محصولات اپل در سال ۲۰۲۳

یک سال با اپل؛ برندی که همچنان قدر‌ت‌نمایی می‌کند

یک‌شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اپلِ ۲۰۲۳ یکی از موفق‌ترین نسخه‌های باارزش‌ترین برند دنیا بود، چرا؟ زومیت در این مقاله سیب ۳ تریلیون دلاری آمریکا را زیر ذره‌بین‌ می‌برد.
تبلیغات

اپل از آن دست شرکت‌هایی است که هر سال با معرفی برخی از محصولات جدیدش، طرفدارانش را هیجان‌زده می‌کند. درحالی‌که کوپرتینونشین‌ها امسال خودشان را از رقابت نفس‌گیر و جذاب هوش مصنوعی دور نگه‌ داشتند، با معرفی هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو سعی کردند توجه مردم و رسانه‌ها را همچنان روی خود متمرکز کنند.

سال ۲۰۲۳ برای اپل سال پرفرازونشیبی بود و اگرچه طولانی‌ترین دوران افت درآمدش در ۲۰ سال اخیر بود، همچنان باارزش‌ترین برند جهان به‌شمار می‌رود. در طرف مقابل، جنجال ممنوعیت فروش اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا ۲ به‌دلیل نقض پتنت مربوط به سنسور اکسیژن‌سنج خون شرکت مسیمو به‌رهبری جو کیانی را داشتیم که حسابی سروصدا به‌پا کرد.

شاید آیفون ۱۵ پرو حتی با بدنه‌ تیتانیومی یا درگاه USB-C یا اولین تراشه‌ سه‌نانومتری جهان نتوانست مطابق انتظار، نفس‌ها را در سینه حبس کند؛ اما سال ۲۰۲۳ به‌طورکلی برای اپل سال پرباری بود. در این مقاله، عملکرد این شرکت را توضیح می‌دهیم.

ژانویه؛ شروع نسبتاً موفق در سکوت خبری

معرفی تراشه‌های M2 Pro و M2 Max

پردازنده ام ۲ پرو مکس / Apple M2 Pro Max از نمای جلو

اپل در ابتدای سال ۲۰۲۳ و بدون برگزاری مراسم، تراشه‌های جدیدش را برای لپ‌تاپ‌های مک رونمایی کرد: تراشه‌های M2 Max و M2 Pro.

پردازنده‌های پرچم‌دار اپل با لیتوگرافی ۵ نانومتری در عین بهینگی مصرف انرژی، قدرت پردازشی فراوانی دارند. اپل می‌گوید که تراشه‌ M2 Max ازلحاظ عملکرد به‌ازای هر وات مصرف انرژی، قدرتمندترین تراشه در صنعت لپ تاپ به‌حساب می‌آید.

واحد CPU هر دو تراشه ۱۲ هسته و GPU مدل پرو ۱۹ هسته و مدل مکس ۳۸ هسته دارد. علاوه‌براین، تراشه‌ M2 Max حافظه‌ کش L2 بیشتری از نسخه M2 Pro دارد و عملکردش درمقایسه‌با نسل قبل از خود، ۳۰ درصد بهبود یافته است.

در‌حال‌حاضر، پردازنده‌های M2 Pro و M2 Max صرفاً در مدل جدید مک مینی و مک بوک پرو حضور دارند.

نسل جدید هوم پاد اپل

هوم پاد اپل در دو رنگ سفید و مشکی که کنار یکدیگر قرار دارند
اپل

تنها یک روز پس از معرفی تراشه‌های پرچم‌دار، اپل در ۱۸ ژانویه هوم پاد جدید خود را نیز رونمایی کرد. این دومین هوم پاد است که کوپرتینونشین‌ها با صدای بهبودیافته و قابلیت‌های پیشرفته‌تر معرفی می‌کنند. در قلب این محصول، تراشه‌ S7 به کار رفته که با نرم‌افزار و حسگرهای سیستم ترکیب شده است تا صدای محاسباتی پیشرفته‌تری ارائه کند.

اپل در حالی هوم پاد جدیدش را رونمایی کرد که نسل قبلی این دستگاه با استقبال چندانی روبه‌رو نشد. با‌این‌حال، این شرکت تصمیم گرفت با مجهزکردن هوم پاد به تکنولوژی پیشرفته‌تر و کاهش برچسب قیمتی، شانس دوباره‌ای به اسپیکر هوشمندش بدهد.

ژوئن؛ غوغای اپل در WWDC 2023

هدست اپل ویژن پرو

هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro

درحالی‌که پنج ماه از سال ۲۰۲۳ گذشته بود، اپل در ۵ ژوئن هدست واقعیت ترکیبی اپل ویژن پرو را رونمایی کرد. اگرچه اپل ویژن پرو هنوز عرضه نشده است، در فهرست بهترین اختراع‌های ۲۰۲۳ و حتی مهم‌ترین اتفاقات دنیای فناوری و علمی قرار گرفت.

اپل ویژن پرو که برخی از اهالی فناوری آن را آیفون بعدی می‌نامند، با چشم، دست و صدا کنترل می‌شود، امکان اتصال آن به مک نیز وجود دارد و می‌توان صدها هزار اپلیکیشن آیفون و آیپد را با آن اجرا کرد. جذاب‌تر از همه موارد ذکرشده، این است که کاربران با این هدست واقعیت ترکیبی می‌توانند آیتم‌های دیجیتالی را وارد دنیای واقعی کنند.

مک‌های جدید

مک پرو و مک استودیو

اپل در رویداد WWDC 2023، کامپیوترهای جدیدش را نیز رونمایی کرد که مک پرو یکی از آن‌ها بود. این دستگاه ۷۰۰۰ دلاری، به تراشه‌ M2 Ultra مجهز شده است که از CPU با ۲۴ هسته و GPU با ۷۶ هسته بهره می‌برد. هرچند اپل مدعی شد M2 Ultra قدرتمندترین تراشه برای لپ‌تاپ‌ها است، این تراشه نتواست بر رقبای خود غلبه کند و در معیار گیک‌بنچ ۶ و گیک‌بنچ ۵، نشان داده شد که از تراشه‌های قدرتمند Core i9 13900KS اینتل و Ryzen 9 7950X AMD سریع‌تر نیست.

علاوه‌بر مک پرو، اپل مک بوک ایر جدید را نیز رونمایی کرد که در‌مقایسه‌با نسل قبل، تغییری به‌جز اندازه‌ صفحه‌نمایش نکرده است. صفحه‌نمایش مک بوک ایر جدید، از ۱۳ به ۱۵ اینچ افزایش یافته است.

نسخه‌‌ بتا سیستم‌عامل‌های جدید

بررسی iOS 17

کاربران اکوسیستم اپل همواره منتظر انتشار سیستم‌عامل‌های جدید این شرکت هستند تا از ارتقاهای جدید نرم‌افزاری نهایت استفاده را ببرند. اپل در مراسم WWDC 2023، نسخه‌ بتای WatchOS 10 ،iPadOS 17 ،iOS 17 ،MacOS SONOMA را معرفی کرد. در نسخه‌ جدید سیستم‌عامل‌ آیفون، شاهد قابلیت‌هایی نظیر پوسترهای تماس و NameDrop و به‌روزرسانی iMassege بودیم. درحالی‌که مک‌اواس سونوما نیز به پشتیبانی از تعداد زیادی از مک‌های اینتلی پایان می‌دهد، همان نسخه‌ قبلی است با چند قابلیت اضافه چون اسکرین‌سیور و ویجت.

بهترین قسمت ماجرا، به‌روزرسانی WatchOS 10 بود که اپل آن را تغییر داد و ظاهری رنگارنگ به آن بخشید و اپلیکیشن‌هایی مانند آب‌و‌هوا، سهام، صفحه‌ اصلی و نقشه‌ بیشتری از صفحه‌نمایش را به خود اختصاص داده‌اند. اکنون افراد با خرید اپل واچ می‌توانند از رابط کاربری به‌روزتر ساعت هوشمند اپل نهایت لذت را ببرند.

سپتامبر؛ ماه معرفی آیفون و محصولات سخت‌افزاری دیگر

انتشار رسمی سیستم‌عامل‌های اپل

اپل پس از گذشته سه ماه از انتشار نسخه‌ بتای سیستم‌عامل‌های خود برای توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان، نسخه‌های اصلی آن‌ها را در ماه سپتامبر منتشر کرد. اکنون کاربران آیفون XR به بعد می‌توانند iOS 17 را دریافت کنند.

سری آیفون ۱۵

پنل پشت آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس

اپل هرساله طی مراسمی، سری جدید گوشی‌های آیفون را رونمایی می‌کند. این خبر برای کاربران ایرانی چندان خوشحال‌کننده نبود؛ چون از خرید آیفون 15 به‌دلیل ممنوعیت واردات و مشکلات رجیستری محروم هستند. سری آیفون ۱۵ با شکل و شمایلی شبیه به آیفون ۱۴ معرفی شد؛ اما با چند ویژگی مهم ازجمله داینامیک آیلند در تمامی مدل‌ها، دوربین‌های ۴۸ مگاپیکسلی، دکمه‌ اکشن و نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی.

از دیگر تغییرات مهم آیفون ۱۵ جایگزین‌شدن پورت لایتنینگ پس از ۱۲ سال با USB-C بود. استفاده از بدنه‌ تیتانیومی، پردازنده‌ سه‌نانومتری A17 Pro و دوربین تله‌فوتو ۵ برابری با «طراحی چهارمنشوری» هم دست‌به‌دست هم دادند تا پرچم‌دارهای جدید اپل مهم‌ترین گوشی‌های این شرکت در حداقل سه سال اخیر محسوب شوند.

اپل واچ‌های جدید

ورک‌اوت‌های واچ اولترا ۲

اپل به‌همراه معرفی گوشی‌های آیفون ۱۵، دو ساعت هوشمند جدید نیز رونمایی کرد: اپل واچ اولترا ۲ و اپل واچ سری ۹. به‌لطف تراشه‌ بهبودیافته‌ S9، ساعت‌های هوشمند جدید اپل از ویژگی‌های جدیدی ازجمله دستیار آفلاین سیری و قابلیت دابل تاپ و نمایشگر روشن‌تر بهره می‌برند.

ازنظر زبان طراحی، این ساعت‌ها در‌مقایسه‌با نسل قبل تفاوت چندان زیادی ندارند و صرفاً به‌دلیل تراشه‌ S9، قدرتمندتر از پیش ظاهر شده‌اند. شاید در توصیف این ساعت‌ها بتوانیم بگوییم قلبی نو در کالبدی تکراری!

کیس ایرپاد پرو ۲

اپل در مراسم WWDC 202 کیس ایرپاد پرو ۲ را با پشتیبانی از درگاه USB-C معرفی کرد. بیشتر قابلیت‌های این محصول با مدل لایتنینگ یکسان است؛ اما قرار است از صدای ۲۰ بیتی ۴۸ کیلوهرتزی بدون اتلاف هنگام اتصال به هدست ویژن پرو بهره ببرد. ایرپاد پرو ۲ نیز گواهی کمی ارتقایافته‌ IP54 را برای خود ایربادها و کیس شارژر دارد تا در‌برابر گردوغبار مقاوم باشد.

کیس نسل دوم ایرپاد پرو مجهز به درگاه USB-C، با قیمت ۹۹ دلار در وب‌سایت اپل به‌فروش می‌رسد.

اکتبر؛ پایانی بسیار موفق

قلم لمسی ارزان‌تر

قلم لمسی اپل پنسل تایپ سی Apple Pencil USB-C چسبیده به آیپد

اپل در سکوت خبری و طی بیانیه‌ مطبوعاتی در اکتبر، قلم لمسی جدیدش را با قیمتی ارزان‌تر رونمایی کرد. اپل پس از تغییر پورت آیفون به USB-C، محصول Apple Pencil را نیز به همین نوع پورت مجهز کرده است. اپل اعلام کرده است که قلم لمسی جدیدش از حساسیت فشاری و جفت‌سازی و دابل تپ پشتیبانی نمی‌کند و در‌مقایسه‌با نسل دوم اپل پنسل، قابلیت‌های کمتری دارد.

Apple Pencil جدید با درگاه USB-C با طیف گسترده‌ای از آیپدها سازگار است و بسیاری از کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. ناگفته نماند که قیمت این محصول ۷۹ دلار و از دو نسل قبلی ارزان‌تر است.

تراشه‌های سه‌نانومتری سری M3

تراشه M3 Ultra اپل

اپل با خرید تمام ظرفیت تولید تراشه‌های سه نانومتری TSMC، به‌عنوان حُسن ختام معرفی محصولات خود در سال ۲۰۲۳، نسل جدید تراشه‌های سری M را برای کامپیوترهای شخصی‌اش معرفی کرد. نسل جدید تراشه‌ها در سه مدل M3 و M3 Pro و M3 Max معرفی شده‌اند که درمقایسه‌با سری تراشه‌های M2 عملکرد بهتری دارند.

اپل در توصیف این تراشه‌ها می‌گوید که به‌لطف استفاده از فناوری Dynamic Cashing، عملکرد سریع‌تر و بهینه‌تری از نسل قبل دارند. علاوه‌بر‌این، تراشه‌های سری M3 پشتیبانی سخت‌افزاری رهگیری پرتو را برای نخستین‌بار به دنیای مک بوک و کامپیوترهای اپل می‌آورد.

مدل پایه‌ تراشه‌ M3 در دل خود ۲۵ میلیارد ترانزیستور (۵ میلیارد بیشتر از M2) دارد و به‌گفته‌ اپل، در پردازش‌های CPU و GPU‌محور بالغ‌بر ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 ظاهر می‌شود. تراشه‌ M3 Pro نیز روی سطح خود از ۳۷ میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کند و به‌گفته‌ اپل، در پردازش‌های CPU و GPU‌محور به‌ترتیب بیش از ۲۰ و ۱۰ درصد سریع‌تر از M2 Pro عمل می‌کند.

در‌نهایت، غول مرحله‌ آخر تراشه‌های لپ‌تاپی اپل موسوم به M3 Max با ۹۲ میلیارد ترانزیستور را داریم که به‌ادعای اپل، در پردازش‌های CPUمحور تا ۵۰ درصد و در پردازش‌های گرافیکی تا ۲۰ درصد سریع‌تر از M2 Max ظاهر می‌شود.

شما کاربران زومیت عملکرد اپل در سال ۲۰۲۳ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات