کارکنان گوگل خواستار نقش پررنگ‌تر گوگل در مقابله با تغییرات اقلیمی هستند

جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
مطالعه 5 دقیقه
عده‌ای از کارکنان گوگل از این شرکت خواسته‌اند به شرکت‌هایی که عملکردشان مخالف فعالیت‌های محیط زیستی است، کمک مالی و خدماتی نکند.
تبلیغات

کارکنان شرکت گوگل باز هم از این شرکت خواسته‌اند که تولید گازهای گلخانه‌ای‌اش را تا سال ۲۰۳۰ متوقف کند. این کارکنان گوگل در نامه‌ای که به روت پاروت (Ruth Porat) مسئول بخش مالی گوگل نوشته‌اند از او خواسته‌اند که قراردادهای گوگل با شرکت‌های سوخت فسیلی فسخ و کمک‌های مالی مربوط به اندیشکده‌ها، سیاستمداران و لابی‌گرهایی که اجازه عملکرد برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را نمی‌دهند، قطع شود. کارکنان گوگل با این نامه درواقع خواسته‌هایی که پیش از این  در ماه سپتامبر و در طی اعتصابات اقلیمی، توسط کارکنان گوگل، آمازون و مایکروسافت، بیان شده بود را بیشتر کرده‌اند.

نامه‌هایی که پیش از این توسط کارکنان آمازون و مایکروسافت ارسال شده‌بود هم همین سه درخواست را اعلام کرده‌بودند. اما کارکنان گوگل پا را فراتر گذاشته‌اند و خواسته‌اند که گوگل همکاری‌اش را با همه‌ی شرکت‌هایی که با افراد فعال در حوزه‌ی مقابله با تغییرات آب‌وهوایی مخالفت می‌کنند، قطع کند. آن‌ها نوشته‌اند که نمی‌خواهند نقشی در «حبس، تعقیب، تغییر مکان یا ستمگری علیه» مهاجران یا کسانی داشته‌باشند که تحت تأثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌اند.

شارون کمپ‌بل کرو (Sharon Campbell-Crow)، عضو تحریریه‌ی فناوری گوگل در ایمیلی نوشته‌است: «ما بسیار خوشحال می‌شویم که بتوانیم به‌عنوان کارکنان بخش فناوری، عضوی از جامعه‌ای باشیم که به‌طور ویژه برای داشتن یک آینده‌ی قابل زیست روی زمین، تلاش می‌کنند. شرکت‌های خاصی وجود دارند که دهه‌ها برای عدالت اقلیمی تلاش کرده‌اند؛ گوگل هم باید ارائه‌ی خدمات و بودجه برای مخالفان این موضوع را متوقف کند».

 در این نامه آمده‌است: «گوگل یک شرکت جهانی است که میلیاردها کاربر در سراسر دنیا دارد. کاربرانی که برخی از آن‌ها در حال حاضر هم عواقب تغییرات اقلیمی فاجعه‌آمیزی را تحمل می‌کنند. ما به‌عنوان کارکنان گوگل متعهد شده‌ایم ابتدا منافع کاربران را مورد اهمیت قرار دهیم و گوگل هم باید همین کار را انجام دهد».

climate

گوگل در ماه اوت به دلیل قرارداد محاسبات ابری که با گمرک ایالات متحده‌ی آمریکا و مرزداری آن امضا کرده‌بود، مورد حمله‌ی ۱۴۹۵ نفر از کارکنان خود قرار گرفت. این کارکنان دادخواستی را امضا کرده بودند که در طی آن خواسته بودند «صنعت تکنولوژی از ارائه‌ی زیر ساخت برای اجرای بی‌رحمی انبوه، خودداری کند». یکی از نکاتی که در این تقاضانامه به آن اشاره شده‌بود مرگ کودکانی بود که در زندان‌های گمرک و مرزداری آمریکا، از دنیا رفتند و کودکانی که از خانواده‌هایشان جدا شده‌بودند و در بازداشتگاه‌های آمریکا نگه‌داری می‌شدند؛ عملی که با هیچ استانداردی اخلاقی محسوب نمی‌شود. این نکته قابل‌توجه است که یکی از دلایل افزایش مهاجرت از آمریکای مرکزی به ایالات متحده‌ی آمریکا افزایش خشکسالی در کشورهای آمریکای مرکزی بوده‌است.

نامه‌ی جدید کارکنان گوگل، تنها چند هفته پس از گزارش گاردین (Guardian) از فعالیت‌های گوگل نوشته شده‌است. در این گزارش گفته‌شده بود که گوگل با وجود شواهد علمی برای تغییرات اقلیمی، با سازمان‌هایی که مخالف تلاش برای حفاظت از محیط‌زیست در برابر تغییرات اقلیمی هستند، همکاری‌های اساسی دارد. گوگل هنوز به نامه‌ی اخیر کارکنانش پاسخی نداده‌است.

یکی از سخنگویان گوگل در ماه اکتبر در پاسخ به سؤال The Verge پیرامون گزارش گاردین گفته‌است: «تنها ما نیستیم که با برخی سازمان‌ها همکاری می‌کنیم اما با سیاست‌های آب و هوایی آن‌ها مخالفیم.»

مسئول بخش مالی گوگل، روت پورات

وقتی صحبت از تلاش برای محیط زیست باشد گوگل یکی از شرکت‌هایی است که قدم‌های بسیاری برداشته‌است. این شرکت در سال ۲۰۰۷ توانست میزان مصرف و تولید کربنش را با هم برابر کند (Carbon neutral) و در حال حاضر تمام انرژی مصرفی این شرکت از نوع انرژی‌های تجدیدپذیر است. این در حالی است که آمازون گفته‌است می‌تواند در سال ۲۰۴۰ میزان مصرف و تولید کربنش را با هم برابر کند. سال گذشته گوگل توانست به جایی برسد که میزان خرید انرژی‌های تجدیدپذیر این شرکت، بیش از میزان انرژی مصرفی آن باشد و در ماه سپتامبر اعلام کرد قصد دارد با افزایش ۴۰ درصدی نیروگاه‌های بادی و خورشیدی‌اش، بزرگ‌ترین قرارداد حقوقی خرید انرژی‌های تجدیدپذیر در تاریخ را منعقد سازد. گوگل در سال ۲۰۱۸ گفته‌بود هدف دراز مدت این شرکت دستیابی به حالتی است که در آن «بتواند هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز انرژی بدون کربن تولید کند» (انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده در گوگل از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی مخصوص این شرکت تأمین می‌شود).

تلاش‌های گوگل برای کاهش اثر این شرکت در تولید کربن‌دی اکسید مؤثر بوده‌است اما هنوز هم گوگل برای فعالیت‌هایش از سوخت فسیلی استفاده می‌کند. گوگل در سال ۲۰۱۸، ۴٫۹ میلیون تن گاز گلخانه‌ای تولید کرده‌ که برابر است با کربنی که در طی یکسال توسط یک میلیون اتومبیل سواری در جاده‌ها، تولید می‌شود. از طرفی، بنابر تخمین یک محقق، تنها جستجوهایی که در موتور گوگل صورت می‌گیرد، تولید کننده‌ی ۴۰ درصد کربن‌دی اکسید حاصل از اینترنت است.

در عین حال گوگل به شرکت‌هایی که برخلاف فعالیت‌های محیط زیستی عمل کرده‌اند یا حتی باعث عقبگرد برخی از این فعالیت‌ها شده‌اند،کمک‌های مالی بسیاری کرده‌است. بخشی از این کمک‌های مالی مربوط به مؤسسه‌ی Competitive Enterprise Institute است؛ مؤسسه‌ای که در ترغیب ترامپ برای خروج از معاهده‌ی اقلیمی پاریس، کمک کرده‌است.

گروهی از کارکنان گوگل که خود را «کارکنان فعال در زمینه‌ی آب‌و‌هوا» معرفی کرده‌اند، در یک پست وبلاگی که حضور خود را در اعتصاب‌های اقلیمی اعلام کرده‌اند، گفتند «در سال ۲۰۱۸ گوگل به ۱۱۱ عضو کنگره که حداقل در ۹۰ درصد موارد علیه قوانین اقلیمی رأی داده‌اند».  

به همین دلیل دسته‌ای از کارکنان گوگل که نگران شرایط آب‌وهوایی هستند از مسئولان این شرکت خواسته‌اند که تلاش بیشتری داشته باشد تا بتواند تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. آن‌ها دلیل این تقاضا را «فوریت و اهمیت بحران جهانی تغییرات آب‌وهوایی و اثرات مخرب نا متناسب آن بر عده‌ای مردم عنوان کرده‌اند. »

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات