سه گوشی آیفون و سامسونگ و شیائومی از پنل پشت

پربازدید‌ترین گوشی‌های سال ۱۴۰۱ در بخش محصولات زومیت

آمار زومیت از افزایش محبوبیت گوشی‌های اقتصادی قدیمی خبر می‌دهد
شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰مطالعه 8 دقیقه
از پرچم‌داران گران‌قیمت سامسونگ و اپل تا دستگاه‌های میان‌رده و اقتصادی؛ پربازدیدترین گوشی‌های بخش محصولات زومیت در سال ۱۴۰۱ کدام‌اند؟
تبلیغات

۱۴۰۱ بدترین سال بازار موبایل ایران بود. در یک سال گذشته (و به‌خصوص ماه‌های پایانی) قیمت گوشی‌های هوشمند به‌شدت افزایش یافت و امروزه «گوشی اقتصادی» در بازار ایران مفهومی بی‌معنا است. اکثر دستگاه‌های میان‌رده با قیمت پرچمداران فروخته می‌شوند و همزمان قیمت گوشی‌های پرچمدار سربه‌فلک کشیده است.

در سال ۱۴۰۱ شاهد اتفاقات خبرسازی در بازار موبایل ایران بودیم. از یک طرف اظهارات ضدونقیض فراوانی درباره‌ی ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار مطرح شد و از طرفی دیگر دولت اعلام کرد گوشی‌های اپل از سری آیفون ۱۴ به بعد اجازه‌ی ورود به کشور ندارند و رجیستر نمی‌شوند.

همزمان‌با وضعیت پرتنش بازار ایران، گوشی‌های پرتعداد و هیجان‌انگیزی روانه‌ی بازارهای بین‌المللی شدند. امسال افزون‌بر دستگاه‌های مرسوم مثل آیفون و گلکسی، گوشی‌های جدیدی مثل ناتینگ فون وان دیدیم که با قابلیت‌های نوآورانه به‌دنبال جذب کاربر هستند.

اپل در سال ۱۴۰۱ سرانجام به‌صورت اولیه با بریدگی (ناچ) نمایشگر آیفون خداحافظی کرد و آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس را با داینامیک آیلند (حفره‌ی کپسولی) ساخت. سامسونگ اولین گوشی ۲۰۰ مگاپیکسلی‌اش را به‌نمایش گذاشت و شیائومی بازارهای جهانی را با دستگاه‌هایی گران‌قیمت هدف قرار داد.

بخش محصولات زومیت دسترسی به مشخصات فنی، تصاویر و قیمت روز گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی را امکان‌پذیر می‌کند. در ادامه نگاهی به فهرست پربازدیدترین گوشی‌های بخش محصولات زومیت در سال اخیر می‌اندازیم.

۱۰. گلکسی S22 اولترا سامسونگ

یادداشت برداری گلکسی S22 اولترا

پرچمدار نسل گذشته سامسونگ آخرین گوشی در فهرست ۱۰ دستگاه پربازدید بخش محصولات زومیت است. سامسونگ مدتی قبل گلکسی S23 اولترا را به‌عنوان جدیدترین گوشی خود به‌نمایش گذاشت. گلکسی S22 اولترا با هر متر و معیاری، همچنان یکی از بهترین گوشی‌های دنیا است.

بررسی گلکسی S22 اولترا سامسونگ [به‌همراه بررسی ویدیویی]
بررسی گلکسی S22 اولترا سامسونگ [به‌همراه بررسی ویدیویی]
مطالعه '30

پرچمدار نسل قبل سامسونگ از پردازنده‌ی پرقدرتی استفاده می‌کند، اما تفاوت بین قدرت پردازشی این گوشی با گلکسی S23 اولترا قابل‌توجه است، چون پرچمدار جدید به نسخه‌ی ویژه‌ی پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 مجهز است. گلکسی S22 اولترا دوربین باکیفیتی دارد که بزرگ‌نمایی اعجاب‌انگیزی ارائه می‌دهد.

سامسونگ همواره گوشی‌هایش را به نمایشگر باکیفیتی مجهز می‌کند. گلکسی S22 اولترا نیز از این قاعده مستنثی نیست. با بالا رفتن قیمت دلار، تعداد کمتری از مردم قدرت خرید دستگاه‌هایی مثل گلکسی S22 اولترا را دارند.

۹. ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی

صفحه نمایش و طراحی جلوی ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی

ردمی نوت ۱۰ پرو یکی از بهترین گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار است که در حد اکثر میان‌رده‌ها گران‌قیمت نیست، اما همچنان با قیمت پایینی فروخته نمی‌شود. این گوشی به صفحه‌نمایش ۶٫۶۷ اینچ ۱۲۰ هرتز اولد مجهز است که روشنایی قابل‌قبولی دارد و از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند. شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو را با اندروید ۱۱ عرضه کرد، اما قصد دارد آن را به اندروید ۱۳ نیز مجهز کند.

بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو
بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو
مطالعه '20

شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو در کانفیگ‌های مختلف حداکثر هشت گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی قابل‌ارتقا دارد و در پنل پشتی به دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز است. ردمی نوت ۱۰ پرو حتی با وجود افزایش قیمت در ماه‌های اخیر، ارزش خرید بالایی دارد.

۸. گلکسی A13 سامسونگ

گلکسی A13 سامسونگ در دست

سامسونگ در اکثر گوشی‌هایش از نمایشگر اولد استفاده می‌کند، اما گلکسی A13 را با هدف پایین‌نگه‌داشتن قیمت، به نمایشگر TFT LCD مجهز کرده است. به هنگام مواجهه با گلکسی A13، انتظارات خود را از نمایشگر ۶۰ هرتز این گوشی پایین بیاورید.

بررسی گلکسی A13 مدل 4G سامسونگ [با بررسی ویدیویی]
بررسی گلکسی A13 مدل 4G سامسونگ [با بررسی ویدیویی]
مطالعه '16

گلکسی A13 دستگاهی اقتصادی است و بیشتر به درد کارهای ساده‌ی روزمره می‌خورد. این گوشی حداکثر ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی دارد و از دوربین ۵۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

۷. آیفون ۱۴ پرو مکس اپل

آیفون ۱۴ پرو زیر نور آفتاب

جدیدترین گوشی پرچمدار اپل که وارداتش به ایران ممنوع شده و فعلا امکان رجیستری آن وجود ندارد، هفتمین گوشی پربازدید سال ۱۴۰۱ در بخش محصولات زومیت بود. اپل پس از سال‌ها تغییرات محسوسی در وضوح دوربین و طراحی پنل جلویی آیفون اعمال کرد.

بررسی گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس اپل [به‌همراه بررسی ویدیویی]
بررسی گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس اپل [به‌همراه بررسی ویدیویی]
مطالعه '28

آیفون ۱۴ پرو مکس به پردازنده‌ی پرقدرتی مجهز است، پرنورترین نمایشگر صنعت موبایل را دارد و از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. آیفون ۱۴ پرو مکس با قیمت بسیار زیادی فروخته می‌شود و احتمالا آخرین آیفون پرچمدار اپل در بازار ایران خواهد بود.

۶. پوکو X3 شیائومی

طراحی پشت پوکو X3 شیائومی

شیائومی در گوشی‌های برند پوکو تمرکز ویژه‌ای روی ارزش خرید دارد. این گوشی‌ها معمولا ارزان‌تر از دستگاه‌های رقیب هستند و سخت‌افزار مناسبی ارائه می‌دهند. پوکو X3 بیش از دو سال پیش رونمایی شد، اما همچنان دستگاه محبوبی است. این به وضوح نشان می‌دهد که بالا رفتن قیمت دلار و هزینه‌های زندگی، چگونه روی قدرت خرید مردم در بازار موبایل اثر گذاشته است.

بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی
بررسی پوکو X3 NFC و پوکو X3 پرو شیائومی
مطالعه '30

پوکو X3 با وجود این‌که در زمان خودش دستگاهی اقتصادی محسوب می‌شد، نمایشگر ۱۲۰ هرتز بزرگ با پشتیبانی از استاندارد HDR10 دارد و از اسپیکر استریو استفاده می‌کند. مطابق انتظار، بدنه‌ی پوکو X3 از پلاستیک ساخته شده است، اما این گوشی فریم آلومینیومی دارد. پردازنده‌ی Snapdragon 732G، دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با فیلم‌برداری 4K و باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با شارژ ۳۳ وات جزو دیگر مشخصات پوکو ایکس ۳ است.

۵. ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی (نسخه‌ی چین)

رابط کاربری ردمی نوت ۱۰ پرو شیائومی

مدل گلوبال ردمی نوت ۱۰ پرو نهمین گوشی پربازدید بخش محصولات زومیت بود، اما مدل چینی در رتبه‌ی پنجم جای گرفته است. این دو مدل یک‌سری تفاوت‌ها با هم دارند.

مدل چینی ردمی نوت ۱۰ پرو نمایشگر کوچک‌تری دارد که از نوع IPS LCD است، اما مدل گلوبال از نمایشگر اولد استفاده می‌کند. شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو را با پردازنده‌ی Snapdragon 732G در بازارهای جهانی عرضه کرد، اما مدل چینی از پردازنده‌ی Dimensity 1100 5G استفاده می‌کند.

مدل بین‌المللی پنل پشتی شیشه‌ای دارد اما مدل چینی از پنل پشتی پلاستیکی استفاده می‌کند. تفاوت مهم دیگر به دوربین برمی‌گردد. درحالی‌که مدل بین‌المللی از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند، مدل چینی دوربین ۶۴ مگاپیکسلی دارد.

تفاوت‌های یادشده باعث می‌شوند مدل چینی ردمی نوت ۱۰ پرو دستگاه ارزان‌تری باشد. این موضوع توضیح می‌دهد که چرا بازدید مدل چینی بیشتر از مدل بین‌المللی بوده است.

۴. آیفون ۱۳ اپل

طراحی پشت آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ که شهریور ۱۴۰۰ معرفی شد، همچنان یکی از پربازدیدترین گوشی‌های بخش محصولات زومیت است. آیفون ۱۳ تفاوت نسلی زیادی تجربه نکرد، اما عمر باتری آن نسبت‌به آیفون ۱۲ بهبود یافت و اپل سراغ پردازنده‌ی جدیدتری رفت.

بررسی آیفون ۱۳ اپل [با بررسی ویدیویی]
بررسی آیفون ۱۳ اپل [با بررسی ویدیویی]
مطالعه '24

آیفون ۱۳ هم‌اکنون در بازار ایران نزدیک‌به ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد و ارزش خریدش چندان بالا نیست. این گوشی در پنل پشتی دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارد و در پنل جلویی از صفحه‌نمایش اولد ۶٫۱ اینچ استفاده می‌کند. آیفون ۱۳ مخصوص طرفداران دوآتشه‌ی برند اپل است که قدرت خرید مدل‌های پرو را ندارند و رجیستری نشدن آیفون ۱۴ آن‌ها را بلاتکلیف کرده.

۳. گلکسی A12 سامسونگ

نمای کلی پنل پشتی گلکسی A12 سامسونگ

گلکسی A12 یکی از ارزان‌ترین گوشی‌هایی است که سامسونگ می‌فروشد. این دستگاه که آذر ۱۳۹۹ از راه رسید، یکی از سه گوشی پربازدید بخش محصولات زومیت بود. گلکسی A12 از نمایشگر ۶٫۵ اینچ IPS LCD با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده می‌کند و پردازنده‌ی Helio P35 دارد.

بررسی گلکسی A12 سامسونگ
بررسی گلکسی A12 سامسونگ
مطالعه '15

حداکثر ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی قابل‌ارتقا، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی، دوربین سلفی هشت مگاپیکسلی و باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با پشتیبانی از شارژ ۱۵ وات، جزو دیگر مشخصات گلکسی A12 هستند.

۲. گلکسی A32 5G سامسونگ

طراحی جلو و صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی A32

مدل 5G گلکسی A32 سامسونگ با مشخصاتی مثل نمایشگر ۶۰ هرتز TFT LCD و پنل پشتی پلاستیکی و پردازنده‌ی Dimensity 720 در نگاه اول چنگی به دل نمی‌زند، اما قیمت محصول این مشخصات را به‌طور کامل توجیه می‌کند. میان‌رده‌ی سری گلکسی A رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی کافی دارد و در پنل پشتی به دوربین سه‌گانه به‌همراه حسگر تشخیص عمق مجهز است.

بررسی گوشی گلکسی A32 سامسونگ مدل 4G و 5G [با بررسی ویدئویی]
بررسی گوشی گلکسی A32 سامسونگ مدل 4G و 5G [با بررسی ویدئویی]
مطالعه '26

گلکسی A32 سامسونگ در بخش جلویی از بریدگی قطره‌ای در بالای نمایشگر میزبانی می‌کند. در این بریدگی از دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی استفاده شده است. باتری ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی به شما امکان می‌دهد که تا ساعت‌ها از گلکسی A32 استفاده کنید.

۱. آیفون ۱۳ پرو مکس اپل

گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل در دست یک زن

پرچمدار نسل قبل اپل که شهریور ۱۴۰۰ از راه رسید، پربازدیدترین گوشی در بخش محصولات زومیت است. آیفون ۱۳ پرو مکس از نمایشگر بزرگ اولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و استاندارد HDR10 استفاده می‌کند و در پنل پشتی به پوشش شیشه‌ای مجهز است.

بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل [با بررسی ویدیویی]
بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل [با بررسی ویدیویی]
مطالعه '32

اپل گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس را با پردازنده‌ی پنج نانومتری A15 Bionic تولید کرد. این گوشی پرچمدار به دوربین سه‌گانه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی مجهز است و ویدیوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه می‌گیرد. قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس در ماه‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات