زوم‌کست: بررسی دنیای پردازنده‌های کامپیوتر و عملکرد شرکت‌های AMD، اینتل، انویدیا و کوالکام

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
بی‌شک در یکی از جذاب‌ترین بازه‌های زمانی دنیای سخت‌افزار‌های کامپیوتری قرار داریم که در این قسمت از زوم‌کست، به گفت‌و‌گو در این خصوص و عملکرد هر یک از شرکت‌های فعال در این حوزه می‌پردازیم.
تبلیغات

سال ۲۰۱۷ و پس از ورود قدرتمند پردازنده‌های AMD با معماری Zen، دنیای پردازنده‌ و کامپیوترهای شخصی تغییرات زیادی را تجربه کرد؛ جایی که سال‌ها و به‌دلیل نبود رقیبی درخور، سکون زیادی را تجربه کرده بود و اینتل نیز به توسعه‌ و عرضه‌ی محصولاتی جدید تمایلی نداشت. اما پس از ورود پردازنده‌های دسکتاپ، سرور، ورک‌استیشن و موبایل AMD با معماری Zen و توان پردازشی بالا درکنار قیمتی رقابتی، شاهد جهشی بزرگ‌ در این بخش از فناوری هستیم؛ تا جایی که تنها پس از سه سال از ورود رایزن‌ها، اکنون پردازنده‌های ۱۲ هسته‌ای با قیمتی مناسب در دسترس کاربران خانگی قرار گرفته است.

رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ را می‌توان نقطه‌ی عطفی در دنیای سخت‌افزار‌های کامپیوتری دانست. AMD پس از سه سال، نسل دوم معماری Zen را با وعده‌ی توان پردازشی بیشتر در امور تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، تجاری کرده است و پردازنده‌های رایزن و اپیک مجهز به آن را به‌زودی به بازار عرضه می‌کند. این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای اینتل باشد که پس از مواجهه با مشکلات فراوان در مهاجرت به لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، درنهایت در کامپیوتکس ۲۰۱۹ اولین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود را به‌صورت رسمی معرفی کرد.

در طرف دیگر جنگ دنیای پردازنده‌های کامپیوتری، انویدیا و AMD قرار دارند؛ جایی که البته با محصولات متنوع و توانمند انویدیا، رقابت و بازگشت به‌دوران اوج برای AMD‌ کمی دشوارتر خواهد بود. بااین‌حال چندی پیش AMD با رونمایی از معماری جدید Navi خبر از عرضه‌ی چند محصول توانمند در آینده‌ی نزدیک داده است که همانند معماری Zen در پردازنده‌ها، توانایی بالایی در ایجاد تغییر و تحول در بازار را دارند. انویدیا نیز به‌زودی پردازنده‌های گرافیکی جدیدی را با معماری تورینگ رونمایی خواهد کرد که از آن‌ها با عنوان «Super» یاد می‌کند.

پس از کامپیوتکس ۲۰۱۹ و پیش از برگزاری کنفرانس‌های معرفی محصولات کامپیوتری مخصوص بازی در رویداد E3، زمانی مناسب دیدیم تا به‌ گفت‌و‌گو در خصوص شرکت‌های نام‌دار تولید‌کننده‌ی پردازنده‌های کامپیوتری، وضعیت فعلی و پیش‌بینی آینده‌ی این بازار بپردازیم. در ادامه شما را به تماشای زوم‌کست بررسی دنیای پردازنده‌ها و شرکت‌های فعال این حوزه، دعوت می‌کنیم.

دانلود از آپارات | تماشا در یوتیوب

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات