با رأی دادگاه، فورتنایت در اپ استور همچنان مسدود خواهد ماند

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
در دعوای حقوقی اپل و اپیک برای متوقف ‌کردن فعالیت این توسعه‌دهنده در اپ استور، خبری از ادامه‌ی انتشار فورتنایت در اپ استور نیست.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد در دادگاه اپیک و اپل، اوضاع به نفع فورتنایت پیش نمی‌رود و این اپلیکیشن محبوب در اپ استور فعالیتیش را به این زودی از سر نمی‌گیرد. روز جمعه ۹ اکتبر (۱۸ مهر)، قاضی ایوان راجرز، حکم مقدماتی اپیک مبنی ‌بر مجبور کردن اپل به ادامه‌ی فعالیت فورتنایت در اپ استور را رد کرد؛ یعنی فورتنایت تا پایان نتیجه‌ی نهایی دادگاه در سال آتی همچنان در اپ‌ استور مسدود باقی می‌ماند.

تصمیم اخیر دادگاه منطقه‌ی شمالی کالیفرنیا تعجب‌برانگیز نیست؛ چراکه قاضی پیش از این و در ماه آگوست گفته بود تمایل ندارد در جریان این پرونده‌، کوپرتینویی‌ها را مجبور به ادامه‌ی فعالیت فورتنایت در پلتفرمشان کند. قاضی راجرز معتقد است اپیک آگاهانه قوانین اپ استور را زیر پا گذاشته است. اپیک تا تصمیم نهایی دادگاه نمی‌تواند بازی جدیدی به پلتفرم اپلیکیشن‌محور اپل اضافه کند؛ اما این توسعه‌دهنده با حذف سیستم‌ پرداختی خودش می‌تواند به دعوای حقوقی با اپل پایان دهد.

البته، قاضی راجرز از اپل خواست حساب توسعه‌دهنده‌ی اپیک در اپ استور را نگه دارد. از نظر قاضی دادگاه، رأی صادرشده تا زمان تصمیم نهایی برای هر دو شرکت عادلانه است.

در مورد فورتنایت، تغییری در رأی اولیه‌ی دادگاه صورت نگرفته است. دادگاه احساس کاربران برای عدم ادامه‌ی فعالیت فورتنایت در اپ استور را درک می‌کند؛ خصوصا در زمان شیوع ویروس کرونا که پلتفرم‌ها امن هستند. پایبندی به قوانین ذکرشده در قرارداد یا حل ‌کردن درگیری‌های ایجادشده بین دو کسب‌وکار با روند عادی حقوقی به نفع همه است.

چندی پیش اپیک بازی فورتنایت را با سیستم پرداختی خودش به‌روزرسانی کرد؛ چیزی که خلاف قوانین اپ استور بود. بر اساس این قوانین، توسعه‌دهندگان باید برای اپلیکیشن‌های پولی‌شان از سیستم‌ پرداختی اپ استور استفاده و بابت هر پرداخت کاربر، ۳۰ درصد کارمزد به اپل پرداخت کنند. بااین‌حال اپیک تصمیم گرفت قوانین اپ استور را دور بزند تا کارمزدی به این پلتفرم پرداخت نکند.

بدین ترتیب دعوای حقوقی دو شرکت شکل گرفت و ۱۳ آگوست (۲۳ مرداد)، فورتنایت از اپ استور حذف شد. چهار روز پس از آن، اپیک فاش کرد که اپل توسعه‌دهنده‌ی این برنامه را تهدید کرده است که حسابش را از این پلتفرم حذف می‌کند تا نتواند بازی‌های جدیدی برای آی‌او‌اس و مک عرضه کند. ۲۴ آگوست (۳ شهریور)، دادگاه به نفع توسعه‌دهنده‌ی اپیک رأی داد تا حساب توسعه‌دهنده‌اش از اپ استور حذف نشود؛ اما مجوز ادامه‌ی فعالیت فورتنایت را صادر نکرد.

کوپرتینویی‌ها در واکنش به تصمیم اخیر دادگاه در بیانیه‌ای ضمن تشکر گفتند:

با پیروی تمامی توسعه‌دهندگان از قوانین اپ استور، این پلتفرم به مکانی امن و مطمئن برای کاربرانش تبدیل می‌شود. خوشحالیم دادگاه این موضوع را درک کرده است که اقدامات اپیک به ضرر کاربران اپ استور تمام می‌شد و این توسعه‌دهنده با نقض قوانین ذکرشده در قرارداد، دردسرهایی برای خودش ایجاد کرده است. اپ استور ۱۲ سال به‌عنوان معجزه‌ی اقتصادی، برای توسعه‌دهندگان کوچک و بزرگ فرصت‌های شغلی تحول‌آفرینی ایجاد می‌کند.

کوپرتینویی‌ها بار دیگر تأکید کردند که به لطف اپ استور، اپیک توانسته است به پلتفرمی محبوب برای کاربران آی‌اواس تبدیل شود. در زمانی‌که فورتنایت در اپ استور ارائه می‌شد، بیش از ۱۳۰ میلیون دانلود در سراسر جهان داشت. به گفته‌ی این شرکت، اپیک گیمز می‌توانست برای ارتقا تجربه‌ی بازی فورتنایت از API-های آی‌اواس مانند Metal استفاده کند. ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور)، اپل اعلام کرد که اپیک شروع‌کننده‌ی این دعوای حقوقی بود و اگر دادگاه به نفع اپل رأی بدهد، ضررهای مالی‌اش را از اپیک دریافت می‌کند.

سخنگوی اپیک در بیانیه‌ای گفت:

اپیک گیمز بابت رأی اخیر دادگاه برای ادامه‌ی فعالیت آنریل انجین سپاسگزار است. با نظارت دادگاه، خدماتمان را برای کاربران مک و آی‌اواس توسعه می‌دهیم و برای پایان ‌دادن به رفتار انحصارطلبانه‌ی اپل تلاش خواهیم کرد.

درگیری‌های حقوقی اپیک و اپل، توسعه‌دهندگان دیگر اپ استور را ترغیب کرد تا از این فرصت برای اعتراض به قوانین این پلتفرم استفاده کنند؛ حتی برخی از آن‌ها ازجمله اسپاتیفای، تایل و مچ گروپ در اعتراض به سیاست‌های اپل به اپیک گیمز ملحق شدند و در ماه سپتامبر، «اتحادیه‌ی عدالت اپلیکیشن» را تشکیل دادند. به‌گفته‌یتیم سوئینی، مدیرعامل اپیک، هدف از ایجاد این اتحادیه دفاع از حقوق سازندگان اپلیکیشن و ایجاد ارتباط مستقیم با کاربران است.

دعوای حقوقی اپل و اپیک تا مه سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. راجزر گفت تابستان سال بعد، هیئت منصفه درباره‌ی این پرونده‌ تصمیم‌گیری و رأی نهایی را اعلام می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات