بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل [با بررسی ویدیویی]

دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
مطالعه 32 دقیقه
آیفون ۱۳ پرو با صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی و شارژدهی عالی و دوربین کارآمدتر از گذشته، یکی از کامل‌ترین گوشی‌های بازار است. با بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس همراه زومیت باشید.
تبلیغات

اگر تغییرات ظاهری را کنار بگذاریم، اپل در سال‌های اخیر، بیشتر از هرچیز دیگری، بر بهبود صفحه‌نمایش، تراشه و دوربین آیفون تمرکز داشت. امسال باتری نیز به جمع موارد پراهمیت اضافه شده و نقش دوربین پررنگ‌تر از همیشه است؛ به‌قدری پررنگ که اپل ادعا می‌کند با آیفون ۱۳ پرو، «هالیوود را به جیب خود بیاورید». سال گذشته آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس، گوشی‌های کم‌نقصی بودند و پرچم‌داران گران‌قیمت اندروید به چالش کشیدند، حال باید دید که آیفون‌های جدید چه عملکردی به‌نمایش می‌گذارند.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ با افزودن بررسی ویدیویی آیفون ۱۳ پرو به‌روز شد.

آیفون ۱۳ پرو روی کاغذ تغییرات جالب‌توجهی درمقایسه‌با نسل گذشته تجربه می‌کند؛ ۱٫۵ تا ۲٫۵ ساعت افزایش شارژدهی، ۵۰ درصد قدرت پردازشی بیشتر درمقایسه‌با رقبا، ۲٫۲ برابر عملکرد بهتر دوربین در تاریکی، عکاسی ماکرو و صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی از جمله‌ی این ویژگی‌ها و تغییرات به‌حساب می‌آید. در ادامه با بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس همراه زومیت باشید تا درستی ادعاهای اپل را بررسی کنیم.

بررسی ویدیویی آیفون ۱۳ پرو مکس

تماشا در یوتیوب | تماشا در اینستاگرام

شما می‌توانید برای خرید آیفون ۱۳ پرو مکس به فروشگاه اپل یونیک مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون‌های جدید تفاوت اندکی با خانواده‌ی آیفون ۱۲ دارند؛ سال گذشته اپل با کنار گذاشتن فریم محدب نسل‌های پیشین، آیفون‌ها را با طراحی مسطح و گونیایی وارد بازار کرد تا زبان طراحی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایش را هماهنگ سازد. خانواده‌ی آیفون ۱۳ نیز از همان زبان طراحی مسطح پیروی می‌کنند، با این تفاوت که اکنون با افزایش ظرفیت باتری و ارتقای دوربین‌ها، آیفون‌های جدید اندکی قطورتر و سنگین‌تر شده‌اند.

مقایسه ضخامت آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس
مقایسه طراحی آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس اکنون به‌ترتیب ۱۵ و ۱۲ گرم سنگین‌تر و ۰٫۳ میلی‌متر قطورتر از نسل گذشته‌شان هستند. سنگینیِ وزنِ ۲۰۴ و ۲۴۰ گرمی دو گوشی و ضخامت ۷٫۷ میلی‌متری آن‌ها را کاملاً حس خواهید کرد. آیفون ۱۳ پرو مکس اکنون با وجود بهره‌گیری از ۰٫۱ اینچ، نمایشگر کوچک‌تر، حدود ۱۳ گرم از گلکسی اس ۲۱ اولترا سنگین‌تر است.

هر دو مدل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از بدنه‌ی شیشه‌ای مات و فریم فولادی براق با سطوح تخت بهره می‌برند. این دو گوشی هوشمند در رنگ‌های خاکستری (Graphite)، طلایی (Gold)، نقره‌ای (Silver) و آبی کم‌رنگ (Sierra Blue‌) به‌فروش می‌رسند. مانند گذشته، پوشش مات بدنه به‌گونه‌ای است که آثار لکه و چربی را به خود نمی‌گیرد؛ اما آثار انگشت به‌سادگی روی فریم دستگاه برجای می‌مانند؛ بنابراین یا باید از قاب محافظ استفاده کنید یا همیشه یک دستمال میکروفایبر به‌همراه داشته باشید!

گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل در دست یک زن

آیفون ۱۳ پرو کیفیت و دقت ساخت بسیار بالایی دارد، کلیه‌ی قطعات به‌خوبی روی هم سوار شده‌اند؛ به‌طوری که با لمس مرز میان پنل شیشه‌ای و فریم دستگاه، به‌سختی می‌توان متوجه شکاف میان آن‌ها شد. در نمای جلو نیز از نوار پلاستیکی بین فریم و پوشش نمایشگر خبری نیست و این دو المان به‌صورت مستقیم روی هم سوار شده‌اند. از نمایشگر آیفون‌های جدید نیز پوششی مرکب از شیشه و سرامیک، موسوم به Ceramic Shield محافظت می‌کند؛ پوششی که از تمام شیشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند، مقاوم‌تر است.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس مانند نسل گذشته به‌ترتیب ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچی هستند و از نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۹٫۵:۹ بهره می‌برند. مهم‌ترین تفاوت در نمای جلوی آیفون‌های جدید با نسل‌های گذشته، به ابعاد بریدگی نمایشگر بازمی‌گردد؛ برای نخستین‌بار از زمان معرفی آیفون ۱۰، مهندسان اپل با انتقال‌دادن دریچه‌ی اسپیکر مکالمه به شکافی میان محافظ نمایشگر و فریم دستگاه، ابعاد بریدگی را ۲۰ درصد کاهش داده‌اند؛ هرچند که از فضای آزادشده از نمایشگر برای نمایش اطلاعات بیشتر، نظیر شارژ باتری استفاده‌ای نمی‌شود!

سیستم عامل ios 15 آیفون ۱۳ پرو مکس

برآمدگی دوربین آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس، ظاهری مشابهِ نسل گذشته دارد؛ اما ارتقای دوربین‌های پشتی و استفاده از حسگرهای بزرگ‌تر، باعث شده است تا این برآمدگی بسیار بزرگ‌تر و قطورتر از قبل باشد؛ بدین‌ترتیب کار با هر دو گوشی روی میز دشوارتر از گذشته بوده و استفاده از قاب‌های محافظ آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس با آن‌ها نیز ممکن نخواهد بود.

افزایش وزن و قطر بدنه در کنار فریم گونیایی و مسطح آیفون‌های جدید باعث می‌شود تا به‌ویژه آیفون ۱۳ پرو مکس به‌خوبی روی دست ننشیند و در طولانی‌مدت، کاربرانی با دستان کوچک‌تر را آزار دهد. کلیدهای سخت‌افزاری آیفون‌های جدید نیز مانند همیشه بازخورد خوشایندی دارند و دستزسی به آن‌ها با چالش خاصی همراه نیست.

بردگی صفحه نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس
اسپیکر های آیفون ۱۳ پرو مکس
چیدمان دوربین های آیفون ۱۳ پرو مکس
لوگو اپل

دورتادور فریم، نوارهای پلاستیکی برای تقویت آنتن‌دهی به‌چشم می‌خورد، از سوی دیگر روی لبه‌ی سمت راست، نواری پلاستیکی و عمودی قرار گرفته است که آنتن اتصال میلی‌متری 5G را در پس‌ِ خود دارد. متأسفانه کوپرتینونشین‌ها آیفون ۲۰۲۰ را نیز با پورت اختصاصی لایتنینگ مبتنی‌بر USB 2.0 تولید می‌کنند؛ بنابراین خبری از پورت جدید USB-C نیست.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس گواهی IP68 را از مؤسسه‌ی IEC دریافت کرده‌اند و درست‌مانند خانواده‌ی آیفون ۱۲، روی کاغذ می‌توانند تا ۳۰ دقیقه، فشار آب در عمق ۶ متری را تحمل کنند.

سایر بررسی های آیفون:بررسی آیفون ۱۳

صفحه‌نمایش و اسپیکر آیفون ۱۳ پرو مکس

نمایشگر ۶٫۱ و ۶٫۷ اینچیِ آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس از پنل‌های Super RetinaXDR با وضوح ۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ و ۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل با تراکم پیکسلی ۴۶۰ و ۴۵۸ پیکسل‌براینچ بهره می‌برند. تا بدین‌جای کار تفاوتی با نسل گذشته مشاهده نمی‌شود؛ اما باید بیافزاییم که اکنون به‌لطف فناوری ProMotion، آیفون‌های جدید از نرخ نوسازی متغیر تا سقف ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کنند.

نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس

اپل ورود دیرهنگامی به دنیای گوشی‌های هوشمندی با نمایشگرهای سریع داشت؛ آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس آخرین پرچم‌دارانی هستند که از نرخ نوسازی بیش‌از ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند؛ اما این شرکت راهکار متفاوت و پیشرفته‌تری را به‌کار گرفته است، برخلاف پرچم‌داران اندرویدی که نرخ نوسازی را بین چند حالت محدود تغییر می‌دهند، آیفون ۱۳ پرو، خود را با نرخ فریمِ محتوای در حال نمایش، تطبیق می‌دهد تا بدین‌ترتیب مصرف باتری بهینه‌تر باشد.

براساس گفته‌های اپل، آیفون ۱۳ پرو می‌تواند نرخ نوسازی را به‌صورت هوشمند بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد؛ بدین‌مفهوم که در حالت نمایش محتوای استاتیک مثل عکس یا متن، نرخ نوسازی روی ۱۰ هرتز خواهد بود؛ درحالی‌که ویدئوی ۲۴ فریم‌برثانیه با نرخ ۲۴ هرتز پخش می‌شوند و بازی‌ها نیز با نرخ نوسازی یکسان با نرخ فریم اجرا خواهند شد، این فناوری شبیهِ G-SYNC و Free-Sync دنیای کامپیوترها است.

صفحه نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس

اپل حتی پا را فراتر می‌گذارد و می‌گوید آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس هنگام اجرای ژست‌های حرکتی مانند اسکرول، سوایپ یا پینچ نیز نرخ نوسازی نمایشگرشان را با سرعت حرکت انگشتان کاربر تطبیق دهند؛ به‌گونه‌ای که گویی المان‌های رابط کاربری به انگشتان کاربر چسبیده‌اند. این موضوع در عمل نیز کاملاً به‌چشم می‌آیند، بلافاصله پس از کار با آیفون ۱۳ پرو، رابط کاربری آیفون ۱۲ پرو یا حتی آیفون ۱۳ به‌نظرتان کُند خواهد آمد.

پس از گذشت مدت کمی از عرضه‌ی آیفون‌های جدید، مشخص شد که به‌صورت پیش‌فرض بسیاری از اپلیکیشن‌های متفرقه به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز محدود هستند و تنها هنگام اجرای برخی از انیمیشن‌ها یا اسکرول‌کردن، نرخ نوسازی به ۱۲۰ هرتز می‌رسد. اپل دلیل این محدودیت را وجود یک باگ عنوان می‌کند و می‌گوید در آینده یک آپدیت نرم‌افزاری برای حل آن منتشر خواهد کرد.

عملکرد نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

آیفون ۱۳ پرو مکس

۲/۰۷

۰

۱۰۶۵

۰

۱۴۴۹ (HDR)

۱/۱ (فضای sRGB)

۱/۱ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو مکس

۲

۰

۹۷۵

۰

۱۳۷۰ (HDR)

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو

۲

۰

۹۷۷

۰

۹۷۵

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

گلکسی S21 اولترا

۱٫۹

۰

۶۲۶

۰

۱۳۹۱

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۹ (Natural)

گلکسی زد فولد ۳

(اصلی)

۲٫۱

۰

۶۵۳

۰

۱۲۴۲

۵٫۶ (Vivid)

۳٫۱ (Natural)

گلکسی زد فولد ۳ (کاور)

۲٫۰۵

۰

۶۵۶

۰

۱۲۹۸

۴٫۹ (Vivid)

۳٫۹ (Natural)

گ

لکسی زد فولد ۲

(اصلی)

۲

۰

۵۹۵

۰

۹۳۰

۵٫۳ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲ (کاور)

۲٫۱

۰

۶۱۴

۰

۹۶۰

۴٫۹ (Vivid)

۲٫۴ (Natural)

گلکسی زد فلیپ ۳

۲٫۰۹

۰

۶۵۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۰ (Vivid)

۲٫۵ (Natural)

شیائومی Mi 11i

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶ (Auto)

۱ (Original Color)

گلکسی S21

۲٫۲

۰

۶۷۵

۰

۱۱۱۵

۵ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

شیائومی می ۱۰

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

اپل می‌گوید نمایشگر آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس اکنون زیر نور آفتاب ۲۵ درصد روشن‌تر از گذشته است. کوپرتینونشین‌ها روشنایی بیشینه‌ی پایدار گوشی‌های جدیدشان را ۱۰۰۰ نیت و روشنایی بیشینه‌ی آن‌ها هنگام پخش محتوای HDR را ۱۲۰۰ نیت عنوان می‌کنند. آیفون ۱۳ پرو از محتوای HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و به‌گفته‌ی اپل فضای رنگی DCI P3 را نیز به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. برای بررسی ادعای اپل، تست‌های زومیت را روی آیفون ۱۳ پرو مکس اجرا کردیم.

تست دقت رنگ آیفون ۱۳ پرو مکس
تست دمای رنگی آیفون ۱۳ پرو مکس
تست دقت رنگ آیفون ۱۳ پرو مکس در حالت True Tone
تست دمای رنگی آیفون ۱۳ پرو مکس در حالت True Tone

اندازه‌گیری‌های ما نشان می‌دهد که آیفون ۱۳ پرو مکس در نمایش محتوای SDR به حداکثر روشنایی ۱۰۶۵ نیت و در محتوای HDR به حداکثر روشنایی فوق‌العاده‌ی ۱۴۴۹ نیت دست می‌یابد؛ صفحه‌نمایش پرچم‌دار جدید اپل حتی در زیر نور مستقیم آفتاب هم خوانایی خود را حفظ می‌کند. آیفون ۱۳ پرو مکس با حداقل روشنایی ۲٫۰۱ نیت در تاریکی نیز همراه خوبی برای چشمانتان خواهد بود.

بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس از سوی زومیت نشان می‌دهد که این گوشی هوشمند فضای رنگی sRGB را به‌صورت کامل، با دقتی کم‌نظیر و دمای بسیار نزدیک به وضعیت متعادل (۶۵۰۰ کلوین) پوشش می‌دهد. ازآنجاکه در آیفون امکان تغییر دستی فضای رنگی دردسترس نیست و همه‌چیز به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد، اندازه‌گیری دقت آیفون ۱۳ پرو مکس در تولید رنگ‌های DCI P3 برایمان ممکن نبود؛ بنابراین باید به‌ناچار به گفته‌ی اپل مبنی‌بر پوشش کامل این فضا استناد کنیم.

آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس همانند نسل گذشته‌شان از ترکیب اسپیکر موجود در لبه‌ی پایین و اسپیکر مکالمه‌ی موجود در لبه‌ی بالایی نمایشگر به‌عنوان اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند. پرچم‌داران اپل در زمینه‌ی بازتولید فرکانس‌های مختلف عملکرد بسیار خوبی دارند، صدایی شفاف و عاری از نویز تولید می‌‌کنند و حجم صدای تولیدی آن‌ها نیز مطلوب است.

نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 15 به‌فروش می‌رسد. نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل محبوب اپل تغییرات ظاهری خاصی را درمقایسه‌با iOS 14 تجربه نمی‌کند؛ اما چند ویژگی جذاب به آن اضافه شده است. قابلیت Live Text برای استخراج متن از تصاویر، پشتیبانی از افزونه در سافاری و بازطراحی این مرورگر، استفاده‌ی آفلاین از سیری و نمایش سه‌بعدی نقشه، از جمله‌ی ویژگی‌های جذاب iOS 15 به‌حساب می‌آیند.

پیش‌تر در قالب بررسی iOS 15 و iPadOS 15 تمام ویژگی‌ها و تغییرات سیستم‌عامل موبایل اپل را زیر ذره‌بین قرار دادیم، شما می‌توانید با تماشای ویدیوی بالا نیز در زمانی کوتاه با iOS 15 آشنا شوید.

سخت افزار، تجربه بازی و باتری آیفون ۱۳ پرو مکس

اپل حکم‌ران مطلق تراشه‌‌های موبایل به‌حساب می‌آید و به‌نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ نیز تغییری در وضعیت ایجاد نخواهد شد. اپل می‌گوید A15 Bionic، همان تراشه‌ای که به آیفون ۱۳ پرو قدرت می‌بخشد، در پردازش‌های CPU و GPU-محور به‌ترتیب ۵۰ و ۳۰ درصد سریع‌تر از رقبا عمل می‌کند؛ البته اپل امسال دو مدل از تراشه‌ی A15 را با گرافیک ۴ و ۵ هسته‌ای برای آیفون‌های عادی و پرو در نظر گرفته است.

کوپرتینونشین‌ها در تراشه‌ی A15 Bionic از مجموعه‌ی دستورالعمل‌های ARMv8 شرکت آرم استفاده می‌کنند و تولید آن را به شرکت TSMC با فناوری ساخت ۵ نانومتری این شرکت واگذار کرده‌اند. اپل می‌گوید تراشه‌ی A15 در دل خود از ۱۵ میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کند که ۲۷ درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهای به‌کاررفته در A14 Bionic است.

بازی آیفون ۱۳ پرو مکس

A15 Bionic در آیفون ۱۳ پرو از ترکیب ۲ هسته‌ی پرقدرت Avalanche با فرکانس ۳٫۲۳ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Blizzard با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و از ماژول ۵ هسته‌ای اختصاصی اپل به‌عنوان GPU استفاده می‌کند. موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای به‌کاررفته در تراشه‌ی A15 Bionic می‌تواند در هر ثانیه ۱۵٫۸ تریلیون عملیات محاسباتی انجام دهد.

فرکانس بیشینه‌ی هسته‌ها (مگاهرتز) دربرابر تعداد تردهای پردازشی

Apple A15

۱

۲

۳

۴

۵

۶

Avalanche 1

۳۲۴۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

Avalanche 2

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

Blizzard 1

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۶

Blizzard 2

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۶

Blizzard 3

۲۰۱۶

۲۰۱۶

Blizzard 4

۲۰۱۶

Apple A14

۱

۲

۳

۴

۵

۶

Firestorm 1

۲۹۹۸

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

Firestorm 2

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

Icestorm 1

۱۸۲۳

۱۸۲۳

۱۸۲۳

۱۸۲۳

Icestorm 2

۱۸۲۳

۱۸۲۳

۱۸۲۳

Icestorm 3

۱۸۲۳

۱۸۲۳

Icestorm 4

۱۸۲۳

به‌لطف بررسی‌های انجام‌شده از سوی وب‌سایت AnandTech می‌دانیم که فرکانس بیشینه‌ی هسته‌های پرقدرت Avalanche درحالی‌که تنها یک هسته درگیر باشد، به ۳۲۴۰ مگاهرتز می‌رسد که ۸ درصد بهبود را درمقایسه‌با نسل گذشته نشان می‌دهد؛ نکته‌ی جالب‌توجه دیگر، افزایش ۱۰ درصدی فرکانس هسته‌های کم‌مصرف Blizzard و رسیدن آن به ۲۰۱۶ مگاهرتز است.

مهندسان اپل می‌گویند کش سیستمی A15 را دو برابر کرده و به ۳۲ مگابایت ارتقا داده‌اند؛ از سوی دیگر بررسی AnandTech نشان می‌دهد که حافظه‌ی L2 اشتراکی دردسترس برای هسته‌های پرقدرت Avalanche از ۸ به ۱۲ مگابایت افزایش داده؛ اما مقدار آن برای هسته‌های کم‌مصرف بدون تغییر، روی عدد ۴ مگابایت باقی مانده است. افزایش ظرفیت حافظه‌های پرسرعت کش، به‌خودی خود انتقال داده بین CPU و حافظه را بهبود می‌دهد و بر عملکرد کلی دستگاه اثر مثبت می‌گذارد.

طراحی پنل پشت آیفون ۱۳ پرو مکس

مهندسان اپل امسال نیز رم‌های سریع‌تر و بهینه‌ترِ LPDDR5 را نادیده گرفته و برای پنجمین سال متوالی، از رم LPDDR4X-4266 در آیفون‌ها استفاده کرده‌‌اند، آیفون ۱۳ پرو از رم ۶ گیگابایتی بهره می‌برد.

آیفون‌های جدید به‌مدد مودم Snapdragon X60 کوالکام مانند نسل قبلی از اتصال 5G نیز پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم Wi-Fi 6 به‌همراه Bluetooth 5.0 را دراختیار کاربر می‌گذارند.

اپل امسال آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را علاوه‌بر مدل‌های ۱‍۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی، در مدل جدیدی با حافظه‌ی یک ترابایتی نیز به‌فروش می‌رساند. ما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۳ پرو مکس را برای بررسی دراختیار داشتیم که به‌گواه نرم‌افزار JazzDiskBench‌ به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بسیار عالی ۱۶۰۰ و ۱۲۴۸ مگابایت‌برثانیه دست می‌یابد.

عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

--

۲۴۷

--

۱۴۳۲۶

۱۷۴۵

۴۸۱۳

--

--

۴۸٫۹

۵۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

آیفون ۱۲ پرو مکس

--

۲۰۳٫۵

--

۱۵۹۲

۴۱۶۷

--

--

۴۱٫۰

۳۲٫۵

--

۴۳٫۲

۶۶٫۴

آیفون ۱۲ پرو

--

۱۹۸٫۷

--

۱۵۹۰

۳۹۸۵

--

--

۴۷٫۱

۳۳٫۴

--

۴۹٫۲

۷۰٫۱

آیفون ۱۲

--

۱۹۳٫۳

--

۹۲۳۳

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۱۳۰۴۴

۸۳٫۶

--

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

گلکسی زد فولد ۳

(Adaptive)

۱۲۹۷۸

۱۰۷

۴۶۲۹

۴۱۵۸

۱۱۳۷

۳۴۵۹

۲۶

۲۶

۲۸

۲۹

--

۳۹

۶۶

--

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۱۲۳۸۷

--

--

۹۷۷

۳۱۶۵

--

۲۱

۲۲

--

۲۷

۴۷

--

گلکسی زد فلیپ ۳

(Adaptive)

۱۲۶۳

۱۰۳

۴۶۲۱

۴۳۹۰

۱۱۱۵

۳۵۳۷

۳۳

۱۹

۳۹

۲۴

--

۵۳

۵۰

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۶۵۰

۴۳۲۲

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۵۷

۶۷

--

گلکسی S21

(Adaptive)

۱۲۹۸۷

۸۹٫۸

۶۴۷۳

۵۵۹۶

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۱

۲۷

۳۷

۲۹

--

۵۱

۶۲

--

شیائومی Mi 10

۸۶۸۶

۴۵٫۲

--

۶۵۷

۱۹۸۲

۲۱

۷٫۴

۲۳

۷٫۶

--

۳۳

۱۹

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آیفون ۱۳ پرو بار دیگر بر تسلط مطلق اپل بر دنیای تراشه‌های موبایل صحه می‌گذارد؛ تراشه‌ی A15 Bionic در پردازش‌های CPU-محور با اختلافی ۳۹ درصدی و در پردازش‌های GPU-محور با اختلاف نجومی ۲۱۰ درصدی، حریف قدرتمند اندرویدی‌اش را از پیش‌رو برمی‌دارد؛ درحالی‌که در بنچمارک بازی‌محور GFXBench، برتری تراشه‌ی اپل به ۴۰ تا ۷۲ درصد می‌رسد. A15 Bionic در تجربه‌ی وب‌گردی مبتنی‌بر جاوا اسکریپت نیز اسنپدراگون ۸۸۸ را با برتری ۱۳۱ درصدی از میدان به‌در می‌کند.

A15 Bionic درمقایسه‌با نسل پیشین خود نیز ۱۵ درصد در پردازش‌های CPU-محور و ۵۵ درصد در پردازش‌های GPU-محور، بهتر عمل می‌کند؛ درحالی‌که در تجربه‌ی وب‌گردی نیز با اختلاف ۲۱٫۴ درصدی بهتر از A14 Bionic ظاهر می‌شود.

صفحه نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس

برای ارزیابی پایداری عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس در استفاده‌های سنگین و مداوم، بنچمارک 3DMark Wild Life را ۲۰ دقیقه به‌صورت پیوسته روی این گوشی، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا اجرا کردیم. آیفون ۱۳ پرو مکس در آزمون پایداری عملکرد حدود ۲۸ درصد افت عملکرد داشت و نواحی مجاور دوربین پشتی‌اش نیز اندکی داغ شد؛ اما باید توجه داشته باشید که با وجود چنین افتی، بدترین امتیاز آیفون ۱۳ پرو مکس در آزمون پایداری عملکرد از بهترین امتیاز آیفون ۱۲ پرو و گلکسی S21 اولترا به‌ترتیب ۴ و ۲۷ درصد بهتر بود!

پایداری عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس

برای ارزیابی تجربه‌ی بازی آیفون ۱۳ پرو، سراغ بازی‌های نام‌آشنای Call of Duty Mobile و PUBG به‌همراه بازی سنگین Genshin Impact رفتیم. متأسفانه در حال حاضر هیچ‌کدام از بازی‌های یادشده از فناوری ProMotion آیفون ۱۳ پرو مکس پشتیبانی نمی‌کنند و نرخ نوسازی صفحه‌نمایش حین اجرای آن‌ها به‌صورت ثابت روی ۶۰ هرتز قرار می‌گیرد.

عملکرد آیفون ۱۳ پرو مکس در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

وضعیت اجرا

PUBG Mobile

Ultra HD

۳۹ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با نوسان اندک

PUBG Mobile

HD

۵۷ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با نوسان اندک

Call of Duty Mobile

Very High

۵۹ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با نوسان اندک

Genshin Impact

Highest

۵۱٫۳ فریم‌برثانیه

نوسان مداوم بین ۳۵ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، با وجود پیشرفت فاحش قدرت پردازش گرافیکی A15 Bionic، آیفون ۱۳ پرو مکس، هنگام اجرای بازی PUBG با تنظیمات گرافیکی Ultra HD، به‌صورت میانگین به نرخ ۳۹ فریم‌برثانیه دست می‌یابد؛ درحالی‌که بازی سنگین Genshin Impact را با نوسان‌های بسیار و نرخ میانگین ۵۱٫۳ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند. بازی بهینه‌ی Call of Duty نیز مطابق‌انتظار در بهترین تنظیمات گرافیکی با نرخ فریم پایدار ۵۹ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود.

آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با ارتقای ۹٫۹ و ۱۸٫۶ درصدی درمقایسه‌با نسل گذشته، اکنون از باتری‌های لیتیوم-یونی به حجم ۳۰۹۵ و ۴۳۷۳ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند و براساس ادعای اپل به‌ترتیب ۱٫۵ و ۲٫۵ ساعت بیشتر از گذشته شارژدهی دارند.

رابط کاربری ios 15 آیفون ۱۳ پرو مکس

هر دو مدل آیفون ۱۳ پرو از شارژ بی‌سیم مگ‌سیف تا ۱۵ وات، شارژ بی‌سیم با استاندارد Qi تا ۷٫۵ وات و شارژ سریع سیمی با استاندارد USB Power Delivery 2.0 تا ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند؛ البته مانند نسل قبلی، امسال هم درون جعبه‌ی آیفون‌ها از آداپتور خبری نیست.

اپل می‌گوید آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس با شارژرهای سیمی ۲۰ واتی ظرف ۳۰ دقیقه به مقدار ۵۰ درصد شارژ می‌شوند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهند که این دو گوشی هوشمند به توان بیشینه‌ی ۲۷ وات نیز دست می‌یابند؛ بنابراین می‌توانید نسبت به خرید آداپتورهای با توان ۳۰ وات یا بیشتر نیز اقدام کنید.

عملکرد باتری آیفون ۱۳ پرو مکس دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۴۳۷۳

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۳۵:۱۷

--

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۳۶۸۷

--

۲۰:۴۷

--

آیفون ۱۲ پرو

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۱۴

--

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۵۰

--

گلکسی زد فولد ۳

(Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۴۰۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۵ واتی

۱۵:۵۰

۷:۱۵

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۵۷

۱۲:۴۴

۷:۰۰

گلکسی زد فلیپ ۳

(Adaptive)

۶٫۷ اینچ

۲۶۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱:۳۰

۱۷:۰۵

۷:۱۴

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۱:۲۰

۲۱:۳۱

۹:۵۰

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۰۷

۷:۲۱

گلکسی S21

(Adaptive)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۱۸:۱۱

۸:۰۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آیفون ۱۳ پرو مکس شارژدهی عجیب‌وغریبی در آزمون پخش ویدئوی زومیت داشت؛ در شرایطی‌که کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه خروجی صدای اسپیکر قطع بود، روشنایی صفحه‌نمایش روی ۲۰۰ نیت (اسلایدر روشنایی حدود ۶۰ درصد) قرار داشت، پرچم‌دار جدید اپل به‌مدد نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر خود توانست ویدئوی معیار HD و ۲۴ فریم‌برثانیه‌ای زومیت را به‌مدت ۳۵ ساعت و ۱۷ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کند.

شارژدهی آیفون ۱۳ پرو مکس در آزمون پخش ویدئو درحالی‌که به‌لطف فناوری ProMotion، نرخ نوسازی به‌صورت خودکار روی ۲۴ هرتز تنظیم شده بود، حدود ۷۰ درصد بهتر از آیفون ۱۲ پرو مکس با نرخ نوسازی ثابت ۶۰ هرتز بود؛ اما شارژدهی تحسین‌برانگیز آیفون ۱۳ پرو مکس تنها صرفاً به‌دلیل بهره‌گیری از فناوری ProMotion نیست، ما با غیرفعال‌سازی این فناوری و نرخ نوسازی ثابت ۶۰ هرتز، ۲۷ ساعت و ۴۳ دقیقه با آیفون جدید ویدئو پخش کردیم که با اختلاف ۳۵ درصد، بهتر از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده با آیفون ۱۲ پرو مکس است.

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون‌های جدید پیشرفت فاحشی در بخش دوربین تجربه می‌کنند، از سوی دیگر اپل نیز استراتژی متفاوتی را در مورد دوربین‌ آیفون‌های Pro خود در پیش گرفته است؛ درحالی‌که سال گذشته آیفون ۱۲ پرو مکس میان برادرانش، از بهترین سخت‌افزار دوربین بهره می‌برد، امسال دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس هیچ‌گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

اپل در مورد دوربین جدید آیفون ۱۳ پرو ادعاهای عجیب‌وغریبی می‌کند؛ دوربین اصلی تا ۲٫۲ برابر و دوربین اولتراواید تا ۹۲ درصد نور بیشتری جذب می‌کنند و برهمین اساس عکس‌های بهتری در تاریکی می‌گیرند. در ادامه با جزئیات فنی هرکدام از دوربین‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

مقایسه ماژول دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس

دوربین اصلی (واید) اکنون از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX703 ساخت سونی با پیکسل‌های ۱٫۹ میکرومتری استفاده می‌کند که نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس به‌ترتیب ۸۴ و ۲۵ درصد ابعاد بزرگ‌تری دارد. این حسگر نور را از پس لنز ۷ تکه‌ای با دیافراگم گشوده‌ترِ f/1.5 و فاصله‌ی کانونی معادلِ ۲۶ میلی‌متر دریافت می‌کند.

سیستم لرزش‌گیر تصویر در دوربین اصلی به‌جای لنز، روی حسگر (Sensor-shift) قرار گرفته است و دوربین از ۱۰۰ درصد پیکسل‌های حسگر برای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز استفاده می‌کند. به‌گفته‌ی اپل، آیفون ۱۳ پرو با ترکیب حسگر بزرگ‌تر و دیافراگم گشوده‌تر، تا ۲٫۲ برابر نور بیشتری نسبت به گذشته جذب می‌کند.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX772 ساخت سونی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری استفاده می‌کند؛ بنابراین ابعاد حسگر نسبت به نسل قبل تغییری تجربه نمی‌کند؛ اما اکنون لنز ۶ تکه‌ی دوربین، دیافراگمِ بسیار گشوده‌ترِ f/1.8 با فاصله‌ی کانونی معادل ۱۳ میلی‌متری دارد و مجموعه‌ی دوربین نیز از فوکوس خودکار تشخیص فاز برای عکاسی ماکرو از فاصله‌ی بسیار نزدیک ۲ سانتی‌متری استفاده می‌کند.

افزایش گشودگی دیافراگم دوربین اولتراواید از f/2.4 به f/1.8 باعث شده است تا به‌گفته‌ی اپل، دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو تا ۹۲ درصد جذب نور بیشتری داشته باشد و تصاویر ۱۲۰ درجه با جزئیات بیشتری را در محیط‌های کم‌نور ثبت کند.

دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

دوربین تله‌فوتو از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX713 ساخت سونی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری استفاده می‌کند؛ بنابراین ابعاد حسگر نسبت به نسل قبل تغییری تجربه نمی‌کند؛ اما اکنون لنز از فاصله‌ی کانونیِ طولانی‌ترِ ۷۷ میلی‌متری با دیافراگمِ به‌مراتب تنگ‌ترِ f/2.8 و لرزش‌گیر اپتیکال OIS استفاده می‌کند. این لنز ۶ تکه قابلیت زوم اپتیکال ۳ برابری را دراختیار کاربر می‌گذارد.

یکی دیگر از برتری‌های آیفون ۱۳ پرو نسبت به گذشته، اضافه‌شدن پشتیبانی از Night Mode به دوربین تله‌فوتوی آن است.

دوربین سلفی آیفون 13 پرو همانند گذشته از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی IMX514 ساخت سونی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری و ابعاد بسیار کوچکِ 1/3.6 اینچی استفاده می‌کند. این حسگر در پس لنز واید ۲۳ میلی‌متری با f/2.2 قرار دارد و از فوکوس خودکار نیز در آن خبری نیست.

مهندسان اپل در الگوریتم پردازش تصویر آیفون ۱۳ پرو نیز تغییراتی داده‌اند: به‌لطف موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌‌ای A15، اکنون در روشنایی روز، الگوریتم Smart HDR 4 برای تک‌تک افرادی که در قاب منظره‌یاب دوربین قرار دارند، تنظیمات منحصربه‌فردی را در سطح کنتراست، نورپردازی و رنگ پوست پیاده می‌کند تا عکس‌ها تا حد ممکن طبیعی به‌نظر برسند. Smart HDR 4 با تمامی دوربین‌ها دردسترس قرار دارد.

به‌گفته‌ی اپل، در محیط‌هایی با نور متوسط تا ضعیف، الگوریتم Deep Fusion در نرم‌افزار دوربین آیفون ۱۳ پرو فعال می‌شود تا به‌مدد قدرت موتور پردازش عصبی A15، برای هر پیکسل، سطوح نوردهی متفاوتی بررسی می‌شود تا در نهایت با ترکیب بهترین بخش‌ها از هر سطح نوردهی، تصویر نهایی با جزئیات بالا تولید شود. الگوریتم Deep Fusion با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو دردسترس قرار دارد.

حالت Night با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو از جمله دوربین تله‌فوتو دردسترس قرار دارد؛ با تاریک‌ترشدن محیط، گوشی براساس شدت نور موجود تعدادی فریم را در سطوح نوردهی مختلف ثبت و بهترین بخش هرکدام را باهم ترکیب می‌کند. اپل می‌گوید Night Mode اکنون امکان نوردهی دو ثانیه‌ای حین عکاسی در دست را نیز فراهم می‌سازد.

ماژول دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

Photographic Styles نام قابلیت جدیدی است که با گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۳ معرفی شد. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا شفافیت و روشنیِ رنگ‌ها (Tone) را تغییر دهید یا گرمیِ (Warmth) رنگ‌ها را کم‌وزیاد کنید. اپل اصرار دارد که Photographic Styles با فیلترهای موجود در گوشی‌های دیگر متفاوت است؛ چراکه به‌صورت هوشمند، رنگ مواردی همچون آسمان و پوست افراد را طبیعی نگه می‌دارد.

قابلیت Photographics Styles با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو از جمله دوربین سلفی دردسترس قرار دارد. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض حالت‌های Vibrant و Rich Contrast و Warm یا Cool را دراختیارتان می‌گذارد و اجازه می‌دهد در صورت تمایل، با آیفون‌تان عکس‌هایی با رنگ‌های اشباع و شفاف‌تر شبیه‌ی پاره‌ای از پرچم‌داران اندرویدی بگیرید. حالت‌های یادشده به‌صورت بی‌درنگ روی سوژه پیاده می‌شوند.

آیفون ۱۳ پرو - Standard
Standard
آیفون ۱۳ پرو - Rich Contrast
Rich Contrast
آیفون ۱۳ پرو - Vibrant
Vibrant
آیفون ۱۳ پرو - Warm
Warm
آیفون ۱۳ پرو - Cool
Cool

اپل بخش زیادی از مراسم معرفی آیفون ۱۳ را به قابلیت Cinematic mode اختصاص داد؛ قابلیت دوربین‌محور جدیدی که به ادعای اپل، «هالیوود را به جیب شما می‌آورد». به‌طور خلاصه حالت Cinematic به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند A15 به دوربین آیفون ۱۳ اجازه می‌دهد تا با ایجاد نقشه‌ی عمق از هر فریم ویدئو با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، تغییر فوکوس سینمایی را به ویدئوهایتان بیاورید.

با حالت Cinematic آیفون می‌تواند با پیش‌بینی اینکه سوژه‌ی جدیدی در آستانه‌ی ورود به قاب فیلم‌برداری است، نقطه‌ی فوکوس را در زمانی مناسب روی آن‌ها تغییر دهد؛ کاربر حتی می‌تواند حین یا پس از فیلم‌برداری، به‌صورت دستی، در سطح افکت بوکه یا نقطه‌ی فوکوس تغییراتی ایجاد کند.

حالت Cinematic از فیلم‌برداری Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند؛ اما وضوح و نرخ آن به‌ترتیب به 1080p و ۳۰ فریم‌برثانیه محدود است، از سوی دیگر این حالت را تنها با دوربین‌های واید، تله‌فوتو و سلفی دردسترس خواهید داشت.

با وجود جذابیتی که در پس ایده‌ی حالت Cinematic است؛ اما آنچه در حال حاضر با آیفون ۱۳ پرو تجربه می‌کنیم هنوز با شرایط آرمانی فاصله دارد؛ محدودیت فیلم‌برداری 1080p از یک سو و تفکیک غیرطبیعی سوژه از پس‌زمینه به‌همراه باگ‌هایی در جابه‌جایی هوشمند محل فوکوس از سوی دیگر، باعث می‌شود تا نتوانیم به Cinematic Mode به دیده‌ی چیزی فراتر از سرگرمی نگاه کنیم.

یکی از ویژگی‌های اختصاصی آیفون ۱۳ پرو، قابلیت فیلم‌برداری ProRes است که البته تا زمانی نامشخص دردسترس نخواهد بود. آیفون‌های پروی ۱۲۸ گیگابایتی امکان فیلم‌برداری ProRes با وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را خواهند داشت؛ درحالی‌که سه مدل دیگر، امکان فیلم‌برداری 4K‌ با همان نرخ را خواهند داشت.

ProRes نام یک فرمت فیلم‌برداری فشرده با کیفیت بالا است که از سوی اپل توسعه یافته و در مرحله‌ی تدوین به‌کار می‌رود. آیفون ۱۳ پرو به‌زودی امکان فیلم‌برداری و تدوین ویدئوهای ProRes را دراختیار کاربر خواهد گذاشت.

گستره دینامیکی، جزئیات و نویز عکس آیفون ۱۳ پرو

در طول روز و زیر نور آفتاب، عکس‌های دوربین واید و تله‌فوتو جزئیات زیادی دارند و نویزی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود؛ اما دوربین اولتراواید در این زمینه، چند سروگردن از دو دوربین دیگر ضعیف‌تر عمل می‌کند. در آیفون ۱۳ پرو نیز همچون مدل‌های سال قبل، تلاش‌هایی برای شارپ‌کردن بیش‌ازحد به‌ویژه در بخش‌هایی از تصویر با بافت‌های پیچیده به‌چشم می‌آید.

اپل در زمینه‌ی گستره‌ی دینامیکی و بیرون آوردن جزئیات از دل هایلایت‌ها و سایه‌ها، به‌اندازه‌ی رقبای اندرویدی، دیوانه‌وار عمل نمی‌کند، برای پی‌بردن به‌درستی این موضوع، کافی است به سقف خودروی پراید پارک‌شده در عکس‌های سری اول یا جزئیات پنهان‌شده زیر سایه‌ی ساختمان در عکس‌های سری دوم توجه کنید.

نمونه‌عکس‌های سری اول

دوربین اولتراواید

آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین اولتراواید
عکس HDR دوربین اولتراواید
آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین اولتراواید - برش واقعی
عکس HDR دوربین اولتراواید - برش واقعی

دوربین واید

آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین واید
عکس HDR دوربین واید
آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین واید - برش واقعی
عکس HDR دوربین واید - برش واقعی

دوربین تله‌فوتو

آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین تله فوتو
عکس HDR دوربین تله‌فوتو
آیفون ۱۳ پرو مکس - عکس اچ دی آر دوربین تله فوتو - برش واقعی
عکس HDR دوربین تله‌فوتو - برش واقعی

نمونه‌عکس‌های سری دوم

دوربین اولتراواید

آیفون ۱۳ پرو - عکس اچ دی آر دوربین اولتراواید
عکس HDR دوربین اولتراواید
آیفون ۱۳ پرو - عکس اچ دی آر دوربین اولتراواید - برش واقعی
عکس HDR دوربین اولتراواید - برش واقعی

دوربین واید

آیفون ۱۳ پرو - عکس اچ دی آر دوربین واید
عکس HDR دوربین واید
آیفون ۱۳ پرو - عکس اچ دی آر دوربین واید - برش واقعی

دوربین تله‌فوتو

آیفون ۱۳ پرو - عکس اچ دی آر دوربین تله فوتو
عکس HDR دوربین تله‌فوتو
آیفون ۱۳ پرو - عکس اچ دی آر دوربین تله فوتو - برش واقعی
عکس HDR دوربین تله‌فوتو - برش واقعی

رنگ‌ها در عکس آیفون ۱۳ پرو

هر سه دوربین واید، اولتراواید و تله‌فوتوی آیفون ۱۳ پرو رنگ‌ها را مشابه هم و بسیار نزدیک به واقعیت ثبت می‌کنند؛ البته گرمی رنگ‌ها در دوربین واید و تیرگی جزئی آن‌ها در دوربین اولتراواید کماکان به چشم می‌آید. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، برای کسانی که به‌دنبال رنگ‌های زنده‌تر هستند، اپل امسال قابلیت Photographic Styles را در نظر گرفته است.

رنگ‌های دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو مکس
دوربین اولتراواید
رنگ‌های دوربین واید آیفون ۱۳ پرو مکس
دوربین واید
رنگ‌های دوربین تله فوتو آیفون ۱۳ پرو مکس
دوربین تله‌فوتو

زوم آیفون ۱۳ پرو

در آیفون ۱۳ پرو از لنز پریسکوپی با بزرگ‌نمایی‌های دیوانه‌وار خبری نیست، این گوشی هوشمند برای بزرگ‌نمایی در نور مطلوب، صرفاً به فاصله‌ی کانونی معادل ۷۷ میلی‌متری در دوربین تله‌فوتوی خود اتکا دارد، به‌لطف این فاصله‌ی کانونی، آیفون ۱۳ پرو بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری به‌ارمغان می‌آورد و بزرگ‌نمایی‌های بیشتر را با ایجاد کراپ روی تصویر دوربین تله‌فوتو انجام می‌دهد.

در روشنایی روز، عکس‌های ۳ برابری آیفون ۱۳ پرو جزئیات بسیار خوب و عکس‌های ۱۰ برابری آن جزئیات مطلوبی دارند؛ اما در بزرگ‌نمایی‌های بیشتر، عکس‌ها شکل و شمایل نقاشی‌های آب‌رنگی را به خود می‌گیرند.

زوم ۳ برابری آیفون ۱۳ پرو
زوم اپتیکال ۳ برابری
زوم ۱۰ برابری آیفون ۱۳ پرو
زوم دیجیتال ۱۰ برابری
زوم ۱۵ برابری آیفون ۱۳ پرو
زوم دیجیتال ۱۵ برابری

عکاسی ماکرو با آیفون ۱۳ پرو

به‌مدد قابلیت فوکوس خودکار دوربین اولتراواید، با آیفون ۱۳ پرو قابلیت عکاسی ماکرو را نیز دراختیار دارید، صرفاً باید گوشی را به سوژه نزدیک و نزدیک‌تر کنید تا آیفون به‌صورت خودکار به دوربین اولتراواید سوئیچ کند و امکان عکاسی از فاصله‌ی ۲ سانتی‌متری را فراهم آورد.

حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و لنز f/1.8 آیفون ۱۳ پرو عکس‌هایی جذاب با جزئیات زیاد را در فواصل نزدیک می‌گیرند؛ اما با توجه به عمق میدان بسیار اندک این دوربین، برای ثبت جزئیات از محل موردنظر، باید از فوکوس‌شدن صحیح اطمینان حاصل کنید.

نمونه عکس ماکرو دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس
نمونه عکس ماکرو دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس
نمونه عکس ماکرو دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس

عکاسی در تاریکی با آیفون ۱۳ پرو

برخلاف پرچم‌داران اندرویدی که تاریکی شب را به روشنایی روز بدل می‌سازند و رنگ‌ها را به زردی متمایل می‌سازند، آیفون سعی می‌کند، حس‌وحال شب را حفظ کرده و عکس‌های تاریکی را تا جای ممکن نزدیک به واقعیت ثبت کند. گذشته از رنگ‌های واقعی هر سه دوربین، سطح نویز عکس‌های اولتراواید، بیشتر از دو دوربین دیگر است و جزئیات آن‌ها نیز به‌خوبی دو دوربین دیگر نیست.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، آیفون ۱۳ پرو روی دوربین تله‌فوتو نیز از Night Mode پشتیبانی می‌کند؛ اما در عمل، بسته به وضعیت نور محیطی تصمیم می‌گیرد که عکس‌های ۳ برابری را با این دوربین بگیرد یا به سراغ ایجاد کراپی روی تصویر دوربین واید برود. در عکس‌های سری اول، نمونه‌ی ۳ برابری با دوربین واید و در عکس‌های سری دوم با دوربین تله‌فوتو ثبت شده که همین موضوع به سافت‌شدن عکس ۳ برابری اول انجامیده است.

نمونه‌عکس‌های سری اول

عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو در تاریکی
عکس دوربین اولتراواید در تاریکی
عکس دوربین واید آیفون ۱۳ پرو در تاریکی
عکس دوربین واید در تاریکی
عکس ۳ برابری آیفون ۱۳ پرو در تاریکی
عکس با زوم ۳ برابری در تاریکی با دوربین واید

نمونه‌عکس‌های سری دوم

عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو در تاریکی
عکس دوربین اولتراواید در تاریکی
عکس دوربین واید آیفون ۱۳ پرو در تاریکی
عکس دوربین واید در تاریکی
عکس دوربین تله فوتو آیفون ۱۳ پرو در تاریکی
عکس دوربین تله‌فوتو در تاریکی

مقایسه عملکرد آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی

برای پی‌بردن به پیشرفت‌های آیفون ۱۳ پرو مکس در عکاسی شبانه، آن را با آیفون ۱۲ پرو مکس مقایسه کردیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید هر سه دوربین واید، اولتراواید و تله‌فوتو، اکنون عکس‌هایی روشن‌تر با جزئیات بیشتر [به صخره‌ها توجه کنید] می‌گیرند؛ اما افزایش روشنایی باعث از دست‌رفتن جزئیات در هایلایت‌ها شده است [به جزئیات از دست‌رفته روی پنجره‌های مغازه توجه کنید].

دوربین اولتراواید

عکس مقایسه‌ای دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو مکس در تاریکی
دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ پرو مکس
عکس مقایسه‌ای دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی
دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرو مکس

دوربین واید

عکس مقایسه‌ای دوربین واید آیفون ۱۳ پرو مکس در تاریکی
دوربین واید آیفون ۱۳ پرو مکس
عکس مقایسه‌ای دوربین واید آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی
دوربین واید آیفون ۱۲ پرو مکس

دوربین تله‌فوتو

عکس مقایسه‌ای دوربین تله فوتو آیفون ۱۳ پرو مکس در تاریکی
دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۳ پرو مکس
عکس مقایسه‌ای دوربین تله فوتو آیفون ۱۲ پرو مکس در تاریکی
دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرو مکس

عکاسی پرتره با آیفون ۱۳ پرو

آیفون امسال نیز در عکاسی پرتره توانمند ظاهر می‌شود، مادامی‌که پس‌زمینه‌ی پیچیده‌ای همچون کرکره‌های پنجره پشت‌سرتان نداشته باشید، آیفون با هرکدام از دوربین‌های واید یا تله‌فوتو، عکس پرتره‌ی جذابی را با تفکیک مناسب سوژه از پس‌زمینه، ثبت خواهد کرد؛ البته در محیط‌های کم‌نور، عکس جزئیات کمتری دارند و سافت هستند، این موضوع به‌ویژه در عکس‌های پرتره‌ی تله‌فوتو بیشتر به‌چشم می‌آید.

محیط با نور مطلوب

عکس پرتره آیفون ۱۳ پرو در شرایط ایده‌آل با دوربین واید
عکس پرتره‌ی دوربین واید
عکس پرتره آیفون ۱۳ پرو در شرایط ایده‌آل با دوربین تله‌فوتو
عکس پرتره‌ی دوربین تله‌فوتو

محیط با نور کم

عکس پرتره آیفون ۱۳ پرو در محیط کم‌نور با دوربین واید
عکس پرتره‌ی دوربین واید
عکس پرتره آیفون ۱۳ پرو در محیط کم‌نور با دوربین تله‌فوتو
عکس پرتره‌ی دوربین تله‌فوتو

عکاسی سلفی با آیفون ۱۳ پرو

چنانچه در محیطی با روشنایی مطلوب، به‌سراغ دوربین سلفی آیفون ۱۳ پرو مکس بروید، عکس‌های عادی و پرتره‌ی آن با جزئیات زیاد، رنگ طبیعی پوست و تفکیک مناسب سوژه از پس‌زمینه، لبخند رضایت را روی لب‌هایتان می‌نشانند؛ اما در محیط‌های کم‌نور، عکس‌های سلفی سافت هستند.

نمونه عکس دوربین سلفی آیفون ۱۳ پرو
سلفی عادی، شرایط نوری خوب
سلفی پرتره، شرایط نوری خوب
نمونه عکس دوربین سلفی آیفون ۱۳ پرو مکس
سلفی پرتره، شرایط نوری ضعیف

آیفون ۱۳ پرو قابلیت فیلم‌برداری 4K یا 4K Dolby Vision HDR با نرخ ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم‌برثانیه به‌وسیله‌ی تمامی دوربین‌هایش را دارد. فیلم‌برداری اسلوموشن در دوربین‌های پشتی آن با وضوح 1080p و نرخ ۲۴۰ فریم‌برثانیه انجام می‌شود؛ درحالی‌که دوربین سلفی این امکان را تا نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه دراختیار کاربر می‌گذارد.

بیت‌ریت ویدئوهای آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس / HEVC

4K HDR 60FPS

4K HDR 30FPS

4K 60FPS

4K 30FPS

دوربین واید

۵۳ مگابیت‌برثانیه

۲۸ مگابیت‌برثانیه

۵۱ مگابیت‌برثانیه

۲۲ مگابیت‌برثانیه

دوربین اولتراواید

۸۰ مگابیت‌برثانیه

۶۰ مگابیت‌برثانیه

دوربین تله‌فوتو

۸۶ مگابیت‌برثانیه

۶۳ مگابیت‌برثانیه

سال گذشته فیلم‌برداری با آیفون ۱۲ پرو مکس را تحسین کردیم و آن را بهترین گوشی هوشمند برای علاقه‌مندان فیلم‌برداری موبایل دانستیم، امسال نیز تفاوتی با گذشته ندارد و iPhone 13 Pro Max بر برتری سال گذشته صحه می‌گذارد. ویدئوهای 4K30 و 4K60 چه از نظر کنتراست، چه جزئیات، چه دقت نمایش رنگ‌ها، بسیار مطلوب و جذاب هستند.

جمع‌بندی و مقایسه آیفون ۱۳ پرو مکس

اگرچه آیفون ۱۳ پرو در ظاهر تفاوتی با گذشته ندارد؛ اما در باطن، بهبودهای چشم‌گیری تجربه می‌کند. آیفون ۱۳ پرو مکس بهترین شارژدهی را در میان پرچم‌داران فعلی دارد، در زمینه‌ی قدرت پردازشی با اتکا بر تراشه‌ی A15 Bionic، رقبای اندرویدی را با اختلافی فاحش، از میدان به‌در می‌کند و سرانجام پس از چند سال انتظار، علاقه‌مندان آیفون را نیز با تجربه‌ی دلچسب صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی آشنا می‌‌سازد؛ صفحه‌نمایش آیفون امسال روشن‌تر از همیشه است.

مجموعه‌ی دوربین آیفون ۱۳ پرو کارآمدتر و توانمندتر از گذشته شده است و اگرچه بی‌شک نمی‌تواند در تک‌تک سناریوها، بهترین باشد، در مجموع تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری مطمئن و پایداری را دراختیارتان می‌گذارد، علاقه‌مندان آیفون به بزرگ‌نمایی‌های دیوانه‌وار دسترسی ندارند؛ اما اکنون می‌توانند پابه‌پای کاربران اندروید، عکس‌های ماکرو بگیرند! مهندسان کوپرتینو امسال عملکرد آیفون در عکاسی شبانه را نیز ارتقا داده‌اند؛ هرچند که هنوز هم از عکاسی آسمان شب خبری نیست.

مقایسه 4 محصول
موبایل آیفون 12 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 12 PRO MAX pacific blueآیفون 12 پرو مکس اپلموبایل آیفون 13 پرو مکس اپل آبی / APPLE IPHONE 13 PRO MAX Sierra blueآیفون 13 پرو مکس اپلموبایل وان پلاس 9 پرو / OnePlus 9 Proوان پلاس 9 پروگلکسی اس ۲۰ اولترا فانتوم بلک نمای پشت و جلوگلکسی اس 21 اولترا سامسونگ
مدل‌‌ نامبرهاA2411 (جهانی) A2342 (ایالات متحده) A2410 (کانادا و ژاپن) A2412 (چین و هنگ کنگ)A2643 (جهانی) A2484 (ایالات متحده) A2641 (کانادا و ژاپن) A2644 (چین و هنگ کنگ) A2645 (روسیه)-SM-G998B | SM-G998B/DS (گلوبال) SM-G998U (آمریکا) SM-G998U1 (آمریکا، آنلاک شده) SM-G998W (کانادا) SM-G998N (کره جنوبی) SM-G9980 (چین)
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 1100 دلارحدود 1100 دلارحدود 830 یوروحدود 1250 یورو
تاریخ معرفی13 اکتبر 202014 سپتامبر 202123 مارس 202114 ژانویه 2021
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه13 نوامبر 202024 سپتامبر 202130 مارس 202129 ژانویه 2021
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0,99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)-0.71 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.58 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملiOSiOSاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 14iOS 15اندروید 11اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17قابل ارتقاء به iOS 17عرضه با رابط کاربری OxygenOS 11 قابل ارتقاء به اندروید 12عرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 12
نرخ مخصوص جذب (SAR)-1.18 وات بر کیلوگرم (سر) 1.20 وات بر کیلوگرم (بدن)-0.77 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.02 وات بر کیلوگرم (بدن)
ابعاد160.8 در 78.1 در 7.4 میلی‌متر160.8 در 78.1 در 7.7 میلی‌متر163.2 در 73.6 در 8.7 میلی‌متر8.9 در 75.6 در 165.1 میلی‌متر
وزن228 گرم240 گرم197 گرم229 گرم (نسخه mmWave) 227 گرم (نسخه sub6)
جنس پشتشیشه - گوریلا گلسشیشه - گوریلا گلسشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس Victus
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلدشیشه - سرامیک شیلدشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس Victus
جنس فریمفلز - فولاد ضدزنگفلز - فولاد ضدزنگفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگنقره‌ای نوک مدادی طلایی آبیخاکستری طلایی نقره‌ای آبی سبزنقره‌ای سبز مشکیمشکی نقره‌ای آبی قهوه‌ای
ابعاد نمایشگر6.7 اینچ6.7 اینچ6.7 اینچ6.8 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDSuper Retina XDR OLEDLTPO Fluid2 AMOLEDDynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز120 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1284 در 2778 پیکسل1284 در 2778 پیکسل1440 در 3216 پیکسل1440 در 3200 پیکسل
تراکم پیکسلی~458 پیکسل در اینچ~458 پیکسل در اینچ~525 پیکسل در اینچ~515 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:919.5:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~87.4 درصد~87.4 درصد~90.3 درصد~89.8 درصد
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)1000 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)1300 نیت (Peak)1500 نیت (Peak)
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10دالبی ویژن HDR10HDR10+HDR10+
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-toneقابلیت True-toneنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) نمایش 1 میلیارد رنگنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
مدل تراشهApple A14 BionicApple A15 BionicQualcomm SM8350 Snapdragon 888Exynos 2100 Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر5 نانومتر5 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته6 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.1 گیگاهرتز Firestorm و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Icestorm2 هسته 3.23 گیگاهرتز Avalanche و 4 هسته 1.82 گیگاهرتز‌ Blizzard1 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 680 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 680 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 6801 هسته 2.90 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A55 1 هسته 2.84 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده گرافیکیApple GPUApple GPUAdreno 660Mali-G78 MP14 Adreno 660
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ایپردازنده گرافیک 5 هسته‌ای-مدل اگزینوس برای بازار جهانی مدل اسنپدراگون برای بازار آمریکا و چین
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 1 ترابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم128 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 16 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم6 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم12 گیگابایت رم 16 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت 1 ترابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMeNVMeUFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو پریسکوپی تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل48 مگاپیکسل108 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1/1.7 اینچ سایز سنسور 1.9 میکرومتر سایز پیکسل f/1.5لنز واید 23 میلی‌متری 1/1.43 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8 فوکوس خودکار چند محوره با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری پوشش 83 درجه 1/1.33 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.4لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/1.8لنز اولتراواید 14 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1.4 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.55 اینچ سایز سنسور f/2.2 فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز
دوربین تله‌‌فوتو12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل8 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتولنز تله‌فوتو 65 میلی‌متری 1/3.4 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 2.5 برابر f/2.2لنز تله‌فوتو 77 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر 1/3.5 اینچ سایز سنسور f/2.8لنز تله‌فوتو 77 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3.3 برابر 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری پوشش 35 درجه 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/3.24 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.4 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر
مشخصات دوربین تشخیص عمقحسگر TOF 3D LiDARحسگر TOF 3D LiDARf/2.4-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K8K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps8K@30fps 4K@30/60/120fps 1080p@30/60/240fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه ضبط صدای استریوفیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه قابلیت ProRes حالت Cinematic ضبط صدای استریولرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریو
دوربین تشخیص عمق--2 مگاپیکسل-
سایر دوربین‌ها---دوربین دوم تله‌فوتو 10 مگاپیکسل لنز تله‌فوتو پریسکوپی 240 میلی‌متری پوشش 10 درجه 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/3.24 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/4.9 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 10 برابر
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل16 مگاپیکسل40 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4لنز واید 26 میلی‌متری پوشش 80 درجه 0.7 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.2
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریکحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک--
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K1080p4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120fps4K@24/25/30/60fps 1080p@30/60/120fps1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-
ظرفیت باتری3687 میلی‌آمپر ساعت4352 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات20 وات65 وات25 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات15 وات50 وات15 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه50 درصد در 30 دقیقه100 درصد در 29 دقیقه، 100 درصد در 43 دقیقه (بی‌سیم)-
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری Power Deliveryپشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس 4.5 وات
درگاه اتصالLightning USB 2.0Lightning USB 2.0USB Type-C 3.1USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG
ندارد
ندارد
دارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتزصدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز تیون شده توسط AKG
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما حسگر طیف رنگحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.05.25.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HDپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS به همراه A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/SBAS - دو باندهGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
نوع حسگر اثر انگشت--زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)

آیفون ۱۳ پرو با وجود بهبودها و پیشرفت‌های متعدد، هنوز هم گوشی بی‌نقصی نیست؛ اپل در یک رویداد از برتری‌های پورت USB-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه در آیپد مینی جدید گفت و در همان رویداد چند محصول دیگر را با درگاه قدیمی لایتنینگ با پهنای باند ۴۸۰ مگابیت‌برثانیه را معرفی کرد. به‌نظر می‌رسد که آرزوی اضافه‌شدن USB-C به آیفون را با خود به گور خواهیم برد.

درحالی‌که رقبا، گوشی‌های هوشمندی با شارژ سریع سیمی ۱۰۰ وات و شارژ بی‌سیم ۵۰ وات معرفی می‌کنند، آیفون ۱۳ پرو در صورت تهیه‌ی شارژر جداگانه، به حداکثر توان ۲۰ وات دست می‌یابد و شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی آن نیز منوط به خرید پد شارژ MagSafe خواهد بود.

شما می‌توانید برای خرید آیفون ۱۳ پرو به فروشگاه اپل یونیک مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • شارژدهی عالی
  • قدرت پردازشی بی‌نظیر
  • صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی با روشنایی بالا
  • مجموعه‌ی دوربین کارآمد در روز و شب

نکات منفی

  • فقدان درگاه USB-C
  • سرعت شارژ کمتر از رقبا
  • وزن زیاد (مدل پرو مکس)
  • قیمت نجومی در ایران
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات