چگونه خودمان در خانه عکس پرسنلی بگیریم؟

دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
زن عکاس در حال عکاسی از مرد
گرفتن عکس پرسنلی در خانه کار دشواری نیست. برای این کار فقط باید یک گوشی یا دوربین داشته باشید و چند نکته اساسی به‌‌علاوه قوانین ارگان را رعایت کنید.
تبلیغات

بیشتر مردم از عکس‌‌های پرسنلی‌شان متنفرند و وقتی حرف از گرفتن عکس ۴*۳ جدید می‌شود، ترجیح می‌دهند هرطور شده، از زیرش در بروند. گرفتن عکس پرسنلی مناسب کار ساده‌ای نیست. حتی وقتی کار را به حرفه‌ای می‌سپارید، باز‌هم ممکن است نتیجه باب میلتان نباشد. به‌عنوان کسی‌ که قبلاً در خانه عکس پرسنلی گرفته و نتیجه‌ی رضایت‌بخشی هم به‌دست آورده است، باید بگویم این کار آن‌قدرها هم غیرممکن و عجیب نیست.

بیایید قبل از مراجعه به عکاسی برای گرفتن عکس پرسنلی، یک بار در منزل با دوربینی که دراختیار داریم، امتحان کنیم. اگر عجله دارید یا تنها کنجکاوید که بدانید عملکرد خودتان در گرفتن عکس پرسنلی چگونه است، با رعایت نکات ذکرشده در این مقاله به خودتان شانس بدهید.

برای گرفتن عکس مناسب، باید این فرایند را بارها‌و‌بارها تکرار کنید. اگر بار اولتان است، شاید مجبور شوید بیش از ۱۰۰ شات بگیرید؛ ولی بدانید که ارزشش را دارد. چند عکس اول را برای آزمایش و افزایش اعتماد‌به‌نفستان بیندازید و هربار سعی کنید ایرادهایی که می‌بینید، برطرف کنید.

برای تصحیح بهتر مشکلات موجود، می‌توانید از بقیه هم بخواهید که با نگاه‌انداختن به عکسی که گرفته‌اید، نظرشان را بگویند. پیشنهاد می‌کنم برای قضاوت بهتر، عکس‌ها را به لپ‌تاپتان منتقل کنید که صفحه بزرگ‌تری دارد.

تنظیم دوربین

کیفیت دوربین در نتیجه‌ی نهایی تأثیری انکارناپذیر دارد. فرقی ندارد از دوربین عکاسی استفاده‌ می‌کنید یا به دوربین گوشی خود متکی هستید، تا وقتی‌ دوربین کیفیت‌ مطلوبی داشته باشد و البته شما به امکانات آن اشراف داشته باشید، موفق خواهید شد. قیمت دوربین عکاسی گران است؛ اما می‌توانید بهترین گوشی های مناسب عکاسی را جایگزین کنید. به‌غیر از کیفیت دوربین، برای گرفتن عکس پرسنلی مناسب باید به تنطیمات زیر دقت کنید:

  • عکس‌های اداری باید واضح و بدون نقطه و تاری باشند؛ پس از کمترین ISO‌ ممکن استفاده کنید. کاهش حساسیت سنسور، میزان نویز در عکس را به حداقل می‌رساند.
  • از سرعت شاتر بیشتر استفاده کنید. مطمئن شوید که سرعت شاتر به‌اندازه‌ی کافی سریع است تا هیچ‌گونه تاری به‌‌دلیل حرکت شما یا دوربین به‌وجود نیاید.
  • از سه‌پایه و دکمه شاتر استفاده کنید. برای وضوح و کنترل بیشتر، از سه‌پایه و دکمه شاتر برای تثبیت دوربین خود استفاده کنید. تثبیت دوربین باعث نتیجه منسجم‌تر و حذف لرزش دوربین خواهد شد. با اینکه می‌توانید از تایمر هم کمک بگیرید، استفاده از دکمه‌ی شاتر به شما کنترل بیشتری می‌دهد و اجازه می‌دهد بیشتر روی حالت چهره‌تان متمرکز باشید.
زن و مرد دیدن عکس‌ها در دوربین

نورپردازی مناسب

اگر تجربه‌ی عکاسی داشته باشید یا مقاله‌‌های عکاسی زومیت را دنبال کرده باشید، می‌دانید در هر شرایط و در حال عکاسی از هر سوژه‌ای که باشید، نور چه نقش مهمی را ایفا می‌‌کند. هیچ‌چیز به‌اندازه نورپردازی نامناسب نمی‌تواند تصویر بالقوه خوب را خراب کند. نورپردازی مناسب در ثبت عکس پرتره یا پرسنلی بی‌نقص بسیار مهم است.

گاهی نور می‌تواند سوژه را بهتر از آنچه هست، نشان بدهد و گاه می‌تواند همه‌چیز را به نابودی بکشد.‌اگر وضعیت روشنایی و نوری که در آن قرار دارید، مناسب نیست، می‌توانید در نزدیکی پنجره با نور طبیعی عکاسی کنید یا از منابع نور مصنوعی مطلوب مثل رینگ‌لایت‌ها کمک بگیرید. از یکی از اعضای خانواده بخواهید به‌نحوی روی چهره و پشت شما نورپردازی کند که هیچ سایه‌ای روی صورت و گردنتان نباشد.

از نور طبیعی روز کمال بهره را ببرید یا اگر به حد کافی چراغ در خانه دارید، از آن‌ها غافل نشوید. اگر چراغ‌های خانه نور شدیدی را ساطع می‌کنند، می‌توانید با پوشاندن آن‌ها با کاغذ A4 سفید، نور را نرم‌تر کنید. نور روی چهره‌ی شما همیشه باید ملایم باشد. دقت کنید که نور نباید خشن باشد و باعث ایجاد سایه‌روشن‌های غیرضروری و شدید شود.

پس‌زمینه‌ی عکس

پیش از هر توضیحی در نظر بگیرید که بسته به اینکه عکس را برای چه ارگانی لازم دارید، به توضیحات ویژگی‌های تصویر توجه کنید. گاهی اوقات تنها مجاز به استفاده از پس‌زمینه‌هایی با رنگ مشخص هستید. برای عکس‌های پرسنلی معمولاً باید پس‌زمینه‌ای با رنگ خنثی انتخاب کنید. انتخاب دیوار سفید یا شیری محتاطانه‌تر است.

اگر به عکس‌گرفتن در چندین مکان نیاز دارید، پس‌زمینه قابل‌حمل مثل پرده با رنگ خنثی در‌کنار پنجره‌ای که نور مناسب دارد، به شما کمک می‌کند. می‌توانید از اعضای خانواده بخواهید دو سر یک پارچه سفید را محکم پشت شما بگیرند؛ به‌گونه‌ای که هیچ چین‌و‌چروکی در سطح آن نباشد. فراموش نکنید که باید همه‌ی چیزهای غیرضروری و اضافی را حذف یا جابه‌جا کنید. اگر شیئی در اطرافتان قرار دارد که روی سر و شانه‌های شما سایه انداخته است، حتماً آن را از قاب عکس خارج کنید.

زن در حال عکس گرفتن با دوربین

فاصله و قاب‌بندی

برای ثبت عکس پرسنلی بی‌نقص، چهره‌ی خودتان را طوری قاب کنید که صورت و شانه‌ها مشاهده‌شدنی و مستقیماً رو به دوربین باشد. با اینکه شاید بهتر باشد در تلا‌ش‌‌های اولیه‌تان نگران اندازه نباشید، برای اطمینان از اینکه کیفیت عکس به‌‌دلیل برش کاهش پیدا نکند، بهتر است به فاصله‌ی دوربین با خودتان دقت کنید. پیشنهاد می‌شود فاصله‌ی خودتان با پس‌زمینه حدود نیم متر و فاصله‌ی دوربین با شما حدود ۱.۲۵ متر باشد. با آزمون‌وخطا می‌توانید به نتیجه‌ی دلخواه برسید.

انتخاب لباس

در عکس‌های اداری نیمه‌‌ی بالایی‌ بدن، یعنی سر و سرشانه‌ها، تنها چیزی است که دیده می‌شود؛ بنابراین، حتماً پیراهن مناسب بپوشید. بهتر است از رنگ‌های جیغ و فلورسنت و الگوهای منحرف‌کننده خودداری کنید. با اینکه بیشتر افراد لباس‌هایی با رنگ‌ خنثی و سفید را ترجیح می‌دهند، بهتر است از پوشیدن آن‌‌ها هم خودداری کنید.

همچنین، در این موضوع باید به رنگ پس‌زمینه دقت کنید تا با پیراهنتان یکسان یا در یک تُن رنگی نباشد. سایه‌های تیره‌تر آبی، سبز، خاکستری، شرابی یا مشکی به‌خوبی چهره را برجسته می‌کنند و به بیشتر تناژهای پوست‌ می‌آیند. رنگ‌های ملایم‌تر مانند یاسی و آبی ملایم به چهره‌ی شما روشنایی می‌بخشند و برای رنگ‌های پوست گندمی و تیره‌تر جذاب هستند.

انتخاب لباس از کمد

درباره‌ی رنگ و طرح و نوع یقه‌ی لباس هم باید به توضیحات عکس توجه کنید. برای مثال، در ایران یقه‌اسکی برای عکس پاسپورت پذیرفتنی نیست و ممکن است سازمان‌های دیگر هم این محدودیت را داشته باشند. مطمئن‌ترین انتخاب، یقه‌ی پیراهن مردانه است.

اگر عینکی هستید، نیازی نیست آن را روی چشمتان بگذارید. پوشیدن کلاه و زدن کراوات و بستن شال‌گردن نیز مجاز نیست. به‌طورکلی، از استفاده از لباس‌های خارج از عرف، عینک‌های آفتابی، هدفون، ژست‌های نامعقول پرهیز کنید

ژست‌گرفتن

عکس پرسنلی به ژست خاصی نیاز ندارد. شما باید سعی کنید حالت چهره‌تان را به آنچه در واقعیت است، نزدیک نگه دارید. عضلات چهره‌تان را ریلکس کنید و کمی لبخند بزنید. سعی کنید در صورتتان اثری از اضطراب، تنش، نارضایتی یا اجبار دیده نشود و مستقیم به دوربین نگاه کنید. درصورت امکان، زوایای مختلف مجاز را امتحان کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید.

ویرایش عکس

بعد از گرفتن عکس دلخواه، ویرایش آن مهم‌ترین بخش است. با نرم‌افزار مناسب و قدرتمندی مانند فتوشاپ تصویر را ویرایش کنید تا همه‌ی نواقص و کم‌وکاستی‌هایی که نتوانستید هنگام تصویربرداری رعایت کنید، جبران شود.

برای ویرایش تصویر در فتوشاپ می‌توانید روشنایی و رنگ تصویر را تا حد مطلوبی بهبود ببخشید و چهره را در حد مجاز روتوش کنید.

اگر تصویر به برش نیاز داشت، به‌خاطر بسپارید که باید به نسبت ۳ در ۴ برش داده شوند. چهره‌ی شما به‌عنوان بخش اصلی باید درست در وسط عکس قرار داشته باشد و تمام قسمت‌های از بالای موها تا بخشی از شانه‌ها نمایش داده شود.

ویرایش عکس با لپ‌تاپ

عکس پرسنلی شما آماده است

بهتر است پیش از چاپ، تنظیمات چاپگر رنگی‌تان را نگاهی انداخته و مطمئن شوید که برای چاپ عکس با بالاترین کیفیت آماده است. لازم است عکس پرسنلی خود را بر روی کاغذهای مات یا براق مخصوص عکاسی چاپ کنید. این کاغذها را می‌توان از بازار تهیه کرد.

پیش از چاپ، به اندازه سایز کاغذ چاپ مورد نظر خود، عکس‌ها را کنار هم بچینید تا در مصرف کاغذ و زمان صرفه‌جویی شود. برای این کار می‌توانید در فوتوشاپ یک صفحه جدید به سایز کاغذ ایجاد کند و عکسی که چند دقیقه پیش از خود گرفتید را در آن بچینید.

سوالات متداول زومیت

  • چگونه خودمان در خانه عکس پرسنلی بگیریم؟

    گرفتن عکس پرسنلی در خانه کار دشواری نیست. برای این کار فقط باید چند نکته اساسی به‌اضافه قوانین ارگانی که باید عکس را برایش ارسال کنید، رعایت کنید.

  • برای گرفتن عکس پرسنلی در خانه به چه ابزاری نیاز داریم؟

    برای گرفتن عکس پرسنلی در خانه اول از همه به یک دوربین باکیفیت نیاز دارید. دسترسی به منبع نور خوب، سه‌پایه برای تثبیت دوربین یا گوشی و بکگراند مناسب هم موارد مهمی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات