مایکروسافت در پروژه‌ی ۱۰ میلیارد دلاری خدمات ابری پنتاگون، آمازون را شکست داد

شنبه ۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت و آمازون بر سر عقد قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خدمات ابری با پنتاگون، باهم رقابت کردند که درنهایت، ردموندی‌ها پیروز شد.
تبلیغات

دولت آمریکا قراردادی ۱۰ میلیارد دلاری با مایکروسافت امضا و وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای، همکاری با مایکروسافت را تأیید کرد. پروژه‌ی مذکور به‌نام Joint Enterprise Defense Infrastructure یا JEDI شناخته می‌شود که خدمات ابری را برای کابردهای ذخیره‌سازی و دیگر فناوری‌ها تا پردازش هوش مصنوعی دراختیار پنتاگون قرار می‌دهد. از کاربردهای دیگر می‌توان به پردازش یادگیری ماشین و توانایی پردازش وظایف کاری منحصربه‌فرد و مبتنی‌بر مأموریت اشاره کرد.

قرارداد اخیر، موضوعی مهم برای مایکروسافت و رقابت با آمازون بر سر خدمات ابری محسوب می‌شود. رقابت دو غول صنعت ابری مدتی در رسانه‌ها مطرح بود و هرکدام پیش‌بینی‌های متفاوتی درباره‌ی شرکت پیروز می‌کردند. IBM و اوراکل نیز در این رقابت حضور داشتند که در آوریل از فهرست نامزدها حذف شدند. درواقع، آمازون و مایکروسافت،‌ تنها شرکت‌هایی بودند که حداقل‌های فنی لازم را برای همکاری با وزارت دفاع آمریکا داشتند. فرایند انتخاب پیمان‌کار با مشکلات بسیاری همراه بود. برای مثال، اوراکل پرونده‌ای حقوقی علیه پروژه به‌جریان انداخت که البته درنهایت در آن شکست خورد.

رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، نیز در فرایند مناقصه دخالت و ادعا کرد شکایت‌های متعددی نیز از رقبا علیه مایکروسافت و آمازون وجود داشته و دولت در جریان انتخاب پیمان‌کار به آن‌ها توجه می‌کرده است. به‌هرحال، ترامپ همیشه مشکلاتی با آمازون دارد و از رویکرد آن‌ها، به‌ویژه جف بزوس، در پرداخت مالیات انتقاد می‌کند.

همکاری مایکروسافت با دولت که ۱۰ سال طول خواهد کشید، برایش منافع زیادی به همراه دارد. دراین‌میان، شاید کارمندان به‌اندازه‌ی مدیران از همکاری با وزارت دفاع خشنود نباشند. نمونه‌ی مشابه، در قرارداد گوگل با پنتاگون در حوزه‌ی مسیریابی هوش مصنوعی به‌نام Project Maven دیده شد که هزاران کارمند آن شرکت، علیه قرارداد مذکور تظاهرات و غول موتور جست‌وجو را به خروج از فرایند رقابت مجبور کردند.

هولولنز

کارمندان مایکروسافت قبلا از شرکت درخواست کرده‌اند قرارداد HoloLens US Army را لغو کند؛ قراردادی که ۱۰۰ هزار هدست واقعیت افزوده را برای آموزش نظامی دراختیار ارتش آمریکا قرار می‌دهد. البته ردموندی‌ها هنوز قرارداد را اجرا می‌کنند و به آن پایبند هستند و هم‌اکنون ارتش آمریکا از هدست‌های هولولنز ۲ برای سربازان استفاده می‌کند. کارمندان درباره‌ی قرارداد اخیر هم اعتراض‌هایی کرده‌اند که البته ظاهرا بی‌فایده بوده است. گفتنی است سال گذشته نیز اعتراض‌هایی در شرکت رخ داد که قرارداد ۲۰۰ هزار دلاری گیت‌هاب را با آژانس اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده‌ی آمریکا هدف قرار داده بود.

با وجود انتقادها و اعتراض‌های گسترده‌ی کارمندان،‌ شرکت‌های بزرگ فناوری برای همکاری با دولت آمریکا تلاش می‌کنند. آن‌ها به‌هرحال پیروزی در چنین رقابت‌هایی را به‌عنوان نقاط پیشرفت فناوری خود می‌دانند و شاید از همین امتیازها در برنامه‌های آتی توسعه‌ای خود استفاده کنند. با‌این‌حال، نمی‌توان از تأثیر کارمندان بر تصمیم‌گیری‌های کلان غافل شد و شاید زمانی نیروی انسانی مایکروسافت هم بتواند مانند گوگل،‌ از اجرای قرارداد دولتی و نظامی جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات