بررسی آنر 10

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 30 دقیقه
آنر ۱۰ به‌عنوان محصولی جدید از برند آنر، در بازه‌ی قیمتی خود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ با بررسی این گوشی همراه باشید.
تبلیغات

برند آنر به‌عنوان یک زیر مجموعه‌ از گروه هواوی از سال ۲۰۱۳ کار خود را به‌عنوان یک مجموعه‌ی نوپا و با تمرکز بر فروش آنلاین آغاز کرد؛ یک سال بعد، شاهد ورود این برند به بازارهای جهانی بودیم. کمپانی مادر آنر در سال‌های اخیر به‌دنبال استقلال بیشتر آن بوده است و حال گوشی‌های آنر همواره میزبان تازه‌های این غول چینی هستند. محصولات آنر عموماً به قیمت مناسب خود شهره هستند و این مسئله حتی در پرچمداران این برند نیز دیده می‌شود؛ به بیان دیگر آنر راه عرضه‌ی گوشی‌های ارزان با مشخصات فنی مناسب را که هواوی آغاز کرده است دنبال می‌کند.

آنر 10 Honor

با گذشت ۵ سال از معرفی برند آنر، این شرکت هنوز به اصول خود پایبند بوده است؛ به‌طوری‌که آنر ۱۰ به‌عنوان پرچم‌دار گوشی‌های آن با قیمت وسوسه‌کننده‌ای راهی بازار شده است. چینی‌‌ها آنر ۱۰ را به تراشه‌ی بالارده‌ی کرین ۹۷۰ مجهز کرده‌اند که باتوجه به زمان عرضه‌ی این گوشی قابل پیش‌بینی‌بود. آنر ۱۰ در بحث طراحی تفاوت زیادی با نسل گذشته کرده است و به خوبی سبک جدید طراحی چینی‌ها در آن مشخص است. پیش از این بارها شاهد تشابه مدل‌های مختلف دو برند هواوی و آنر بوده‌ایم؛ اما برچسب قیمتی و برخی تفاوت‌ها، آنر ۱۰ را به یک گوشی متفاوت از محصولی همچون پی ۲۰ تبدیل کرده است. پیش از آغاز بررسی آنر ۱۰ از شما دعوت می‌کنیم نگاهی به مشخصات فنی این گوشی داشته باشید:

مقایسه 2 محصول
آنر 10-2آنر 10honor 9آنر 9
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 400 یوروحدود 400 یورو
تاریخ معرفیآوریل 2018ژوئن 2017
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضهآوریل 2018جولای 2017
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 8.1 (اوریو)اندروید 7.0 (نوقا)
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری EMUI 8.1 دارای سرویس‌های گوگل-
ابعاد149.6 در 71.2 در 7.7 میلی‌متر147.3 در 70.9 در 7.5 میلی‌متر
وزن153 گرم155 گرم
جنس پشتشیشه-
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5-
جنس فریمفلز - آلومینیوم-
رنگخاکستری مشکی آبی بنفشخاکستری آبی مشکی طلایی سبز
ابعاد نمایشگر5.84 اینچ5.15 اینچ
نوع نمایشگرIPS LCDLTPS IPS LCD
رزولوشن1080 در 2280 پیکسل1080 در 1920 پیکسل
تراکم پیکسلی~432 پیکسل در اینچ~428 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19:916:9
نسبت نمایشگر به بدنه-~70.0 درصد
مدل تراشهHisilicon Kirin 970HiSilicon Kirin 960
فرآیند ساخت تراشه10 نانومتر16 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها4 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A534 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A73 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A53
پردازنده گرافیکیMali-G72 MP12Mali-G71 MP8
ترکیب حافظه داخلی و رم64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم64 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 4 گیگابایت رم4 گیگابایت رم 6 گیگابایت رم
حافظه داخلی64 گیگابایت 128 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت
درگاه کارت حافظه
ندارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظه-microSD (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده-256 گیگابایت
پیکربندی دوربین پشتواید/استانداردواید/استاندارد
دوربین اصلی - واید/استاندارد16 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردf/2.8 فوکوس خودکار با تشخیص فازلنز واید 27 میلی‌متری f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز
سایر دوربین‌ها24 مگاپیکسل سیاه و سفید f/2.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز20 مگاپیکسل سیاه و سفید 27 میلی‌متری لنز واید
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps4K@30fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-
دوربین سلفی اصلی24 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیf/2.0f/2.0
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی1080p-
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی1080p-
ظرفیت باتری3400 میلی‌آمپر ساعت3200 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده22.5 وات-
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
ندارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-CUSB Type-C
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
نوع اسپیکرمونومونو
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
دارد
ویژگی‌‌های صوتی-میکروفن اختصاصی برای کاهش نویز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتجلوی گوشیجلوی گوشی
Wi-FiWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/acWi-Fi 5 (802.11ac) a/b/g/n/ac
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)
بلوتوث4.24.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP پشتیبانی از aptX HD از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / LTEGSM / HSPA / LTE
پشتیبانی از 5G
ندارد
ندارد
سیم‌کارتدو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/BDS

آنر ۱۰ توسط روابط عمومی آنر در ایران برای بررسی در اختیار زومیت قرار گرفت.

طراحی

بازار گوشی موبایل، پیروی از ترند را لازمه‌ی بقاء می‌داند و شرکت‌هایی که از آن‌ها تبعیت نکنند را بی‌رحمانه از گردانه‌ی رقابت خارج می‌کند. نمایشگرهای کشیده در سال ۲۰۱۷ طوفانی در طراحی به پا کردند که در کمتر گوشی جدیدی در سال ۲۰۱۸ شاهد نسبت تصویر ۱۶ به ۹ بودیم. بریدگی بالای نمایشگر و کم کردن حاشیه‌های بالا و پایین آن به‌عنوان ترند جدید بازار به وفور در محصولات امسال به چشم می‌خورد. بسیاری از منتقدان بریدگی صفحه‌نمایش (ناچ) را یک نقص در طراحی می‌دانند اما حقیقت این است که بازار مشکل چندانی با آن ندارد. آنر ۱۰ به مانند پرچمداران سری پی ۲۰ با بریدگی نسبتا کوچکی در بالای نمایشگر روانه‌ی بازار شده است؛ این بریدگی میزبان دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و سنسورهای نور است و چراغ اعلان نیز در بالای بریدگی در حاشیه‌ی نمایشگر قرار گرفته است.

آنر 10 Honor

مدت‌ها از عبور نسبت نمایشگر به بدنه از مرز ۸۰ درصد می‌گذرد و با پیشرفت تکنولوژی نمایشگرها و مواردی مانند حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و راهکارهای نوآورانه برای دوربین سلفی این میزان هر روز در حال افزایش است. نمایشگر آنر ۱۰ نزدیک به ۸۰ درصد (۷۹.۹ درصد) از سطح جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. طراحی جلوی گوشی شباهت زیادی به برادران ناتنی خود یعنی پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو دارد و تفاوت اصلی به حسگر اثر انگشت باز می‌گردد. با وجود استفاده از نمایشگر بزرگ‌ ۵.۸۴ اینچی و باتری بزرگ‌تر، وزن و ابعاد دستگاه تغییر محسوسی نسبت به آنر ۹ نکرده است. چینی‌ها از شیشه‌ی 2.5D در پنل جلویی بهره گرفته‌اند و خبری از شیشه‌ی 3D استفاده شده در پرچمداران جدید سری پی نیست. آنر به‌صورت رسمی نسخه‌ی گوریلا گلس استفاده شده در آنر ۱۰ را اعلام نکرده است.

چینی‌ها از یک حسگر اولتراسونیک به‌جای حسگرهای خازنی رایج در آنر ۱۰ استفاده کرده‌اند. این نوع حسگرها قادر به استفاده در زیر شیشه و  نمایشگرها هستند و حتی در صورت خیس بودن انگشتان نیز اثر انگشت کاربر شناسایی می‌شود؛ در بررسی‌های ما عملکرد حسگر با انگشتان خیس تأیی شد، با این حال در پاره‌ای از مواقع حسگر قادر به شناسایی انگشت ما نبود. حسگر اثر انگشت آنر ۱۰ در زیر بخش شیشه‌ای پایین نمایشگر پنهان شده است و سازنده با نقاط کوچکی منطقه‌ی قرارگیری آن را مشخص کرده است. ایده‌ی استفاده از چنین حسگری با وجود سرعت کمتر آن‌‌ به نمونه‌های خازنی شایسته‌ی بازار، ممکن است برای برخی از کاربران جالب باشد. در مجموع سرعت حسگر استفاده شده در آنر ۱۰ کمی نسبت به نمونه‌های خازنی کمتر است اما این تفاوت به اندازه‌ای نیست که یک نکته‌ی منفی بزرگ برای گوشی محسوب شود.

آنر 10 Honor

آنر در ساخت پشت گوشی از شیشه استفاده کرده است؛ نسخه‌ی آبی رنگ گوشی بررسی ما که آنر آن را «Phantom Blue» می‌نامد همانند بسیاری از گوشی‌های تولید شده با بدنه‌ی شیشه‌ای مستعد جذب اثر انگشت است. پشت آنر ۱۰ از ۱۵ لایه‌ شیشه با پوشش‌هایی در مقیاس نانو ساخته شده است؛ نسخه‌ی فانتوم بلو در نگاه مستقیم آبی به‌نظر می‌رسد اما با نگاه از زوایا رنگ پشت دستگاه به بنفش می‌گراید. انحنای مناسب پشت گوشی و فریم فلزی با پوشش مات باعث شده است تا دستگاه به خوبی در دست جای بگیرد اما همچنان خطر افتادن گوشی از دست کاربر وجود دارد. پیوند شیشه و فریم فلزی گوشی به خوبی صورت گرفته است و همانند گوشی‌های بالارده‌ی برند هواوی، کیفیت ساخت کلی آنر ۱۰ بالا ارزیابی می‌شود.

آنر 10 Honor
آنر 10 Honor
آنر 10 Honor
آنر 10 Honor

حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در سال ۲۰۱۸ با قدرت ادامه دارد اما خبر خوشحال‌کننده حذف نشدن آن در آنر ۱۰ است. علاوه بر دو خط آنتن در لبه‌ی پایینی، اسپیکر اصلی دستگاه و درگاه USB نوع C قرار گرفته نیز در این قسمت قرار گرفته‌اند. کلیدهای تغییر حجم صدا و پاور جای مناسب و استحکام قابل قبولی دارند و فشردن‌ آن‌ها با یک دست نیز در لبه‌ی سمت راست ممکن است. شیار سیم‌کارت نیز در لبه‌ی سمت چپ قرار گرفته است و متأسفانه جایگاهی برای افزایش حافظه در آنر ۱۰ درنظر گرفته نشده است. وجود ماژول مادون قرمز برای کنترل لوازم خانگی و تجهیزات اقدام مثبتی است که آنر آن را در پرچم‌دار خود فراموش نکرده است. متأسفانه آنر ۱۰ در برابر نفوذ آب مقاوم نبوده و هیچ یک از گواهی‌های آن را دریافت نکرده است.

اسپیکر و تجربه‌ صوتی

چینی‌ها برخلاف پرچمداران دیگرشان اسپیکر مونو را برای آنر ۱۰ در نظر گرفته‌اند. این اسپیکر در کنار درگاه USB قرار گرفته است و از نظر شفافیت صدا و کم بودن سطح نویز از بهترین نمونه‌های تک اسپیکر بازار است. خوشبختانه اعوجاع یا دیستورشن کم حتی در حجم صدای بالا نیز حفظ می‌شود و اسپیکر در تولید صداهای بم نیز قابل‌قبول عمل می‌کند. برخلاف اسپیکر که بلندی صدای خوبی دارد ، حجم صدای خروجی توسط هدفون‌های رو و درون گوشی متوسط ارزیابی می‌شود.

آنر 10 Honor

چینی‌ها همانند پی ۲۰ از نسخه‌ی ۴.۲ بلوتوث و فناوری aptX HD برای ارتباط با هدست‌های بلوتوث بهره گرفته است. هواوی تنظیمات صوتی Huawei Histen را نیز بار دیگر به کار گرفته است تا بهترین تجربه‌ی صوتی با هدفون را برای کاربران به ارمغان بیاورد. به‌صورت کلی چهار حالت در این بخش در دسترس است:

  • Auto: در این حالت گوشی به‌صورت خودکار و باتوجه به محتوا بهترین تنظیمات صدا را انتخاب می‌کند.
  • 3D Audio: شبیه‌سازی میدان سه‌بعدی صدا
  • Natural: بازتولید طبیعی صدا
  • Standard: مصرف بهینه‌ی انرژی برای افزایش زمان پخش موسیقی همراه‌با دسترسی به اکولایزر ۱۰ ردیفه
رابط کاربری بخش صدای آنر ۱۰

کیفیت خروجی صدا بسته به هدفون مورد استفاده متغیر است با این حال وجود قابلیت Histen برای شخصی‌سازی کردن پخش موسیقی کاربردی است و امیدواریم شرکت‌های دیگر نیز چنین قابلیت‌هایی را در گوشی‌های خود به کار گیرند. پیش از هر چیز توصیه می‌شود که نوع هدفون خود را برای ارائه‌ی بهترین تجربه انتخاب کنید. ۴ جلوه صدای سه‌بعدی به خوبی حس ارائه‌ی صدای فراگیر را به کاربر القاء می‌کنند و انتخاب حالت Natural صدای شفافی را ارائه می‌دهد.

نمایشگر

استفاده از نمایشگر LCD در گوشی‌های هوشمند هنوز به دلیل قیمت پایین‌تر آن‌ها به قوت خود باقی است با این حال شرکت‌ها در ساخت پرچمداران و گوشی‌های گران‌تر خود عموما به نمایشگرهای OLED روی آورده‌اند؛ آنر ۱۰ طبق انتظار به مانند پی ۲۰ از نمایشگر IPS LCD Full HD بهره می‌برد و خبری از نمایشگر OLED در آن نیست. نمی‌توان به این تصمیم آنر خرده گرفت زیرا هنوز بازار نمایشگرهای OLED برای استفاده در گوشی‌های نه چندان گران‌قیمت با چالش‌هایی رو‌به‌رو است. نمایشگری با گوشه‌های گرد و بریدگی در بالای آن به‌عنوان یک ترند در تعداد زیادی از گوشی‌های امسال دیده شده می‌شود و آنر ۱۰ نیز به تبعیت از بازار چنین راهی در پیش گرفته است. نمایشگر آنر ۱۰ با نسبت تصویر ۱۹:۹ خود کمی کشیده‌تر از پی ۲۰ است.

آنر 10 Honor

رزولوشن ۲۲۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل نمایشگر آنر ۱۰ تراکم ۴۳۲ پیکسل در هر اینچ را برای آن به ارمغان آورده است؛ به لطف این تراکم پیکسل، تصاویر در نمایشگر آنر ۱۰ و در فواصل معمولی به اندازه‌ی کافی شارپ هستند و مرز پیکسل‌‌ها قابل رویت نیست. چینی‌‌ها امکان تغییر رزولوشن را نیز هم به‌صورت هوشمند و هم به‌صورت دستی در گوشی‌های خود به کار گرفته‌اند؛ دو رزولوشن ۱۵۲۰ در ۷۲۰ و ۲۲۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل در دسترس کاربر است. قابلیتی برای نمایش نوار سیاه‌رنگ در کنار بریدگی وجود دارد اما به دلیل روشنایی ۲.۸ نیتی رنگ مشکی، این نوار به‌خصوص در زوایا به‌راحتی قابل تشخیص است.

در آزمایش روشنایی زومیت که با الگویی ۵۰ درصد سفید و ۵۰ درصد مشکی انجام می‌شود، آنر ۱۰ با روشنایی ۴۱۰ نیتی در حالت دستی (اختلافی ۴۰ نیتی بین بخش بالایی و پایینی نمایشگر وجود داشت) عملکرد متوسطی داشت؛ در حالت خودکار شاهد افت روشنایی نمایشگر به ۳۸۰ نیت بودیم که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. باتوجه به نوع نمایشگر، یکسان بودن روشنایی در الگوی ۱۰۰ درصدی رنگ سفید با الگوی ۵۰ درصد چندان دور از ذهن نبود. کنتراست Native ۱۴۳ که به تقسیم روشنایی رنگ‌های سفید و مشکی بر یکدیگر بدست می‌آید را نه می‌توان بهترین و نه می‌توان بهترین در دنیای LCD‌ها دانست. شایان ذکر است که تست‌های انجام شده، همگی در حالت رنگ «Normal» بوده و روشنایی با تغییر وضعیت به «Vivid» تا ۵۰ نیت افزایش خواهد یافت.

 رایط کاربری تنظیمات نمایشگر آنر ۱۰

نمایشگر آنر ۱۰ در زیر نور مسقیم خورشید چندان توانمند نیست و به سختی می‌توان آن را با بهترین‌های بازار از این نظر مقایسه کرد؛ آنر ۱۰ حتی از این نظر از گوشی‌های LCD هم قیمت خود نیز ضعیف‌تر عمل می‌کند. روشنایی حداقل مناسب و قابلیت «Eye Comfort»، گوشی‌های گروه هواوی را تبدیل به یکی بهترین‌های بازار از نظر استفاده در محیط‌های کم‌نور کرده است؛ روشنایی حداقل نمایشگر گوشی مورد بررسی ما ۱.۶ نیت است. همانند گوشی‌های بالارده و جدید هواوی کاربر با مراجعه به بخش «Color mode & temperature» در تنظیمات نمایشگر قادر به تغییر دمای و گستره‌ی فضای رنگی خواهد بود.

دو حالت رنگی «Normal» و «Vivid» به ترتیب برای ارائه‌ی رنگ‌‌های طبیعی‌تر و متناسب با فضای رنگی sRGB و رنگ‌های اشباع‌تر و پوشش گسترده‌تر فضای رنگی تعبیه شده‌اند. علاوه بر این دو حالت، اسلایدر دو بعدی آشنای دمای رنگ نیز هنوز در گوشی‌های آنر وجود دارد؛ سه حالت زیر به‌صورت از پیش تعیین‌شده برای برای راحت‌تر کالیبره کردن در دسترس است:

  • Normal
  • Warm
  • Cold

در تست پوشش فضای رنگی زومیت، آنر ۱۰ عملکرد مناسبی از خود نشان داد و حقیقتا رنگ‌ها در آن زنده و باطراوت نمایش داده می‌شوند. در حالت «Normal» شاهد پوشش ۹۶.۵ درصد فضای رنگی sRGB هستیم و کاهش این رقم برای فضاهای رنگی Adobe RGB و DCI P3 به ۷۳.۴ و ۷۴.۸ قابل پیش‌بینی بود. این دو فضای گسترده عموما توسط حالت‌های همچون «Vivid» در گوشی‌ها پوشش مناسب داده می‌شوند؛ با انتخاب این گزینه علاوه بر پوشش کامل فضای رنگی مرسوم sRGB، شاهد پوشش ۹۸.۲ درصدی فضاهای Adobe RGB و DCI P3 هستیم.

عملکرد نمایشگر محصولات بالارده

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

آنر ۱۰

1.63

2.86

410

2.81

380

143

6.4

4.4 (Normal)

میت ۲۰ پرو

2

0

647

0

880

5.3

2.2 (Normal)

آیفون XS Max

2.4

0

940

0

940

1.9

1.9

موتو زد ۲ فورس

12.3

0

605

0

770

3.9

3.6 (Vibrant)

گلکسی نوت ۹

2.3

0

580

0

1023

6.3

2.7 (AMOLED photo)

وان پلاس ۶

2.6

0

694

0

1040

7

2.7 (DCI-P3)

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

5

2.15

600

2.13

600

280.5

4.3

4.3 (Standard Mode)

پیکسل ۲ ایکس‌ال

5

0

597

0

597

2.8

2.2 (Natural)

پی ۲۰ پرو

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

گلکسی اس ۹ پلاس

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (AMOLED photo)

گلکسی اس ۹

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

وان پلاس ۵تی

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

گلکسی اس ۸ پلاس ۲۰۱۸

2.53

0

568

0

795

--

--

گلکسی ای ۸ ۲۰۱۸

2.60

0

570

0

763

--

--

آنر ۹

2.48

3.87

479

3.87

480

124

--

--

میت ۱۰ پرو

2.26

0

605

0

850

3.4

--

نوکیا ۸

1.81

1.11

552

1.13

559

497

--

--

آیفون ۱۰

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

میت ۱۰

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

آیفون ۸

2.56

1.84

550

1.95

658

337

--

--

آیفون ۸ پلاس

2.26

1.64

529

1.87

629

336

--

--

اکسپریا ایکس‌زد وان

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

ال‌جی وی ۳۰

3.71

0

591

0

706

5.3

--

گلکسی نوت ۸

2.85

0

738

0

1074

2.3

--

* کلیه‌ی نتایج بدست آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

دقت رنگ نمایشگر به‌خصوص در گوشی‌های بالارده، معیار مهمی برای مقایسه‌‌ی کیفیت نمایشگر به شمار می‌رود. وقتی برای اولین‌بار به نمایشگر آنر ۱۰ نگاه می‌کنید در هر دو حالت اصلی Normal و Vivid شاهد سرد بودن رنگ‌ها به‌خصوص رنگ سفید خواهید بود. کمترین خطای رنگ در آزمایش‌‌های ما مربوط به حالت Normal و فضای رنگی sRGB بود؛ البته خطای میانگین ۴.۴ با استفاده از حالت Warm از اسلایدر دمای رنگ تا ۱.۲ نیز کاهش پیدا می‌کند که رقم بسیار مناسبی برای یک گوشی محسوب می‌شود. خطای نمایش رنگ در حالت Vivid نیز در دو فضای رنگی sRGB و DCI P3 به ترتیب ۶.۴ و ۹.۴ بدست آمد؛ فعال بودن حالت Warm تأثیر چندانی در خطای میانگین در این حالت نداشت.

رابط کاربری

آنر ۱۰ طبق انتظار با به اندروید نسخه‌ی ۸.۱ اندروید اوریو و رابط کاربری هواوی یعنی EMUI مجهز شده است. در بررسی‌های پیشین بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم که نظرات در مورد رابط کاربری EMUI متفاوت است؛ عده‌ای به قابلیت‌های متنوع آن علاقه‌مند هستند و عده‌‌ای نیز ظاهر و انیمیشن‌های رابط کاربری را نقطه‌ی ضعف آن می‌دانند. اگر پیش از این کاربر گوشی‌های هواوی بوده باشید قطعا رابط کاربری آنر ۱۰ برای شما غریب نخواهد بود. جدای از ظاهر نه چندان زیبای رابط کاربری، EMUI 8 را باید یکی از با امکانات‌ترین نمونه‌ها در گوشی‌های اندرویدی دانست. یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های EMUI 8 به ادعای چینی‌ها، استفاده از الگوریتم ماشین برای تحلیل چگونگی استفاده از گوشی و بهبود عملکرد آن است.

رابط کاربری آنر ۱۰

موتور هوش مصنوعی هواوی موسوم HiAi و واحد NPU در پس این رابط کاربری فعالیت می‌کنند؛ استفاده از هوش مصنوعی در بهینه‌سازی مصرف باتری، بهبود کیفیت تماس‌ها و راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها تنها مواردی از کاربردهای هوش مصنوعی در آنر ۱۰ است. استفاده از واحد پردازش عصبی اختصاصی در پردازنده‌ی Kirin 970، به ادعای هواوی باعث سرعت بیشتر راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و ثبات عملکرد گوشی در طولانی‌مدت خواهد شد. انتشار موتور هوش مصنوعی خود، دست توسعه‌دهندگان را برای استفاده از آن اپلیکیشن‌ها باز گذاشته است. دسته‌بندی عکس‌ها، انتخاب بهترین سناریوها برای عکاسی و کنترل مصرف انرژی گوشی ابتدایی‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی محسوب می‌شوند؛ بنابراین کاربردهای بکر و پیشرفته‌تری برای هوش مصنوعی وجود دارد که هواوی و توسعه‌دهندگان را برای اجرا فرا می‌خوانند.

آنر 10 Honor

قرارگیری حسگر اثر انگشت در جلوی گوشی‌های گروه هواوی به‌معنای امکان استفاده از آن برای ناوبری در اندروید است. در حالت استفاده از حسگر اثر انگشت به‌عنوان کلیدهای ناوبر، یک بار لمس حسگر نقش کلید بازگشت را ایفا می‌کند و سوایپ به سمت چپ یا راست روی حسگر، اپلیکیشن‌‌های اخیر را نمایش خواهد داد. در چنین شرایطی، لمس و نگاه داشتن انگشت روی حسگر عملکردی شبیه به کلید هوم خواهد داشت. امکان افزودن داک شناور برای ناوبری و همچنین کلید نرم‌افزاری در نوار ناوبری نیز آنر ۱۰ وجود دارد؛ این داک شناور را می‌توان در هر نقطه‌ای در صفحه قرار داد. ژست‌های حرکتی مربوط به قابلیت اسپلیت اسکرین، ژست‌های گرفتن اسکرین‌شات و ژست‌های کشیدنی (استفاده از نوشتن یکی از حروف الفبای انگلیسی با مفصل انگشت برای اجرای یک اپلیکیشن‌ خاص) به‌طور کامل در بررسی گوشی‌های پیشین برند هواوی و آنر معرفی شده است.

رابط کاربری آنر ۱۰

قابلیت Face Unlock همانند گوشی‌های سری پی ۲۰ سریع بوده و در شرایط نوری ضعیف نیز قابل استفاده است؛ بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی، استفاده از دوربین سلفی و داده‌های آن را برای بازگشایی قفل گوشی به دلیل بی‌نیاز بودن به تجهیزات خاص در پیش گرفته‌اند؛ سنسورهای تشخیص سه‌بعدی چهره در محصولات کمی مانند میت ۲۰ پرو و آیفون‌های اپل به کار گرفته شده است و امنیت به مراتب بالاتری نسبت به راهکار مرسوم دارند. از نظر سرعت و دقت بازگشایی قفل گوشی شاهد همان عمکلرد سریع سری پی ۲۰ هستیم اما همچنان وان‌پلاس در این بخش سریع‌ترین نمونه‌‌ی بازار است. کاربر قادر به انتخاب بازگشایی قفل به‌صورت دو یا تک مرحله‌ای است؛ در صورت انتخاب حالت دو مرحله‌ای، کاربر با نگاه کردن به گوشی قادر به مشاهده‌ی اعلان‌ها و سپس سوایپ و بازکردن قفل گوشی خواهد بود. به لطف افزایش روشنایی نمایشگر در محیط‌های کم‌نور، تشخیص چهره در تاریکی نیز ممکن است.

دوربین

هواوی با سری پی ۲۰ به جهانیان نشان داد که دوربین دیگر نقطه ضعفی برای گوشی‌های این شرکت نخواهد بود بلکه با توسعه‌ی راهکارهایی می‌توان محصولی استثنایی در بخش عکاسی تولید کرد. با ورود هرچه بیشتر الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی در گوشی‌های هوشمند، تصاویر کم‌نویزتر، عکاسی ساده‌تر و لذت‌بخش‌تر از هر زمان دیگری شده است. آنر ۱۰ از بحث دوربین شباهت‌هایی با پی ۲۰ دارد اما با کمی دقت می‌توان به تفاوت‌های آن‌ها عملکرد و مشخصات فنی پی برد. آنر ۱۰ از دو دوربین با سنسورهای رنگی ۱۶ مگاپیکسلی و ۲۴ مگاپیسل مونوکروم (سیاه‌وسفید) بهره می‌برد که پیش از این در پرچمداران سری پی نیز شاهد آن بودیم.

آنر 10 Honor

متاسفانه خبری از حک شدن نام لایکا در پشت گوشی نیست و شاهد لنزهای این شرکت خوش‌نام در آنر ۱۰ نیستیم؛ سری میت و سری پی از مدت‌‌ها پیش با این شرکت برای توسعه‌ی دوربین‌های خود همکاری می‌کنند؛ هر دو دوربین با لنزهایی با f/1.8 همراه شده‌اند و به دلیل استفاده نشدن از لنز تله فوتو امکان زوم اپتیکال بدون افت کیفیت وجود ندارد و کاربران باید تنها به زوم هیبریدی اکتفا کنند. فقدان لرزشگیر اپتیکال (OIS) به‌عنوان اصلی‌ترین راهکار برای خنثی کردن لرزش‌‌های دست بیش از هر چیز در عکاسی شبانه و فیلم‌برداری به چشم می‌آید؛ آنر ۱۰ همچنین فاقد EIS یا همان لرزشگیر الکترونیکی در فیلم‌برداری است. شاید با برچسب قیمتی یک گوشی مانند آنر ۱۰ فقدان OIS، نقطه‌ی ضعف بزرگی محسوب نشود اما برخی رقبا به لنزهای با لرزشگیر اپتیکال مجهز شده‌اند.

آنر 10 Honor

رابط کاربری دوربین شباهت زیادی به دیگر گوشی‌های هواوی دارد؛ بالای کلید شاتر، آیکون تغییر دوربین و پیش‌نمایش عکس گرفته شده شاهد نواری برای تعیین حالت‌های عکاسی هستیم. با استفاده از قابلیت Apperture، کاربر می‌تواند حین عکاسی یا پس از ثبت تصویر، دیافراگم را به‌صورت نرم‌افزاری بین بازه‌ی f/0.95 تا f/16 تغییر دهید؛ تفاوت اصلی این حالت با پرتره در تمرکز آن روی تغییر دیافراگم است، درحالی‌که حالت پرتره بیشتر روی زیباسازی و نوردهی‌ها برای ثبت تصاویر بوکه تدارک دیده است. علاوه بر حالت‌های مرسوم Photo و Video گزینه‌ای با نام More در رابط کاربری دوربین به چشم می‌خورد که برخی از آن‌ها به قرار زیر است:

  • AR Lens: افزودن اشکال مجازی به تصویر
  • Pro: تغییر ایزو، اکسپورژ، سرعت شاتر و فوکوس در این بخش در اختیار کاربر است
  • Night Shot: برای ثبت تصاویر با اکسپوژر و کنتراست بهتر در شب
  • Panorama: عکاسی پانوراما با رزولوشن طولی ۳۲۰۰ پیکسل
  • Monochrome: استفاده از حسگر مونوکروم برای ثبت تصاویر سیاه و سفید
  • Light painting: ثبت نور و حرکات آن با باز نگاه داشتن شاتر
  • HDR: استفاده از حداکثر توان برای ثبت تصاویر HDR

سوایپ به سمت بالا و پایین در رابط کاربری آنر ۱۰ برای تغییر دوربین به سلفی و بلعکس استفاده می‌شود. قدرت گرفتن تراشه‌ها در بخش هوش مصنوعی بیش از هر بخش دیگری روی عکاسی تأثیر  گذاشته است؛ به لطف تراشه‌ی کرین ۹۷۰ آنر ۱۰ قادر به تشخیص بیش از ۵۰۰ سناریوی عکاسی در ۲۲ شاخه‌ی اصلی است؛ با فعال کردن AI توسط آیکون قرار گرفته در صفحه‌ی اصلی رابط کاربری، آنر ۱۰ به خوبی قادر به تشخیص سوژه‌ها و محیط‌ها برای بهینه‌سازی تصاویر است. به ادعای سازنده، این قابلیت گسترده‌ی دینامیکی، جزئیات، فوکوس و کنتراست بهتر در تصاویر را به‌همراه دارد.

آنر 10 Honor

کیفیت تصاویر در صورت غیرفعال بودن AI از نظر کنتراست و جزئیات در حد مطلوبی قرار دارند؛ در حالت فعال بودن AI رنگ‌ها اشباع‌تر از حالت استاندارد هستند و جزئیات و کنتراست نیز بهینه‌تر به‌نظر می‌رسد. نویز هر دو حالت عکاسی اندک است و در این رده‌ی قیمتی در بین بهترین‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از حالت AI شما به نوعی از فعال کردن HDR بی‌نیاز می‌کند به این معنی که گوشی به‌صورت هوشمند در صورت نیاز اقدام به بهبود هایلایت‌ها می‌کند. خوشبختانه تصاویر گرفته شده با آنر ۱۰ در روز به اندازه‌ی کافی شارپ هستند. تصاویر پرتره از نظر جداسازی مرزها مناسب ارزیابی می‌شوند و مشکل چندانی در جداسازی سوژه‌های نه چندان دشوار و پس‌زمینه مشاهده نشد؛ جلوه بوکه به خوبی گوشی‌‌های پرچمداری همچون پیکسل‌های گوگل و آیفون طبیعی به‌نظر نمی‌رسند اما در زمره‌ی بهترین‌های این بازه‌ی قیمتی قرار می‌گیرند.

نمونه‌ی عکس‌ با AI روشن و خاموش

آنر ۱۰ - فعال بودن AI
عکس با AI روشن
آنر ۱۰ - غیر فعال بودن AI
عکس با AI خاموش

عکس‌ها در آنر ۱۰ از ترکیب داده‌های حسگر رنگی و سیاه‌وسفید بدست می‌آیند؛ حسگر مونوکروم برای افزایش گسترده دینامیکی و جزئیات وارد عمل می‌شود. عکس‌های گرفته شده با حسگر مونوکروم از جزئیات قابل‌قبولی برخوردار هستند. عکاسی در شب برخلاف گوشی‌های سری پی ۲۰ نقطه‌ی قوتی برای آنر ۱۰ نیست اما کیفیت کلی عکس‌های گرفته شده در زمان فعال بودن AI برای یک گوشی ۴۰۰ یورویی در حد مناسبی قرار دارد. تصاویر نویز چندان بالایی ندارند اما جزئیات تصاویر به اندازه‌ی برخی از رقبا در شب بالا نیست. اگر کمی صبور باشید و عکاسی در شب برایتان مهم باشد، عکس‌های مناسبی از نظر رنگ، جزئیات و اکسپوژر با حالت «Night Mode» ثبت خواهید کرد؛ لرزش دستان و نبود لرزش‌گیر اپتیکال تصویر در هنگام باز بودن شاتر اصلی‌ترین مانع شما برای گرفتن عکس مناسب در این حالت است.

گالری نمونه‌ی عکس‌های آنر ۱۰

    تصویر پرتره با آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10
    تصاویر نمونه آنر 10

    دوربین سلفی آنر ۱۰ دقیقا همان نمونه‌ی ۲۴ مگاپیکسلی استفاده شده در پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو است. آنر بار دیگر از لنزی با فوکوس ثابت در گوشی‌های بالارده‌ی خود بهره گرفته است که عکاسی سلفی آن را کمی سخت‌تر از دوربین‌های با فوکوس خودکار کرده است. عکس‌های گرفته شده با دوربین سلفی آنر ۱۰ به شرط قرارگیری چهره در نقطه‌ی فوکوس از جزئیات و رنگ‌های قابل‌قبولی برخوردار هستند. سلفی‌های شبانه نیز متوسط ارزیابی می‌شوند اما توصیه ‌می‌کنیم برای ثبت جزئیات بیشتر از نمایشگر برای شبیه‌سازی فلش استفاده کنید. متاسفانه خبری از فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه در آنر ۱۰ نیست و همانند پی ۲۰ و پی ۲۰ پرو به دلیل محدودیت پردازنده کرین ۹۷۰ تنها قادر ثبت ویدئوهای ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه با چنین رزولوشنی است. رنگ‌ها، جزئیات و کنتراست ویدئوهای گرفته شده با دوربین اصلی مناسب ارزیابی می‌شود اما گاهی نبود لرزشگیر آزاردهنده می‌شود.

    بازده و عملکرد

    آنر ۱۰ برای انجام پردازش‌های محول‌شده به کرین ۹۷۰ اتکا دارد؛ SoC پرچم‌دار هواوی در سال گذشته که با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید می‌شود و برای نخستین‌بار در گوشی‌های میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو به‌کار گرفته شده است. ازآنجاکه پیش‌ از این در بررسی میت ۱۰ پرو به جزئیات پیرامون کرین ۹۷۰ پرداخته‌ایم، در بررسی پیش رو صرفا به ارائه‌ی مشخصات کلی آن بسنده می‌کنیم. مانند نسل گذشته، پردازنده‌ی مرکزی داخل کرین ۹۷۰ از دو کلاستر چهار هسته‌‌ای تشکیل می‌شود که یکی از آن‌ها با چهار هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی Cortex-A73 وظیفه‌ی پردازش‌های سنگین را برعهده دارد؛ درحالی‌که کلاستر دوم به‌مدد چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 تسک‌های سبک را انجام می‌دهد. واحد پردازش گرافیکی کرین ۹۷۰ موسوم به Mali-G72MP12 با فرکانس ۸۵۰ مگاهرتزی کار می‌کند و به‌ادعای چینی‌ها به‌ترتیب ۲۰ و ۵۰ درصد بهبود در عملکرد و بهره‌وری انرژی را نسبت به کرین ۹۶۰ به‌ارمغان می‌آورد.

    آنر 10 Honor

    کرین ۹۷۰ نخستین تراشه‌ی موبایل دنیا محسوب می‌شود که از یک واحد پردازش عصبی مجزا (NPU) برای پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی بهره می‌برد، این واحد قابلیت‌هایی همچون تشخیص سریع‌تر تصاویر، تشخیص صدا و پردازش طبیعی زبان را ممکن می‌کند که می‌‌توان از آن برای تشخیص سوژه در نرم‌افزار دوربین و تنظیم پارامترهای عکاسی استفاده کرد. آنر 10 در کنار پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری خود، از ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت (نسخه‌ی GT) حافظه‌ی رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. ما برای بررسی نسخه‌ی ۴ گیگابایتی آنر ۱۰ را در اختیار داشتیم. شما می‌توانید عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Honor 10 از حیث سرعت خواندن و نوشته دیتا را در جدول زیر مشاهده کنید:

    عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

    مدل‌ها / عملکرد

    نرخ خواندن ترتیبی

    (مگابایت‌برثانیه)

    نرخ نوشتن ترتیبی

    (مگابایت‌برثانیه)

    نرخ خواندن تصادفی

    (مگابایت‌برثانیه)

    نرخ نوشتن تصادفی

    (مگابایت‌برثانیه)

    آنر ۱۰

    ۸۵۰.۰۵

    ۱۹۶.۱۱

    ۱۴۶.۷۳

    ۱۶۳.۸۸

    هواوی میت ۲۰ پرو

    ۸۵۵.۰۹

    ۱۹۳.۸۱

    ۱۵۳.۰۵

    ۱۳۶.۵۳

    آیفون XS Max

    ۱۶۴۲

    ۵۲۵

    --

    --

    موتو زد ۲ فورس

    ۷۰۵.۷۸

    ۲۰۱.۹۲

    ۱۵۹.۰۲

    ۸۲.۳۵

    گلکسی نوت ۹

    ۸۱۷.۷۷

    ۱۹۴.۹۲

    ۱۳۱.۰۵

    ۲۱.۴

    وان‌پلاس ۶

    ۷۲۳.۱۵

    ۲۰۳.۶۹

    ۱۳۴.۶۵

    ۲۱.۹۷

    اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

    ۶۹۶.۸۹

    ۱۹۴.۹۲

    ۱۵۲.۷۳

    ۱۶.۸۱

    پیکسل ۲ ایکس‌ال

    ۷۲۹.۳۲

    ۲۱۲.۹۲

    ۱۷۶.۷۸

    ۲۳.۶

    هواوی پی ۲۰ پرو

    ۸۲۳.۹۳

    ۱۹۳.۸

    ۱۴۲.۲۱

    ۱۵۵.۰۹

    گلکسی اس ۹ پلاس

    ۸۲۰.۶۳

    ۲۰۷.۱۷

    ۱۳۱.۲۷

    ۲۲.۶۸

    گلکسی اس ۹

    ۸۱۷.۹۴

    ۲۰۵.۶۷

    ۱۳۱.۱۲

    ۲۳.۱۵

    وان‌پلاس ۵‌تی

    ۷۵۰.۲۸

    ۲۰۵.۴۱

    ۱۳۶.۶

    ۱۹.۴۸

    آنر ۹

    ۲۸۱.۷۲

    ۹۷.۷۱

    ۲۸.۳۸

    ۱۳.۸۵

    هواوی میت ۱۰ پرو

    ۸۳۵.۰۶

    ۲۲۰.۹۶

    ۱۷۵.۷۴

    ۱۷۲.۶۲

    نوکیا ۸

    ۶۸۹.۱۷

    ۲۰۴.۳۳

    ۱۴۶.۷۲

    ۱۴.۳۴

    هواوی میت ۱۰

    ۸۲۴.۰۵

    ۲۰۶.۱۳

    ۱۷۷.۴۷

    ۱۵۷.۶۱

    اکسپریا ایکس‌زد وان سونی

    ۶۷۶.۹۲

    ۲۰۶.۴۹

    ۱۵۷.۸۹

    ۱۴.۸۱

    ال‌جی وی ۳۰

    ۶۸۱.۶۵

    ۱۵۸.۳۶

    ۷۱.۷۶

    ۱۱.۱

    اچ‌تی‌سی یو ۱۱

    ۷۱۶.۴۱

    ۱۶۲.۴۲

    ۹۰.۹۵

    ۶۵.۶۳

    گلکسی نوت ۸

    ۷۹۰.۸۶

    ۲۰۳.۹۱

    ۱۲۳.۶۶

    ۱۴.۲

    گلکسی اس ۸ پلاس

    ۷۷۲.۶۶

    ۱۷۹.۱۱

    ۱۲۲.۹۴

    ۱۴.۸

    *کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

    اما آنر ۱۰ به‌موجب پردازنده‌ای از سال ۲۰۱۷، چه نمایشی را در حضور پرچم‌داران قدرتمند ۲۰۱۸ ارائه می‌دهد؟ پس از ارائه‌ی اطلاعات مختصری درباره‌ی مشخصات سخت‌افزاری این گوشی هوشمند در ادامه به آزمایش عملکرد این گوشی هوشمند می‌پردازیم. 

    جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

    محصول / بنچمارک

    Antutu 7/6

    3DMark

    PCMark

    Work 2.0

    Geekbench 4

    GFXBench

    IceStorm Unlimited

    Sling Shot Extreme - OpenGL

    Overall / Web Browsing

    Single / Multi

    Aztec Ruins Vulkan - High Tier / Offscreen

    Manhattan 3.1 / Offscreen

    Car Chase / Offscreen

    T-Rex / Offscreen

    آنر ۱۰

    203872

    --

    30791

    2753

    7427

    7804

    1934

    6621

    12FPS

    7.9FPS

    34FPS

    34FPS

    21FPS

    21FPS

    59FPS

    99FPS

    هواوی میت ۲۰ پرو

    (Performance)

    297724

    --

    56963

    4204

    9309

    10260

    3314

    9857

    13FPS

    11FPS

    44FPS

    50FPS

    27FPS

    31FPS

    62FPS

    125FPS

    هواوی میت ۲۰ پرو

    201890

    --

    36981

    3556

    7663

    7171

    3322

    9837

    12FPS

    9.5FPS

    48FPS

    36FPS

    27FPS

    28FPS

    56FPS

    69FPS

    آیفون XS Max

    354722

    --

    77428

    3551

    --

    5106

    10984

    34.4FPS

    18.4FPS

    50.5FPS

    66.3FPS

    32.1FPS

    40.9FPS

    59.9FPS

    197.8FPS

    موتو زد ۲ فورس

    204782

    181525

    41808

    3720

    6846

    6637

    1923

    6797

    9.9FPS

    7.7FPS

    22FPS

    35FPS

    14FPS

    23FPS

    60FPS

    100FPS

    گلکسی نوت ۹

    236663

    210100

    42441

    3381

    5453

    5884

    3692

    9141

    --

    45FPS

    45FPS

    26FPS

    28FPS

    59FPS

    147FPS

    وان پلاس ۶

    271893

    227777

    63289

    --

    8537

    7339

    2466

    9071

    --

    48FPS

    52FPS

    32FPS

    33FPS

    60FPS

    134FPS

    اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

    263566

    214624

    63705

    --

    8227

    7234

    2429

    8512

    --

    55FPS

    60FPS

    33FPS

    35FPS

    60FPS

    151FPS

    پیکسل ۲ ایکس‌ال

    204455

    170782

    40403

    --

    7421

    7380

    1901

    6201

    --

    16FPS

    33FPS

    13FPS

    22FPS

    55FPS

    93FPS

    هواوی پی ۲۰ پرو

    200949

    181449

    31051

    --

    7244

    7440

    1899

    6546

    --

    38FPS

    31FPS

    23FPS

    23FPS

    60FPS

    86FPS

    گلکسی اس ۹ پلاس

    243493

    219955

    37958

    --

    5205

    5224

    3750

    8997

    --

    44FPS

    47FPS

    26FPS

    28FPS

    60FPS

    146FPS

    گلکسی اس ۹

    217146

    212328

    38108

    --

    5089

    5247

    3704

    8860

    --

    43FPS

    46FPS

    27FPS

    28FPS

    60FPS

    142FPS

    وان‌پلاس 5T

    --

    176787

    40430

    --

    6861

    6032

    ۲۰۲۱

    6204

    --

    37FPS

    41FPS

    23FPS

    25FPS

    60FPS

    115FPS

    آنر ۹

    --

    145954

    28920

    --

    6134

    5456

    1961

    6340

    --

    20FPS

    19FPS

    13FPS

    11FPS

    52FPS

    56FPS

    هواوی میت ۱۰ پرو

    --

    175769

    30962

    --

    6913

    6941

    1983

    6499

    --

    29FPS

    30FPS

    21FPS

    21FPS

    60FPS

    127FPS

    نوکیا ۸

    --

    170074

    40393

    --

    6744

    6224

    1913

    6515

    --

    18FPS

    39FPS

    12FPS

    23FPS

    56FPS

    106FPS

    آیفون ۱۰ 

    --

    203245

    63694

    --

    --

    4222

    9371

    --

    51FPS

    43FPS

    --

    104FPS

    138FPS

    هواوی میت ۱۰

    --

    176022

    35995

    --

    6740

    7006

    1859

    6437

    --

    23FPS

    37FPS

    13FPS

    21FPS

    60FPS

    125FPS

    آیفون ۸

    --

    210531

    64769

    --

    --

    4239

    9196

    --

    106FPS

    41FPS

    --

    120FPS

    135FPS

    آیفون ۸ پلاس

    --

    223699

    64084

    --

    --

    4285

    9469

    --

    59FPS

    48FPS

    --

    117FPS

    140FPS

    اکسپریا ایکس‌زد وان

    --

    166167

    36752

    --

    6298

    6049

    1811

    6508

    --

    38FPS

    37FPS

    25FPS

    24FPS

    59FPS

    101FPS

    ال‌جی وی ۳۰

    --

    170756

    39506

    --

    5714

    5705

    1909

    6330

    --

    17FPS

    34FPS

    12FPS

    23FPS

    56FPS

    99FPS

    گلکسی نوت ۸

    --

    174364

    32586

    --

    5121

    4858

    1992

    6673

    --

    23FPS

    43FPS

    13FPS

    26FPS

    60FPS

    123FPS

    آیپد پرو ۱۰.۵

    --

    227599

    54609

    --

    --

    3928

    9325

    --

    58FPS

    100FPS

    --

    59FPS

    217FPS

    *کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

    بنچمارک‌ها به ما نشان می‌دهند که آنر ۱۰ عملکردی نزدیک به پی ۲۰ پرو دارد و در برابر میت ۲۰ پرو، قدرتمندترین پرچم‌دار اندرویدی دنیا، حرفی برای گفتن ندارد؛ اما توجه داشته باشید که بنچمارک‌ها تنها در بازه‌های زمانی کوتاه بازدهی گوشی‌ را ارزیابی می‌کنند و نمی‌توانند معیار مناسبی برای سنجش کارکرد مداوم گوشی باشند، از این رو ما برای شبیه‌سازی چنین وضعیتی، دو تست استرس انتوتو و اجرای مداوم بنچمارک 3DMark را روی آنر ۱۰ پیاده کردیم.

    در آزمون نخست، بنچمارک انتوتو به‌مدت ۱۵ دقیقه، گوشی را به‌صورت کلی تحت فشار قرار می‌دهد و در نهایت نتیجه‌ را د قالب نمودارهایی به‌نمایش می‌گذارد، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، CPU طی این آزمون در اغلب موارد ۱۰۰ درصد عملکرد خود را به‌نمایش می‌گذارد، در حالی میت ۲۰ پرو حتی در حالت Performance، ۸۰ درصد از توانایی پردازنده‌ی مرکزی را به‌کار می‌گرفت؛ البته نمودار دمای باتری، نشان از صعود حرارت به‌حدود ۵۰ درجه‌ی سلسیوس دارد که بسیار بالا محسوب می‌شود.

    Honor 10 - Antutu Stress Test

    حال برای شبیه‌سازی حالتی مانند اجرای مداوم یک بازی سنگین، تست Sling Shot Extreme OpenGL ES 3.1 را ۱۰ بار به‌صورت مداوم روی آنر ۱۰ اجرا می‌کنیم، در طول این آزمون دمای گوشی به‌شدت بالا می‌رود، به‌طوری که حین اجرای تست، گوشی چند بار در این خصوص، پیغام خطا می‌دهد؛ اما باز هم عملکرد واحد گرافیک در حد معقولی می‌ماند و افت شدیدی را تجربه نمی‌کند؛ درحالی‌که میت ۲۰ پرو پس از کسب چند امتیاز حدود ۴۰۰۰ به همسایگی امتیاز ۲۰۰۰ سقوط می‌کرد.

    Honor 10 - Sling Shot Extreme Stress Test

    بازی‌ اندروید

    Asphalt 9

    Fortnite

    PUBG Mobile

    باتری

    تمام انرژی مورد نیاز آنر ۱۰ را باتری ۳۴۰۰ میلی‌آمپرساعتی آن تأمین می‌کند که دقیقا با ظرفیت باتری هواوی پی ۲۰ برابری می‌کند؛ اما حدود ۱۵ درصد کمتر از ظرفیتی است که پی ۲۰ پرو ارائه می‌دهد. نمایشگر +FHD و پردازنده‌ی بهینه‌ی به‌کاررفته در پرچم‌دار آنر نشان از آن دارد که با باتری یادشده می‌توان شارژدهی متوسط روبه‌بالایی را از آن انتظار داشت؛ برای ارزیابی عملکرد باتری به سراغ آزمون‌های متداول زومیت می‌رویم.

    آنر 10 Honor

    ابتدا با غیرفعال‌سازی کلیه‌ی اتصال‌های بی‌سیم و تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، در حالی دستگاه به‌صورت کامل شارژ شده است، ویدیویی با رزولوشن HD را به‌صورت مداوم تا لحظه‌ی خاموش‌شدن گوشی پخش می‌کنیم، در این آزمون، آنر ۱۰ با ثبت زمان ۱۱ ساعت و ۷ دقیقه، عملکردی متوسط و نه‌چندان شگفت‌انگیز را از خود به‌نمایش گذاشت.

    محصول / تست

    نمایشگر

    باتری

    ویدئو

    GFXBench

    Manhattan 3.1

    PCMark

    Work 2.0

    GeekBench

    ابعاد و رزولوشن

    میلی‌آمپرساعت

    ساعت

    Battery LifeTime

    (min)

    LongTerm Performance

    (Frame)

    ساعت

    امتیاز

    مدت‌زمان

    آنر ۱۰

    ۵.۸۴ اینچ

    ۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۳۴۰۰

    ۱۱:۰۷

    Failed

    Failed

    ۷:۰۶

    ۲۷۳۵

    ۴:۳۴

    هواوی میت ۲۰ پرو

    (Performance)

    ۶.۳۹ اینچ

    ۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۴۲۰۰

    --

    ۲۵۹.۳

    ۱۲۳۰

    --

    --

    هواوی میت ۲۰ پرو

    ۶.۳۹ اینچ

    ۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۴۲۰۰

    ۱۴:۱۷

    ۳۳۲.۵

    ۱۳۸۱

    ۹:۴۰

    ۶۱۸۰

    ۱۱:۴۲

    آیفون XS Max

    ۶.۵ اینچ

    ۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل‌براینچ

    ۳۱۷۴

    ۱۴:۳۱

    ۲۷۳.۲۵

    ۲۷۲۵

    --

    --

    --

    موتو زد ۲ فورس

    ۵.۵ اینچ

    ۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۲۷۳۰

    ۱۴:۲۵

    ۲۲۷.۲

    ۱۰۱۷

    ۱۱:۰۸

    ۴۰۷۸

    ۷:۱۳

    گلکسی نوت ۹

    ۶.۴ اینچ

    ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۴۰۰۰

    ۱۴:۱۰

    ۱۶۲.۴

    ۱۶۱۹

    Failed*

    ۴۳۰۰

    ۷:۱۰

    وان‌پلاس ۶

    ۶.۲۸ اینچ

    ۲۲۸۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۳۳۰۰

    ۱۵:۵۰

    ۱۸۱.۸

    ۱۶۴۶

    ۸:۰۳

    ۴۰۵۳

    ۷:۰۸

    اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

    ۵.۰ اینچ

    ۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۲۸۷۰

    ۱۰:۴۰

    ۱۶۰.۷

    ۲۴۴۲

    ۸:۴۴

    ۴۰۸۶

    ۷:۰۴

    پیکسل ۲ ایکس‌ال

    ۶.۰ اینچ

    ۲۸۸۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۳۵۲۰

    ۱۲:۲۵

    ۲۳۱.۷

    ۹۹۳.۸

    ۷:۵۹

    ۵۲۵۷

    ۸:۵۳

    هواوی پی ۲۰ پرو

    ۶.۱ اینچ

    ۲۲۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۴۰۰۰

    ۱۴:۱۰

    ۱۹۷.۴

    ۹۳۳.۷

    ۹:۱۹

    ۳۳۵۰

    ۵:۳۵

    گلکسی اس ۹ پلاس

    ۶.۲ اینچ

    ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۳۵۰۰

    ۱۴:۱۷

    ۱۸۷.۶

    ۸۶۰.۷

    Failed

    --

    گلکسی اس ۹

    ۵.۸ اینچ

    ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۳۰۰۰

    ۱۲:۳۰

    ۱۵۴.۸

    ۸۸۴.۷

    ۶:۴۲

    --

    وان‌پلاس ۵تی

    ۶.۰۱ اینچ

    ۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۳۳۰۰

    ۱۷:۱۳

    ۱۴۰.۳

    ۲۰۷۵

    ۸:۳۴

    --

    آنر ۹

    ۵.۱۵ اینچ

    ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۳۲۰۰

    ۱۱:۰۶

    ۱۵۸.۳

    ۱۰۲۴

    ۶:۳۷

    --

    هواوی میت ۱۰ پرو

    ۶.۰ اینچ

    ۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۴۰۰۰

    ۱۶:۴۰

    ۲۲۶.۲

    ۸۴۸.۲

    ۸:۳۶

    --

    نوکیا ۸

    ۵.۳ اینچ

    ۲۵۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۳۰۹۰

    ۱۰:۵۵

    ۱۹۶.۸

    ۱۰۴۲

    ۸:۱۳

    --

    آیفون ۱۰

    ۵.۸ اینچ

    ۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل

    ۲۷۱۶

    ۱۴:۴۰

    ۲۴۲.۲

    ۱۵۶۱

    --

    --

    هواوی میت ۱۰

    ۵.۹ اینچ

    ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۴۰۰۰

    ۱۳:۱۶

    --

    --

    ۹:۴۰

    --

    آیفون ۸

    ۴.۷ اینچ

    ۱۳۳۴ × ۷۵۰ پیکسل

    ۱۸۲۱

    ۹:۳۵

    ۱۲۲

    ۳۹۹۵

    --

    --

    آیفون ۸ پلاس

    ۵.۵ اینچ

    ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۲۶۹۱

    ۱۳:۱۰

    ۱۷۱

    ۲۰۵۱

    --

    --

    اکسپریا ایکس‌زد وان

    ۵.۲ اینچ

    ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

    ۲۷۰۰

    ۱۱:۳۷

    ۱۸۰.۳

    ۱۶۱۰

    ۶:۳۲

    --

    ال‌جی وی ۳۰

    ۶.۰ اینچ

    ۲۸۸۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۳۳۰۰

    ۱۲:۳۰

    ۲۳۷.۷

    ۸۰۲.۳

    ۸:۲۵

    --

    گلکسی نوت ۸

    ۶.۳ اینچ

    ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

    ۳۳۰۰

    ۱۳:۴۸

    ۱۷۳.۱

    ۸۳۳.۷

    ۶:۴۱

    --

    *کلیه‌ی بنچمارک‌های ذکر شده در این جدول توسط زومیت اجرا شده است.

    حال نوبت به آزمون‌های نرم‌افزاری می‌رسد، ابتدا تست Work 2 - Battery از بنچمارک PCMark را اجرا می‌کنیم؛ آزمونی که شبیه‌سازی پردازش‌های روزمره، مانند وب‌گردی یا ویرایش عکس، شارژدهی را در دنیای واقعی شبیه‌سازی می‌کند، در این تست آنر ۱۰ موفق به ثبت زمان ۷ ساعت و ۶ دقیقه شد که نتیجه‌ی قابل احترامی به‌حساب می‌آید.

    در گام بعدی آزمون باتری Manhattan 3.1 از بنچمارک GFXBench‌ اجرا می‌کنیم که با ۳۰ بار اجرای مداوم یک محتوای گرافیکی سنگین، پارامترهایی همچون افت تعداد فریم‌های پردازش‌شده، شارژدهی و دمای دستگاه را به‌تصویر می‌کشد، متاسفانه با وجود چندین بار تلاش ما، آنر ۱۰ با نمایش پیغامی، اجرای آزمون را به‌دلیل بالا رفتن بیش از حد دما، متوقف کرد.

    آنر ۱۰ در آزمون باتری GeekBench نیز که شارژدهی را با تحت فشار قرار دادن پردازنده‌ی مرکزی می‌سنجد، عملکرد شگفت‌انگیزی ندارد و در بهترین حالت، می‌توان آن را دسته‌ی «متوسط» قرار داد. صرف‌نظر از اعداد و ارقام، پرچم‌دار چینی‌ها در استفاده‌های روزمره، شامل وب‌گردی، استریم موسیقی و پخش ویدیوهای کوتاه، می‌تواند تا یک روز کاربر را همراهی کند، ضمن اینکه شارژر SuperCharge با توان ۲۲.۵ واتی (۴.۵ ولت و ۵ آمپری) آنر ۱۰ می‌تواند آن را ظرف مدت ۳۰ دقیقه به‌میزان ۶۵ درصد شارژ کند که عملکرد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید.

    Honor 10 GFXBench Battery Test Failure

    جمع‌بندی

    آنر به‌عنوان زیر مجموعه‌ای از شرکت گروه بزرگ هواوی، وظیفه‌ی حفظ جایگاه این شرکت در بازار گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده‌ی اقتصادی را بر عهده دارد. آنر ۱۰ به‌عنوان محصول سال ۲۰۱۸ آنر با پردازنده‌‌ای قدرتمند با پایداری مناسب، طراحی الهام گرفته از پی ۲۰ و عقب‌گردهایی نسبت به این گوشی همراه بوده است؛ با درنظرگرفتن برچسب قیمتی پایین‌تر این گوشی نسبت به پی ۲۰ تمام این عقب‌گردها منطقی به‌نظر می‌رسند. دوربین این گوشی عکس‌های شایسته‌ای در طول روز ثبت کرده و عکاسی آن در محیط‌های تاریک نیز باتوجه به قیمت آن قابل قبول است. باتری آنر ۱۰ از نظر همانند پی ۲۰ عملکرد متوسطی از خود ارائه می‌دهد اما بهره‌مندی از شارژر ۲۲.۵ واتی و سریع در این گوشی ما را خشنود کرد.

    آنر 10 Honor

    روشنایی نمایشگر LCD آنر ۱۰ به مانند دیگر گوشی‌های این رده چندان بالا نیست. کنتراست، دقت رنگ، عمق رنگ مشکی و تنظیمات خوب نمایشگر تا حدودی روشنایی پایین را جبران می‌کند. طراحی جلوی آنر ۱۰ شما را به یاد پی ۲۰ خواهد انداخت و پشت آن نیز همانند نسل گذشته از شیشه‌ای با بافتی در مقیاس نانو ساخته شده است. در پایان باید گفت آنر ۱۰ برخی از ویژگی‌های پی ۲۰ را به ارث برده است اما برای حفظ قیمت رقابتی برخی از آن‌ها مانند دوربین و نمایشگر ضعیف‌تر از این پرچم‌دار سری پی انتخاب شده‌اند. 

    قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی آنر نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های برند آنر در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

    نکات مثبت

    • تراشه‌ قدرتمند و عملکرد پایدار
    • کیفیت مناسب صدای خروجی از اسپیکر
    • دوربین توانمند به‌خصوص در روشنایی روز
    • شارژ سریع ۲۲.۵ واتی

    نکات منفی

    • روشنایی نه چندان بالای نمایشگر
    • شارژدهی متوسط 
    • مقاوم نبودن در برابر نفوذ آب
    • فقدان درگاه حافظه
    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات