گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra از نمای پشت مدل سبز

بررسی گلکسی S23 اولترا؛ استاندارد پرچم‌داران ۲۰۲۳ با الفبای سامسونگ

دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
مطالعه 48 دقیقه
گلکسی S23 اولترا با ۲۰۰ میلیون پیکسل، تراشه‌ی اورکلاک‌شده و ظاهری آشنا آمده است تا بار دیگر سامسونگ را بر تخت پادشاهی گوشی‌های پرچم‌دار بنشاند.
تبلیغات

گلکسی اس ۲۳ اولترا با پیکسل‌های میلیونی و تراشه‌ی اورکلاک‌شده‌اش آمده است تا ورق را برگرداند و بار دیگر سامسونگ را بر تخت پادشاهی گوشی‌های پرچم‌دار بنشاند؛ دستگاهی که به زعم کره‌ای‌ها، «تولد دوباره‌ی Ultra» را رقم می‌زند.

کهکشانی جدید سامسونگ تفاوت ظاهری اندکی با نسل قبل دارد؛ اما در عوض حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید کره‌ای‌ها بهره می‌گیرد، قدرت پردازشی‌اش را از نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 تأمین می‌کند و قرار است تا قواعد بازی را تغییر دهد.

فهرست مطالب

بررسی ویدیویی گلکسی S23 اولترا

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 اولترا

شاید در نگاه نخست با خود بگویید «اینکه هیچی فرقی با قبلی نداره»، من هم در ابتدا با شما هم‌نظر بودم؛ چرا که تغییرات ظاهری گلکسی S23 اولترا درمقایسه‌با دستگاه پیشین، چندان به‌چشم نمی‌آید؛ اما به محض آنکه گوشی را در دست بگیرید، متوجه تغییراتش خواهید شد.

پسر جوان با لباس سفید و گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

طراحان سامسونگ برای نخستین‌بار در چند سال گذشته، از بازطراحی کامل پرچم‌دارشان صرف‌نظر کرده‌ و صرفا به کاهش انحنای کناره‌های نمایشگر و تخت‌کردن لبه‌های چپ و راست فریم بسنده کرده‌اند. به‌لطف همین دو تغییر کوچک، گوشی بهتر از قبل در دست جای می‌گیرد و از دفعات لمس تصادفی نمایشگر با کف دست نیز کاسته شده است.

تغییرات جزئی در طراحی با تأثیر چشمگیر در ارگونومی

سامسونگ پنل‌های شیشه‌ای جلو و پشت گوشی را به گوریلا گلس ویکتوس ۲ ارتقا داده‌ است که روی کاغذ می‌تواند در برابر سقوط از فاصله‌ی یک متری و دو متری روی سطح بتن و آسفالت دوام بیاورد؛ البته که ما دل و جرأت راستی‌آزمایی این ادعا را نداشتیم و به شما نیز توصیه می‌کنیم که جرأتش را نداشته باشید.

مدل سبز گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra از نمای پشتی در حالت ایستاده

پنل‌های شیشه‌ای گلکسی S23 اولترا با دقتی مثال‌زدنی روی فریم آلومینیومی گوشی سوار شده‌اند؛ پرچم‌دار جدید سامسونگ فوق‌العاده خوش‌ساخت و جذاب است و به‌خوبی حس‌وحال کالایی پریمیوم را به شما انتقال می‌دهد. گوشی گواهی IP68 برای مقاومت ۳۰ دقیقه‌ای در عمق ۱٫۵ متری آب را نیز دارد.

علاوه‌بر لذت‌بردن از بدنه‌ی پریمیوم گوشی، خریدار گلکسی اس ۲۳ اولترا می‌تواند حس‌وحال یک قهرمان محیط‌زیستی را نیز داشته باشد؛ چرا که سامسونگ می‌گوید در ساخت بسیاری از بخش‌های گوشی مثل پوشش شیشه‌ای بدنه، از مواد بازیافتی استفاده شده است.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra مدل سبز در دست با گلکسی واچ

در حالت عادی می‌توان گوشی سامسونگ را در رنگ‌های سبز، مشکی، بنفش روشن و کِرِم خرید؛ از سوی دیگر، افرادی که قصد خرید از سایت خود سامسونگ را دارند، امکان سفارش آن در رنگ‌های جذابی مثل قرمز با فریم مشکی را نیز خواهند داشت؛ موردی که متأسفانه شامل حال ما نمی‌شود!

ما رنگ سبز گلکسی اس ۲۳ اولترا را برای بررسی در اختیار داشتیم که جلوه‌ی بسیار زیبایی دارد و به‌لطف پوشش ماتش، لکه و آثار انگشت را چندان به‌نمایش نمی‌گذارد.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی S23 اولترا

صفحه‌نمایش گلکسی S23 اولترا هیچ تفاوتی با نسل قبلی ندارد و این موضوع به هیچ‌وجه ناامیدمان نمی‌کند؛ چراکه نمایشگر ۶٫۸ اینچی و OLED گلکسی اس ۲۲ اولترا با وضوح بسیار بالای ۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل و تراکم عالی ۵۰۰ پیکسل‌براینچ هنوز هم جزو بهترین‌های بازار است و تجربه‌ی بصری خیره‌کننده‌ای را به ارمغان می‌آورد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra در دست

براساس اندازه‌گیری‌های من، نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا هنگام نمایش محتوای SDR (کاربری روزمره و عادی) در حالت دستی و خودکار به حداکثر روشنایی ۶۱۱ و ۱۶۲۹ نیت دست می‌یابد که نتایج آن با گلکسی اس ۲۲ اولترا هم‌خوانی دارد؛ از طرف دیگر با فعال‌سازی گزینه‌ی Extra brightness (فقط در حالت دستی امکان‌پذیر است)، می‌توان به روشنایی ۱۰۱۴ نیت رسید؛ بدین‌ترتیب آیفون ۱۴ پرو مکس، با نمایشگر ساخت سامسونگ، در بحث روشنایی، دست بالاتر را دارد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra از نمای جلو

نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا از عهده‌ی پخش ویدیوهای HDR با استاندارد HDR10 و +HDR10 و HLG برمی‌آید؛ اما برخلاف آیفون ۱۴ پرو، از ویدیوهای Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند. در بررسی‌های من، گلکسی اس ۲۳ اولترا هنگام پخش ویدیویی با استاندارد HDR10، به روشنایی بسیار عالیِ ۱۹۶۳ نیت دست یافت.

هیولای مولتی‌مدیا با صفحه‌نمایش جذاب و اسپیکرهای قدرتمند

توجه داشته باشید که برخلاف تصورات ابتدایی من، سامسونگ هرگز پنل گوشی‌هایش را به ۱۰ بیت ارتقا نداده است و گلکسی S23 اولترا نیز وضعیت مشابهی دارد؛ بدین مفهوم که هنگام نمایش رنگ‌های ویدیوی HDR برای به‌نمایش‌درآمدن در گنجایش ۱۶ میلیونی رنگ‌ها در پنل ۸ بیتی گوشی، به‌اصطلاح Downmix می‌شوند.

حاشیه نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra
بخش بالایی نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

درحالی‌که پنل‌های ۱۰ بیت قابلیت نمایش ۱۰۲۴ طیف رنگی RGB را دارند، در پنل‌های ۸ بیت، این عدد به ۲۵۶ طیف محدود می‌شود؛ بدین‌ترتیب هنگام تماشای ویدیوها، احتمالا افراد نکته‌سنج متوجه پدیده‌ی باندینگ (مرز میان طیف‌های رنگی) خواهند شد؛ البته در ابعاد کوچک پنل گوشی‌های هوشمند، باندینگ رنگ‌ها به هیچ‌وجه به‌شدت تلویزیون‌ها به‌چشم نمی‌آید.

عملکرد نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی اس ۲۳ اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

پیکسل ۷ پرو

۲٫۰

۷۴۹

۱۴۱۹

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۸۷ درصد

(Adaptive)

۳٫۱

پیکسل ۶ پرو

۲٫۱

۶۰۲

۱۱۳۷

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱

۸۵ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

آیفون ۱۴ پرو مکس

۲٫۱۶

۱۳۸۸

۲۰۴۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

۰٫۸

--

--

گلکسی اس ۲۲ اولترا

۲٫۵

۱۶۸۲

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۷

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۲

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۵۸۲

۱۳۷۷

۱۰۰ درصد

(Original)

۱٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۶

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

مطابق انتظار، در منوی تنظیمات گوشی، دو پروفایل رنگی Natural و Vivid (حالت پیش‌فرض) وجود دارد که به‌ترتیب فضاهای رنگی sRGB و DCI P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهند. پروفایل نخست، رنگ‌هایی واقع‌گرایانه با دقت بسیار بالا و دمای متعادل را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما در پروفایل دوم خطا اندکی افزایش می‌یابد و رنگ‌ها روبه‌سردی می‌گذارند؛ البته در حالت Vivid، می‌توانید دمای رنگ‌ها و شدت رنگ‌های RGB را به‌دلخواه خود تنظیم کنید و به رنگ‌های دقیق‌تری دست یابید.

پخش فیلم روی نمایشگر گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

گلکسی اس ۲۳ اولترا دو حالت Adaptive و Standard را برای نرخ نوسازی صفحه‌نمایش در اختیار کاربر می‌گذارد؛ اما هر دو حالت، نرخ نوسازی را بسته به محتوای در حال نمایش تغییر می‌دهند؛ اولی تا ۱۲۰ و دومی تا ۶۰ هرتز. گوشی در صفحات ایستا نرخ نوسازی را روی ۲۴ هرتز نگه می‌دارد و در هنگام پخش ویدیو، نرخ نوسازی را بسته به نرخ فریم ویدیو، به ۲۴، ۳۰، ۴۸ یا ۶۰ هرتز تغییر می‌دهد.

مانند نسل‌های قبلی، در گلکسی اس ۲۳ اولترا نیز می‌توان وضوح صفحه‌نمایش را بین حالت‌های +QHD و +FHD و +HD تغییر داد، طبیعتا با افزایش وضوح صفحه‌نمایش، بار پردازشی سنگین‌تری روی دوش GPU قرار می‌گیرد و مصرف باتری نیز افزایش می‌یابد.

پورت و اسپیکر گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

گلکسی S23 Ultra همانند گذشته از اسپیکرهای استریو با ترکیب کانال اصلی در لبه‌ی پایینی فریم و اسپیکر مکالمه در نقش کانال ثانویه استفاده می‌کند؛ اما کره‌‌ای‌ها اکنون حجم صدا و شدت فرکانس‌های پایین را ارتقا داده‌اند. پرچم‌دار جدید سامسونگ صداها را بهتر از گذشته تفکیک می‌کند و بیس کوبنده‌تری نیز دارد؛ البته کماکان یک گام عقب‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس است.

سخت‌افزار، تجربه بازی و عمر باتری گلکسی S23 اولترا

شاید بتوان کلیدی‌ترین پیشرفت گلکسی اس ۲۳ اولترا را در ناحیه‌ی سخت‌افزار دانست. کره‌ای‌ها در نسل پیش‌رو تراشه‌ی اختصاصی خود را کنار گذاشته‌اند و در عوض خانواده‌ی گلکسی S23 را به‌طور کامل به نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 مجهز کرده‌اند؛ تراشه‌ای که بنچمارک‌های اولیه‌اش شگفتی‌آفرین بود.

اجرای بازی در گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 با لیتوگرافی ۴ نانومتری N4 شرکت تایوانی خوش‌نام TSMC تولید می‌شود و در مقایسه‌با نسل گذشته هم بهره‌وری بالاتری دارد، هم قدرت بیشتری را در اختیار کاربر می‌‌گذارد. کوالکام می‌گوید تراشه‌ی جدیدش بالغ‌بر ۳۵ درصد در پردازش‌های CPU-محور و ۲۵ درصد در پردازش‌های GPU-محور بهتر از گذشته عمل می‌کند و ۴۰ تا ۴۵ درصد بهینه‌تر است.

پیشرفت خیره‌کننده‌ی عملکرد و خیز به سطح آیفون

کوالکام و سامسونگ تراشه‌ی به‌کاررفته در گلکسی اس ۲۳ اولترا را Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy می‌نامند؛ این نسخه در مقایسه‌با نسخه‌ی عادی، هسته‌ی پرقدرت را با ۱۶۰ مگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی را با ۳۹ مگاهرتز فرکانس بالاتر به‌کار می‌گیرد. از طرف دیگر، در دل تراشه برای نخستین‌بار بلوک Cognitive ISP به‌کار رفته است که برای شناسایی بی‌درنگ اجسام و سوژه‌ها در تصاویر استفاده می‌شود.

مشخصات

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

Snapdragon 8 Gen 1

هسته‌های پرقدرت

یک هسته‌ی ۳٫۳۶ گیگاهرتزی Cortex-X3

یک هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-X2

هسته‌های میانی

۲ هسته‌ی ۲٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A715

۲ هسته‌ی ۲٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A710

۳ هسته‌ی ۲٫۵۰ گیگاهرتزی Cortex-A710

هسته‌های کم‌مصرف

۳ هسته‌ی ۲٫۰۰ گیگاهرتزی Cortex-A55

۴ هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A510

کش L3 پردازنده مرکزی

۸ مگابایت

۶ مگابایت

پردازنده‌ی گرافیکی

Adreno 740 با فرکانس ۷۱۹ مگاهرتز

Adreno730

پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال

محاسبات نرده‌ای، برداری و تانسور

پشتیبانی از INT8/INT16

پشتیبانی از INT4

محاسبات نرده‌ای، برداری و تانسور

پشتیبانی از INT8/INT16

ضبط ویدیو

8K30 HDR

4K120

720p960

Dolby Vision, HDR10+, HDR10

8K30 HDR

4K120

720p960

Dolby Vision, HDR10+, HDR10

پخش ویدیو

8K60

Dolby Vision, HDR10+, HDR10, AV1, H.264, H.265

8K

Dolby Vision, HDR10+, HDR10, H.264, H.265

مودم

Snapdragon X70 5G

۱۰ گیگابیت‌برثانیه دانلود

۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه آپلود

Snapdragon X65 5G

۱۰ گیگابیت‌برثانیه دانلود

۳ گیگابیت‌برثانیه آپلود

DRAM

LPDDR5X

فرکانس ۴۲۰۰ مگاهرتز

چهار کانال ۱۶ بیتی

پهنای باند ۶۵٫۶ گیگابایت‌برثانیه

LPDDR5

فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

چهار کانال ۱۶ بیتی

پهنای باند ۵۰ گیگابایت‌برثانیه

گلکسی اس ۲۳ اولترا در چهار نسخه‌ی ۸ | ۲۵۶، ۱۲ | ۲۵۶، ۱۲ | ۵۱۲ و ۱۲ | ۱۰۲۴ گیگابایت با رم LPDDR5X و حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت و جدید UFS 4.0 به‌فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که مانند نسل قبلی، از درگاه کارت حافظه‌ی microSD خبری نیست؛ پس هنگام خرید، به ظرفیت ذخیره‌سازی گوشی توجه کنید؛ به‌خصوص که در مدل موردبررسی ما، حدود ۶۰ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی در اختیار سیستم‌عامل بود.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی گلکسی اس ۲۳ اولترا دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی S23 اولترا

۳۴۳۲٫۷۳

۱۸۵۵٫۳۹

۴۴۷٫۷۹

۱۵۶٫۶۱

پیکسل ۷ پرو

۱۶۲۰٫۸۷

۲۹۵٫۲۱

۱۹۴٫۶

۲۴۷٫۸۴

گلکسی زد فولد ۴

۱۹۶۱٫۳

۱۳۳۵٫۹

۳۰۷٫۹۷

۲۷۰٫۱

اج ۳۰ پرو

۱۷۶۹٫۸۴

۱۰۴۴٫۳۹

۳۰۹٫۷

۳۳۲٫۶۱

شیائومی ۱۲ پرو

۱۸۹۵٫۸

۱۴۷۹٫۸

۳۲۷٫۳

۴۱۹٫۷

گلکسی S22 اولترا

۱۹۱۹٫۹

۱۲۶۲٫۰۲

۲۳۵٫۵۲

۲۶۱٫۹

گلکسی S22

۱۵۹۶٫۸

۹۹۳٫۵۷

۳۲۹٫۱۶

۲۲۴٫۳۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌لطف پشتیبانی Snapdragon 8 Gen 2 از حافظه‌های ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 4.0، گلکسی اس ۲۳ اولترا پیشرفت خیره‌کننده‌ای را در زمینه‌ی سرعت خواندن و نوشتن داده تجربه می‌کند. پرچم‌دار جدید سامسونگ در زمینه‌ی خواندن دیتا ۷۹ درصد و در زمینه‌ی نوشتن آن ۴۷ درصد سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کند.

پخش موسیقی در گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

برای ارزیابی عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا در گام نخست، به سراغ بنچمارک‌ها رفتیم تا ایده‌ای اولیه از قدرت پردازشی خام دستگاه به‌دست آوریم؛ توجه داشته باشید که برای اجرای این بنچمارک‌ها، نرخ نوسازی روی حالت Adaptive و وضوح صفحه‌نمایش روی حالت +FHD قرار گرفته است. با انتخاب وضوح +QHD، نرخ فریم دستگاه در بنچمارک Aztec Ruins Onscreen از ۹۶ به ۵۹ فریم‌برثانیه افت می‌کند.

عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۳۰۰

۱۵۶۳

۴۹۹۲

۹۶

۷۰

پیکسل ۷ پرو

Tensor G2

۹۴٫۷

۴۴۵۲

۱۰۴۷

۳۲۸۸

۲۴

۲۶

پیکسل ۶ پرو

Tensor G1

۱۰۶

۷۲۲۳

۹۶۹

۲۶۱۴

۲۳

۲۳

آیفون ۱۴ پرو مکس

Apple A16

۳۸۶

۱۵۲۰۸

۱۸۸۷

۵۴۱۳

۵۴٫۵

۴۱٫۶

گلکسی S22 اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۱۹

۵۸۳۵

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۶۱

۴۳

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۲۴۶

۳۷۱۸

۵۸

۴۱

گلکسی Z Fold 4

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۱۳

۶۲۵۳

۱۳۲۷

۳۷۶۰

۴۰

۴۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی اس ۲۳ اولترا پیشرفت خیره‌کننده‌ای را در قیاس با نسل گذشته تجربه می‌کند، بهبود ۴۰ درصدی در پردازش‌های چندهسته‌ای CPU و پیشرفت فوق‌العاده‌ی ۶۳ درصدی در پردازش‌های گرافیکی شاهدی برای این مدعا هستند؛ پرچم‌دار جدید سامسونگ در پردازش‌های گرافیکی با اختلاف چشم‌گیر ۶۸ درصدی آیفون ۱۴ پرو را از پیش رو برمی‌دارد؛ اما در پردازش‌های چند هسته‌ای با اختلافی ۷ درصدی از رقیب جا می‌ماند.

مولتی تسکینگ در گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

پیشرفت CPU در پردازش‌های تک‌هسته‌ای به‌اندازه‌ی پردازش‌های چندهسته‌ای خیره‌کننده نیست؛ در این زمینه گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲۶ درصد بهتر از نسل قبل عمل می‌کند و با اختلاف ۱۷ درصدی از آیفون ۱۴ پرو جا می‌ماند.

محدودیت‌های اندروید در به‌کارگیری تمام‌کمال GPU در پردازش‌های محاسباتی، باعث می‌شود تا پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند Adreno 740 در دل گلکسی اس ۲۳ اولترا کماکان با اختلاف ۳۹ درصدی ضعیف‌تر از آیفون ۱۴ پرو ظاهر شود؛ از طرف دیگر باید به اختلاف ۶۵ درصدی عملکرد در تجربه‌ی وب‌گردی اشاره کنیم که نشان از وب‌گردی تندوتیزتر و پاسخ‌گوتر آیفون دارد.

نمودار پایداری عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا

قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در کنار لیتوگرافی بسیار بهینه‌ی TSMC باعث شده است تا گلکسی اس ۲۳ اولترا در پردازش‌های سنگین و مداوم نیز عملکرد مناسبی را به‌نمایش بگذارد؛ به‌طوری که پرچم‌دار جدید سامسونگ پس‌از ۲۰ دقیقه پردازش مداوم و افت حدود ۳۰ درصدی عملکرد، کماکان ۳۰ درصد از بهترین حالت گلکسی اس ۲۲ اولترا، سریع‌تر عمل می‌کند.

عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا در اجرای بازی‌ها

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Highest Quality

وضوح صفحه +QHD

۵۸ فریم‌برثانیه

Genshin Impact

Highest Quality

وضوح صفحه +FHD

۶۰ فریم‌برثانیه

Real Racing 3

--

۱۲۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Low

۹۰ فریم‌برثانیه

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

گلکسی اس ۲۳ اولترا در اجرای بازی‌ها نیز عملکرد بسیار چشم‌گیری را به‌نمایش می‌گذارد؛ به‌طوری که بازی سنگین و بسیار گرافیکی Genshin Impact در بالاترین تنظیمات گرافیکی، چه در حالتی که وضوح صفحه‌نمایش روی +QHD قرار دارد، چه +FHD، با نرخ فریم بسیار پایدار و نزدیک به ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌شود که بالاترین نرخ در دسترس برای Genshin Impact محسوب می‌شود. شایعاتی به‌گوش می‌رسید که به‌زودی قرار است حالت ۱۲۰ فریم‌برثانیه به بازی اضافه شود؛ اما در زمان بررسی چنین گزینه‌ای مشاهده نشد.

عمر باتری گلکسی اس ۲۳ اولترا در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی اس ۲۳ اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

TBA

پیکسل ۷ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۱۰

۱۰:۳۶

پیکسل ۶ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۴۴

۸:۵۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۳۲۳

۳۱:۳۰

--

گلکسی S22 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۴۳

۱۰:۴۹

شیائومی ۱۲ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل

۴۶۰۰

۳۱:۲۲

۷:۴۴

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی اس ۲۳ اولترا همانند نسل قبلی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند، در بهترین حالت از شارژ سیمی ۴۵ وات با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع Power Delivery 3.0 و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند و مطابق معمول بدون شارژر به‌فروش می‌رسد. در هر صورت، گوشی جدید سامسونگ مانند گذشته برای شارژ کامل با شارژر ۴۵ واتی، به حدود یک‌ساعت زمان نیاز دارد.

در تست‌های که در شرایط استاندارد انجام می‌شود (روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، اتصالات بی‌سیم و خروجی اسپیکر قطع)، گلکسی اس ۲۳ اولترا توانست ۲۴ ساعت و ۱۰ دقیقه پخش کند که ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه بیشتر از نتیجه‌ی به‌دست‌آمده برای گلکسی اس ۲۲ اولترا است؛ اما کماکان به پای آیفون ۱۴ پرو مکس و شیائومی ۱۲ پرو با بیش‌از ۳۱ ساعت پخش فیلم نمی‌رسد.

سایت زومیت روی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

به‌دلیل محدودیت زمانی در بررسی گوشی، موفق به اجرای تست باتری در کاربری‌های روزمره نشدیم؛ اما گلکسی اس ۲۳ اولترا با ۱۰ دقیقه اجرای بازی Genshin Impact، حدود ۶ درصد از شارژ خود را از دست داد؛ صفحه‌نمایش این گوشی به‌طور تجربی هنگام تست‌های ما توانست حدود ۱۶ ساعت روشن بماند که عدد بسیار چشم‌گیری به‌حساب می‌آید. به‌زودی بنچمارک باتری را در بررسی پیش‌رو تکمیل خواهیم کرد.

گذشته از تمام موارد یادشده، سامسونگ قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد تا هنگام اجرای بازی‌ها، با اتصال شارژر به گوشی، باتری را به‌طور کامل از مدار خارج کنند و انرژی موردنیاز گوشی صرفا از طریق شارژر تأمین شده و از فرسایش زودهنگام باتری جلوگیری شود؛ اما متأسفانه این گزینه در زمان بررسی گوشی، برای ما در دسترس نبود؛ لذا قادر به ارزیابی آن نبودیم.

نرم‌افزار و تجربه‌ی کاربری گلکسی S23 اولترا

گلکسی اس ۲۳ اولترا به‌طور پیش‌فرض با اندروید ۱۳ و OneUI 5.1 به‌فروش می‌رسد؛ OneUI 5.1 تفاوت اندکی با OneUI 5.0 دارد و با اختلاف زمانی اندکی، در قالب بسته‌ی به‌روزرسانی ۲ گیگابایتی در اختیار کاربران گلکسی اس ۲۲ نیز قرار خواهد گرفت.

اندروید ۱۳ روی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

پیش‌تر بررسی OneUI 5.0 را در زومیت منتشر کردیم؛ بنابراین برای پی‌بردن به تمام ویژگی‌های جذاب و جدید این رابط کاربری، توصیه می‌کنیم تا این بررسی را به قلم شبنم توایی بخوانید؛ اما به‌طور مختصر در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین قابلیت‌های OneUI 5.1 اشاره می‌کنیم.

شاید بتوان مهم‌ترین تغییر ظاهری OneUI 5.1 را اضافه‌شدن ویجت‌های جدید باتری و اپلیکیشن آب‌وهوا دانست؛ جذاب‌ترین تغییر این نسخه را نیز، اجرای نرم و روان انیمیشن‌ها می‌دانیم؛ هنگام جابه‌جایی بین بخش‌های مختلف رابط کاربری یا فراخوانی و بستن اپ‌ها، به‌ندرت شاهد افت فریم خواهید بود.

ویجت‌های جدید OneUI 5.1
صفحه هوم OneUI 5.1
منوی تنظیمات OneUI 5.1

در اپلیکیشن Gallery با نگه‌داشتن انگشت روی سوژه، می‌توان آن را از پس‌زمینه جدا کرد و در جایی دیگر به‌اشتراک گذاشت؛ در این اپلیکیشن امکان استخراج متن از تصاویر نیز وجود دارد.

قابلیت جداسازی سوژه از عکس در گالری OneUI 5.1
قابلیت Modes & Routines در OneUI 5.1
حالت رانندگی در OneUI 5.1

در OneUI 5.1 قابلیتی موسوم به Modes & Routines اضافه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد تا برای شرایط و حالت‌های متفاوت، وظایف پیش‌فرضی را برای گوشی تعیین کرد؛ به‌عنوان مثال «وقتی سوار خودرو شدم، اپلیکیشن موقعیت‌یابی را اجرا کن».

اجرای دو پنجره‌ای اپ‌ها در OneUI 5.1
فهرست اپ‌های اخیر در OneUI 5.1
پنجره‌های شناور در OneUI 5.1

رابط کاربری OneUI ویژگی‌های چندوظیفگی متنوعی را نیز در اختیارتان می‌گذارد؛ فراخوانی فُرم دوپنجره‌ای صرفا با سوایپ سه انگشتی از لبه‌ی پایینی نمایشگر به سمت بالا، اجرای اپ‌ها در قالب پنجره‌های شناور و البته حالت دسکتاپ Dex مهم‌ترین قابلیت‌های چندوظیفگی OneUI به‌شمار می‌آیند.

قلم S Pen همانند گذشته درون گلکسی اس ۲۳ اولترا جاسازی شده و عملکرد بسیار مطلوبی دارد؛ نرخ تأخیر ۲٫۸ میلی‌ثانیه‌ای S Pen حتی از قلم آیپد پرو نیز کم‌تر است و نرمی نوک قلم نیز به انتقال تجربه‌ی مشابه قلم و کاغذ واقعی به کاربر کمک می‌کند.

سامسونگ قابلیت‌های متعددی را با محوریت S Pen در اختیار کاربر می‌گذارد؛ از اپلیکیشن بسیار کامل Samsung Notes برای نقاشی و یادداشت‌برداری گرفته تا ساخت GIF و ثبت اسکرین‌شات یا حتی استفاده از قلم به‌عنوان دکمه‌ی شاتر دوربین از جمله‌ی قابلیت‌های نرم‌افزاری S Pen به‌حساب می‌آید. گلکسی اس ۲۳ اولترا قابلیت جدید و چشمگیری را در زمینه‌ی قلم نسبت به اس ۲۲ اولترا ارائه نمی‌دهد.

دوربین گلکسی S23 اولترا

گلکسی اس ۲۳ از همان فرمول چند سال اخیر سامسونگ استفاده می‌کند: دوربین اصلی غول‌پیکر، دو دوربین تله‌فوتو و دوربین اولتراواید؛ با این تفاوت که اکنون حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی جای خود را به ماژولی ۲۰۰ مگاپیکسلی داده و سامسونگ به اندازه‌ای از عملکرد آن اطمینان دارد که معتقد است تمام دوستانتان از شما خواهند خواست تا عکس ثبت‌شده با گلکسی S23-تان را برایشان ارسال کنید!

دوربین های پشتی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

دوربین اصلی گلکسی S23 اولترا از حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 سامسونگ استفاده می‌کند. این حسگر با پیکسل‌های ۰٫۶ میکرومتری و ابعاد 1/1.3 اینچی‌اش تنها ۴ درصد از ماژول ۱۰۸ مگاپیکسلی نسل گذشته بزرگ‌تر است؛ سامسونگ بیش‌از هرچیز با افزایش تعداد پیکسل‌ها سعی دارد، از طریق تجمیع پیکسل‌های بیشتر، به پیکسل‌های شفاف‌تر و پرجزئیات‌تری دست یابد.

حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی HP2 روی سطح خود فیلتر رنگی با قابلیت تجمیع ۱۶ به یک با نام تجاری Tetra2pixel را دارد؛ بدین‌ترتیب هر ۱۶ پیکسل مجاور، رنگ مشابه را از بین رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی ثبت می‌کنند و پیکسل بزرگ‌تری به ضلع ۲٫۴ میکرومتر را شکل می‌دهند که نتیجه‌ی آن تصویری به ابعاد ۱۲٫۵ مگاپیکسل است؛ البته سامسونگ با کراپی جزئی، عکس را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند.

برآمدگی دوربین گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra
پسر جوان در حال عکس برداری با گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

گذشته از بحث فیلتر رنگی، HP2 از تمام ۲۰۰ میلیون پیکسل خود در فرآیند تشخیص فاز برای فوکوس‌کردن روی سوژه کمک می‌گیرد؛ درحالی‌که در حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی نسل قبلی، تنها ۳ درصد از پیکسل‌ها برای این کار به‌کار گرفته می‌شد. سامسونگ می‌گوید حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی‌اش به‌موجب فناوری Super QPD، می‌تواند تغییرات فاز در جهت عمودی و افقی را تشخیص دهد و به فوکوس بهتر در سناریوهای مختلف کمک کند.

حسگر غول‌پیکر اس ۲۳ اولترا در پسِ لنز عریض با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی‌متری، دیافراگم بازِ f/1.7 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اصلی علاوه‌بر فوکوس تشخیص فاز، از فوکوس لیزری نیز برای سوژه‌های نزدیک کمک می‌گیرد.

عملکرد دوربین اصلی

در شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌های دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا یا تفاوت اندکی با نسل گذشته دارند یا کمی از آن‌ها بهتر هستند. در دو عکس زیر که از دفتر زومیت ثبت کردیم، رنگ‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا اندکی گرم‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر هستند، ضمن اینکه گوشی ذره‌ای بهتر از اس ۲۲ اولترا، نواحی روشن را مدیریت کرده و نویز را نیز بهتر کنترل کرده است.

عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا ۱
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۱
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا ۱
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۱
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

در عکس‌های زیر، گرمی رنگ‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا کمی بیشتر به چشم می‌آید؛ اما با کمی دقت به بافت‌ها متوجه می‌شوید که عکس پرچم‌دار جدید سامسونگ شارپ‌تر و با کنتراست بالاتر است.

عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا ۲
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا ۲
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

*در جریان بررسی گلکسی اس ۲۳ اولترا، با باگی مواجه شدیم که در نتیجه‌ی آن، گوشی عملکرد مناسبی در فوکوس خودکار روی سوژه نداشت و پاره‌ای از عکس‌ها با جزئیات کمتری نسبت به گلکسی اس ۲۲ اولترا ثبت شدند؛ اما پس از ری‌استارت گوشی، مشکل یادشده مرتفع شد.

تاریکی شب، مأمن سامسونگ؛ بنویسید گلکسی اس ۲۳ اولترا، بخوانید بتمن!

دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا برتری خود را در تاریکی به رخ می‌کشد؛ جایی‌که هم نویز عکس کمتر است؛ هم جزئیات بیشتری را در عکس شاهد هستیم. گوشی عکس‌های بسیار چشم‌نوازی را با گستره‌ی دینامیکی وسیع ثبت می‌کند.

عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی ۱
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۱
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی ۱
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۱
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

جزئیات عکس‌های ۲۰۰ و ۵۰ مگاپیکسل

دوربین اصلی گلکسی S23 اولترا هم می‌تواند با وضوح بومی ۲۰۰ مگاپیکسل عکاسی کند، هم با تجمیع ۴ به یک پیکسل‌ها به‌جای ۱۶ به یک در حالت پیش‌فرض، حالت بینابینی با عکس‌های ۵۰ مگاپیکسلی در اختیارتان بگذارد.

حجم عکس‌های ۲۰۰ مگاپیکسل گاهی اوقات به ۵۰-۶۰ مگابایت می‌رسد و بهترین نتایج نیز زمانی به‌دست می‌آیند که نور محیطی بسیار ایده‌آل باشد. در این شرایط فضای بیشتری برای بزرگ‌نمایی روی عکس‌ها بدون افت چشم‌گیر کیفیت خواهید داشت.

توجه داشته باشید که برای آنکه قادر به آپلود و نمایش عکس‌ها باشم، آن‌ها را با مقیاس ۵۰ درصد کوچک کرده‌ام؛ اما برش‌ها روی عکس‌های اصلی ایجاد شده‌اند.

عکس ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
عکس ۱۲ مگاپیکسل
عکس ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا با مقیاس ۵۰ درصد
عکس ۵۰ مگاپیکسل با مقیاس ۵۰ درصد
عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا با مقیاس ۵۰ درصد
عکس ۲۰۰ مگاپیکسل با مقیاس ۵۰ درصد
برش عکس ۱۲ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۱۲ مگاپیکسل
برش عکس ۵۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۵۰ مگاپیکسل
برش عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۲۰۰ مگاپیکسل

حالت 200MP در برابر 108MP نسل قبل

حالت ۲۰۰ مگاپیکسل گلکسی اس ۲۳ اولترا را با حالت ۱۰۸ مگاپیکسل گلکسی اس ۲۲ اولترا نیز مقایسه کرده‌ام و همان‌طور که مشاهده می‌کنید، عکس ۲۰۰ مگاپیکسل پرجزئیات‌تر و شفاف‌تر است.

عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۲ اولترا با مقیاس ۵۰ درصد
عکس ۱۰۸ مگاپیکسل اس ۲۲ اولترا
عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا با مقیاس ۵۰ درصد
عکس ۲۰۰ مگاپیکسل اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۱۰۸ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس ۱۰۸ مگاپیکسل
برش دوم عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۲۰۰ مگاپیکسل

عملکرد دوربین تله‌فوتوی ۳ برابری

دوربین تله‌فوتوی ۳ برابری، همانند گذشته از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر استفاده می‌کند؛ این دوربین در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۶۹ میلی‌متر، دیافراگم f/2.4 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد و مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

در طول روز و هنگامی که نور فراوانی در محیط وجود دارد، حس‌وحال عکس‌های ۳ برابری اس ۲۳ اولترا تفاوتی با نسل قبلی ندارد؛ صرفا به‌نظر می‌رسد که سامسونگ با کاهش شدت حذف نویز، سعی می‌کند اندکی جزئیات ریز عکس‌ها را حفظ کند.

عکس دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
لانه پرنده ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

باز هم در تاریکی، عملکرد دوربین تله‌فوتو بهتر به‌چشم می‌آید؛ همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جزئیات عکس‌های گلکسی اس ۲۳ اولترا بیشتر است. توجه داشته باشید که چنانچه نور محیطی کافی نباشد، گوشی برای بزرگ‌نمایی ۳ برابری سراغ کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین اصلی خواهد رفت.

عکس دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

عملکرد دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری

درست‌مانند ماژول ۳ برابری، دوربین تله‌فوتو ۱۰ برابری نیز از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی IMX754 سونی با ابعاد 1/3.52 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتر استفاده می‌کند؛ این حسگر در پسِ لنزی با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳۰ میلی‌متر، دیافراگم f/4.9 و لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد و مجموعه‌ی دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز Dual Pixel استفاده می‌کند.

سامسونگ در عکس‌های ۱۰ برابری نیز سیاست حذف محافظه‌کارانه‌ی نویز را در پیش می‌گیرد و بر همین اساس، جزئیات ریز در عکس‌های ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا بیشتر به‌چشم می‌آیند.

عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
عکس دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

در عکس‌های شبانه‌ی زیر برخلاف تلاش چندین و چندباره‌ام، گلکسی اس ۲۳ اولترا برخلاف گلکسی اس ۲۲ اولترا به سراغ دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری نرفت و عکس را با ایجاد کراپ دیجیتال روی تصویر دوربین ۳ برابری ثبت کرد؛ به‌همین دلیل، عکس خروجی سافت‌تر و کم‌جزئیات‌تر از نسل گذشته است.

عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا

عملکرد دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید از ماژول جدید IMX564 سونی با ابعاد 1/2.55 اینچ و پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری استفاده می‌کند. این حسگر در برابر لنزی با دیافراگم f/2.2 و میدان دید عریض ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. مجموعه‌ی دوربین اولتراواید از فوکوس خودکار برای ثبت عکس‌های ماکرو نیز پشتیبانی می‌کند.

عکس‌های دوربین اولتراواید در نور ایده‌آل شباهت بسیار زیادی به عکس‌های گلکسی اس ۲۲ اولترا دارند؛ رنگ‌های اشباع و گستره‌ی وسیع کاملا به چشم می‌آید؛ اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان متوجه شد که اس ۲۳ اولترا اندکی در کنترل نور هایلایت‌ها بهتر عمل کرده است.

عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا
دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا
دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

دوربین اولتراواید نیز در تاریکی، بهتر از شرایط ایده‌آل برتری خود را به نمایش می‌گذارد؛ گلکسی اس ۲۳ اولترا هم نویز عکس‌ها را بهتر کنترل کرده، هم جزئیات بیشتری را ثبت کرده است.

عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

عکاسی پرتره

گلکسی اس ۲۳ اولترا عکس‌های پرتره را با بزرگ‌نمایی 1x و 3x، به‌کمک دوربین‌های اصلی و تله‌فوتو می‌گیرد؛ در مجموع به‌نظر می‌رسد که پرچم‌دار جدید سامسونگ رنگ پوست را طبیعی‌تر از گذشته ثبت می‌کند.

در دو عکس پرتره‌ی 1x که از بهزاد مرعشیان گرفته‌ایم، جزئیات چهره تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند؛ اما رنگ پوست و کنتراست کلی عکس اس ۲۳ اولترا طبیعی‌تر و چشم‌نوازتر است.

عکس پرتره با دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس پرتره با دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا

در عکس ۳ برابری زیر که در تاریکی از هادی غنی‌زادگان گرفته‌ام، برتری گلکسی اس ۲۳ اولترا در ثبت جزئیات چهره شامل موهای صورت و رنگ پوست بهتر به‌چشم می‌آید.

عکس پرتره با دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس پرتره با دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس پرتره ۳ برابری گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس پرتره ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

عکاسی سلفی

دوربین سلفی از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی S5K3LU ساخت خود سامسونگ با پیکسل‌های ۱٫۱۲ میکرومتری، لنزی با دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار بهره می‌گیرد.

در نگاه نخست تفاوتی میان دو عکس زیر به چشم نمی‌آید؛ اما چنانچه روی عکس‌ها بزرگ‌نمایی کنید، متوجه خواهید شد که نویز عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا اندکی کمتر است.

عکس سلفی گلکسی اس ۲۲ اولترا
دوربین سلفی گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا
دوربین سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس سلفی گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

در عکس سلفی زیر که با نور مصنوعی در تاریکی شب ثبت شده است، هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی را به نمایش گذاشته‌اند؛ اما جزئیات چهره در عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا اندکی بیشتر به‌چشم می‌آید.

عکس سلفی گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
دوربین سلفی گلکسی اس ۲۲ اولترا
عکس سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
دوربین سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برش عکس سلفی گلکسی اس ۲۲ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی اس ۲۲ اولترا
برش عکس سلفی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی
برش عکس گلکسی اس ۲۳ اولترا

گالری عکس‌های اس ۲۳ اولترا در روشنایی روز

عکس نمونه دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
عکس نمونه دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۳
عکس نمونه دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۴
عکس نمونه دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
عکس نمونه دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا ۱
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۴
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۳
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۱
عکس نمونه دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۱
عکس نمونه دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
عکس نمونه دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا ۳
عکس نمونه ماکرو گلکسی اس ۲۳ اولترا ۱
عکس نمونه ماکرو گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
عکس نمونه ماکرو گلکسی اس ۲۳ اولترا ۳

گالری عکس اس ۲۳ اولترا در تاریکی شب

عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۲
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۵
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۱
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۴
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۱
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۲
عکس نمونه دوربین ۳ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۳
عکس نمونه دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۲
عکس ۳۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا از ماه
عکس ۱۰۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا از ماه
عکس نمونه دوربین ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۱
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۳

گلکسی اس ۲۳ اولترا با تمامی دوربین‌هایش قابلیت فیلم‌برداری 4K با نرخ‌های ۳۰ و ۶۰ فریم‌برثانیه (به‌ترتیب با بیت‌ریت حدودی ۵۰ و ۸۰ مگابیت‌برثانیه) و کدک‌های H.264 و H.265 را دارد؛ ضمن اینکه دوربین اصلی امکان فیلم‌برداری 8K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه (با بیت‌ریت حدودی ۸۰ مگابیت‌برثانیه)، کدک H.265 و بدون کراپ را در اختیارتان می‌گذارد.

فریمی از ویدیوی 4K30 گلکسی اس ۲۲ اولترا
ویدیوی 4K30 دوربین اصلی اس ۲۲ اولترا
پارک ملت از ویدیوی 4K30 گلکسی اس ۲۳ اولترا
ویدیوی 4K30 دوربین اصلی اس ۲۳ اولترا
برشی از ویدیوی گلکسی اس ۲۲ اولترا
برشی از ویدیوی اس ۲۲ اولترا
برشی از ویدیوی گلکسی اس ۲۳ اولترا
برشی از ویدیوی اس ۲۳ اولترا

ویدیوهای 4K30 که با گلکسی اس ۲۳ اولترا گرفتیم، از نظر رنگ و گستره‌ی دینامیکی تفاوت اندکی با نسل گذشته داشتند؛ اما کنتراست آن‌ها کمی بالاتر بود و جزئیات ویدیو نیز بیشتر به‌نظر می‌رسید.

مقایسه ویدیویی دوربین گلکسی S23 اولترا با رقبا

تماشا در یوتیوب

جمع‌بندی و مقایسه گلکسی S23 اولترا با رقبا

پرچم‌دار ۲۰۲۳ سامسونگ به‌معنای واقعی کلمه، ویژگی نوینی را رو نمی‌کند؛ اما پیشرفت‌های زیرپوستی آن به‌اندازه‌ای تأثیرگذار هستند که می‌توانیم گلکسی اس ۲۳ اولترا را با قاطعیت بهترین پرچم‌دار چندین سال گذشته‌ی کره‌ای‌ها و کامل‌ترین پرچم‌دار ۲۰۲۳ بنامیم.

نمای پشتی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

گلکسی اس ۲۳ اولترا با تغییر جزئی طراحی‌اش، اکنون بهتر از گذشته در دست می‌نشیند، با پردازنده‌ی پرقدرتش، برای نخستین‌بار در سالیان اخیر، قصر مستحکم پادشاهی اپل در دنیای تراشه‌های موبایل را به لرزه درمی‌آورد و با نرم‌افزار بهینه‌اش، تجربه‌ای کاربری بسیار خوشایندی را انیمیشن‌های نرم و روان به‌نمایش می‌گذارد.

شاید بتوان گفت تنها جایی که گلکسی اس ۲۳ اولترا اندکی پایین‌تر از انتظارمان ظاهر می‌شود، بخش دوربین است؛ اشتباه نکنید، گوشی سامسونگ چه در روشنایی روز، چه در تاریکی شب، عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند؛ اما انتظار داشتیم تا سطح پیشرفت دوربین نسبت به اس ۲۲ اولترا معنادارتر باشد.

شما گلکسی اس ۲۳ اولترا را چطور می‌بینید؟ آیا انتظاراتتان را از پرچم‌دار جدید گلکسی‌های سامسونگ به‌طور کامل برآورده می‌کند؟

نکات مثبت

  • عکاسی عالی در روز و شب
  • ارتقای چشم‌گیر عملکرد
  • اسپیکرهای پرقدرت‌تر
  • شارژدهی بهبودیافته
  • ۴ سال پشتیبانی

نکات منفی

  • قیمت نجومی در ایران
  • ندارد!
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات