حمله غیرمستقیم مایکروسافت به اپل با انتشار اصول ده‌گانه Microsoft Store

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت از امروز تغییرات مهمی در فروشگاه ویندوز و سیاست‌های آن اعمال کرده است که نقطه مقابل سیاست‌های فروشگاه اپل خواهند بود.
تبلیغات

مایکروسافت در قوانین استفاده از فروشگاه ویندوز ۱۰ اصل جدید اضافه کرده است؛ البته این قوانین تأثیری منفی روی اپلیکیشن‌های رقیب نخواهند گذاشت. مایکروسافت در اصول جدیدش به این نکته اشاره کرده که هیچ توسعه‌دهنده‌ای را به این دلیل مسدود نمی‌کند که سیستم پرداخت جدیدی انتخاب کرده است.

اصول جدید فروشگاه مایکروسافت واکنشی کاملا روشن به سیاست‌های فروشگاه اپل و گوگل است. در چند ماه گذشته، شرکت اپیک‌گیمز، سازنده بازی فورتنایت، مشکلات زیادی با فروشگاه اپل داشته است. این مشکلات به جایی رسید که اپل بازی فورتنایت را از اپ‌استور حذف کرد. دلیل این اتفاق آن بود که اپیک‌گیمز سیستم مالی مخصوص خود را در بازی قرار داده بود. این شرکت اعتقاد دارد که گوگل و اپل توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کنند تا ۳۰ درصد از درآمد بازی یا اپلیکیشن خود را به این دو غول فناوری پرداخت کنند.

اپل و گوگل بازی فورتنایت را از فروشگاه‌های خود حذف کردند و اپیک‌گیمز گیمز هم از این دو شرکت شکایت کرد. بااین‌حال، بازی فورتنایت به روش‌های مختلف روی گوشی‌های اندرویدی دانلودکردنی است.

مایکروسافت در تغییر سیاست‌های فروشگاه ویندوز و اضافه‌کردن اصول جدید به آن اعلام کرده که ویندوز ۱۰ پلتفرمی برای همه است و توسعه‌دهندگان باید روی آن آزادی عمل داشته باشند. البته مایکروسافت اعلام کرده که همچنان ۳۰ درصد از درآمد بازی‌ها روی فروشگاه ایکس باکس را دریافت می‌کند؛ چراکه ایکس باکس تنها یک هدف دارد و برای یک کار بهینه شده است؛ اما شرایط در فروشگاه ویندوز و گوشی‌های هوشمند متفاوت است و باید مدل‌های کسب‌وکار مختلفی برای آن در نظر گرفته شود.

مایکروسافت کنسول ایکس باکس را با حاشیه سود بسیار کمی می‌فروشد و بسیاری از هزینه‌های خود را به‌واسطه فروش دیجیتالی بازی‌ها تأمین می‌کند. این روند کسب‌وکار بسیار متفاوت‌تر از روندی است که اپل در پیش گرفته. اپل گوشی‌های آیفون را با حاشیه سود بسیار زیادی می‌فروشد و همچنان ۳۰ درصد از فروش بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را هم دریافت می‌کند. بااین‌حال، مایکروسافت اعلام کرده که هنوز کار زیادی دارد تا بتواند شرایط و اصول مناسب‌تری برای کنسول‌های بازی خود به‌وجود بیاورد.

درادامه، ۱۰ اصل جدیدی را مشاهده می‌کنید که به فروشگاه ویندوز اضافه شده است:

  • توسعه‌دهندگان کاملا در روند عرضه اپلیکیشن خود روی فروشگاه ویندوز آزاد هستند و مایکروسافت هیچ‌یک از برنامه‌های رقیب را مسدود نمی‌کند.
  • هیچ اپلیکیشنی را به این دلیل مسدود نمی‌کنیم که مدل کسب‌وکار متفاوتی دارد یا به شکل متفاوتی محتوا و سرویس خود را ارائه می‌دهد. این سرویس‌ها می‌توانند به‌صورت ابری یا استریم یا نصب‌شدنی باشند.
  • هیچ اپلیکیشن و توسعه‌دهنده‌ای را به این دلیل مسدود نمی‌کنیم که روش پرداخت خاص خود را دارد.
  • به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به اطلاعات مختلف را خواهیم داد.
  • تمام توسعه‌دهندگان تا زمانی‌که بتوانند استانداردها و مواردی مانند امنیت، حریم شخصی، کیفیت، محتوا و امنیت دیجیتالی را رعایت کنند، می‌توانند از فروشگاه ویندوز استفاده کنند.
  • فروشگاه مایکروسافت سهم عادلانه‌ای از فروش اپلیکیشن‌ها دریافت می‌کند که دلیل آن هم رقابت با سایر فروشگاه‌ها است. همچنین، توسعه‌دهندگان را به‌ فروش محصولی اجبار نمی‌کنیم که دوست ندارند.
  • فروشگاه ویندوز توسعه‌دهندگان را در ارتباط برقرارکردن با مخاطبانش محدود نمی‌کند.
  • اپلیکیشن‌های مایکروسافت هم با این استانداردها توسعه پیدا می‌کنند تا حس رقابت در این فروشگاه وجود داشته باشد.
  • مایکروسافت از اطلاعات غیرعمومی یا اطلاعاتی که از فروشگاه ویندوز به‌دست ‌آمده، برای رقابت با سایر توسعه‌دهندگان استفاده نمی‌کند.
  • سیاست‌ها و قوانین مایکروسافت برای اجرای پروموشن‌ها و فعالیت‌های مارکتینگ بسیار شفاف است و همه‌چیز را دراختیار همه قرار می‌دهد تا شرایط کاملا عادلانه باشد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات