بررسی اکسپریا XZ2 کامپکت سونی

چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 28 دقیقه
در سال ۲۰۱۸، یافتن پرچم‌داری با ابعاد کوچک در دنیای اندروید ماموریتی غیرممکن به‌نظر می‌رسد؛ اما سونی با اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت به‌دنبال پُر کردن این خلاء است.
تبلیغات

اگر به لیست محصولات سونی طی چند سال اخیر نگاهی کوتاه داشته باشیم، با انبوهی از گوشی‌های هوشمند بالارده، میان‌رده و پایین‌رده با ظاهری مشابه مواجه خواهیم شد که زبان طراحی آن‌ها در گذر زمان تفاوت چندانی به خود ندیده است. این موضوع در خصوص پرچم‌داران سونی بیش از پیش به چشم می‌خورد؛ ژاپنی‌ها طی سال‌‌‌های گذشته، بدون توجه به ترند‌های حاکم بر بازار، در هر نیم‌سال پرچم‌دار جدیدی را با تفاوت‌هایی جزئی نسبت به نیم‌سال پیشین روانه‌ی بازار کرده‌اند و بدین ترتیب با پافشاری بیش از حد روی اصول خود باعث تزلزل جایگاه سونی و در نهایت پیوستن این شرکت دوست‌داشتنی به گروه «سایرین» در آمارهای مربوط به فروش گوشی‌های هوشمند شده‌اند. اتخاذ تصمیمات غلط آثار جبران‌ناپذیری را بر واحد موبایل سونی به‌جای گذاشته و این شرکت را بر آن داشته است تا با محدودسازی خط تولید اکسپریا و تمرکز روی چند محصول خاص، بار دیگر این واحد را به حالت پایدار بازگردانند.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

۲۰۱۸ نقطه‌ی آغازی بر دگردیسی پرچم‌داران سونی محسوب می‌شود؛ ژاپنی‌ها پس از مدتی طولانی، در جریان رویداد MWC 2018 با رونمایی از اکسپریا ایکس‌ زد 2 و اکسپریا ایکس‌ زد 2 کامپکت، نخستین گام‌ها در جهت پذیرش روند حاکم بر دنیای گوشی‌های هوشمند را برداشتند و بعد از مدتی با اکسپریا ایکس‌زد ۲ پریمیوم، مرحله‌ی ابتدایی از تحول خط تولید اکسپریا را تکمیل کردند. اکسپریا ایکس‌زد ۲ اولین گوشی هوشمند سونی با نمایشگر کشیده به حساب می‌آید که آن را حاشیه‌هایی نسبتا باریک احاطه کرده‌ است، پرچم‌دار جدید سونی مانند تمام محصولات پریمیوم کنونی در کالبدی از جنس شیشه و فلز جای دارد و دیگر خبری از زبان طراحی چند تکه‌‌ای Loop Surface گوشی‌های هوشمند پیشین سونی در آن مشاهده نمی‌شود. ژاپنی‌ها طبق روال گذشته‌ی خود، هم‌زمان با ایکس‌زد ۲، نسخه‌ی کوچک‌تری از آن را نیز با سخت‌افزاری مشابه روانه‌ی بازار کرده‌اند. آیا Xperia XZ2 Compact می‌تواند پاسخی درخور به نیاز کاربران برای پرچم‌داری اندرویدی با ابعاد کوچک باشد؟ با بررسی اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت همراه زومیت باشید.

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت توسط دفتر سونی در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفته است.

مقایسه 2 محصول
اکسپریا XZ1 کامپکت سونی-0اکسپریا XZ1 کامپکت سونیسونی اکسپریا XZ2 کامپکت / Sony Xperia XZ2 Compactاکسپریا XZ2 کامپکت سونی
تاریخ معرفیآگوست 2017فوریه 2018
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهاکتبر 2017آوریل 2018
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.0 (اوریو)اندروید 8.0 (اوریو)
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به اندروید 9.0قابل ارتقاء به اندروید 10
حدود قیمت در زمان عرضه-حدود 600 یورو
ابعاد129 در 64 در 9.3 میلی‌متر135 در 65 در 12.1 میلی‌متر
وزن140 گرم168 گرم
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 5
رنگمشکی سفیدنقره‌ای آبی صورتیمشکی سفید سبز صورتی
ابعاد نمایشگر4.6 اینچ5.0 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDIPS LCD
رزولوشن720 در 1280 پیکسل1080 در 1920 پیکسل
تراکم پیکسلی~319 پیکسل در اینچ~441 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر16:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه~70.7 درصد~78.5 درصد
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر Triluminos موتور تصویر X-Realityنمایشگر Triluminos موتور تصویر X-Reality
استانداردهای HDR-HDR BT 2020
مدل تراشهQualcomm MSM8998 Snapdragon 835Qualcomm MSM8998 Snapdragon 845
فرآیند ساخت تراشه10 نانومتر10 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.35 گیگاهرتز Kryo و 4 هسته 1.9 گیگاهرتز Kryo4 هسته 2.7 گیگاهرتز Kryo 385 Gold و 4 هسته 1.7 گیگاهرتز Kryo 385 Silver
پردازنده گرافیکیAdreno 540Adreno 630
ترکیب حافظه داخلی و رم32 گیگابایت / 4 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم
رم4 گیگابایت رم4 گیگابایت رم
حافظه داخلی32 گیگابایت64 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDmicroSD (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده256 گیگابایت400 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد19 مگاپیکسل19 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد25 میلی‌متری f/2.0 فوکوس خودکار پیش‌بین با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.3 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار پیش‌بین با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps 720p@960fps4K@30fps 1080p@30/60fps 1080p@960fps
دوربین سلفی اصلی8 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی18 میلی‌متری 1/4 اینچ سایز سنسور f/2.41/5 اینچ سایز سنسور f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی-1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی-1080p
ظرفیت باتری2700 میلی‌آمپر ساعت2870 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونی
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 3.1
پشتیبانی از OTG
ندارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتیصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز میکروفن اختصاصی برای کاهش نویزصدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز میکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت فشارسنج هوا قطب‌نما حسگر طیف رنگحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت فشارسنج هوا قطب‌نما حسگر طیف رنگ
نوع حسگر اثر انگشتکنار گوشیپشت گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-FiDLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.0
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX HD از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX HD از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS

طراحی

مهم‌ترین نکته‌ای که در نگاه نخست به اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت می‌توان بدان پی برد، تلاش سونی برای فاصله‌گرفتن از طراحی گونیایی و حاشیه‌های ضخیم است. سونی سال گذشته در رویداد معرفی اکسپریا ایکس‌زد وان از اطمینان خود به نسبت تصویر ۱۶:۹ و مزایای آن در دنیای گوشی‌های هوشمند سخن می‌گفت؛ اما به‌نظر می‌رسد که دیگر به این باور اعتقادی ندارد، چرا که پرچم‌داران ژاپنی‌ها در سال ۲۰۱۸ از نمایشگرهایی کشیده با نسبت تصویر ۱۸:۹ و زبان طراحی نوظهور Ambient Flow بهره می‌برند. در زبان طراحی جدید سونی، لبه‌های تیز و سطوح تخت از گوشی‌های هوشمند ژاپنی‌ها رخت بربسته و جای خود را به گوشه‌های گرد و سطوح منحنی‌شکل داده‌اند.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

با وجود پیش‌گرفتن زبان طراحی جدید و پذیرش خواسته‌ی کاربران برای عرضه‌ی پرچم‌دارانی مدرن با نمایشگرهای تمام‌صفحه و بدون حاشیه، سونی باز هم در این زمینه گام‌های خود را بی‌پروا برنمی‌دارد؛ به‌طوری که در محصولات جدید ژاپنی‌ها از طرح‌های غیرمنسجم به‌کاررفته در پرچم‌داران اندرویدی کنونی، مانند ترکیب بریدگی نمایشگر با حاشیه‌ی لبه‌ی پایین، خبری نیست. نمایشگر اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت، ۷۳.۵ درصد (در برابر ۷۰.۷ درصد نسل پیش) از پنل جلوی گوشی را به‌خود اختصاص داده و از هر چهار سو به حاشیه‌های باریکی محدود شده است. خاطرنشان می‌کنیم که حاشیه‌های اطراف نمایشگر اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت هنوز هم به‌باریکی محصولاتی نظیر گلکسی اس ۹ یا وان‌پلاس ۵‌تی نیست.

Ambient Flow؛ تلاش سونی در جهت دگردیسی

سونی با اکسپریا ایکس‌زد ۲ بار دیگر ترکیب شیشه و فلز را به طراحی گوشی‌های هوشمند خود بازگرداند؛ اما نسخه‌ی کامپکت این گوشی داخل کالبدی از جنس پلاستیک مات قرار دارد که فریمی فلزی با پوشش مات و هم‌رنگ با بدنه نیز آن را احاطه کرده و ساختار بسیار مستحکمی را به اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت بخشیده است؛ به‌طوری که مؤسسه‌ی IEC، طراحی این محصول را لایق گواهی مقاومت در آب و گردوغبار IP68 می‌داند. فریم فلزی اطراف اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت با سطح گرد خود از نمای جلو به پوشش 2.5D گوریلا گلس ۵ و از نمای عقب به پنل پشتی انحنا‌دار گوشی ختم شده و به‌خوبی با آن‌ها پیوند خورده است. سطح انحنادار پنل پشتی و لبه‌های گرد ایکس‌زد ۲ کامپکت به ارگونومی گوشی کمک بسیاری می‌کنند و لذت در دست گرفتن این گوشی را دوچندان می‌سازند؛ با این حال، خمیدگی پشت گوشی باعث می‌شود تا استفاده از آن روی سطوح تخت دشوار باشد.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت با ابعاد ۱۲.۱ × ۶۵ × ۱۳۵ میلی‌متری خود، به‌میزان قابل توجهی بلندتر و ضخیم‌تر از اکسپریا ایکس‌زد وان کامپکت محسوب می‌شود؛ اما کماکان به‌راحتی می‌توان با یک دست از گوشی استفاده کرد و به همه‌ی بخش‌های نمایشگر آن دسترسی داشت. بی‌شک وزن بسیار بالا به نسبت ابعاد کوچک بدنه، یکی از نقاط ضعف اصلی ایکس‌زد ۲ کامپکت به شمار می‌رود، پرچم‌دار جمع‌وجور ژاپنی‌ها نسبت به نسل قبل ۲۸ گرم سنگین‌تر شده است و اکنون وزن آن به ۱۶۸ گرم می‌رسد؛ بدین ترتیب احتمالا استفاده از گوشی به‌صورت مداوم برای برخی از کاربران دشوار باشد. برای مقایسه بد نیست اشاره کنیم که گلکسی اس ۹ با نمایشگری به مراتب بزرگ‌تر (۵.۸ اینچ در برابر ۵.۰ اینچ)، ۵ گرم از XZ2 Compact سبک‌تر است.

در پنل پشتی ایکس‌زد ۲ کامپکت، ماژول‌های مربوط به دوربین، شامل سنسور ۱۹ مگاپیکسلی، سنسور RGBC IR، سنسور فوکوس خودکاری لیزری و فلش ال‌ایی‌دی نیمه‌ی بالایی را به اشغال خود در آورده‌اند و حسگر اثر انگشت نیز از لبه‌ی سمت چپ به پنل پشتی دستگاه تغییر مکان داده است؛ این ماژول کمی پایین‌تر از  حد معمول و نزدیک به میانه‌ی گوشی قرار دارد، بنابراین برای استفاده از آن، کاربر ناچار به جابه‌جا کردن انگشت خود خواهد بود و این موضوع ممکن است برای افرادی با دستان بزرگ، آزاردهنده باشد.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact
اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact
اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact
اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

لبه‌ی سمت راست محصول از کلید‌های فلزی کنترل حجم صدا، پاور و شاتر دوربین میزبانی می‌کند. کلیدهای کنترل حجم صدا در محل مناسبی قرار دارند؛ اما کلید پاور درست در میانه‌ی دستگاه قرار دارد و همین موضوع دسترسی به آن را دشوار می‌کند. درگاه سیم‌کارت با سینی یکپارچه‌‌ی خود در لبه‌ی سمت چپ قرار دارد و از آن می‌توان برای ترکیب دو سیم‌کارت یا یک سیم‌کارت و کارت حافظه استفاده کرد، متاسفانه هنوز هم با خارج کردن سینی سیم‌کارت، دستگاه ری‌استارت می‌شود. سونی جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را به‌بهانه‌ی خلق ظاهری متقارن از اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت حذف کرده است و در لبه‌ی پایین این دستگاه هم‌اکنون تنها پورت USB-C به چشم می‌خورد.

احتمالا طراحی اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت شما را به وجد نخواهد آورد؛ اما بی‌شک زبان طراحی Ambient Flow، این محصول را از فُرم تکراری محصولات گذشته‌ی سونی رها می‌کند و آن را به دنیای گوشی‌های هوشمند مدرن وارد می‌کند. طراحی ایکس‌زد ۲ کامپکت بی‌نقص نیست و می‌توان وزن بالا را یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های آن به حساب آورد. اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت در چهار رنگ مشکی، سفید، سبز و صورتی وارد بازارهای جهانی شده است.

نمایشگر

افزایش ۰.۴ اینچی قطر نمایشگر، تغییر رزولوشن از اچ‌دی به فول اچ‌دی پلاس و نسبت تصویر ۱۸:۹، محسوس‌ترین تغییرات صفحه‌نمایش ایکس‌زد ۲ کامپکت نسبت به نسل پیشین این گوشی هوشمند محسوب می‌شود. سونی کماکان اعتقادی به استفاده از پنل‌های OLED ندارد و پرچم‌داران جدید این شرکت نیز از پنل IPS LCD به همراه فناوری‌های Triluminos و X-Reality Engine بهره می‌برند؛ البته برخلاف ایکس‌زد وان کامپکت، محصول جدیدی ژاپنی‌ها از محتوای HDR پشتیبانی می‌کند، رنگ‌های ۱۰ بیتی را نمایش می‌دهد و با استاندارد HDR BT.2020 نیز سازگاری دارد. رزولوشن ۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسلی پنل ایکس‌زد ۲ کامپکت، تراکم ۴۸۳ پیکسل‌براینچ را برای آن به‌ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود تا متون و تصاویر با جزئیات بالایی به نمایش درآیند. همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم، XZ2 Compact به‌لطف استفاده از نمایشگری کشیده، کم‌حاشیه‌تر از گذشته است و نسبت نمایشگر به بدنه‌‌ی آن، افزایشی ۲.۸ درصدی (از ۷۰.۷ به ۷۳.۵ درصد) را تجربه می‌کند.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

در منوی تنظیمات نمایشگر، کاربر می‌تواند یکی از پروفایل‌های رنگی Professional، Standard یا Super-Vivid را بسته به نیاز خود و به دلخواه انتخاب کند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بالاترین دقت رنگ در حالت استاندارد و به فضای رنگی sRGB تعلق دارد، نمایشگر ایکس‌زد ۲ پریمیوم در حالت استاندارد، خطای رنگی ۴.۳ را تولید می‌کند و ۹۹.۹ درصد از فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد؛ اما در کمال تعجب، حالت Professional در هر سه فضای رنگی sRGB ،Adobe RGB و DCI-P3 خطای رنگی بیشتری را نسبت به حالت استاندارد تولید می‌کند.

نمایشگر کم‌حاشیه و روشن با دقت رنگ متوسط

از آنجایی که بسیاری از کاربران به‌ رنگ‌های اشباع و زنده علاقه‌مند هستند، نمایشگر ایکس‌زد ۲ کامپکت در حالت‌های حرفه‌ای و استاندارد، چندان در جلب توجه آن‌ها موفق عمل نخواهد کرد، برای این دسته از کاربران، حالت Super-Vivid با خطای رنگی ۹.۴ و پوشش ۱۰۰ درصدی فضای رنگی sRGB، گزینه‌ی مطلوب‌تری خواهد بود. در حالت کلی ما دقت رنگ نمایشگر پرچم‌دار کوچک‌قامت سونی را در ردیف پرچم‌داران دیگر نمی‌دانیم، این پنل رنگ سفید را نیز در هر سه پروفایل رنگی متمایل به آبی نمایش می‌دهد؛ البته سونی گزینه‌ی White Balance را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد که با اِعمال تغییراتی در آن، می‌توان تا حدودی این نقص را برطرف کرد.

روشنایی و دقت رنگ نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

Avg. Color Error

(Std. Mode / Most Accurate)

Xperia XZ2 Compact

5

2.15

600

2.13

600

280.5

4.3

4.3 (Standard Mode)

Google Pixel 2 XL

5

0

597

0

597

2.8

2.2 (Natural)

Huawei P20 Pro

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

+Galaxy S9

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (

AMOLED photo

)

Galaxy S9

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

Oneplus 5T

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

Galaxy A8+ 2018

2.53

0

568

0

795

-

Galaxy A8 2018

2.60

0

570

0

763

-

Honor 9

2.48

3.87

479

3.87

480

124

-

Mate 10 Pro

2.26

0

605

0

850

3.4

-

Nokia 8

1.81

1.11

552

1.13

559

497

-

iPhone X

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

Mate 10

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

iPhone 8

2.56

1.84

550

1.95

658

337

-

iPhone 8 plus

2.26

1.64

529

1.87

629

336

-

Xperia XZ1

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

V30

3.71

0

591

0

706

5.3

-

Galaxy Note 8

2.85

0

738

0

1074

2.3

-

در مرحله‌ی بعد، ایکس‌زد ۲ کامپکت را از نظر میزان روشنایی مورد بررسی قرار دادیم؛ روشنایی حداکثری نمایشگر در بهترین حالت با استفاده از الگوی شطرنجی ANSI برابر با ۶۰۰ نیت به دست آمد؛ خاطرنشان می‌کنیم که روشنایی نمایشگر در حالت دستی یا خودکار از میزان ۶۰۰ نیت تجاوز نمی‌کند. متأسفانه حداقل روشنایی پنل XZ2 Compact به ۵ نیت می‌رسد که برای یک پرچم‌دار عدد قابل قبولی محسوب نمی‌شود، ما با این مشکل در ایکس‌زد وان نیز مواجه بودیم و باعث می‌شد تا در محیط‌های تاریک، نور نمایشگر، چشمان کاربر را تحت فشار قرار دهد، استفاده از قابلیت «Night Light» برای فیلتر کردن نور آبی نمایشگر تا حدودی از شدت این مشکل می‌کاهد. براساس ارزیابی‌های ما، کنتراست بیشینه‌ی محلی پرچم‌دار سونی معادل ۲۸۰.۵ است که در سطح محصولات دیگری با پنل‌ LCD نظیر آیفون ۸ نیست.

اسپیکر

با وجود یدک کشیدن عنوان کامپکت و بهره‌بردن از نمایشگری با حاشیه‌های نسبتا باریک، پرچم‌دار کوچک ژاپنی‌ها از اسپیکرهای استریویی بهره می‌برد که در حاشیه‌ی پایین و بالای نمایشگر جای دارند، اسپیکر اول زیر شکاف باریکی در مجاورت فریم فلزی گوشی قرار دارد و نمونه‌ی دوم با اسپیکر مکالمه یکپارچه شده است. به ادعای سونی، بلندی صدای ایکس‌زد ۲ کامپکت نسبت به نسل گذشته، افزایشی ۲۰ درصدی داشته و این موضوع در دنیای واقعی نیز کاملا مشهود است. اسپیکرهای محصول جدید ژاپنی‌ها، صدایی فراگیر، رسا و شفاف تولید می‌کنند و حتی در بلندترین حالت نیز، اعوجاجی در صدای تولیدی آن‌ها به گوش نمی‌رسد. سونی به بهانه‌ی ایجاد ظاهری متقارن، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون را حذف کرده است؛ بنابراین کاربر باید برای استفاده از هدفون شخصی خود از دانگل موجود در جعبه‌ی محصول استفاده کند. متاسفانه ما به‌همراه اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت، دانگل یا هدفونی در اختیار نداشتیم، از این رو موفق به بررسی عملکرد آن در پخش موسیقی با اتصال سیمی نشدیم.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

در منوی تنظیمات صدای ایکس‌زد ۲ کامپکت نام چهار بخش DSEE HX و ClearAudio+ ،Dynamic Normalizer ،Sound Effects به چشم می‌خورد. در بخش نخست، کاربر می‌تواند صدای تولیدی را با استفاده از اکولایزر ۵ خطی شخصی‌سازی کند یا افکت‌هایی مجازی مانند پخش موسیقی در سالن کنسرت و استودیو را به‌وجود آورد. قابلیت دوم، تفاوت حجم صدای بین پخش موسیقی یا ویدیو را کاهش می‌دهد. سونی مدعی است که قابلیت +ClearAudio به‌صورت خودکار با بهینه‌سازی تنظیمات صوتی، تجربه‌ی موسیقایی کاربر را غنی می‌کند و در نهایت قابلیت DSEE HX که مخصوص هدفون‌های سیمی است با بازیابی صداهای فرکانس‌بالا، کیفیت فایل‌های موسیقی فشرده را به صوت Hi-Res نزدیک می‌کند.

صدایی فراگیر و شفاف با اسپیکرهای استریو

 تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵، پلتفرم صوتی Qualcomm Aqstic را در بطن خود دارد، این پلتفرم کُدک‌های صوتی، مبدل دیجیتال به آنالوگ، آمپلی‌فایر و مجموعه‌ای از فناوری‌های صوتی، نظیر aptX HD را دربرمی‌گیرد. نتیجه‌ی وجود چنین ماژولی، تجربه‌ی موسیقایی بسیار لذت‌بخشی است که حتی با هدفون‌های بلوتوث نیز فراهم می‌شود. بلندی صدا، وضوح و میزان اعوجاج صدا در حالت اتصال هدفون بلوتوثی نظیر Level U Pro برای ما بسیار رضایت‌بخش بود.

نرم‌افزار و رابط کاربری

اکسپریا XZ2 کامپکت به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۸.۰ اوریو و رابط کاربری سبک سونی موسوم به Xperia UI روانه‌ی بازار می‌شود. رابط کاربری ایکس‌زد ۲ کامپکت با آنچه از محصولات دیگر سونی نظیر اکسپریا ایکس‌زد وان به یاد داریم، تفاوت فاحشی ندارد. ژاپنی‌ها رابط کاربری گوشی‌های هوشمند خود را مانند آنچه از Samsung Experience یا EMUI سراغ داریم، مملو از قابلیت‌های گوناگون و اغلب بی‌کاربرد نکرده‌اند و صرفا به ایجاد تغییراتی جزئی در ظاهر سیستم‌عامل و اضافه‌کردن چند اپلیکیشن به آن بسنده کرده‌اند.

رابط کاربری اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت

در Xperia UI، به‌صورت پیش‌فرض چندین اپلیکیشن اضافه مانند AVG برای محافظت در برابر ویروس، آمازون پرایم ویدیو و آمازون شاپینگ در کنار اکسپریا لانژ برای نمایش محتوای تبلیغاتی و اکسپریا اسیست، راهنمای هوشمند و متنی سونی دیده می‌شود که البته در جریان راه‌اندازی اولیه‌ی گوشی می‌توان از نصب بخش عمده‌‌ای از این اپلیکیشن‌ها جلوگیری کرد. اپلیکیشن‌های چندرسانه‌ای سونی، شامل پخش‌کننده‌ی موسیقی، ویدیو و آلبوم نیز همانند گذشته در رابط کاربری این شرکت به چشم می‌خورند.

Xperia UI؛ مینیمال، اما تکراری

هوم‌اسکرین رابط کاربری XZ2 Compact نیز تفاوتی با گذشته ندارد و اکنون نیز می‌توان با سوایپ به سمت پایین به بخش اپلیکیشن‌های پرکاربرد، جست‌وجوی اپ یا قسمت پیشنهاد اپلیکیشن دسترسی داشت. بخش اعلانات و قسمت اپ‌سوئیچر در رابط سونی جزو بخش‌هایی است که شباهت بسیاری به نسخه‌ی خالص اندروید دارد؛ اما لیست اپلیکیشن‌ها که از طریق اپ‌دراور در دسترس قرار دارد، برخلاف اندروید خالص، چینیشی افقی دارد و در آن می‌توان اپلیکیشن‌ها را در قالب پوشه‌هایی دسته‌بندی کرد. 

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

یکی از معدود قابلیت‌هایی که سونی با رابط کاربری Xperia UI به نسخه‌ی خالص اضافه کرده، امکان تعویض تم یا پوسته‌ی گوشی‌های هوشمند این شرکت است که از بخش Appearance در منوی تنظیمات می‌توان به آن دسترسی داشت. حالت STAMINA در بخش باتری برای بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز از دیگر قابلیت‌های مهم رابط کاربری سونی است که ویژگی‌های آن را در بخش «باتری» بررسی با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. رابط کاربری اکسپریا یکی از بخش‌هایی از گوشی‌های هوشمند سونی است که ژاپنی‌ها توجه بسیار کمی به آن دارند؛ به‌طوری که در طول چند سال گذشته، به‌سختی می‌توان تغییری فاحش در ظاهر یا کارکرد این رابط نام برد. سونی برای آنکه یارای رقابت با محصوالات زیبا و کارآمد سامسونگ یا هواوی قادر به رقابت باشد، باید تجربه‌ی نرم‌افزاری گوشی‌های هوشمند خود را مورد تجدید نظر قرار دهد.

دوربین

سونی از همان سنسور ۱۹ مگاپیکسلی IMX400 ExmorRS نسل قبل در پرچم‌دار سال ۲۰۱۸ خود استفاده کرده است، این سنسور که از آن با نام موشن‌آی یاد می‌شود، پیش از اکسپریا ایکس‌زد وان در گوشی‌های ایکس‌زد پریمیوم و ایکس‌زد اس نیز به‌کار رفته بود. سنسور IMX400 با ابعاد ۱/۲.۳ اینچی خود از پیکسل‌هایی به بزرگی ۱.۲۲ میکرومتر بهره می‌برد، ضمن اینکه لنز G سونی با دیافراگم f/2.0 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۵ میلی‌متری آن را همراهی می‌کند. ظاهرا سونی اعتقادی به لرزش‌گیر اعتقاد ندارد، چرا که ایکس‌زد ۲ کامپکت با وجود ضخامت ۱۲.۲ میلی‌متری خود برای ثبت تصاویری با جزئیات بالا تنها به لرزش‌گیر الکترونیکی EIS اتکا دارد. دوربین پرچم‌دار جدید ژاپنی‌ها از فناوری فوکوس خودکار تشخیص‌ فاز پیش‌بین و لیزری استفاده می‌کند؛ در حالی که برای ثبت تصاویری بهتر در محیط‌های تاریک، فلش ال‌ای‌دی نیز دوربین را همراهی می‌کند. 

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

رابط کاربری دوربین اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت، تفاوت فاحشی با گذشته ندارد؛ بدین ترتیب که اکنون نیز می‌توان با سوایپ به طرفین بین صفحات مربوط به اپلیکیشن‌های دوربین، فیلمبرداری، عکاسی خودکار (Superior Auto) و عکاسی دستی جابه‌جا شد. سونی حالت عکاسی با افکت بوکه را در قالب اپلیکیشنی مجزا ارائه‌ می‌دهد که از صفحه‌ی اپلیکیشن‌های دوربین، در کنار موارد دیگری همچون افکت واقعیت افزوده، پاناروما، گوگل لنز و Creative Effect به آن دسترسی داشت. در حالت دستی کاربر می‌تواند سرعت شاتر (بین ۱/۴۰۰۰ تا یک ثانیه)، فوکوس، میزان اکسپوژر، سطح ایزو (۵۰ تا ۱۲۸۰۰) و وایت بالانس را تغییر داد.

دوربین کارآمد در شب

دوربین ایکس‌زد ۲ پرایم در حالت پیش‌فرض عکس‌ها را با رزولوشن ۱۷ مگاپیکسلی و نسبت تصویر ۱۶:۹ ثبت می‌کند؛ اما می‌توانید به بالاترین سطح رزولوشن ۱۹ مگاپیکسلی و نسبت تصویر ۴:۳ نیز سوئیچ کنید. چنانچه به اعوجاج تصویر حاصل از لنز واید ایکس‌زد ۲ کامپکت، حس ناخوشایندی ندارید، می‌توانید از منوی تنظیمات، Lens Correction را از حالت Image Quality به Correction for Distortion تغییر دهید. قابلیت Predictive Capture نیز به دوربین اجازه می‌دهد تا در صورت تشخیص حرکات سریع سوژه، تصویر را چند لحظه پیش از فشرده‌شدن شاتر توسط کاربر، ثبت کند.

قابلیت سوپر اسلوموشن سونی که حاصل استفاده از یک ماژول رم بین سنسور و لایه‌های مدار کنترل به‌عنوان بافر فوق‌سریع است، در نسل جدید پرچم‌دار‌های سونی نیز وجود دارد؛ اما این بار به‌لطف همکاری‌ کوالکام با ژاپنی‌ها بر سر توسعه‌ی پردازنده‌ی سیگنال تصویر اسپکترا ۲۸۰، می‌توان ویدیو‌های سوپر اسلوموشن ۹۶۰ فریم‌برثانیه‌ای را با رزولوشن فول اچ‌دی نیز ضبط کرد؛ اما در این حالت طول ویدیوی ضبط‌شده به نصف حالت اچ‌دی (۰.۱۸ ثانیه) کاهش پیدا می‌کند.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

Xperia XZ2 Compact نخستین گوشی هوشمند دنیا محسوب می‌شود که توانایی ضبط ویدیوهای 4K HDR را دارد؛ اما باید در نظر داشت که این ویدیوها با نرخ ۲۴ فریم‌برثانیه ضبط می‌شوند؛ در حالی که با غیرفعال ساختن HDR می‌توان به نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه نیز دست یافت؛ متاسفانه با وجود پشتیبانی اسنپدراگون ۸۴۵، ایکس‌زد ۲ کامپکت نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را تنها در حالت فیلم‌برداری فول اچ‌دی در اختیار کاربر می‌گذارد. نکته‌ی دیگر، محدودیت موجود بر سر استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال است؛ پرچم‌دار سونی توانایی استفاده از Intelligent Active SteadyShot در حالت فول اچ‌دی ۶۰ فریم‌برثانیه یا 4K را ندارد و در این شرایط تنها می‌توان از حالت Standard SteadyShot بهره برد.  

ایکس‌ زد 2 کامپکت در طول روز و شرایط نوری مناسب، عکس‌هایی با جزئیات بالا، رنگ‌‌های دقیق و گستره‌ی دینامیکی بسیار وسیع ثبت می‌‌کند؛ اما حتی در شرایط نوری مناسب نیز می‌توان تلاش نرم‌افزار دوربین برای کاهش نویز در عکس‌ها را دید، این موضوع با بزرگ‌‌نمایی در تصاویری با سوژه‌‌ی پیچیده نیز برگ درختان، قابل مشاهده است، نتیجه‌ی این پدیده، سافت‌شدن تصاویر است.

گالری تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت

سونی در زمان رونمایی از پرچم‌داران سری ایکس‌زد ۲ مدعی شد که پردازنده‌ی تصویر موبایل BIONZ این شرکت، تأثیر به‌سزایی بر عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک خواهد گذاشت، این موضوع در عمل نیز به‌خوبی قابل تشخیص است. تصاویر ثبت‌شده در محیط‌های کم‌نور، حتی با وجود نبود لرزش‌گیر اپتیکال، جزئیات مطلوبی دارند و سطح نویز در آن‌ها بهتر از گذشته کنترل می‌شود. شما می‌توانید در دو تصویر زیر نتیجه‌ی حاصل از ثبت عکس در تاریکی با حالت خودکار و دستی (سرعت شاتر یک ثانیه‌ای) را مشاهده کنید:

نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت
نمونه تصاویر ثبت‌شده با اکسپریا ایکس‌ زد ۲ کامپکت

ایکس‌زد ۲ کامپکت توانایی ثبت تصاویری با افکت بوکه را نیز دارد؛ اما از آنجایی که گوشی از یک دوربین بهره می‌برد و برای ایجاد افکت بوکه از ترکیب دو عکس استفاده می‌کند، عملکرد آن چندان قابل اتکا نیست و گاهی ممکن است برای ثبت افکت بوکه، ناچار به ثبت چندباره‌ی عکس باشید. ایکس‌زد ۲ کامپکت برای ثبت تصاویر سلفی از سنسور ۵ مگاپیکسلی و ۱/۵ اینچی استفاده می‌‌کند، این سنسور در پس لنزی با دیافراگم f/2.2 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی‌متری قرار دارد و از لرزش‌گیر الکترونیکی بهره می‌برد؛ اما خبری از فوکوس خودکار در آن نیست. تصاویر سلفی پرچم‌دار جدید سونی، گستره‌ی دینامیکی مطلوبی دارند؛ اما با توجه به رزولوشن پایین دوربین، جزئیات آن‌ها چندان رضایت‌بخش نیست.

بازده و عملکرد

برخلاف تولیدکنندگان دیگر، سونی هیچ‌ مصالحه‌ای در زمینه‌ی توان سخت‌افزاری نسخه‌ی کامپکت پرچم‌داران خود انجام نمی‌دهد. اکسپریا ایکس‌زد ۲ و ایکس‌زد کامپکت جزو نخستین گوشی‌های هوشمند دنیا با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ به شمار می‌روند. هر دو محصول پرچم‌دار سونی از ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4x و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS داخلی (۴۹ گیگابایت در دسترس کاربر) با امکان ارتقاء تا سقف ۴۰۰ گیگابایت از طریق درگاه microSD مشترک با سیم‌کارت دوم بهره می‌برند. شما می‌توانید سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت را در جدول زیر مشاهده کنید که با استفاده از اپلیکیشن AndroBench به‌دست آمده است:

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

۶۹۶.۸۹

۱۹۴.۹۲

۱۵۲.۷۳

۱۶.۸۱

پیکسل ۲ ایکس‌ال

۷۲۹.۳۲

۲۱۲.۹۲

۱۷۶.۷۸

۲۳.۶

هواوی پی ۲۰ پرو

۸۲۳.۹۳

۱۹۳.۸

۱۴۲.۲۱

۱۵۵.۰۹

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳

۲۰۷.۱۷

۱۳۱.۲۷

۲۲.۶۸

گلکسی اس ۹

۸۱۷.۹۴

۲۰۵.۶۷

۱۳۱.۱۲

۲۳.۱۵

وان‌پلاس ۵‌تی

۷۵۰.۲۸

۲۰۵.۴۱

۱۳۶.۶

۱۹.۴۸

آنر ۹

۲۸۱.۷۲

۹۷.۷۱

۲۸.۳۸

۱۳.۸۵

هواوی میت ۱۰ پرو

۸۳۵.۰۶

۲۲۰.۹۶

۱۷۵.۷۴

۱۷۲.۶۲

نوکیا ۸

۶۸۹.۱۷

۲۰۴.۳۳

۱۴۶.۷۲

۱۴.۳۴

هواوی میت ۱۰

۸۲۴.۰۵

۲۰۶.۱۳

۱۷۷.۴۷

۱۵۷.۶۱

اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

۶۷۶.۹۲

۲۰۶.۴۹

۱۵۷.۸۹

۱۴.۸۱

ال‌جی وی ۳۰

۶۸۱.۶۵

۱۵۸.۳۶

۷۱.۷۶

۱۱.۱

اچ‌تی‌سی یو ۱۱

۷۱۶.۴۱

۱۶۲.۴۲

۹۰.۹۵

۶۵.۶۳

گلکسی نوت ۸

۷۹۰.۸۶

۲۰۳.۹۱

۱۲۳.۶۶

۱۴.۲

گلکسی اس ۸ پلاس

۷۷۲.۶۶

۱۷۹.۱۱

۱۲۲.۹۴

۱۴.۸

اسنپدراگون ۸۴۵، جدیدترین تراشه‌ی بالارده‌ی کوالکام برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود که در تاریخ ۷ دسامبر سال گذشته‌ی میلادی معرفی شد، این پردازنده‌ی ۶۴ نانومتری با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری FinFET LPP سامسونگ تولید می‌شود. مانند SoC-‌های اخیر کوالکام، اسنپدراگون ۸۴۵ نیز پردازنده‌ی مرکزی، واحد پردازش گرافیکی، مودم ال‌تی‌ایی و وای‌فای، پردازنده‌ی سیگنال تصویر، پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال، واحد پردازش امن، حافظه‌ی سیستمی و واحد کُدک صوتی Aqstic کوالکام را در بطن خود دارد.

سریع، روان و قابل اتکا

پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۸۴۵ از هشت هسته‌ی پردازشی Kryo 385 کوالکام بهره می‌برد که در قالب دو کلاستر ۴ هسته‌ای فعالیت می‌کنند. هسته‌های کلاستر اول، نسخه‌ی سفارشی‌شده‌ی هسته‌های Cortex-A75 آرم هستند و حداکثر فرکانس آن‌ها روی ۲.۸ گیگاهرتز تنظیم شده است؛ اما کلاستر دوم برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، بر مبنای هسته‌های ضعیف‌تر Cortex-A55 توسعه‌ یافته‌اند و حداکثر فرکانس کاری آن‌ها ۱.۸ گیگاهرتز است. کوالکام با اسنپدراگون ۸۴۵ بهبود ۲۵ درصدی عملکرد CPU را نسبت به نسل قبل پیش‌بینی می‌کند.

کوالکام در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ تمرکز بسیاری روی بهبود تجربه‌ی واقعیت گسترده (ترکیب واقعیت افزوده و واقعیت مجازی) دارد و مدعی است که آدرنو ۶۳۰ در این تراشه تا ۳۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتری از خود به نمایش می‌گذارد، این واحد ۷۳۷ گیگافلاپسی (توانایی انجام ۱۰۹ × ۷۳۷ عملیات ممیز شناور در ثانیه را دارد.) از API-های Open GL ES 3.2، Open CL 2.0، Vulkan و DirectX 12 پشتیبانی می‌کند، توانایی پخش و اِن‌کُد ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه، 10bit HDR و فضای رنگی Rec 2020 یا اِن‌کُد ویدیوهای اسلوموشن HEVC اچ‌دی با نرخ ۴۸۰ فریم‌برثانیه یا فول اچ‌دی با نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه را دارد و با استانداردهای H.264 ،H.265 و VP9 سازگار است. 

مشخصات تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ در برابر رقبا

مشخصات / تراشه

اسنپدراگون ۸۴۵

اسنپدراگون ۸۳۵

اکسینوس ۹۸۱۰

کرین ۹۷۰

سی‌پی‌یو

۴ هسته‌ی Kryo 385 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی پردازشی Kryo 385 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۲.۴۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 280 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی اکسینوس M3 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex A55 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A73 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A53 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز

جی‌پی‌یو

Adreno 630

Adreno 540

۷۱۰ مگاهرتز

Mali G72 MP18

۵۷۲ مگاهرتز

ARM Mali-G72MP12

۷۴۶ مگاهرتز

کنترلر حافظه

LPDDR4x

LPDDR4X

LPDDR4X

۴ کانال LPDDR4

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

eMMC 5.1, UFS 2.1

UFS 2.1, SD 3.0

eMMC 5.1, UFS 2.1

eMMC 5.1, UFS 2.1

مودم

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat16

Up: LTE Cat13

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

Down: LTE Cat18

Up: LTE Cat18

ISP

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

۲۴ مگاپیکسل تکی

۱۷ مگاپیکسل دوگانه

۳۲ مگاپیکسل تکی

۱۶ مگاپیکسل دوگانه

دوربین عقب: ۲۸ مگاپیکسل

دوربین جلو: ۲۸ مگاپیکسل

فرایند تولید

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتری FinFET

۱۰ نانومتری FinFET نسل دوم

۱۰ نانومتر TSMC

آدرنو ۶۳۰ برای نخستین بار در دنیای موبایل از Room-Scale (یک الگوی طراحی برای واقعیت مجازی که به کاربر امکان گام برداشتن در محیط بازی با انعکاس بی‌درنگ حرکت‌های او در محیط VR را می‌دهد) با ۶ درجه‌ی آزادی در کنار موقعیت‌یابی و نقشه‌برداری هم‌زمان، Adreno Foveation برای تغییر جزئیات و رزولوشن نقاط مختلف تصویر و اودومتری بصری پیشرفته (VIO) برای سنجش موقعیت و جهت‌گیری پشتیبانی می‌کند، ضمن اینکه با استاندارد HDR10 و Hybrid Log-Gamma سازگاری دارد. به‌لطف GPU اسنپدراگون ۸۴۵ می‌توان از پورت USB-C گوشی‌های مبتنی بر این تراشه به‌عنوان دیسپلی پورت نیز استفاده کرد.

وظیفه‌ی پردازش سیگنال‌های دیجیتال در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ برعهده‌ی ماژول هگزاگون ۶۸۵ قرار دارد. از قابلیت‌های این واحد می‌توان به موتور پردازش عصبی، پشتیبانی از فریم‌ورک‌های یادگیری ماشینی Caffe، Caffe2 و Tensor Flow، پشتیبانی از نمایش محتوای 4K UHD با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه یا نمایش دو تصویر ۲۴۰۰ × ۲۴۰۰ پیکسل با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه (برای واقعیت مجازی) در کنار اِن‌کُد و دی‌کُد عمق رنگ ۱۰ بیتی اشاره کرد.

پردازنده‌ی سیگنال تصویر اسپکترا ۲۸۰ با معماری جدید ۱۴ بیتی، اکنون از دوربین تکی ۱۶ مگاپیکسلی HFR با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه و لگ شاتر صفر، دوربین دوگانه‌ی ۱۶ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و لگ شاتر صفر یا دوربین تکی ۳۲ مگاپیکسلی با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه و لگ شاتر صفر پشتیبانی می‌کند، به‌لطف این ISP، اسنپدراگون ۸۴۵ می‌تواند به بالغ بر ۷ دوربین متصل شود. به‌ادعای کوالکام، اسپکترا ۲۸۰ نخستین ISP‌ دنیا با پشتیبانی از ثبت ویدیوهای HDR با رزولوشن 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه است، این واحد از کاهش نویز مالتی‌فریم (MFNR) با لرزش‌گیر تصویر شتاب‌دهی‌شده، فوکوس خودکاری هیبریدی با تشخیص فاز دوگانه، ثبت ویدیوهای باکیفیت‌تر به‌لطف الگوریتم MCTF و تشخیص عمق سه‌بعدی تا ۰.۱ میلی‌متر پشتیبانی می‌کند.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

یکی از مهم‌ترین بهبود‌های اسنپدراگون ۸۴۵، افزایش سرعت دانلود به ۱.۲ گیگابیت‌برثانیه و سرعت آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه با مودم ال‌تی‌ایی اسنپدراگون X20 حاصل شده است. ماژول وای‌فای مالتی گیگابیت کوالکام نیز از استاندارد 802.11ac 2x2 با MU-MIMO و پهنای باند ۲.۴، ۵ و ۶۰ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند. اسنپدراگون ۸۴۵ از بلوتوث نسخه‌ی ۵ نیز بهره می‌برد که به‌لطف آن می‌توان دو دستگاه را به‌صورت همزمان از طریق بلوتوث به دستگاه متصل کرد. 

واحد پردازش امن، نام ماژول جدیدی در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ است که داده‌های شخصی و محرمانه‌ی کاربر را در موقعیتی مجزا از محیط سیستم‌عامل نگه‌داری می‌کند و بدین ترتیب امنیت آن‌ها را ارتقاء می‌دهد. فناوری تشخیص اثر انگشت کوالکام نیز بهبود یافته است و اکنون ژست‌های جهتی را شناسایی می‌کند، اثر انگشت را در زیر آب تشخیص می‌دهد و با سنسورهایی برای نمایشگر، شیشه و فلز سازگاری دارد.

تا به اینجای کار، سعی کردیم تا به‌صورت خلاصه، مجموعه‌ای از مهم‌ترین قابلیت‌ها و تغییرات اسنپدراگون ۸۴۵ را نسبت به نسل گذشته‌ی این تراشه، ارائه دهیم؛ اما بهبود‌های به‌وجود آمده، در دنیای واقعی چه تأثیری روی عملکرد گوشی‌های مبتنی بر اسنپدراگون ۸۴۵ خواهند داشت، در ادامه همراه زومیت باشید تا ابتدا مهم‌ترین آزمون‌های نرم‌افزاری را روی اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت اجرا کنیم و سپس تجربه‌ی خود را از کار با این گوشی با شما به اشتراک بگذاریم.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 7/6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Xperia XZ2 Compact

263566

214624

63705

8227

7234

2429

8512

55FPS

60FPS

33FPS

35FPS

60FPS

151FPS

Google Pixel 2 XL

204455

170782

40403

7421

7380

1901

6201

16FPS

33FPS

13FPS

22FPS

55FPS

93FPS

Huawei P20 Pro

200949

181449

31051

7244

7440

1899

6546

38FPS

31FPS

23FPS

23FPS

60FPS

86FPS

+Galaxy S9

243493

219955

37958

5205

5224

3750

8997

24FPS

47FPS

14FPS

28FPS

60FPS

146FPS

Galaxy S9

217146

212328

38108

5089

5247

3704

8860

24FPS

46FPS

15FPS

28FPS

60FPS

142FPS

OnePlus 5T

--

176787

40430

6861

6032

2021

6204

37FPS

41FPS

23FPS

25FPS

60FPS

115FPS

Honor 9

--

145954

28920

6134

5456

1961

6340

20FPS

19FPS

13FPS

11FPS

52FPS

56FPS

Huawei Mate 10 Pro

--

175769

30962

6913

6941

1983

6499

29FPS

30FPS

21FPS

21FPS

60FPS

127FPS

Nokia 8

--

170074

40393

6744

6224

1913

6515

18FPS

39FPS

12FPS

23FPS

56FPS

106FPS

iPhone X

--

203245

63694

--

4222

9371

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

Huawei Mate 10

--

176022

35995

6740

7006

1859

6437

23FPS

37FPS

13FPS

21FPS

60FPS

125FPS

iPhone 8

--

210531

64769

--

4239

9196

106FPS

41FPS

--

120FPS

135FPS

iPhone 8 Plus

--

223699

64084

--

4285

9469

59FPS

48FPS

--

117FPS

140FPS

Xperia XZ1

--

166167

36752

6298

6049

1811

6508

38FPS

37FPS

25FPS

24FPS

59FPS

101FPS

LG V30

--

170756

39506

5714

5705

1909

6330

17FPS

34FPS

12FPS

23FPS

56FPS

99FPS

Galaxy Note 8

--

174364

32586

5121

4858

1992

6673

23FPS

43FPS

13FPS

26FPS

60FPS

123FPS

iPad Pro 10.5

--

227599

54609

-

3928

9325

58FPS

100FPS

-

59FPS

217FPS

همان‌طور که از تست‌ها نیز پیدا است، اسنپدراگون ۸۴۵ چه به‌لحاظ پردازش گرافیکی چه پردازش چند هسته‌ای، با اختلاف فاحشی نسبت به پردازنده‌هایی همچون اکسینوس ۹۸۱۰، کرین ۹۷۰ و اسنپدراگون ۸۳۵ بهتر عمل می‌کند؛ اما بهبود‌های حاصل در پردازش چند هسته‌ای، جزئی به‌نظر می‌رسند. با وجود ارتقاء عملکرد اسنپدراگون ۸۴۵، هنوز هم تراشه‌ی A11 Bionic در اغلب زمینه‌ها، رتبه‌ی نخست را در بین تمام پردازنده‌های موبایل در اختیار دارد. همان‌طور که از محصولی با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ انتظار می‌رود، اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت عملکرد بی‌نقصی را از خود به نمایش می‌گذارد. جابه‌جایی در محیط رابط کاربری، اجرای اپلیکیشن‌ها و نمایش انیمیشن‌ها بدون هیچ لگ یا تأخیری انجام می‌گیرد. پرچم‌دار سونی بازی PUBG Mobile را با بالاترین تنظیمات به‌نرمی اجرا می‌کند و در اجرای بازی‌های سنگین حال حاضر نیز مشکلی نخواهد داشت.

ما برای ارزیابی عملکرد اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت از نظر مالتی تسکینگ، مجموعه‌ای از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را با ترتیب «PUBG Mobile، نسخه‌ی دسکتاپ وب‌سایت زومیت در مرورگر کروم، یوتیوب، کندی کراش ساگا، اسپاتیفای، اپلیکیشن دوربین، گوگل پلی‌استور و پخش ویدیو در اپلیکیشن آلبوم سونی» را روی این گوشی اجرا و پس از بارگذاری کامل، آن‌ها را مینیمایز کردیم، سپس در مسیر بازگشت، تمام اپلیکیشن‌ها و بازی‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را از نو فراخوانی کردیم، در این تست تمام موارد اجراشده روی اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت، به‌صورت کامل در پس‌زمینه باقی مانده بودند.

باتری

گوشی‌های هوشمند سونی در اغلب اوقات، شارژدهی بسیار خوبی دارند؛ این گزاره در خصوص Xperia XZ2 Compact نیز صدق می‌کند. پرچم‌دار جمع‌وجور ژاپنی‌ها با وجود داشتن ضخامتی بالغ بر ۱۲.۱ میلی‌متر، انرژی مورد نیاز خود را از طریق یک باتری ۲۸۷۰ میلی‌آمپرساعتی تأمین می‌کند، شاید تصور کنید که این منبع انرژی نسبتا کوچک برای پرچم‌داری قدرتمند نظیر ایکس‌زد ۲ کامپکت، انتخاب چندان مناسبی نباشد؛ اما سونی با بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری خود در کنار استفاده از نمایشگری با رزولوشن +FHD خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

تمام روز با اکسپریا

برای ارزیابی عملکرد باتری اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت، ابتدا تمام اتصالات بی‌سیم گوشی را قطع کردیم، روشنایی نمایشگر را روی مقدار ۲۰۰ نیت قرار دادیم و سپس ویدیویی با رزولوشن اچ‌دی را به‌صورت مداوم تا لحظه‌ی خاموش‌ شدن گوشی پخش کردیم. در این تست، پرچم‌دار سونی به‌ مدت ۱۰ ساعت و ۴۰ دقیقه دوام آورد که برای محصولی با نمایشگر LCD و باتری ۲۷۸۰ میلی‌آمپرساعتی، عدد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید. تست‌های بعدی، به اجرای سه آزمون Battery Test – Manhattan 3.1 ،Work 2.0 Battery Life‌ به‌ ترتیب از اپلکیشین‌های بنچمارک GFXBench و PCMark در کنار تست باتری GeekBench بازمی‌گردد. شما می‌توانید نتایج حاصل از اجرای این آزمون‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید:

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدیو

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

GeekBench

Score / Duration

Xperia XZ2 Compact

FHD+/"5.0

2870

10:40

160.7min

2442Frame

8:44

4086

7:04

Google Pixel 2 XL

QHD+/"6.0

3520

12:25

231.7min

993.8Frame

7:59

5257

8:53

Huawei P20 Pro

FHD+

/

"6.1

4000

14:10

197.4min

933.7Frame

9:19

3350

5:35

+Galaxy S9

WQHD+/"6.2

3500

14:17

187.6min

860.7Frame

Failed

--

Galaxy S9

WQHD+/"5.8

3000

12:30

154.8min

884.7Frame

6:42

--

OnePlus 5T

FHD+/"6.01

3300

17:13

140.3min

2075Frame

8:34

--

Honor 9

FHD/"5.15

3200

11:06

158.3min

1024Frame

6:37

--

Huawei Mate 10 Pro

FHD+/"6.0

4000

16:40

226.2min

848.2Frame

8:36

--

Nokia 8

QHD/"5.3

3090

10:55

196.8min

1042Frame

8:13

--

iPhone X

1125p/"5.8

2716

14:40

242.2min

1561Frame

--

--

Huawei Mate 10

FHD/"5.9

4000

13:16

TBA

TBA

9:40

--

iPhone 8

750p/"4.7

1821

9:35

122min

3995Frame

--

--

iPhone 8 Plus

1080p/"5.5

2691

13:10

171min

2051Frame

--

--

Xperia XZ1

1080p/"5.2

2700

11:37

180.3min

1610Frame

6:32

--

LG V30

QHD+/"6.0

3300

12:30

237.7min

802.3Frame

8:25

--

Galaxy Note 8

WQHD+/"6.3

3300

13:48

173.1min

833.7Frame

6:41

--

همان‌طور که از نتایج بنچمارک‌ها نیز پیدا است، اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت با وجود بهره بردن از باتری به مراتب کم‌حجم‌تری نسبت به هواوی پی ۲۰ پرو (۲۸۷۰ میلی‌آمپرساعت در برابر ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت)، در آزمون پی‌سی‌مارک امتیازی نزدیک به این گوشی به‌دست می‌آورد و در تست گیک‌بنچ، بسیار بهتر از این گوشی ظاهر می‌شود. آزمون GFXBench‌ نیز نشان از پایداری عملکرد فوق‌العاده‌ی ایکس‌زد ۲ کامپکت در طولانی‌مدت دارد.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

با وجود شارژدهی بسیار خوب باتری، سونی قابلیتی نرم‌افزاری موسوم به Smart Stamina را برای هرچه بهینه‌تر کردن مصرف انرژی در نظر گرفته است. این قابلیت نرم‌افزاری بسته به نوع کاربری شما، عمر باتری را در طول روز پیش‌بینی می‌کند. اگر وضعیت به‌گونه‌ای پیش رود که احتمال اتمام شارژ باتری وجود داشته باشد، به شما هشدار می‌دهد که حالت STAMINA را فعال کنید که این حالت از میزان مصرف انرژی گوشی می‌کاهد.

علاوه‌بر موارد یادشده، فناوری شارژ‌ تطبیقی با تنظیم سطح جریان، سلامت باتری را پایش می‌کند و قابلیت Battery Care برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی باتری، ابتدا آن را تا میزان ۹۰ درصد شارژ می‌کند و سپس پیش از بیدار شدن کاربر از خواب، فرآیند شارژ ۱۰ درصد باقیمانده را به انجام می‌رساند. متاسفانه با وجود پشتیبانی اسنپدراگون ۸۴۵ از فناوری شارژ سریع Quick Charge 4، شارژر همراه ایکس‌زد ۲ کامپکت با نسخه‌ی سوم این فناوری سازگار است و آن را ظرف مدت ۳۰ دقیقه به میزان ۴۱ درصد شارژ می‌کند. بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری سونی، اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده در طولانی‌مدت بدل می‌کند. پرچم‌دار کامپکت ژاپنی‌ها در استفاده‌های سنگین تا یک روز و در استفاده‌های روزمره تا دو روز کاربر را همراهی خواهد کرد. 

جمع‌بندی

در دنیایی با گوشی‌های هوشمند غول‌پیکر، یافتن محصولی با ابعاد کوچک و سخت‌افزار قدرتمند، مأموریتی غیرممکن می‌نماید؛ اما سونی از این موضوع آگاهی دارد و همه‌ساله در کنار پرچم‌دار اصلی خود، نسخه‌ی کامپکتی از آن را نیز با کمترین میزان مصالحه‌ی ممکن روانه‌ی بازار می‌کند. ژاپنی‌ها امسال با پیش‌گرفتن زبان طراحی جدیدی موسوم به Ambient Flow، نخستین گام‌ در مسیر متحول ساختن پرچم‌داران خود را برداشتند تا بدین ترتیب به نارضایتی طرفداران خود از ظاهر قدیمی و طراحی منسوخ محصولات خود پاسخی داده باشند؛ بدین ترتیب بدنه‌ی چند تکه و تخت، لبه‌های تیز و نمایشگر پرحاشیه در نسل‌های پیشین اکسپریا، جای خود را به طراحی ترکیبی و مدرن، نمایشگرهای کشیده و انبوهی از سطوح انحنادار داده‌اند.

اکسپریا ایکس زد 2 کامپکت سونی / Sony Xperia XZ2 Compact

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت به‌لطف ابعاد کوچک و لبه‌های خمیده‌ی خود، ارگونومی بسیار خوبی دارد و به‌خوبی در دست جای می‌گیرد؛ از این رو برای کاربرانی با دستان کوچک می‌تواند گزینه‌ی بسیار ایده‌آلی باشد، اما وزن بالای این محصول در قیاس با پرچم‌داران دیگر، ضعفی اساسی برای آن به حساب می‌آید. بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری سونی در کنار سخت‌افزار قدرتمند XZ2 Compact، تجربه‌ی بی‌نقصی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد، از سوی دیگر، توانایی‌ سونی در زمینه‌ی بهره‌وری انرژی را نیز باید ستایش کرد، اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت با وجود بهره‌بردن از باتری نسبتا کوچک، شارژدهی فوق‌العاده‌ و کم‌نظیری دارد. 

پافشاری سونی بر استفاده‌نکردن از لرزش‌گیر اپتیکال در پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ این شرکت نیز ادامه یافت. دوربین ایکس‌زد ۲ کامپکت چند قابلیت منحصربه‌فرد، مانند فیلم‌برداری 4K HDR و سوپراسلوموشن فول اچ‌دی با نرخ ۹۶۰ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد؛ اما در زمینه‌ی عکاسی در رده‌ی رقبای دیگری همچون هواوی P20 Pro و گلکسی اس 9 پلاس نیست. در شرایطی که اغلب شرکت‌های تولیدکننده به استفاده از پنل‌های OLED روی آورده‌اند، سونی کماکان به استفاده از پنل LCD اعتقاد دارد، اما همان‌طور که از نتیجه‌ی آزمون‌ها نیز پیدا است، نمایشگر ایکس زد 2 کامپکت چه به لحاظ روشنایی چه دقت رنگ‌ در ردیف محصولات دیگر نیست.    

نکات مثبت

  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • اسپیکرهای استریو با صدای فراگیر و شفاف
  • طراحی بهبودیافته

نکات منفی

  • وزن و ضخامت بالا
  • روشنایی حداقل نامناسب
  • نبود ماژول شارژ بی‌سیم
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات