قابلیت سلامتی اپل واچ اولترا ۲

بررسی اپل واچ اولترا ۲؛ قلبی نو در کالبدی تکراری

سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
تراشه قدرتمند، نمایشگر ازهمیشه روشن‌تر و قابلیت دابل تپ؛ آیا اپل واچ اولترا ۲ آن‌طور‌که به‌نظر می‌رسد، ارتقای درخورتوجهی است؟
تبلیغات

بررسی اپل واچ اولترا ۲ برایم با بررسی هر محصول دیگری فرق دارد؛ چون با تمام خوبی‌ها و قابلیت‌هایش، از همان ابتدا می‌دانم محصولی است که به‌‌دلیل قیمت بسیار گران و برخی محدودیت‌هایش در ایران، نه می‌توانم و نه دلم می‌خواهد خریدش را به کسی توصیه کنم. به‌همین‌دلیل ، مدل بررسی‌ام ناگزیر با بررسی‌های دیگر متفاوت خواهد بود.

سال گذشته، اپل واچ اولترا صرفاً برایم محصول جدیدی بود که می‌خواستم از تمام جزئیاتش سر در بیاورم. اولین تلاش اپل برای ورود به دنیای ساعت‌های ورزشی حرفه‌ای، تا حدودی موفقیت‌آمیز بود؛ از صفحه‌نمایش بسیار روشن ۲۰۰۰ نیتی گرفته تا بدنه‌ی بسیار مقاوم دربرابر ضربه و دمای شدید و غوطه‌وری در آب، میکروفون و اسپیکرهای قدرتمند، شارژدهی به‌مراتب بیشتر از اپل واچ‌های معمولی و قابلیت‌های جالب و کاربردی مثل Backtrack برای پیدا‌کردن مسیر، آژیر خطر، اپلیکیشن Depth برای غواصی و تماس با شماره‌ی امداد در شرایط بحرانی.

بررسی ویدیویی اپل واچ اولترا ۲

همان واچ اولترای قبل با بهبودهای ریز

امسال، واچ اولترای جدید همان واچ اولترای قدیم است با سخت‌افزار قدرتمندتر و یکی‌دو قابلیت بیشتر که در‌ادامه درباره‌‌شان صحبت خواهم کرد. اپل به طراحی، اندازه، وزن و کیفیت ساخت ساعت حرفه‌ای خود دست نزده و تمام قابلیت‌ها و فهرست ورک‌اوت‌ها تقریبا یکسان است؛ اما تراشه‌ی S8 با معماری سه‌ساله‌اش که از اپل واچ سری ۶ بی‌تغییر مانده بود، جایش را به تراشه‌ی جدید S9 داده که در اپل واچ سری ۹ هم به‌کار رفته است.

دکمه کراون اپل واچ اولترا ۲

سرتان را با حرف‌های تکراری به‌درد نمی‌آورم و دعوت می‌کنم برای توصیف کامل مشخصات و قابلیت‌های این ساعت به بررسی سال گذشته‌ام از اپل واچ اولترا سری بزنید، چون دقیقا با نسل جدید برابری می‌کند. اما برای آن دسته از افرادی که حوصله‌ی خواندن بررسی قبلی را ندارند، به‌طورخلاصه به بخشی از قابلیت‌های واچ اولترا اشاره می‌کنم.

اپل واچ اولترا از قابلیت Waypoints برای نشانه‌گذاری موقعیت مکانی بهره می‌برد؛ مثلا اگر به کوه‌نوردی رفته‌اید، می‌توانید محل پارک خودرو را با Waypoints نشانه‌گذاری کنید تا در مسیر بازگشت، جای پارک را به‌درستی پیدا کنید. با فعال‌کردن قابلیت Backtrack هم می‌توانید مسیر طی‌شده را علامت‌گذاری کنید تا از خطر گم‌شدن در مکان‌های ناآشنا نجات یابید. قابلیت آژیر خطر (Siren) هم که با فشار‌دادن دکمه‌ی اکشن به‌مدت ۵ ثانیه فعال می‌‌شود، آژیری با قدرت ۸۶ دسی‌بل پخش می‌کند تا درمواقعی که به کمک نیاز دارید، افرادی را که تا فاصله‌ی ۱۸۰ متری از شما قرار دارند، باخبر کنید.

قابلیت‌های سلامت اپل واچ اولترا هم دقیقا همان‌هایی است که در واچ سری ۶ به بعد وجود دارد و اگر هدفتان از خرید ساعت هوشمند صرفا استفاده از قابلیت‌های سلامت است، خرید نسخه‌ی اولترا توجیه اقتصادی ندارد. واچ اولترا از قابلیت‌هایی مثل ECG برای ثبت نوار قلب، سنجش سطح اکسیژن خون، هشدار افزایش یا کاهش تپش قلب، پایش خواب، تشخیص تصادف و سقوط بهره می‌برد، اما برخی از این قابلیت‌ها در ایران دردسترس نیست.

 واچ اولترا ۲ روی سنگ

واچ اولترا در بین ساعت‌های هوشمند غیرورزشی، بیشترین حالت ورک‌اوت را برای تمرینات ورزشی دارد و تقریبا هر ورزشی را که تصور کنید، در اپلیکیشن Workout موجود است و برخی از آن‌ها ازجمله پیاده‌روی به‌طورخودکار شروع به کار می‌کنند. حتی افرادی که اهل غواصی هستند، می‌توانند به‌لطف حسگر تشخیص عمق و دمای آب ساعت و اپلیکیشن Depth، داده‌های جالبی ازجمله عمق، دما و مدت‌زمانی را که زیر آب بوده‌اند، ثبت کنند. قابلیت Multisport Workout هم که از نظر من بهترین بخش ورک‌اوت واچ اولترا است اجازه می‌دهد تا چند فعالیت ورزشی متفاوت را در قالب یک ورک‌اوت ترکیب کنید.

حال که خیلی خلاصه با قابلیت‌های واچ اولترا آشنا شدید، اجازه بدهید در ادامه به تغییرات دو نسل از واچ اولترا اشاره می‌کنم.

اپل واچ اولترا ۲ از همان نمایشگر بزرگ ۴۹ میلی‌متری، وزن ۶۳٫۱ گرمی، بدنه‌ی تیتانیومی و درجه‌ی مقاومت نسل قبل بهره می‌برد. متأسفانه هنوز از طراحی دایره‌ای به سبک ساعت‌های کلاسیک یا سایز کوچک‌تر برای مچ‌های باریک خبری نیست؛ اما حداکثر روشنایی صفحه از ۲۰۰۰ به ۳۰۰۰ نیت رسیده که حتی از آیفون ۱۵ پرو حدود ۳۳ درصد بیشتر است.

واچ اولترا ۲ ازنظر ظاهری با نسل قبل مو نمی‌زند

در فرایند ساخت و بسته‌بندی واچ اولترا ۲ از مواد بازیافتی استفاده شده است تا با کاهش تولید کربن، آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد شود. البته اگر ادعای اپل درست باشد، با انتخاب بندهای جدید ازجمله آلپاین لوپ و تریل لوپ، اولین محصول کاملاً کربن‌خنثی اپل را خواهید داشت؛ چراکه (بازهم به‌ادعای اپل) بدنه از ۹۵ درصد آلومینیوم بازیافتی و بند تریل لوپ از ۳۲ درصد مواد بازیافتی در کارخانه‌هایی تولید شده است که کاملاً از انرژی پاک استفاده می‌کنند. بسته‌بندی هم شاید بی‌کیفیت و ارزان به‌نظر برسد؛ ولی دست‌کم برای دوستداران طبیعت تصمیم معقولانه‌ای بوده است.

 واچ اولترا ۲ کنار واچ اولترا نسل یک
 واچ اولترا ۲ درکنار واچ اولترا نسل یک

در بخش قابلیت‌ها و تمرینات ورزشی تقریباً هیچ فرقی بین دو نسل نیست و تمام محدودیت‌های واچ اولترا برای کاربران ایرانی همچنان پابرجاست؛ ازجمله سنجش سطح اکسیژن خون، هشدار ضربان نامنظم قلب و سیستم ثبت نوار قلب (ECG) برای هشدار حمله‌ی قلبی.

تمام محدودیت‌های واچ اولترا برای کاربران ایرانی همچنان پابرجا است

در یک کلام، تمام قابلیت‌های مهم اپل واچ که با هشدار به‌موقع جان کاربران زیادی را نجات داده‌اند و تیم کوک در هر مراسم برای صحبت از آن‌ها کلی وقت می‌گذارد، در ایران فعال نیستند. این را گفتم تا اگر تصمیم گرفتید پنج‌شش میلیون تومان بیشتر از قیمت آیفون ۱۳ در ایران برای خرید واچ اولترا ۲ هزینه کنید، حواستان به این محدودیت‌ها باشد.

ورک‌اوت‌های واچ اولترا ۲
واچ اولترا ۲ در دست

عمر باتری واچ اولترا ۲ هم فرقی با نسل قبل ندارد و همان ۳۶ ساعت در استفاده‌ی معمولی و ۷۲ ساعت در حالت کم‌مصرف با غیرفعال‌کردن برخی قابلیت‌ها مثل نمایشگر و میکروفون همیشه‌روشن اعلام شده است. در بررسی من، باتری در مدت سه ساعت درحالی‌که وای‌فای روشن و اپلیکیشن موزیک فعال و صفحه‌نمایش هم مرتب روشن بود، ۱۰ درصد کاهش یافت که تقریباً با عدد اعلامی اپل هم‌خوانی دارد.

عمر باتری با شارژدهی ساعت‌های ورزشی فرسنگ‌ها فاصله دارد

۳۶ ساعت در‌مقایسه‌با شارژدهی مدل‌های دیگر اپل واچ واقعاً ستودنی است؛ اما هنوز فرسنگ‌ها با شارژدهی چندهفته‌ای ساعت‌های ورزشی حرفه‌ای فاصله دارد. زمانی‌که اپل گفت سرعت پردازش موتور عصبی تراشه‌ی S9 دو برابر شده است، انتظار داشتم تأثیرش را در عمر باتری ببینم؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد.

واچ فیس واچ اولترا ۲

با به‌روزرسانی watchOS 10، چهار واچ فیس ازجمله Palette و Nike Globe با گزینه‌های شخصی‌سازی بسیار برای اپل واچ سری ۴ به‌بعد در‌دسترس قرار می‌گیرد؛ اما واچ اولترا به‌جز Wayfinder که با نسل قبل معرفی شد، حالا یک واچ‌فیس اختصاصی جدید به‌ نام Modular Ultra دارد. واچ‌فیس Modular Ultra اجازه می‌دهد آیتم دیگری را از بین ثانیه‌شمار یا عمق‌سنج یا ارتفاع‌سنج به حاشیه‌ی ساعت اضافه کنید و تغییرات آن را در لحظه ببینید. برای فردی مثل من که زیاد اهل ورزش و ماجراجویی نیست، واچ‌فیس Palette انتخاب جذاب‌تری است؛ به‌ویژه رنگ صورتی/بنفش آن!

بهبودهای سخت‌افزاری

اگر از خود می‌پرسید حالا که طراحی و قابلیت‌ها و عمر باتری فرقی با گذشته ندارد، اصلاً چه نیازی به عرضه‌ی نسل دوم واچ اولترا بود؛ جواب این است: ارتقای سخت‌افزاری.

دلیل عرضه‌‌ی نسل دوم واچ اولترا: ارتقای سخت‌افزاری

واچ اولترا ۲ مانند واچ سری ۹ به تراشه‌ی جدید S9 مجهز است که با فناوری ۵ نانومتری TSMC و معماری تراشه‌ی A15 تولید شده و اولین ارتقای واقعی را پس از سه سال تجربه می‌کند. تراشه‌‌ی S9 حدود ۶۰ درصد ترانزیستور بیشتر و ۳۰ درصد عملکرد سریع‌تری از قبل دارد. رم هم دو برابر شده و موتور عصبی چهار‌هسته‌ای آن به‌گفته‌ی اپل، می‌تواند تا دو برابر پردازش‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را سریع‌تر اجرا کند.

سنسورهای اپل واچ اولترا ۲

اپل می‌گوید به‌لطف تراشه‌ی جدید، واچ اولترا ۲ از قابلیت‌هایی بهره می‌برد که واچ اولترای نسل قبل از پسشان برنمی‌آید؛ اول و مهم‌تر از همه، قابلیت «دابل‌ تپ» (Double Tap) و دوم، پردازش محلی سیری (On-Device Siri).

دابل تپ؛ قابلیتی انقلابی؟

اگر ویدئو بررسی واچ اولترا ۲ را تماشا کنید، می‌بینید که سناریو را با قابلیت «دابل‌ تپ» شروع کردم؛ چون اپل در مراسم Wonderlust چنان با آب‌وتاب دابل تپ را توصیف کرد که گویی مهم‌ترین دلیل برای خرید واچ اولترا ۲ همین است. دابل تپ قرار است چند وقت دیگر با به‌روزرسانی watchOS 10.1 دردسترس قرار گیرد؛ اما من توانستم برای بررسی، این قابلیت را با نصب نسخه‌ی بتا امتحان کنم.

دابل تپ قابلیتی است که استفاده از اپل واچ را تنها با همان دستی که ساعت به آن بسته شده، در مواقع خاصی ممکن می‌کند؛ بدین‌شکل که دستتان را بالا می‌آورید و سر انگشت اشاره و شست را دوبار به‌هم می‌زنید تا اتفاقی جادویی را تجربه کنید. برای مثال، بین ویجت‌ها در اسمارت استک جابه‌جا می‌شوید، به تماس پاسخ می‌دهید یا آن را قطع می‌کنید، تایمر را Pause می‌کنید، آلارم را Snooze می‌کنید، آهنگ را پخش یا متوقف می‌کنید یا حتی پیام صوتی ضبط و ارسال می‌کنید.

دابل تپ ویژگی جذاب و کارراه‌اندازی است

از حق نگذریم، دابل تپ ویژگی جذاب و کارراه‌اندازی است. اعتراف می‌کنم که من هم تحت‌تأثیر تبلیغات پرزرق‌وبرق اپل هنگام معرفی دابل تپ قرار گرفتم و برای تجربه‌اش حسابی هیجان‌زده شدم!

قابلیت دابل تپ اپل واچ اولترا ۲

ماجرای دابل تپ از این قرار است که موتور پردازش عصبی تراشه داده‌ها را از حسگر شتاب‌سنج و ژیروسکوپ و ضربان قلب ساعت می‌گیرد و تحلیل‌و‌پردازش می‌کند. بعد تغییرات جریان خون و حرکات مچ دست را تشخیص می‌دهد و در لحظه دستورها را اجرا می‌کند؛‌ دستورهایی‌ که معمولاً به فعال‌کردن دکمه‌ی اصلی اپلیکیشنی مربوط است که با آن مشغول کار هستید یا اسکرول‌کردن بین ویجت‌های اسمارت استک. این حجم از جمع‌آوری و پردازش داده و اجرای دستورها، تنها در کسری از ثانیه انجام می‌شود، آن‌هم به‌خاطر قدرت بسیار زیاد تراشه.

اپل می‌گوید فقط تراشه S9 ازپسِ الگوریتم دابل تپ برمی‌آید

اپل می‌گوید دابل تپ فقط در واچ سری ۹ و واچ اولترا ۲ دردسترس است؛ زیرا الگوریتمی که برای آن طراحی کرده، به‌قدری پیچیده است که فقط تراشه‌ی S9 توان پردازش آن را دارد. تا این‌جا همه‌چیز عادی به‌نظر می‌رسد و کسی به قدرت تراشه‌های ساخت TSMC شک نمی‌کند؛ اما داستان زمانی پیچیده می‌شود که متوجه شدم قابلیتی شبیه دابل تپ از watchOS 8 به‌بعد، یعنی از سال ۲۰۲۱ در اپل واچ حضور دارد و برای استفاده از آن به خرید واچ‌های جدید نیازی نیست.

اپل واچ اولترا ۲
دکمه‌های اپل واچ اولترا ۲

قابلیتی که از آن حرف می‌زنم، Assistive Touch نام دارد و برای افرادی در نظر گرفته شده که فقط می‌توانند از یک دست استفاده کنند. من با Assistive Touch توانستم تقریباً تمام کارهایی را انجام دهم که اپل می‌گوید فقط با دابل تپ امکان‌پذیر است. اتفاقاً ازآن‌جاکه Assistive Touch به‌عنوان قابلیت دسترسی‌پذیری برای افراد کم‌توان طراحی شده است، از ژست‌های بیشتری مثل «مشت‌کردن دست» برای انتخاب آیتم بهره می‌برد.

Assistive Touch تقریبا همان کار دابل تپ را انجام می‌دهد

دابل تپ همان‌طور‌که از اسمش پیدا است، فقط از ژست دو بار ضربه‌ی سر انگشت‌ها به‌هم پشتیبانی می‌کند و جامعه‌ی هدفش تمام کاربران هستند، نه صرفاً افراد کم‌توان. به‌همین‌‌دلیل، اپل این قابلیت‌ که احتمالاً در دوسه سال گذشته ناشناخته باقی مانده، به کانون توجه برگرداند و به‌عنوان مؤلفه‌ای معرفی کرد که قرار است قواعد بازی را تغییر دهد.

شاید مهم‌ترین فرق دابل‌ تپ با Assistive Touch در سرعت و ثبات پاسخ‌گویی است که از تراشه‌ی قدرتمندتر انتظاری جز این نمی‌رود. با‌این‌حال، اگر مهم‌ترین دلیلتان برای خرید واچ اولترا ۲ یا حتی واچ سری ۹ استفاده از دابل تپ است، همین‌حالا هم می‌توانید به‌کمک Assistive Touch قابلیتی کم‌وبیش مشابه را در هر اپل واچی که از watchOS 8 به‌بعد پشتیبانی می‌کند، تجربه کنید.

پردازش محلی سیری و Precision Finding

گفتم که تراشه‌ی S9 به‌جز دابل تپ، پردازش محلی سیری را هم ممکن می‌کند؛ قابلیتی که اپل On-Device Siri می‌نامد و قرار است همراه با دابل تپ با به‌روزرسانی watchOS 10.1 ارائه شود.

قدرت تراشه‌ سیری را از اتصال به وای‌فای بی‌نیاز می‌کند

به‌لطف قدرت تراشه، سیری می‌تواند بی‌نیاز از وای‌فای، هر دستوری را پردازش کند که پاسخ‌گویی به آن به جست‌وجو در اینترنت نیاز نداشته باشد؛ دستورهایی مثل تنظیم آلارم، سؤال درباره‌ی وضعیت آب‌وهوا، بازکردن اپلیکیشن‌ها یا واردکردن اطلاعات مربوط به وزن و دیگر داده‌های سلامت.

اگر هم قابلیت «Raise to Speak» را از تنظیمات ساعت فعال کرده باشید، دیگر به گفتن «Siri» یا «Hey Siri» برای فعال‌کردن دستیار صوتی نیازی نیست؛ بلکه فقط کافی است دستتان را بالا بیاورید و میکروفون ساعت را به دهانتان نزدیک کنید تا سیری سریع‌تر از هروقت دیگر، دستور شما را پردازش کند.

تنظیمات اپل واچ اولترا ۲

به‌جز این‌ها، فناوری باند فوق‌وسیع (Ultra Wideband) تراشه نیز ارتقا پیدا کرده است تا به‌کمک اپل واچ، موقعیت دقیق گوشی گم‌شده ازطریق فاصله‌یابی و جهت‌یابی ممکن شود. این قابلیت که اپل Precision Finding می‌نامد، همانی است که در ایرتگ وجود دارد؛ اما برای استفاده از آن باید گوشی‌تان از خانواده‌ی آیفون ۱۵ باشد؛ بگذریم که فناوری باند فوق‌وسیع محصولات اپل در ایران فعال نیست.

در انتهای فهرست تغییرات سخت‌افزاری واچ اولترا، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی از ۳۲ گیگابایت به ۶۴ گیگابایت به‌چشم می‌خورد. سیستم‌عامل watchOS 10 نزدیک به ۵۰۰ مگابایت جا می‌گیرد و در طول بررسی به بیشتر از ۱۱ گیگابایت نیاز نداشتم؛ اما هرچه ظرفیت بیشتر، بهتر.

آیا واچ اولترا ۲ ارزش خرید دارد؟

خلاصه اینکه اگر واچ اولترا دارید، تغییرات نسل جدید در حدی نیست که ارتقای ساعت را توجیه کند؛ به‌ویژه چون مشکلات نسل قبل همچنان پابرجا است؛ ازجمله محدودیت‌های زیاد برای کاربران ایرانی و شارژدهی و قابلیت‌های کمتر در‌مقایسه‌با ساعت‌های ورزشی و نبود گزینه‌ی ریکاوری و نقشه‌ی آفلاین. ورک‌اوت Cooldown برای استراحت بین تمرینات ورزشی در نظر گرفته شده است؛ اما باید خودتان آن را دستی فعال کنید. برای استفاده از نقشه‌ی آفلاین هم همچنان باید گوشی آیفون را همراه خود داشته باشید و بدون گوشی و وای‌فای، نمی‌توانید به پیاده‌روی بروید.

واچ اولترا ۲

اگر با تمام محدودیت‌ها و قیمت اپل واچ اولترا، همچنان قصد آن را بخرید، نسل دوم به‌دلیل سخت‌افزار قدرتمند‌تر در ازای چهارپنج میلیون تومان اختلاف پیشنهاد می‌شود. من همچنان معتقدم اگر مثل من اهل غواصی و صعود از قله نیستید و نهایت فعالیت ورزشی‌تان به دوچرخه‌سواری و شنا ختم می‌شود، همان واچ‌های معمولی کارتان را راه می‌اندازد.

اگر هم در اکوسیستم اپل نیستید؛ اما به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنید، احتمالاً خرید ساعت‌های ورزشی حرفه‌ای مثل گارمین را به اپل واچ ترجیح دهید. باوجوداین، اگر کسی خواست بین واچ اولترا ۲ و هر اپل واچ دیگری، یکی از آن‌ها را به شما هدیه دهد، حتماً و بی‌چون‌وچرا واچ اولترا ۲ را انتخاب کنید!‌

نکات مثبت

  • تراشه‌ی قدرتمند
  • قابلیت دابل تپ
  • پردازش محلی سیری
  • مناسب برای ورزش‌کاران نیمه‌حرفه‌ای
  • صفحه‌نمایش بسیار روشن ۳۰۰۰ نیتی
  • شارژدهی خوب درمقایسه‌با اپل‌واچ‌های دیگر

نکات منفی

  • قیمت زیاد
  • نامناسب برای مچ‌های باریک
  • شارژدهی کمتر از ساعت‌های ورزشی
  • محدودیت‌های بسیار برای کاربران ایرانی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات