بررسی آیفون ۱۳ اپل [با بررسی ویدیویی]

سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 24 دقیقه
آیفون ۱۳ بهبودهای متعددی را نسبت به گذشته تجربه می‌کند؛ اما بیشتر مناسب کسانی است که از آیفون ۱۱ یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند. با بررسی آیفون ۱۳ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

آیفون XR، آیفون ۱۱، آیفون ۱۲؛ پرچم‌داران اقتصادی اپل با قیمت زیر ۱۰۰۰ دلار، همواره محبوب‌ترین گوشی‌های این شرکت بوده‌اند. سال گذشته آیفون ۱۲ با تفاوت ناچیزش با آیفون ۱۲ پرو و قیمتی معقول، حتی در بازار نابه‌سامان ایران نیز جزو پرچم‌داران پرفروش بود؛ اما امسال با بهبودهای نه‌چندان چشم‌گیر آیفون ۱۳ و شکاف عمیق موجود بین مدل‌های پرو و عادی، آیا می‌توان پرچم‌دار «مقرون‌به‌صرفه‌»‌ی جدید اپل را گزینه‌ی خرید مناسبی دانست؟

بررسی ویدیویی آیفون ۱۳

کلیدی‌ترین تغییرات آیفون ۱۳ درمقایسه‌با نسل گذشته را می‌توان بزرگ‌تر شدن حسگر دوربین اصلی، افزایش شارژدهی و سریع‌تر شدن پردازنده دانست. اپل آیفون ۱۳ را «ابرقدرت جدید شما» توصیف می‌کند، در ادامه با بررسی آیفون ۱۳ همراه زومیت باشید تا ببینیم گوشی هوشمند جدید اپل تا چه اندازه می‌تواند نقش ابرقدرت را ایفا کند.

شما می‌توانید برای خرید آیفون ۱۳ پرو مکس به فروشگاه اپل یونیک مراجعه کنید.

مقاله‌ی پیش‌رو در تاریخ ۴ آبان ۱۴۰۰ با افزودن بررسی ویدیویی آیفون ۱۳ به‌روز شد.

طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۳

احتمالاً در فهرست تغییرات آیفون‌های جدید، طراحی آخرین اولویت را برای اپل داشته است؛ چراکه آیفون ۱۳ تفاوت ظاهری ناچیزی با آیفون ۱۲ دارد. بریدگی نمایشگر با ۲۰ درصد عرض کم‌تر، چینش قطری دوربین‌های پشتی و صدالبته رنگ‌بندی جدید، تنها تغییرات آیفون ۱۳ درمقایسه‌با نسل گذشته به‌حساب می‌آیند.

طراحی پشت آیفون ۱۳

نمی‌توانیم بگوییم که از تکرار طراحی گذشته مأیوس شده‌ایم؛ چراکه سال گذشته از دیدن طراحی تخت و مدرن آیفون ۱۲ به‌وجد آمدیم و اکنون نیز وضعیت تفاوتی ندارد. آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی با ابعاد ۶٫۱ و ۵٫۴ اینچی‌شان، فوق‌العاده خوش‌دست هستند؛ به‌طوری‌که حتی روی گوشی بزرگ‌تر نیز با کمترین چالش می‌توان با یک دست به تمامی بخش‌های صفحه‌نمایش یا کلیدهای فیزیکی دستگاه دسترسی داشت. هر دو دستگاه با وزن ۱۷۴ و ۱۴۱ گرمی‌شان سنگین‌تر از گذشته شده‌اند؛ اما بازهم باعث خستگی دستتان نمی‌شوند.

بریدگی نمایشگر یا ناچ آیفون ۱۳
لوگو اپل آیفون ۱۳
کلیدهای آیفون ۱۳
درگاه آیفون ۱۳

فریم آلومینیومی و پنل پشتی شیشه‌ای آیفون حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می‌کنند. برخلاف آیفون ۱۳ پرو، فریم دستگاه، مات و پنل پشتی، براق است. بدنه‌ی براق آیفون ۱۳ تمامی چربی‌های دنیا را به خود می‌گیرد! بنابراین یا باید گوشی را داخل قاب استفاده کنید یا همیشه دستمال میکروفایبر به‌همراه داشته باشید. کاش اپل به گزینه‌ی «آیفون کاملاً مات» هم فکر کند!

پرچم‌دارهای نسبتاً مقرون‌به‌صرفه‌ی اپل در رنگ‌های آبی، صورتی، قرمز، Starlight (کِرِم) و Midnight (سرمه‌ای تیره) به‌فروش می‌رسند. از بین رنگ‌های یادشده، Midnight دراختیار زومیت بود که آثار چربی و لکه با وضوح هرچه‌تمام روی آن نمایان می‌شد.

آیفون ۱۳ در دست

آیفون ۱۳ کیفیت و دقت ساخت بسیار بالایی دارد، کلیه‌ی قطعات به‌خوبی روی هم سوار شده‌اند؛ به‌طوری که با لمس مرز میان پنل شیشه‌ای و فریم دستگاه، به‌سختی می‌توان متوجه شکاف میان آن‌ها شد. در نمای جلو نیز از نوار پلاستیکی بین فریم و پوشش نمایشگر خبری نیست و این دو المان به‌صورت مستقیم روی هم سوار شده‌اند. از نمایشگر آیفون‌های جدید نیز پوششی مرکب از شیشه و سرامیک، موسوم به Ceramic Shield محافظت می‌کند؛ پوششی که به‌گفته‌ی اپل از تمام شیشه‌های به‌کاررفته در گوشی‌های هوشمند، مقاوم‌تر است.

صفحه‌نمایش آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی مانند نسل گذشته به‌ترتیب ۶٫۱ و ۵٫۴ اینچی هستند و از نسبت تصویر کشیده‌ی ۱۹٫۵:۹ بهره می‌برند. مهم‌ترین تفاوت در نمای جلوی آیفون‌های جدید با نسل‌های گذشته، به ابعاد بریدگی نمایشگر بازمی‌گردد؛ برای نخستین‌بار از زمان معرفی آیفون ۱۰، مهندسان اپل با انتقال‌دادن دریچه‌ی اسپیکر مکالمه به شکافی میان محافظ نمایشگر و فریم دستگاه، ابعاد بریدگی را ۲۰ درصد کاهش داده‌اند؛ هرچند که از فضای آزادشده از نمایشگر برای نمایش اطلاعات بیشتر، نظیر شارژ باتری استفاده‌ای نمی‌شود!

زومیت خوانی روی آیفون ۱۳

کلیدهای سخت‌افزاری آیفون‌های جدید نیز مانند همیشه بازخورد خوشایندی دارند. متأسفانه کوپرتینونشین‌ها آیفون ۲۰۲۱ را نیز با پورت اختصاصی لایتنینگ مبتنی‌بر USB 2.0 تولید می‌کنند؛ بنابراین خبری از پورت جدید USB-C نیست. آیفون ۱۳ گواهی IP68 را از مؤسسه‌ی IEC دریافت کرده است و درست‌مانند خانواده‌ی آیفون ۱۲، روی کاغذ می‌تواند تا ۳۰ دقیقه، فشار آب در عمق ۶ متری را تحمل کند.

سایر بررسی های آیفون:بررسی آیفون ۱۳ پرو مکس

صفحه‌نمایش و اسپیکر آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی مانند نسل گذشته از نمایشگر‌های ۶٫۱ و ۵٫۴ اینچی OLED با نام تجاری Super Retina XDR استفاده می‌کنند. این نمایشگرها با وضوح ۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ و ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل به‌ترتیب تراکم پیکسلی ۴۶۰ و ۴۷۶ پیکسل‌براینچ را ارائه می‌دهند که شفافیت و وضوح بسیار مطلوبی را برای تصاویر و متون به‌ارمغان می‌آورد.

تماشای بازی مرکب روی آیفون ۱۳

متأسفانه آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی برخلاف نسخه‌های پرو از فناوری ProMotion پشتیبانی نمی‌‌کنند و نرخ نوسازی نمایشگر آن‌ها همواره روی عدد ثابت ۶۰ هرتز باقی می‌ماند. صفحه‌نمایش ۶۰ هرتزی آیفون ۱۳ باعث می‌شود تا این گوشی هوشمند با وجود بهره‌گیری از سخت‌افزار مشابه آیفون ۱۳ پرو، به‌اندازه‌ی برادر گران‌قیمت‌ترش، تجربه‌ی کاربری نرم و روانی را ارائه ندهد. چنانچه با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی آیفون ۱۳ پرو کار کنید، استفاده از هر آیفون ۶۰ هرتزی دیگر، برایتان یک عقب‌گرد خواهد بود.

اپل می‌گوید آیفون ۱۳ فضای رنگی وسیع DCI P3 را به‌صورت کامل پوشش می‌دهد و از پخش محتوای HDR با استانداردهای HDR10 و Dolby Vision نیز پشتیبانی می‌کند. ازآنجاکه در آیفون از پروفایل‌های رنگی خبری نیست و دستگاه به‌صورت خودکار فضای رنگی را تغییر می‌دهد، نتوانستیم ادعای اپل در خصوص پوشش DCI P3 را بسنجیم؛ اما براساس بررسی‌های ما، آیفون ۱۳ فضای رنگی sRGB را با دقت بسیار بالا و بدون هرگونه تمایل به سردی یا گرمی پوشش می‌دهد.

عملکرد نمایشگر آیفون ۱۳ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

آیفون ۱۳

۲/۰۵

۰

۹۹۹

۰

۱۳۷۹ (HDR)

۱/۵ (فضای sRGB)

۱/۵ (فضای sRGB)

آیفون ۱۳ پرو مکس

۲/۰۷

۰

۱۰۶۵

۰

۱۴۴۹ (HDR)

۱/۱ (فضای sRGB)

۱/۱ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو مکس

۲

۰

۹۷۵

۰

۱۳۷۰ (HDR)

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲ پرو

۲

۰

۹۷۷

۰

۹۷۵

۱٫۸ (فضای sRGB)

۱٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۲

۲

۰

۷۶۵

۰

۷۶۳

۱٫۳ (فضای sRGB)

۱٫۳ (فضای sRGB)

گلکسی S21 اولترا

۱٫۹

۰

۶۲۶

۰

۱۳۹۱

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۹ (Natural)

گلکسی زد فولد ۳

(اصلی)

۲٫۱

۰

۶۵۳

۰

۱۲۴۲

۵٫۶ (Vivid)

۳٫۱ (Natural)

گلکسی زد فولد ۳ (کاور)

۲٫۰۵

۰

۶۵۶

۰

۱۲۹۸

۴٫۹ (Vivid)

۳٫۹ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲

(اصلی)

۲

۰

۵۹۵

۰

۹۳۰

۵٫۳ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی زد فولد ۲ (کاور)

۲٫۱

۰

۶۱۴

۰

۹۶۰

۴٫۹ (Vivid)

۲٫۴ (Natural)

گلکسی زد فلیپ ۳

۲٫۰۹

۰

۶۵۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۰ (Vivid)

۲٫۵ (Natural)

شیائومی Mi 11i

۱٫۵

۰

۵۶۳

۰

۸۳۰

۳٫۶ (Auto)

۱ (Original Color)

گلکسی S21

۲٫۲

۰

۶۷۵

۰

۱۱۱۵

۵ (Vivid)

۳٫۳ (Natural)

گلکسی S20 FE

۲٫۲

۰

۶۰۸

۰

۱۲۷۰

۴٫۶ (Vivid)

۲٫۲ (Natural)

شیائومی می ۱۰

۳٫۳

۰

۹۳۰

۰

۱۶۵۰

۲٫۶

۱٫۹ (Original)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

باوجود آنکه وضوح و ابعاد نمایشگر آیفون ۱۳ تفاوتی با گذشته ندارد؛ اما اپل می‌گوید پنل OLED آن اکنون ۲۵ درصد روشنایی بیشتری تولید می‌کند. برای ارزیابی ادعای اپل، سراغ تست‌های مرسوم زومیت رفتیم. در بررسی‌های ما، روشنایی آیفون ۱۳ حین نمایش محتوای SDR در حالت خودکار و دستی به‌ترتیب به ۱۰۱۲ و ۹۹۹ نیت رسید؛ درحالی‌که هنگام پخش محتوای HDR10، به روشنایی بسیار عالی ۱۳۷۹ نیت رسیدیم.

براساس آزمایش‌های ما، صفحه‌نمایش آیفون ۱۳ هنگام پخش محتوای SDR بیش‌از ۳۰ درصد روشن‌تر از آیفون ۱۲ است. این موضوع در استفاده‌های عادی نیز می‌توان متوجه شد؛ مهم نیست زیر تابش مستقیم آفتاب باشید یا در یک روز آفتابی کنار پنجره‌ی اتاق، گوشی به دست بگیرید، صفحه‌نمایش آیفون ۱۳ همواره خوانایی بسیار خوبی دارد.

آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی هردو همانند نسل گذشته‌شان از ترکیب اسپیکر موجود در لبه‌ی پایین و اسپیکر مکالمه‌ی موجود در بریدگی نمایشگر به‌عنوان اسپیکرهای استریو استفاده می‌کنند. کیفیت و بلندی صدای آیفون ۱۳ تفاوت چشم‌گیری با نسل قبل ندارد؛ پرچم‌داران اپل در زمینه‌ی بازتولید فرکانس‌های مختلف عملکرد بسیار خوبی دارند، صدایی شفاف و عاری از نویز تولید می‌‌کنند و حجم صدای تولیدی آن‌ها نیز مطلوب است.

نرم‌افزار و رابط کاربری آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ به‌صورت پیش‌فرض با سیستم‌عامل iOS 15 به‌فروش می‌رسد. نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل محبوب اپل تغییرات ظاهری خاصی را درمقایسه‌با iOS 14 تجربه نمی‌کند؛ اما چند ویژگی جذاب به آن اضافه شده است. قابلیت Live Text برای استخراج متن از تصاویر، پشتیبانی از افزونه در سافاری و بازطراحی این مرورگر، استفاده‌ی آفلاین از سیری و نمایش سه‌بعدی نقشه، از جمله‌ی ویژگی‌های جذاب iOS 15 به‌حساب می‌آیند.

پیش‌تر در قالب بررسی iOS 15 و iPadOS 15 تمام ویژگی‌ها و تغییرات سیستم‌عامل موبایل اپل را زیر ذره‌بین قرار دادیم، شما می‌توانید با تماشای ویدیوی بالا نیز در زمانی کوتاه با iOS 15 آشنا شوید.

سخت افزار، تجربه بازی و باتری آیفون ۱۳

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی از تراشه‌ی A15 Bionic قدرت می‌گیرند؛ اما تراشه‌ی به‌کاررفته در آن‌ها به‌جای گرافیک ۵ هسته، از ماژول ۴ هسته‌ای استفاده می‌‌کند، برهمین اساس اپل در مقایسه‌ی قدرت پردازشی نسخه‌ی ضعیف‌ترِ A15 با رقبا، آن را ۵۰ درصد سریع‌تر در پردازش‌های CPU-محور و ۳۰ درصد سریع‌تر در پردازش‌های GPU-محور می‌داند.

بازی آسفالت روی آیفون ۱۳

کوپرتینونشین‌ها در تراشه‌ی A15 Bionic از مجموعه‌ی دستورالعمل‌های ARMv8 شرکت آرم استفاده می‌کنند و تولید آن را به شرکت TSMC با فناوری ساخت ۵ نانومتری این شرکت واگذار کرده‌اند. اپل می‌گوید تراشه‌ی A15 در دل خود از ۱۵ میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کند که ۲۷ درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهای به‌کاررفته در A14 Bionic است.

A15 Bionic در آیفون ۱۳ از ترکیب ۲ هسته‌ی پرقدرت Avalanche با فرکانس ۳٫۲۳ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Blizzard با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و از ماژول ۴ هسته‌ای اختصاصی اپل به‌عنوان GPU استفاده می‌کند. موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای به‌کاررفته در تراشه‌ی A15 Bionic می‌تواند در هر ثانیه ۱۵٫۸ تریلیون عملیات محاسباتی انجام دهد.

فرکانس بیشینه‌ی هسته‌ها (مگاهرتز) دربرابر تعداد تردهای پردازشی

Apple A15

۱

۲

۳

۴

۵

۶

Avalanche 1

۳۲۴۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

Avalanche 2

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

۳۱۸۰

Blizzard 1

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۶

Blizzard 2

۲۰۱۶

۲۰۱۶

۲۰۱۶

Blizzard 3

۲۰۱۶

۲۰۱۶

Blizzard 4

۲۰۱۶

Apple A14

۱

۲

۳

۴

۵

۶

Firestorm 1

۲۹۹۸

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

Firestorm 2

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

۲۸۹۰

Icestorm 1

۱۸۲۳

۱۸۲۳

۱۸۲۳

۱۸۲۳

Icestorm 2

۱۸۲۳

۱۸۲۳

۱۸۲۳

Icestorm 3

۱۸۲۳

۱۸۲۳

Icestorm 4

۱۸۲۳

به‌لطف بررسی‌های انجام‌شده از سوی وب‌سایت AnandTech می‌دانیم که فرکانس بیشینه‌ی هسته‌های پرقدرت Avalanche درحالی‌که تنها یک هسته درگیر باشد، به ۳۲۴۰ مگاهرتز می‌رسد که ۸ درصد بهبود را درمقایسه‌با نسل گذشته نشان می‌دهد؛ نکته‌ی جالب‌توجه دیگر، افزایش ۱۰ درصدی فرکانس هسته‌های کم‌مصرف Blizzard و رسیدن آن به ۲۰۱۶ مگاهرتز است.

مهندسان اپل می‌گویند کش سیستمی A15 را دو برابر کرده و به ۳۲ مگابایت ارتقا داده‌اند؛ از سوی دیگر بررسی AnandTech نشان می‌دهد که حافظه‌ی L2 اشتراکی دردسترس برای هسته‌های پرقدرت Avalanche از ۸ به ۱۲ مگابایت افزایش یافته؛ اما مقدار آن برای هسته‌های کم‌مصرف بدون تغییر، روی عدد ۴ مگابایت باقی مانده است. افزایش ظرفیت حافظه‌های پرسرعت کش، به‌خودی خود انتقال داده بین CPU و حافظه را بهبود می‌دهد و بر عملکرد کلی دستگاه اثر مثبت می‌گذارد.

بازی با آیفون ۱۳

مهندسان اپل امسال نیز رم‌های سریع‌تر و بهینه‌ترِ LPDDR5 را نادیده گرفته و برای پنجمین سال متوالی، از رم LPDDR4X-4266 در آیفون‌ها استفاده کرده‌‌اند، آیفون ۱۳ از رم ۴ گیگابایتی بهره می‌برد که ۲ گیگابایت کمتر از رم ۶ گیگابایتی آیفون ۱۳ پرو است.

آیفون‌های جدید به‌مدد مودم Snapdragon X60 کوالکام مانند نسل قبلی از اتصال 5G نیز پشتیبانی می‌کند و قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم Wi-Fi 6 به‌همراه Bluetooth 5.0 را دراختیار کاربر می‌گذارند.

اپل امسال حافظه‌ی ذخیره‌سازی به‌کاررفته در نسخه‌ی پایه‌ی آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی را از ۶۴ به ۱۲۸ گیگابایت ارتقا داده است، این دو گوشی را می‌توان با حافظه‌‌های ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی نیز خریداری کرد. ما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۳ را برای بررسی دراختیار داشتیم که به‌گواه نرم‌افزار JazzDiskBench‌ به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبیِ ۱۰۷۱ و ۸۵۶ مگابایت‌برثانیه دست می‌یابد.

عملکرد آیفون ۱۳ دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

OpenCL

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

آیفون ۱۳

--

۲۴۳

--

۱۰۷۸۵

۱۷۳۹

۴۶۰۶

--

--

۵۱٫۸

۴۱٫۲

--

۵۹٫۹

۱۰۲٫۳

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

--

۲۴۷

--

۱۴۳۲۶

۱۷۴۵

۴۸۱۳

--

--

۴۸٫۹

۵۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

آیفون ۱۲ پرو مکس

--

۲۰۳٫۵

--

۱۵۹۲

۴۱۶۷

--

--

۴۱٫۰

۳۲٫۵

--

۴۳٫۲

۶۶٫۴

آیفون ۱۲ پرو

--

۱۹۸٫۷

--

۱۵۹۰

۳۹۸۵

--

--

۴۷٫۱

۳۳٫۴

--

۴۹٫۲

۷۰٫۱

آیفون ۱۲

--

۱۹۳٫۳

--

۹۲۳۳

۱۶۱۳

۳۹۹۷

--

--

۴۹٫۹

۳۲٫۱

--

۵۲٫۳

۷۰٫۹

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۱۳۰۴۴

۸۳٫۶

--

۱۰۹۰

۳۵۰۴

۴۲

۲۸

۳۶

۲۸

--

۴۹

۶۰

--

گلکسی زد فولد ۳

(Adaptive)

۱۲۹۷۸

۱۰۷

۴۶۲۹

۴۱۵۸

۱۱۳۷

۳۴۵۹

۲۶

۲۶

۲۸

۲۹

--

۳۹

۶۶

--

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۱۲۳۸۷

--

--

۹۷۷

۳۱۶۵

--

۲۱

۲۲

--

۲۷

۴۷

--

گلکسی زد فلیپ ۳

(Adaptive)

۱۲۶۳

۱۰۳

۴۶۲۱

۴۳۹۰

۱۱۱۵

۳۵۳۷

۳۳

۱۹

۳۹

۲۴

--

۵۳

۵۰

--

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۱۲۹۴۴

۱۱۲

۴۶۵۰

۴۳۲۲

۱۱۳۵

۳۶۹۴

۴۰

۲۷

۴۴

۳۰

--

۵۷

۶۷

--

گلکسی S21

(Adaptive)

۱۲۹۸۷

۸۹٫۸

۶۴۷۳

۵۵۹۶

۱۰۷۰

۳۳۴۳

۴۱

۲۷

۳۷

۲۹

--

۵۱

۶۲

--

شیائومی Mi 10

۸۶۸۶

۴۵٫۲

--

۶۵۷

۱۹۸۲

۲۱

۷٫۴

۲۳

۷٫۶

--

۳۳

۱۹

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آیفون ۱۳ در پردازش‌های CPU-محور عملکردی مشابه آیفون ۱۳ پرو دارد و پابه‌پای برادر گران‌قیمتش، رقبای مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ را با اختلافی ۳۲ درصدی در پردازش‌های چندهسته‌ای از پیش‌رو برمی‌دارد؛ درحالی‌که اختلاف در پردازش‌های تک‌هسته‌ای به بیش‌از ۵۰ درصد نیز می‌رسد.

در پردازش‌های گرافیکی، عملکرد آیفون ۱۳ تحت‌الشعاع بهره‌گیری از نسخه‌ی ۴ هسته‌ای ماژول گرافیکی اپل قرار می‌گیرد. براساس بررسی‌های ما آیفون 13 تا ۲۵ درصد قدرت پردازش گرافیکی کمتری نسبت‌به آیفون ۱۳ پرو دارد؛ اما کماکان بیش‌از ۱۳۰ درصد نسبت به دستگاه‌های مبتنی‌بر اسنپدراگون ۸۸۸ سریع‌تر عمل می‌کند.

نوار آنتن آیفون ۱۳

ازآنجاکه نمایشگر آیفون ۱۳ حدود ۱۵ درصد پیکسل‌های کمتری نسبت به آیفون ۱۳ پرو مکس دارد، در پردازش‌های گرافیکی وابسته به وضوح نمایشگر، نظیر اجرای بازی‌ها، تفاوت فاحشی بین دو دستگاه مشاهده نمی‌شود؛ چراکه پردازنده‌ی گرافیکی فشار کمتری در رندر محتوا تحمل می‌کند.

برای ارزیابی پایداری عملکرد آیفون ۱۳ در استفاده‌های سنگین و مداوم، بنچمارک 3DMark Wild Life را ۲۰ دقیقه به‌صورت پیوسته روی این گوشی، آیفون ۱۳ پرو مکس، آیفون ۱۲ پرو مکس و گلکسی S21 اولترا اجرا کردیم. آیفون ۱۳ پرو در آزمون پایداری عملکرد حدود ۳۱ درصد افت عملکرد داشت و نواحی مجاور دوربین پشتی‌اش نیز اندکی داغ شد. توجه داشته باشید که با اجرای آزمون پایداری عملکرد، روشنایی نمایشگر برای جلوگیری از مشکلاتی همچون Burn-in با افتی ۸۰ درصدی به حدود ۲۲۰ نیت رسید؛ اما پس از اتمام آزمون، به‌تدریج به شرایط عادی بازگشت.

پایداری عملکرد آیفون ۱۳

برای ارزیابی تجربه‌ی بازی آیفون ۱۳، سراغ بازی‌های نام‌آشنای Call of Duty Mobile و PUBG به‌همراه بازی سنگین Genshin Impact رفتیم. تمام بازی‌ها رو با بهترین تنظیمات گرافیکی‌شان و به‌مدت ۱۰ دقیقه اجرا کردیم. آیفون ۱۳ بازی‌های PUBG و CoD را به‌صورت پایدار با نرخ میانگین ۳۹ و ۵۹ فریم‌برثانیه اجرا کرد؛ اما در اجرای پایداری بازی Genshin Impact دچار چالش شد.

عملکرد آیفون ۱۳ در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

وضعیت اجرا

PUBG Mobile

Ultra HD

۳۹ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با نوسان اندک

Call of Duty Mobile

Very High

۵۹ فریم‌برثانیه

اجرای پایدار با نوسان اندک

Genshin Impact

Highest

۴۷ فریم‌برثانیه

نوسان مداوم و افت فریم بعد از حدود ۹۰ ثانیه اجرا

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم جدول بالا، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

همان‌طور که در نمودار زیر نیز مشاهده می‌کنید، آیفون ۱۳ تنها حدود ۱٫۵ دقیقه توانست بازی Genshin Impact را با نرخ پایدار ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند، پس از آن، بازی دچار افت نرخ فریم فاحشی می‌شود. در طول مدت اجرای Genshin Impact، بدنه‌ی گوشی نیز به‌مقدار زیادی داغ شد.

عملکرد آیفون ۱۳ در اجرای بازی Genshin Impact

آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی با ارتقای ۱۵ و ۱۰ درصدی درمقایسه‌با نسل گذشته، اکنون از باتری‌های لیتیوم-یونی به حجم ۳۲۴۰ و ۲۴۳۸ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برند و براساس ادعای اپل به‌ترتیب ۲٫۵ و ۱٫۵ ساعت بیشتر از گذشته شارژدهی دارند. به‌‌گفته‌ی اپل، گوشی‌های جدید با یک بار شارژ کامل، به‌ترتیب می‌توانند ۱۹ و ۱۷ ساعت ویدئوی آفلاین پخش کنند.

هر دو مدل آیفون ۱۳ از شارژ بی‌سیم مگ‌سیف تا ۱۵ وات، شارژ بی‌سیم با استاندارد Qi تا ۷٫۵ وات و شارژ سریع سیمی با استاندارد USB Power Delivery 2.0 تا ۲۰ وات پشتیبانی می‌کند؛ البته مانند نسل قبلی، امسال هم درون جعبه‌ی آیفون‌ها از آداپتور خبری نیست. اپل می‌گوید آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی با شارژرهای سیمی ۲۰ واتی ظرف ۳۰ دقیقه به‌مقدار ۵۰ درصد شارژ می‌شوند.

عملکرد باتری آیفون ۱۳ دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

آیفون ۱۳

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۳۲۴۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۱۹:۳۶

--

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۴۳۷۳

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۳۵:۱۷

--

آیفون ۱۲ پرو مکس

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۳۶۸۷

--

۲۰:۴۷

--

آیفون ۱۲ پرو

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۱۴

--

آیفون ۱۲

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۲۸۱۵

--

۱۷:۵۰

--

گلکسی زد فولد ۳

(Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۴۰۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۵ واتی

۱۵:۵۰

۷:۱۵

گلکسی زد فولد ۲

(Adaptive)

۷٫۶ اینچ

۲۲۰۸ × ۱۷۶۸ پیکسل

۴۵۰۰

۱:۵۷

۱۲:۴۴

۷:۰۰

گلکسی زد فلیپ ۳

(Adaptive)

۶٫۷ اینچ

۲۶۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۳۰۰

۱:۳۰

۱۷:۰۵

۷:۱۴

شیائومی Mi 11i

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۲۰

۱:۲۰

۲۱:۳۱

۹:۵۰

گلکسی S21 اولترا

(Adaptive)

۶٫۸ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۰۷

۷:۲۱

گلکسی S21

(Adaptive)

۶٫۲ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۱۸:۱۱

۸:۰۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در شرایطی که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت (کمی بیش‌از ۵۰ درصد) قرار داشت و کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم به‌همراه خروجی صدا قطع بود، آیفون ۱۳ توانست ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌مدت ۱۹ ساعت و ۳۶ دقیقه پخش کند که به‌اندازه‌ی نتیجه‌ی به‌دست‌آمده برای آیفون ۱۳ پرو مکس شگفت‌انگیز نیست؛ اما نتیجه‌ی بسیار خوبی به‌حساب می‌آید و حدود ۱۵ درصد بهبود شارژدهی نسبت به نسل قبل را نشان می‌دهد.

دوربین آیفون ۱۳

دوربین آیفون ۱۳ دستخوش تغییراتی شده است؛ اما دامنه‌ی تغییرات آن به‌گستردگی آیفون ۱۳ پرو نیست. این گوشی هوشمند مانند گذشته از ترکیب دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنزهای واید و اولتراواید در پنل پشتی و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی در لبه‌ی بالایی نمایشگر استفاده می‌کند؛ البته حسگر دوربین اصلی اکنون ابعاد بزرگ‌تری دارد؛ تغییری که روی کاغذ، تجربه‌ی عکاسی در تاریکی را برای کاربران آیفون ۱۳ ارتقا می‌دهند.

طراحی دوربین پشتی آیفون ۱۳

دوربین واید آیفون ۱۳ از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی ساخت سونی با پیکسل‌های بزرگِ ۱٫۷ میکرومتری به‌همراه لنز ۲۶ میلی‌متری ۷ تکه با دیافراگم f/1.6 بهره می‌برد. این دوربین از تمام پیکسل‌های خود برای فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌گیرد و سیستم لرزش‌گیر آن به‌موجب فناوری Sensor-shift به‌جای لنز، روی خود حسگر سوار است؛ بدین‌ترتیب دوربین می‌تواند با سرعت بیشتری، با لرزش‌ها مقابله‌به‌مثل کند.

با محاسبه‌ی ساده‌ای می‌توان متوجه شد که حسگر دوربین اصلی آیفون ۱۳ حدود ۴۷ درصد از نسل گذشته بزرگ‌تر است؛ به‌لطف حسگر بزرگ‌تر، دوربین می‌تواند بدون نیاز به نوردهی‌های طولانی، نور زیادی را جذب کند و در تاریکی، عکس‌هایی بهتر و شفاف‌تر به‌ویژه از سوژه‌های متحرک بگیرد. متأسفانه اطلاعاتی از مدل حسگر دردسترس نیست؛ اما باتوجه به شباهت‌های بسیار زیاد آن با حسگر دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرو مکس، احتمال دارد که با همان حسگر طرف باشیم.

دوربین اولتراواید از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی نه‌چندان بزرگی با پیکسل‌های ۱٫۰ میکرومتری به‌همراه لنز فوق‌عریض ۱۴ میلی‌متری ۵ تکه با دیافراگم f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه بهره می‌برد. روی کاغذ، تفاوتی در مشخصات فنی دوربین با نسل گذشته مشاهده نمی‌شود؛ اما اپل می‌گوید آیفون ۱۳ از «حسگر جدید و سریع‌تر» استفاده می‌کند. متأسفانه برخلاف آیفون ۱۳ پرو، از سیستم فوکوس خودکار خبری نیست و نمی‌توان با دوربین اولتراواید آیفون ۱۳ عکس‌های ماکرو گرفت.

متأسفانه در آیفون ۱۳ از دوربین تله‌فوتو خبری نیست و این گوشی هوشمند با ایجاد کراپی روی تصویر ۱۲ مگاپیکسلی دوربین اصلی، سپس آپ‌اسکیل آن به ۱۲ مگاپیکسل، اجازه‌ی بزرگ‌نمایی دیجیتال تا سطح ۵ برابر را به کاربر می‌دهد.

دوربین سلفی تفاوتی با گذشته ندارد و از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. این دوربین از عکاسی پرتره پشتیبانی می‌کند و برای به‌دست‌آوردن اطلاعات عمق صحنه از سیستم FaceID کمک می‌گیرد.

رابط کاربری دوربین آیفون ۱۳

مهندسان اپل در الگوریتم پردازش تصویر آیفون ۱۳ تغییراتی داده‌اند: به‌لطف موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌‌ای A15، اکنون در روشنایی روز، الگوریتم Smart HDR 4 برای تک‌تک افرادی که (تا ۴ نفر) در قاب منظره‌یاب دوربین قرار دارند، تنظیمات منحصربه‌فردی را در سطح کنتراست، نورپردازی و رنگ پوست پیاده می‌کند تا عکس‌ها تا حد ممکن طبیعی به‌نظر برسند. Smart HDR 4 با تمامی دوربین‌ها دردسترس قرار دارد.

به‌گفته‌ی اپل، در محیط‌هایی با نور متوسط تا ضعیف، الگوریتم Deep Fusion در نرم‌افزار دوربین آیفون ۱۳ فعال می‌شود تا به‌مدد قدرت موتور پردازش عصبی A15، برای هر پیکسل، سطوح نوردهی متفاوتی بررسی می‌شود تا در نهایت با ترکیب بهترین بخش‌ها از هر سطح نوردهی، تصویر نهایی با جزئیات بالا تولید شود. الگوریتم Deep Fusion با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ دردسترس قرار دارد.

حالت Night با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ دردسترس قرار دارد؛ با تاریک‌ترشدن محیط، گوشی براساس شدت نور موجود تعدادی فریم را در سطوح نوردهی مختلف ثبت و بهترین بخش هرکدام را باهم ترکیب می‌کند. الگوریتم Night Mode امکان نوردهی دو یا سه ثانیه‌ای حین عکاسی در دست را فراهم می‌سازد؛ اما با قرار دادن دستگاه روی پایه، به نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای نیز می‌توان دست یافت.

Photographic Styles نام قابلیت جدیدی است که با گوشی‌های خانواده‌ی آیفون ۱۳ معرفی شد. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا شفافیت و روشنیِ رنگ‌ها (Tone) را تغییر دهید یا گرمیِ (Warmth) رنگ‌ها را کم‌وزیاد کنید. اپل اصرار دارد که Photographic Styles با فیلترهای موجود در گوشی‌های دیگر متفاوت است؛ چراکه به‌صورت هوشمند، رنگ مواردی همچون آسمان و پوست افراد را طبیعی نگه می‌دارد.

iPhone 13 Standard
Standard
iPhone 13 Rich Contrast
Rich Contrast
iPhone 13 Vibrant
Vibrant
iPhone 13 Warm
Warm
iPhone 13 Cool
Cool

قابلیت Photographics Styles با تمامی دوربین‌های آیفون ۱۳ از جمله دوربین سلفی دردسترس قرار دارد. این قابلیت به‌صورت پیش‌فرض حالت‌های Vibrant و Rich Contrast و Warm یا Cool را دراختیارتان می‌گذارد و اجازه می‌دهد در صورت تمایل، با آیفون‌تان عکس‌هایی با رنگ‌های اشباع و شفاف‌تر شبیه‌ی پاره‌ای از پرچم‌داران اندرویدی بگیرید. حالت‌های یادشده به‌صورت بی‌درنگ روی سوژه پیاده می‌شوند.

اپل بخش زیادی از مراسم معرفی آیفون ۱۳ را به قابلیت Cinematic mode اختصاص داد؛ قابلیت دوربین‌محور جدیدی که به ادعای اپل، «هالیوود را به جیب شما می‌آورد». به‌طور خلاصه حالت Cinematic به‌لطف تراشه‌ی قدرتمند A15 به دوربین آیفون ۱۳ اجازه می‌دهد تا با ایجاد نقشه‌ی عمق از هر فریم ویدئو با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه، تغییر فوکوس سینمایی را به ویدئوهایتان بیاورید.

با حالت Cinematic آیفون می‌تواند با پیش‌بینی اینکه سوژه‌ی جدیدی در آستانه‌ی ورود به قاب فیلم‌برداری است، نقطه‌ی فوکوس را در زمانی مناسب روی آن‌ها تغییر دهد؛ کاربر حتی می‌تواند حین یا پس از فیلم‌برداری، به‌صورت دستی، در سطح افکت بوکه یا نقطه‌ی فوکوس تغییراتی ایجاد کند.

حالت Cinematic از فیلم‌برداری Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند؛ اما وضوح و نرخ آن به‌ترتیب به 1080p و ۳۰ فریم‌برثانیه محدود است، از سوی دیگر این حالت را تنها با دوربین‌های واید و سلفی دردسترس خواهید داشت.

با وجود جذابیتی که در پس ایده‌ی حالت Cinematic است؛ اما آنچه در حال حاضر با آیفون ۱۳ تجربه می‌کنیم هنوز با شرایط آرمانی فاصله دارد؛ محدودیت فیلم‌برداری 1080p از یک سو و تفکیک غیرطبیعی سوژه از پس‌زمینه به‌همراه باگ‌هایی در جابه‌جایی هوشمند محل فوکوس از سوی دیگر، باعث می‌شود تا نتوانیم به Cinematic Mode به دیده‌ی چیزی فراتر از سرگرمی نگاه کنیم.

گستره‌ی دینامیکی عکس‌های آیفون ۱۳

با نگاهی به برش ۱۰۰ درصدی عکس‌های HDR زیر، می‌توان متوجه شد که دوربین اولتراواید گستره‌ی دینامیکی محدودتری نسبت به دوربین اصلی تولید می‌کند؛ اما حتی گستره‌ی دینامیکی دوربین اصلی آیفون ۱۳ نیز به‌وسعت پرچم‌داران شاخص اندرویدی نیست.

دوربین اصلی آیفون ۱۳

عکس اچ دی آر دوربین اصلی آیفون ۱۳
عکس HDR دوربین اصلی
کراپ عکس اچ دی آر دوربین اصلی آیفون ۱۳
برش در ابعاد واقعی از عکس HDR دوربین اصلی

دوربین اولتراواید آیفون ۱۳

عکس اچ دی آر دوربین اولتراواید آیفون ۱۳
عکس HDR دوربین اولتراواید
کراپ عکس اچ دی آر دوربین اولتراواید آیفون ۱۳
برش هم‌سطح دوربین واید از عکس HDR دوربین اولتراواید

رنگ، نویز و جزئیات عکس‌های آیفون ۱۳

در عکس‌های نمونه‌ی زیر سعی کردیم تا با جابه‌جایی گوشی، عکس‌های دوربین واید و اولتراواید را با قاب‌بندی مشابهی ثبت کنیم تا بدین‌ترتیب قضاوت عادلانه‌ای درباره‌ی سطح جزئیات عکس‌ها داشته باشیم. با نگاهی به برش ۱۰۰ درصدی عکس‌ها [نوشته‌های روزنامه و عروسک] می‌توان متوجه شد عکس‌های دوربین اصلی به گرمی تمایل دارند؛ اما در عوض شارپ‌تر هستند و جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند؛ درحالی‌که دوربین اولتراواید رنگ‌ها را نزدیک به واقعیت و جزئیات را سافت‌تر تولید می‌‌کند. سطح نویز در هر دو عکس در حد معقولی قرار دارد.

دوربین اصلی آیفون ۱۳

جزئیات عکس دوربین اصلی آیفون ۱۳
دوربین اصلی
کراپ جزئیات عکس دوربین اصلی آیفون ۱۳
برش در ابعاد واقعی از عکس دوربین اصلی

دوربین اولتراواید آیفون ۱۳

جزئیات عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۳
دوربین اولتراواید
کراپ جزئیات عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۳
برش در ابعاد واقعی از عکس دوربین اولتراواید

عکاسی در تاریکی با آیفون ۱۳

سیاست اپل در قبال عکاسی در تاریکی، تفاوتی با گذشته ندارد؛ کوپرتینونشین‌ها به‌جای بدل‌کردن شب به روز، سعی می‌کنند تا جای ممکن، تاریکی را نزدیک به واقعیت به‌نمایش گذارند. آیفون ۱۳ با الگوریتم Night Mode عکس‌های جذابی می‌گیرد؛ اما نتیجه را چندان بی‌نقص نمی‌دانیم: عکس‌های دوربین اولتراواید نویز به‌مراتب بیشتر و جزئیات کمتری دارند، از سوی دیگر، عملکرد هر دو دوربین در مدیریت نواحی هایلایت تصویر، به‌ویژه در مجاورت منابع نور مصنوعی، به‌خوبی پرچم‌داران شاخص اندرویدی نیست.

دوربین اصلی آیفون ۱۳

عکس شب با دوربین اصلی آیفون ۱۳
دوربین اصلی
کراپ عکس شب با دوربین اصلی آیفون ۱۳
برش در ابعاد واقعی از عکس دوربین اصلی

دوربین اولتراواید آیفون ۱۳

عکس شب با دوربین اولتراواید آیفون ۱۳
دوربین اولتراواید
کراپ عکس شب با دوربین اولتراواید آیفون ۱۳
برش در ابعاد واقعی از عکس دوربین اولتراواید

عکاسی پرتره و سلفی با آیفون ۱۳

در آیفون ۱۳ از دوربین تله‌فوتو و ماژول عمق‌سنج ToF خبری نیست و دستگاه عکس‌های پرتره را با دوربین اصلی می‌گیرد و افکت بوکه را به‌صورت نرم‌افزاری روی عکس پیاده می‌کند. لنز واید دوربین اصلی باعث می‌شود تا فُرم سر سوژه آن حالت طبیعی را نداشته باشد؛ اما عملکرد گوشی در تفکیک سوژه از پس‌زمینه قابل‌قبول است.

آیفون ۱۳ با مدد گرفتن از ماژول FaceID، با دوربین سلفی نیز عکس‌های پرتره می‌گیرد؛ جزئیات و رنگ عکس‌های سلفی مطلوب است و پیاده‌سازی افکت بوکه در عکس‌های پرتره‌ی سلفی در سطح رضایت‌بخشی قرار دارد.

عکس پرتره با دوربین اصلی آیفون ۱۳
عکس پرتره‌ی دوربین اصلی
عکس پرتره با دوربین سلفی آیفون ۱۳
عکس پرتره‌ی دوربین سلفی

آیفون ۱۳ قابلیت فیلم‌برداری 4K HDR با استاندارد Dolby Vision و نرخ بالغ‌بر ۶۰ فریم‌برثانیه را با تمامی دوربین‌هایش دارد؛ البته باید توجه داشته باشید که با حین فیلم‌برداری ۶۰ فریم‌برثانیه، امکان سوئیچ بین دوربین‌ها را نخواهید داشت. کاربر می‌تواند با هر انکد H.265 و H.264 فیلم‌برداری کند؛ اما فیلم‌برداری HDR یا 4K60 تنها با انکد H.265 مقدور خواهد بود. براساس بررسی‌های ما، ویدئوهای 4K30 عادی آیفون ۱۳ با بیت‌ریت ۲۳ مگابایت‌برثانیه ضبط می‌شوند. این ویدئوها جزئیات، کنتراست و رنگ‌های بسیار جذابی دارند؛ البته طبیعتا سطح جزئیات دوربین اولتراواید هم‌سطح دوربین اصلی نیست.

جمع‌بندی و مقایسه آیفون ۱۳ با رقبا

برخلاف آیفون ۱۳ پرو که تغییرات باطنی معناداری نسبت به گذشته دارند، آیفون ۱۳ چنین حسی را منتقل نمی‌کند و کاربر آیفون ۱۲ با ارتقا به آن، برتری چشم‌گیری را مشاهده نخواهد کرد. آیفون ۱۳ سریع است، عکس‌ها و ویدئوهای جذابی ثبت می‌کند، رنگ‌های دقیقی را با نمایشگر OLED‌ خود به‌نمایش می‌گذارد و به‌لطف بهینگی تراشه‌ی A15، شارژدهی خوبی دارد، این ویژگی‌ها را سال گذشته کم‌وبیش با آیفون ۱۲ نیز تجربه کرده بودیم؛ اما عرضه‌ی آیفون ۱۳ پرو با فناوری ProMotion باعث می‌شود تا جای خالی صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی را بیش‌از سال‌های گذشته در آیفون ۱۳ حس کنیم.

مقایسه 4 محصول
موبایل آیفون 12 پرو اپل / Apple iPhone 12 Proآیفون 12 پرو اپلموبایل آیفون 13 اپل / Apple iPhone 13آیفون 13 اپلموبایل وان پلاس 9 پرو / OnePlus 9 Proوان پلاس 9 پروگلکسی اس ۲۰ اولترا فانتوم بلک نمای پشت و جلوگلکسی اس 21 اولترا سامسونگ
مدل‌‌ نامبرهاA2407 (جهانی) A2341 (ایالات متحده) A2406 (کانادا و ژاپن) A2408 (چین و هنگ کنگ)A2633 (جهانی) A2482 (ایالات متحده) A2631 (کانادا و ژاپن) A2634 (چین و هنگ کنگ) A2635 (روسیه)-SM-G998B | SM-G998B/DS (گلوبال) SM-G998U (آمریکا) SM-G998U1 (آمریکا، آنلاک شده) SM-G998W (کانادا) SM-G998N (کره جنوبی) SM-G9980 (چین)
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 1000 دلارحدود 800 دلارحدود 830 یوروحدود 1250 یورو
تاریخ معرفی13 اکتبر 202014 سپتامبر 202123 مارس 202114 ژانویه 2021
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه23 اکتبر 202024 سپتامبر 202130 مارس 202129 ژانویه 2021
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.99 وات بر کیلوگرم (بدن)0.99 وات بر کیلوگرم (سر) 0.98 وات بر کیلوگرم (بدن)-0.71 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.58 وات بر کیلوگرم (بدن)
نوع سیستم‌عاملiOSiOSاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهiOS 14iOS 15اندروید 11اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملقابل ارتقاء به iOS 17قابل ارتقاء به iOS 17عرضه با رابط کاربری OxygenOS 11 قابل ارتقاء به اندروید 12عرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 12
نرخ مخصوص جذب (SAR)-1.18 وات بر کیلوگرم (سر) 1.19 وات بر کیلوگرم (بدن)-0.77 وات بر کیلوگرم (سر)، 1.02 وات بر کیلوگرم (بدن)
ابعاد146.7 در 71.5 در 7.4 میلی‌متر146.7 در 71.5 در 7.7 میلی‌متر163.2 در 73.6 در 8.7 میلی‌متر8.9 در 75.6 در 165.1 میلی‌متر
وزن189 گرم174 گرم197 گرم229 گرم (نسخه mmWave) 227 گرم (نسخه sub6)
جنس پشتشیشه - گوریلا گلسشیشه - گوریلا گلسشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس Victus
جنس جلوشیشه - سرامیک شیلدشیشه - سرامیک شیلدشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس Victus
جنس فریمفلز - فولاد ضدزنگفلز - آلومینیومفلز - آلومینیومفلز - آلومینیوم
رنگنقره‌ای نوک مدادی طلایی آبیسفید مشکی آبی صورتی قرمز سبزنقره‌ای سبز مشکیمشکی نقره‌ای آبی قهوه‌ای
ابعاد نمایشگر6.1 اینچ6.1 اینچ6.7 اینچ6.8 اینچ
نوع نمایشگرSuper Retina XDR OLEDSuper Retina XDR OLEDLTPO Fluid2 AMOLEDDynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)60 هرتز60 هرتز120 هرتز120 هرتز
رزولوشن1170 در 2532 پیکسل1170 در 2532 پیکسل1440 در 3216 پیکسل1440 در 3200 پیکسل
تراکم پیکسلی~460 پیکسل در اینچ~460 پیکسل در اینچ~525 پیکسل در اینچ~515 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر19.5:919.5:920:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~86.0 درصد~86.0 درصد~90.3 درصد~89.8 درصد
استانداردهای HDRدالبی ویژن HDR10دالبی ویژن HDR10HDR10+HDR10+
سایر مشخصات نمایشگرقابلیت True-toneقابلیت True-toneنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display) نمایش 1 میلیارد رنگنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
حداکثر روشنایی-800 نیت (HBM) 1200 نیت (Peak)1300 نیت (Peak)1500 نیت (Peak)
مدل تراشهApple A14 BionicApple A15 BionicQualcomm SM8350 Snapdragon 888Exynos 2100 Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G
فرآیند ساخت تراشه5 نانومتر5 نانومتر5 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده6 هسته6 هسته8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها2 هسته 3.1 گیگاهرتز Firestorm و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Icestorm2 هسته 3.23 گیگاهرتز Avalanche و 4 هسته 1.82 گیگاهرتز‌ Blizzard1 هسته 2.84 گیگاهرتز Kryo 680 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Kryo 680 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Kryo 6801 هسته 2.90 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A55 1 هسته 2.84 گیگاهرتز Cortex-X1 و 3 هسته 2.42 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده گرافیکیApple GPUApple GPUAdreno 660Mali-G78 MP14 Adreno 660
سایر مشخصات تراشهپردازنده گرافیک 4 هسته‌ایپردازنده گرافیک 4 هسته‌ای-مدل اگزینوس برای بازار جهانی مدل اسنپدراگون برای بازار آمریکا و چین
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 6 گیگابایت رم128 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 4 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 4 گیگابایت رم128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم128 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم 512 گیگابایت / 16 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم4 گیگابایت رم8 گیگابایت رم 12 گیگابایت رم12 گیگابایت رم 16 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت128 گیگابایت 256 گیگابایت 512 گیگابایت
نوع حافظه داخلیNVMeNVMeUFS 3.1UFS 3.1
درگاه کارت حافظه
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراوایدواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو تشخیص عمقواید/استاندارد اولتراواید تله‌فوتو پریسکوپی تله‌فوتو
دوربین اصلی - واید/استاندارد12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل48 مگاپیکسل108 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر 1.4 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6لنز واید 26 میلی‌متری فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت 1.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.6لنز واید 23 میلی‌متری 1/1.43 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8 فوکوس خودکار چند محوره با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری پوشش 83 درجه 1/1.33 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز فوکوس خودکار لیزری لرزش‌گیر اپتیکال تصویر f/1.8
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل50 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.4لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه‌ f/2.4لنز اولتراواید 14 میلی‌متری 1/1.56 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید 13 میلی‌متری پوشش 120 درجه 1.4 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.55 اینچ سایز سنسور f/2.2 فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز
دوربین تله‌‌فوتو12 مگاپیکسل-8 مگاپیکسل10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتولنز تله‌فوتو 52 میلی‌متری 1/3.4 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 2 برابر f/2.0-لنز تله‌فوتو 77 میلی‌متری فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3.3 برابر 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متری پوشش 35 درجه 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/3.24 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/2.4 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر
مشخصات دوربین تشخیص عمقحسگر TOF 3D LiDAR-f/2.4-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K8K8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120/240fps8K@30fps 4K@30/60/120fps 1080p@30/60/240fps8K@24fps 4K@30/60fps 1080p@30/60/240fps 720p@960fps
توضیحات فیلم‌برداریفیلم‌برداری 10 بیت HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه ضبط صدای استریوفیلم‌برداری HDR فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه ضبط صدای استریولرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیفیلم‌برداری +HDR10 لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی ضبط صدای استریو
دوربین تشخیص عمق--2 مگاپیکسل-
سایر دوربین‌ها---دوربین دوم تله‌فوتو 10 مگاپیکسل لنز تله‌فوتو پریسکوپی 240 میلی‌متری پوشش 10 درجه 1.22 میکرومتر سایز پیکسل 1/3.24 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز f/4.9 لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بزرگ‌نمایی اپتیکال 10 برابر
دوربین سلفی اصلی12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل16 مگاپیکسل40 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 23 میلی‌متری 1/3.6 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 1/3.06 اینچ سایز سنسور 1.0 میکرومتر سایز پیکسل f/2.4لنز واید 26 میلی‌متری پوشش 80 درجه 0.7 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور فوکوس خودکار با تشخیص فاز f/2.2
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجیحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریکحسگر SL 3D تشخیص عمق و بیومتریک--
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K4K1080p4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@24/30/60fps 1080p@30/60/120fps4K@24/25/30/60fps 1080p@30/60/120fps1080p@30fps4K@30/60fps 1080p@30fps
توضیحات فیلم‌برداری سلفیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-
ظرفیت باتری2815 میلی‌آمپر ساعت3240 میلی‌آمپر ساعت4500 میلی‌آمپر ساعت5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم یونیلیتیوم پلیمریلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده20 وات20 وات65 وات25 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
دارد
دارد
دارد
دارد
حداکثر توان شارژ بی‌سیم15 وات15 وات50 وات15 وات
زمان موردنیاز برای شارژ50 درصد در 30 دقیقه50 درصد در 30 دقیقه100 درصد در 29 دقیقه، 100 درصد در 43 دقیقه (بی‌سیم)-
سایر ویژگی‌های شارژ و باتریپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری Power Delivery 2 شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafeپشتیبانی از فناوری Power Deliveryپشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA شارژ معکوس 4.5 وات
درگاه اتصالLightning USB 2.0Lightning USB 2.0USB Type-C 3.1USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
دارد
دارد
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
ندارد
ندارد
ندارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی--صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتزصدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز تیون شده توسط AKG
حسگرهاحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر تشخیص چهره سه‌بعدی شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هواحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما حسگر طیف رنگحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نما فشارسنج هوا
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)DLNA دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.05.25.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE پشتیبانی از aptX HDپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / LTE / 5GGSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/QZSSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSSGPS به همراه A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/SBAS - دو باندهGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
نوع حسگر اثر انگشت--زیر نمایشگر (اپتیکال)زیر نمایشگر (اولتراسونیک)

بی‌شک آیفون ۱۳ گوشی ناکارآمد و بدی نیست؛ به‌ویژه اگر قیمت معقول‌تر آن نسبت به برادران حرفه‌ایش را در نظر بگیریم. آیفون ۱۳ را تنها به دو قشر می‌توانیم پیشنهاد دهیم: ۱. کسانی که کاربر اندروید هستند و اکنون می‌خواهند آیفون را تجربه کنند؛ ۲. کسانی که از آیفون ۱۱ یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند.

چنانچه به منابع نامحدود پول متصل هستید، بدون تردید ایفون ۱۳ پرو با صفحه‌ی ۱۲۰ هرتزی و دوربین جذابش، گزینه‌ی به‌مراتب بهتری برایتان خواهد بود؛ اما چنانچه بودجه‌تان محدود است، می‌توانید به گزینه‌های دیگری نیز فکر کنید.

شما می‌توانید برای خرید آیفون ۱۳ پرو مکس به فروشگاه اپل یونیک مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • قدرت پردازشی عالی
  • صفحه‌نمایش دقیق و روشن
  • بدنه‌ی خوش‌ساخت با ارگونومی بسیار خوب
  • عملکرد بسیار خوب دوربین در روز و شب
  • شارژدهی بهتر از گذشته

نکات منفی

  • صفحه‌نمایش ۶۰ هرتز
  • فقدان درگاه USB-C
  • سرعت شارژ کمتر از رقبا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات