ورود قدرتمندترین ابررایانه‌های جهان به میدان برای مقابله با کرونا

سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ویروس کرونا در دورانی شیوع پیدا کرده که ابرکامپیوترها به ابزارهایی کاربردی تبدیل شده‌اند. آیا این غول‌های پردازشی توانایی حل چالش کنونی را دارند؟
تبلیغات

دولت آمریکا در کنار صنعت فناوری و مراکز دانشگاهی تلاش می‌کند تا تمامی منابع موجود برای مبارزه با ویروس کرونا گردآوری شود. آن‌ها ابزارهای پردازشی را در اختیار محققان قرار داده‌اند تا فرایند کشف درمان برای بیماری کووید ۱۹ سرعت بگیرد. درحال‌حاضر محققان به ابرکامپیوترهای قدرتمند IBM و منابع پردازش ابری آمازون و مایکروسافت و گوگل دسترسی دارند. مجموعه‌ای به‌نام COVID-19 High Performance Consortium تشکیل شد که فعالیت‌هایی همچون شبیه‌سازی شیوع بیماری و مدل‌سازی درمان‌های احتمالی را به‌کمک منابع پردازشی انجام می‌دهد.

داریو گیل، مدیر IBM Research در بیانیه‌ای با تشریح فعالیت‌های IBM در کمک به فرایندهای پردازشی کشف درمان نوشت:

ما با تجمیع ظرفیت‌های ابرکامپیوتری سازمان‌های گوناگون، قدرت پردازشی بزرگی را در اختیار دانشمندان و محققان پزشکی و آژانس‌های دولتی قرار می‌دهیم تا در واکنش به این وضعیت اورژانسی جهانی و کاهش عواقب آن به‌کار بگیرند.

ابرکامپیوترها غول‌های پردازشی هستند که شاید ابعادی به‌اندازه‌ی یک طبقه‌ی کامل یک ساختمان داشته باشند. آن‌ها برخی اوقات به نیروی برقی به‌اندازه‌ی یک شهر کوچک نیاز دارند. ابرکامپیوترها برای وظایفی همچون شبیه‌سازی انفجار سلاح‌های هسته‌ای، تغییرات اقلیمی و مبانی فیزیک کهکشانی به‌کار می‌روند. به‌علاوه، می‌توان از این ابزارهای پردازشی بسیار قدرتمند برای کشف دارو نیز استفاده کرد که احتمالا در مقابله با ویروس کرونا و همه‌گیری کووید ۱۹ متأثر از آن، بسیار مفید خواهد بود.

ابررایانه/supercomputer

تعدادی از بزرگ‌ترین ماشین‌هایی که در کنسرسیوم تحقیقات علیه کرونا استفاده می‌شوند، ساخت IBM هستند. از میان آن‌ها می‌توان به ابرکامپیوتر Lassen در آزمایشگاه ملی Lawrence Livermore اشاره کرد. این ابرکامپیوتر از ۳۴،۸۴۸ هسته‌ی پردازشی IBM Power9 استفاده می‌کند که با ۳،۱۶۸ تراشه‌ی گرافیکی انویدیا ترکیب شده‌اند.

همان‌طور که گفته شد، مجموعه‌ای از ابرکامپیوترها و تجهیزات از شرکت‌های گوناگون در تحقیقات جاری درگیر هستند. قدرت پردازشی از منابع ابری سه غول سرویس‌دهنده‌ی کلاد یعنی آمازون وب سرویس و مایکروسافت آژور و گوگل کلاد هم در پروژه‌ی تحقیقاتی درگیر می‌شود. این سرویس‌ها، قدرت پردازشی عظیمی را ارائه می‌کنند که برای ماشین‌های متعدد توزیع می‌شود. کامپیوترهایی که از قدرت پردازش ابری بهره می‌برند، ارتباط‌ها و اتصال‌های فوق‌سریع داخلی ابرکامپیوترها را ندارند.

ابرکامپیوتر Summit که قوی‌ترین ابرکامپیوتر جهان محسوب می‌شود، پیش از این برای تحقیق روی هشت هزار ترکیب دارویی با هدف کشف درمان کووید ۱۹ به کار افتاده بود. هدف از تحقیق مذکور، کشف دارویی بود که قدرت شیوع و بیماری‌زایی ویروس را کاهش دهد. دانشمندان آزمایشگاه Oak Ridge و دانشگاه تنسی که از سامیت برای تحقیقات خود استفاده می‌کردند، تاکنون ۷۷ دارو را برای آزمایش‌های تجربی پیشنهاد داده‌اند.

اتحاد غول‌های دنیای فناوری برای حل بحران جهانی، شاید یکی از معدود نکات مثبتی باشد که در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا دیده‌ایم. شرکت‌هایی که تا چند هفته پیش از انواع رویکرد رقابتی در مقابل هم استفاده می‌کردند، امروز در اتحاد با هم تلاش می‌کنند تا کاربردی واقعی و سودمند از دستاوردهای پردازشی خود به‌دست بیاورند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات