحبت می‌کنید و من نگرانی خاصی از این موضوع ندارم. من به تیمی که در AMD داریم، افتخار می‌کنم. اگر به تیم مهندسی ما نگاه کنید، در همه‌ی بخش‌ها اعم از CPU و GPU تیم‌های حرفه‌ای داریم که قطعا با هدف پیشرفت در حوزه‌های خود به‌سختی تلاش می‌کنند. به‌هرحال من از فعالیت‌های ژورنالیستی فناوری هم حمایت می‌کنم و آن‌ها را باارزش می‌دانم. قطعا شرکت ما هم توجه رسانه‌ای بالایی به خود جذب می‌کند و از این لحاظ نگرانی خاصی ندارم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات